Συνεχίστηκε την Τρίτη 5 Απριλίου,
με την 9η διαδικτυακή συνάντηση η σειρά παρουσιάσεων, με γενικό
τίτλο «Η λατρεία μας με απλά λόγια», που
πραγματοποιείται κάθε Τρίτη, στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Η συνάντηση ήταν αφιερωμένη στις
Ακολουθίες του Πεντηκοσταρίου. Τη σειρά επιμελείται ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Χρυσοβαλάντης Θεοδώρου, Υποψήφιος Δρ.
Λειτουργικής του Α.Π.Θ., με την συμμετοχή του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Ελισσαίου Κυνούση, Θεολόγου-Φιλόλογου.
Το Σεμινάριο είναι ανοιχτό σε όλους και η παρακολούθηση του γίνεται μόνο διαδικτυακά, μέσα από το κανάλι του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» στο YouTube.
Η Εκκλησία έχει διάφορες
λειτουργικές περιόδους, οι οποίες παίρνουν τα ονόματα τους, από τα βασικά
χαρακτηριστικά από τα οποία απαρτίζονται.
Η περίοδος και το βιβλίο του
Πεντηκοσταρίου, καλύπτουν τις Κυριακές, από την Κυριακή του Πάσχα έως και την
Κυριακή των Αγίων Πάντων. Είναι μία κινητή περίοδος, γιατί εξαρτάται από την
ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα.
Η Παννυχίδα της Αναστάσεως, είναι
ο κρίκος που συνδέει χρονικά, το κλείσιμο του Τριωδίου και το άνοιγμα του
Πεντηκοσταρίου. Γιατί έχει ψαλλόμενο τον Κανόνα του Όρθρου του Μ. Σαββάτου στην
αρχή του, και καταλήγει στην τελετή της Αναστάσεως, που οδηγεί στον Όρθρο της
Αναστάσεως.
Σαν περιεχόμενο, το
Πεντηκοστάριο, έχει ένα μεικτό υλικό. Χρησιμοποιεί ύμνους της Παρακλητικής, και
ταυτόχρονα τους συνδυάζει με τις μικρές ή μεγαλύτερες εορτές, ή ότι προβάλλεται
μέσα σε αυτήν την περίοδο. Η υμνογραφία κάθε Κυριακής, αυτής της περιόδου,
διαρρέει μέσα στις ημέρες της εβδομάδας, τις εμπνέει και τις γεμίζει.
Το Πεντηκοστάριο έχει τρεις
υποενότητες, με πρώτη την εβδομάδα της Διακαινησίμου, αμέσως μετά το Πάσχα, που
ξεκινάει από τον Εσπερινό της Αγάπης και φθάνει μέχρι το Σάββατο. Αυτές οι
ημέρες έχουν μία μοναδική ιδιαιτερότητα, αφού κάθε μία από αυτές, λογίζεται με
την τιμή και περιβάλλεται με τους ύμνους της Κυριακής.
Η δεύτερη υποενότητα, ξεκινάει
από την Κυριακή του Θωμά, μέχρι και την λεγόμενη Απόδοση του Πάσχα. Και η τρίτη
υποενότητα, ξεκινάει από την Πέμπτη της Αναλήψεως, μέχρι την Κυριακή των Αγίων
Πάντων.
Απέναντι από το Πάσχα, έχουμε τον
λεγόμενο εγκαινισμό της Αναστάσεως, δηλαδή την Κυριακή του Θωμά, γιατί ο Θωμάς
είναι από τα πρώτα πρόσωπα που αναγνωρίζουν τον αναστάντα Χριστό.
Η επόμενη Κυριακή, είναι των
Μυροφόρων με τα γεγονότα μετά την Ανάσταση, και ακολουθεί η Κυριακή του
Παραλύτου, του θαύματος του Χριστού, που μπαίνει σε αυτήν την περίοδο, για να
θυμίσει η Εκκλησία στους πιστούς, ότι ο Χριστός, μας ανέστησε από την πνευματική
παραλυσία, με την Ανάσταση Του.
Η εβδομάδα που κινείται από την
Κυριακή του Παραλύτου προς την Κυριακή της Σαμαρείτιδος που ακολουθεί,
έχει ενδιάμεσα την εορτή της Μεσοπεντηκοστής, αφού η Τετάρτη του Παραλύτου
είναι ακριβώς η μέση της περιόδου του Πεντηκοσταρίου.
Έχουμε στην συνέχεια την Κυριακή
του Τυφλού, με το θαύμα της θεραπείας του τυφλού, όπου την Τετάρτη της
εβδομάδας αυτής, υπάρχει η εορτή που οι περισσότεροι ονομάζουμε Απόδοση του
Πάσχα. Το Πάσχα, είναι η μόνη εορτή που κατ’ ακρίβειαν δεν αποδίδεται, δηλαδή
δεν έχει τέλος, αφού κάθε Κυριακή έχουμε Ανάσταση, άρα δεν έχουμε αρχή και
τέλος. Στις πηγές αναφέρεται ως απόδοση του «Χριστός Ανέστη», του μοναδικού
αυτού ύμνου, που μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί ποιος τον έχει γράψει και
ψάλλεται συνεχώς, από το βράδυ του Πάσχα μέχρι κι εκείνη την ημέρα.
Την επόμενη ημέρα, έχουμε την
μεγάλη δεσποτική εορτή της Αναλήψεως, που έως ότου αποδοθεί μετά από οκτώ
ημέρες, θα συναντήσει και την Κυριακή που ακολουθεί, των Αγίων Πατέρων.
Την επόμενη ημέρα της Αποδόσεως
της Ανάληψης, είναι το Ψυχοσάββατο και ακολουθεί την Κυριακή η μεγάλη εορτή της
Πεντηκοστής. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Κυριακής της Πεντηκοστής, είναι
ότι δεν έχει αναστάσιμους ύμνους, αλλά όπως και η Κυριακή του Θωμά, είναι
αυτόνομη, δηλαδή έχει ένα δικό της υλικό που αναφέρεται στο γεγονός των
εγκαινίων της Εκκλησίας, την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος.
Η εορτή θα διαπεράσει την επόμενη
εβδομάδα, με κυρίαρχη την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος. Η εορτή της Πεντηκοστής
ολοκληρώνεται το Σάββατο και η Εκκλησία κλείνει το Πεντηκοστάριο την Κυριακή
των Αγίων Πάντων, θέλοντας να την προβάλει ως την ημέρα εκείνη που καρποφόρησε
το γεγονός της καθόδου του Αγίου Πνεύματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου