Τρίτη 8 Αυγούστου 2023

Γιορτή χαρᾶς, ὄχι ἐπιταφίου θρήνου - π. Δανιήλ Ἀεράκη


 Γιορτή χαρᾶς, ὄχι ἐπιταφίου θρήνου

  Ἀρχιμ. Δανιήλ Ἀεράκη

 Ἡ γιορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου (15 Αὐγούστου) εἶναι γιορτή χαρᾶς. Ψάλλουμε σύν τοῖς ἄλλοις: «Τῇ ἐνδόξῳ κοιμήσει Σου οὐρανοί ἐπαγάλλονται καί ἀνθρώπων γέγηθε τά στρατεύματα». Στήν ’Ανάστασι τοῦ Χριστοῦ δέν θρηνοῦμε. Σκιρτᾶμε ἀπό ἀγαλλίασι. Ἔτσι καί γιά τήν ἔνδοξη μετάστασι τῆς Μητέρας τοῆ Χριστοῦ χαιρόμαστε.

• Τήν ἡμέρα τοῦ Πάσχα δέν στήνουμε ἐπιτάφιους καί δέν ψάλλουμε ἐπιτάφιο θρῆνο. Καί στή γιορτή τῆς Κοιμήσεως δέν ἁρμόζει θρῆνος. Δέν ἁρμόζει ἐπιτάφιος. Δέν ἑρμόζει κουβούκλιο ἐπιτάφιο. Δέν ἁρμόζει ἀκολουθία ἐπιτάφιος.

’Επιτάφιος καθιερώθηκε στήν ’Εκκλησία μετά τήν ἀποκαθήλωσι καί τήν ταφή τού Χριστοῦ.

 • Οὐδέποτε ἡ ’Εκκλησία δέχτηκε τέτοια παραφωνία: Στήν ὑψίστη χαρά, ὅπως ή Κοίμησις τῆς Θεοτόκου, νά παρεμβάλλεται θρῆνος! Οὐδέποτε στήν παράδοσι τόσων αἰώνων εἴχαμε τή μέρα τῆς Θεομητορικῆς χαρᾶς πένθιμο θρῆνο. Οὐδέποτε κυκλοφοροῦσε εἰδική... φυλλάδα!

• Ἡ Ἱ. Σύνοδος στόν 19ο αιῶνα, ὅταν ἕνας ἱεροσολυμίτης κυκλοφόρησε φυλλάδα ἐπιταφίου στήν Θεοτόκο, ἀπαγόρευσε αὐστηρά τή χρῆσι της. Γιατί τώρα μερικοί ἐπίσκοποι καί πρεσβύτεροι ὀργανώνουν «ἐφέ» μέ ἐπιταφίους; Ἄς ἀνανεωθῆ ἡ Συνοδική ἐγκύκλιος, γιά νά μή μπλέκουμε θρῆνο καί χαρά.


18 σχόλια:

Δ. Α. είπε...

Να αγιάσει το στόμα σας, πάτερ Δανιήλ!
Πόση εκκοσμίκευση να αντέξει πια η Εκκλησία; Στον βωμό του λαϊκισμού και της καθ' ημέραν προβολής ανούσιων πεπραγμένων, προς κορεσμό -ανεπιτυχή...- προσωπικών κενών, κληρικοί παντός βαθμού επιδίδονται σε δρώμενα ξένα προς το Ευαγγέλιο της Ανάστασης. Αρκούν, άραγε, τα συρρέοντα -σε πλήρη σύγχυση νοήματος - πλήθη στις εκάστοτε εκκλησιαστικές φιέστες να καλύψουν την ύπαρξη του πεινασμένου, του γυμνού, του αρρώστου, του διψασμένου, του φυλακισμένου;
Το λιτανευόμενο σε ύπτια επιτάφια απεικόνιση Πρόσωπο της Κυρίας Θεοτόκου προδίδει την δική μας ύπνωση.
Ας φροντίσουμε, επομένως, να καταστήσουμε απολαυστικότερο τον ύπνο μας προσθέτοντας όσα περισσότερα μαξιλάρια από likes, views και reposts.
Sweet dreams!

Ανώνυμος είπε...

Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βροντα!!!!
Ιφ

Ανώνυμος είπε...



O π. Δανιήλ δεν είναι τυχαίος, είναι σπουδαίος θεολόγος με συγγραφικό έργο και δεινός ιεροκήρυκας, και η άποψη του έχει βαρύτατα,
όσοι κάνουν τα εγκώμια δεν έχουν κανένα σοβαρό επιχείρημα, τάχα προς τιμήν της Παναγίας, δηλαδή το Άγιο Όρος που δεν κάνει εγκώμια δεν τιμά την Παναγία;

Ἰ. Ἀ. Ἠ. είπε...

Ποιός νοιάζεται; Ποιός ακούει; Κανείς.
Η δύναμη της συνήθειας και της μίμησης υπερτερεί παντός επιχειρήματος.
Αυτή είναι η πικρή αλήθεια.

