Την δεύτερη Κυριακή μετά την
Κυριακή του Πάσχα, μέσα στην αναστάσιμη ακόμα ατμόσφαιρα, περάστε από την
εκκλησία. Η προτροπή μου αυτή απευθύνεται σε όλους όσους νοιάζονται:
ένθεους και άθεους. Περάστε όσοι νοιάζεστε για τις οδύνες των γυναικών, ώστε να
μοιραστούμε μια χαρά: τα τραγούδια μιας απελευθέρωσης που έσκασε μύτη μπροστά
σε έναν αδειασμένο τάφο, μιας απελευθέρωσης που μπολιάζει την ιστορία μα και
που ταυτόχρονα εκκρεμεί.
Η δεύτερη Κυριακή μετά την
Κυριακή του Πάσχα είναι η γιορτή των Μυροφόρων, δηλαδή των γυναικών εκείνων οι
οποίες, σύμφωνα με την αφήγηση των ευαγγελίων, πήγαν με αρώματα στον τάφο του
Χριστού για να τιμήσουν τον αγαπημένο νεκρό.
Έτσι ειπωμένο, μοιάζει με μια αναμενόμενη, στερεότυπη αφήγηση για παραδοσιακά γυναικείες δουλειές. Έλα όμως που δεν είναι έτσι! Άλλο πράγμα λένε τα ευαγγέλια, καθώς και οι εκκλησιαστικοί ύμνοι. Κάτι ανατρεπτικό, κάτι που δένει την ανάσταση με μια επ-ανάσταση! Αλλά τα ανατρεπτικά δεν αντέχονται. Και γι’ αυτό ξεδοντιάζονται και καταλήγουν να μοιάζουν με άνευρες ιστοριούλες της σειράς…
Ας ψηλαφίσουμε λοιπόν την
δυναμική της γιορτής:
Τα ευαγγέλια μιλούν για γυναίκες
που ξεκίνησαν ξημερώματα να πάνε στον τάφο. Απλό; Όχι. Ήταν ο τάφος
ενός εκτελεσμένου παράνομου. Και μάλιστα τάφος που τον φρουρούσαν τα ΜΑΤ,
αρνητικά προδιατεθειμένα προς τους μαθητές του παράνομου. Οι άνδρες μαθητές το
γνώριζαν και λούφαζαν.
Τα ευαγγέλια λένε πως στις
γυναίκες παρουσιάστηκε άγγελος και ο ίδιος ο αναστημένος Χριστός, και τους
ζήτησαν να μεταφέρουν το μήνυμα της ανάστασης στους άντρες μαθητές, δηλαδή να
δώσουν μαρτυρία γι’ αυτό που είδαν. Προφανώς, κι αυτό μας φαίνεται σαν μια
απλή, γλυκιά αφήγηση. Αν όμως λάβουμε υπόψη τι ειδικό βάρος είχε το κείμενο του
ευαγγελίου την εποχή που γράφτηκε, θα καταλάβουμε ότι είναι μια εκρηκτική
παρέμβαση. Τα ευαγγέλια καθιστούν μάρτυρες του κορυφαίου γεγονότος
ανθρώπους που βρίσκονταν στο κοινωνικό περιθώριο! Η μαρτυρία γυναικών
δεν λαμβανόταν υπόψη στον δημόσιο βίο. Η γυναίκα ήταν ένας άφωνος άνθρωπος, με
ρόλο από την κουζίνα ως τον φράχτη της αυλής. Οι ευαγγελιστές λοιπόν
δίνουν φωνή στις άφωνες, και μάλιστα σε οξεία αντιδιαστολή προς την ανδρική
ελίτ.
Την δυναμική αυτή την τονίζει
ιδιαίτερα η αναστάσιμη υμνολογία, η οποία και λειτουργεί σαν ένα είδος εξήγησης
στην ευαγγελική αφήγησης. Η υμνολογία εμφανίζει τις Μυροφόρες να δίνουν
μαρτυρία της Ανάστασης όχι μόνο στους περίτρομους μαθητές, αλλά και στην
Ιερουσαλήμ (διεκδίκηση δηλαδή φωνής στον δημόσιο χώρο) και στον κόσμο ολόκληρο! Αλλά
αν οι ύμνοι δεν φτάνουν στα αυτιά στην καθημερινή μας γλώσσα, κι αν μάλιστα
παπαγαλίζονται χωρίς πρόσβαση στα νοούμενα, τότε δεν αγγίζουν κάτι παραπέρα από
το πτερύγιο του αυτιού!
