Κυριακή 30 Ιουνίου 2024

Ακόμη και εις Ιεροκανονικά θέματα αναμειγνύονται οι του καθεστώτος Ζελένσκι; - Του Β. Χαραλάμπους

Ακόμη και εις Ιεροκανονικά θέματα αναμειγνύονται οι του καθεστώτος Ζελένσκι;

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_________________________
Σε άρθρο το οποίο δημοσιεύτηκε στη Romfea.gr στις    19/6/2024, με τίτλο ‘’Πέντε χρόνια φυλάκιση και δήμευση περιουσίας στον Μητροπολίτη Τούλτσιν Ιωνάθαν’’, σημειώνοντο μεταξύ άλλων τα εξής : «Στις 18 Ιουνίου 2024, το Εφετείο της Βίνιτσα επικύρωσε την ετυμηγορία του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου κατά του Μητροπολίτη Τούλτσιν και Μπράτσλαφ Ιωνάθαν της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.  Ένας από τους παλαιότερους ιεράρχες της Εκκλησίας της Ουκρανίας, διάσημος συνθέτης λειτουργικών ψαλμών και ποιητής, καταδικάστηκε σε 5 χρόνια φυλάκιση με δήμευση περιουσίας και η ποινή θα τεθεί σε ισχύ στις 21 Ιουνίου.    Αφορμή για την κατηγορία ήταν ένα θεολογικό και ιστορικό άρθρο που επικρίνει τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία και την αναγνώριση του ουκρανικού σχίσματος».
 
Πώς μπορεί να επεμβαίνει το καθεστώς Ζελένσκι, σε ένα καθαρά εκκλησιαστικό θέμα;  Όταν η κρατική εξουσία επεμβαίνει σε θέματα που δεν την αφορούν, μετατρέπεται αυτομάτως σε καθεστώς, δηλαδή πολίτευμα μη δημοκρατικό.
 
Ποιος αμφιβάλλει κάτι τέτοιο; Ο πόλεμος εις βάρος της μόνης αναγνωρισμένης Εκκλησίας της Ουκρανίας υπό των πλειόνων των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, συνεχίζεται ανελέητος.  H μόνη  όμως διαφορά είναι ότι, αυτή η πολεμική μάνητα η οποία επισυνέβαινε πριν την κληθείσα ‘’Ενωτική Σύνοδο’’,  Πανορθοδόξως κατεδικάζετο.
 
Ποιος έδωσε το δικαίωμα στο καθεστώς Ζελένσκι να ανακατεύεται στα δρώμενα της Εκκλησίας;  Με ποιο δικαίωμα ανακατεύονται ακόμα και σε Ιεροκανονικά ζητήματα; Αποτελεί πρωτοφανή κυβερνητική ενέργεια, η οποία συνοδεύεται από απαράδεκτη λογοκρισία. Αυτό δυστυχώς είναι το ‘’δημοκρατικό’’ καθεστώς Ζελένσκι, το οποίο έχει και την αρωγή των   αζοφικών φιλοναζιστών, οι οποίοι καμαρώνουν με τις απάνθρωπες σβάστικες.
 
Γιατί οι του καθεστώτος Ζελένσκι  ενοχλήθηκαν από μια Ιεροκανονική μελέτη περί Αυτοκεφάλου;  Στην ορθοδοξία δεν έχουμε την ψευδαίσθηση του παπικού αλάθητου, αλλ’ ούτε και του παπικού εξουσιαστικού πρωτείου. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία πρυτανεύει το Συνοδικό πολίτευμα.    Το κριτήριο Εκκλησιαστικής ενότητας, έχει πρώτιστο ρόλο στο ζήτημα του Αυτοκεφάλου.
 
Δεν περιμένουμε φυσικά από τον κ. Ζελένσκι να το καταλάβει, γιατί δεν ανήκει στην Εκκλησία.  Τα δημοσιεύματα περί συμπροσευχής του με τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη, δεν τον καθιστούν και Ορθόδοξο Χριστιανό. 
 
Η δίωξη του Μητροπολίτη Τούλτσιν Ιωνάθαν, δεν είναι η μοναδική. Το αυτό έπραξαν και για τον Ηγούμενο της Λαύρας των Αγίων Ορέων Αρσένιο και τον  Μητροπολίτη Τσερκάσι Θεοδόσιο, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις.
 
Είναι απαράδεκτη η  σιωπή για τέτοια αντιεκκλησιαστικά εγκλήματα, ακόμα και από Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες οι οποίες επιζητούν το δίκαιό τους, τη στιγμή που βιώνουν και οι ίδιες κατάφορη αδικία, όπως η περίπτωση της Εκκλησίας της Κύπρου η οποία επέλεξε τη σιωπή μετά την πρώτη αυθαίρετη και αντισυνοδική μνημόνευση.

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

κ. Χαραλαμπους έχετε γεμίσει όλα τα σάιτ με τις φιλορωσσικες σας θέσεις. Σε ερωτήματα που σας έχουν υποβληθεί όμως, δεν έχετε απαντήσει. Γιατί άραγε; Σας χαλάνε το παραμύθι;

Ανώνυμος είπε...

Η κατάσταση στην Ουκρανία είναι βέβαια δύσκολη, αλλά η φυλάκιση Κληρικών δέν λύνει τα προβλήματα.
Ας φανταστούμε ένας Μητροπολίτης στην Ελλάδα να γράψει άρθρο για κάποια ενέργεια της Κυβέρνησης, να τόν συλλάβει η Αστυνομία καί να καταδικαστεί σε 5 χρόνια φυλάκισης.
Θα φαινόταν φυσιολογικό αυτό για δημοκρατική χώρα ;
Μάλλον δυσφήμηση θα ήταν για την Κυβέρνηση.

Ανώνυμος είπε...

Ξεχνάτε κύριοι ότι η Ουκρανία βρίσκεται σε πόλεμο λόγω εισβολής της Ρωσίας, και οι ιεράρχες της υπό τον Ονούφριο εκκλησίας είναι με το μέρος της ρωσικής πλευράς. Λογικό δεν είναι να θεωρούνται ύποπτοι έως και προδότες;

Ανώνυμος είπε...

Αλήθεια

είναι Ορθόδοξος Ιεράρχης αυτός

που δεν κηρύττει μετάνοια

και δεν αντιστέκεται

στην εισβολή στρατευμάτων άλλης χώρας στη χώρα του;

Αλήθεια

ποιο κράτος θα ανεχόταν Ιεράρχη

να λειτουργεί ως πράκτορας του Πούτιν και του Πατριάρχη Μόσχας

που σκοτώνουν Ορθοδόξους Χριστιανούς Ουκρανούς;

Ανώνυμος είπε...

Είναι αντιδεοντολογικό να απαντάς σε ανώνυμους σχολιαστές οι οποίοι κρύβονται. Όμως θα απαντήσω. Για ποιο παραμύθι μιλάτε με τετοιο απαξιωτικό τρόπο. Που ειδατε το φιλορωσικό; Όταν αναφέρομαι στον πόλεμο αυτό μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και εμμέσως ΝΑΤΟ, ως Ελληνας Κύπρου πάντοτε τονίζω ότι εκτός από την Ελλάδα δεν προσδοκώ καμιά υποστήριξη μητε από την Ρωσία, μήτε από την Ουκρανια μήτε από το ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτοιμοι είναι όλοι αυτοί οι αντιμαχόμενοι να μας πουλήσουν για τα γεωστρατηγικά συμφέροντά τους με την Τουρκία. Το φιλορωσικό που το είδετε; Όταν αναφέρομαι σε εγκλήματα πολέμου αναφέρομαι και στους δύο. Και αυτόσ συμβαίνει. Όπως αγαπώ τον Ρωσικό λαό, αγαπώ και τον Ουκρανικό λαό. Όσον αφορά την Αυτοκεφαλία μπορείτε να διαβάσετε τα κείμενά μου και θα δείτε ότι όλα μοιλούν με βάση αυτό που οι Ιεροί Κανόνες καταγράφουν. Ας ακολουθηθεί η Συνοδική οδός και ας αποφασίσει η Εκκλησία. Το φιλορωσικό που το έχετε δει. Όσον αφορά τον τελευταίο ανώνυμο, θα πάρει με κείμενο μου απάντηση την επόμενη εβδομάδα.
Σε ότι αφορά τη Σύνοδο της Κρήτης, ουδέποτε στήριξα τις θέσεις του Πατριαρχείου Μόσχας, αλλά των Εκκλησιών Βουλγαρίας και Γεωργίας οι οποίες είναι θεολογικώτατες. Το φιλορωσικό με τη έννοια που το λέτε που το έχετε δει. Φυσικά είναι λάθος να απαντώ σε ανώνυμους γι΄αυτό και δεν θα δώσω συνεχεια.
Η συνέχεια θα είναι στο επόμενο κείμενό μου το οποίο θα απαντά.
Β. Χαραλάμπους

Ανώνυμος είπε...

Ἀτυχῶς, σήμερον ἐξ ἐνίων ἀδελφῶν Ὀρθοδόξων ἀναπτύσσεται ἀνέρειστος πολεμικὴ κατὰ τῆς οὐσίας τῶν εὐθυνῶν τοῦ ἑκάστοτε Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, τοῦ ὑποστασιάζοντος τὴν θυσιαστικὴν φύσιν τῶν εὐθυνῶν αὐτῶν, ὡς τὰς διετύπωσαν, τῇ πνοῇ τοῦ Παναγίου Πνεύματος, εἰς τὰς ἀμεταθέτους των κανονικὰς ἀποφάνσεις αἱ Ἅγιαι Οἰκουμενικαὶ Σύνοδοι καὶ τὰς ἡρμήνευσεν ἀπαρεγκλίτως ἡ ζωὴ καὶ ἡ μακραίων πρᾶξις τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ κύριος ἀντιρρητικὸς λόγος τῶν μικροψυχούντων καὶ ἀχαριστούντων πρὸς τὴν εὐεργέτιδα αὐτῶν Μεγάλην τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίαν ἐπικεντροῦται εἰς τὸ ὅτι ἡ ὑπερέχουσα εἰς θυσίαν, καὶ συνεπῶς ἐκ τῆς θυσίας εἰς τιμήν, θέσις τοῦ Κωνσταντινουπόλεως ὠφείλετο εἰς ἱστορικὰ δεδομένα καὶ καταστάσεις, ἅτινα παρῆλθον ἀνεπιστρεπτί, καὶ ὡς ἐκ τούτου σήμερον ταῦτα πάντα ἔχουν μουσειακὴν καὶ ἐρευνητικὴν ἀξίαν, ἀγνοοῦντες σκοπίμως καὶ ἠθελημένως ὅτι αἱ τοιαῦται προνομίαι εὐθύνης αὐτοῦ ὑπηρετοῦν ἀποκλειστικῶς τὴν σωστικήν, ἤτοι τὴν ἐσχατολογικήν, προοπτικήν τῆς Ἐκκλησίας καὶ οὐδόλως ἐγκόσμιόν τινα ἐπιδίωξιν ἢ ἐξουσιαστικὴν διάθεσιν.
Ἐπαναλαμβάνομεν μετ’ ἐμφάσεως, ἔστω καὶ ἐὰν κινδυνεύωμεν νὰ θεωρηθῶμεν ὡς κοινολογοῦντες, ὅτι αἱ εὐθύναι τῆς Ἐκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως καθιερώθησαν ὑπὸ τῶν Ἁγίων καὶ Οἰκουμενικῶν Συνόδων, δηλονότι ὑπὸ Αὐτοῦ τοῦ Παναγίου Πνεύματος καὶ τῶν θεοφόρων Πατέρων, οἵτινες ἐνωτιζόμενοι τὰς λεπτὰς καὶ θεουργικὰς Αὐτοῦ ἐπιπνοίας κατέγραψαν τὴν ἀστασίαστον ἐμπειρίαν τῆς Ἐκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Αυτή είναι η απάντηση σε όσα γραψατε

Ανώνυμος είπε...

Τρείς μικρές απορίες για τον αγαπητό 8 - 11.
1. Αφού "αι προνομίαι ευθύνης (του Κωνσταντινουπόλεως) υπηρετούν αποκλειστικώς την σωστικήν, εσχατολογικήν προοπτικήν της Εκκλησίας", πρίν από την Δ' Οικουμενική Σύνοδο, που δέν είχαν δοθεί οι "προνομίες", η Εκκλησία δέν είχε σωστική καί εσχατολογική προοπτική ;
2. Τα προνόμια εδόθησαν επειδή η Κωνσταντινούπολη ήταν Βασιλεύουσα πόλη, δηλαδή πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας. Είναι αυτός Πνευματικός λόγος ;
3. "Το Πανάγιον Πνεύμα καί οι Θεοφόροι Πατέρες των Οικουμενικών Συνόδων" διατύπωσαν επίσης καί Ιερούς Κανόνες, μεταξύ των οποίων είναι καί αυτοί που απαγορεύουν τις Συμπροσευχές με Εξωεκκλησιαστικούς.
Αυτοί οι Ιεροί Κανονες εφαρμόζονται ή εφαρμόζουμε μόνον αυτούς πού μάς εξυπηρετούν καί τούς άλλους τούς αφήνουμε στην άκρη ;

Πολύ ενδιαφέρον για το θέμα είναι το άρθρο του Καθηγητή Παναγιώτη Μπούμη, στο οποίο αναλύει λεπτομερώς τον ΚΗ' Κανόνα της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου καί καταλήγει ότι τα προνόμια δέν ισχύουν σήμερα καί θα πρέπει να επαναδιατυπωθούν από Πανορθόδοξη Σύνοδο.

https://www.oodegr.com/oode/dogma/kanones/pronomoia_1.htm

Σωτηρία είπε...

Σίγουρα γι'αυτους τους λόγους καταδικαστηκε ο μητροπολίτης; Διότι με ένα σύντομο γκουγκλαρισμα βρήκα ότι καταδικαστηκε διότι όχι απλώς αρνήθηκε να καταδικάσει τη βάρβαρη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, άλλα εξυμνουσε τους Ρώσους γι' αυτή. Και τώρα βρίσκεται στη Ρωσία, τον άφησαν να φύγει, δεν θα εκτίσει την ποινή του σε κάποια φυλακή.
Η αλήθεια είναι το πρωτο θύμα σε έναν πόλεμο.

Ανώνυμος είπε...

Μετά την καταδίκη του από το Πρωτοβάθμιο δικαστήριο, έκανε έφεση καί ενώ περίμενε την απόφαση του Εφετείου, έπαθε εγκεφαλικό επεισόδιο καί μεταφέρθηκε στη Ρωσία για θεραπεία.

https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/64028-apofylakisthike-o-mitropolitis-toyltsin-ionathan

jean alatzo είπε...

Ο κ.Χαραλάμπους γράφει για συνοδικότητα " Ας ακολουθηθεί η Συνοδική οδός και ας αποφασίσει η Εκκλησία..." Με ποιά συνοδικότητα αποκτήθηκαν τα αυτοκέφαλα των Σλαβόφωνων Εκκλησιών πχ της Βουλγαρίας μήπως με Φιρμάνι υπαγορευθέν από Ρώσσο πρέσβυ, της Τσεχοσλοβακίας, Πολωνίας,Σερβίας, κλπ για το Ελληνικό δεν έχω απορία.Ευχαριστώ.