ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πρὸς τὴν
Ἀξιότιμη κ. Ἐλὶζ Ζαλαντὸ
Γενική Διευθύντρια
τοῦ Φεστιβὰλ Ντοκιμαντὲρ Θεσσαλονίκης
Ἐνταῦθα
Ἀξιότιμη Κυρία Γενικὴ Διευθύντρια,
Σᾶς ἀποστέλλω τὴν παροῦσα ἐπιστολὴ
μου, ζητῶντας ἐν πρώτοις τὴν κατανόησή σας γιὰ τὴν ταλαιπωρία στὴν ὁποία πιθανὸν
σᾶς ὑποβάλλω. Θεώρησα ὅμως χρέος μου νὰ σᾶς ἐμπιστευθῶ τὶς ἀκόλουθες σκέψεις
μου καὶ νὰ ζητήσω τὴν συνδρομὴ σας σὲ ἕνα ζήτημα, τὸ ὁποῖο, σᾶς ὁμολογῶ, μὲ ἔχει
προβληματίσει ἀρκετά.
Κατ’ ἀρχάς, ὀφείλω νὰ σᾶς ἐκφράσω
τὶς θερμότερες εὐχὲς μου γιὰ τὴν ἐπιτυχία τοῦ φετινοῦ 26ου Φεστιβὰλ Ντοκιμαντὲρ
Θεσσαλονίκης. Τέτοιες καλλιτεχνικὲς δραστηριότητες καὶ πρωτοβουλίες ἐνίσχυσης τῆς
κινηματογραφικῆς κοινότητας, οἱ ὁποῖες ἀποτελοῦν εὐκαιρία ἔκφρασης καὶ
συνάντησης δημιουργῶν καὶ καλλιτεχνῶν, ἰδίως νέων, μᾶς γεμίζουν μὲ χαρὰ καὶ ἐλπίδα.
Ὅπως, ὅμως, καὶ σεῖς γνωρίζετε, «ὁ ἐχθρὸς τοῦ καλοῦ εἶναι τὸ καλύτερο». Ἐπιθυμῶντας,
λοιπόν, μὲ φιλόκαλη καὶ εἰλικρινῆ διάθεση νὰ συνεισφέρω στὴν προσπάθειά σας, ἐπιτρέψατέ
μου νὰ σᾶς ἐπισημάνω ἕνα ζήτημα, τὸ ὁποῖο δὲν ἀφορᾶ σὲ αὐτὸ καθ’ αυτὸ τὸ Φεστιβὰλ,
ἀλλὰ θὰ μποροῦσε νὰ δημιουργήσει λανθασμένες ἐντυπώσεις
γι’ αὐτὸ τὸ ἴδιο.
Στὸ Πρόγραμμα τοῦ Φεστιβὰλ
περιλαμβάνεται καὶ ἡ προβολὴ τοῦ ντοκιμαντὲρ μὲ τίτλο «ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ» τῆς κ. Ἐλίνας
Ψύκου. Τὸ ζήτημα ποὺ δημιουργεῖται μὲ αὐτὸ δὲν ἔγκειται στὸ περιεχόμενό του, ἀλλὰ
στὴν διαφημιστικὴ ἀφίσα προβολῆς τοῦ ντοκιμαντέρ! Πέραν τοῦ ὅτι ἡ πρώτη μοιάζει
ἀναντίστοιχη μὲ τὸ περιεχόμενο τοῦ δευτέρου - τὴν
ἐξερεύνηση τῆς σωματικῆς αὐτονομίας στὴν Εὐρώπη τῶν πολλῶν ἐλευθεριῶν- ὅπως περίπου ἀναφέρεται στὸ Πρόγραμμα, ἀκόμη καὶ ἄν
προσπαθήσει κάποιος νὰ κάνει μιὰ ἐλευθεριάζουσα ἢ νοσηρὴ σύνδεση, εἶναι
βαθύτατα προκλητικὴ γιὰ τό θρησκευτικὸ συναίσθημα τῶν χριστιανῶν τῆς πόλης μας,
ἀνεξαρτήτως δόγματος καὶ ὁμολογίας: ἕνας σταυρὸς μὲ μία ἡμίγυμνη γυναίκα, πιθανῶς
τὴν Παναγία, τὴν ὁποία περιβάλλουν τὰ ἀστέρια τῆς Εὐρωπαϊκῆς Σημαίας (ἀναφορὰ
στὴν εἰκόνα τῆς Παναγίας «Ἀμώμου Συλλήψεως» ἢ τῆς Παναγίας τῆς Λούρδης, δύο
παγκοσμίως σεβαστῶν χριστιανικῶν συμβόλων;).
Τείνει, δυστυχῶς, νὰ καταστεῖ
συνήθεια, τὰ τελευταῖα χρόνια, ἡ ἐκ μέρους διαφόρων «καλλιτεχνῶν» χρησιμοποίηση
τῶν ἱερῶν Προσώπων τῆς Πίστης, ὄχι γιὰ νὰ ἀποδώσουν τὸν ἁρμόζοντα σεβασμὸ καὶ νὰ
ἐκφράσουν τὴν πρέπουσα εὐλάβεια πρὸς Αὐτά, ἀλλὰ γιὰ νὰ «διαφημίσουν» έκδηλώσεις
καὶ δημιουργήματα τέχνης. Αὐτὲς οἱ διαφημίσεις ὑπὸ τὸ πρόσχημα μιᾶς ἀμφίβολης
καλλιτεχνικὰ γραφιστικῆς προσέγγισης, ἀγγίζουν - ἐνίοτε δὲ καὶ ὑπερβαίνουν - τὰ ὅρια τῆς κακόβουλης
πρόκλησης καὶ τῆς κακοποιητικῆς πρόθεσης.
Ἡ Ἐκκλησία, βεβαίως, δὲν
λειτουργεῖ ἀντιδραστικά, φοβικὰ ἢ ἐκδικητικά. Ἄλλωστε, κανεὶς καὶ τίποτε δὲν ἔχει
τὴν δύναμη νὰ σπιλώσει ἢ νὰ ἀμαυρώσει οὐσιαστικὰ τὰ ἱερὰ Πρόσωπα τῆς Πίστης. Ὅμως
ἐμεῖς, τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ βλέπουμε τὸν Πατέρα,
τὸν Ἂδελφό, τὸν Φίλο, Αὐτὸν ποὺ ἀγκαλιάζει τὸν πεπτωκότα ἄνθρωπο, συνχωρεῖ ὅποιον
θέλει νὰ ἐπιστρέψει κοντὰ Του καὶ ὡς «μανικὸς ἐραστὴς» ἑλκύει κάθε μετανοοῦσα
ψυχή, ὀφείλουμε στὸ ὄνομα αὐτῆς τῆς ἀγάπης, ἀλλὰ καὶ τῆς ἀλήθειας γιὰ Ἐκεῖνον
καὶ ὅλα τὰ ἱερά Πρόσωπα τῆς Πίστης, ὅπως ἡ Παναγία Μητέρα μας, νὰ καταθέτουμε τὴν
μαρτυρία καὶ διαμαρτυρία μας, ἔστω καὶ ἄν κάποιοι «χριστιανοφοβικοὶ» κύκλοι ἀρνοῦνται
τὸ δικαίωμα αὐτὸ καὶ ἐθελοτυφλοῦν, ἀποδίδοντας στὴν Ἐκκλησία καὶ στὴν ἔκφραση τῶν
θέσεών της, προθέσεις ἀνύπαρκτες, ὁμιλοῦν γιά «σκοταδισμὸ καὶ διχασμό,
κηρύγματα μίσους, κυνήγι μαγισσῶν, ἀπόρριψη, τιμωρία, Μεσαίωνα, προτροπὴ σὲ
πράξεις βίας».
Σὲ πεῖσμα ὅλων αὐτῶν, ἡ Εκκλησία
καὶ ὅσοι ἐλεύθερα ἀνήκουμε σ’ Αὐτήν θὰ προσευχόμαστε συνεχῶς, ὄχι ὑπεροπτικά καὶ
ἀπαξιωτικά, ὄχι διακρίνοντας «ἁμαρτωλούς» καὶ «σεσωσμένους», ὄχι γιὰ να «πέσει
φωτιά», ἀλλὰ γιὰ τὴν μετάνοια ὅλων μας, τὴν ψυχικὴ μας ἀνάταση καὶ Ἀνάσταση, τὴν
ἀποκατάσταση τοῦ ἀνθρώπου στὸ πρωτόκτιστο κάλλος τῆς Θεότητος.
Στὴν ὀρθόδοξη χριστιανικὴ
παράδοσή μας ἡ ἐλευθερία δὲν εἶναι μία ἰδέα, ἀλλὰ ἕνα πρόσωπο, ποὺ δὲν εἶναι ἄλλο
ἀπὸ τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστού. Γι’ αὐτὸ ἡ ἐλευθερία ὡς συνειδητὴ ἐπιλογὴ ζωῆς
προϋποθέτει ἀπαραιτήτως τὸν σεβασμό καὶ τὴν εὐθύνη, τόσο γιὰ τὸν ἑαυτό μας ὅσο
καὶ γιὰ τοὺς Ἄλλους. Σ’ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ πλαίσιο ζητοῦμε καὶ ἀπὸ σᾶς νὰ μὴ
συναινέσετε στὸ νὰ προσβληθεῖ ἡ ἐλεύθερη διάθεση τῆς ἀγάπης μας γιὰ τὸν Χριστὸ,
τὴν Ἐκκλησία Του καὶ τὰ ἱερὰ Πρόσωπα τῆς Πίστης μας, μὲ τὴν ἀνάρτηση τῆς ἀφίσας
γιὰ τὴν διαφήμιση τοῦ ντοκιμαντὲρ «ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ».
Ἀξιότιμη Κυρία Γενικὴ
Διευθύντρια,
Εἶμαι βέβαιος ὅτι ἀντιλαμβάνεσθε
καὶ κατανοεῖτε τὸν προβληματισμὸ καὶ τὴν στενοχωρία μου ὡς χριστιανοῦ ποιμένα
καὶ πνευματικοῦ πατέρα τῶν ὀρθοδόξων χριστιανῶν τῆς Θεσσαλονίκης. Σᾶς παρακαλῶ
θερμά, κατὰ τὴν ἔμφρονα κρίση καὶ συνείδησή σας, νὰ πράξετε ὅ,τι ἁρμόζει. Εὐχόμενος
τὸ 26ο Φεστιβὰλ νὰ στεφθεῖ μὲ ἐπιτυχία καὶ σεῖς προσωπικὰ νὰ ἔχετε τὴν εὐλογία
τοῦ Θεοῦ στὴν ζωὴ καὶ τὰ καλὰ σας ἔργα διατελῶ∙
Μετὰ τῆς ἐν Κυρίῳ ἀγάπης καὶ τιμῆς
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
1. κ. Ἐλευθερία Θανούλη
Πρόεδρο τοῦ Δ.Σ. τοῦ Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
2. κ. Ὀρέστη Ἀνδρεαδάκη
Καλλιτεχνικὸ Διευθυντή τοῦ Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
3. κ. Λίνα Μενδώνη
Ὑπουργὸ Πολιτισμοῦ
4. κ. Ἀπόστολο Τζιτζικώστα
Περιφερειάρχη Κεντρικῆς Μακεδονίας
5. κ. Στέλιο Ἀγγελούδη
Δήμαρχο Θεσσαλονίκης
3 σχόλια:
Ευχαριστούμε τον Αναστάσιο για την άμεση ενημέρωση που μας παρέχει.
Είναι το πρώτο δείγμα γραφής του Μητροπολίτου μας, στον γραπτό λόγο.
Η στενόχωρη και ελιτιστική καθαρεύουσα έχει κάνει στην άκρη = θετικό.
Η υπερβολική όμως έκταση,που συνήθως χαρακτηρίζει τα κείμενα των συγχρόνων (και παλαιοτέρων) εκκλησιαστικών ανδρών, δεν έχει κάνει στην άκρη. Ελπίζουμε στο μέλλον σε βελτίωση.
Η γνωστή ευγένεια του Μητροπολίτη μας διακρίνεται και εδώ. Ίσως δεν χρειαζόταν σε τέτοιο βαθμό.
Η διαμαρτυρία είναι εύλογη, αλλά το κίνητρο της δημιουργού και της διευθύντριας του φεστιβάλ ήταν δόλιο. Ακριβώς δια της αφίσας αυτής να προκαλέσουν την διαμαρτυρία της Εκκλησίας και έτσι και την διαφήμιση, έστω και αρνητική, των δραστηριοτήτων τους. Το κίνητρο αυτό πρέπει, κάθε φορά, σε ανάλογες περιπτώσεις, να σταθμίζεται και με την στάθμισή του να επιλέγεται η κατάλληλη μορφή αντίδρασης, ώστε να μην επιτυγχάνονται- αλλά και να εξουδετερώνονται- οι δόλιοι σκοποί των εχθρών της Εκκλησίας.
Επανερχόμενος στο κείμενο, απευθύνω την έκκληση: Λιτότητα και ευθυβολία! Ουκ εν τω πολλώ το ευ! Και κάπως πιο τσεκουράτη γλώσσα (εδώ χρειάζεται) χωρίς κόμπλεξ και αναστολές.
Πρότυπο επιστολής με ευγένεια και διακριτικότητα. Έτσι πρέπει να είναι ο εκκλησιαστικος λόγος.
Δυστυχώς επτωχεύσαμεν...και πάλιν...και πολλάκις...
Δημοσίευση σχολίου