Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

Μέ ἀφορμή τά Ἐγκώμια τῆς Παναγίας - π. . Βασιλείου Μπακογιάννη


Μέ ἀφορμή τά Ἐγκώμια τῆς Παναγίας

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

       Παρόλη τήν  ἀπαγόρευση  (βλ. Δίπτυχα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, 2008, σελ. 209, ὑποσημείωση 186), τελικά τά  «Ἐγκώμια τῆς Παναγίας»  ἔχουν  εἰσαχθεῖ στήν Ἐκκλησία μας. Ὑπῆρχε μήπως  κάποιο κενό στήν Ἀκολουθία τῆς Κοιμήσεως, πού ἔπρεπε νά  καλυφθεῖ μέ τήν προσθήκη τῶν Ἐγκωμίων; Tί  σοβαρός, θεολογικός λόγος ὑπῆρχε, ὥστε νά γίνει αὐτή ἡ καινοτομία;

        Ἐγκώμια  πρός τιμήν τῆς Παναγίας λέγονταν καί λέγονται ἀνελλιπῶς  στήν Ἐκκλησία μας, γραμμένα μάλιστα ἀπό   κορυφαίους ἁγίους ὑμνογράφους,   Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, Κοσμᾶ  τόν Μελωδό, Ἰωσήφ τόν ὑμνογράφο.
        Τί εἶναι τό «τήν Τιμιωτέραν;».  Τί εἶναι τό «Ἄξιόν ἐστί;». Τί εἶναι τό «Θεοτόκε Παρθένε;». Τί εἶναι  «Τήν ὡραιότητα τῆς Παρθενίας;». Τί εἶναι τά  «Θεοτοκία»  τοῦ Ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου, ἑκάστου ἤχου; Δέν εἶναι Ἐγκώμια πρός τήν Παναγία μας;  Καί ὄχι μόνο αὐτά.

Προπαντός   τά τροπάρια    πού λέγονται στόν Ἑσπερινό καί στόν Ὄρθρο τῆς Κοιμήσεως,  αὐτά καί ἄν εἶναι  Ἐγκώμια πρός τήν Παναγία!  Μοναδικά καί ἀνεπανάληπτα! Π.χ. «Ὤ τοῦ παραδόξου θαύματος, ἡ πηγή τῆς ζωῆς ἐν μνημείῳ τίθεται», «Βαβαί   τῶν σῶν μυστηρίων ἁγνή», τό περίφημο καί μοναδικό ὀκτάηχο τοῦ Ἑσπερινοῦ!   Τά καθίσματα, οἱ Κανόνες, οἱ Καταβασίες κ.λ.π. ὅλα αὐτά! 
        Τί, λοιπόν, παραπάνω προσφέρουν τά  γνωστά  Ἐγκώμια τῆς Παναγίας; Τί;   «   Ἐκκλησία ἐκανόνισεν ἀνέκαθεν τάς Ἱεράς ἀκολουθίας τοῦ ὅλου ἐνιαυτοῦ·  καί κατανυκτικώτατα  εἰσί τά εἰς τήν Κοίμησιν τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου ψαλλόμενα ἄσματα», σημείωνε  ἡ σχετική Ἐγκύκλιος τῆς  Ἱερᾶς Συνόδου (4319/ 21/4/1865) μέ τήν ὁποία ἀπαγόρευε τά Ἐγκώμια.
     Μήπως τελικά τά συγκεκριμένα Ἐγκώμια δέν  εἰσήχθησαν  πρός τιμήν τῆς Παναγίας, ἀλλά πρός «τό θεαθῆναι τοῖς ἀνθρώποις» (Μτ.23:5). (Ὑπάρχει θέαμα! Ἐπιτάφιος, λουλούδια, ἀρώματα κ.λ.π.!). Ἀλήθεια, ἄν  ἡ ἐκκλησία ἦταν ἄδεια, ἦταν μόνο ὁ παπᾶς, ὁ ψάλτης, καί ὁ νεωκόρος, μέ τί καρδιά θά λέγαμε τά Ἐγκώμια;! Μπορεῖ καί νά τά σταματούσαμε, ἐπειδή «δέν τραβᾶνε...!».  Μά γίνονται πρός τιμήν τῆς Παναγίας, καί ὄχι πρός τό θεαθῆναι...!  «Ὑπεραγία Θεοτόκε, σῶσον ἡμᾶς».

37 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το έχουμε συζητήσει αυτό και πέρυσι.
Και καταλήξαμε στο ότι δεν είναι κακο καθόλου να ψάλλονται με ευλάβεια τα εγκώμια στην Παναγία μας.

Ανώνυμος είπε...


Δυστυχώς δεν νοιαζόμαστε ούτε για το Χριστό ούτε για τη Παναγία, το μόνο που νοιαζόμαστε είναι η προβολή μας και τα καλά σχόλια από τον κόσμο.

Ανώνυμος είπε...

Το τυπικό ας γράφει ότι θέλει τους σημερινούς ιερείς μας του ενδιαφέρει το φολκλόρ και όχι η κατάνυξη ή η τιμή της Παναγίας μας. Το κακό ότι πάνε σε αυτό και άνθρωποι με ευλάβεια. Κρίμα ο πάτος δεν έχει πάτο.

Ανώνυμος είπε...

Αυτά που γράφει ο π. Βασίλειος είναι τα ΟΡΘΟΔΟΞΑ. Αλλά σήμερα επικρατούν οι μοντερνισμοί για προσφορά θεάματος. Ας προσέξουν λίγο περισσότερο όσοι κάνουν το δικό τους και όχι αυτά του επιβάλει η παράδοση της Εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Σωστή η επισήμανση....
Έστω να περιοριστούν στους ναούς καί τά μοναστήρια που είναι αφιερωμένα στην Κοίμηση της Θεοτόκου....

Ανώνυμος είπε...


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 2 Αυγούστου 2020 - 11:42 π.μ.

ΕΤΣΙ ΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ.

Ανώνυμος είπε...

Καλώς κάνει και τα γράφει ο π. Βασίλειος μπορεί διαβάζοντας αυτή την προτροπή να αναθεώρηση άποψη προς το ορθό.
Προσωπικά αντιστέκομαι και δεν συμμετέχω σε εγκώμια της Παναγίας άλλων ναών.
π. Ανδρέας

Ανώνυμος είπε...

Για 11:55 πμ
Οταν γίνεται με ευλάβεια και κατάνυξη τότε δεν είναι φολκλόρ.
Γίνεται προς τιμή της Παναγίας μας.

Ανώνυμος είπε...

Η αλήθεια είναι μία. Δεν μπορεί ο καθένας μέσα στην Εκκλησία να λέει και να πράττει ό,τι γουστάρει! Είμαι 65 ετών και ΖΩΝΤΑΝΟ μέλος της Εκκλησίας και τώρα τελευταία σε μερικές ενορίες γίνονται εγκώμια στην Παναγία. Από πού και πώς προήλθαν αυτά; Εγώ ήξερα μόνο τα εγκώμια του Χριστού. Μήπως παραπονέθηκε η Παναγία σε κάποιους και έτσι προέκυψαν τα εγκώμια προς αυτήν; Γιατί και αυτή η καινοτομία να δημιουργεί αταξία στο χώρο της Εκκλησίας;

Ανώνυμος είπε...

Μπορεί να είναι αταξία αλλά όχι καί αμαρτία.......

Ανώνυμος είπε...

Πέρυσι γράφτηκαν 68 σχόλια πάνω στο θέμα. Φέτος αρχίσαμε πολύ νωρις. Για τελευταία φορά.Η επιτροπή θείας Λατρείας της Ιεράς Συνόδου ενέκρινε και επευλόγησε με το 795/3-4-2007 έγγραφό της την ολοκληρωμένη Ακολουθία.(περιλαμβάνει και κανόνα) η οποία είχε εγκριθεί προηγουμένως με το 153/26-2-2004 έγγραφο του Πατριαρχείου των Ιεροσολύμων.Η Αποστολική Διακονία εξέδωσε το 2010 την Ακολουθία, η οποία έχει εξαντληθεί.
Είναι αναφαιρετο δικαίωμα ,οποιου δεν αποδέχεται τα εγκώμια να μην τα παρακολουθήσει και να μη συμμετέχει σε αυτά.Το ίδιο συμβαίνει και με τους παρακλητικούς κανόνες και με τους χαιρετισμούς και με όλες τις άλλες ακολουθίες που καθημερινά τελούνται στους ιερούς ναούς.Η συμμετοχή στην οποιαδήποτε ακολουθία αποτελεί εσωτερική ανάγκη των πιστών. Όλοι μας αισθανόμαστε απαίσια που φέτος δεν μπορέσαμε να κάμουμε την περιφορά του επιταφίου.Ήταν ακολουθίες αυτές που έγιναν την Μ.Εβδομάδα και το Πάσχα; Δεν έχει ανάγκη από τις ακολουθίες μας ο Θεός Εμείς το έχουμε.Ας πάψει λοιπόν αυτή η φθηνή φιλολογία κατά των εγκωμίων από τους υπερορθοδόξους και τους τυπικολάτρες. Αυτή η ακαμψία ,όταν μαλιστα σε καμιά περίπτωση δεν απάδει προς τα δόγματα και τις παραδόσεις ,όπως χαρακτηριστικά αναφερεται στην απόφαση επευλογήσεως από την Ιερά Σύνοδο και η προσήλωση στο τυπικό που σε καμιά περίπτωση δεν είναι δόγμα ,είναι εκείνη που διυλίζει τον κώνωπα

Ανώνυμος είπε...



Όταν ξέρουμε ότι στην Εκκλησία μας ουδέποτε στο παρελθόν έλεγαν Εγκώμια της Παναγίας αυτό τα λέει όλα. Με βάση την τάξη της Εκκλησίας κρίνουμε από πλευράς Ορθοδοξίας αν κάτι είναι λάθος ή σωστό. Εφόσον η τάξη της Εκκλησίας ήταν να μη λέγονται Εγκώμια, αυτό είναι για τους Ορθοδόξους το σωστό, και όχι αν είναι ωφέλιμο ή όχι, δηλαδή, ό,τι είναι ωφέλιμο πρέπει να μπαίνει στη λατρεία;
Ο Όσιος Παϊσιος ο Αγιορείτης έλεγε ότι ο ταπεινός σέβεται σαν Ευαγγέλιο τις παρακαταθήκες των Πατέρων.

Spy είπε...

Ας μην είμαστε (οι σχολιαστές) τόσο επικριτικοί με τα Εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου. Δεν νομίζω ότι γίνονται προς το θεαθήναι αλλά ως τιμή προς την Παναγιά. Ας έχουμε το δεξιό λογισμό που έλεγε ο αγαπημένος μας Αγ. Παΐσιος.

Ανώνυμος είπε...

Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα. Πάτερ μου σήμερα δεν έχει σημασία για τους νεότερους κλητικούς γιατί όχι και επισκόπους ούτε η εκκλησιαστική παράδοση ούτε το τυπικό. Κυριαρχεί η καινοτομία.

Ανώνυμος είπε...

Η Παράδοση της Εκκλησίας δεν είναι στατική αλλά δυναμική. Αρκεί να μην συγκρούεται ουσιαστικά με τις άγιες Παραδόσεις.
Τα εγκώμια στην Παναγία δεν έχουν τίποτα το ψεύτικο και τίποτα που να συγκρούεται με τις άγιες Παραδόσεις της Εκκλησίας. Αρκεί να ψάλλονται με ευλάβεια και προς τιμή στην Μητέρα του Θεανθρώπου.

Αντιαιρετικός

Ανώνυμος είπε...

Είμαι 65 χρονών και δεν είχα δει να ψάλουν εγκώμια σε ναούς και εξωκλήσια κατά την ημέρα που αποφασίζει ο κάθε ιερέας. Στην ενορία μου λευκασμένοι άγιοι κληρικοί δεν τα πραγματοποιούσαν. Τώρα που κατέφθασαν τα νέα παλληκάρια και φέρνουν κάθε νεοτερισμό. Δεν επιθυμώ να επεκταθώ. Τόσα χρόνια οι παλιότεροι δεν γνώριζαν ήλθαν οι νέοι και επιδεικνύουν στολές, φωνές, και ευλογούν σαν δεσποτάδες, στις λιτανείες των εγκωμίων.

Ανώνυμος είπε...



Οι αποφάσεις των Συνόδων είναι ορθόδοξες, όταν είναι στο πνεύμα των Πατέρων εξ ου και το "Επόμενοι τοις Αγίοις πατράσιν..."

Ανώνυμος είπε...

Δεν είναι έτσι όπως τα λέτε. 4:51 μ.μ.
Δεν είναι μόνο οι νεότεροι είναι και άνθρωποι άγιοι που ψάλλουν τα εγκώμια.

Αναγνώστης

Ανώνυμος είπε...

Τον καλό λογισμό κάνω 4.17 και ο άγιος Παΐσιος μου αποδεικνύει ότι ο ίδιος δεν πήγαινε στα εγκώμια της Παναγίας αφού στο Άγιο Όρος πουθενά δεν τα ψάλουν τα εγκώμια. Οι αγιορείτες είναι κατά πολλούς νεοφανείς κοσμικούς αστέρες οπισθοδρομικοί μπροστά στα δικά μας φωτεινά πνεύματα.

Ανώνυμος είπε...

Σας ευχαριστούμε σεβαστέ πάτερ για την έγκυρη και τεκμηριωμένη ενημέρωση και για την υπενθύμιση στα όσα είναι ξένα προς το τυπικόν και την παράδοση της Εκκλησίας μας.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ σωστά "Spy"!!!

Ανώνυμος είπε...

5:58 μμ
Μην γράφεις ό,τι σου κατέβει για τον άγιο Παΐσιο. Αν εσύ έχεις απωθημένα με τα ωραία Εγκώμια, τουλάχιστον μην χρησιμοποιείς τον άγιο Παΐσιο!
Ο άγιος Παΐσιος ποτέ δεν είπε κάτι αρνητικό για τα Εγκώμια στην Μητέρα του Χριστού!!

Φιλακόλουθος

Ανώνυμος είπε...

Διαβάζω τις παρεμβάσεις του π. Β. Μπακογιάννη διότι τα γράφει σωστά. Και στο ζήτημα αυτό έχει απόλυτο δίκιο. Το κορυφαίο ζήτημα για εμένα είναι το αν η Εκκλησία πραγματοποιεί αυτό που θέλει η πλειονότητα των πιστών. Διότι κακά τα ψέματα ο κόσμος ζητά το θέαμα: Επιτάφιος, λουλούδια, αρώματα περιφορές και λιτανείες. Να προσέξουν οι σεβαστοί Μητροπολίτες και ιερείς διότι κάνοντας όλα τα χατίρια του κόσμου τελικά η Εκκλησία θα γίνει για τον κόσμο και όχι για ανέβασμα σε άλλες πνευματικές σφαίρες. Αν το πλεχτό αρχίσει να ξηλώνεται και δεν το προλάβει η νοικοκυρά (Εκκλησία) τότε θα γίνει ένα κουβάρι άχρηστο. Το τυπικό οι προπάτορές μας το θέσπισαν διότι χρειαζόταν για την ευταξία. Μην αρχίζουν το ξήλωμα διότι όλοι βλέπουμε την κατάντια μας αν και δεν την ομολογούμε.

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση 2 Αυγούστου 2020 - 9:52 μ.μ.
Στην εποχή του Οσίου Παϊσίου τα Εγκώμια της Παναγίας ήταν άγνωστα, είπε, όμως, κάτι ἀλλο:
"Αν αλλάξουμε αυτά που μας παρέδωσαν οι Πατέρες, τότε είναι σαν να βάζουμε τον εαυτόν μας πάνω από τους Πατέρες, και αυτό είναι υπερηφάνεια".