Το οικουμενικό μήνυμα του
Χριστιανισμού πήγασε από τον άδειο τάφο, από την Ανάσταση ως πρωτόφαντη
πανανθρώπινη δυνατότητα για ριζική αλλαγή του τρόπου ύπαρξης˙ ως προοπτική
κατάργησης κάθε λογής θανάτου. Θέμα πίστης, φυσικά, αλλά το ζητούμενο
εδώ είναι να συλλάβει κανείς τι ισχυρίζεται αυτή η πίστη, είτε την αποδέχεται
είτε όχι. Αυτό λοιπόν το οικουμενικό απελευθερωτικό μήνυμα ανέδειξε ταυτόχρονα
το μήνυμα της απελευθέρωσης της γυναίκας από το κοινωνικό περιθώριο, στο οποίο
(μετ’ επαίνων βεβαίως βεβαίως) ήταν βαλμένη. Τι είναι στην
πραγματικότητα αυτή η ιδιότυπη η περιθωριοποίηση της γυναίκας; Γυναικοκτονία!
Δολοφονία της κοινωνικής υπόστασής της.
Σύμφωνα με την παράδοση, μία
από τις Μυροφόρες, η Μαρία η Μαγδαληνή, μια συγκλονιστική προσωπικότητα του
χριστιανικού φεμινισμού, ταξίδεψε και κήρυξε (δημόσιος λόγος, δημόσιος ρόλος
δηλαδή) σε όλη τη Μεσόγειο. Πέρασε, λέει, κι απ’ τη Ζάκυνθο κι απ’ τη νότια
Γαλλία κι απ’ αλλού. Θρησκευτικός τουρισμός; Ε, όχι! Γυναίκες σε ταξίδια στην
τότε παγκοσμιοποίηση και μοναχές τους, είναι άλλο πράγμα. Είναι ανατροπή.
Σκέφτεται κανείς μήπως, τι δυναμική εκφράζει ο τίτλος της ως «ισαποστόλου»;
Καταλαβαίνουμε άραγε ποια εκρηκτικότητα έχει καταχωνιαστεί σ’ αυτόν τον
χαρακτηρισμό που, ούτε λίγο ούτε πολύ, βάζει την γυναίκα αυτή στο ίδιο επίπεδο
με τους αποστόλους;
Όλα αυτά είναι αιτήματα ακοίμητα,
όχι αρχαιολογία. Είναι στάση κατά κάθε λογής γυναικοκτονίας, όποια μορφή κι αν
παίρνει αυτή στο διάβα του χρόνου. Βεβαίως, οι πονηροί εκ των χειριστών του
εκκλησιαστικού λόγου εξυμνούν τις Μυροφόρες. Αλλά με ποιο πνεύμα; Με ένα πνεύμα
που απολιθώνει την αφήγηση, σβήνει την δυναμική και αποσιωπά τα αιτήματα. Σαν
να λένε δηλαδή: «Μέσω των Μυροφόρων, κυρίες μου, έχετε ήδη αναβαθμιστεί. Δεν
απομένει κάτι άλλο». Και φυσικά δεν απολογούνται για το παραμικρό, όπως, ας
πούμε, για το ότι η διοικούσα εκκλησία αρνείται πεισματικά να
επαναφέρει τον υπέροχο θεσμό των γυναικών διακονισσών. Με άλλα λόγια, οι
εξυμνήσεις δίχως την απελευθερωτική δυναμική αποτελούν φαλκίδευση του
ευαγγελικού μηνύματος, με τον πονηρότερο τρόπο: Όχι με ευθεία άρνησή του, αλλά
με ξεδόντιασμά του.
Χίλια δυο πράγματα έχουν αλλάξει
από την εποχή των Μυροφόρων, με κόπους πολλούς. Η γυναίκα βεβαίως και κινείται
σήμερα στον δημόσιο χώρο, αλλά με νέας κοπής προσκόμματα, τα οποία υπονομεύουν
όχι μόνο την θέση της, αλλά και την ίδια τη συνείδησή της. Η συνείδησή της
διαβρώνεται, αν η ίδια δει το ζήτημα μόνο βιολογικά και προσπεράσει το
κοινωνικό και το ταξικό. Απελευθέρωση δεν είναι η ατομική τακτοποίηση σε κάποια
θέση ελίτ (η δίψα για μια τέτοια τακτοποίηση αποδέχεται την περιθωριοποίηση των
υπολοίπων), αλλά το σπάσιμο της περιθωριοποίησης πανανθρώπινα. Η Ανάσταση δεν
πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί ποτέ! Και όσοι θέλουν να δηλώνουν μαθητές του
Χριστού, ας θυμούνται: Στην αφήγηση των Μυροφόρων, αυτό το οποίο
αφυπνίζει είναι η φωνή των ίδιων των θυμάτων. Αν δεν την αφουγκραστούν οι
μαθητές, θα μείνουν νυχτωμένοι.
Πηγή: Δήμος & Πολιτεία
6 σχόλια:
Καλόν είναι να υμνούμε τη γυναίκα, αλλά πρέπει να βλέπουμε και αυτά που συμβαίνουν γύρω μας.
Στην Αμερική το Ανώτατο Δικαστήριο ετοιμάζεται να εκδώση απόφαση, που θα αφαιρεί τη νομιμότητα από τις αμβλώσεις και πιθανόν θα θέτη προυποθέσεις για την πραγματοποίηση τους.
Το αποτέλεσμα είναι ότι ξεσηκώθηκαν γυναικείες οργανώσεις, σύλλογοι, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, η Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, η Πρόεδρος του Κογκρέσσου, και διάφοροι άλλοι και απαιτούν ελεύθερες αμβλώσεις !
Οταν η γυναίκα απαιτεί το δικαίωμα να τερματίζη τη ζωή του εμβρύου, τότε μόνη της θέτει τον εαυτό της στο περιθώριο και την κοινωνική απαξίωση.
Κακό, ολέθριο, απαράδεκτο και καταδικαστέο είναι ασφαλώς το φαινόμενο της γυναικοκτονίας, αλλά όταν κάθε χρόνο φονεύονται στην Ελλάδα 300.000 έμβρυα (κυρίως με απόφαση των γυναικών), δέν διαμαρτύρεται κανείς δυστυχώς.
Ουδείς σκότωσε τις μυροφόρες επειδή ήταν γυναίκες.
Κυριακή κατά της πατριαρχίας, εννοείτε μάλλον.
Εάν θέλουμε να πάρουμε όμως νεολογισμούς από το τρίτο κύμα φεμινισμού δεν πρέπει να λησμονούμε το όλο «πακέτο» καθώς και τους άμεσους ιδεολογικούς του προγόνους. Δηλ. την μεταφορά του ταξικού μίσους, σε έμφυλα πεδία- με ότι αυτό συνεπάγεται (σίγουρα πάντως όχι κάτι Χριστιανικό..).
Η εκκλησία όμως δεν είναι μεταμοντέρνα.
Ο Χριστός, καλώς ή κακώς, δεν ασχολήθηκε τόσο πολύ με την θέση Μάρθας.
Η μέριμνα της τον πείραξε.
Συγχαρητήρια θερμά στον αρθρογράφο που τολμά να λέει τα πράγματα με το όνομά τους.
Δυστυχώς, ο εκκλησιαστικός χώρος ασφυκτιά από κεκαλυμμένους ή απροκάλυπτους μισογύνηδες που γνωρίζουν πολύ καλά τις υποχρεώσεις των γυναικών, αλλά αγνοούν παντελώς τις δικές τους.
Και φυσικά αδυνατούν ή δεν θέλουν να καταλάβουν τη διαφορά μεταξύ πολιτισμικών δεδομένων και θεολογίας.
Απάντηση στον πρώτο σχολιαστή:
1. Είναι "δική τους απόφαση" η άμβλωση όταν ο πατέρας του εμβρύου εξαφανίζεται αμέσως μόλις μάθει για την εγκυμοσύνη;
2. Όταν είναι απόρροια βιασμού;
3. Αν η εγκυμοσύνη προκύψει επειδή απλώς ο άνδρας δεν θέλησε τον "περιορισμό" της προφύλαξης;
4. Αν είχε τους δικούς του να του λένε ότι είναι μικρός για ευθύνες;
5. Αν η κοπέλα δεν είχε καμία στήριξη από τη δική της οικογένεια;
Όχι, το έγκλημα της άμβλωσης δεν είναι αποκλειστική ευθύνη της γυναίκας.
Είναι πολλοί οι συνυπεύθυνοι.
Αυτή απλώς, ως μη ώφειλε, επομίζεται το βάρος και ο άνδρας παραμένει στο απυρόβλητο.
Αλλιώς θα κρίνει όμως ο Θεός.
Αλίμονο σ'αυτούς που βγάζουν αυθαίρετα συμπεράσματα.
...και δυστυχώς στην εκκλησία για τις γυναίκες επιφυλλασσονται οχι απλώς δευτερεύοντες ρόλοι, αλλά τελευταίοι. Θέλει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει ο εντός εκκλησίας άνθρωπος για να φθάσει να κατανοήσει τον ισότιμο ρόλο της γυναίκας στην Εκκλησία.
κληρικός τις
Προς Ανώνυμο 4-12
Το σχόλιο μου αναφέρεται στην σημερινή πραγματικότητα της απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής, όταν αυτή ευρίσκεται σε εμβρυικό στάδιο.
Δεν αναφέρθηκα σε περιπτωσιολογία, ούτε κατηγόρησα, ούτε κατέκρινα κανέναν.
Οταν υπάρχουν ειδικές καταστάσεις και ελαφρυντικά, αυτά θα τα συζητήση ο κάθε ενδιαφερόμενος με τον Πνευματικό του.
Η γενική νοοτροπία πάντως είναι διαφορετική.
Πρίν από λίγες μέρες ένας θαμώνας σε ψαροταβέρνα κλώτσησε μία γάτα, η οποία έπεσε από ύψος 50 εκ. χωρίς να πάθη τίποτε βέβαια.
Ο άνθρωπος συνελήφθη και οδηγήθηκε με χειροπέδες στον Εισαγγελέα, και όπως έγινε γνωστό η πράξη αυτή θεωρείται κακούργημα και τιμωρείται με ποινή μέχρι 10 έτη και πρόστιμο μέχρι 50.000 ευρώ.
Η ποινή για την διακοπή της ζωής του εμβρύου πόση είναι ; Μηδενική, τίποτα.
Στην πολιτισμένη χώρα μας λοιπόν η αξία της ζωής του εμβρύου έφθασε να είναι κατώτερη από την αξία της ζωής ενός ζώου.
Αυτό κατά τη γνώμη μου δέν είναι δείγμα υγείας της κοινωνίας.
Φίλτατε αδελφέ μου. Από το ωραίο γραπτό σου κρατάω: «Το οικουμενικό μήνυμα του Χριστιανισμού πήγασε από τον άδειο τάφο, από την Ανάσταση-του Χριστού-ως πρωτόφαντη πανανθρώπινη δυνατότητα για ριζική αλλαγή του τρόπου ύπαρξης. Ως προοπτική κατάργησης κάθε λογής θανάτου». Τώρα, στο τμήμα. «Μια αναμενόμενη στερεότυπη … γυναικείες δουλειές». Μήπως το πρώτο μέρος πάει πολύ, δεν ταιριάζει στα Ευαγγέλια; Και το δεύτερο, -μήπως- αποτελεί υποβιβασμό μιας ωραίας γυναικείας ιερότητας ! Κι εκείνο το «δένει την ανάσταση με μια επ-ανάσταση», μήπως είναι μια κοινωνιολογική ονειροφαντασία και ανέκαθεν στην αντίπερα όχθη από τον ευρύτερο κληρικό-μοναστικό χώρο;
Προσωπικά για τη μέρα θα έλεγα πως δείχνει ότι ο Θεός κρατάει πάντα αφανείς εφεδρείες ! Ακόμα κι εκεί που ο νους του ανθρώπου δεν το χωράει. Στο Μεγάλο Συνέδριο. «Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας, ευσχήμων βουλευτής, και Νικόδημος …», που αδυνατούν να εμποδίσουν το έγκλημα της ηγετικής ομάδας … την ευθυνοφοβία του Ρωμαίου Ηγεμόνα. Δεν τον προδίδουν όμως, δεν τον αρνούνται. Αψηφούν τον καταιγισμό του μίσους, τολμούν, ζητούν από τον Πιλάτο, «το σώμα του Ιησού» ! Επίσης ότι γυναίκες, με προεξάρχουσα Μαρία τη Μαγδαληνή, που ο Χριστός ελευθέρωσε από εφτά δαιμόνια, παρακολουθούν προσεκτικά-«εθεώρουν»-τα της ταφής. Κυρίως ότι χαράματα «της μιας Σαββάτων, οδεύουν στον Τάφο, γιατί αγαπούν όσο πολύ ! Μόνη ανησυχία τους: «Τις αποκυλίσει ημίν τον λίθον εκ της θύρας του μνημείου, ην γαρ μέγας σφόδρα». Μένουν έκπληκτες που είναι ανοικτός, κυρίως που ακούν : «Αγγέλου τρανώς προς αυτάς φθεγγομένου, τι μετά νεκρών τον ζώντα λογίζεσθε. Ως Θεός γαρ εξηγέρθη του μνήματος». Έχουν την ύψιστη τιμή να τις συναντάει πρώτες. Και τρέχουν στους μαθητές ως «από θέας γυναίκες Ευαγγελίστριαι» … Στα Ευαγγέλιο όλα είναι άδολα, απλά, λιτά, καθαρά. Ας μην τα κάνουμε εξεζητημένα. Αθανάσιος Κοτταδάκης
Δημοσίευση σχολίου