Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

ΔΡ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (ΝΑΤΑΣΑ) ΜΕΣΣΑΡΗ - Δρ Κωνσταντίνος Σπ. Μέντης

ΔΡ   ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ  (ΝΑΤΑΣΑ)  ΜΕΣΣΑΡΗ
 
Αποχαιρετώντας μία συνάδελφο με οράματα ανασυγκρότησης της εκπαιδευτικής κοινότητας
 
Δρ  Κωνσταντίνος Σπ. Μέντης,  
Συγγραφέας – Πανεπιστημιακός
 
       Με πρωτοπόρα τη διάθεση άρσης της φραγής της νεολαίας στην έκφραση των συναισθημάτων της, η Αναστασία Μεσσάρη “τρέπεται και τέρπεται” όπως η ίδια αναφέρει στο ύστατο της έργο: “Η γυναίκα στις τραγωδίες του Ευριπίδη”, 2020, προς και από την ιχνηλάτηση αξιών που έχουν παρέλθει, ενάντια στο διανοητικό ευνουχισμό, καθοδηγώντας τους νέους και δημιουργώντας πυξίδες αναφοράς για διεκδίκηση κάποιων δικαιωμάτων, στα οποία για χρόνια έχει γίνει καταπάτηση.
  Ένα από τα βασικά της αιτήματα είναι η αποκατάσταση της θέσης της γυναίκας, ξεκινώντας από τις αρχέγονες παρουσίες των γυναικών στο έργο του Ευριπίδη.
 Είναι θλιβερό για την εκπαιδευτική κοινότητα να ανακαλύπτει την ψυχή και το έργο μιας γυναίκας, όταν αυτή έχει φύγει πρόωρα από μια μάχιμη ζωή στην ανατολή των οριζόντων της  και σε ακμαία πνευματική εγρήγορση.
  Σαν αθόρυβο πέταγμα, όλοι μας θυμόμαστε τη σιωπηλή περπατησιά της στους διαδρόμους των σχολείων της Αθήνας και του Πειραιά και στα κτήρια των Πανεπιστημίων, άλλοτε με την ιδιότητα της εκπαιδευτικού, άλλοτε με την ιδιότητα της ερευνήτριας στους ακαδημαϊκούς χώρους, άλλοτε με την ιδιότητα της διευθύντριας και άλλοτε ως συντονίστρια εκπαίδευσης.. τη σεμνή εκείνη παρουσία που δημιουργούσε κλίμα εμπιστοσύνης και τα κίνητρα της μέθεξης σε πνευματικές επιλογές που τείνουν να σβήνουν μέσα στην προσωρινότητα του σήμερα.
  Η Αναστασία Μεσσάρη υπήρξε ένας ουσιαστικός άνθρωπος. Μακριά από τα φώτα που θολώνουν τους ορίζοντες, καλλιεργούσε το έδαφος για τη μεταλαμπάδευση στη νέα γενιά των αξιών που η ίδια φύλαγε σαν ένα υψηλού ιδεώδους μυστικό. Μυστικό που το μοιραζόταν μόνο με τους μυημένους.
  Δοσμένη στην ενεργό εκπαίδευση, δίδασκε με τη συμπεριφορά της και τις ερευνητικές της επιλογές και καθιστούσε λαμπαδηδρόμο κάθε μαθητή που είχε αντιληφθεί το μεγαλείο της ψυχής της. Εκείνοι, με πρόσθετο μεράκι συμμετείχαν στα αναπαραστατικά της ταξίδια και δημιουργούσαν τις δικές τους πορείες στο διάβα του χρόνου.
 
“Ιοστέφανη και Ιροπλόος”, Σμιλευτής και Ερευνήτρια  του
Αρχαιοελληνικού Πολιτισμού και της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
 
   “Ιοστέφανη και Ιροπλόος”, Σμιλευτής και Ερευνήτρια του Αρχαιοελληνικού Πολιτισμού,
μας προσφέρει αισθητικά και λογοτεχνότροπα σεργιανίσματα στις αστρόφεγγες και αετόβολες στράτες της ποίησης, στους απροσμέτρητους ιριδισμούς του Ιονιο-Αιγαιοπελαγίτικου Πολιτισμού, στη φωσφόρεια και νυφόστολη φιλοσοφική σκέψη, στα μενεξένια, ανθομύριστα και ονειρώδη μονοπάτια της θεατρικής τέχνης και στη Νηρηιδική κοιτίδα, στα βλαστένια ακροστολίσματα και στις γλαυκές αναπολήσεις του Αττικού πολιτισμού.
 
Διαλεκτισμός και Πολιτισμική / Πολιτιστική  Εκπαίδευση
 
  Η πολιτιστική  παρακαταθήκη του Ελληνικού Πολιτισμού, αποτελεί  πηγή της Συλλογικής μας μνήμης  και συνείδησης, σηματοδότη της  αυθεντικής μας διαδρομής και  φυσιογνωμίας,  αποτελεσματικό μέσο γνώσης και ιστορικής εκμάθησης, σύγχρονο επικοινωνιακό μέσο εξοικείωσης με στάδια  της πολιτισμικής μας εξέλιξης  και κυρίαρχο δομικό υλικό της Σύγχρονης Πολιτισμικής Παραγωγής μας.
 Η πνευματική, πολιτιστική, διαδραστική και αυθεντική δημιουργία της Αναστασίας Μεσσάρη, αποτελεί ένα γνήσιο  κοινωνικο-πολιτιστικό πλέγμα με δομικές εμβιωτικές αναλύσεις και συνυφάνσεις πολιτιστικών δράσεων και κοινωνικών αναζητήσεων, που την κατατάσσει στους γνήσιους εκφραστές της Πολιτισμική μας και Πολιτιστική μας Εκπαίδευσης.
  Με την πρωτεϊκή της δημιουργία, καθιστά  “το εκπαιδευτικό και πολιτιστικό δρώμενο” ένα νέο πόλο ανάδειξης των κοινωνικών δομών που επανακαθορίζονται μέσα από τη διορατική οπτική ενός πνευματικού δημιουργού με ισχυρές ρίζες και ευαίσθητα φυλλώματα στις απαιτήσεις των σύγχρονων κοινωνικών, ηθικών και πολιτισμικών αξιών.
  Για την Αναστασία Μεσσάρη, η απομύθευση των στείρων ρόλων και διαδικασιών, ο αποφατισμός της δυαλιστικής εκπαιδευτικής θεώρησης και η υπέρβαση των όποιων αντιξοοτήτων (με οιονδήποτε τίμημα), αποτέλεσαν τους φωτεινούς φάρους της δράσης της.
 
Διαλεκτική Γνώση .. και Φιλοσοφική Αυτογνωσία
  Με τη διαλεκτική, όχι στη θεωρία αλλά στην πράξη άνοιγε την ανάγκη για διάλογο και πιθανές αμφισβητήσεις, όχι μόνο σε ψυχρές αίθουσες διαλέξεων αλλά κυρίως στις διαπροσωπικές της επαφές. Αφήνοντας να διαρρεύσουν από τα μύχια της ψυχή της, μόνον αυτά που η ίδια ήθελε, υπέμενε στωικά τα όποια προβλήματα, όχι επειδή πίστευε ότι θα περάσουν, αλλά κάνοντας τα απαρχές για την έρευνα και επίλυση, ευρύτατων φιλοσοφικών προβλημάτων, προάγοντας τη Φιλοσοφία στην Εκπαίδευση και τη Ζωή της.
  Γράφει, σαν κάποια φωνή να την προειδοποιούσε ότι ήτανε μικρός ο δρόμος  μέχρι το τέλος για να χωρέσει τις αναζητήσεις μιας ολάκερης ζωής. Αφήνει το στίγμα της, με το δικό της οικείο ύφος του γραπτού λόγου και μένει ως μία  νέα Άλκηστις να υπηρετήσει την Ευριπίδεια φιλοσοφία, αυτοθυσιαζόμενη για την οικογένειά της, καθοδηγούμενη από την Ηράκλεια ψυχική της δύναμη.
  Αυτή η διακριτική νηφάλια φύση της, μας προσκαλεί σε ανταμώματα ενορατικών και πραγματικών ταυτοτήτων, για να σχεδιάσουμε το μέλλον μιας εκπαίδευσης με όνειρο και επικοινωνιακή ενάργεια, δίνοντας τα χέρια σαν τον παλιό καλό καιρό, υποσχόμενοι μια νέα συνάντηση ανταλλαγής ιδεών.
  Ηχηρή μέσα στην ταπεινότητά της, η Νατάσα Μεσσάρη, από κάπου βλέπει αυτές τις συναντήσεις και χαίρεται για το διαλεκτικό της έργο που έπιασε τόπο.
   Γράφει στη διδακτορική διατριβή της: “Η έννοια της διαλεκτικής στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη”, 2012:
“Η διαλεκτική, δε στοχεύει σε τελικές λύσεις, αφού ξέρει ότι υπάρχει συνεχής κίνηση και ένταση ανάμεσα στην πολλότητα και την ενότητα, το είναι και το μηδέν, την ουσία και το φαίνεσθαι, τη φύση και το πνεύμα, την ιστορικότητα και την αιωνιότητα. Η κίνηση αυτή προκαλεί αντιφάσεις οι οποίες με τη διαλεκτική θα συντεθούν, για να επιτευχθεί το ανώτατο σημείο της γνώσης”
  Σ΄ αυτό το ανώτατο σημείο της γνώσης μας καλεί να συμμετάσχουμε, διατηρώντας τη μνήμη της αιώνια.
   Η Νατάσα Μεσσάρη πλέον, ταξιδεύει με το δικό της “άρμα Θέσπιδος”,  στις ατραπούς μιας ονειρικής πυξίδας, με μία αναζωοδότρα  αύρα, για να χορέψει στο δικό της  Ανθεστηριώνα το τραγούδι της ψυχής.
 
Σημείωση:
(Μνημόσυνο: Την Κυριακή 5 Ιουνίου 2022 και ώρα 9:45 π.μ. τελείται το 40ήμερο μνημόσυνο στον ιερό ναό της Αγίας Βαρβάρας Παλαιού Φαλήρου, για την ανάπαυση της ψυχής της Αναστασίας Μεσσάρη)
 
  Ο ανθρωπισμός και το φωτεινό σου παράδειγμα θα κρατήσουν άσβεστη τη μνήμη σου μέσα στις ψυχές των ανθρώπων που σε γνώρισαν.
  Η ΑΓΑΠΗ, Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ Η ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΟΥ ΘΑ ΣΕ ΣΥΝΤΡΟΦΕΥΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ.
 
Ενδεικτικές ηλεκτρονικές αναφορές για το πλούσιο επιστημονικό, εκπαιδευτικό, ακαδημαϊκό, συγγραφικό, πολιτιστικό και ανθρωπιστικό έργο της Αναστασίας Μεσσάρη
https://sparmatseto.gr/2021/02/20/muthoi-aligories-platona-theatro/,
https://www.didaktorika.gr/eadd/browse?type=author&order=ASC&sort_by=2&rpp=85&value=%CE%9C%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%AC%CF%81%CE%B7%2C+%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1+%CE%99.,
https://www.openbook.gr/tag/anastasia-messari/,
https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=66341,
https://www.openbook.gr/i-gynaika-stis-tragodies-toy-eyripidi/,   http://p-e-f.gr/docs/1045.pdf,
https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/30017?lang=el#page/1/mode/2up,
http://pandemos.panteion.gr/index.php?op=record&lang=el&pid=iid:20703,  
https://www.patakis.gr/persons/66341/%CE%9C%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%AC%CF%81%CE%B7-%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1/,
https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/380817_thlipsi-gia-thanato-tis-polypeiris-kathigitrias-filologoy-anastasias-messari,
https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/379512_megali-thlipsi-skorpise-i-eidisi-toy-thanatoy-tis-ekpaideytikoy-anastasias,
https://biblionet.gr/titleinfo/?titleid=115943,  https://amelib.seab.gr/archive/item/29798,
https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/379248_efyge-proora-apo-ti-zoi-i-ekpaideytikos-anastasia-messari,
https://www.esos.gr/arthra/77964/6o-pekes-attikis-efyge-i-anastasia-messari,  https://criticism.gr/tag/i-epistrofi-ton-nekron/

Δεν υπάρχουν σχόλια: