Η ιστορία της γεννήσεως του Χριστού όπως πολλοί την έχουν ακούσει
περιλαμβάνει την αγωνία του Ιωσήφ και της ετοιμόγεννης Μαρίας να βρουν έναν
τόπο διαμονής στην Βηθλεέμ, την γέννηση του Ιησού μέσα σε έναν στάβλο, την
προσκύνηση Μάγων και βοσκών.
Αν διαβάσουμε όμως τις διηγήσεις της γεννήσεως στον Ματθαίο και τον
Λουκά τότε θα πρέπει να αναθεωρήσουμε μερικά πράγματα.
Βεβαίως οι Πατέρες της Εκκλησίας και οι Αγιογράφοι χρησιμοποίησαν
μερικά στοιχεία και ποιητική αδεία υπερέβαλαν για να τονίσουν ορισμένες
δογματικές αλήθειες αλλά όλα αυτά τα οποία διαβάζουμε και ψέλνουμε δεν
απεικονίζουν το τι πραγματικά συνέβη.
Ο Ματθαίος στην διήγησή του είναι σύντομος και περιληπτικός.
Ο Λουκάς μας δίνει περισσότερες λεπτομέρειες.
Ο Ιωσήφ και η Μαρία ταξίδεψαν από την Ναζαρέτ στην Βηθλεέμ για να απογραφούν σύμφωνα με το διάταγμα του Ρωμαίου Αυτοκράτορα.
Η διήγηση του Λουκά θέλει τον Ιωσήφ και την Μαρία να είναι ήδη κάποιο
χρονικό διάστημα στην Βηθλεέμ όταν ήρθε η ώρα της γέννας. Η εντύπωση που έχουμε
ότι η ώρα ήρθε όταν εισήλθαν για πρώτη φορά στην Βηθλεέμ και έψαχναν εναγώνια
για κατάλυμα δεν μπορεί να στηριχθεί στην διήγηση του Λουκά.
Επίσης, όλοι νομίζουμε ότι ο Ιωσήφ και η Μαρία πήγαν στο σπήλαιο διότι
δεν υπήρχε χώρος στο Πανδοχείο και κανείς δεν ήθελε να τους φιλοξενήσει. Ο
Λουκάς όμως και πάλι δεν λέει κάτι τέτοιο. Αναφέρει ότι η Μαρία γέννησε και
ανέκλινε το βρέφος στην φάτνη, δηλαδή στον χώρο που βρίσκονταν τα ζώα, διότι
δεν υπήρχε τόπος κατάλληλος στο κατάλυμα.
Κατάλυμα σημαίνει προσωρινός τόπος διαμονής και φιλοξενίας. Μπορεί να
σημαίνει ένα πανδοχείο αλλά και μία οικία. Και στις δύο περιπτώσεις ο Ιωσήφ και
η Μαρία δεν είχαν αφεθεί στο δρόμο. Ας μην ξεχνάμε πως στην Βηθλεέμ βρίσκονταν
και άλλοι συγγενείς και οικογενειακοί φίλοι. Όλοι αυτοί άφησαν την έγκυο στο
δρόμο; Όχι, βέβαια. Δεν λέει αυτό ο Λουκάς. Το δεν υπήρχε τόπος για αυτούς στο
κατάλυμα σημαίνει ότι δεν υπήρχε τόπος κατάλληλος στο πανδοχείο ή στην οικία
για να γεννήσει η Μαρία. Σκεφθείτε ότι σε μία περίπτωση εξαιρετική όπως αυτή
της απογραφής η μικρή Βηθλεέμ είχε πλημμυρίσει από κόσμο. Και φυσικά στις
οικίες εφιλοξενούντο πολλά άτομα. Πως ήταν δυνατόν μέσα σε ένα δωμάτιο με πολύ
κόσμο να γεννήσει μία γυναίκα; Για αυτό και θεώρησαν καλό να πάει η Μαρία στον
στάβλο, προφανώς ένας σπηλαιώδης χώρος, όπου υπήρχε ησυχία, απομόνωση και
ζεστασιά.
Ο Στάβλος (το σπήλαιο) θα μπορούσε να είναι το ισόγειο κάποιας οικίας,
όπως ήταν η συνήθεια της εποχής, ή ο στάβλος ενός πανδοχείου. Οι ευαγγελιστές
δεν κάνουν αναφορά στα ζώα που υπήρχαν μέσα στον στάβλο.
Επίσης, οι Μάγοι δεν έφθασαν στο σπήλαιο την ώρα της γεννήσεως του
Ιησού. Αυτό συνέβη αρκετές ημέρες ή και μήνες αργότερα. Ο Ματθαίος αναφέρει
οικία και όχι φάτνη και αποκαλεί τον Ιησού παιδίον και όχι βρέφος. Αυτό
σημαίνει ότι η προσκύνηση των Μάγων συνέβη κάποιο καιρό αργότερα από την
γέννηση.
Ο Ματθαίος δεν αναφέρει τον αριθμό των Μάγων. Υποθέτουμε πως ήσαν
τρεις λόγω των τριών δώρων που αναφέρει ο ευαγγελιστής. Επίσης, οι Μάγοι ήσαν
αστρονόμοι/αστρολόγοι και αξιωματούχοι στην Περσία. Μέλη ξεχωριστής κοινωνικής
τάξης.
Τέλος ενδιαφέρον έχει και το σημείο που δίνει ο άγγελος στους βοσκούς
ώστε να αναγνωρίσουν το βρέφος Ιησού. Θα είναι σπαργανωμένος και μέσα σε φάτνη.
Ουσιαστικά τους λέει μην ντρέπεστε να πάτε να συναντήσετε τον Μεσσία, τον
Σωτήρα, επειδή δεν φοράτε καθαρά ρούχα και δεν μυρίζετε ωραία, διότι δεν
γεννήθηκε σε παλάτι αλλά σε μία φάτνη ζώων.
Μπόνους: Η Μαία που εμφανίζεται σε αγιογραφίες της Γεννήσεως δεν
υπάρχει στις διηγήσεις του Ματθαίου και του Λουκά. Αναφορά σε δύο Μαίες υπάρχει
στο Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου και στο Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Ματθαίου. Ο Ιωσήφ
πήγε και βρήκε τις Μαίες αλλά όταν αυτές έφθασαν στο σπήλαιο η Μαρία είχε ήδη
γεννήσει.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου