Η Αυτοκράτειρα Πουλχερία ανήγειρε πολλές Εκκλησίες στην
Κωνσταντινούπολη, μεταξύ των οποίων και την Παναγία των Βλαχερνών.
Οι αυτοκράτορες Μαρκιανός και Πουλχερία αναζητούσαν επιμόνως το
«πανάγιον και θεοδόχον» σώμα της Θεοτόκου για να το εναποθέσουν στο Ναό. Για το
σκοπό αυτό εκάλεσαν στην Κωνσταντινούπολη τον Ιουβενάλιο, Αρχιεπίσκοπο
Ιεροσολύμων, καθώς και τους ενδημούντες στην Κωνσταντινούπολη Επισκόπους, οι οποίοι
παροικούσαν στην πόλη ενόψη της Συνόδου της Χαλκηδόνας. Σε όλους αυτούς οι
αυτοκράτορες ανέφεραν ότι είχαν σκοπό να μεταφέρουν στο ναό των Βλαχερνών το
σώμα της Θεοτόκου, «εις φυλακτήριον της βασιλευούσης ταύτης πόλεως».
Ο Ιουβενάλιος αποκρίθηκε ότι η Γραφή δεν αναφέρεται στα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, αλλά «εξ αρχαίας και αληθεστάτης παραδόσεως παρειλήφαμεν» ότι, όταν έφθασε η ώρα της Κοιμήσεως οι απόστολοι μετεφέρθησαν «μετάρσιοι» στα Ιεροσόλυμα, προέφθασαν έτι ζώσα τη Θεοτόκο και εκήδευσαν το σώμα στη Γεθσημανή, «εν ω τόπω επί τρεις ημέρας διέμεινεν άπαυστος».
Μετά την τρίτη ημέρα, έφθασε στα Ιεροσόλυμα ο απόστολος Θωμάς, ο οποίος απουσίαζε κατά την Κοίμηση της Θεοτόκου και εζήτησε να προσκυνήσει το σώμα. «Η σορός ανοίχθηκε», άλλα το σώμα δεν ευρέθη, ει μη μόνον τα «εντάφια κείμενα» τα οποία ευωδίαζαν, με αποτέλεσμα να ξανακλείσουν τη σορό. Οι απόστολοι συνεπέραναν εξ αυτού ότι, ο Κύριος «ηυδόκησε και μετά την εντεύθεν αποβίωσιν το ταύτης άχραντον σώμα τη αφθαρσία τιμήσαι, και μεταθέσει προ της κοινής και καθολικής αναστάσεως.Σε όλα τα παραπάνω γεγονότα ήσαν παρόντες -πλήν των αποστόλων- ο
Τιμόθεος (πρώτος επίσκοπος Εφέσου) και ο Διονύσιος Αρεοπαγίτης, ο οποίος
περιγράφει λεπτομερώς πώς οι απόστολοι «ύμνησαν πρεπόντως» την Θεοτόκο.
Όταν άκουσαν τη διήγηση του Ιουβεναλίου, οι αυτοκράτορες τον
παρεκάλεσαν να τους αποστείλει ό,τι είχε απομείνει από τα ιμάτια της σορού της
Θεοτόκου.
(από την Δεύτερη Ομιλία του Αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού περί της Γεννήσεως και Κοιμήσεως της Θεοτόκου, η οποία εξεφωνήθη στον Ναό της Θεοτόκου στην Γεθσημανή)
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου