Ενάντια στην αυταρέσκεια της πλάνης
π. Βασίλειος Θερμός*
(Γκρέϊχαμ Γκρήν, «Η δύναμη και η δόξα»)
Στο άρθρο αυτό παρατίθενται και
σχολιάζονται στατιστικά στοιχεία στα οποία «απεικονίζεται μια εκπληκτική
διχοτομία: με επίκεντρο την Ελλάδα, όλες οι χώρες με καλύτερες εμβολιαστικές επιδόσεις (μέχρι
21-11-2021) ανήκουν στην Δυτική Ευρώπη, πλην Λιθουανίας, ενώ όλες οι χώρες με
χειρότερες επιδόσεις ανήκουν στην Ανατολική Ευρώπη». Ας προσθέσω εδώ ότι εντός
της ομάδας της Ανατολικής Ευρώπης οι Βαλκανικές χώρες έχουν τις χειρότερες
επιδόσεις. Ήδη διαφαίνεται μια διαχωριστική γραμμή, ικανή να σημάνει ανησυχία
και ερωτηματικά.
Το ζήτημα αποκτά ακόμη μεγαλύτερο
ενδιαφέρον στον πίνακα εκείνο του άρθρου ο οποίος απεικονίζει τον αριθμό θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων (μέχρι
την ίδια ημερομηνία). Εκεί η χώρα μας εισχωρεί βαθύτερα στις
Ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, δηλαδή κάποιες εξ αυτών τα κατάφεραν καλύτερα…
Βρήκα, επίσης, δημοσίευμα με άλλα στοιχεία το οποίο επιβεβαιώνει ότι στο
διάστημα Νοεμβρίου 2020-Νοεμβρίου 2021 η Ελλάδα είχε περισσότερους θανάτους από
όλες τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης (https://www.iatronet.gr/article/105315/h-ellada-proth-dytikh-hora-se-thanatoys-pinakas).
Συνεχίζουμε στο αρχικό άρθρο.
Μέχρι τώρα γνωρίζαμε από έρευνες
και μελέτες πως η κουλτούρα δυσπιστίας
μιας χώρας συντελεί σε υπανάπτυξη, ενώ η κουλτούρα
εμπιστοσύνης συμβάλλει σε οικονομική πρόοδο. Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι, όταν
πρόκειται για μη οικονομικά ζητήματα όπως στην περίπτωση της πανδημίας, η
ενδημική δυσπιστία αποβαίνει ποικιλοτρόπως καταστροφική. Πρόσφατο δημοσίευμα
σχετικά με την επιτυχημένη αντιμετώπιση της πανδημίας από το Βιετνάμ
επιβεβαιώνει τα ευεργετήματα της κουλτούρας εμπιστοσύνης (https://www.in.gr/2022/02/05/world/koronaios-giati-orismenes-xores-ta-pigan-kalytera-stin-pandimia ).[1]
Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα είναι
πως η Ελλάδα εμφανίζει αρκετά υψηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης προς την
επιστημονική ιατρική κοινότητα σε σύγκριση με τις Βαλκανικές χώρες, κάτι που
ίσως εξηγεί τις καλύτερες επιδόσεις της από αυτές στα ποσοστά εμβολιασμού και
θανάτων.
Στο άρθρο ακολουθεί πληθώρα
στοιχείων τα οποία εξετάζουν τις νοοτροπίες της Ανατολικής Ευρώπης σχετικά με
το πώς δομείται η εθνική ταυτότητα, με τον ρόλο της θρησκείας, με περιεκτικές ή
αποκλειστικές κοινωνικές αντιλήψεις κ.ά. Η απέχθεια προς τους πολιτικούς την
οποία κληροδότησε η κομμουνιστική περίοδος, η αντιδραστική ανάπτυξη της
θρησκευτικότητας μετά την κατάρρευση των καθεστώτων, αλλά και η εχθρότητα προς
την Δύση, δημιουργούν περίεργα μίγματα τα οποία καταλήγουν να στοιχίζουν
ανθρώπινες ζωές. Αλλά δεν είναι του παρόντος να σχολιάσω αυτές τις πτυχές.
Στο κείμενο αυτό με ενδιαφέρει η Ελληνική δημόσια κουλτούρα και μάλιστα σε συνάρτηση με την θρησκευτικότητα. Δεν θα αναφερθώ σε πιθανά λάθη των αρμοδίων, που οπωσδήποτε θα υπήρξαν μπροστά σε ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο. Όταν εξετάζουμε τόσο μεγάλα αριθμητικά σύνολα, και μάλιστα για διάστημα μιας διετίας, ενδεχόμενες ελάσσονες παράμετροι και τυχαίες διαφορές αμβλύνονται και παραμένουν οι κεντρικοί άξονες νοοτροπίας και συμπεριφοράς οι οποίοι χρωματίζουν τα αποτελέσματα.
*
Μέχρι τώρα μετράμε 25.000 νεκρούς
στη χώρα μας! Προφανώς είναι αδύνατο να προσδιορίσουμε πόσοι από αυτούς θα
ζούσαν αν είχαμε δείξει σωστή συμμόρφωση με τα μέτρα, αν κάποιοι δεν αρνιόνταν
να φορέσουν μάσκα εκεί που έπρεπε, αν δεν υπήρχαν τόσοι πολέμιοι του
εμβολιασμού. Και δεν είναι εφικτό να προσδιορίσουμε αριθμητικά τα θύματα των
νοσηρών αντιλήψεων διότι ορισμένα από τα θύματα ήταν οι ίδιοι αρνητές, ενώ άλλα
πέθαναν επειδή κάποιοι άλλοι δεν εμβολιάστηκαν ή δεν τήρησαν τα μέτρα… Δεν
μπορούμε να ανιχνεύσουμε, λοιπόν, πόσοι από αυτούς περιλαμβάνονται μέσα σε
αυτόν τον πληθυσμό.
Όσοι και να είναι, όμως, οι
άνθρωποι αυτοί δεν είναι αριθμοί. Είναι αδελφοί μας και αδελφές μας, με
συγγενείς και φίλους. Πολύ περισσότερες χιλιάδες πενθούν γι’ αυτούς. Παιδιά
έμειναν χωρίς γονείς, προχωρημένες εγκυμοσύνες χάθηκαν, σύζυγοι χήρεψαν πρόωρα,
πιστοί έμειναν χωρίς τον πνευματικό τους. Ακόμη και για όσους η έκβαση δεν ήταν
ο θάνατος αλλά μια μακρά νοσηλεία στην εντατική και μια κοπιώδης ανάρρωση στο
κέντρο αποκατάστασης, πόσα και πόσα παιδιά δεν πέρασαν εβδομάδες ή μήνες
αγωνίας, απλώς επειδή η μαμά ή ο μπαμπάς δεν ήθελαν να κάνουν το εμβόλιο… Όλα
αυτά στο όνομα του Χριστού!
Από στόμα σε στόμα κυκλοφορούν δραματικές
προσωπικές ιστορίες. Πρόκειται να μάθουμε πολλές ακόμη κατά τους επόμενους
μήνες, κατά τα επόμενα χρόνια. Κάθε οικογένεια χαμένου με το δικό της δράμα, με
τις δικές της ιδιομορφίες. Δεν θέλω να μεταφέρω εδώ κάποιες από τις ιστορίες που
έχω μάθει. Θέλω μόνο να υπογραμμίσω ότι όλες αυτές οι εξατομικευμένες οδύνες θα
γεννήσουν νέα δράματα και θα εντυπωθούν ως ανεξίτηλες μνήμες οι οποίες
διαθέτουν τη δύναμη να αποτυπώνονται στην προσωπικότητα. Στον απόηχό τους
άνθρωποι θα πάρουν αντικαταθλιπτικά και θα ξεκινήσουν ψυχοθεραπείες. Παιδιά
αισθάνθηκαν πάνω τους το άγγιγμα του θανάτου, ακόμη και στις περιπτώσεις που οι
αγαπημένοι τους τελικά σώθηκαν. Σαν σε μια εντυπωσιακών διαστάσεων ειρωνεία,
κάποιοι από τους νεκρούς αρνητές που, ως ‘ζηλωτές’ πιστοί, ήταν αντίπαλοι της
ψυχιατρικής και της ψυχολογίας (έχω άφθονη προσωπική εμπειρία επ’ αυτού) θα
αναγκάσουν τα παιδιά τους και τους/τις συζύγους τους να καταφύγουν σε ψυχίατρο
και ψυχολόγο…
Στις αφηγήσεις των
εξομολογουμένων και των ψυχοθεραπευομένων οι πνευματικοί και οι ειδικοί ακούν
αναδρομικά το πώς διαμορφώθηκε η ζωή τους από μια απώλεια σε μικρή ηλικία.
Μαθαίνουμε πώς στρεβλώθηκε η ψυχική ανάπτυξη επειδή έμειναν ξαφνικά χωρίς τον μπαμπά
ή τη μαμά, πώς τούς σημάδεψε επειδή ξαφνικά έχασαν το αδελφάκι που είχαν ή αυτό
που θα ερχόταν. Οι ζωές τους άλλαξαν πορεία. Και είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε
πλέον ότι το ψυχικό τραύμα σε κάποιες περιπτώσεις έχει τη δύναμη να μεταδίδεται
στις επόμενες γενιές και να στοιχειώνει τις ζωές των παιδιών τα οποία θα
προέλθουν από τα σημερινά παιδιά…
Και εδώ μπαίνουμε στα χειρότερα. Ένα σημαντικό
ποσοστό των αρνητών που πέθαναν, λοιπόν, ήταν πιστοί! Κατά τη δική μου
εκτίμηση, η πλειονότητα. Το ίδιο και όσων μετέδωσαν τον ιό από υποτίμηση και
από ιδεολογία, οπότε άθελά τους έστειλαν στον τάφο άλλους. Να μια τραγωδία η
οποία θα καταχωρηθή ως μέρος της ιστορίας της Ελλαδικής Εκκλησίας… Με τις
προσωπικές ιστορίες των πενθούντων θα ασχοληθούν οι λογοτέχνες του μέλλοντος,
με την συνολική εικόνα οι ιστορικοί… Και θα τη χρεώσουν στους Χριστιανούς…
*
Τι ενώνει το πρώτο και το δεύτερο
μέρος αυτού του κειμένου; Η βίωση της πίστης μέσα από τους παραμορφωτικούς
φακούς της εγχώριας κουλτούρας. Η
στρέβλωση της χριστιανικότητας δια μέσου των πολιτισμικών προκαταλήψεων.
Αν όχι τώρα, πότε θα είναι η
κατάλληλη στιγμή για να συνειδητοποιήσουν ορισμένοι ότι το να είσαι Ορθόδοξος
Χριστιανός δεν σημαίνει απόρριψη της Δύσης και οποιασδήποτε πρότασης έρχεται
από αυτήν; Αν όχι τώρα, πότε θα είναι η ευκαιρία να αναγνωρίσουν οι σκληροπυρηνικοί
μας ότι πλέον είναι ανεπίτρεπτο να καμουφλάρονται η εχθρότητά τους κατά των
πολιτικών και η δυσπιστία τους προς το ‘σύστημα’ πίσω από την ιδιότητα του αφοσιωμένου
πιστού; Με άλλα λόγια, να καταλάβουν πως είναι απαράδεκτο να ανεχόμαστε η
αυτόκλητη και αχρείαστη ‘αντιστασιακότητα’ να ξεπλένει και να εξωραΐζει την
ψυχοπαθολογία.
Οπωσδήποτε η στάση της Ιεράς
Συνόδου, στάση συνεργασίας με τους αρμόδιους, έσωσε κάπως τις εντυπώσεις. Αν η
ηγεσία της Εκκλησίας είχε υποχωρήσει στις φωνές των αντιρρησιών, οι θάνατοι θα
ήταν πολύ περισσότεροι, η κατακραυγή ασήκωτη, το μελλοντικό ιστορικό βάρος
αφόρητο. Ομοίως και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους έλαβε επισήμως άψογες
θέσεις και αποφάσεις, παρόλο που ο αρνητισμός μεταξύ των αγιορειτών αποτελεί
κυρίαρχη τάση. Βλέπετε, εδώ και κάποιες δεκαετίες οι εκ του ‘κόσμου’ εκπορευόμενοι
‘ζηλωτές’ και φονταμενταλιστές έχουν επιχειρήσει εκτεταμένη πειρατεία
μοναστικών συνειδήσεων, με μεγάλη επιτυχία δυστυχώς…
Αλλά μετά από δύο χρόνια
ταλαιπωρίας έχει γίνει περισσότερο από καταφανές πως οι επίσκοποί μας είχαν
βαρύτατα υποτιμήσει τον κίνδυνο του φονταμενταλισμού. Όπως έγραφα προς καιρού,
δεν θα έπρεπε, διότι είχαν διαθέσιμες πολλές προειδοποιήσεις (https://orthodoxia.info/news/omos-arrostia-xafniki).
Δυστυχώς η αδιαφορία για το φαινόμενο, το κρύψιμο του κεφαλιού στην ‘άμμο’, και
η τόσο συνήθης απώθηση των προβλημάτων, έχουν γίνει στάση ζωής. Αποτέλεσμα;
Βραδύτατα αντανακλαστικά, με πνευματικούς και μοναστήρια να παραμένουν
ανενόχλητα στο έργο διάβρωσης της λογικής και κατάργησης της υπευθυνότητας… Δεν
έβαλαν αργίες οι μητροπολίτες μας, ούτε δήλωσαν ευθέως προς τους αρνητές
λαϊκούς πως είναι πλανεμένοι. Οι Πατέρες μας δεν μασούσαν τα λόγια τους, όμως,
και μάλιστα σε εποχές όπου οι πλάνες δεν στοίχιζαν ανθρώπινες ζωές, όπως τώρα.
Αλλά στους κληρικούς και στον
μοναχισμό έχω αναφερθή και σε άλλα κείμενά μου. Εδώ θα ήθελα να επικεντρωθώ στο
είδος χριστιανωσύνης το οποίο ανθεί μεταξύ των λαϊκών. Τι ακριβώς πρεσβεύουν οι
πιστοί μας; Πώς αισθάνονται απέναντι στην επιστήμη; Έχουν πάρει καθόλου μυρωδιά
από την καθολικότητα και ευρυχωρία της Εκκλησίας ή μήπως εξαντλούν την
θρησκευτικότητά τους στα στενά όρια της αυλής των φίλων τους και του γέροντά
τους; Γιατί να είναι ανίκανοι να ορίσουν τον εαυτό τους ως Χριστιανό παρά μόνο
σε αντιδιαστολή με την Δύση;
Τι είδους Χριστιανοί είναι αυτοί
οι οποίοι δίνουν βάση σε παρανοϊκά κηρύγματα; Ποιος βαθμός ωριμότητας ενυπάρχει
σε πιστούς οι οποίοι υπομένουν να ακούν κληρικούς που ισχυρίζονται ότι αν
κάνουν το εμβόλιο θα μολύνουν άλλους ή θα αποκτήσουν τσιπάκι ή θα γίνουν
ομοφυλόφιλοι ή θα βγάλουν ουρές (όλα τα παραδείγματα αληθινά!) χωρίς να τούς
ανακαλέσουν στην τάξη μετά τη Λειτουργία και να μην ξαναπατήσουν όπου τέτοιοι
κήρυκες λειτουργούν και να διαμαρτυρηθούν στον μητροπολίτη τους; Ποιος
Χριστιανικός λαός είναι αυτός που αδυνατεί να διακρίνει έναν πλανεμένο ιερέα,
μάλιστα δε τον ακολουθεί στην πλάνη του; Εν τέλει, τι δουλειά έχουμε κάνει με
τους πιστούς μας; Απαιτώντας να διατηρούν οι πιστοί μας διαζύγιο από τη λογική
τους και τρομοκρατώντας με την ιεροκατηγορία, ιδού τι δημιουργήσαμε. ‘Ἑκάστου
τό ἔργον ὁποῖον ἐστί, τό πῦρ δοκιμάσει’…
Αλλά ‘πῶς ἀκούσουσι χωρίς
κηρύσσοντος;’ Ποιος τούς δίδαξε έναν Ορθόδοξο Χριστιανισμό στον οποίο το
επίθετο είναι ριζικά διαφορετικό από τους ‘ορθόδοξους Εβραίους’; Πότε
ενδιαφερθήκαμε να τούς βοηθήσουμε να βγουν από την ‘πολιτισμική Ορθοδοξία’;
(Μάλλον τούς κρατάμε επιμελώς κλεισμένους σ’ αυτήν). Πότε κινητοποιηθήκαμε να μεταδώσουμε
τον πλούτο της Αγίας Γραφής στους πιστούς; Είχα γράψει κάποτε για πρώην
προτεστάντες που επιστρέφουν στην Εκκλησία και δεν βρίσκουν μια ενοριακή σύναξη
βιβλικής μελέτης για να συμμετάσχουν. Πότε εκπαιδεύσαμε κληρικούς πώς να
διδάξουν Αγία Γραφή;
Αντί για όλα αυτά δεν έλειπε από
τον άμβωνα ο λαϊκιστικός λόγος. Χείλη ιερατικά και αρχιερατικά, είτε προφορικά
είτε με γραφίδα, δεν παύουν να πλέκουν το εγκώμιο του υπέροχου λαού μας ο
οποίος με την εγρήγορσή του θα ματαιώσει τα σχέδια των σκοτεινών δυνάμεων οι
οποίες λυμαίνονται την αγαπημένη Ελλάδα μας. Το δίπολο ‘καλή Ανατολή,
διεφθαρμένη Δύση’ έγινε εύπεπτο νοητικό σχήμα, εύχρηστη μανιέρα, ευπρόσδεκτο
σωσίβιο. Ιδού οι καρποί του τώρα! Η επίκληση της συντριπτικής αριθμητικής
υπεροχής των Ορθοδόξων εξυπηρετούσε μεν την αμυντική (ενίοτε και επιθετική)
τακτική διεκδικήσεων προς την πολιτεία, άφηνε όμως τη μεγάλη μάζα ‘αδούλευτη’
ως προς το ποιόν της χριστιανωσύνης της.
Και να είχαμε προσεκτικά
προετοιμασμένες ιερατικές κλίσεις; Τουλάχιστον οι κληρικοί μας θα αναλάμβαναν
το μακρόπνοο και κοπιαστικό έργο της διόρθωσης. Αλλά έτσι που η ποιμαντική των
ιερατικών κλίσεων είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη και ο εκκλησιαστικός οργανισμός
εισάγει στον κλήρο οποιονδήποτε το επιθυμεί, στερούμαστε και αντισωμάτων και
αντιβίωσης… Βλέπουν οι πνευματικοί και οι επίσκοποί μας ένα ‘καλό παιδί’ και
παραιτούνται αμέσως της αποστολής τους να ελέγξουν τι είδους ψυχικές
αναπαραστάσεις για τον Θεό έχει, πόσο ικανός είναι για υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις,
ποιές ιδιωτικές θεολογίες κουβαλάει. Γεμίσαμε με υποψήφιους που διαθέτουν
αυτιστικά χαρακτηριστικά οι οποίοι, μόλις χειροτονηθούν και εδραιωθούν,
γίνονται οι ηγέτες κάθε λόξας και κάθε ακρότητας.
Για να αλλάξει η νοσηρή δημόσια
κουλτούρα του ελληνικού λαού πρέπει να βάλει ένα χέρι και το σώμα της Εκκλησίας.
Όχι ότι είναι παντελώς αδύνατη η αλλαγή χωρίς αυτό. Γίνεται όμως ιδιαίτερα
δύσκολη, και αν ποτέ επιτευχθή σε ικανοποιητικό βαθμό ο ιστορικός θα σημειώσει
πως είχε βρει τους Χριστιανούς αντίθετους.
*
Φυσικά δεν ξεκινήσαμε έτσι. Ο
Χριστιανισμός των Πατέρων μας ήταν επαναστατικός,
με την έννοια ότι επέφερε ζυμώσεις στην κοινωνία αλλάζοντας νοοτροπίες και
δομές. Επειδή ήταν ανοιχτός στον κόσμο,
γι’ αυτό μπορούσε και να τον αλλάξει. Ήξερε τι ήταν και δεν οριζόταν από το
αντίθετό του. Ο δικός μας σήμερα είναι ταυτοτικός,
δηλαδή αμυντικός. Συγχέει την αλήθεια
με τη συνήθεια. Το πάθημά μας είναι εντυπωσιακά ανάλογο με της Αριστεράς. Στο
ξεκίνημά της έφερνε αέρα ελπίδας. Στην εποχή μας απλώς αγωνίζεται για να μην
αλλάξει τίποτε…
Αν δεν μάς νοιάζει που
μοιραζόμαστε νοοτροπίες κακομοιριάς με τα Βαλκάνια, εντέλει θανατηφόρες, τότε
καταλήγουμε να δικαιώνουμε την θεωρία του Σάμιουελ Χάντινγκτον. Και, φυσικά,
τότε δεν εφαρμόζουμε τη συμβουλή του Μ. Βασιλείου για την εκλεκτικότητα της
μέλισσας. Είναι βέβαιο ότι και Ανατολή και Δύση έχουν να μάς προσφέρουν
κοινωνικές αρετές, αρκεί να μην επιλέγουμε τη λογική του στρατοπέδου, το ‘άσπρο
ή μαύρο’.
Η πίστη την οποία εισήγαγε ο
Χριστός και ο νέος τρόπος ζωής τον οποίο έφερε, αδικούνται όταν συρρικνώνονται
σε μια δονκιχωτική αντίσταση ενάντια σε ανεμόμυλους. Εξευτελίζεται η άγια
έννοια της ομολογίας όταν εξαντλείται σε επίδειξη μικρόνοιας ή φανατισμού. Και
οι καλοπροαίρετες προσπάθειες πνευματικής ζωής ακυρώνονται όταν επικρατήσει το
φαρισαϊκό φρόνημα ‘ευτυχώς που δεν είμαι σαν αυτούς τους ολιγόπιστους’…
Ναι, στο ξεκίνημα τα πράγματα
ήταν εντελώς αντίστροφα. Από τους διωγμούς των ειδωλολατρών μέχρι τον ναζιστικό
και σοβιετικό ολοκληρωτισμό η Εκκλησία υπέστη τα δεινά που τής επεσώρευσε η παράνοια των άλλων. Δεν ήταν οι
Χριστιανοί οι καχύποπτοι, αλλά οι εχθροί τους. Διώχθηκαν επειδή οι αρχές και το
ειδωλολατρικό πλήθος πίστεψαν σε θεωρίες συνωμοσίας! Και τούτο διότι την εποχή
εκείνη το ταυτοτικό πρόβλημα το είχαν οι άλλοι! (‘καταγγέλλουσιν ἔθη ἅ οὐκ ἔξεστιν
ἡμῖν παραδέχεσθαι οὐδέ ποιεῖν’, ‘εχθροί της Αρίας φυλής’, ‘εχθροί του λαού’).
Την παρερμηνεία εμφάνισαν εκείνοι τους οποίους οι Χριστιανοί καλούσαν να βγουν από
τις παρωπίδες του ψέματος, από την τυφλότητα της αυτοχθονίας, από το βόλεμα της
ιδεολογίας…
Ιστορικός και ψυχολογικός νόμος: όποιος αποδέχεται θεωρίες συνωμοσίας στο τέλος θα καταλήξει θύτης! Σήμερα Χριστιανοί αφήνουν τα παιδιά τους ορφανά επειδή πίστεψαν σε αυτές…
*
Ο μη κατ’ επίγνωσιν ζηλωτής πλανάται στις σκέψεις και στις ενέργειές
του. Εργαζόμενος δήθεν για τη δόξα του Θεού παραβαίνει τον νόμο της αγάπης.
(Αγίου Νεκταρίου, ‘Γνῶθι σαυτόν’, Άπαντα, τόμος ε΄, σ. 339)
Οι φαντασιώσεις είναι αέρας
κοπανιστός. Αλλά οι άνθρωποι που πεθαίνουν
ή πενθούν είναι πραγματικοί, με σάρκα και οστά.
Πόσος πόνος για εκείνους που,
λίγο καιρό πριν αφήσουν άδικα την τελευταία τους πνοή, αισθάνονταν ομολογητές!
Είναι όντως σπαρακτική η θλίψη όταν συνειδητοποιείς ότι τόσοι πολλοί πέθαναν,
και πολύ περισσότεροι πενθούν, ‘για ένα πουκάμισο αδειανό’, για μια ανοησία… Και κατόπιν αναλογίζεσαι τις
ψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά εκείνα τα οποία μεγαλώνοντας θα καταλάβουν γιατί έχασαν τον πατέρα του ή
τη μητέρα τους… Πώς θα μπορέσουν το διαχειριστούν;
Χρεώστες προς όσους αθώους οδυνώνται,
λοιπόν, ως Εκκλησία στεκόμαστε ενώπιον μιας διπλής πρόκλησης.
Ποιμαντικά, ανοίγεται πεδίο
δράσης για την ελαχιστοποίηση της θρησκοληψίας, της ‘μαγείας’, των
σεκταριστικών νοοτροπιών, της κοσμοφοβίας, της αντιδυτικής ιδεοληψίας, του
φονταμενταλισμού. Δηλαδή για ίαση των
πλανεμένων. Και, φυσικά, για τον αποκλεισμό από την ιερωσύνη ανθρώπων οι
οποίοι είναι φανερό ότι χειροτονούμενοι θα καλλιεργήσουν όλες αυτές τις πλάνες.
Στρατηγικά, καλούμαστε να μάς
απασχολήσει το ανησυχητικό φαινόμενο ότι «για τα δεδομένα του 21ου αιώνα, η
σημερινή παρουσία, έκταση, και επίδραση των φονταμενταλιστικών τάσεων στον
ορθόδοξο χώρο είναι αξιοσημείωτα μεγάλη», κάτι το οποίο κάνει να ξεδιπλώνεται τρομακτικό το ερώτημα αν και κατά πόσο
«είναι ο φονταμενταλισμός αλλότριος ή ομογάλακτος της ορθόδοξης θεολογίας».[2]
Σε μια τέτοια περίπτωση τι έχουμε να αναθεωρήσουμε και τι επιβάλλεται να
πράξουμε ώστε να ιαθούμε από το συστημικό μας νόσημα, από την εστία που παράγει
και ανανεώνει την μόλυνση;
Αν το συγκεκριμένο, ιστορικών
διαστάσεων, πάθημα της Εκκλησίας μας δεν την συνεφέρει, θα είμαστε άξιοι της
τύχης μας. Θα δικαιώσουμε όσους επιθυμούν, ή έστω απλώς προβλέπουν, την Ορθοδοξία πεταμένη στο περιθώριο της
Ιστορίας…
Μπροστά μας βρίσκεται μια
ευκαιρία από εκείνες τις σπάνιες, που περνούν αιώνες για να εμφανιστούν…
[1] Για τη σημασία της διαφοράς εμπιστοσύνης και
δυσπιστίας στη δημόσια κουλτούρα βλ. τεκμηριωμένα στο https://www.kathimerini.gr/economy/local/787751/apopsi-i-apofygi-tis-avevaiotitas.
[2] Βασίλη Σαρόγλου, ‘Ορθόδοξη Θεολογία και
Φονταμενταλισμός: αντίπαλοι ή ομόαιμοι;’. Νέα
Ευθύνη, τ. 15, 2013, σ. 91-93.
40 σχόλια:
Πάντα σπευδεις νὰ μᾶς φωτίσεις, καλέ μου π. Βασίλειε. Σὲ εὐγνωμονοῦμε γιὰ τὴν πολύτιμη διδαχή Σου π. κ κ.
Συμφωνώ μεν αλλά... Όποιος πιστεύει ουρές, τσιπάκι κλπ ειναι για δέσιμο. Αλλά αυτό δεν αλλάζει το δικαίωμά μου να μην θέλω να εμβολιαστώ ή να θεωρώ κάποιους από τους τηλε-μαϊντανούς γιατρούς ως ανόητους (για να το πω κάπως ευγενικά) ή να θεωρώ οτι η υποχρεωτικότητα με μειώνει ως προσωπικότητα κλπ. Τι; Όχι;
Γέροντα την ευχή σας.
Για τις χιλιάδες νεκρούς από τα εμβόλια και τις εκατοντάδες παρενέργειές τους, που αφήνουν με αναπηρίες συνανθρώπους μας, δεν μας είπατε τίποτα!
Για την καταστρατήγηση του αυτεξουσίου μας, που ο ίδιος ο Θεός σέβεται ακόμη κι αν συντελεί στην καταστροφή μας, πάλι δεν μας λέτε τίποτε!
Για το μονοπώλιο απόψεων και επιστημονικών τοποθετήσεων της κυβέρνησης, αλλά και τη φίμωση και τον διωγμό επιστημόνων που διαφωνούν με τη διαχείριση της πανδημίας πάλι σιωπάτε! Τι φοβίζει την κυβέρνηση ο δημόσιος διάλογος με ομόλογους επιστήμονες ιατρούς και νομικούς, για το θέμα της πανδημίας;
Όταν εν μέσω πανδημίας βάζει σε αναστολή υγειονομικό προσωπικό και ακυρώνονται ή αναβάλλονται σοβαρά χειρουργεία και καταλήγουν οι ασθενείς στα «κυπαρισσάκια», το κάνουν γιατί θέλουν το καλό μας;
Όταν πετάνε υγειονομικούς στο δρόμο, με οικογένειες άνευ αποδοχών για τόσους μήνες, και δεν δέχονται εναλλακτικές λύσεις, το κάνουν για το καλό μας;
Όταν βάζουν πρόστιμο 100€ (δηλ. με κίνητρο την απειλή) στους ενήλικες γιατί δεν θέλουν να κάνουν το εμβόλιο και τους ωθούν σε μεγαλύτερη ένδεια, το κάνουν για το καλό μας; Γιατί δεν δίνει κίνητρο την αμοιβή όπως στους νέους; π.χ. 100€ επί πλέον στη σύνταξη;
Τι έχετε να μας πείτε για τα mRN εμβόλια (ή μάλλον για του γενετικούς τροποποιητές), όταν στο προκαταρκτικό στάδιο παρασκευής τους έχουν χρησιμοποιήσει κυτταρικές σειρές εμβρύων με προγραμματισμένη έκτρωση;
Που ακούστηκε στα χρονικά να εμβολιάζεσαι και να πρέπει στη συνέχεια να γυρνάς με μάσκα, να κρατάς αποστάσεις με άλλους, να πρέπει να επαναλαμβάνεις κάθε τόσο το εμβόλιο, να είσαι επικίνδυνος να κολλήσεις άλλους και τόσα άλλα παράδοξα;
Επ΄ αυτών έχετε κάτι να μας πείτε; Διαφορετικά η αυταρέσκεια έχει να κάνει με τους εμβολιασμένους κι όχι με τους ανεμβολίαστους…
Με σεβασμό π. Δ. Σ.
Στην εποχή της πληροφόρησης του παραλόγου που εδώ και 40 χρόνια ζει η Εκκλησία δεν νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει θεραπεία. Όταν πάρεις την κάτω βόλτα μόνο με θαύμα ή αρκετά φωτισμένες προσωπικότητες μπορείς να αλλάξεις πορεία. Πολλά τα αίτια την κατηφόρας. Ο π. Βασίλειος και άλλοι κατά καιρούς τα επισημαίνουνε όμως η πλειονότητα προτιμά το σκότος για να μπορούν να κουμαντάρουν καταστάσεις. Ας μην ξεχνούν ότι υπάρχει Θεός.
Μου αρέσει ο τίτλος. Έτσι θα πρέπει να ήταν. Όμως συνεχώς αισθάνομαι το αντίθετο σαν το «υπερθεματίζοντας την αυταρέσκεια της πλάνης». Κάθε φορά που σας διαβάζω νιώθω ότι υπάρχει μια όαση στην Σαχάρα της εκκλησιαστικής παρουσίας. Αλλά γνωστό το ότι ένα χελιδόνι δεν φέρνει την άνοιξη.
Δεν το γράφω για να σας απογοητεύσω αλλά η φωνή σας σήμερα είναι φωνή αφυπνιστική και αναγκαία.
π. Νικόλαος Τζαδάκης
Το κακό του αντιεμβολιαστικού κινήματος στην Ελλάδα είναι έργο κληρικών. Έχω χάσει την εμπιστοσύνη μου σε υψηλόβαθμους και χαμηλόβαθμους κληρικούς. Αυτοί που μας μιλούσαν για υπακοή στην Εκκλησία κάνουν ανυπακοή στην Σύνοδο. Αυτοί που μιλάνε για τον πατέρα τους Μητροπολίτη δεν τον ακούν. Αυτοί που βγάλαν με μειωμένα προσόντα μια θεολογική σχολή μιλούνε σαν να κατέχουν τον θεολογικό λόγο και γίναν ειδήμονες στην ιατρική.
Οι αντιπρόσωποί της Εκκλησίας (εκτός ελαχίστων) μετρήθηκαν ζυγίστηκαν και βρέθηκαν ελλιπείς.
Πολλά περίμενα αλλά αυτό όχι. Ως και τα μοναστήρια και οι αδελφότητες έχουν διχογνωμίες. Παρακολουθούσα ένα κύκλο. Τώρα σταμάτησα. Ο ένας κληρικός της αδελφότητα υπέρ του εμβολίου και της μάσκας, ο άλλος κατά. Εμφύλιος πόλεμος εντός του κύκλου. Το ίδιο και στην ενορία μας. Ζούμε ένα σύγχρονο σχίσμα και οι ηγήτορες κοιτάζουν τις χοροστασίες και τις πολυαρχιερατικές ακολουθίες.
Μαράν Αθά ''Ο Κύριος είναι κοντά'' για να τιμωρήσει τα όσα ανόσια και βλάσφημα κάνουν εις βάρους μας οι κληρικοί μας.
Κατερίνα Μουταλάσκη
Δεν γνωρίζεις που ζεις με τα όσα ψέματα αραδιάζεις π. Δ.Σ. σχετικά με τις χιλιάδες νεκρούς από τα εμβόλια και τις εκατοντάδες παρενέργειές τους αυτά ψέματα. Ότι σου λένε στο καφέ μετά την ακολουθία ψάξε να δεις αν ευσταθούν.
Σε πείραξαν οι υγειονομικοί και όχι οι συνάδελφοί σου κληρικοί που όταν δεν τα βρεις μαζί τους τους πετάς από την ενορία χωρίς να σκεφθείς στην νέα θέση που πάει αν μπορεί να τα βγάλει πέρα.
Αυτά τα 100 ευρώ γιατί δεν τα προσφέρεις εσύ από το να κτίζεις πνευματικά κέντρα, αλλάζοντας διάκοσμο, χαλιά κλπ κλπ.
Αν έλεγες την αλήθεια έστω και για κυτταρικές σειρές εμβρύων με προγραμματισμένη έκτρωση θα έβαζες την υπογραφούλα σου και όχι τα αρχικά σου. Σταμάτα τα ψέματα παπά μου.
Κλείνεις με το Που ακούστηκε στα χρονικά να εμβολιάζεσαι και να πρέπει στη συνέχεια να γυρνάς με μάσκα. Θα σου έλεγα που ακούστηκε να κάνεις κάθε 2η μέρα αιμοκάθαρση, ή να επαναλαμβάνεις χημειοθεραπείες και τόσα άλλα.
Ευθυμία Νίκογλου
Γλαύκος
Ευχαριστούμε….
Τα σχόλια των μειοψηφικών φονταμενταλιστών αντιεμβολιαστών μην τα βάζεις. Κάνουν κακό. Γράφουν τα ίδια μυθεύματα και παραπλανούν τον θρησκεύοντα κόσμο.
Η Εκκλησιαστική ηγεσία χάνει τις ευκαιρίες. Τα αντανακλαστικά της είναι αργά.
Ο π. Δ.Σ. ζει σε άλλο πλανήτη, θα είναι σε κάποιο χωριό που δεν κήδεσαι κανένα εμβολιασμένο ή ανεμβολίαστο
Στην Πάτρα πέθαναν πολλοί ιερείς που δεν κάνανε το εμβόλιο. Αυτούς δεν τους γνωρίζει γιατί φροντίζουν να τα σκεπάζουν.
Στην Πάτρα σήμερα νοσούν πέντε ιερατικές οικογένειες με τους ιερείς εκτός εφημεριακής μάχης. Ο βοηθός έχει εξαφανιστεί από τις προγραμματισμένες υποχρεώσεις του.
Ως πιστός θέλω να γνωρίζω ότι πηγαίνοντας να εκκλησιαστώ δεν θα την πατήσω την πεπονόφλουδα. Πηγαίνω σε ενορία που ο ιερέας έχει κάνει εμβόλιο και ο λαός φοράει μάσκα.
Διαφωτιστικό που ορθοτομεί την αλήθεια το άρθρο του θεολόγοι και ιατρού π. Βασιλείου.
Τώρα είδα ότι έχετε απαντήσει στα ίδια που παρατήρησα και εγώ στον π.Δ.Σ.
Συμφωνώ, μπράβο σας!
Δουμουλακης Αντώνης
Σας ευχαριστούμε που επαληθευσατε τα γραφόμενα του άρθρου.
Σπουδαία τοποθέτηση που απαντά σε μύθους. Ο π. Βασίλειος υπηρετεί την υγιή Θεολογία και την ιατρική.
Η ανάγνωση των περισσοτέρων κειμένων του πολυγραφότατου (ευτυχώς για όλους μας...) π. Βασιλείου, φωτογραφίζουν τον συντάκτη και τον εκάστοτε στόχο του, από τις πρώτες γραμμές.
Οσοι τον γνωρίζουμε, είμαστε εντυπωσιασμένοι, όχι μόνο για την κατανοητή δυνατότητα του λόγου του, προφορικού και γραπτού, αλλά και από την πολυσχιδή γνωσιολογική κάλυψη του όποιου θέματος. Κι αυτό, με σαφή στόχευση, χωρίς δοκησισοφίες και υφολογικές εξάρσεις, αλλά και με νομοταγή διάθεση (έως δογματισμό) και ρηξικέλευθες φράσεις (που παρερμηνεύονται πλειστάκις, ακουσίως ή εκουσίως...)
Σε κάθε όμως περίπτωση, ο λόγος του, έχει ΚΑΤΙ ΣΩΣΤΟ να μας πεί / υποδείξει / σχολιάσει (αν δεν θέλουμε να στρουθοκαμηλίζουμε, αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, υπέρμαχοι και πολέμιοι αυτού)
Εν προκειμένω, ο σαφής του στόχος, ποιμαντικός και στρατηγικός, είναι αφ' ενός η ανάδειξη της προκαλούμενης βλάβης από "την θρησκοληψία, τις σεκταριστικές νοοτροπίες, την κοσμοφοβία, κλπ, κλπ" και αφ' ετέρου "την ίαση των πλανεμένων".
Και εδώ αρχίζουν τα αμείλικτα ερωτήματα που υπενόησαν στα σχόλιά τους και ο "ανώνυμος 17-2/10:55" και ο "π.Ν. Τζαδάκης", και που θα αναφέρω στη συνέχεια
Ερωτήματα:
1. Ποιά Ιερά Σύνοδος "έσωσε τις εντυπώσεις"?
Αυτή που δεν μπορεί να κουμαντάρει σε μια σαφή γραμμή ούτε τα μέλη της (Μητροπολίτες)?
Αυτή που ότι "συνεργατικό με τους αρμοδίους" το έκανε αγόμενη, συρόμενη, δυσφορούσα και με Πυθικές ανακοινώσεις, μην τυχόν "σπάσει αυγά" ένθεν-κακείθεν ?
Αυτή που -επιεικώς- ανέχεται τις στρατιές των εν σχήματι αξιοσέβαστων ρασοφόρων, με συνθήματα εμπρηστικά ή λοιδωρικά εναντίον των "μασκοφόρων", "εμβολιαστών", υπέρ μιάς θεωρίας των αμόλυντων σύγχρονων "μαρτύρων", υπέρ της τέλεσης της Θείας Λειτουργίας υπό μορφή "κρυφού σχολειού" για ημετέρους, υπέρ πνευματικών που έχουν καταστρέψει πρόσωπα και χαρακτήρες έως οδηγήσει στο θάνατο κάποιους, κλπ, κλπ ?
Αυτή που ένα από τα βασικά της "Επισκοπικά" της ενδιαφέροντα είναι οι ίντριγκες και οι δοσοληψίες για την πλήρωση των θέσεων τιτουλαρίων και μη "Θεοφιλεστάτων Αγίων" ?
Απ' αυτήν περιμένουμε πάτερ μου την "στρατηγική και ποιμαντική" που υπέδειξες ?
2. Η ανακάλυψη πως η "επίδραση των φονταμενταλιστικών τάσεων στον Ορθόδοξο χώρο είναι αξιοσημείωτα μεγάλη", είναι καινοφανής και εντυπωσιακή ?
Δεν γνωρίζουμε ΟΛΟΙ ότι η ιστορία της Ορθοδοξίας υπογραμμίζει πως ο φονταμενταλισμός είναι ομογάλακτος και δογματικό θέσφατο της διδασκόμενης Ορθόδοξης θεολογίας ?
Για ποιά "ιαση πλανεμένων" μιλάμε, όταν η συντριπτική πλειοψηφία του χώρου αποτελείται από αυτούς που αποκαλείς πάτερ μου "πλανεμένους", τους ταγούς και το ποίμνιο αυτών ?
Ποιός θα ιάσει ποιόν πάτερ μου ? Ποιός θα είναι ο γιατρός και ποιός ο ασθενής, όταν ο πρώτος ρόλος διεκδικείται με απολυτοσύνη και από τις 2 πλευρές ?
3. Ποιοί "Επίσκοποί μας έχουν υποτιμήσει τον κίνδυνο του φονταμενταλισμού"?
Αυτοί των οποίων η στάση / απόψεις είναι ήπια έως ακραία φονταμενταλιστικές ? (μάλλον η πλειονότητα...)
Αυτοί που γνωρίζουν "πράγματα και θάματα" αλλά "...τα εν οίκω μη εν δήμω"?
Αυτοί που εξ' αναπόφευκτης γεροντικής παθολογοανατομικής αλλοίωσης εγκεφάλου, άγονται και φέρονται υπό αλλήλων εκκολαπτομένων "Αγίων" ?
Αυτοί που ενδιαφέρονται κυρίως για την διαιώνιση μιας υφιστάμενης κατάστασης, αποτελούμενης από μίγματα καθωσπρεπισμού, θρησκοληψίας, εθίμων, καλώς-κακώς κειμένων, δηθενισμού, δημοσίων σχέσεων και -υπεράνω όλων- αποφυγής ρήξεων ?
Απ' αυτούς πάτερ μου περιμένουμε δράση, σαφήνεια λόγων και έργων και σοβαρή αξιολόγηση και παροχή έμπνευσης των κληρικών τους ?
Πάτερ μου, το σχίσμα δεν είναι πρό των πυλών. Είναι ήδη τετελεσμένο. Και μάλιστα δυσεπανατάξιμο. Και φοβούμαι πως η πλευρά που υπερασπίζεσαι (-όμαστε), είναι η μειοψηφία...
Ας προσευχηθούμε στον μόνο κομιστή της Αλήθειας Χριστό μας, να φωτίσει όλους μας, δίνοντας την δυνατότητα της κατανόησης των ευνοήτων, της διαλλακτικότητας χωρίς ακρότητες, και της επιείκειας χωρίς όμως υπόθαλψη της χρονίζουσας σεσηπυίας κατάστασης.
Σωτήρης Αποστολόπουλος
Υπέρ σύμφωνοι και μέχρι κεραίας, λίαν αγαπητέ μου πάτερ Βασίλειε. Παρά τα λίαν επιεικώς ατυχή σχόλια κάποιων που ενδεχομένως ή προφανώς δεν τους χτύπησε την πόρτα ο θανατερός ιός. Ωστόσο γνωρίζετε και γνωρίζουμε ότι, η «αρρώστια» είναι παλιά και βαριά. α. Κλειστός ο Πέτρος, ο Παύλος ανοιχτός. Στην Αποστολική Σύνοδο τα βρίσκουν οριακά, μετά όμως στην Αντιόχεια ο Πέτρος με το που φτάνουν μερικοί «από Ιακώβου», αλλάζει στάση και συμπεριφορά, κι ελέγχεται «έμπροσθεν πάντων», δημόσια από τον Παύλο-«κατά πρόσωπον-πρόσωπο με πρόσωπο-αυτώ αντέστην ότι κατεγνωσμένος ην»-Γαλ.2,10κε. β. «Στην ιστορική Ορθοδοξία υπάρχει μια ολοσχερής απουσία αυτοκριτικής … Συνυφάνθηκε έτσι με συμπλέγματα αυτό-επιβεβαίωσης, και με μια υπερτροφική θριαμβολογία: Το να αναγνωρίζει τα λάθη της σήμαινε πως καταστρέφει τα θεμέλια της αληθινής πίστης. Η τραγωδία της ορθόδοξης ιστορίας τοποθετείται κυρίως στο θρίαμβο εναντίον του εξωτερικού, αντικειμενικού κακού: Είτε κατά τη διάρκεια των διωγμών, ή υπό τον ζυγό των Τούρκων, του Κομμουνισμού-και ποτέ του μέσα… Όσο δεν μεταβάλλονται αυτές οι πεποιθήσεις, πιστεύω πως δεν είναι δυνατή μια ορθόδοξη αναβίωση»-π. Αλεξ. Σμέμαν, «Ημερολόγιο», σ.86. γ. Δεκαετία του 1960, «Στροφή στην Ορθοδοξία», και διθύραμβοι για αναμασήματα βυζαντινά- για «μια κατά γράμμα απομίμηση της τεχνοτροπίας και των τύπων εκφράσεως του βυζαντινού παρελθόντος»-Περγάμου Ιωάννης. Έτι δε, μεγαλόστομα τε και μεγαλόθυμα, η Ορθόδοξη Ανατολή, το φως, η Δυτική Χριστιανοσύνη το σκότος ! Ολόρθη και στητή η Ορθοδοξία ως «Αντί-Δύση», κοινή, όμως κοινότατη ! Οι Γεροντάδες στο «άκτιστο θείο φως», κι οι χριστιανοί ολοκληρωτικά εξαρτήματα αυτών, όχι αναγόμενοι στην ωριμότητα ελευθερίας τέκνων του Χριστού. Και στην προκείμενη θανατερή πανδημία αυτοί τε και πρωτοπαπάδες θαυμαστές-«να ξέρατε ποιος είναι αυτός»-και εταίροι τους, στο ό,τι το χειρότερο για την περίπτωση, την εποχή, την ώρα, «απέναντι και πάνω» από τη «φρόνιμη» και «ακέραιη»-Ματθ.10,16-Συνοδική Εντολή ! Στον αέρα το : «Πείθεσθε τοις ηγουμένοις και υπείκειτε»-Εβρ.13,17-και το γιατί αυτού, στον αέρα και το: «Πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω»- 1Κορ.14,40.-στην Εκκλησία Του !
Θα μπορούσε να προχωρήσει κανείς σε ευκόλως εννοούμενα περαιτέρω γιατί, ας πούμε γιατί η Συνοδική Ιεραρχία δεν έκανε εδώ αυτό που η Πολιτεία στους απειθείς ιατρούς και νοσηλευτές; Προτιμώ ένα «έχουν γνώσιν οι φύλακες», και το αποδιδόμενο στον Άγιο Παϊσιο: «Κι αν υποθέσουμε ότι η Εκκλησία εν Συνόδω κάνει λάθος, και πάλι πρέπει αυτήν ν’ ακολουθούμε, διότι εκτός Εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία»-Αθανάσιος Κοτταδάκης
Γεμάτη αγωνία και έμπονο προβληματισμό η φωνή του π.Δ.Σ., παρήγορο αντίδοτο στην απελπιστική μονοφωνία των υποστηρικτών του συντάκτη του άρθρου.
Εύγε σου πάτερ Δ.Σ.!
Το κακό είναι ότι οι μεν ιθύνοντες δεν ακούν, εμείς όμως ο λαός του Θεού προβληματιζόμαστε. Δόξα στο όνομά Του που υπάρχουν ιερείς, λίγοι αλλά καλοί, που κάνουν τον αγώνα τους όπως ο π. Β. Θερμός που γνωρίζει από ποιμαντική και μας νοθευτή εν Κυρίω.
Αυτή η πλάνη έχει κυριαρχήσει σε αυτή την ομάδα των ανθρώπων. Δεν θα υπάρξει φως γιατί τους αρέσει το σκοτάδι. Κάθε προσπάθεια είναι μάταια. Δεν μπορείς μαζί τους να κάνεις συζήτηση. Κυριαρχεί στο μυαλό τους το παράλογο. Το κακό ότι είναι επικίνδυνοι για τον εαυτό τους και για το σύνολο.
Σωστά αλλά όχι όλα. Ο π.Βασιλειος βλέπει τα πράγματα μέσα από την δική του ψυχολογική καταβολή. Είμαι υπέρ της ελευθερίας του κάθε πιστού να κάνει ότι του υπαγορεύει η συνείδηση του. Κανείς δεν μπορεί να επιβάλλει σε κανέναν τίποτα. Η Εκκλησία ως διοίκηση δεν πρέπει να προπαγανδίζει υπέρ η κατά του εμβολίου. Πιθανώς κάποιοι που λένε υπέρ η κατά του εμβολίου να βρεθούν εκτεθειμένοι. Το εμβόλιο είναι ιατρικό θέμα. Κακώς σαν εκκλησία σερνόμεθα πίσω από την πολιτεία.
.
Ο π. Δ.Σ. έχει δίκιο. Όταν ακούμε τόσες παρενέργειες από τα εμβόλια, όταν επιστήμονες έστω και λίγοι, τ' αμφισβητούν, πως να κάνει ο άλλος το εμβόλιο;
Οι γιατροί που δεν έκαναν το εμβόλιο είναι βλάκες;
Όσοι γιατροί το έκαναν, θα το έκαναν, αν δεν τους ανάγκαζε η Κυβέρνηση;
Είναι σωστό σε περίοδο πανδημίας να έχει η Κυβέρνηση τους υγιεινομικούς σε αναστολή;
Μια νοσοκόμα να έχει σαράντα ασθενείς και να πεθάνουν άνθρωποι εξ αιτίας ελλείψεως προσωπκού;
Τι έχετε να μας πείτε;
Συνταξιούχος θεολόγος
Συνταξιούχε θεολόγε το έκανα και μέχρι τώρα δεν αρρώστησα ούτε είχα κάποια από τις παρενέργειες που λένε ανόητοι κληρικοί και δεσποτάδες. Είδα πολλούς να πεθαίνουν από τους αντιρρησίες στο νοσοκομείο που προφέρω υπηρεσία. ελάχιστοι όσοι κάνανε εμβόλιο. Τις σοφιστείες σου αλλού εκτός και αν έχεις χρόνο να δόσεις κατατακτήριες στην ιατρική.
Ο π.Βασίλειος γράφει ορθά.
Θρηνούμε καθημερινά 80-120 ανθρώπους από τις επιπλοκές της λοίμωξης Covid-19. Πίσω από αυτούς τους ανθρώπους υπάρχουν οικογένειες που ζουν το δικό τους δράμα.
Αλλά συνηθίσαμε τον θάνατο - έγιναν απλοί αριθμοί…Παύει να υπάρχει «το πλησίον» που διατυμπανίζει η εκκλησία…
Από τις επιπλοκές του εμβολίου (έστω οτι πεθαναν από αυτές) σίγουρα έχουν πεθανει πολύ λιγότεροι συνολικά από τους νεκρούς από τον κορωνοιό της μίας ημέρας… Αλλά οι αντιεμβολιαστές συνεχίζουν ακάθεκτοι…
Πολλοί ιερείς κ γεροντάδες έγιναν «ειδικοι» αντιεμβολιστές/αντιμασκιστές κ με τους διχαστικούς τους λόγους πήραν τους πιστούς στο λαιμό τους…
Άλλοι ιερείς/μητροπολίτες αντιεμβολιαστές νοσούν και διασωληνόνται και για αυτούς «θαυματουργικά» βρίσκεται κρεβάτι στην καλύτερη ΜΕΘ - για τους απλούς πολίτες/πιστούς δεν υπάρχει πάντα αυτή η δυνατότητα…
Η Εκκλησία έχασε στην πανδημία διότι δίχασε… και σε κάποιες ενορίες έγινε προσβάσιμη μόνο για τους «εκλεκτούς» πιστούς που δεν φοράνε μάσκα ή/και δεν έχουν κάνει τα εμβόλια.. Οι υπόλοιποι αποκλείστηκαν/ δεν αισθάνονται ασφαλείς ή είναι δακτυλοδεικτούμενοι…
Κρίμα
Ζητώ την άμεση επιστροφή στην εργασία τους των 7000 υγειονομικών, που έχουν άδικα εδώ και έξι μήνες τεθεί σε αναστολή!
Γράφει ο αξιότιμος κ. Παναγιώτης Γκουρβέλος (άγνωστός μου) να επιστρέψουν οι υγειονομικοί που είναι σε αναστολή στην θέση τους.
Είναι δυνατόν να επιστρέψει κάποιος που δεν πιστεύει στην επιστήμη του στην θέση του; Μπορεί κάποιος κληρικός να ιερουργεί ενώ δηλώνει άθεος; Ή μπορεί να τελεί την Λειτουργία ένας πόρνος.
Να μην επιστρέψουν αφού δεν υπηρετούν όσα πρέπει να πράττουνε.
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ουδείς μπορεί να είναι μόνιμος στο Δημόσιο. Ήλθε η ώρα τους σε αυτούς τους 7000 να πιάσουν αλλού εργασία. Αν δεν τα καταφέρνουν τότε είναι άξιοι της μοίρας τους.
Στα γραφεία εκπαιδεύσεως υπηρετούν ανίκανοι να διδάξουν πολλοί εξ αυτών είναι και ανεπίδεκτοι εργασίας. Το ίδιο συμβαίνει με το υγειονομικό προσωπικό. Ας πάνε αλλού.
Μαρία Νομικού
Νοσηλεύτρια πτ. ΕΚΠΑ
Αν είσαι υγειονομικός κ. Γκουρβέλε καλύτερα να μείνεις εκτός. Το ότι ζητάς να επιστρέψεις στην εργασία σου πρέπει μεν αλλά με τα όσα σου ζητά η υπηρεσία και οι αρμόδιες αρχές.
Ο π. Βασίλειος μας διαφωτίζει
Τεκμηριωμένο άρθρο επιστημονικά και Θεολογικά.
Ζητώ την άμεση απόλυση από την εργασία τους των 7000 υγειονομικών, που έχουν δίκαια εδώ και έξι μήνες τεθεί σε αναστολή!
Πρωτάκουστο σε περίοδο πανδημίας, να τίθενται σε αναστολή
οι υγιεινομικοί, είναι σαν να έχουμε πόλεμο και να τίθενται σε ανατολή οι στρατιωτκοί,
Σεβαστέ μου π. Βασίλειε,
Χαίρομαι γιά τίς ἀπόψεις αὐτές καί τίς προσυπογράφω.
Κάποιοι σχολιαστές μιλοῦν γιά τό μεγάλο θέμα τῆς ἐλευθερίας τῆς βουλήσεώς μας. Σωστό. Ὅμως, ὅταν ὁδηγῶ καί ἔχω μπροστά μου κόκκινο φανάρι, θά περάσω; Ὅταν ὁδηγῶ, πρέπει νά βάλω ζώνη, ἔχω ἐλευθερία; Ὅταν τραυματισθῶ καί χάσω πολύ αἷμα καί μέ πᾶνε στό χειρουργεῖο, ἔχω ἐλευθερία; Ἐχω ἐλευθερία νά κάνω ὅ,τι θέλω; Ἔχω ἐλευθερία νά παραβαίνω τούς νόμους τῆς Φυσικῆς καί νά μή πάθω τίποτα; Ἔχω ἐλευθερία νά παρακούω τό θέλημα τοῦ Παναγάθου Θεοῦ καί νά τό παίζω super ὀρθόδοξος καί ταπεινός; Ἔχω πάρει φάρμακο χωρίς τή διάγνωση τοῦ γιατροῦ καί νά ἰσχυρίζομαι ὅτι εἶμαι ἐλεύθερος; κ.ἄ.
Πότε ἐπί τέλους θά καταλάβω, ὅτι ἡ ὑπακοή στήν Ἐκκλησία εἶναι ἀρετή;
Μέ πολλή ἀγάπη Χριστοῦ, εὐλογεῖτε
π. Νικόλαος Μεσσαλᾶς
Αν οι στρατιωτικοί 4,48 δεν πειθαρχούν στις διαταγές του Αρχηγείου περνούν Στρατοδικείο και ή μπαίνουν φυλακή για παρακοή ή απολύονται των καθηκόντων τους με αφαίρεση του βαθμού τους.
Οι υγειονομικοί όταν δεν υπακούον να πάνε στο σπίτι τους ή να κάνουν όπως χιλιάδες εργαζόμενων ντελίβερι.
Όταν οι στρατιωτικοί σε πόλεμο λιποτακτουν ή δειλιάζουν ή προδίδουν, εκτελούνται. Δεν μπαίνουν σε αναστολή.
Αμάν πια με αυτή την ελευθερία και τα δικαιώματα! Ποιος πήγε φαντάρος από επιλογή. Ποιος επέλεξε γονεις, έθνος,πολιτισμό, γλώσσα, κοινωνική θέση, σχολείο, ιστορική εποχή που θα ζήσει, δασκάλους, καθηγητές, κλπ; Όταν οι υγειονομικοί δεν επιτελούν σωστά το έργο τους και γίνονται επικίνδυνοι τι πρέπει να γίνει; Όταν εκπαιδευτικός η παπάς χωλαινει στο έργο του τότε υφίσταται συνέπειες.
Σημαντικό κείμενο που θίγει την παθογένεια του εκκλησιαστικού σώματος.
Εντούτοις επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι σκέπη και καταφυγή στην Εκκλησία βρίσκουν μεταξύ άλλων εμπερίστατοι, φοβικοί, ασταθείς ψυχικά και παρανοϊκοί για τους οποίους η Εκκλησία αντιπροσωπεύει την ασφάλεια και κοινωνία της ζωής τους. Δεν μπορούμε να ζητούμε από αυτούς τους νηπιάζοντες εκ φύσεως ανθρώπους να φερθούν με σωφροσύνη και ωριμότητα. Άλλωστε ανάλογα ανορθολογικά κινήματα ανεμβολίαστων αντιεμβολιαστών υπάρχουν σε σημαντικό ποσοστό στη Γερμανία. Δυστυχώς οι ορθόδοξες χώρες προηγούνται κατά πολύ και αυτό κάτι σημαίνει για τον ψυχισμό των ορθόδοξων λαών.
Από την άλλη η Εκκλησία ως θεανθρώπινος οργανισμός με ιδρυτή τον εκ Παρθένου τεχθέντα Ιησού υπερβαίνει την λογική και τους όρους της φύσεως. Όταν ο Ιησούς αφθαρτοποιεί το πρόσλημμα και νικά τον θάνατο, όταν κάποιοι επιδίωξαν το μαρτύριο, ανακηρύχθηκαν άγιοι και προβάλλονται ως πρότυπα, πώς να περιμένουμε ψυχραιμία από τους πιστούς; Μήπως είναι λογική αντινομία και ασυνέπεια να ζητά η Εκκλησία μας ορθολογική διαχείριση από ένα ποίμνιο που έχει ζυμωθεί με την αναίρεση των της φύσεως όρων; Η διδασκαλία της εκκλησίας με όρους τρέχουσας λογικής είναι παραλογισμός και τρέλα, η υπόδειξή της όμως για την πανδημία είναι να φερθούν οι πιστοί με σύνεση και προσήλωση στον ορθολογισμό.
Λυπούμαι βαθύτατα, όχι μόνο γιατί συγκεκριμένα άτομα, μετρημένα στα δάχτυλα, αναλαμβάνουν με το πληκτρολόγιο ανά χείρας, να υπερασπιστούν την ... Ορθοδοξία από τον καναπέ. Συχνά με 2-3 σχόλια στην ίδια ανάρτηση. Η εκφορά του λόγου τους προδίδει!
Μα, κυρίως λυπούμαι που αντί να ασχολούμαστε με πνευματικά, έχουμε επιδοθεί σε έναν ανερμάτιστο αγώνα εξουθένωσης αδελφών και φανταστικών εχθρών.
Ο π. Β. Θ. είναι μια όαση όχι μόνο για το ιστολόγιο αυτό, μα για όλη την Ελλαδική εκκλησία...
Αναστάσιε, σε ευχαριστούμε για την όαση αυτή!
v.
Αυτοι οι αντιεμβολιαστές, οι οπαδοι του τσιπακίου και των αλλων συνωμοσιων, που κόπτονται υπερ της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, θα ανεχονταν προς χαριν αυτης τους γκέι, τους τανσεξουαλ, τις λεσβίες, τους αλλους ιδιορρυθμους; Επιλογη τους ειναι κι αυτη, γιατι οχι λοιπον; Αντιθέτως ειναι συντηρηση και οπισθοδρομηση αυτοπροσωπως και μαλιστα εναντιον της επιστημης και υπερ του Μεσαιωνα. Γιατι ολα τα φέρνουν όπως τους συμφερει; Ας γίνει σχισμα με αυτους τελο παντων να τελειωονυμε.Ή ας πανε με τους ΓΟΧ διοτι και απο αυτους πολλοι πεθαναν απο κορωνοιο λόγω αρνησης μετρων προφυλαξης και εμβολίων. Οσο για τις ψευτικες τρομοκρατικές λιστες θανατων εμβολιασμενων θα τα πούμε σε αλλη περισταση....Αλλα και τωρα εστω, ξερετε ποσοι πεθαινουν καθε χρονο απο μια ασπιρινη; 40 ατομα τουλαχιστον. Βγειτε να φωναξετε "κατω οι ασπιρινες", κατω τα φαρμακα κλπ.Αν θελανε να μας εξοντωσουν, δυακολο θα ηταν να βαλουν τσιπακια και δηλητηρια σε τετοια κοινα φαρμακα παρα να κανουν ολοκληρη αναστατωση παγκοσμιως με μια δηθεν πλαστη πανδημια και ενα φτιαχτο εμβολιο;
Τόσο διαφωτιστικά και ορθά λόγια.. που δεν βρίσκουμε πιστό άνθρωπο και φωτισμένο!!
Κατά πως ζεί κανείς, έτσι και ομιλεί (αγ.Ιωσηφ Ησυχαστης).
Δυστυχως το σςχίσμα μεταξυ λογικων και φωτισμενων και μεσαιωνιστων έχει ηδη συμβει. Δεν το κάνουμε και επισημο να τελειωνουμε, για να ξερουμε τι μας γινεται; Η ας πανε στους ΓΟΧ, ξέρω κι εγω.....
Δημοσίευση σχολίου