Όλες αυτές οι μέρες έχουν για τους ανθρώπους θέμα
ασχολίας το πρόσωπο του αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, που έφυγε
«επιστρέφοντας στο σπίτι του Πατέρα μας». Δικαίως, πρεπόντως και αξίως.
Εμείς οι Πρεβεζάνοι έχουμε την τιμή ότι ήταν
συμπολίτισσα μας η μητέρα του. Μια γυναίκα με θυσιαστική αγάπη η οποία παρά την
«ιατρική» υπόδειξη εκτρώσεως του, λόγω πιθανών προβλημάτων, έγινε ευεργέτης των
ανθρώπων, αρνούμενη τέτοιο ενδεχόμενο «τιθηνούσα» και φροντίζουσα τον Αναστάσιο.
Το όνομα της Ρωξάνη. Ας την θυμόμαστε με ευχαριστίες για το μεγάλο δώρο της.
Ο αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος ευμοίρησε από τον Θεό να έχει τάλαντα και δυνατότητες πολλές. Είχε την σύνεση και την πρόνοια να τα πολλαπλασιάσει. Τώρα ακούει από τον Χριστό: «ἐπί ὀλίγα ἦς πιστός, ἐπί πολλῶν σέ καταστήσω». Όπως ο ίδιος περιγράφει, στις συνεντεύξεις που εξέδωσε η Κοινότητα του Αγίου Αιγιδίου, (και μεταφράστηκαν στα Ελληνικά από την Απ. Διακονία ελάχιστη ανταπόδοση για την διακονία του ως Διευθυντού... την εν μέσω προσκομμάτων...!) την γενική θρησκευτική του μόρφωση, (οικογενειακή και από τα κατηχητικά της Αδελφ. ΖΩΗ) την προσανατόλισε και την σάρκωσε μια εξ ακοής (ήταν το 1954 που υπηρετούσε στον στρατό στις διαβιβάσεις και μη μπορώντας να βρίσκεται στην Ακολουθία της Μ. Τρίτης την άκουγε από ραδιόφωνο) προτροπή - διαπίστωση του Χριστού: «...ἐὰν μὴ ὁ κόκκος τοῦ σίτου πεσὼν εἰς τὴν γῆν ἀποθάνῃ, αὐτὸς μόνος μένει· ἐὰν δὲ ἀποθάνῃ, πολὺν καρπὸν φέρει». Αυτό το άκουσμα, όπως ο ίδιος είπε, «έγινε για μένα οδηγός στην ζωή μου» («Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος, Διάκονος Χριστού σε χώρες πολλές» Απ. Διακονία, Αθήνα 2023, σελ. 36).
Έγινε μέλος της Αδελφότητας ΖΩΗ που τότε ήταν η
μόνη πραγματική έκφραση θρησκευτικής ζωής. (Η επίσημη Εκκλησία ήταν στήριγμα
και έκφραση της... εθνικής αυτοσυνειδησίας...!!!) Εκεί μέσα γνωρίστηκε και με
άλλα χαρισματικά πρόσωπα (Δημήτριος Τρακατέλλης πρ. Αμερικής–Χρήστος Γιανναράς
και άλλοι) με ευρείς ορίζοντες και ουσιαστικούς προβληματισμούς.
Η δική του θεολογική ασχολία τον κατηύθυνε σε ένα
ξεχασμένο για τους ορθοδόξους πελώριο θέμα... την Εξωτερική Ιεραποστολή. Όταν
βρίσκεσαι σε εθνικό ομφαλοσκοπισμό, δεν γίνεται (... τεχνικά!!) να δεις τίποτε
άλλο... πέραν της μύτης σου!! Σαφώς βέβαια και η ΖΩΗ υπηρέτησε το εθνικό
αφήγημα! Είχε ανοιχτές διασυνδέσεις με το Παλάτι, και αντικομμουνιστικές
απόψεις, όπως η πλειοψηφία του λαού. Αλλά έχοντας, πασιφανή παρότι ανομολόγητη,
επιρροή από προτεσταντικές θεολογικές αντιλήψεις, στόχευε στην γνωριμία του
Ευαγγελίου από τον λαό και δούλευε οργανωμένα γι’ αυτό. Κύκλοι Μελέτης Αγίας
Γραφής!!
Προφανέστατα η γνώση της Ευαγγελικής Διδαχής φέρνει
στο προσκήνιο το θέμα των αδελφών (των όποιων) και του Ευαγγελισμού τους. Των
εγγύς και των μακράν.
Ο Αναστάσιος «πήρε στα σοβαρά» το Ευαγγέλιο και
ξεκίνησε. Η προσπάθεια του ανακόπηκε κατ’ αρχάς από το αφρικανικό «φιλοδώρημα»
μιας ελονοσίας που τον ανάγκασε να επιστρέψει στην Ευρώπη. Έκανε τότε σπουδές
στην Γερμανία, πάντα με θέμα την Ιεραποστολή και την διακονία της σωτηρίας των
αδελφών!
Στην Ελλάδα εν τω μεταξύ υπήρξε η επιβολή της
Χούντας στα πολιτικά και η Εκκλησιαστική αλλαγή με τον ποιοτικό (όσον αφορά την
πίστη και την έγνοια του για την Εκκλησία...!) αφελή υπνοβάτη αρχιεπίσκοπο
Ιερώνυμο. Όντας από τον ίδιο πνευματικό χώρο, ο Ιερώνυμος τον χειροτόνησε βοηθό
του επίσκοπο και του ανέθεσε την Αποστολική Διακονία. Μια Ιεραποστολή των εντός
και των εκτός δια των βιβλίων... ! Συγχρόνως εξελέγη Έκτακτος καθηγητής στο
Πανεπιστήμιο των Αθηνών στην Ιστορία των Θρησκευμάτων. Ό,τι ανέλαβε προσπάθησε
ολοψύχως να το φέρει σε πέρας κατά τον αποδοτικότερο τρόπο. Το 1981 τον
προσκάλεσαν να «ξαναθυμηθεί» και να επιστρέψει στην Αφρική ως... τοποτηρητής (...να
αποδείξει ότι το αξίζει, και να μπορεί όποτε του καπνίσει του «Πατριαρχείου» να
του πει...τέλειωσε η ανάθεση...!). Στην Αφρική απόχτησε άσθμα και άρχισε η
περιπέτεια με τα μάτια! Εκεί είδε και το φυλλορρόημα του ονείρου της διοίκησης
της Αφρικής από Αφρικανούς! Οι περισσότεροι όταν ανέλαβαν... έγιναν δικτάτορες!
Το 1991 προέκυψε η Αλβανία. Στα αποκαΐδια του
τριαντάχρονου απηνούς διωγμού ο Χριστός ξαναϋλοποίησε το αρχαίο Γραφικό... ἐμφανής
ἐγενόμην τοῖς ἐμέ μή ζητούσιν...! Αυτό ίσχυσε και για τον Χριστό και για τον
Αναστάσιο που βρέθηκε στην Αλβανία στο όνομα του Χριστού, «διαγγέλων τό
πρόσταγμα Κυρίου». Στο κήρυγμα του Pashko
Vasa... «Η θρησκεία των Αλβανών είναι ο Αλβανισμός» ο Αναστάσιος κήρυττε τον
Εσταυρωμένο Ελευθερωτή από την φρικτότερη ανθρώπινη αιχμαλωσία, του εαυτουλίστικου
εγωκεντρισμού που ρημάζει τα πάντα. Τον
κήρυττε ουσιαστικά με τον τρόπο και την ποιότητα της ζωής του και με την
πρόταση ζωής που κόμιζε... Ο Αναστάσιος στην Αλβανία λειτούργησε ως ένας μυθικός
Φοίνικας, που έπρεπε να αναγεννήσει από τις στάχτες και τα αποκαΐδια την ομορφιά
του Μυστηρίου της Εκκλησίας του Χριστού, η οποία είναι «κόκκος σινάπεως» και
«λήμμα» και καρποφορία «εἰς ἑκατόν» του σπόρου, (όπως ο ίδιος άκουσε και
ξεκίνησε) που πεθαίνει και συγχρόνως δεν μένει μόνος!!
Επίσκοπος σημαίνει... ο
πρεσβύτερος που δεν «κοιμάται» αλλά επιβλέπει και φροντίζει τους αδελφούς του!
Αυτός που αντιγράφει τον Χριστό σε ποιότητα υπηρεσίας των άλλων... «ἐγὼ δὲ
εἰμί ἐν μέσῳ ὑμῶν ὡς ὁ διακονῶν»!!
Επίσκοπος είναι (λέει η ευχή της χειροτονίας) «οδηγός τυφλών, φῶς τῶν ἐν σκότει, παιδευτής αφρόνων, διδάσκαλος νηπίων, φωστήρ τῶν ἐν
κόσμω.» Ο Αναστάσιος ήταν όλα αυτά σε πληρότητα, όχι τόσον όσον αφορά τις
δυνατότητες του, που αδιαμφισβήτητα ήταν πολλές και μεγάλες, αλλά όσον αφορά
τις συνθήκες των χριστιανών. «Τυφλοί» «εν σκότει» «άφρονες» «νήπιοι»,
«καταδικασμένοι» να είναι έτσι για τριάντα τουλάχιστον χρόνια, ήσαν όλοι οι
εκεί κατοικούντες χριστιανοί.
Ο Αναστάσιος δεν
ανέβηκε σε θρόνο (αλλά κατά το λόγιο του αγίου Κοσμά) σε «ένα σκαμνί γεμάτο
καρφιά»!! Περπάτησε τον δρόμο του Γολγοθά (Via
Dolorosa) έχοντας «παράκλησιν ἐν
ταῖς θλίψεσιν» το περιεχόμενο της επωνυμίας
του!... Αναστάσιος!!
Λογικός και ελεύθερος
από αγκυλώσεις που μπερδεύουν την παράδοση συγχέοντας την στάχτη που η φωτιά
γεννάει με τα κάρβουνα που είναι η φωτιά-περιεχόμενο, μεταφράζει το Ευαγγέλιο
και την Λειτουργία στην τοπική γλώσσα!!! Δεν
υπάρχει ευαγγελισμός χωρίς κοινά κατανοητή γλώσσα. «Ἤκουον
ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ» Πώς αλλιώς μπορεί να ακούσουν; Στην ακολουθία
της κηδείας του Αναστάσιου έβλεπε κανείς κάποιους κληρικούς Έλληνες να
ασχάλλουν γιατί (σωστά) η ακολουθία γινόταν στα Αλβανικά! Χωρίς να σκέπτονται
τους χριστιανούς της Ελλάδος πώς αισθάνονται κατ’ αναλογία... ακατανοησίας!
Άραγε θα μπορούσαν οι ίδιοι αυτοί να υποστούν το ακατανόητο... κάθε Κυριακή;;
Ο Αναστάσιος ξεκαθάρισε
ότι χρειάζονται: Πρώτον, Μεταφορά του μηνύματος του Ευαγγελίου και της
λειτουργικής ζωής στην τοπική γλώσσα (σελ. 50). Δεύτερον, Δημιουργία τοπικού
κλήρου. Τρίτον, Οικονομική αυτοδυναμία για την Εκκλησία! Αυτό το είχε δει να το
προσπαθεί, δυστυχώς ατελέσφορα (από κακεντρέχεια «εκκλησιαστική» και πολιτική
κουτοπονηρία!!) ο μέντορας του αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Κοτσώνης. Ο Αναστάσιος,
δόξα τω Θεώ, το κατόρθωσε! Έγινε όπως ο ίδιος έλεγε «Διεθνής επαίτης», που όμως
λόγω του ποιοτικού του κύρους τον βοηθούσαν οι πάντες.
Οικοδόμησε 155 νέους
ναούς και επισκεύασε 162 παλαιούς ναούς και μοναστήρια. Αθροιστικά κατεσκεύασε
455 κτίρια υποστηρικτικά της ζωής της Εκκλησίας της Αλβανίας. Έστησε Νομικό
πλαίσιο της Εκκλησιαστικής Υπόστασης αναγνωρισμένο με Νόμο του Κράτους. Ήρθε
ξένος και υπέστη το ανάλογο bulling όχι μόνο από
τα κυβερνητικά στελέχη αλλά και από κοντόθωρους Έλληνες χριστιανούς εθνικιστές
των συνόρων (κληρικούς και μη) ΑΛΛΑ και «ἀφ’ ὧν οὐκ ἔδει»!! Τέλος
πάντων! «Σιγῆ τιμάσθω τά ἄρρητα...»! Έλαβε την Αλβανική υπηκοότητα μετά από 27
χρόνια τα Χριστούγεννα του 2018 με την ευγενική πρωτοβουλία του προέδρου Ιλίρ
Μέτα (σελ. 63)
Είχε νόμο ζωής το
Γραφικό από τις Παροιμίες «ποιεῖν
δίκαια καὶ ἀληθεύειν ἀρεστὰ παρὰ Θεῷ μᾶλλον ἢ θυσιῶν αἷμα.» (Παροιμίες
21,3) [Το να ενεργεί κάποιος με δικαιοσύνη και να αγαπά την αλήθεια, είναι
περισσότερο ευάρεστο στον Θεό , από τα αίματα πολλών θυσιών!!] Όπως έλεγε από
τηλεφώνου στον φίλο του Χρ. Γιανναρά , λίγους μήνες προ του θανάτου εκείνου.
«Δόξα τω Θεώ, νομίζω ότι πήραμε στα σοβαρά τον Χριστό στην ζωή μας» Και υπογράφοντας
τον αββά Δωρόθεο πρόσθετε: «Όσο πλησιάζουμε τον Χριστό με όλο μας το είναι,
τόσο πλησιάζουμε και ο ένας τον άλλον»!!
Ήταν διδάσκαλος της πίστης στον Χριστό, και στην
ποιοτική ζωή που γεννάει αυτή η πίστη, όταν είναι ελεύθερη αποδοχή, που στα διλήμματα
απαντάει (μαζί με τον αρχαίο εκείνο Πατριάρχη Ιωσήφ)... «τοῦ Θεοῦ εἰμί ἐγώ»!!
Πίστευε (πράγμα απολύτως αληθές και σωστό) ότι η
πίστη «ελέγχεται» στον δημόσιο χώρο και όχι στα συναισθήματα του
προσευχηταρίου. Στο προσευχητάρι μας σε ένα βαθμό... εκτονωνόμαστε. Στον
δημόσιο χώρο... ελεγχόμαστε για τη γνησιότητα των πιστευμάτων ή για τον
«πνευματικό» εγωκεντρισμό μας. Η αρένα το στάδιο και η αγορά ανέκαθεν έλεγχαν
τους χριστιανούς! Οι χριστιανοί ήταν στον δημόσιο χώρο χριστιανοί!
Οι διαιρέσεις των χριστιανών πίστευε και ο
Αναστάσιος πως είναι σκάνδαλο θανατηφόρο. Δηλητήριο που σκοτώνει
προβληματισμούς υγιείς και καλοπροαίρετες διαθέσεις ψυχών. Είχε καλές
ανθρώπινες αγαπητικές σχέσεις με κάθε ομολογίας χριστιανό αλλά και με
αλλοδόξους. Μέχρι τέλους «διετύπωνε επανειλημμένως εκκλήσεις προς τα
εκκλησιαστικά περιβάλλοντα για σύγκληση Πανορθοδόξου Διαβουλεύσεως προς
θεραπεία των προκληθέντων τραυμάτων» (σελ. 89). Μέχρι τώρα δεν εισακούστηκε.
Ευχόμαστε και ελπίζουμε τώρα που θα έχει αμεσότερη και «πρόσωπο προς πρόσωπο»
σχέση με τον Χριστό, να Τον ικετεύει, ώστε να παρέμβει ο Χριστός και δούμε όλοι...
Θεού πρόσωπο!!
Τα υλικοτεχνικά κατορθώματα του Αναστάσιου είναι
το δεύτερο και μικρότερο κατόρθωμα του. Μπορεί να τα κάνει και ένας καλός
μάνατζερ! Το κύριο έργο του είναι, ότι αποτέλεσε
γέφυρα πρόσβασης στον Χριστό για τους Αλβανούς χριστιανούς αλλά και για
κάθε καλοπροαίρετο αναζητητή, κάθε χρώματος, στο δέρμα και στις πολιτικές
αντιλήψεις!!
Πάνω απ’ όλα παντού
όπου βρέθηκε, έζησε, διακόνησε, ήταν, ένας Πρόδρομος του Χριστού που με όλη του
την ύπαρξη φώναζε και θα φωνάζει...:
α. Να ο Αμνός του Θεού, που μπορεί να σηκώσει στην πλάτη τις αμαρτίες του
κόσμου!
β. Να ο Χριστός ο Υιός του Θεού του Ζώντος.
γ. Να η Χώρα των Ζώντων, σε όποια βιολογική συνθήκη και αν βρίσκεται
κάποιος!
Ο Χριστός να τον αναπαύσει, «ἐν χώρᾳ ζώντων». Να
έχουμε την ευχή του.
Να προσεύχεται και για εμάς τους κατά το ήμισυ συμπατριώτες
του.
Να εύχεται να αγαπήσουμε τον Χριστό σωστά και να
τον ακολουθήσουμε στην ανθρώπινη πορεία της ζωής μας κατά το πρότυπο που ο
Χριστός μας έδειξε, για συνακολούθησή Του, «ἄχρις οὗ καταντήσωμεν οἱ
πάντες εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ» (Εφεσ. 4,13) ΑΜΗΝ.-
π.
Θεοδόσιος Μαρτζούχος
13 σχόλια:
Σας ευχαριστώ με όλη μου την ψυχή. Για όλα και σε όλα ένα πελώριο ΑΜΗΝ. Αθανάσιος Κοτταδακης
Διαβάζω με προσοχή πάντα τα κείμενα του π. Θεοδοσίου και πάντα τα βρίσκω ενδιαφέροντα. Και το παραπάνω είναι πολύ ενδιαφέρον κείμενο.
΄Ομως θα ήθελα να ρωτήσω τον π. Θ.:
1. Γιατί είναι κακό να έχει μια Αδελφότητα σχέσεις με το παλάτι, που τότε ήταν συνταγματική αρχή; Δεν ήταν άνθρωποι αυτοί και μάλιστα βαπτισμένοι Χριστιανοί; Εκεί δεν έπρεπε να να ακουστεί λόγος Θεού; Αν κάποιος έχει διασυνδέσεις με τη σημερινή ή είχε με τη χθεσινή κυβέρνηση αυτό είναι / ήταν έγκλημα;
Προλαβαίνω: Το πολιτειακό έχει λυθεί από το 1974...
2. Αλήθεια ποιοι είναι αυτοί οι ΄Ελληνες κληρικοί εθνικιστές των συνόρων που έκαναν bullying - και όχι bulling, ασήμαντο - στον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο; Μήπως πρέπει να γίνει πιο διαφωτιστικός ο π. Θ. σ' αυτό το σημείο;
3. Αν ζούσε στο κράτος της Αλβανίας ο π. Θ. και είχε εθνική ελληνική συνείδηση δε θα ήθελε να ακούσει στην ελληνική γλώσσα κάτι περισσότερο απ' ό,τι ακούστηκε στην εξόδιο ακολουθία του Μακαριστού Αναστασίου;
Υπάρχουν δηλαδή κυρίαρχοι Χριστιανοί προνομιούχοι και άλλοι μη προνομιούχοι; Αυτό δεν είναι και η πολιτική διακρίσεων της κομμουνιστικής και μετακομμουνιστικής Αλβανίας απέναντι σε αρκετούς ΄Ελληνες που ζουν εκεί; Μπορεί η εκκλησία να εξυπηρετεί φυλετικής χροιάς πολιτικούς στόχους;
Η αναφορά ......(...να αποδείξει ότι το αξίζει, και να μπορεί όποτε του καπνίσει του «Πατριαρχείου» να του πει...τέλειωσε η ανάθεση...!). Μου θύμισε το ξωπέταγμα του π.Θεολόγου Χρυσανθακόπουλου από το Κογκό λόγω του εκ Μητροπόλεως Σύρου "κελεπουριού" που μετακινήθηκε στο Π.Αλεξανδρείας ...Κύριος οίδεν τίνων κρίμασι.....
Καλησπέρα σας. Είμαι ο π.Θεοδοσιος και θέλω να πω δυο λόγια στον πρώτο ανώνυμο σχολιαστή του κειμένου μου για τον μακαρία τη λήξει αρχιεπίσκοπο Αναστασιο. Γράφετε..» Μπορεί η Εκκλησία να εξυπηρετεί φυλετικης χροιάς πολιτικούς στόχους» ? ΑΡΙΣΤΑ. ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΟΧΙ. Αυτό ακριβώς θέλω να επισημάνω….ΟΜΩΣ ..Από την πλευρά των Αλβανών κάτι τέτοιο είναι απαράδεκτο από την πλευρά των Ελλήνων είναι αυτονόητο ? Το χριστιανός είναι πριν το έλληνας και πριν το Αλβανός ή όποια άλλη εθνικότητα….Καθε τοπική εκκλησία έχει βεβαίως εθνικό χρώμα αλλά ο Αναστάσιος ήταν Αρχιεπίσκοπος της Αλβανικής Εκκλησίας μέσα στην οποία υπήρχε και η ελληνική μειονότητα….Πηγε εκεί …διαγγέλων το πρόσταγμα Κυρίου….οχι ως πολιορκητικός κριός των ελληνικών εθνικών συμφερόντων….Αυτο το….διακονημα το είχαν αναλάβει αυτοπροαιρέτως άλλοι…των φρονίμων ολιγα.!!!
Φυσικώ τω λόγω η Εκκλησθα της Αλβανίας να κηδεύει τον αρχιεπίσκοπό της στη γλώσσα της !!!! Που βεβαίως καταλαβαίνουν και οι μειονοτικοί έλληνες….που ΔΕΝ καταλαβαίνουν τα ελληνικά της Εκκλησίας….
Σκεφτείτε, αδερφέ μου, τα δεδομένα ανάστροφα….Ναχαμε στην Ελλάδα Αλβανό στην καταγωγή αρχιεπίσκοπο και η κηδεία του να γινόταν στα αλβανικά χάριν των αλβανόφωνων του Κρανιδιου της Βοιωτίας και της ανατολικής αττικής και της Καρύστου……Θα κάναμε….σεισμό Αγαδήρ….!!!
Ας δοξολογήσουμε τον Χριστο που χάρισε στην Εκκλησία Του τον Ανααστασιο που ΟΠΟΥ και αν βρέθηκε έδειξε με την ποιότητα της ζωής του το αξιολάτρευτο του προσώπου του Χριστού και το μεγαλείο του Μυστηρίου της Αγιας Εκκλησις Του. Όσον το κατ’εμέ ταύτα φρονώ και ταύτα λέγω. Να έχουμε την ευχή του.
Θεοδοσιος
Μεγάλο το κακό στην ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησία οι εθνικές Εκκλησίες. Σπέρνουν διχόνοιες.
π. Νεόφυτος
Με εξέπληξε, π. Θεοδόσιε, η απάντησή σας. Είστε σίγουρος ότι οι ΄Ελληνες μειονοτικοί - και μάλιστα εκείνοι που γνώρισαν σκληρούς διωγμούς για την πίστη - γνωρίζουν την αλβανική γλώσσα; Ποιος τον ήθελε τον Αναστάσιο ως πολιορκητικό κριό ελληνικών εθνικών συμφερόντων; Πείτε το ξεκάθαρα. Ο άγιος Γέροντάς σας κυρός Μελέτιος υποστήριζε ότι οι πιστοί έχουν δικαίωμα να ασκούν τη λατρεία - και όχι μόνο - στην απλή νεοελληνική γλώσσα. Τι θα έλεγε για τους ΄Ελληνες μειονοτικούς που δε γνωρίζουν την αλβανική; Μήπως η 'απολυταρχία' του κυρίαρχου, που δεν υπολογίζει αδελφούς ομοδόξους εισάγει στον ιερό χώρο της Εκκλησίας τον απαράδεκτο εθνικισμό; Γιατί πρέπει ακόμα και στον ιερό χώρο της εκκλησίας και σε ώρες ψυχικού άλγους κάποιοι πρέπει να αισθανθούν ότι ΠΡΕΠΕΙ να έχουν κάτι λιγότερο από τους ... κυρίαρχους; Δεν είμαι αυτό ρατσιστικό; ΄Εχει θέση ο ρατσισμός στον χώρο της Εκκλησίας; Το να ακουστούν και κάπως περισσότεροι ύμνοι στην ελληνική είναι πράξη εφαρμοσμένης Χριστιανικής αγάπης και όχι ύποπτη παραχώρηση και υποχώρηση στον ελληνικό εθνικισμό. Είναι ευγένεια και αρχοντιά αλληλοκατανόησης και αλληλοπεριχώρησης. Γιατί αυτή η περιφρόνηση σε δικαιώματα αδελφών, ΑΝ τους θεωρούμε αδελφούς τους Βορειοηπειρώτες; Αυτά. Και συγγνώμη αν τάραξα κάπως την ησυχία σας με καλοπροαίρετες κατ' εμέ ερωτήσεις.-
Μα ο εθνοφυλετισμός είναι κουσούρι της Ορθόδοξης Εκκλησίας ,ούτε οι Καθολικοί ,ούτε οι Προτεστάντες έχουν τέτοιες εθνοφυλετικές έριδες ,όπως οι Ελλήνόφωνοι και οι Σλαβόφωνοι ΤριτοΡωμαϊκής ιδεοληψίας.
Καλημέρα, αδερφέ ή πάτερ…
Δεν με ταράξατε καθόλου μη φοβάστε. Είστε πολύ ευγενικός. Έχω ακούσει άπειρα κακοδιάθετα σχολιανά! Οι σκέψεις σας αναδύουν ειλικρίνεια και , συγχωρείστε με, καλοπροαίρετη μεροληψία που σας κάνει να εκτίθεσθε… Τι εννοώ?? ΟΛΟΙ οι κάτοικοι της Αλβανίας Αρβανίτες ή έλληνες αδιάφορο , στα σχολεία που όλοι πήγαιναν μάθαιναν αλβανικά…Ανεξαρτήτως λοιπόν εθνοτικής υποδομής ή υπηκοότητα επέβαλε την γλώσσα του κράτους ! Αυτό συνέβαινε παντού , μετά τα εθνικά κράτη… Οι Γάλλοι δάσκαλοι σχεδόν μέχρι τις αρχές του εικοστού αιώνα ξύλοφορτωναν τα παιδιά στη νότια Γαλλία να μη μιλάνε Προβηγκιανα. Τα ίδια σχεδόν και σε μας στις αλβανόφωνες περιοχές. ΟΛΟΙ λοιπόν οι κάτοικοι της Αλβανίας μιλάνε και καταλαβαίνουν αλβανικά…εκτός από εκείνους που μετά το 1991 γεννήθηκαν εδώ…Καταλάβαιναν λοιπόν όλοι την νεκρώσιμη ακολουθία…Άλλωστε όπως ο μακαρίτης Αναστάσιος έλεγε.. Την προσευχή και το βρισίδι ΜΟΝΟ στη μητρική σου γλώσσα μπορείς να τα κάνεις !!!
Το αθεϊστικο κράτος του Χοτζα δεν κυνήγησε και ταλαιπώρησε μόνον έλληνες…και οι μουσουλμάνοι θρησκευόμενοι μπεκτασιδες την ίδια τύχη είχαν…απλώς οι έλληνες είχαν και επιπλέον την εθνική καταγωγή εις βάρος τους για τον Χοτζα….
Και μια επεξήγηση στον φίλο Jean Alatzo….oεθνοφυλετισμος όντως είναι ορθόδοξη αποκλειστικότητα…Οι Σλαβοφιλοι με την τρίτη Ρώμη εξέφραζαν μια …χαζή «θεολογία» αλλά και οι ελληνόφωνες εκκλησίες ήταν στον ίδιο χαζό πειρασμό…Τα περί απόρριψης του εθνοφυλετισμού με την γνωστή Σύνοδο του 1874 είναι ωραιοποιημένες αυταπάτες… Στη Σύνοδο αυτή όχι μόνο ΚΑΝΕΝΑΣ σλαβόφωνος δεν μετείχε αλλά ( κωμωδία) το έσκασε νύχτα ( ακριβώς έτσι) και ο Πατριάρχης Ιεροσολυμων Κυριλλος αφού του διεμήνυσε ο Ρώσος πρέσβυς ότι αν μείνει….τελος στα ρούβλια….χαχαχα.
Αρχή θεραπείας των πάσης φύσεως προβλημάτων είναι η ειλικρινής αναγνώριση-διάγνωσή τους…
Ελέει του Πανοικτίρμονς Χριστού σωθειημεν οι πάντες….Σλαβοι. Ρώσοι…Έλληνες…Πας άνθρωπος…ΑΜΗΝ. π.Θεοδοσιος
Σας διαβάζω π. Θεοδόσιε και με το του Χριστοδούλου λόγο «σας πάω» αν και μόνο σε φωτό σας έχω δει. Ο λόγος σας είναι παραδοσιακός συγχρονισμένος με πάμπολες γνώσεις και αυτό σας κάνει κάτι το ξεχωριστώ οι περισσότεροι κληρικοί δεν διαβάζουν γιατί τα ξέρουν όλα. Το κακό ότι αυτές οι φωνές οι ξεχωριστές στην Ελλάδα είναι ούτε δέκα.
Δεν το γνώριζα αυτό ‘Πατριάρχης Ιεροσολυμων Κυριλλος αφού του διεμήνυσε ο Ρώσος πρέσβυς ότι αν μείνει….τελος στα ρούβλια….’ ότι είχε συμβεί το γνωρίζω γιαβτο σήμερα. Η ιστορία λένε επαναλαμβάνεται γιατί την ξεχνάμε ή καλύτερα δεν την γνωρίζουμε όλοι εμείς.
Την ευλογία σας
Άγγελος
Ευχάριστο το ότι δεν τάραξα την ησυχία σας.
Ευχαριστώ και για το ενδιαφέρον σας για το αν εκτίθεμαι ή όχι.
ΑΛΛΑ μάλλον εκτίθεσθε περισσότερο από μένα.
1. Γιατί δεν απαντάτε στα ερωτήματα και πάτε "από πέτρα σε λιθάρι."
2. Προτιμώ να υπερασπίζομαι αδελφούς καταπιεζομένους έστω και αν στα μάτια σας αυτό είναι ''έκθεση".
3. Δεν είναι τιμητικό για έναν ορθόδοξο ιερωμένο να συντάσσεται με εθνικιστές και ρατσιστές καταπιεστές και όχι με καταπιεζομένους.
4. Η Εξόδιος Ακολουθία είναι προσευχή και ΑΚΡΙΒΩΣ γι' αυτό θα πρέπει να γίνεται ΚΑΙ σε μητρική γλώσσα σε μια προσπάθεια αντιεθνικιστικής και χριστιανικής συμπερίληψης.
5. Τι χρειάζεται αυτό το αποπροσανατολιστικό κουβάρι που φτιάχνετε στα κείμενά σας με Αλβανούς, Αρβανίτες, ΄Ελληνες, Κρανίδια, Κάρυστο, Γάλλους, Προβιγκιανούς κλπ κλπ
6. Επειδή ο Χότζα αδίκησε τους ΄Ελληνες στη Βόρειο ΄Ηπειρο περισσότερο από άλλους πρέπει να συνεχιστεί η αδικία και σήμερα; Και από σας;
7. Μπορείτε να μας πείτε σε ποια αλβανόφωνη (!) περιοχή της Ελλάδας ξυλοφορτώνονταν αλβανόφωνοι για να μη μιλούν αλβανικά, πότε και αν αυτό γινόταν με πρωτοβουλία της Εκκλησίας;
8. Υποθέτω ότι μέχρι να βρει και να χειροτονήσει ο μακαριστός Αναστάσιος κληρικούς ζητήσατε να πάτε και εσείς να λειτουργήσετε μερικές φορές εκεί. Δεν ήταν μεγάλη η απόσταση. ΄Ετσι για παρηγοριά καταπιεσμένων επί δεκαετίες Ορθοδόξων αδελφών. Ναι ή όχι; Και γιατί; Δεν πιστεύω να φοβηθήκατε επειδή θα τελούσατε στην ελληνική τη Θ. Λειτουργία;
9. Υποθέτω πάλι ότι συνεχίζετε να υπηρετείτε σε μια μητρόπολη που στα χρόνια του φοβερού διωγμού της Εκκλησίας στη χώρα του Χότζα δεν εκδήλωσε φανερά το ενδιαφέρον της για την τύχη των εκεί πιστών εν αντιθέσει προς όλες τις υπόλοιπες όμορες και μη ηπειρωτικές ή μη μητροπόλεις στη διωκόμενη Εκκλησία, ώστε να βρει ευκαιρία και το Οικουμενικό Πατριαρχείο να θέσει το ζήτημα εκεί που έπρεπε.
Αυτά και δε θα επανέλθω. -
Ασφαλώς θα πρέπει να ευχόμαστε να σωθούν όλοι οι άνθρωποι, διότι με αυτό δείχνουμε την αγάπη, που οφείλουμε να έχουμε για τόν αδελφόν μας.
Θυμόμαστε όμως (δέν πέρασαν πολλά χρόνια), ότι όταν το Φανάρι αναγνώρισε τον Επιφάνιο καί την ομάδα του ως κανονικούς Επισκόπους, κατόπιν στράφηκε πρός την Εκκλησία της Ελλάδος με το επιχείρημα "το αίμα νερό δέν γίνεται", για να υπάρξει καί δεύτερη αναγνώριση των Ουκρανών.
Αρα λοιπόν ο εθνοφυλετισμός δέν είναι καλή έννοια για τήν Εκκλησία καί τόν καταδικάζουμε, αλλά ενίοτε μπορούμε να χρησιμοποιούμε λέξεις όπως "αίμα", για να κάνουμε τη δουλειά μας ......
Οι εθνικιστικές κορώνες από τα μετόπισθεν είναι εύκολες. Ο Αναστάσιος ήταν αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου – Αλβανίας δεν ήταν Αρχιεπίσκοπος Βορείου Ηπείρου. Στα Τίρανα μιλούν Αλβανικά ως Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας φρόντισε να μάθει και να μιλάει Αλβανικά. Να σταματήσουν οι εθνικόφρονες να προκαλούν. Οι Βορειοηπειρώτες σχεδόν είναι στην Ελλάδα όλοι και ούτε να ψηφίσουν δεν πάνε. Σωστά και αληθινά μας τα λέει ο π. Θεοδόσιος. Η αλήθεια πικραίνει όσους κάναμε λάθη στο παρελθόν κ. 12,53.
Γράφει ο διαμαρτυρόμενος σχολιαστής « Αυτά και δε θα επανέλθω. –» τον φώτισε ο Θεός να αποσυρθεί.
Δημοσίευση σχολίου