Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2020

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ - KAI ΠΑΛΙΝ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΑΣΚΩΝ ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΟΥΣ ΝΑΟΥΣ


 KAI ΠΑΛΙΝ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΑΣΚΩΝ ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΟΥΣ ΝΑΟΥΣ

1. Θά ἀναγκαστῶ, ἀδελφοί χριστιανοί, καί στό σημερινό μου κήρυγμα νά ἀναφερθῶ στό ἴδιο θέμα, ἐπειδή ἀκούστηκαν ἀντιρρήσεις καί περίεργες ἰδέες. Ἐγώ εἶπα αὐτό πού εἶπε ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας μας ὅτι καί στούς ἱερούς Ναούς εἰσερχόμενοι πρέπει νά φορᾶμε μάσκα, γιά νά προστατευθοῦμε ἀπό τόν λεγόμενο «κορωνοϊό», πού θερίζει καί γίνεται θανατηφόρος σ᾽ ὅλη τήν ἀνθρωπότητα. Σ᾽ αὐτό ὅμως μερικοί ἤ καί πολλοί διαμαρτυρήθηκαν καί εἶπαν: Ὄχι! Μέσα στόν Ναό εἶναι ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ, πού μᾶς προστατεύει καί δέν πρόκειται νά πάθουμε κανένα κακό. Γι᾽ αὐτό λοιπόν καί ἀναγκάζομαι νά συνεχίσω τό ἴδιο κήρυγμα, ἀπαντώντας στήν ἀντίρρηση αὐτή πού μᾶς λέγουν:

2. Βεβαίως, χριστιανοί μου, μέσα στούς Ἱερούς Ναούς μας τελεῖται ἡ θεία Λειτουργία καί τά ἄλλα ἱερά Μυστήρια καί εἶναι πλούσια ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ σ᾽ αὐτούς, πού μπορεῖ νά διαφυλάξει τόν ἄνθρωπο ἀπό κάθε κακό. Αὐτό πρέπει νά τό πιστεύουμε. Ἀλλά θέλω νά σᾶς πῶ ὅτι αὐτό συμβαίνει ὄχι στόν καθένα, ἀλλά στόν πιστό μόνο καί στόν ἅγιο στήν ψυχή ἄνθρωπο. Καί ἀκοῦστε: Ὑπῆρχε ἅγιος, πού πήγαινε στό ἱερό καί ἔτρωγε τήν στάχτη τοῦ θυμιατοῦ καί αὐτό τόν ἔτρεφε καί τόν κράταγε γερό, γιατί πίστευε γιά ἁγιασμένο πράγμα αὐτό πού ἔτρωγε. Ποιός τώρα, ἀπό αὐτούς πού λένε ὅτι στόν Ναό δέν παθαίνουμε τίποτε, ποιός μπορεῖ νά πάει στόν Ναό καί νά κάνει τό ἴδιο; Ὅμως, ὄχι μόνο μέσα στόν Ναό, ἀλλά καί ἔξω ἀπό τόν Ναό ἐνεργεῖ θαυματουργικά μέ τήν Χάρη του ὁ Θεός στά πιστά του καί ἅγια παιδιά. Ὁ ἅγιος Σεραφείμ τοῦ Σάρωφ καταχείμωνο στήν Ρωσία, μέ τόσο βαρύ κρύο, ἔκανε τήν προσευχή του ἔξω στό ὕπαιθρο μέ ἐλαφρά ἐνδυμασία, γονατισμένος πάνω σέ μία ψυχρή μεγάλη πέτρα. Καί ὅμως ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ τόν κρατοῦσε θερμό. Ποιός τώρα ἀπό αὐτούς πού λέγουν ὅτι διαφυλάττει ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ τόν ὁποιοδήποτε στόν Ναό καί δέν παθαίνει τίποτε, ποιός λέγω ἀπ᾽ αὐτούς μπορεῖ νά μιμηθεῖ τό παράδειγμα τοῦ ἁγ. Σεραφείμ; Ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ ξαναλέγω ὅτι ἐνεργεῖ θαυματουργικά σέ ἅγιο, γιατί μόνο ὁ ἅγιος ἔχει τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ πλούσια στήν καρδιά του. Ὅταν τελειώνει ἡ Θεία Λειτουργία δηλώνουμε δυνατά ὅτι, «Eἴδομεν τό φῶς τό ἀληθινόν, ἐλάβομεν Πνεῦμα ἐπουράνιον»! Οἱ πιό πολλοί χριστιανοί μας ὅμως, ἔτσι ὅπως ζοῦν ἀδιάφορα, ὅπως μπῆκαν στόν Ναό, ἔτσι καί βγῆκαν...
3. Ἀλλά, πῶς τό λέγουν μέ βεβαιότητα οἱ πολλοί, ὅτι στόν Ναό δέν πρόκειται νά μᾶς συμβεῖ καμμία ζημιά; Δέν εἶναι ἀλήθεια ὅτι καί μέσα στόν Ναό μᾶς ἔρχονται βρώμικοι καί αἰσχροί λογισμοί; Ἤ εἶναι κακό μόνο ὁ κορωνοϊός, καί δέν εἶναι κακό οἱ κακοί λογισμοί, πού μᾶς χωρίζουν ἀπό τόν Θεό μας; Πῶς μᾶς συμβαίνει αὐτό τό κακό, τό νά μᾶς ἔρχονται οἱ κακοί λογισμοί καί στόν Ναό ἀκόμη, μέ τήν πλούσια Χάρη τοῦ Θεοῦ σ᾽ αὐτόν; Μᾶς συμβαίνει, γιατί ἔχουμε ἀκάθαρτη καί μολυσμένη ψυχή. Καί στήν μολυσμένη ψυχή, δέν ἔρχεται νά σκηνώσει ὁ Χριστός, γιατί εἶναι ἀδύνατο γιά τόν Θεό νά ἑνωθεῖ μέ ἀκάθαρτο (ἅγ. Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς)!
4. Ἐγώ, χριστιανοί μου, πιστεύω καί πιστεύω ἀπόλυτα ὅτι μέσα στόν Ναό εἶναι πλούσια ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ καί φυλάγει τόν ἄνθρωπο ἀπό κάθε κακό. Ἀλλά ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ θαυμαστά μόνο στόν πιστό καί στόν ἅγιο. Αὐτός μόνο μπορεῖ νά πεῖ μέ τήν δυνατή του πίστη, ὅτι θά πάω στόν Ναό καί ἄς ἔχουν οἱ ἄλλοι κορωνοϊό ἤ λέπρα ἤ χολέρα. Δέν φοβᾶμαι νά κολλήσω! Ἀλλά αὐτό δέν μπορεῖ νά τό πεῖ ὁ καθένας, γιατί δέν ἔχει δυνατή πίστη. Καί ὁ Θεός ἐνεργεῖ ἀνάλογα μέ τήν πίστη τοῦ ἀνθρώπου. Καί ἐπειδή εἶπα αὐτό τό σοβαρό, σᾶς λέγω καί τό ἑξῆς πάλι σοβαρό: Ἄν ἕνας μπεῖ στήν σειρά γιά νά κοινωνήσει, καί ἀκριβῶς ὁ προηγούμενός του ἔχει πράγματι κορωνοϊό, θά πρέπει νά πεῖ, βεβαίως θά κοινωνήσω καί δέν θά πάθω τίποτε. Ἄν ὅμως τόν ταράσσει ἡ ἀμφιβολία καί ἡ ὀλιγοπιστία, ὅτι θά τοῦ συμβεῖ καί αὐτοῦ τό κακό τοῦ κορωνοϊοῦ, νομίζω ὅτι δέν θά πρέπει νά κοινωνήσει. Ἀλλά, ἄν ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ, τοῦ διαλύσει ἐκείνη τήν ὥρα τίς ἀμφιβολίες καί ὀλιγοπιστίες καί τοῦ δώσει εἰρήνη στήν καρδιά, βεβαίως νά κοινωνήσει.
5. Τέλος, ἐπειδή λέγουν πολλοί ὅτι στόν Ναό εἶναι ἀσφαλεῖς, ὁποιοιδήποτε κατά τά ἄλλα καί ἄν εἶναι, τούς ὑπενθυμίζουμε τόν ἔλεγχο τοῦ προφήτου Ἰερεμίου ἐναντίον τῶν Ἰουδαίων, οἱ ὁποῖοι ἔλεγαν καί αὐτοί τά ἴδια περί τοῦ Ναοῦ τους, ὅπου ἦταν βεβαίως ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ σ᾽ αὐτόν. Ἀλλά ἀκοῦστε τί τούς ἔλεγε ὁ προφήτης. (Ὁμιλεῖ ὁ Θεός:) «Ἄν διορθώσετε τάς ὁδούς σας καί τά ἔργα σας, τότε θά κατοικήσω μαζί σας στόν τόπο αὐτό (τόν Ναό). Μήν δίνετε ἐμπιστοσύνη στούς ἀπατηλούς λόγους, “νά ὁ Ναός τοῦ Κυρίου, ὁ Ναός τοῦ Κυρίου, ὁ Ναός τοῦ Κυρίου εἶναι ἐδῶ”! Ἄν διορθώσετε τά ἔργα σας, ἄν ξένο, ὀρφανό καί χήρα δέν καταπιέζετε, τότε θά κατασκηνώσω μαζί μας στόν τόπο αὐτό. Ἀλλά σεῖς κλέπτετε, ψευδορκεῖτε καί ἔπειτα ἔρχεσθε στόν οἶκο αὐτό, πού φέρει τό ὄνομά μου, καί λέγετε “εἴμαστε ἀσφαλισμένοι”! Μήπως ἔγινε σπήλαιο ληστῶν ὁ οἶκος αὐτός πού φέρει τό ὄνομά μου;» (Ἰερ. 7,3-15). Λέγει καί ἄλλα φοβερά ὁ προφήτης στήν περικοπή αὐτή. Ἡ Κυρία Θεοτόκος ἄς φωτίσει ὅλους μας καί ἄς μᾶς προστατεύει, ΑΜΗΝ.
Μέ πολλές εὐχές,
† Ὁ Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως Ἰερεμίας


3 σχόλια:

Γιάννης Ιωαννίδης είπε...

Η χάρη του Θεού ενεργεί ελευθέρως και εφόσον υφίστανται οι κατάλληλες πνευματικές προϋποθέσεις. Αλλιώς, λειτουργούν οι πνευματικοί νόμοι.
Το δίκαιο του Δεσπότη εν προκειμένω, είναι προφανές.
Το ερώτημα όμως που του τέθηκε και δεν απήντησε (η απάντηση είναι βεβαίως εξαιρετικά δυσχερής), είναι εάν η μάσκα αποτελεί μέσον προστασίας κατά του covid19 ή, αντιθέτως, μέσον πολιτικής επιβολής και εάν η μη χρήση της εντός των ιερών ναών δύναται να συνιστά λόγο αποκλεισμού του αρνουμένου να την φορέσει, από την συμμετοχή του στην εκκλησιαστική ακολουθία.

Ανώνυμος είπε...

Δεν νομίζω ότι ο μητροπολίτης Γόρτυνος είπε ποτέ ότι πρέπει να αποκλείονται από την συμμετοχή τους στην εκκλησιαστική ακολουθία οι πιστοί οι αρνούμενοι να φορέσουν μάσκα.

Ανώνυμος είπε...

Μπερδεμένη η δουλειά...