Η κόκκινη σημαία με το σφυροδρέπανο κυμάτιζε ψηλότερα από τους σταυρούς επί δεκαετίες στη Μόσχα και σε όλη την αχανή σοβιετική επικράτεια. Από το 1917 και μετά, τέθηκε από την Εκκλησία ζήτημα ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων. (Φωτογραφία: Shutterstock)
Πίστη και ελευθερία
Σταύρος Ζουμπουλάκης
Ο χριστιανισμός, παρά τα όσα λένε οι θεολόγοι του,
στην ιστορική διαδρομή του δεν τα πήγε καλά με την ελευθερία, με την πραγματική
ελευθερία, εννοώ, την πολιτική και κοινωνική, την ελευθερία πολύ απλά των
ανθρώπων να ορίζουν τη ζωή τους όπως κρίνουν, αρκεί να μη βλάπτουν τους άλλους.
Στήριξε και υπηρέτησε τυραννικά καθεστώτα και καταδυνάστευσε πολύ συχνά την
προσωπική ζωή των πιστών. Στον εικοστό αιώνα, όταν έγινε και ο ίδιος πια θύμα
ολοκληρωτικών καθεστώτων (του ναζισμού και του κομμουνισμού), άρχισε να υπερασπίζεται
τη θρησκευτική ελευθερία και συνειδητοποίησε σιγά σιγά ότι η θρησκευτική
ελευθερία είναι μέρος τής εν γένει πολιτικής ελευθερίας. Η συνειδητοποίηση αυτή
αποτελεί σημείο τομής στην ιστορία του χριστιανισμού, με αποτέλεσμα να δούμε
στον αιώνα που πέρασε, κυρίως στο δεύτερο μισό του, την Εκκλησία να
πρωτοστατεί, σε πολλές χώρες, στους αγώνες για τα δικαιώματα του ανθρώπου και
του πολίτη και για την κοινωνική δικαιοσύνη.
Ο χριστιανισμός άρχισε να υπερασπίζεται τη θρησκευτική ελευθερία στον 20ό αιώνα, όταν έγινε και ο ίδιος θύμα ολοκληρωτικών καθεστώτων.
Στο Ευαγγέλιο, πάντως, υπάρχουν σημεία όπου θα μπορούσε να θεμελιωθεί μια ασύλληπτη ελευθερία. Δεν θα σταθώ σε εκείνο το εξαιρετικό «όστις θέλει οπίσω μου ελθείν», αλλά σε ένα άλλο περιστατικό που με συγκινεί ιδιαίτερα (Ιω. 6: 22-71).
Το περιστατικό φέρνει στον νου έναν άλλο Ιησού,
τον γιο του Ναυή, τον διάδοχο του Μωυσή. Στο καταληκτικό κεφάλαιο (24) του
βιβλίου που φέρει ως τίτλο το όνομά του και αφηγείται την κατάκτηση της γης
Χαναάν από τους Ισραηλίτες, ο Ιησούς του Ναυή τους συγκεντρώνει στην πόλη Σηλώ
(το μασοριτικό τοποθετεί τη σύναξη αυτή στην πόλη Συχέμ) και τους καλεί να
επιλέξουν ποιον θεό θέλουν να λατρεύουν: τους ψεύτικους θεούς στους οποίους
έκλιναν κάποτε το γόνυ οι πρόγονοί τους ή τον Κύριο και ελευθερωτή τους. Είστε ελεύθεροι,
τους λέει, διαλέξτε: τα είδωλα ή τον Γιαχβέ; Προδηλώνει ωστόσο δεσμευτικά για
αυτούς που τον ακούν ότι ο ίδιος και η οικογένειά του θα λατρεύουν τον Κύριο
(Ιησ. 24:15). Ο λαός θα αποκριθεί: «Μη γένοιτο ημίν καταλιπείν Κύριον ώστε
λατρεύειν θεοίς ετέροις. Κύριος ο Θεός ημών, αυτός Θεός έστιν· αυτός ανήγαγεν
ημάς και τους πατέρας ημών εξ Αιγύπτου και διεφύλαξεν ημάς εν πάση οδώ»
(24:16-17). Και θα κλείσουν την ημέρα εκείνη ο Ιησούς και ο λαός του Ισραήλ μια
νέα συμφωνία (24:25).
Ο Ιησούς Χριστός θα προχωρήσει πολύ πιο πέρα από
τον Ιησού του Ναυή και δεν θα θέσει κανένα δίλημμα στους μαθητές: Αν θέλετε να
φύγετε, φύγετε ή, με άλλα λόγια, μείνετε μαζί μου όσο θέλετε και επειδή το
θέλετε. Η ελευθερία που συνεπάγεται αυτή η στάση του Χριστού έναντι των
μαθητών, που σχεδόν τους παροτρύνει να φύγουν, είναι πραγματικά ιλιγγιώδης. Και
όμως, αντίθετα προς αυτή τη στάση, γνωρίζουμε πόση ασφυκτική ψυχική βία έχουν
ασκήσει στους ανθρώπους, σε όλη την ιστορία του χριστιανισμού μέχρι σήμερα, ιερείς
και εξομολόγοι. Αλλά όχι μόνον αυτοί, μα και κάθε είδους καθηγητές και
καθοδηγητές, και γενικά όλοι όσοι ενδίδουν στον φίλαρχο πειρασμό να δεσμεύουν
ψυχικά, να επηρεάζουν και να έχουν οπαδούς. Γενικό, ηθικό επιμύθιο που
συνάγεται από τούτη την ευαγγελική περικοπή και απευθύνεται προς όλους μας,
ιερείς, γονείς, δασκάλους, συζύγους, εραστές, φίλους: Αφήστε τους άλλους
ελεύθερους, αφήστε τους ανθρώπους να ανασάνουν! Αυτό τουλάχιστον, αν δεν
μπορούμε να γίνουμε συνεργοί της χαράς τους, κατά τη θαυμάσια έκφραση του
Παύλου («συνεργοί εσμεν της χαράς υμών», 2 Κορ. 1:24)! Ειδικά στην περιοχή της
πίστης, μια απάντηση που δεν είναι καρπός ελευθερίας αλλά πειθαναγκασμού, μια
απάντηση που δεν τη δίνεις με όλη σου την ύπαρξη, με τα κόκαλά σου, όπως λέει
το Ψαλτήρι [«πάντα τα οστά μου ερούσιν, Κύριε, τις όμοιός σοι;», Ψλ 34(35):10],
δεν ξέρω ποια αξία μπορεί να έχει.
Εκ μέρους των δώδεκα, υπάρχουν δύο απαντήσεις στην
ερώτηση του Χριστού. Η μία είναι αυτή που δίνει ο Πέτρος, σε πρώτο πληθυντικό
πρόσωπο, ως εκπρόσωπός τους: «Κύριε, προς τίνα απελευσόμεθα; Ρήματα ζωής
αιωνίου έχεις» (6:68). Σε ποιον να πάμε;! Ο λόγος σου ζωή! Η άλλη είναι η
απάντηση του Ιούδα, ο οποίος «έμελλεν αυτόν παραδιδόναι, εις ων εκ των δώδεκα»
(6:71). Στην ελευθερία του ανθρώπου δεν υπάρχουν δεσμευτικές εγγυήσεις, όλα
είναι ανοιχτά, για το καλύτερο και για το χειρότερο.
Πηγή: Καθημερινή
4 σχόλια:
«Γενικό, ηθικό επιμύθιο που συνάγεται από τούτη την ευαγγελική περικοπή και απευθύνεται προς όλους μας, ιερείς, γονείς, δασκάλους, συζύγους, εραστές, φίλους: Αφήστε τους άλλους ελεύθερους, αφήστε τους ανθρώπους να ανασάνουν!»
Στό ἀνωτέρω ἠθικό δίδαγμα πού καταλήγει καί καταθέτει ὁ ἀξιότιμος κ. Σταύρος Ζουμπουλάκης, τό ὁποίο καί ἀποτελεῖ προτροπή βασιζόμενη στήν ἐρώτηση τοῦ Χριστοῦ «μη και υμείς θέλετε υπάγειν;», μέ ὅλο μου τό σεβασμό, θεωρῶ πώς ἰσχύει καί μᾶς ἀφορᾶ μόνο ὡς δυνατότητα κίνησης κατά τή θέλησή μας, κατά τήν ἐλεύθερη ἐπιλογή μας.
Ὅταν ὅμως, κάνοντας χρήση αὐτῆς τῆς ἐλεύθερης βούλησης, ἐπιλέξουμε νά μείνουμε κοντά στό Χριστό: «ἐὰν ὑμεῖς μείνητε ἐν τῷ λόγῳ τῷ ἐμῷ .....» τότε ἡ σχέση μας γίνεται σχέση μαθητείας: «......ἀληθῶς μαθηταί μού ἐστε». (Ἰωάν. η΄31).
Γινόμαστε ἀληθινοί μαθητές τοῦ Κυρίου.
Καί σ’αὐτή τή σχέση μαθητείας πού ἀποκτοῦμε μέ τήν ἐλεύθερη ἐπιλογή μας, δέν ἔχουμε «θέλω», δέν ἔχουμε «ἐγώ», ἔχουμε Κύριο, ἔχουμε Διδάσκαλο καί ὑπακοῦμε σ’Αὐτόν.
Ὑποτασσόμαστε στό θέλημά Του κι ὄχι στό δικό μας.
Ἄλωστε, αὐτήν τήν ὑποταγή δέν πιστοποιοῦμε λέγοντας τό «γενηθήτω τό θέλημά Σου» στήν Κυριακή Προσευχή;
Γι’αὐτό καί οἱ κατωτέρω παραινέσεις Του, πού ἀφοροῦν ὅλους ὅσους τόν ἀκολουθήσουν, δέν ἐμπίπτουν στήν ὡς ἄνω τοποθέτησή του: «Και όμως, αντίθετα προς αυτή τη στάση, γνωρίζουμε πόση ασφυκτική ψυχική βία έχουν ασκήσει στους ανθρώπους, σε όλη την ιστορία του χριστιανισμού μέχρι σήμερα, ιερείς και εξομολόγοι.» τή στιγμή μάλιστα πού ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος καί ὅρια θέτει καί προϋποθέσεις ἀπαιτεῖ καί τή βία ἐπιθυμεῖ κι ἐξαγγέλει ὡς ἄσκηση καί ἄγρυπνο ἀγῶνα:
«...ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται, καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν.» (Ματθ. ια΄12)
«...ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι.»(Μαρκ. η΄34).
«Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς κηρύσσειν καὶ λέγειν· μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.» (Ματθ. δ΄17)
«...ἐὰν μὴ μετανοῆτε, πάντες ὡσαύτως ἀπολεῖσθε.» (Λουκ. ιγ΄3)
«...ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν·»(Ματθ. ε΄19).
«...ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς.»(Ματθ. ι΄33).
Τά ἀνωτέρω δειγματοληπτικά ἁγιογραφικά χωρία κάνουν φανερό πώς ἡ ἐλευθερία μας, (ὡς δυνατότητα ἐπιλογῆς κατά τή θέλησή μας), ὑφίσταται μέχρι τήν στιγμή πού θά ἐγκολπωθοῦμε τήν πίστη στό Χριστό καί θά τόν ἀκολουθήσουμε.
Ἔκτοτε ὀφείλουμε νά ἀποδεχθοῦμε τούς ὅρους καί τίς προϋποθέσεις πού καθορίζουν τό πλαίσιο μέσα στό ὁποῖο θά κινούμαστε καί θά μᾶς χαρακτηρίζουν ὡς πιστούς.
Μέσα σ’αὐτή τή νέα προοπτική πού ἀνοίγεται ἐμπρός μας, καί κάτω ἀπό αὐτούς τούς κανόνες συμπεριφορᾶς πού εἶναι δηλωτικοί τῆς σχέσης μας μαζί Του, βαδίζουμε στό νέο δρόμο πού μᾶς χαράζει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, μέ ἀπώτερο στόχο καί σκοπό τή σωτηρία μας, τόν ἁγιασμό μας κάτω ἀπό τήν σοβαρή καί ὑπεύθυνη καθοδήγηση καί ἐποπτεία τῶν πρός τοῦτο τεταγμένων ἱερέων, διδασκάλων, κλπ.
Γιά δέ τήν ἐλευθερία πού κάνει μνεία ὁ Κύριος ὅταν εἴπε στούς Ἰουδαίους τό:«γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν, καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς» (Ἰωάν.η΄32), ὅπως ἐπεξήγησε στή συνέχεια, δέν ἐννοοῦσε οὔτε ὑπαινισσόταν κάποια ἐλευθερία κοσμικοῦ χαρακτῆρος, ἀλλά τήν ἐλευθερία ἀπό τή δουλεία τῆς ἁμαρτίας, τήν ὄντως ἐλευθερία ἀφοῦ στήν ἀντίθετη περίπτωση: «πᾶς ὁ ποιῶν τὴν ἁμαρτίαν δοῦλός ἐστι τῆς ἁμαρτίας» (Ἰωάν. η΄34).
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐπεξηγεῖ σχετικά: «Νυνὶ δὲ ἐλευθερωθέντες ἀπὸ τῆς ἁμαρτίας δουλωθέντες δὲ τῷ Θεῷ ἔχετε τὸν καρπὸν ὑμῶν εἰς ἁγιασμόν, τὸ δὲ τέλος ζωὴν αἰώνιον.» (Ρωμ. στ΄ 22).
Μέ τήν ἰδιότητα πλέον τοῦ χριστιανοῦ, ὑποτάσσουμε καί ὑποδουλώνουμε τό θέλημά μας στό Θεό καί ἐνῶ φαινομενικά γινόμαστε δούλοι Κυρίου, οὐσιαστικά βιώνουμε τήν ἐν Χριστῶ ἐλευθερία πού εἶναι ζωή ἐλευθερίας ἐν Ἁγίω Πνεύματι.
Μετά τῆς προσηκούσης τιμῆς,
Θεόδωρος Σ.
Πυροτεχνήματα!!! γενικεύσεις, στοχοποίηση εύκολη . Κάτι πιο βαθύ; πιο ουσιαστικό;;
Αν ίσχυε, ότι ιερείς, εξομολόγοι, καθηγητές, κλπ., ασκούν "ασφυκτική ψυχική βία στούς ανθρώπους", τότε δέν θα υπήρχε κάθε Κυριακή στούς ναούς μόνο το 3 % των Ορθοδόξων Χριστιανών, (καί αυτοί συνεχώς οι ίδιοι), αλλά πολύ περισσότεροι.
Αρα λοιπόν, σήμερα υπάρχει άπλετη ελευθερία στο θρησκεύειν, τόση ώστε να έχουμε πλέον φθάσει στο μή θρησκεύειν.
Αμούστακοι ιερείς που δεν έχουν πείρα της ζωής έγιναν πνευματικοί. Τους προσφωνούνε ‘’γέροντα’’ και αφού δεν μπόρεσαν να έχουν γνώση της αμαρτίας και της θεραπείας για την ζωή τους παίρνουν τον ρόλο του ιατρού των ψυχών του λογικού ποιμνίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καθοδηγούν λανθασμένα και να προκαλούν ζημιά. Θέλουν να ελέγξουν την ζωή των άλλων. Γράφεις για 3% και για άπλετη ελευθερία για ψάξε να δεις πόσο ανελεύθερα ζουν με τον δερβέναγα ‘’γέροντα’’ και τον προβληματικό γεροντισμό που έχει κυρίαρχη θέση στην εκκλησία. Στο περιβάλλον μου γνωρίζω ανθρώπους με πλήρη εξάρτηση από την γνώμη των πνευματικών ‘’γερόντων’’ με προβλήματα ψυχολογικά. Δεν θα γράψω περισσότερα για να μην σκανδαλίσω. Αλλά είναι γνωστά σε πολλούς μας.
Δημοσίευση σχολίου