ΒΑΣΙΛΗΣ είπε...

Η τοποθέτηση του Π. Βασιλείου στο θέμα των εγκωμιων της Παναγίας μας είναι η Σωστή. Ποτέ στο παρελθόν δεν γνωρίζαμε αυτά τα εγκώμια, γνωρίζαμε και ψελλναμε τα εγκώμια του ΧΡΙΣΤΟΥ. Ειναι νεώτερη προσθήκη η οποία δεν έχει την έγκριση της Εκκλησίας μας. Υπάρχει η απόφαση της. Δεύτερον δεν είναι εγκωμια προς την Παναγία μας αυτά που αναφέρει ο αρθρογράφος;;;;; τρίτον οι ακολουθίες της Εκκλησίας μας είναι τόσο καλά τοποθετημενες και αρκετές ώστε καλύπτουν τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις. Και τέταρτον, φανταστείτε η Παναγιά μας με τον τόση μεγάλη ταπείνωση που έχει, να θέλει μόνο τα ΕΓΚΩΜΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΥΙΟ ΤΗΣ. Και φυσικά αυτό θέλει.... Καλή Παναγιά σε όλους μας.

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση 3 Αυγούστου 2020 - 9:46 π.μ.

Δεν τα γράφεις σωστά γιατί σκέφτεσαι τυπολατρικά και όχι ουσιαστικά.
Κάποτε κάποια πράγματα, ακολουθίες και άλλα ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ήταν άγνωστα στην Εκκλησία αλλά άρχισαν να εφαρμόζονται από ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ.
π.χ. η αγία λαβίδα.

Το ζήτημα είναι να σκεφτόμαστε με τον νου στην ουσία και όχι στον τύπο.
Η τιμή προς την Παναγία που εκφράζουν τα Εγκώμια ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΠΟΤΕ άγνωστα για την Εκκλησία. ΠΑΝΤΑ η Εκκλησία τιμούσε την Παναγία και αυτό κάνουν και τα Εγκώμια.
Άρα αυτά που λες και προσπαθείς να πάρεις με το μέρος σου τον άγιο Παΐσιο που ΠΟΤΕ δεν είπε τίποτα εναντίον των Εγκωμίων στην Παναγία, είναι δικές σου τυπολατρικές παρεξηγήσεις του Αγίου Παϊσίου.

Χριστιανός Ορθόδοξος

ΒΑΣΙΛΗΣ είπε...

Η τοποθέτηση του Π. Βασιλείου στο θέμα των εγκωμιων της Παναγίας μας είναι η Σωστή. Ποτέ στο παρελθόν δεν γνωρίζαμε αυτά τα εγκώμια, γνωρίζαμε και ψελλναμε τα εγκώμια του ΧΡΙΣΤΟΥ. Ειναι νεώτερη προσθήκη η οποία δεν έχει την έγκριση της Εκκλησίας μας. Υπάρχει η απόφαση της. Δεύτερον δεν είναι εγκωμια προς την Παναγία μας αυτά που αναφέρει ο αρθρογράφος;;;;; τρίτον οι ακολουθίες της Εκκλησίας μας είναι τόσο καλά τοποθετημενες και αρκετές ώστε καλύπτουν τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις. Και τέταρτον, φανταστείτε η Παναγιά μας με τον τόση μεγάλη ταπείνωση που έχει, να θέλει μόνο τα ΕΓΚΩΜΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΥΙΟ ΤΗΣ. Και φυσικά αυτό θέλει.... Καλή Παναγιά σε όλους μας.

Ανώνυμος είπε...

Αυτά που γράφεις "Βασίλη" 11:38 μμ για την Μήτέρα του Θεού είναι έωλες δικές σου σκέψεις.
Δεν σου είπε τίποτα η Παναγία.
Αν το πάμε έτσι τότε η Παναγία απο ταπείνωση δήθεν, δεν θα ήθελε ούτε τους διάφορους ύμνους στο πρόσωπο της!!! Θα τους ήθελε μόνο για τον Υιό της!!!
Δεν στέκουν όλα αυτά.

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξερω αν συγκαταλεγεται στην Εκκλησια μας τα εγκωμια της Παναγιας μας ως καινοτομια,εμενα παντως με αναπαυει.Γιατι,γιατι ,για πολλους λογους.
Η Θεοτοκος ειναι υψηλωτερα των Ουρανων και καθαρωτερα των ασωματων δυναμεων.
Ουτε κατα την πιστη των Αποστολων υστερουσε,ουτε κατα την σωφροσυνη,και απο τους Προφητες ανωτερα ειναι ,Παναγια και Μητερα Του Θεου ημων,την οποια τιμουμε ολο τον χρονο γιατι οι Ορθοδοξοι Λ α τ ρ ε υ ο υ μ ε Τον Τριαδικο Θεο,μετα ομως Τον Ιησου Χριστο,τ ι μ ο υ μ ε και δοξαζουμε την Παναχραντο Μητερα Του και ως παναγια κ ως μεθοριο μεταξυ κτιστης και ακτιστου φυσεως,δηλαδη το συνορο μεταξυΘεου κ Δημιουργηματος Του!
Και >..Μακαριζομεν σε πασαι αι γενεαι Θεοτοκε Παρθενε.Τις μη μακαριΖειν σε,Παναγια Παρθενε?
Αξιον εστι ως αληθως μακαριΖειν Σε την Θεο-τοκον!!!
Σε Δεσποινα, παρηγορουμεθα,ως αν βλεπομεν Τον Υιον Σου και Δεσποτην ημων και Διδασκαλον!!!
...ειχα διαβασει πως η της Θεοτοκου Αναστασις κ Αναληψις, εστι δογμα μυστικον εν μονοις τοις λογοις των Πατερων σημειουμενων κ ουχι κηρυγμα.Εορτοδρομιον Νικοδημου Αγιορειτου 653 σελ.
Η Ζ Οικ.Συνοδος,γνωριζω πως προσδιοριζει την αρμοζουσα τιμη της Θεοτοκου στην τεταρτη πραξη''Τιμαν και μεγαλυνειν εμαθομενπρωτον μεν και κυριως και αληθως την Του Θεου Γεννητριαν κ τας αγιας και Αγγελικας Δυναμεις και τους Αποστολους και τους Προφητας και τους ενδοξους Μαρτυρας,αλλα και τους αγιους ανδρας και τουτων αιτειν τας πρεσβειας''.
Και αν η μορφη της Υπεραγιας Θεοτοκου κατεχει κεντρικη θεση στην Ορθοδοξη Εκκλησια μας,γιατι να μην της αξιζουν και τα εγκωμια,αφου και αυτη ειναι κοντα στον Υιο της ?
Απο που ειναι καινοτομια,οταν ο Λαος τη θεωρει δωρο Του Θεου στον ανθρωπο και για τις μεσητειες της αλλα και κατα την εξοδο μας οταν την επικαλουμαστε καθημερινα ,θα μεσητευσει να περασουμε τα εναερια τελωνεια ετσι ωστε να κληρονομησουμε την Βασιλεια Των Ουρανων.
Οταν λοιπον ειναι δογμα μυστικον γιατι δεν ειναι αξιον και δικαιον να μακαριζουμε και να τιμουμε αυτην ασιγητως ?
Δεν επιμενω,ειπα κατι που αποδεχεται και ο λαος!
***

Ανώνυμος είπε...

Πάτερ ο εκκλησιαστικός χώρος έχει πιεί το τρελό νερό (Κόντογλου). Τώρα εδώ που καταντήσαμε οι λογικοί κινδυνεύουν και αν μιλούν τους παρεξηγούνε. Δύσκολη εποχή για λογικούς!

Ανώνυμος είπε...


Oταν δεν μας αναπαύουν αυτά που έχουμε, ψάχνουμε για άλλα πράγματα. Όταν δεν μας καλύπτει η υπάρχουσα Ακολουθία της Κοιμήσεως, ψάχνουμε για εγκώμια, επιτάφιο. Και το θέμα είναι γιατί δεν μας καλύπτει η Ακολουθία; Από υψηλή πνευματικότητα;

Ανώνυμος είπε...

Οπωσδήποτε συνέλληνα 1:56 μμ και δεν συγκαταλέγεται σαν καινοτομία τα Εγκώμια στην Πλατυτέρα των ουρανών!

Ανώνυμος είπε...

Αν ήταν άδειες οι εκκλησίες από επιτάφιο, εφέ κτλ ίσως να τα ψελναμε με την καρδιά μας. Αν και δεν με βρίσκουν σύμφωνο τα εγκώμια της Παναγίας. Ίσως αποφάσισαν να λέγονται για να δημιουργήσουν σύγχυση μεταξύ των πιστών και να μας βάζουν να τσακωνόμαστε και να τρωγομαστε όπως εδώ στα σχόλια για το ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο. Ας διακόψουμε πρωτα κάθε εκκλησιαστική επικοινωνία με τους αιρετικούς - οικουμενισται που καταπατούν κανόνες των οικουμενικών συνόδων που θέσπισαν οι Άγιοι πατέρες και μετά θα φτάσουμε και στα εγκώμια. Η ΠΑΝΑΓΊΑ ΝΑ ΣΑΣ ΣΚΕΠΆΖΕΙ. Ο ΘΕΌΣ ΝΑ ΜΑΣ ΕΛΕΗΣΕΙ.

Ανώνυμος είπε...

Και τα δύο χρειάζονται ανώνυμε 4:50 μ.μ.!
Δεν θα πάψουμε να μιλάμε και για τα άλλα ζητήματα.

Ανώνυμος είπε...

Αλήθειες που όσοι πήραν τον κατήφορο να κάνουν τα Εγκώμια στους Ναούς τους δεν θέλουν να τις ακούσουν γιατί τους ελέγχουν. Τα εγκώμια δεν τα κάνουν για να τιμήσουν την Παναγία αλλά για άλλους γνωστούς κατανοητούς λόγους που δεν επιθυμώ να αναφέρω διότι είναι αυτονόητοι. Ο λαμπρός Ιεροκήρυκας, και πολυγραφότατος καταξιωμένος συγγραφέας π. Βασίλειος Μπακογιάννης πρέπει να γράφει για να αφυπνίζει όχι τους κληρικούς αλλά τον πιστό λαό που δεν θα πρέπει να συμμετέχει. Κάποτε θα πρέπει να υπάρξει και αντίσταση στα στρεβλά που κάνουν οι ιερείς μας.

Σκεπτόμενος είπε...

Τα στρεβλά τα λέγεις εσύ 1:32 μμ. Εσύ πήρες τον κατήφορο και παίρνεις σβάρνα τα πάντα και νομίζεις ότι είσαι ο ξερόλας που ξέρει τον καθένα για ποιό λόγο τελεί τα Εγκώμια στην Παναγία μας!!

Τα πράγματα είναι απλά:
Αν υπάρχουν κάποιοι που τα κάνουν για άλλους λόγους και όχι απο ευλάβεια, αυτό μπορεί να γίνει σε κάθε ι. Ακολουθία.
Δεν είναι λόγος να καταργήσουμε τα Εγκώμια και τις ι. Ακολουθίες!

Ανώνυμος είπε...

Σε λίγο θα αρχίσουν να ψάλλονται εγκώμια και χαιρετισμοί σε όλους τους αγίους!
Τα παραγεμίσματα στις ακολουθίες δεν βλάπτουν την "αύξουσα" πνευματικότητα της σημερινής κοινωνίας μας απ΄ότι φαίνεται. Αντιθέτως προάγουν προς την θέωση(!) και την τιμή της Παρθένου Μαρίας, έστω και αν οι περισσότεροι χριστιανοί σπανίως φθάνουν με την παρθενία τους στον γάμο! Μπράβο ρε παιδιά! Καλά κάνετε και την τιμάτε την Παναγία(!), τουλάχιστον με τα χείλη "το έχουμε!".