Ὅ,τι θέλεις καὶ ὅπως θέλεις, Χριστέ!
«Ὅτε θέλεις καὶ ὡς θέλεις, μόνον
χωρὶς αἰσχύνης καὶ παραπτωμάτων» (Θ. Λειτ. Ἰακ.)
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Εἰκοσιτρεῖς Ὀκτωβρίου σήμερα, εἶνε ἡ ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Ἰακώβου. Διαβάζοντας
τὰ συναξάρια, δηλαδὴ τοὺς βίους τῶν ἁγίων, βλέπουμε, ὅτι τὸ ὄνομα Ἰάκωβος τὸ ἔχουν
εἴκοσι σχεδὸν ἅγιοι· ὅλοι ὀνομάζονται Ἰάκωβοι. Ἄλλος ἁγίασε μέσα σὲ σπηλιές, ἄλλος
στὴν ἔρημο, ἄλλος μέσα στὴν κοινωνία, ἄλλοι σὲ διάφορα μέρη (Ἰεροσόλυμα,
Μεσοποταμία, Περσία, Ἅγιο Ὄρος κ.λπ.). Ἀλλὰ ὁ σημερινὸς ἅγιος Ἰάκωβος
ξεχωρίζει ἀπ᾽ ὅλους. Εἶνε ἀστὴρ πρώτου μεγέθους. Εἶνε ὁ πρῶτος ἐπίσκοπος τῶν Ἰεροσολύμων.
Ἦταν ἀκόμη ὁ πρόεδρος τῆς Ἀποστολικῆς Συνόδου, καὶ φέρει τὰ ἐπίθετα ἀδελφόθεος
καὶ δίκαιος.
* * *
Ἂς ἐξηγήσουμε πρῶτα αὐτὰ τὰ δύο· γιατί λέγεται ἀδελφόθεος καὶ γιατὶ
λέγεται δίκαιος.
Ἀκούγοντας τὴ λέξι ἀδελφόθεος πολλοί, ὅπως
οἱ προτεστάντες καὶ οἱ χιλιασταί, σκανδαλίζονται· νομίζουν, ὅτι ἡ Παναγία εἶχε
κι ἄλλα παιδιά. Ἐκτὸς ἀπὸ τὸν Κύριό μας Ἰησοῦν Χριστὸν ἡ Μαρία, λένε οἱ αἱρετικοὶ
καὶ ἀσεβεῖς, γέννησε καὶ ἄλλους κι ὅτι ὁ Ἰάκωβος ἦταν παιδί της ὅπως ὁ Ἰησοῦς
Χριστός. Αὐτὸ εἶνε ψέμα καὶ βλασφημία.
* * *
Αὐτὰ γιὰ τὸν βίο καὶ τὸ μαρτύριο τοῦ ἁγίου Ἰακώβου, ὁ ὁποῖος ὅμως
φεύγοντας ἀπὸ τὸν κόσμο αὐτὸν μᾶς ἄφησε δύο δικά του «παιδιά», δύο πνευματικά
του δημιουργήματα ποὺ φέρουν τὸ ὄνομά του καὶ μένουν ἀθάνατα.
Τὸ ἕνα εἶνε ἡ καθολικὴ Ἐπιστολὴ τοῦ Ἰακώβου,
μέσα στὴν Καινὴ Διαθήκη. Εἶνε σύντομη. Παρακαλῶ σήμερα, ἁγία ἡμέρα τῆς ἑορτῆς
του, νὰ κάνετε τὸν κόπο νὰ τὴ διαβάσετε. Ἀπευθύνεται πρὸς ὅλους τοὺς Χριστιανοὺς
καὶ ὁμιλεῖ γιὰ διάφορα ζητήματα τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς.
Ἕνα ἀπὸ τὰ πρακτικὰ θέματά της εἶνε ἡ
γλῶσσα. Δὲν ὑπάρχει σπουδαιότερο κείμενο. Τί λέει; Ὅτι ἡ γλῶσσα εἶνε φωτιά,
καμίνι· εἶνε δηλητήριο, πικρὸ φαρμάκι· εἶνε τροχὸς ποὺ φουντώνει τὴ φλόγα τῆς
κολάσεως. Κόσμος καὶ κοσμάκης ταλαιπωρεῖται καὶ δεινοπαθεῖ ἀπὸ διαβολὲς καὶ
συκοφαντίες, ψεύδη καὶ ψευδορκίες· γιατὶ ἡ γλῶσσα, ὅπως λέει ὁ λαός,
«κόκκαλα δὲν ἔχει καὶ κόκκαλα τσακίζει». «Εἴ τις ἐν λόγῳ οὺ πταίει», λέει ὁ ἅγιος
Ἰάκωβος, «οὗτος τέλειος ἀνήρ»· ὅποιος ἀγωνίζεται νὰ μὴν πέφτῃ στὰ ἁμαρτήματα τῆς
γλώσσης, αὐτὸς εἶνε τέλειος ἄνθρωπος (Ἰακ. 3,2). Ἂς διαβάσουμε προσεκτικὰ αὐτὴ
τὴν περικοπή (βλ. ἔ.ἀ.. 3,1-12) καὶ ὅλη τὴν Ἐπιστολὴ τοῦ Ἰακώβου.
Τὸ ἄλλο σπουδαῖο δημιούργημά του εἶνε ἡ
θεία Λειτουργία τοῦ Ἰακώβου. Εἶνε ἡ πρώτη λειτουργία καὶ περιέχει ὑψηλὰ
νοήματα. Γιὰ νὰ τὴν καταλάβετε καλά, πρέπει νά ᾽χετε στὰ χέρια σας τὸ κείμενό
της. Φτεροῦγες δίνει στὸν πιστὸ ν᾽ ἀνεβῇ στὰ οὐράνια.
Μίλησα καὶ ἄλλοτε ἐπ᾽ αὐτῆς. Τώρα διαβάζω
ἕνα μικρὸ ἀπόσπασμα – διαμάντι καὶ τελειώνω·
«…ἡμῶν δὲ τὰ τέλη τῆς ζωῆς χριστιανὰ καὶ
εὐάρεστα καὶ ἀναμάρτητα ἐν εἰρήνῃ κατεύθυνον, Κύριε, ἐπισυνάγων ἡμᾶς ὑπὸ τοὺς
πόδας τῶν ἐκλεκτῶν σου, ὅτε θέλεις καὶ ὡς θέλεις, μόνον χωρὶς αἰσχύνης καὶ
παραπτωμάτων, διὰ τοῦ μονογενοῦς σου Υἱοῦ, Κυρίου δὲ καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ· αὐτὸς γάρ ἐστιν ὁ μόνος ἀναμάρτητος φανεὶς ἐπὶ τῆς γῆς» (Ἰω.
Φουντούλη, Κείμενα Λειτουργικῆς, τ. Γ΄, Θ. Λειτουργία Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου, εὐχὴ
πρὸ τοῦ «Πάτερ ἡμῶν…», Θεσσαλονίκη 1994, σ. 133).
Κύριε, λέμε πρὸς τὸ τέλος τῆς Λειτουργίας,
σὲ παρακαλοῦμε, κάνε τὰ τέλη τῆς ζωῆς μας νά ᾽νε χριστιανικά, εὐάρεστα σ᾽ ἐσένα
καὶ ἀναμάρτητα. Συνάθροισέ μας κοντά σου, τελευταίους ἐκεῖ ποὺ εἶνε ὅλοι οἱ ἐκλεκτοί
σου, κάτω ἀπὸ τὰ πόδια τους. Πάρε μας στὴν ὥρα ποὺ θέλεις καὶ μὲ τὸν τρόπο ποὺ
θέλεις.
Αὐτὸ τὸ τελευταῖο τὸ λέμε ἆραγε ἐμεῖς
στὸ Χριστὸ ὑποτασσόμενοι στὸ θέλημά του; Ὄχι δυστυχῶς. Αὐτὸ ποὺ ὀφείλουμε νὰ
λέμε μὲ ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη στὸν Κύριό μας, τὸ λέμε συχνὰ κάπου ἀλλοῦ, ἐκεῖ
ποὺ δὲν ἁρμόζει.
Ὅ,τι θέλεις καὶ ὅπως θέλεις!
• Τὸ λένε οἱ γονεῖς στὸ παιδί, ποὺ τὸ
λατρεύουν σὰν εἴδωλο καὶ δὲν τοῦ χαλοῦν χατίρι.
• Τὸ λέει ὁ ὑπάλληλος στ᾽ ἀφεντικά του
καὶ συμβιβάζεται νὰ τοῦ φορτώνουν εὐθύνη γιὰ παρανομίες, ἀρκεῖ νὰ μὴν ἀπολυθῇ
καὶ μείνῃ ἄνεργος.
• Τὸ λέει ὁ νεαρὸς πολιτευτὴς στὸν
κομματικὸ ἀρχηγό του, ἀποβλέποντας στὴ μελλοντικὴ ἀνάδειξι καὶ ἐξέλιξί του
μέσῳ τοῦ κόμματος.
• Τὸ λέει ὁ μυούμενος στοὺς βαθμοὺς τῆς
ἱεραρχίας τῶν σκοτεινῶν κέντρων, γιὰ νὰ ἐπιτύχῃ τὴν ἀναρρίχησί του σὲ ἐπίζηλα
ἀξιώματα.
• Τὸ λέει ὁ ἐγχώριος ὑπαξιωματοῦχος στοὺς
παγκόσμιους κυβερνῆτες θυσιάζοντας ἀκόμα καὶ τὸ συμφέρον τῆς πατρίδος,
φτάνει νὰ μείνῃ στὴν ἐξουσία.
• Τὸ λέει καὶ ὁ δοῦλος τῶν ναρκωτικῶν
στὸν χορηγό τους, ἀρκεῖ νὰ ἐξασφαλίζῃ τὴ δόσι του.
• Τὸ λέει καὶ ὁ δοῦλος τῆς σαρκὸς στὶς ἀπαιτήσεις
ἐκείνης ποὺ τὸν σέρνει ἀπ᾽ τὴ μύτη· ὁ Ἡρῴδης τῆς ἔδινε ὣς καὶ τὸ μισὸ βασίλειό
του (βλ. Μᾶρκ. 6,23)!
• Τὸ λέει ἡ νεαρὴ ἢ καὶ παντρεμένη ὑπάλληλος
στὸν ἀνήθικο διευθυντή της ποὺ τὴν παρενοχλεῖ ἀθέσμως, προκειμένου νὰ ἔχῃ τὴν
εὔνοιά του καὶ νὰ τὸν δέσῃ μαζί της στὴν παρανομία. Ἄχ ἐσεῖς οἱ γυναῖκες! τὸ
πληρώνετε ἀκριβὰ στὸν ἄντρα κι ὅταν πλέον αὐτὸς σᾶς στύψῃ σὰν τὸ λεμόνι, σᾶς
πετάει στὸ καλάθι τῶν ἀχρήστων.
Ὅ,τι θέλεις καὶ ὅπως θέλεις! Ἂν τὸ
λέγαμε αὐτὸ στὸ Χριστό, πόσο διαφορετικὴ θὰ ἦταν ἡ ζωή μας! Γι᾽ αὐτὸ σήμερα
λέμε· Κύριε, συνάθροισέ μας κάτω ἀπ᾽ τὰ φτερά σου σὰν τὴν κλῶσσα. Μόνο ἐσὺ μᾶς ἀγαπᾷς·
κανένας ἄλλος! Ἡ ἀγάπη μακριὰ ἀπὸ Σένα εἶνε ἀπάτη, ψέμα.
Στὴ ζωὴ αὐτή, ὅσο περνοῦν τὰ χρόνια καὶ
πλησιάζει ὁ θάνατος, τὸ καταλαβαίνουμε· μᾶς ἀγαπᾷ μόνο αὐτὸς ποὺ μᾶς ἔπλασε
καὶ σταυρώθηκε γιὰ μᾶς. Γι᾽ αὐτὸ τοῦ λέμε· Ὅ,τι θέλεις καὶ ὅπως θέλεις,
Χριστέ! Σοῦ δίνουμε τὴν καρδιά μας. Κι ὅταν φύγουμε γιὰ τὴν ἄλλη ζωή, σὲ
παρακαλοῦμε· «Μόνον χωρὶς αἰσχύνης καὶ παραπτωμάτων». Ὅ,τι θέλεις κάνε μας· δῶσε
μας φτώχεια ἢ πλοῦτο, δόξα ἢ ἀτιμία ἢ ὅ,τι ἄλλο· ἕνα μόνο μὴ μᾶς δώσῃς· ντροπὴ
γιὰ παραπτώματα. Μὴ μᾶς ἀφήσῃς νὰ παραστρατήσουμε καὶ νὰ γίνουμε περίγελως.
Χωρὶς ντροπὴ νὰ ζήσουμε καὶ χωρὶς ἁμαρτήματα, αὐτὸ σὲ παρακαλοῦμε, οὐράνιε
Πατέρα, «διὰ τοῦ μονογενοῦς σου Υἱοῦ, τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ· αὐτὸς γάρ ἐστιν
ὁ μόνος ἀναμάρτητος φανεὶς ἐπὶ τῆς γῆς».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου