Τι απαντάτε σ' εκείνους που
θεωρούν πως οι άγιοι έχουν πει οριστικά ο,τι θα μπορούσε να ειπωθεί;
- Απαντά η φιλοκαλία αντί για
μένα: " Οι Άγιοι, ούτε κάθε σκοπό του Θεού για κάθε πράγμα ή γραφικό λόγο
γνωρίζουν, ούτε πάλι όσα γνωρίζουν τα γράφουν ... δεν συμφέρει να λένε οι Άγιοι
όσα γνωρίζουν,εξαιτίας της αδυναμίας των ανθρώπων και για να μη μακραίνει ο
λόγος και γίνεται μισητός ή ακατανόητος από τη σύγχυση, αλλά να λέγονται
μετρημένα τα λόγια, κατά τον Θεολόγο Γρηγόριο . Γι' αυτό και βλέπουμε έναν Άγιο
για το ίδιο πράγμα άλλα να λέει σήμερα και άλλα αύριο. Και αυτό δεν είναι
διαφωνία, αν ο ακροατής έχει γνώση και πείρα των λεγομένων. Και πάλι ο ένας
λέει τούτα και ο άλλος άλλα για τον ίδιο λόγο της Θείας γραφής, γιατί πολλές
φορές η θεία χάρη δώρισε και αυτά και εκείνα κατά τους ανθρώπους και τον καιρό
".
"Μερικοί, δεν γνωρίζω πως- ούτε άλλωστε συνηθίζω να εξετάζω υπερήφανα τα δώρα του Θεού - εκ φύσεως έχουν κλίση προς την εγκράτεια ή την ησυχαστική ζωή ή την αγνότητα ή τη συστολή ή την πραότητα ή την κατάνυξη. Και υπάρχουν άλλοι που έχουν σ' αυτές τις αρετές αντίπαλο την ίδια τη φύση τους, και αναγκάζονται να βιάζουν όσο μπορούν τον ίδιο τον εαυτό τους. Αυτούς, αν και κάποτε νικώνται,τους εκτιμώ περισσότερο από τους πρώτους, διότι είναι βιαστές της φύσεώς τους".
Ο τόσο διορατικός στους πνευματικούς νόμους άγιος ομολογεί ότι αγνοεί την αιτία για την οποία διαφέρουν οι χαρακτήρες και την αποδίδει στο Θεό. Παρόλα αυτά, πρόκειται για ένα θέμα στο οποίο έχει ρίξει αρκετό φως η σύγχρονη ψυχολογία, αν και φυσικά ο τελικός λόγος για τις χαρακτηρολογικές ιδιαιτερότητες κάθε ανθρώπου ανήκει πάντοτε στην Σοφία του Θεού.
π. Βασίλειος Θερμός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου