Ούτε δια τον κλονισμόν της
Εκκλησιαστικής ενότητoς τίθεται θέμα Συνόδου
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Αν χαρακτηρίσει κανείς ως αδιαφορία τον αντιεκκλησιαστικό δισταγμό για σύγκληση Συνόδου, για την κλονισθείσα εκκλησιαστική ενότητα εξ αφορμής του Ουκρανικού Εκκλησιαστικού ζητήματος, ποσώς δεν καταγράφεται η πραγματική διάσταση της άρνησης αυτής.
Δεν γίνεται αντιληπτός ο σκανδαλισμός του απλού Ορθόδοξου λαού; Απλοί άνθρωποι εκφράζουν τη λύπη τους όταν μετά από κάποια πληροφόρηση μαθαίνουν για τον θλιβερό κλονισμό της εκκλησιαστικής ενότητας που επέφερε η κληθείσα ‘’Ενωτική Σύνοδος’’, με το δίλεκτο ερώτημα ‘’μα γίνεται;’’.
Στην Κύπρο ο απλός Ορθόδοξος λαός αντιλαμβάνεται ότι ‘’τα πράγματα δεν είναι καλά’’. Η μνημόνευση του μη αναγνωρισμένου από την πλειοψηφία των Ορθοδόξων Εκκλησιών ‘’Προκαθημένου Επιφανίου’’, ο οποίος επιβλήθηκε με τη μεγάλη ανατροπή την Ουκρανία, είχε ως επακόλουθο τη μη συλλειτουργία των Ιεραρχών που δεν συμφωνούν με τη μνημόνευση αυτή με τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου. Ο Ορθόδοξος λαός εκφράζει τη λύπη του και συνάμα την απορία του.
Σε λιγότερους από δύο μήνες θα εορτάσουμε Χριστούγεννα με κλονισμένη την Εκκλησιαστική ενότητα. Κατ’ ουσία Πανορθοδόξως δεν θα συνεορτάσουμε Χριστούγεννα, όπως αρμόζει στη μεγάλη αυτή εορτή. Η αδιαφορία για τον κλονισμό της Εκκλησιαστικής ενότητας συνεχίζεται με θλιβερή μάλιστα χροιά. Το ορθόδοξο φρόνημα του λαού δεν αναπαύεται σε ‘’οξυνούστατες’’ υπεκφυγές και λύσεις. Ο λαός έχει βαθύτατατο εκκλησιαστικό φρόνημα και γι’ αυτόν είναι βασικότατη η εκκλησιαστική ενότητα. Οι ‘’έξυπνες λύσεις’’ δεν αποτελούν λύσεις κατά Θεόν. Η Εκκλησία που το συνοδικό κάλλος τη χαρακτηρίζει, τι μηνύματα θα δώσει στους Παπικούς που τόσο χάρηκαν για τη μεγάλη ανατροπή στην Ουκρανία;
Που είναι όλοι εκείνοι οι ‘’προγνώστες’’ των γνωστών διαδικτυακών ιστότοπων της μονομέρειας στο Ουκρανικό, που με έκδηλη ανησυχία ‘’καθησύχαζαν’’ τους συνήθεις διαδικτυακούς θαμώνες τους, με την επιπόλαιη και εμπαθή ‘’πρόγνωση’’, ότι δήθεν η αναγνώριση της μεγάλης ανατροπής στην Ουκρανία είναι ζήτημα ολίγου χρόνου.
Γνωρίζουν πολύ καλά ότι το μεγάλο πρόβλημα του κλονισμού της Εκκλησιαστικής ενότητας, θα επιλυθεί με Πανορθόδοξη Σύνοδο, παρά τη εκπεφρασμένη με θλιβερό τρόπο αντιεκκλησιαστική αδιαφορία για σύγκλησή της.
Ποιο όμως είναι το κώλυμα για τη σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου; Το κώλυμα σαφέστατα έγκειται στην αγωνιώδη προσπάθεια να στερεώσουν το θεώρημα περί έθους της μονομερούς εκχώρησης Αυτοκεφαλίας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ένα ‘’πρωτειακό’’ γι’ αυτούς προνόμιο, που όμως έχει τη δυναμική της μετακύλισής του στον Πάπα κατά τον διάλογο με τους Παπικούς, είτε αυτό το παραδέχονται, είτε όχι.
Η επισήμανση του π. Γεωργίου
Μεταλληνού ο οποίος τόνιζε ότι ‘’τα αυτοκέφαλα δεν
πρέπει να διασπούν την ενότητα των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, που
διακρατείται με τη μία Πίστη, την ίδια Λατρεία και την ίδια Κανονική Τάξη’’ σε
κείμενο του που τιτλοφορείτο ‘’Για να μη κακοποιείται το εκκλησιαστικό
αυτοκέφαλο’’ (29/11/2018, ιστολόγιο ‘’aktines’’), είναι καθοριστική και διαχρονική, καθότι θέτει τη
πρώτιστη εκκλησιαστική προϋπόθεση του Αυτοκεφάλου. Τώρα που το ζήτημα του
Αυτοκεφάλου έχει κλονίσει την ενότητα των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, η
αντιεκλησιαστική αδιαφορία προσπαθεί να εδραιώσει ένα ανυπόστατο ‘’έθος’’.
5 σχόλια:
Ο κλονισμός είναι αυτών που θέλουν να εξουσιάζουν. Εμάς δεν μας ενδιαφέρει καθόλου. Η αδιαφορία μας είναι δεδομένη. Ο Κωνσταντινουπόλεως είναι Οικουμενικός και ως πρώτος μεταξύ ίσων μπορεί να αναλαμβάνει τον ρόλο που πυροσβέστη. Δεν με νοιάζουνε οι λεπτομέρειες αλλά οι αποφάσεις της Κωνσταντινούπολης.
Γιατί τα γράφεις αυτά. Είδα τον Λεμεσού στην γιορτή του Αρχιεπισκόπου Κύπρου. Τα κάστρα πέφτουν σιγά σιγά.
«Με τον εορτάζοντα Προκαθήμενο τής Εκκλησίας τής Κύπρου συλλειτούργησαν οι Μητροπολίτες Πάφου κ. Γεώργιος, Κιτίου κ. Νεκτάριος, Λεμεσού κ. Αθανάσιος, Κωνσταντίας και Αμμοχώστου κ. Βασίλειος, ….. Καρπασίας κ. Χριστοφόρος, Αρσινόης κ. Παγκράτιος, Χύτρων κ. Λεόντιος, Νεαπόλεως κ. Πορφύριος και Μεσαορίας κ. Γρηγόριος.»
Η παροιμία λέει: "Αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι"
Διάβασα στην Ιδιωτική Οδό τα παρακάτω. Παρακαλώ τον λογιότατο Θεολόγο κ. Χαραλάμπους να μας γράψει την εκκλησιολογική και θεολογική του άποψη.
Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος για άλλη μια φορά δέχθηκε ιεράρχη της εν Ουκρανία Ρωσικής παρουσίας και για άλλη μια φορά τόνισε ότι αναγνωρίζει την UOC ως τη μόνη κανονική Εκκλησία στην Ουκρανία. Αυτό σημαίνει πρακτικά:
- Δεν αναγνωρίζει τον τόμο της Αυτοκεφαλίας που παραχώρησε το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
- Δεν δέχεται την απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην οποία ανήκει, δια της οποίας αναγνωρίζεται η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.
- Δεν τον απασχολεί διόλου το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ρωσίας έχει κόψει το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, του Πατριάρχου Αλεξανδρείας Θεοδώρου, του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου, αλλά και του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου.
Όμως, στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε και κάτι εντελώς …τραβηγμένο.
Ο …φιλοξενούμενος μητροπολίτης Πολτάβα και Μίργκοροντ Φίλιππος κατά την Θ. Λειτουργία κάθισε στο Σύνθρονο του Ι. Ναού του Αγίου Σπυρίδωνος!
Απορία: Δεν γνωρίζει ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος ότι η παραχώρηση του επισκοπικού θρόνου στο σύνθρονο σε άλλον αρχιερέα, πλέον του επιχωρίου, συνιστά μεγάλο κανονικό ατόπημα και υποδηλώνει συμβολικά την παραίτηση του οικείου επισκόπου από την ποίμνη που του ανέθεσε η Εκκλησία;
Μήπως έχει αποφασίσει, άραγε, να παραχωρήσει την έδρα του στους Ρώσους;
Σας ευχαριστώ
Σπυρίδων Μαργαρίτης
Δεν είμαι αυτός που απευθύνθηκε το ερώτημα του 6.28 αλλά λέω αυτό που μου ήλθε στην σκέψη. Στην Κέρκυρα υπάρχουν αρκετοί Ρώσοι τουρίστες που προσκυνούνε στον άγιο Σπυρίδωνα και μάλλον ρίχνουν τον οβολό τους στο ιερό παγκάρι του προσκυνήματος και των υπολοίπων ιστορικών ναών του νησιού.
Ο πολύ σπουδαίος εκκλησιαστικός λόγος του καθηγητή κ. Φειδά στη μελέτη του που τιτλοφορείται «Το ‘’αυτοκέφαλον’’ και το ‘’αυτόνομον’’ εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία» (Εν Ιεροσολύμοις 1979), ότι «η διοικητική ‘’αυτοκεφαλία’’ τοπικής τινός εκκλησίας είναι υπηρετική της ενότητος της Εκκλησίας», «η αυτοκεφαλία εκκλησίας τινός έχει ως αποκλειστικόν σκοπόν την υπηρεσίαν της τοπικής και οικουμενικής ενότητος της Εκκλησίας».
Β.Χ.
Δημοσίευση σχολίου