ΤΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΤΕΣ ΤΗΣ ΕΟΚΑ
Ο Στρατής Μυριβήλης στο ταξιδιωτικό βιβλίο «Απ΄την Ελλάδα» περιγράφει απολαυστικά την Κύπρο στα χρόνια του ΄40 και του ΄50 ολίγον προ της εκρήξεως του αντιαποικιακού αγώνα. Περιγράφει την ποδηλατοκρατούμενη Κύπρο και τους βιρτουόζους ποδηλάτες των τεσσάρων και πέντε ετών. Κάποιοι από αυτούς θα χαρακτηρίζονταν σε λίγα χρόνια από τις αποικιακές μυστικές υπηρεσίες ως «ειδικά εκπαιδευμένοι καταδρομείς αφικόμενοι εις Κύπρο για καταδρομικές επιχειρήσεις και περιπετειώδεις διαφυγές με ποδήλατο».
ΤΑ ΑΠΟΙΚΙΟΚΡΑΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΥΚΛΑ
κυριος Ανδρέας Γεωργιου Βλασκος πότε
δεν αδιαφορησε στις ποικιλες μου ερωτήσεις για το παρελθόν.Ηταν ακριβό λόγος και κατατοπιστικος.
Πρόσφατα μπορέσω να εξετασω με προσοχή μια άδεια ποδήλατου και μοτοσυκλεττας για την πόλη της Λεμεσου.Ειναι μια άδεια του δεύτερου ετους του Αγώνα της ΕΟΚΑ και παρέχει άδεια χρήσης ποδήλατου με αριθμό ΑΥ51831 μαρκας Raleigh Green εντος της μειζονος περιοχής της Λεμεσου για τους σκοπούς της εργασίας του ως εμπορου.Στο αριστερό μέρος του τριπτυχου ΑΥΤΟΥ εντυπου αναγραφετε το όνομα του ιδιοκτήτη η χρηστη και ο αριθμός ταυτοτητας του.Στο ενδιάμεσο μέρος του τριπτυχου επικολλατο πρόσφατη φωτογραφία σφραγισμενη από τον Κομμισιονερ της Λεμεσου.Στο κάτω μέρος ο καρπός της αδειας υποχρεουτο να υπογραψει.
Απλουστατα στις κυριολεκτικά ποδήλατοκρατούμενες πόλεις της Κύπρου με την εκρηξη της Επανάσταση πολλοί πρωταγωνιστές και πρωταγωνίστριες σε εκδηλώσεις ,διαδηλωσεις,ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ,σαμποταζ και πράξεις παθητικης και άλλης Αντίδρασης ητο ποδηλατες και ποδηλατισσες.Πως θα ανευρισκες ιδιοκτήτη ποδήλατου ελευθερίας άνευ ακριβους καταγραφης και χωρίς έλεγχους.
Έτσι προεκυψαν οι αδειες χρήσης ποδήλατου με αποτέλεσμα η ΕΟΚΑ να προχωρησει σε επιχειρησιακες οδηγίες για χρήση κλοπιμαιων ποδηλατων στις ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ και τις διαφυγες.Στην περίπτωση δε των μοτοσυκλεττων οι σαμποτερ και οι διενεργουντες ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ ενοικιαζαν στον εμπειρο συνεργατη τους δικυκλιστη ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΤΕΣ ισχυρης ισχυος με πλαστες ταυτοτητες που ετοιμάζε το δίδυμο Παπαδοπουλου Σιμωνη.
Ο Σιμωνης πολυπειρος λιθογραφος είχε από νωρίς το 1955 ετοιμασει ΑΠΟΙΚΙΟΚΡΑΤΙΚΕΣ σφραγιδες απαραμιλλης ακριβειας.
Για τις αδειες ποδήλατου και τους κανονισμους χρήσης θα επανελθουμε.
ΥΓ1.
Επικίνδυνος ποδηλάτης εθεάθει στην Λεμεσόν απόψε με παλιόν κοντοπαντέλονον του ράφτη τζιαι πουκάμισον του πουκάμισα γορασιμιόν έναν δείλις που τη Λήδρας τότε που καθάριζεν πατάτες εις του Λεμονιά.
Ποδηλατούσε πέρα που τα φώτα της Ναάφης περιέργως με πόδια δυνατά τζιαι πρωτινά .Ήτο λεπτός αψηλός Έλλην αρχαίου αγάλματος δισκοβόλου στην κατατομήν
Ενθύμιζε ως γηραιός θαμώναςταβερνείου μαρτυρεί απόφοιτόν του Ελληνικού Γυμνασίου Λεμεσού ή και του Ελληνικού Γυμνασίου Πάφου.
Εδυσκολεύετο ολίγον με τα φώτα της Τροχαίας μα ως ακροβάτης ποδηλατών με συναίσθησην επαναστατικού κινδύνου εποδηλάτει ταχέως προς το Λανίτειον Γυμναστήριον όπου κατα πληροφορίας ανεπιβεβαιώτους εξηφανίσθει ή αίφνης ανελήφθει
ελευθερίας έμπλεος.
Εθεάθει καθώς εμαρτυρήθει και τις προάλλες να ποδηλατεί πέριξ της προτομής του δασκάλου της Νέας Αμαθούντος.Κυκλώ ποδηλατών παιάναν έμελπεν αθλητικόν εις τον Ανδρέαν Θεμιστοκλέους του Γυμναστικού Συλλόγου Ολύμπια.
ΥΓ2.ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
, ή στο τιμόνι.
Και κάποια αριθμόν αστυνομίας,
όπως ένα Ρόγιαλ Εμφιλτ.
εκτός από ένα ισπανικό παλαιόν 24 ιντζών
με αριθμό αστυνομίας 8635
αγορα απο καποιον Παναγιώτη
στις δεκαεπτα Μαρτιου
εν ετει πεντηκοστω πρωτω
εις τον εικοστον αιώνα.
μπι ες ε ι βεβαίως
παλαιόν έναντι δύο λιρών
επαναστατικον δεόντως
πειθαρχικον δεοντως
και ανθεκτικόν...
Κατα τας διαφυγας
των δολιοφθορέων
οταν η νήσος επαναστατούσε
και η ΕΛΛΑΣ
ειχεν ακόμη φιλοτιμον
ποδηλατοκρατούμενον
πτωχον πλην αρκούντως
εναρετον
αγαπητικον λίαν...
ο Μιχαλάκης και ο Ιάκωβος..
ο αθλητης κι ο ψάλτης
Της επανα στάσεως βεβαίως...
Στο κάτω κάτω
της πινακίδος εγραφεν
επεξηηματικω τω τρόπω
Ερως Πατρίδος....
ποδηλατων....
επικινδύνως
εις την οδον Ελευθεριας η Θανατου
κατα τας γραφας
ποιητου
ιδιοκτήτου μοτοποδηλάτου
επικηρυγμένου....
ή στο τιμόνι.
Και κάποια αριθμόν αστυνομίας....
ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου