O ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ
ΚΑΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ
ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ
ΩΣ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ (1921-2016)
του Πρωτοπρεσβυτέρου
Ευαγγέλου Κ. Πριγκιπάκη, Δρος Θ. - Δρος Φ.
Καθηγητού του Προτύπου Γυμνασίου Πατρών
1. Καταγωγή, Γέννηση και Σπουδές (1921-1946)
2. Εκπαιδευτικό έργο, Ιεροψαλτική και
Κηρυκτική διακονία, Γάμος και Ιερωσύνη (1946-1957)
Δύο χρόνια αργότερα και ενώ διέμενε φροντίζοντας παράλληλα τους γονείς του και δίδασκε στα Κρέστενα, αλλά και διακονούσε ως πρωτοψάλτης στον Πύργο, γνώρισε και τον Σεπτέμβριο του 1954 σύναψε γάμο με τη εκλεκτή του σύζυγο, φιλόλογο καθηγήτρια και μετέπειτα ευλαβέστατη πρεσβυτέρα κ. Μαρία, το γένος Τρύφωνος Κουφοπούλου, καταγόμενη από την Αμαλιάδα. Επειδή φαίνεται πως ο Θεός τον προετοίμαζε μεθοδικά για το μέγα λειτούργημα της ιερωσύνης, τον προίκισε, εκτός από την πλούσια θεολογική παιδεία και την πολύτιμη ιεροψαλτική πείρα, με μια σπουδαία σύζυγο, ένα πρόσωπο προορισμένο προβλεπτικώς για την απαιτητική διακονία της πρεσβυτέρας, δηλαδή για την πολύτιμη και πολυεπίπεδη θυσιαστική αρωγή στην ιερή αποστολή που θα αναλάμβανε αργότερα ο σύζυγός της. Πράγματι, η μακαριστή πλέον από το έτος 1993 «πρεσβυτέρα Μαρία, [υπήρξε] ένας ευλογημένος πνευματικός άνθρωπος, στο πρόσωπο της οποίας ο π. Γεώργιος βρήκε μία αληθινή σύζυγο και έναν αληθινό θησαυρό» (Μητρ. Πατρών Χρυσόστομος), εφόσον, όχι μόνον συγκατατέθηκε ένθερμα στην χειροτονία του, αλλά και αναδείχθηκε ως σύζυγος ιερέως ευσεβής, φιλόθεη και συνετή, διακρινόμενη για την αρετή, την ευγένεια και το θυσιαστικό της πνεύμα, η οποία μάλιστα με την υπομονή και την καρτερία που επέδειξε, απέβη «ὁμόζυγος» αληθινή, «ἀλείπτις» άριστη, βακτηρία πολύτιμη και επιστηριγμός μεγάλος στο έργο του, ώστε να «θαρσεῖ ἐπ᾿ αὐτῇ ἡ καρδία τοῦ ἀνδρός αὐτῆς». Βιώνοντας βαθιά ο μακαριστός π. Γεώργιος τον μυστηριακό χαρακτήρα του ιερού θεσμού του γάμου και της οικογένειας ως θυσιαστική διακονία και συμμετοχή στο έργο της περί τον κόσμο και τον άνθρωπο Πρόνοιας του Θεού, δημιούργησε με την σύζυγό του κ. Μαρία, αλλά και κυβέρνησε με εξόχως υποδειγματικό τρόπο την πολυπληθή «κατ’ οίκον Εκκλησίαν» του, ώστε, εκτός από σπουδαίος κληρικός αργότερα να αναδειχθεί παράλληλα και «άριστος οικογενειάρχης, ιδανικός σύζυγος, πετυχημένος πατέρας, με πολυτεκνία και καλλιτεκνία», εφόσον αξιώθηκε να αποκτήσει και να απολαύσει «ὡς νεόφυτα ἐλαιῶν κύκλω τῆς τραπέζης» του συνολικά εννέα (9) εκλεκτά τέκνα, τέσσερις υιούς και πέντε θυγατέρες. Τα τέκνα του π. Γεωργίου είναι ο πολυσέβαστος και φίλτατος αδελφός, Αρχιμ. π. Τιμόθεος (κατά κόσμον Τρύφων), Θεολόγος, Πτυχιούχος Καθηγητής Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ιεροκήρυξ της Ι. Μητροπόλεως Πατρών, ο Αρχιμ. π. Αθανάσιος, Θεολόγος και Ιεροκήρυξ της Ι. Μητροπόλεως Πειραιώς, ο Παναγιώτης, Συνταξιούχος Θεολόγος Καθηγητής, Διευθυντής Γυμνασίου, Πρωτοψάλτης του Ι.Ν. Αγ. Νεκταρίου Πατρών και Καθηγητής Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, ο Δημήτριος, Συνταξιούχος Θεολόγος Καθηγητής, η Ευσταθία, χήρα Νέστορος Πέππα, Δημοδιδασκάλισσα, η Αναστασία, σύζυγος Κωνσταντίνου Ζαφειράκη, Ομότιμη Καθηγήτρια Τ.Ε.Ι., η Αικατερίνη, Καθηγήτρια Μαθηματικός, η Ελένη, σύζυγος Δημητρίου Καραμάνη, Συνταξιούχος υπάλληλος Δ.Ε.Η., καθώς και η Βαρβάρα, σύζυγος Ευαγγέλου Γογγολίδου, Θεολόγος.
Γνωρίζοντας ο π. Γεώργιος πως η ιερωσύνη δεν είναι κοσμικό αξίωμα που οδηγεί τον άνθρωπο σε μια σταδιοδρομία επαγγελματικής αποκαταστάσεως ή κοινωνικής καταξιώσεως, αλλά συνιστά επίπονο και κοπιώδες ιερό έργο που προσφέρεται κατά θεία παραχώρηση για τη διακονία της εν Χριστώ σωτηρίας του ανθρώπου, δεν εισήλθε στις τάξεις του ιερού κλήρου από ανάγκη, αλλά από αγάπη και έντονη τη φλόγα της προσφοράς στην Εκκλησία. Έτσι, ενώ ήταν ήδη διορισμένος ως θεολόγος καθηγητής, αλλά και η σύζυγός του φιλόλογος καθηγήτρια, αποδέχθηκε σε ηλικία 36 ετών την πρόσκληση του Θεού για την ένταξή του στην ποιμαίνουσα τάξη της Εκκλησίας, παραιτούμενος από την εκπαιδευτική του ιδιότητα και αφού πρώτα έλαβε την συγκατάθεση και την ευλογία του περίφημου πνευματικού του π. Αχιλλείου Παπαθανασοπούλου. Η κένωση της εφημεριακής θέσεως στην Αγία Βαρβάρα Πατρών, λόγω της μεταθέσεως του π. Ευαγγέλου Μήτση στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών, και η πρόταση από το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο της ενορίας στον θεολόγο Γεώργιο για την αποδοχή της, οδήγησε στη χειροτονία του. Τον πρώτο βαθμό της ιερωσύνης έλαβε από το αοίδιμο πρώην μητροπολίτη Πατρών και ήδη εκλεγμένο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Θεόκλητο στις 18 Αυγούστου 1957 στον Μητροπολιτικό Ναό της Ευαγγελίστριας, ενώ τον δεύτερο από τον τοποτηρητή του θρόνου των Πατρών, μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ευστάθιο είκοσι ημέρες αργότερα, στις 8 Σεπτεμβρίου στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Παντανάσσης και τοποθετήθηκε για να επιτελέσει το έργο του ως τακτικός εφημέριος στην ενορία της Αγίας Βαρβάρας Πατρών. Στην ενορία της Αγίας Βαρβάρας παρέμεινε σχεδόν είκοσι έτη μέχρι το καλοκαίρι του 1976, οπότε μετατέθηκε από τον μακαριστό μητροπολίτη Πατρών Νικόδημο στη μεγαλώνυμο ενορία της Παντανάσσης, την οποία εποίμανε επί σαράντα έτη θεοφιλώς και θεαρέστως μέχρι την κοίμησή του το φθινόπωρο του 2016, ενώ τη διοίκησε και ως Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου μέχρι το έτος 2014, συνεργαζόμενος, ως κληρικός με ορθόδοξο εκκλησιαστικό ήθος, εν υπακοή και απολύτως αρμονικά με όλους ανεξαιρέτως τους διατελέσαντες κατά το διάστημα της ιερατικής του διακονίας μητροπολίτες της Εκκλησίας των Πατρών, δηλαδή τους μακαριστούς Κωνσταντίνο και Νικόδημο, όπως και τον νυν μητροπολίτη μας κ. Χρυσόστομο.
Μικρό διάστημα έπειτα από την εις πρεσβύτερον χειροτονία του επίσης, ανατέθηκε στον ήδη ώριμο π. Γεώργιο από τον μακαριστό μητροπολίτη Πατρών Κωνσταντίνο και το βαρύ έργο της καθοδηγήσεως του λογικού ποιμνίου του Χριστού με τη διακονία του λειτουργήματος της πνευματικής πατρότητος, το οποίο έμελε να αποβεί πηγή πολλών πνευματικών χαρισμάτων και εμπειριών για τα υπάκουα από τα πολυπληθή πνευματικά του τέκνα. Ασκώντας την πνευματική πατρότητα ο μακαριστός π. Γεώργιος, απέβη δεξιός «κυβερνήτης [προκειμένου] να οδηγεί το ποίμνιο με οφθαλμό του τον Χριστό, πνευματικός πατέρας και διδάσκαλος [για] να μεταφέρει το λόγο του Θεού και το μήνυμα της αιωνίου ζωής και της αλήθειας της Αναστάσεως και συνάμα ‘ιατρός’. Ειδικά στο τελευταίο ο π. Γεώργιος … διέπρεψε καθώς μέσω του ιερού μυστηρίου της εξομολογήσεως και μετανοίας, χιλιάδες πιστοί στάθηκαν στο ιερό επιτραχήλιο του, άνοιξαν την ψυχή τους και ζήτησαν συγχώρεση».
Ως έμπειρος πνευματικός ιατρός ο αείμνηστος π. Γεώργιος, είχε λάβει τη χάρη και τη δωρεά από τον Κύριο να ανιχνεύει επιτυχώς και με ακρίβεια τα τραύματα στις επιβαρυμένες ψυχές, και, καθώς είχε μαθητεύσει κοντά σε σοφούς και έμπειρους πατέρες και πνευματικούς διδασκάλους όπως ο π. Αχίλλειος Παπαθανασόπουλος από την Αμαλιάδα και ιδίως ο όσιος Γερβάσιος ο Νέος των Πατρών, αποκάλυπτε τις πνευματικές τους ασθένειες, τις οποίες θεράπευε αποτελεσματικά με τη χορήγηση των κατάλληλων πνευματικών φαρμάκων, έχοντας ως απλανή οδηγό στο έργο αυτό, καθώς υπήρξε ακριβής τους τηρητής, τους Ιερούς Κανόνες, αλλά και εφαρμόζοντας διακριτικά και θεραπευτικά την Oικονομία στο πνεύμα των Αγίων Πατέρων, σύμφωνα με το παράδειγμα του οσίου Γερβασίου. Επειδή μάλιστα, «ο π. Γεώργιος ήταν ένας βαθύτατα πνευματικός άνθρωπος, έδινε στερεά τροφή στα πνευματικά του παιδιά και πρόβαλε το θέλημα του Θεού αφαλκίδευτον καθώς και την πατερική διδασκαλία. Τον ενδιέφερε το αιώνιο περισσότερο και το αληθινό. Αυτό ζούσε και ο ίδιος και αυτό μετέδιδε με ακρίβεια και πνευματική ευθύνη. Η αλήθεια είναι απόλυτη και δεν επιδέχεται συμβιβασμούς. Γι’ αυτό και η επιμονή του σε πολλά ζητήματα τον έκαναν ‘αυστηρό’ και απόλυτο, για να διαπιστώνουμε λίγο αργότερα πόσο δίκιο είχε» (π. Γερ. Στανίτσας). Παρόλο όμως που επέμενε πολύ στα πνευματικά ζητήματα, δεν έπαψε ποτέ και κατά κοινή ομολογία να είναι ταυτόχρονα συμπονετικός και μακρόθυμος στην ανθρώπινη αδυναμία, χωρίς ωστόσο να παρασύρεται σε πνευματικές εκπτώσεις, καθώς παρέμενε αμετακίνητος από τα όρια που έθεσαν οι ιεροί Πατέρες μας, γνωρίζοντας ως καλός Ποιμήν ότι επιτελεί μόνον έργο Θεού, στον Οποίο αισθανόταν πως δάνειζε την ιερατική του ύπαρξη για να πραγματώσει το σωτηριώδες έργο Του στον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, ώστε να καταστεί αληθινός «πατέρας και οδηγός κάθε μιας ψυχής των ενοριτών του και πολλών Πατρινών που προσέτρεχαν στον Ναό της Παντανάσσης για να εξομολογηθούν».
Ουσιαστικό μέρος του κηρυκτικού και οικοδημητικού παιδαγωγικού του εν Χριστώ έργου αποτέλεσε επίσης η πλούσια συγγραφική του δραστηριότητα. Το πρώτο από τα πονήματά του είναι το ογκώδες δίτομο συναξαριστικό του έργο με τίτλο : Με τους Αγίους…προς τον Χριστόν, ήτοι Σύντομον Αγιολόγιον ολοκλήρου του έτους, τ. Α΄ : Ιανουάριος-Ιούνιος, Πάτραι 1973 και Με τους Αγίους…προς τον Χριστόν, ήτοι Σύντομον Αγιολόγιον ολοκλήρου του έτους, τ. Β΄ : Ιούλιος-Δεκέμβριος και Παράρτημα Τριωδίου-Πεντηκοσταρίου, Πάτραι 1974. Στην πρώτη του μορφή το έργο κυκλοφορήθηκε ενώ ήταν ακόμη εφημέριος και προϊστάμενος στον Ναό της Αγίας Βαρβάρας, του οποίου μάλιστα τα έσοδα διατέθηκαν εξολοκλήρου στην ανοικοδόμηση του Ναού του Αποστόλου Παύλου. Το πόνημα επανεκδόθηκε αργότερα και έπειτα από την μετάθεσή του στην ενορία της Παντανάσσης με νέο τίτλο : Τα Μυρίπνοα Άνθη του Παραδείσου, ήτοι Σύντομο Αγιολόγιο ολοκλήρου του έτους, τ. Α΄ : Ιανουάριος-Ιούνιος και Παράρτημα Τριωδίου-Πεντηκοσταρίου, Πάτραι χ.χρ. και Τα Μυρίπνοα Άνθη του Παραδείσου ήτοι Σύντομο Αγιολόγιο ολοκλήρου του έτους, τ. Β΄ : Ιούλιος-Δεκέμβριος, Πάτραι χ.χρ. Τρία έτη επίσης μετά την εγκατάστασή του ως εφημερίου και προϊσταμένου στην Παντάνασσα συνέγραψε και την ιστορία του περίφημου Ναού με τίτλο : Η Παντάνασσα των Πατρών. Η ιστορία ενός περιλάμπρου Ναού της Ορθοδοξίας, Πάτραι 1979. Το έργο αυτό επανεκδόθηκε εμπλουτισμένο εικοσιπέντε χρόνια αργότερα με το νέο τίτλο : Παντάνασσα Πατρών. Ιστορία – Τέχνη – Λειτουργική Ζωή, Πάτραι 1995. Ο π. Γεώργιος συνέθεσε ακόμη και πολυσέλιδο δίτομο κηρυγματικού χαρακτήρα έργο με τίτλο : Ο Λόγος του Θεού. Καθημερινά Αγιογραφικά Αναγνώσματα - Σκέψεις και Διδάγματα, τ. Α΄, Ιανουάριος-Ιούνιος και : Ο Λόγος του Θεού. Καθημερινά Αγιογραφικά Αναγνώσματα - Σκέψεις και Διδάγματα, τ. Β΄, Ιούλιος-Δεκέμβριος, το οποίο κυκλοφορήθηκε από τις εκδόσεις «Ταώς» και περιέχει το Αγιογραφικό Ανάγνωσμα της κάθε ημέρας (σε κείμενο), συνοδευόμενο από ορισμένες απλές σκέψεις και διδάγματα, ενώ στο τέλος του δεύτερου τόμου παρατίθεται «Παράρτημα» για τις κινητές εορτές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και του Πεντηκοσταρίου. Εκτός αυτών όμως ο π. Γεώργιος συνέγραψε ακόμη έργο με τίτλο : Ιεραὶ Μοναὶ Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος, καθώς και πλήθος άρθρων, κυρίως στις τοπικές καθημερινές εφημερίδες των Πατρών. Το έτος 2017 τέλος, έναν χρόνο δηλαδή μετά την κοίμησή του, είδε το φώς της δημοσιότητας, με ύλη ανασυρμένη από τα κατάλοιπά του, και το πολύ σημαντικό μουσικό του έργο με τίτλο : «Ψαλώ τω Θεώ μου …». Ανθολογία Ύμνων, επιμ. Π.Γ. Παπασταύρου, Πάτρα 2017.
Ο μακαριστός π. Γεώργιος υπήρξε ως άνθρωπος αυθεντικός και απλός, προσηνής και συγχωρητικός, ήπιος και ευπροσήγορος, αλλά και παράλληλα διακριτικός, σοβαρός και πολύ μετρημένος, με ζωή υποδειγματική και καλό λογισμό για τους πάντες και τα πάντα, ώστε η όλη του παρουσία να αποπνέει ευωδία Χριστού, να ακτινοβολεί ανδρείο φρόνημα, αλλά και διαύγεια πνευματική, καθώς διέθετε μεγαλείο ψυχικό, αγάπη αρχοντική, ευθύτητα μοναδική, συμπεριφορά ανδροπρεπή και σεμνότητα μοναδική, με αποτέλεσμα να λειτουργεί ως άριστο και ζωντανό παράδειγμα μίμησης για τα εν Κυρίω τέκνα του, σύμφωνα με τα οποία «αγαπούσε πολύ τους ενορίτες του, το ποίμνιό του. Σε όλους έδειχνε προθυμία, ανεκτικότητα, υπομονή και ειλικρίνεια. Με την παρουσία του δίδασκε την καλοσύνη την ευπρέπεια και την ευαγγελική απλότητα» (π. Γερ. Στανίτσας). Με τη σταθερή άσκηση της εκπλήσσουσας αυτής υψηλής και κοπιώδους ιερατικής πολιτείας μάλιστα, ο π. Γεώργιος κατόρθωσε να υποστασιάσει αυθεντικά, αλλά και να σαρκώσει γνήσια με την κατά Θεόν σοφία του όλες τις αποστολικές παραγγελίες για τον αληθινό ποιμένα και τον άξιο λειτουργό των θείων Μυστηρίων, αλλά και να φανερώσει περίτρανα το γεγονός, πως η ιερωσύνη ως θεσμός έχει πρωτίστως χαρισματικό χαρακτήρα.
Ακολουθώντας την παραπάνω ρηξικέλευθη και υψιπετή ποιμαντική πορεία και δράση ο μακαριστός Γέροντας, κράτησε επί εξήντα έτη την ιερωσύνη στο αληθές ύψος της αποστολής της, χωρίς ποτέ να τη μεταχειριστεί ως εξουσία ή ως μέσο απόκτησης προνομίων, μοχλό επιβολής ή και εφαλτήριο αυτοπροβολής. Την παρέλαβε ως χαρισματική παρακαταθήκη από τον μυσταγωγό του επίσκοπο και την παρέδωσε στον μεν Κύριο ως αγία και άμωμη, στους δε πνευματικούς του επιγόνους ως υψηλή και ταπεινή διακονία. Έτσι, κατά την εξηκονταετή ιερατεία του, φρόντιζε πάντοτε με το έργο του να μην επισκιάζει, να μην υποκαθιστά ή να αποκρύπτει από τους ανθρώπους τον Θεό με την προβολή του προσώπου του ή με την επίδειξη των πράγματι πολλών του χαρισμάτων, της σοφίας και των ποικίλων αρετών του, αλλά, αντιθέτως, να τους Τον αποκαλύπτει εναργέστερα, να Τον φανερώνει εντονότερα και να Τον προσφέρει πλουσιοπάροχα προς κατά χάριν μετοχή μέσα από την ησυχία, την αφάνεια και την απλότητά του. Για τον λόγο αυτό και διατήρησε μέχρι τέλους την απροσποίητη ταπείνωση, την έμφυτη διακριτικότητα, την ευλογημένη λεπτότητα στη συμπεριφορά και την αρχοντική ευγένεια που στόλιζε την όλη πολιτεία του, με αποτέλεσμα να μην υποκύπτει ποτέ σε εφήμερες και ψυχοφθόρες ματαιοδοξίες, ανταγωνισμούς και μικρότητες, ώστε να καθίσταται απολύτως σαφές επίσης, πως ο αείμνηστος π. Γεώργιος απέβη φορέας μιας αυθεντικά μαρτυρικής ιερωσύνης που συνιστούσε μαρτύριο αλλά και αναστάσιμη μαρτυρία για τον αγωνιζόμενο άνθρωπο, μιας ιερωσύνης που αποτελούσε το προζύμι και το αλάτι που αναμειγνύονται στο ζυμάρι για να πολλαπλασιαστούν και να προσφερθούν για να γονιμοποιήσουν και να ωριμάσουν παρηγορητικά, να ανακουφίσουν και να νοστιμίσουν θεραπευτικά τα ατελεύτητα πάθη, αλλά και τους μεγάλους καημούς και τους αλάλητους στεναγμούς του αγωνιζόμενου πνευματικά πιστού λαού του Θεού. Έτσι, όπως μαρτυρούν μέλη της ενορίας της Παντανάσσης, ο π. Γεώργιος «υπήρξε μιά μεγάλη μορφή της τοπικής Εκκλησίας, και όχι μόνο. Στήριξε πολλούς πιστούς που κατέφευγαν σ’ αυτόν. Πέρασε δοκιμασίες και θλίψεις προσωπικού επιπέδου εκπληρώνοντας έτσι και το ψαλμικό ‘πολλαί οι θλίψεις των δικαίων’. Λογιζόταν ως αυστηρός, αλλά άμα εσύ έκανες υπακοή σ’ αυτά που σου έλεγε και δεν έκανες παραβάσεις δεν είχες πρόβλημα. Είχε διάκριση πραγμάτων, προσώπων, και καταστάσεων. Είχε και το διορατικό [χάρισμα] σε κάποια μορφή και ακόμη και εάν σου έλεγε πράγματα αντίθετα από την κοινή λογική, αυτός έβγαινε σωστός γιατί ήταν εκ Θεού αυτό που σου έλεγε, όχι ανθρώπινο δικό του !».
Εξήντα σχεδόν έτη ο θαυμαστός π. Γεώργιος εργάστηκε ακατάπαυστα και φιλότιμα, αγόγγυστα, άοκνα και θυσιαστικά στο «γεώργιον» του Χριστού, γι’ αυτό και τον τίμησε η Εκκλησία, η οποία, αναγνωρίζοντας την προσφορά του, τον περιέβαλε με τιμητικές διακρίσεις, προβάλλοντάς τον ως άξιο εκκλησιαστικό ποιμένα. Έτσι, για την ακάματη ποιμαντική του μέριμνα και τη μεγάλη του προσφορά, ο π. Γεώργιος τιμήθηκε από τον, πολύ φειδωλό στις αποδώσεις εκκλησιαστικών αξιωμάτων και τιμών σε εγγάμους κληρικούς, μακαριστό μητροπολίτη Πατρών Νικόδημο με το οφφίκιο του Σταυροφόρου Πρωτοπρεσβυτέρου, το πρώτο που απένειμε μετά την ενθρόνισή του, ενώ και από τον Σεβ. Μητροπολίτη Πατρών κ. Χρυσόστομο με τον Χρυσό Σταυρό του Αγίου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου το 2011. Η μεγάλη κόπωση από την εξηκονταετή υπερεντατική ιερατική του διακονία ωστόσο, οδήγησε σταδιακά στη σωματική του κατάπτωση και στην ολοκλήρωση του επίγειου βίου του τη Δευτέρα 28 Μαρτίου του 2016, οπότε «ιερατεύοντας με την ακεραιότητα του χαρακτήρα του …παρέδωσε την ψυχή του οσιακά», ενώ και οι ενορίτες του συνειδητοποίησαν τότε πως «έφυγε από αυτήν την ζωή ένας άνθρωπος που αγάπησε και υπηρέτησε τον Θεό και τον συνάνθρωπό του», αλλά και, όπως προσφυώς παρατηρήθηκε, «κατά τις τελευταίες του στιγμές η αγαθότητα της ψυχής του και η εικόνα του ευτυχισμένου ανθρώπου ήταν έκδηλη στα μάτια του. Έμοιαζε χαρούμενος, πράος και ήρεμος» (Μητρ. Πατρών Χρυσόστομος). Την επομένη ημέρα, Τρίτη 29 Μαρτίου τις πρώτες απογευματινές ώρες, έλαβε χώρα η εξόδιος ακολουθία του στην Παντάνασσα με την συμμετοχή έξι αρχιερέων, καθώς και μεγάλου πλήθους κλήρου και λαού, ενώ η ταφή του πραγματοποιήθηκε στο κοιμητήριο της Εγλυκάδος, όπου αναπαύεται προσδοκώντας την κοινή Ανάσταση, αλλά και από τον Κύριο της Δόξης να λάβει τον «ἀμαράντινον» «τῆς δικαιοσύνης στέφανον».
Ωστόσο όμως, και παρά την παρέλευση τόσων χρόνων από την αναχώρησή του για τον Ουρανό, η ανάμνηση του μακαριστού π. Γεωργίου παραμένει ακόμη έντονα ζωντανή στην τοπική μας Εκκλησία και χαραγμένη βαθιά ιδίως στις ψυχές των πνευματικών του τέκνων στην Παντάνασσα, τα οποία τον αγάπησαν και παιδαγωγήθηκαν από το παράδειγμά του, αλλά και ευεργετήθηκαν από τη σοφή πνευματική του καθοδήγηση και τις προσευχές του, ακουμπώντας τη ζωή τους πάνω στο πετραχήλι του. Γι’ αυτό και είναι πανθομολογούμενο, ότι παρόλο που αναχώρησε από κοντά μας εδώ και οκτώ χρόνια, η αίσθηση της παρουσίας του παραμένει ακόμη ζωντανή στις καρδιές των μελών του ποιμνίου του, αλλά και έντονα χαραγμένη στις ζωές όλων όσων είχαμε την ευλογία να τον γνωρίσουμε και να ευεργετηθούμε από την αγάπη του, αλλά και να γίνουμε αποδέκτες των δωρημάτων της προσευχητικής του παρρησίας προς τον Άγιο Θεό, ώστε με αφορμή τη συμπλήρωση οκτώ ετών από την αποδημία του να προσφέρουμε υιϊκώς και ως ελάχιστο αντίδωρο, τούτο το ταπεινό, ωστόσο καρδιακό αφιέρωμα αγάπης και σεβασμού προς το ιερό του πρόσωπο. Είναι βέβαιο τέλος, πως ο αοίδιμος π. Γεώργιος θα παραμείνει παντοτινά στη μνήμη μας και στην προσευχή μας, αλλά και στη μνήμη του πληρώματος της ενορίας της Παντανάσσης, όπως και της Αποστολικής Εκκλησίας των Πατρών, ως ένας αυθεντικός ορθόδοξος κληρικός, ο οποίος ανάλωσε θυσιαστικά το είναι του στο έργο του Θεού και τη διακονία της σωτηρίας του ανθρώπου, αναδεικνυόμενος γνήσιος ευαγγελικός ποιμένας και συνεχιστής του έργου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον κόσμο, καθώς και άξιος πνευματικός επίγονος του Πρωτοκλήτου αγίου Αποστόλου Ανδρέου.
Ας είναι αιωνία η μνήμη του και «ας έχουμε την ευχή του, [αλλά] και ας μεσιτεύει για όλους μας ενώπιον του θρόνου του Θεού», ώστε να αξιωθούμε, κληρικοί και λαϊκοί, να μιμηθούμε το θυσιαστικό του παράδειγμα στη διακονία και τη ζωή μας, προκειμένου να συγκληρονομήσουμε μαζί του την Ουράνια Βασιλεία, αμήν !
10 σχόλια:
Τα χρόνια περνούν η μνήμη του και η παρουσία του μένει στην καρδιά μας. Κάθε φορά που πάμε στην Παντάνασσα να προσκυνήσουμε τον βλέπουμε Νοερά και αισθανόμαστε την παρουσία του. Ας έχουμε την ευλογία του και την ευχή του.
Αξίζουν συγχαρητήρια στον π. Ευάγγελο που προβάλλει τις μορφές αυτές τις ιερατικές της πόλεως των Πατρών σε σειρά άρθρων.
Τον γεμάτο στοργή και αγάπη π. Γεώργιο τον γνώρισα από τις πρώτες μέρες που άρχισα να εργάζομαι στο βιβλιοπωλείο της Ζωής επί της οδού Παντανάσσης. Μας επισκέπτονταν συχνά. Η μορφή του πάντα χαμογελαστή και πλημμυρισμένος από ειρήνη που η ματιά του την μετέδιδε. Ένας ταπεινός και στοργικός κληρικός. Πολλοί γνωστοί μου κατέφευγαν στο πετραχήλι του διότι εκεί έβρισκαν ηρεμία και γαλήνη στην καρδιά τους.
Η θεία Λειτουργία την οποία τελούσε ήταν μια πραγματική μυσταγωγία, όχι από την φωνή του, η οποία ήτο εξαιρετική, ούτε και η γνώση και την κατάρτισή του στην βυζαντινή μουσική που διέθετε και αυτό το τάλαντο, αλλά το ιερατικό ήθος του. Τελούσε την θεία Λειτουργία με εσωτερικό βίωμα και μπορούσε να σου μεταδώσει τη γαλήνη και την ειρήνη, την οποία πρέπει να ζούμε. Τολμώ να το πω ότι μας μετέφερε στον Ουρανό από την γη. Πήγαινα στην Παντάνασσα να εκκλησιαστώ, δεν είχα τότε πολλές υποχρεώσεις.
Αυτές τις ημέρες θυμάμαι ότι κλείνοντας το βιβλιοπωλείο πήγαινα στους χαιρετισμούς της Θεοτόκου. Φέρνω στην μνήμη μου και τον αγαπητό μου π. Θέμη και τον π. Ανδρέα. Αιωνία η μνήμη τους.
Είχα την τιμή όταν διεύθυνα τον εκδοτικό οίκο Ταώς. Να εκδοθούν σε αυτόν τα 2 του βιβλία στα οποία κάνει αναφορά και εδώ π. Ευάγγελος.
Θέλω όμως εδώ να καταθέσω κάτι το οποίο έζησα με δίδαξε και με παραδειγμάτισε. Κάποια χρονική περίοδο πήγαινα εκκλησία κοντά στο Οικοτροφείου, στο παρεκκλήσιο «Άξιον εστί». Στην εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ενημέρωσε τον π. Παναγιώτη Θωμά που ήταν υπεύθυνος, ο πατήρ Γεώργιος ότι ήθελε να λειτουργήσει εκεί, διότι την περίοδο εκείνη η Παντάνασσα ήταν κλειστή ως σεισμόπληκτη. Ήμουν στο ιερό και ήρθε ο π Γεώργιος από τον εξάψαλμο. θυμάμαι ότι παρόλο που η ηλικία του είχε περάσει και τα γηρατειά τον είχαν καταβάλει σε όλη τη θεία Λειτουργία παρέμενε όρθιος χωρίς να καθίσει καθόλου. Εγώ ήθελα να καθίσω, αλλά βλέποντας τον Γέροντα όρθιο δεν μπορούσα. Ο π. Γεώργιος με αγάπη μου λέει, κάθισε Τάσο να ξεκουραστείς. Όμως ήταν αδύνατον αυτό από μέρους μου. Περίμενα πως την ώρα της θείας Κοινωνίας θα κάθονταν και αυτός να ξεκουραστεί. Ο π. Παναγιώτης ανέλαβε να κοινωνήσει μόνος του τον κόσμο. Όση ώρα κοινωνούσε και ήταν πολύς κόσμος, δεν κάθισε καθόλου ήταν όρθιος μπροστά στην προσκομιδή. Τελείωσε η θεία Λειτουργία, έβγαλε τα ιερατικά του άμφια, κάθισε λίγο για να ξεκουραστεί και έφυγε. Έχω πάει σε πολλούς ναούς. Έχω δει πολλούς κληρικούς να τελούν την θεία Λειτουργία. Αυτό μόνο στον π. Γεώργιο το είδα. Από τότε πάντα όταν μπαίνω στο ιερό και κάθε ευκαιρία με ελέγχει η παρουσία του π. Γεωργίου.
Όταν πέρασαν τα χρόνια και έφυγε από την Παντάνασσα με έπαιρνε τηλέφωνο πάντα ρωτούσε τι κάνω, πώς είμαι; με τη γλυκιά φωνή του και τον ευγενικό του τρόπο. Το ίδιο έκανε και μετά την απομάκρυνσή μου από την Ζωή, ως ποιμένας που μεριμνά για τους ενορίτες.
Ας είναι Αιωνία, η μνήμη του.
Ας πρεσβεύει για όλους μας.
Α.Κ.Κ.
Από τις ιερατικές αυτές μορφές που πέρασαν από την Πάτρα και πρόσφεραν πολλά.. Ήταν και ο π. Γεώργιος, από την παλιά στόφα των κληρικών εκείνων που απέπνεαν σεβασμό.
Αιωνία η μνήμη του Αγίου ιερέως.
Όταν όμως τα άρθρα είναι κάπως συνοπτικά θα είναι έχουν διπλάσιους αναγνώστες...
«Δίκαιοι εις τον αιώνα ζώσι»
Ελπίζουμε, ευχόμαστε και προσευχόμαστε ο Χορηγός όλων των αγαθών Παντοκράτωρ Κύριος μας, με τις πρεσβείες της Καλής μας Παναγίας της Παντανάσσης η ψυχή του να είναι μετά των Αγίων.
Αναμφισβήτητα, ο μακαριστός ο π. Γεώργιος δεν ζούσε για τον εαυτό του άλλα για τον Θεό και τους ενορίτες και τα πνευματικά του παιδιά, που Εκείνος του εμπιστεύτηκε. Γι’ αυτό δεν επέτρεπε στον εαυτό του ξεκούραση, αλλά αναλώθηκε στην διακονία του Θεού και των ανθρώπων και τους καθοδηγούσε με τις φωτισμένες του νουθεσίες.
Πάντοτε ευγενής, γεμάτος στοργή για τους ανθρώπους που ζητούσαν τη πνευματική συμπαράστασή του και την υλική βοήθεια.
Ένα εξαιρετικό κείμενο για έναν άξιο ιερέα.
Εξαιρετική βιογραφική εργασία, η οποία ήταν αναγκαία για να γνωρίσουμε περισσότερο τον π Γεώργιο Παπασταύρου. Ευχαριστούμε τον π Ευάγγελο που φροντίζει να μας παρουσιάζει τους πνευματικούς ταγούς της Πάτρας.
Όσοι ζήσαμε την Παντάνασσα των χρόνων του παπα Γιωργη, του παπα Θεμη και του παπα Αντρεα ξέρουμε τι σημαίνει ιεροπρέπεια στη λατρεία. Γκρινιάζαμε,σαν παιδιά, όταν αργούσε να σχολάσει αλλά περνώντας τα χρόνια καταλάβαμε τα βιώματα που πήραμε. Τους θυμάμαι πάντα στη θεια λειτουργία και τους μνημονεύω με αγάπη. Ας έχουμε τις πρεσβείες τους.
Δημοσίευση σχολίου