Ανώνυμος είπε...



Τα εγκώμια δεν γίνονται προς τιμήν της Παναγίας, αλλά για άλλα πράγματα, αν ο κόσμος δεν ερχόταν στα εγκώμια, θα έκανε κανείς εγκώμια, άρα δεν γίνονται προς τιμήν της Παναγίας...

Ανώνυμος είπε...

Αυτό λεμε και εμεις. Η τεράστια συμμετοχή του πιστού λαού στα εγκώμια μόνο φολκλορική εκδήλωση δεν συνιστά αλλά εσωτερική ανάγκη του λαού να τιμήσει την Θεοτόκο στην κορυφαία θεομητορική εορτή του καλοκαιριού. Τα προηγούμενα χρόνια τεκμηριώθηκε με συντριπτικά και αδιάσειστα επιχειρήματα, το ορθόδοξο των εγκωμίων. Όσοι δεν τα αποδέχονται είναι δικαίωμά τους και ας μη συμμετέχουν. Όπως δικαίωμα καθενός είναι και η συμμετοχή στους παρακλητικούς κανόνες και τις ακολουθίες των χαιρετισμών, Επιτέλους ας συνειδητοποιήσουν κάποιοι ότι το τυπικό δεν είναι δόγμα και η παράδοση είναι κάτι το ζωντανό. Το Αγιο Όρος δεν είναι το απόλυτο κριτήριο, Γιατί να μη ληφθεί τότε υπόψιν το γεγονός ότι τα εγκώμια καθιερώθηκαν στα Ιεροσόλυμα ,που είναι η"μήτηρ των Εκκλησιων " και χωρίς αυτά δεν θα υπήρχε ούτε Αγιο Όρος ούτε Ορθοδοξία ;

Ανώνυμος είπε...

απάντηση στον 9 Αυγούστου 2023 στις 10:30 π.μ.

Αυτό που γράφετε λέει όλη την αλήθεια, αν ο κόσμος δεν ανταποκρινόταν, κανένας δεν θα έκανε εγκώμια με εκκλησία άδεια, και μετά λέμε ότι κάνουμε εγκώμια προς τιμή της Παναγίας

Ανώνυμος είπε...

Όταν ήμουν παιδί τα εγκώμια ήταν άγνωστα στους ευλαβέστατους ιερείς της ενορίας μας που μύριζαν πνευματικότητα λιβάνι και απλότητα.
Όταν ήμουν παιδί στην εορτή της ενορίας που ερχόταν πλήθους κόσμου με ουρές ως την πλατεία οι αρτοκλασίες ήταν ελάχιστες, ο στολισμός με άνθη από τις κυρίες απλός και ορθόδοξος.
Όταν ήμουν παιδί στην ενορία δεν κάνανε Λιτανεία της εικόνας και ούτε βγάζαν βόλτα στους δρόμους τα άγια Λείψανα.
Τώρα που μεγάλωσα οι νεαροί ιερείς ψάλουν τα εγκώμια, βγάζουν αφίσες, καλούν κόσμο, προσφέρουν ευλογίες…
Άλλα τα ήθη σήμερα.
Τώρα που μεγάλωσα ο κόσμος στο πανηγύρι λιγόστεψε ο ένας ιερέας είναι λίγο άγριος. Οι αρτοκλασίες είναι πολλές γιατί στις αφίσες γράφει το όνομά του για παραγγελίες άρτων. Δώστε χρήματα και πάρτε άρτο.
Νέα ήθη.
Ο Ναός είναι ανθοπωλείο από τα πολλά λουλούδια εκτός από την Εικόνα τέμπλου και προσκυνηταριού λουλούδια σε όλο το τέμπλο. Η αψίδα του θριάμβου των λουλουδιών στο Δεσποτικό για τον εις τόπο και τύπο Χριστού Δεσπότη. Ως τους πολυέλεούς τα λουλούδια σε υπέροχες γιρλάντες.
Νέα ήθη.
Τώρα που μεγάλωσα αρχίσαν την Λιτανεία περιφέρουν στους δρόμους με τσολιάδες, μουσικές, προσκόπους, χορευτικά κλπ. Φορούν πολύτιμες στολές και κρατούν οι ιερείς Σταυρούς που ευλογούν ως δεσποτάδες, Ευαγγέλιο, και οι άλλοι κληρικοί λειψανοθήκες (γέμισε η Εκκλησία από λείψανα) και τα παιδιά κρατούν στους ώμους τους κάτι σαν ναούς λες και είναι οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος.
Νέα ήθη.
Οι γυναίκες σταυροκοπιούνται ασκώντας κοινωνική κριτική (κουτσομπολιό). Μετά την Λιτανεία γεμίζουν τις καφετέριες και τις ψησταριές. Από ευλάβεια στην κοιλιά.
Νέα ήθη.
Αυτά είναι υγεία; Για την εκκλησιαστική κοινότητα. Αυτά είναι υγεία για τους κληρικούς που έλαβαν μέρος αφού καθένας φεύγει με το δωράκι που ο προισταμενος -αυτός ο άγριος σε μας- τους πρόσφερε εκτός από τα ειδικά αρτίδια.
Αν συνεχίσει έτσι η κατάσταση βλέπω σε λίγα χρόνια κάποιο Λούθηρο να προσπαθήσει να διορθώσει τις κοσμικότητες που αυξάνουν και θα μας βάλει σε μπελάδες.
Νέα ήθη.

Ανώνυμος είπε...




Είπα στον παπά από το χωριό μου, να ψάλλουμε τα εγκώμια, και μου 'πε, τόσα ωραία τροπάρια ψέλνουμε στην Παναγία, υπάρχει καλύτερο εγκώμιο από την τιμιωτέραν των Χερουβείμ, για ποιο λόγο να πούμε τα εγκώμια, γιατί δεν προσέχουμε τα τροπάρια που ψέλνουμε;

Ανώνυμος είπε...




Ο λαός θέλει άρτο και θεάματα

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση στον 9 Αυγούστου 2023 στις 12:30 μ.μ.

Ο παπάς από το χωριό σκέφθηκε πρέπει να είναι μεγάλος θεολόγος

Ανώνυμος είπε...

Πολλοί έγραψαν και γράφουν για τον νεοτερισμό των Εγκωμίων της Θεοτόκου. Τίποτα και κανένας δεν ακούει. Οι φιέστες είναι της μόδας. Η μόδα κάνει την παράδοση αφού ο κόσμος τρέχει όπου υπάρχει φολκλόρ. Θα δουν και άλλα τα μάτια μας. Η Εκκλησία έχει επηρεαστεί από την δυτικόφερτη κουλτούρα των παπικών που όλα είναι θέαμα και όχι βίωμα. Κυριαρχεί στην Εκκλησία ο άγαμος κλήρος που καπελώνει τους εγγάμους κληρικούς που γνώριζε η Ορθοδοξία ως χθες. Προ 20ετίας μόνο ιεροκήρυκες της Συνόδου υπήρχαν τώρα κάθε ναός έχει άγαμο προϊστάμενο και αγάμους εφημερίους υπάρχουν και οι έγγαμοι να βγάζουν την δουλειά. Τώρα οι άγαμοι μας γέμισαν με αγρυπνίες-αυπνίες ως 00.15 μ.μ. ευχέλαια των 10 λεπτών με ανούσιο κήρυγμα και εσπερινό και εγκώμια όχι μόνο στην Παναγία αλλά και στους αγίους. Τα χειρότερα έρχονται. Υπομονή!
Εκκλησιαζόμενος

Ανώνυμος είπε...



πίσω από τα εγκώμια υπάρχει κενότητα.

Ανώνυμος είπε...

Σωστά όλα τα παραπάνω... αλλά δεν γίνεται καί κανένα έγκλημα ψάλλοντας τα εγκώμια της Παναγίας μας. Άλλα να μας ανησυχεί,η εν γένει αποχριστιανοποίηση της κοινωνίας μας... καύση νεκρών, σύμφωνα συμβίωσης, διαζύγια, εκτρώσεις, διχόνοιες κ.λ.π.
Τα εγκώμια της Μονής Γηροκομείου στην Πάτρα γράφτηκαν περίπου το 1500, δεν είναι τωρινά..

Ανώνυμος είπε...

Oλα γίνονται για τη φιέστα. Ας ψελνονται μόνο στο μοναστήρι του Γηροκομείου όχι σε όλους τους ναούς. Επιτέλους. Σεβασμός στην τάξη.

Ανώνυμος είπε...

"Τα εγκώμια της Μονής Γηροκομείου στην Πάτρα γράφτηκαν περίπου το 1500, δεν είναι τωρινά.."
Και γιατί τόσα χρόνια δεν τα έλεγαν;
Φίλε, σχολιαστή, ψάξε να δεις πώς, με ποιό επιπόλαιο σκεπτικό άρχισαν να ψέλνονται τα εγκώμια στο Γηροκομειό...

Ανώνυμος είπε...

Εγκώμια....το λέει καί η ίδια η λέξη, λόγια επαίνου προς την Θεοτόκου είναι.
Το ζήτημα πρωτίστως είναι να τα ψάλλουμε καρδιακά καί όχι"έξω καρδιά"... όπως συμβαίνει καί στα εγκώμια του Κυρίου, όπου μας κατακλύζει μια επιφανειακή συναισθηματική φόρτιση...
Το καλύτερο θα ήταν να ψάλλονται μόνο στους Ναούς τους επί ονόματι Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Στην τελική ας το ξεκαθαρίσει το θέμα η Σύνοδος,μιας και όλο επεκτείνεται το "έθιμο".

Ανώνυμος είπε...

Τα Εγκώμια και ο Επιτάφιος της Παναγίας.Ένα καινοφανές έθιμο της «φολκλορικής» Ορθοδοξίας.