Υπάρχει η άποψη ότι τα Χριστούγεννα καθιερώθηκαν ως Χριστιανική εορτή
για να μην παρασύρονται οι Χριστιανοί από τις παγανιστικές εορτές για τον θεό
Ήλιο. Συνήθως γίνονται αναφορές στους όρους Φως, Άστρο, Ήλιος της Δικαιοσύνης.
Δεν έχω κάποια σοβαρή αντίρρηση με αυτή τη θεωρία. Αλλά δεν μπορώ να
παραβλέψω τις επιρροές που είχαν οι πρώτες Χριστιανικές κοινότητες από τον
Ιουδαϊσμό. Οι Ιουδαϊζοντες ή οι εξ Ιουδαίων Χριστιανοί ήσαν φανατικά
προσκολλημένοι στο τυπικό λατρείας της Παλαιάς Διαθήκης. Και γνωρίζουμε ότι οι
ακρότητες ορισμένων Ιουδαϊζόντων προκάλεσαν και την σύγκληση της Αποστολικής
Συνόδου.
Η εορτή της Γεννήσεως του Χριστού δεν καθιερώθηκε τον 3ο αιώνα. Η εορτή είναι αρχαία και συνδεόταν με την Βάπτιση του Χριστού. Τον 3ο αιώνα η Εκκλησία της Ρώμης καθιερώνει τον εορτασμό της Γεννήσεως στις 25 Δεκεμβρίου και τον εορτασμό της Βαπτίσεως στις 6 Ιανουαρίου. Οι Εκκλησίες της Ανατολής άργησαν να ακολουθήσουν αυτή την καινοτομία και για δεκαετίες επέμειναν στην παλαιά παράδοση του κοινού εορτασμού των δύο εορτών.
Είναι ενδιαφέρον να προσέξουμε ότι το Φως στους Ψαλμούς και στους
Προφήτες συνδέεται με τον Θεό. Και στον Νόμο (Πεντάτευχος) το Φως συνδέεται με
τις εντολές του Θεού και κυρίως με την Διαθήκη που συνάπτει με τους ανθρώπους.
Το θέμα του φωτός συνδεδεμένο με τον Θεό και την Διαθήκη το βρίσκουμε και στις
προσευχές που χρησιμοποιούνται από τους Εβραίους στην εορτή του Εβραϊκού Πάσχα.
Δεν είναι φυσικό η εορτή της Γεννήσεως του Θεανθρώπου να συνδεθεί με
το Φως; Είναι ο Επιφανείς Θεός. Ο Ήλιος της Δικαιοσύνης. Ο Θεός της Παλαιάς
Διαθήκης, ο οποίος τώρα έρχεται για να συνάψει Νέα Διαθήκη με τον λαό Του.
Η άποψή μου είναι ότι οι πρώτοι Χριστιανοί δεν είχαν ανάγκη να
δανεισθούν θέματα και όρους από τις παγανιστικές εορτές αλλά δανείσθηκαν πολλά
από την Ιουδαϊκή παράδοση, την οποία και γνώριζαν πολύ καλά.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου