Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025

«Μιά εἰκόνα χίλιες λέξεις» - π. Βασιλείου Μπακογιάννη


«Μιά εἰκόνα χίλιες λέξεις»
 
Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
 
        Ἀρχιμ. Σεραφείμ Παπακώστας: 
«Οἱ ἄνθρωποι δέν μᾶς  κρίνουν  μέ τ΄αὐτιά τους,
       ἀλλά μέ τά μάτια τους»

      
       Ὁ Σαμουήλ θά ἔχριζε Βασιλιᾶ τόν καχεκτικό Δαβίδ, καί ὁ Κύριος εἶπε στό Σαμουήλ: «Μήν ἐπηρεασθεῖς ἀπό τό ἐξωτερικό του παρουσιαστικό, γιατί ὁ ἄνθρωπος προσέχει τά ἀπέξω».[1] 
Nαί! Ὁ ἄνθρωπος ἐπηρεάζεται ἀπό τήν ἐξωτερική εἰκόνα τοῦ ἄλλου.
Καί εἶναι στήν ψυχολογία τοῦ ἕλληνα ὀρθοδόξου χριστιανοῦ νά θέλει τόν Ἱερέα του  μέ τήν παραδοσιακή ἐμφάνιση· «ἐνέχει μεγίστην σπουδαιότητα, καθόσον ἡ ἐξωτερική παράστασις τοῦ Κληρικοῦ συμβάλλει τά μέγιστα εἰς τήν ἐκπλήρωσιν τῆς ἀποστολῆς του», σημειώνει ὁ καθηγητής Πανεπιστημίου Γεώργιος Σωτηρίου. [2]
Μπορεῖ, λοιπόν, κάποιος κληρικός νά εἶναι ἀγωνιστής, φιλακόλουθος, ἐλεήμονας, συνεπής  σέ ὅλα, ἀλλά,  ἄν εἶναι  μοντέρνος στήν ἐξωτερική του ἐμφάνιση, χαλάει ἀπό μόνος του (!)  τήν καλή του εἰκόνα. Καί τραυματίζει (!) τήν ἀδύνατη συνείδηση τοῦ ἀδελφοῦ, γιά τόν ὁποῖο ὁ Χριστός ἔδωσε ό Αἷμα Του.  «Ἁμαρτάνει ἐνώπιον τοῦ Χριστοῦ».[3] 
      Ὡς Ἱερεῖς, λοιπόν,   θά πρέπει νά προσέχουμε ἀκόμα καί τά  τυπικά « γιά νά μήν  δημιουργηθεῖ ἡ παραμικρή  σκιά στό ἔργο  τοῦ Χριστοῦ». [4] 


       Ὁ Χριστός θά μᾶς «πληρώσει» γιά ὅ,τι κάνουμε πρός χάρη Του· καί γιά τά  ράσα, τά γένεια, τά μαλλιά, πού φέρνουμε ἰσοβίως.  Ἄλλωστε, « δέν προέρχεται κανένα βάρος,  διότι μήτε σίδερα εἶναι, μήτε ἄλλα δεσμά».[5]   Καί δεσμά καί σίδηρα νά ἦταν, θά ἦταν  ἀκόμα πιό καλά·  «ὅτι ὁ μισθός ὑμῶν πολύς ἐν τοῖς οὐρανοῖς».[6]

 (Ἀπό τό βιβλίο: Παπᾶς καί Δεσπότης. Ἐκδόσεις «Θαβώρ», 2024).
 


[1] Α΄Βασιλειῶν 16: 7
[2]. «Περί τῆς ἐξωτερικῆς περιβολῆς τῶν κληρικῶν».  Περιοδικό «Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς. Τόμος Γ΄, Θεσσαλονίκη 1910, σελ. 237
[3]  Α΄Κορ. 8: 12
[4] Β΄Κορ. 6:3
[5] Ἅγιος Συμεών Ἀρχιεπίσκοπος Θεσ/νίκης. Τά ἅπαντα. Μέρος Δ΄. Ἐρώτηση ΝΖ, σελ. 379).
[6] Μτ.5:12

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Είμαι και γω ιερέας, στην αρχή κουρευόμουν ξυριζόμουν γυρνούσα χωρίς εξώρασο και κάποια στιγμή είπα στον εαυτό μου, ¨τι παπάς είμαι. αν δεν μπορώ να σηκώσω τα γένεια και τα ράσα;῾ Από τότε συμμορφώθηκα και νιώθω πιό καλά.

Ανώνυμος είπε...

Κάποιες απορίες:
Σε παλαιές προσωπογραφίες Πατριαρχών και λόγιων κληρικών που υπάρχουν (σε μουσεία, βιβλία κ.λπ.) δεν βλέπω να φορούν ράσο. Ποιος Κανόνας εκτός της νεότερης παράδοσης επιβάλει το μαύρο ράσο;
Στα «Ἀπομνημονεύματα, Ἅγιον Ὄρος – Ἱεροσόλυμα» του Ιεροκήρυκα Ἀρχιμανδρίτου Ἰωακεὶμ Σπετσιέρη, [1858-29 Σεπτεμβρίου 1943] γράφει ότι ως νέος διερχόμενος από την περιοχή των Μεγάρων τους κληρικούς τους αναγνώριζες από το λευκό πουκάμισο (και όχι από το ράσο).
Σήμερα ο παραδοσιακός κληρικός κατά πολλούς είναι αυτός που έχει μαλλιά μακριά (ακούρευτα) Υπάρχει ι. Κανόνας που τα απαγορεύει τα μαλλιά τα μακριά στους κληρικούς.
Στην τελική ποια είναι η καλή εικόνα;

Ανώνυμος είπε...

Μόνο τα «ράσα» δεν κάνουν τον παπά.

Ανώνυμος είπε...

Μετά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα, τα έφερε έτσι ο Θεός αγαπητέ συμπατριώτη κ. Κωστόπουλε, ώστε ήρθα να εργαστώ στη Νέα Υόρκη όπου και εγκαταστάθηκα. Ένας Έλληνας όταν πάει στο εξωτερικό, προσπαθεί να συνδεθεί με την ομογένεια τους συμπατριώτες ΄Έλληνες και η ομογένεια είναι στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Έτσι λοιπόν συνδέθηκα εδώ με την Εκκλησία. Με βοήθησε μαζί με άλλους και ο Πατρινός μετέπειτα Αρχιερέας Ιερόθεος Ζαχαρής.
Γενικά οι ιερείς κυκλοφορούνε στα μέρη αυτά χωρίς ράσα αλλά κάνουνε σπουδαίο και σημαντικό έργο, ίσως περισσότερο από εκείνο το οποίο γνώριζα ότι κάναν στην πατρίδα πολλοί οι τομείς τις προσφοράς τους σε όλους μας. Μας γνωρίζουν, μας μιλούν, μας συμβουλεύουν, και συμπαραστέκονται στις αγωνίες μας τις καθημερινές. Σας τα γράφω αυτά κ. Κωστόπουλε, διότι γνωρίζω ότι και εσείς έχετε ζήσει στο εξωτερικό και μπορείτε να κάνετε μερικές συγκρίσεις. Δεν ξέρω τι είναι το παραδοσιακό. Εγώ ξέρω ότι ο ιερέας να μπορεί να σταθεί στο ύψος της ιεροσύνης του και εδώ αυτό το διαπιστώνουν το βλέπω, το γνωρίζω. Στην Πατρίδα κανένας από τους καλούς παραδοσιακούς κληρικούς δεν με πλησίασε. Εδώ τους είδα δίπλα μου. Δεν θα γράψω άλλα τα είπα όσα επιθυμούσα να σας πω.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον π. Βασίλειο, ο Ιερἐας δεν πρέπει να δίνει την εντύπωση ότι είναι μοντέρνος, και εινα τόσο μεγάλο θέμα το να μην κουρεύονται και να ξυρίζονται οι Ιερείς; Ο Οσιος Ιάκωβος ο Τσαλίκης επαίνεσε έναν Ιερέα όταν τον είδε με γένεια και μαλλιά και του είπε έτσι τα παραλάβαμε, έτσι θα τα αφήσουμε με όλο το σεβασμό που τρέφω στούς ιερείς μας, ρωτάω τι είναι εκείνο που τους κάνει να ξυρίζονται και να κουρεύονται, δεν μας σκέπτονται εμάς που τους βλέπουμε και σκανδαλιζόμαστε; Θέλουμε να καμαρώνουμε τους Ιερείς μας.

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Θα συμφωνήσω με το κείμενο που παραθέσατε,αν και παίζει ρόλο πόσο θα εργασθεί ο καθένας για την ψυχή του και την πν.του πρόοδο.
Φθάνει να ορθοτομει και να αγωνίζεται ο ιερέας για την οικοδομή του ποιμνίου,να παίρνει σωστή θέση έναντι των αμαρτιών και έναντι των παρεκκλίσεων από την Παράδοση της Εκκλησιας..
Το αξίωμα αυτό είναι αγγελικό και ανήκει στις Επουρανιες δυνάμεις!!

Θυμήθηκα τον αγ.Ιωαννη τον Χρυσόστομο ,ο οποίος ήταν πιο ακριβής!!!
Προτιμούσε για τον ιερέα,παραλλήλως με την συναναστροφή του με τον πιστό λαό,να διατηρεί Ακεραια την Ορθή Πίστη,να έχει αγάπη ,να διατηρεί τη νήψη,να έχει δυνάμεις και αρετές και μου έκανε εντύπωση που τόνιζε ότι επιπλέον πρέπει να έχει και όλες τις αρετές των μοναχών καθώς και τα προσόντα ασκητη!!
Είναι σαφές ότι τον ήθελε τέλειο,καθώς μέσω της ιερωσύνης τελούνται όλα τα ΙΕΡΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ!!!