Τραγικές οι επιπτώσεις του Ουκρανικού στην Ορθοδοξία
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Τραγικές είναι οι
επιπτώσεις του Ουκρανικού στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο
της Κωνσταντινούπολης και το Πατριαρχείο της Μόσχας έχουν εμπλακεί στην γεωπολιτική
αντιπαράθεση ΗΠΑ και Ρωσίας στην Ουκρανία και αυτό έχει επιπτώσεις στην ενότητα
της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στις 6 Ιανουαρίου, ημέρα των Θεοφανείων, συμπληρώθηκαν
τρία χρόνια από την εκ μέρους του Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου απονομή στους
αμερικανόφιλους σχισματικούς της
Ουκρανίας Αυτοκεφαλίας και χειραφέτησης
από το Πατριαρχείο της Μόσχας, προκαλώντας την αιτιολογημένη αντίδρασή του και
της υπ’ αυτό κανονικής Αυτόνομης
Ουκρανικής Εκκλησίας.
Το Πατριαρχείο της Μόσχας κατηγόρησε τότε το Οικουμενικό Πατριαρχείο ότι με την ενέργειά του ευνόησε την γεωπολιτική των ΗΠΑ στην Ουκρανία παραβαίνοντας τους Ιερούς Κανόνες και την ομόφωνη πρόταση των διορθοδόξων Επιτροπών για τον τρόπο απονομής της Αυτοκεφαλίας και διέκοψε την κοινωνία μαζί του.
Το Πατριαρχείο της Μόσχας επεξέτεινε την διακοπή κοινωνίας στους τρεις Έλληνες Προκαθημένους και σε
όσους Αρχιερείς τους ακολούθησαν στην
αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών. Θεωρώντας εξάλλου ότι με την διακοπή της
κοινωνίας με τους Προκαθημένους των τεσσάρων Εκκλησιών αίρονται οι δεσμεύσεις
του ως προς τα εκκλησιαστικά όρια δικαιοδοσιών προ ημερών προέβη σε μια
πολεμική ενέργεια σε βάρος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Ανακοίνωσε τη
δημιουργία Εξαρχίας στην Αφρική. Δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν Εξαρχίες εις
Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία. Ήδη ανεγείρεται ρωσικός ναός στην Κύπρο και υπάρχουν
ρώσοι ιερείς στην Άγκυρα και στην Κωνσταντινούπολη, που εξυπηρετούν τους εκεί
ρώσους Ορθοδόξους...
Σήμερα η διάσπαση της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι γεγονός, αφού τους σχισματικούς της Ουκρανίας αναγνωρίζουν
τέσσερις Ελληνικές Εκκλησίες (Κωνσταντινούπολης, Αλεξάνδρειας, Κύπρου και
Ελλάδος) και δεν τους αναγνωρίζουν δέκα (Αντιόχειας, Ιεροσολύμων, Μόσχας,
Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας, Πολωνίας, Αλβανίας και Τσεχίας –
Σλοβακίας).
Οι τραγικές εξελίξεις επαλήθευσαν τις πριν από τρία χρόνια ανησυχίες
του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ. Αναστασίου, ο οποίος στην προς τον κ. Βαρθολομαίο επιστολή του,
της 14ης Ιανουαρίου 2019,
επισήμανε ότι «αντί ειρηνεύσεως και
ενότητος των Ορθοδόξων της Ουκρανίας, επαπειλείται ο κίνδυνος διασπάσεως της
ενότητος της ανά τον κόσμον Ορθοδοξίας». Και επισήμανε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος
Αλβανίας: «Αι (Σημ. γρ. εκ μέρους του Φαναρίου) προβλέψεις ότι η παρούσα
διασάλευσις και ο εμφανής διχασμός θα διαρκέσουν επ’ ολίγον και ότι όλαι αι
Αυτοκέφαλοι Εκκλησίαι τελικώς θα αποδεχθούν τα γενόμενα, δια τους γνωρίζοντας
στοιχειωδώς την ιστορίαν των εκκλησιαστικών σχισμάτων και την αντοχήν του
θρησκευτικού φανατισμού, μόνον ως αβάσιμοι εκτιμήσεις δύνανται να
εκληφθούν...». Επαληθεύθηκε επίσης
διπλωμάτης γνωρίζων άριστα το Ουκρανικό, που στο τέλος του 2018 μου είχε
γράψει ότι «δυστυχώς το παλαίφατο Οικουμενικό Πατριαρχείο ενεπλάκη στο
Ουκρανικό, που το ξεπερνάει».-
10 σχόλια:
Το γνωστό φερέφωνο της ρωσικής προπαγάνδας αναμασά για πολλοστή φορά τα ψεύδη της ντεμέκ "Τρίτης Ρώμης".
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ΔΕΝ έδωσε Αυτοκεφαλία σε σχισματικούς, αλλά σε ΠΡΩΗΝ σχισματικούς, τους οποίους είχε ήδη αποκαταστήσει στην εκκλησιαστική κανονικότητα. Πριν γίνη αυτό είχε εξετάσει ενδελεχώς και εξονυχιστικώς τα περί δήθεν έλλειψης αποστολικής διαδοχής και είχε διαπιστώσει το ανυπόστατο αυτών των ισχυρισμών. Όταν οι εγχώριοι πράκτορες του ρωσικού ιμπεριαλισμού, εκκλησιαστικού και όχι μόνο, αναπαράγουν τέτοιες τερατώδεις ανακρίβειες σε χώρα όπου υπάρχει πολυφωνία και είναι ευρέως γνωστή η αλήθεια των γεγονότων - σε αντίθεση με το αυταρχικό καθεστώς του Πούτιν - προφανώς έχουν την ψευδαίσθηση ότι απευθύνονται σε ανίδεους ή σε διανοητικά καθυστερημένους.
Και μια ακόμα "λεπτομερειούλα" που δεν περνά ασφαλώς απαρατήρητη. Αυτοαποκαλύπτοντας το πόσο ασόβαρος, μεροληπτικός και ανυπόληπτος τυγχάνει - και βέβαια ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί... - χαρακτηρίζει την ίδρυση "Εξαρχίας" του Πατριαρχείου Μόσχας και πάσης Ρωσσίας εντός των κανονικών γεωγραφικών ορίων του παλαίφατου και πρεσβυγενούς Πατριαρχείου Αλεξανδρείας απλά ως "πολεμική ενέργεια"... Ούτε λόγος για εισπήδηση και κατάφωρη παραβίαση των Κανόνων της Εκκλησίας, για τους οποίους κόπτεται δήθεν, υποκριτικά, το "εκκλησιαστικό" παράρτημα της Ρωσικής Ομοσπονδίας του Πούτιν. Προαναγγέλλει μάλιστα την επέκταση αυτού του είδους τις "πολεμικές ενέργειες" και στο κανονικό έδαφος και άλλων Εκκλησιών. Φαντάζομαι ότι θα είναι από τους πρώτους που θα σπεύσουν να... υπαχθούν υπό το Ωμοφώριο του Μόσχας, μόλις ιδρυθή η αντίστοιχη "Εξαρχία" και στη χώρα μας. Όμως φρόντισε να αποβάλη και το έσχατο φύλο συκής, οπότε ας μη τρέφη αυταπάτες ότι μπορεί να τον παίρνη κανείς στα σοβαρά και να αγνοή τι ρόλο παίζει και ποιων συμφερόντων πράκτορας είναι.
Με το καλό να έχουμε εξαρχία της ρωσική εκκλησία στην Ελλάδα ...Είμαστε αρκετοι που θέλουμε να ενταχθούμε εκεί !!
Γράφεις ότι Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ΔΕΝ έδωσε Αυτοκεφαλία σε σχισματικούς, αλλά σε ΠΡΩΗΝ σχισματικούς.
Σου λέει τίποτα το όνομα Φιλάρετος; Ξεχνάς ότι έχει Σύνοδο με 15 "αρχιερείς" παράλληλα με τον Επιφάνιο.
Μήπως και αυτός είναι ΠΡΩΗΝ σχισματικός;
Έχουν γίνει μπάχαλο μεταξύ τους οι πρωην και νυν και αεί σχισματικοί και αλληλοβρίζονται.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της χωρίς Αγιο Πνεύμα εκκλησιαστικής πολιτικής των Φαναρίου-ΗΠΑ
Προς 9:11
Ο Φιλάρετος αποκαταστάθηκε στην κανονικότητα όπως και οι άλλοι πρώην σχισματικοί, εντάχθηκε στην κανονική νεοσύστατη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, πλην όμως αργότερα αποχώρησε για να επιστρέψη και πάλι στο σχίσμα του. Ισχύει στην περίπτωση αυτή ο λόγος του Αποστόλου Πέτρου: "συμβέβηκε δὲ αὐτοῖς τὸ τῆς ἀληθοῦς παροιμίας, κύων ἐπιστρέψας ἐπὶ τὸ ἴδιον ἐξέραμα, καί, ὗς λουσαμένη εἰς κύλισμα βορβόρου" (Β΄Πτ. 2, 22).
Συνεπώς ο σχολιασμός σου κρίνεται επιεικώς ατυχής (για να μην χρησιμποιήσω καμμιά βαρύτερη κουβέντα, που θα ήταν απολύτως δικαιολογημένη). Κι επειδή έχεις το θράσσος να γράφης για "εκκλησιαστική πολιτική Φαναρίου - ΗΠΑ" σε παραπέμπω σε προχθεσινό άρθρο του Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιεροθέου (δημοσιεύτηκε και στο παρόν ιστολόγιο), στο οποίο ο Μητροπολίτης κονιορτοποιεί το σαθρό και γελοίο αυτό ισχυρισμό της ρωσσικής και πανσλαυϊστικής προπαγάνδας, παράρτημα του οποίου είναι (το κατάντησαν, για την ακρίβεια) το Πατριαρχείο της Ρωσσικής Ομοσπονδίας.
Μπα, πότε ο Φιλάρετος επέστρεψε στο σχίσμα του;
Άκουσε, έμαθες κάποια απόφαση ή δήλωση του Επιφανίου ή του Βαρθολομαίου ότι ο Φιλάρετος είναι σε σχίσμα; Δεν υπάρχει καμία. Δεν τολμούν να βγάλουν τέτοια ανακοίνωση.
Περιμένουν να πεθάνει - βλέπεις σιοβαρή και υπεύθυνη εκκλησιαστική αντιμετώπιση. Έτσι που τα κάνανε ας τα λουστούν τώρα.
Μέχρι να πεθάνει τον αναγνωρίζουν ως κανονικό (;) επίσκοπο. Ο Φιλάρετος τους γράφει και γελάει μαζί τους. Χειροτονεί κανονικούς (;) "επισκόπους", όσο κανονικός (;) είναι και ο Επιφάνιος που είναι χειροτονία του.
Όταν δεν υπάρχει Άγιο Πνεύμα πάνε κατά διαόλου ακόμα και οι δεσποτάδες. Τι φταίει ο λαός όμως;
Αντίθετα στην κανονική Εκκλησία του Ονουφρίου δεν υπάρχει τέτοια παρακμή ούτε κατά διάνοια. Το Πνεύμα το Άγιο την οδηγεί παρά τις δυσκολίες και τους πειρασμούς που την πολεμούν απ' έξω.
Απορώ πως τολμούν ορισμένοι να γράφουν τέτοια άρθρα. Η απορία μου μεγαλώνει γιατί υπάρχουν μέλη της Εκκλησίας που υποστηρίζουν τις σχισματικές επιδιώξεις των Ρώσσων. Όσο υπήρχε κομουνισμός δεν τολμούσαν να διεκδικούν τα πρωτεία. Τώρα πιστά στην πολιτική Πούτιν προσπαθούν να διεισδύσουν παντού σε Ιεροσόλυμα άτυπα μεν αλλά αυτοί διοικούν, στην Ουκρανία με την σχισματική ψεδοεκκλησία τους, και τώρα πηγαίνουνε και στην Αφρική όχι να βοηθήσουν αλλά να διεκδικήσουν.
Πρέπει να γίνει Πανορθόδοξη Σύνοδος και να τους καταδικάσει. Οι εχθροί της Ορθοδοξίας δεν είναι ο οικουμενισμός ή ο παπισμός αλλά οι μεγάλες εκκλησιαστικές ιδεοληψίες της Ρωσικής Εκκλησίας.
Η Πανορθόδοξη Σύνοδος πρέπει να τους αφορίσει και να τους αποκόψει μέχρι να επιστέψουν γονατιστοί να ζητήσουν συγνώμη.
π. Χρυσόστομος
Εκτός από την Ρωσική Εκκλησία "μεγάλες εκκλησιαστικές ιδεοληψίες" υπάρχουν και αλλού.
Παραδείγματος χάριν, κάποιοι πιστεύουν ότι υπάρχει στην Εκκλησία θέση για "πρώτο άνευ ίσων" ή ότι υπάρχει θέση ανάλογη με την θέση του Θεού Πατέρα μέσα στην Αγία Τριάδα !
Για να είναι κανείς σχισματικός δεν χρειάζεται κάποια επίσημη ανακοίνωση διακήρυξης της σχισματικότητάς του. Από τη στιγμή που διακόπτει την κοινωνία με τον κανονικό Επίσκοπο και την κανονική υπ' αυτόν Εκκλησία, επομένως και τις λοιπές ανά την οικουμένη κανονικές ορθόδοξες Εκκλησίες που διατηρούν εκκλησιαστική-λατρευτική κοινωνία με τον Επίσκοπο και την Εκκλησία από όπου αποσχίσθηκε, καθίσταται αυτομάτως σχισματικός. Όπως οι ενταύθα "αποτετειχισθέντες" (ονόματα να μην λέμε, είναι αρκούντως γνωστοί) από την Εκκλησία της Ελλάδος.
Πράγματι, όπου δεν υπάρχει Πνεύμα Άγιο πάνε κατά διαβόλου και Δεσποτάδες και Προκαθήμενοι Εκκλησιών και... "Υπουργοί Εξωτερικών" Εκκλησιών, τσαλαπατώντας Ιερούς Κανόνες (για τους οποίους υποκριτικά κόπτονται) και δημιουργώντας εισπηδήσεις και "Εξαρχίες" σε κανονικά εδάφη άλλων Εκκλησιών, κατά πολλούς αιώνες αρχαιότερών τους, σκορπώντας άφθονο χρήμα για να εξαγοράσουν πενόμενους ιερείς, ή Αρχιερείς και, φυσικά, και μητραλοίες δημοσιογράφους που θα προωθούν τα προπαγανδιστικά τους ψεύδη (...)
Όμως πίσω έχει η αχλάδα την ουρά. Οι εξελίξεις έρχονται και θα είναι ιδιαίτερα δυσάρεστες για τον εκκλησιαστικό (;) πανσλαυϊστικό ιμπεριαλισμό, τους πρωταγωνιστές του και, ασφαλώς, τους απανταχού αργυρώνητους πράκτορές του.
Η συγκρότηση της εκκλησιαστικής συνοδικότητας κατά το πρότυπο της συνοδικότητας της Αγίας Τριάδας είναι "ιδεοληψία" ή η κατ' εξοχήν θεολογική βάση της ορθοδόξου εκκλησιολογίας; Στην Αγία Τριάδα συνδυάζονται αρμονικά και χωρίς αντίθεση το πρωτείο του Πατρός και η συνοδικότητα και των Τριών ίσων μεταξύ τους Προσώπων και αυτή είναι το πρότυπο της εκκλησιαστικής συγκρότησης, με αρμονικό συνδυασμό του Πρωτείου και της Συνοδικότητας. Μπορεί να μην απαντάται στην προγενέστερη θεολογική γραμματεία αυτό που διατύπωσε ο νυν Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος ("πρώτος άνευ ίσων" κατά το πρότυπο της Αγίας Τριάδος), πλην όμως, η αρχή αυτή όχι απλά δεν αντιβαίνει προς τις θεμελιώδεις αρχές της εκκλησιολογίας, αλλά, αντίθετα, η αναγωγή κάθε εκκλησιαστικής πραγματικότητας στο Τριαδικό Αρχέτυπο αποτελεί την μόνη στέρεα και ορθόδοξη βάση του θεολογείν.
Επιτακτική ανάγκη για άμεση σύγκλιση Πανορθοδόξου - Οικουμενικής Συνόδου. Δε χωράει αναβολές. Το κλίμα είναι παρόμοιο με εκείνο αντιστοίχων σχισμάτων. Και δεν υπάρχει μεγαλύτερη αμαρτία. Και για αυτόν που το προκαλεί, και για αυτόν που έχει δίκαιο.
Δημοσίευση σχολίου