ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΔΟΦΙΛΗΜΑ ΣΤΟΝ ΑΔΕΛΦΙΚΟ ΕΝΑΓΚΑΛΙΣΜΟ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
«Ο Φραγκίσκος ως προσωπικότητα έκανε
κάποια βήματα προς εμάς, και εμείς προς
αυτόν. Ο Φραγκίσκος ήταν ο πιο προοδευτικός. Θεωρούσε ότι ορθόδοξοι,
διαμαρτυρόμενοι και καθολικοί ανήκουν
στην ίδια θρησκεία. Αυτό το ένιωθε ο Πάπας. Και είναι ο πρώτος που τα είδε
έτσι, γιατί αν πάρετε τον Βενέδικτο πριν από εκείνον, ήταν ακριβώς ο πιο
συντηρητικός Πάπας. Οπότε εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι ο καινούργιος Πάπας
να είναι προοδευτικός. Και για να είναι προοδευτικός πρέπει να είναι συνέχεια
του Φραγκίσκου. Η ίδια πάντως ξεχωρίζει τον Φιλιππινέζο Λούις Αντώνιο Τάγκλε,
καθώς η Ασία είναι μια αναδυόμενη παγκόσμια δύναμη», δήλωσε η αειθαλής παρά ένα
εκατό διαπρεπής Βυζαντινολόγος Καθηγήτρια κα Γλύκατζη Αρβελέρ-«Η Καθημερινή»,4.5.25.
Θα αντικαταστήσω με τα, «θαρρετός», «τολμηρός», «έξω της παρεμβολής», το, «προοδευτικός», γιατί το έχουν ιδιοποιηθεί και μολύνει με ολοκληρωτικό ιό μαρξιστικό οι πάσης αποχρώσεως αριστεροί. Και θα γράψω την κρίσιμη φράση έξω και μακριά από δικές μας αιρεσιομανικές εκφράσεις κατά π. Θεοδόσιο Μαρτζούχο προσφυέστατα ως εξής. «Ορθόδοξοι, Ρωμαιοκαθολικοί, και Διαμαρτυρόμενοι ανήκουν στην ίδια θρησκεία, «ως μαλωμένοι αδελφοί» ! Με το κύριο βάρος, την ουσία του πράγματος να πέφτει ολότελα πάνω στο, «αδελφοί», ήτοι παιδιά του Θεού, που πώς να το κάνουμε, παντού κι απ’ όπου κι αν τον δεις ή τον αγγίξεις, «Αγάπη εστί» !
Τέλος ως προς τον μέλλοντα να εκλεγεί Πάπα, «ο Κύριος οίδε, και ο Κύριος θα αποφασίσει» ως λέμε στα θεολογικά. Αλλά η μνεία και αναφορά της στον Φιλιππινέζο Καρδινάλιο Λούις Αντώνιο Τάγκλε, μου κίνησε την περιέργεια, και έψαξα, και διάβασα, και έμεινα ευχάριστα έκπληκτος και για την ευρύτητα της θεολογικής, φιλοσοφικής και άλλης μόρφωσης του κλπ. αλλά και για το πόσο μοιάζει του μακαριστού Φραγκίσκου, δική του άλλωστε εκλογή, και είναι στην έξοδό του στα κοινωνικά και κατανόηση στα ανθρώπινα, πολύ ανθρώπινα προβλήματα, αυτά που κάνουν, δείχνουν, και αναδείχνουν το χριστιανό του Χριστού, δικό του αντίγραφο εν πολλοίς ! Πλην και επαναλαμβάνω, Κύριος οίδε, και Κύριος γνωρίζει και το ποιος και το γιατί, όπως λέμε θεολογικά.
****** ***
******
Άλλη περιέργεια τώρα, ή δεν ξέρω άλλο τι,
με πήγε στην «Εκκλησιαστική Ιστορία» του Καθηγητή Βασιλείου Στεφανίδη, όπου
διάβασα επιλεκτικά και έμεινα κάποια σχετικά με την ατυχή «Ενωτική» σύνοδο
Φεράρας-Φλωρεντίας, 1438-1439, δέκα και τέσσερα χρόνια πριν την Άλωση, πριν το
ανείπωτα τραγικό επερχόμενο, όπου κατά το αρχαίο της εκστρατείας στη Σικελία. «Ουδέν εστίν ό,τι ουκ απώλετο»
! Και αντιγράφω, σελ.359κε. «Εν Φεράρα ηγέρθησαν
ζητήματα εθιμοτυπίας εις τα οποία υπεχώρησαν οι δυτικοί, φοβηθέντες μήπως ματαιωθεί σύνοδος, και οι ανατολικοί μεταβώσιν εις την σύνοδον της Βασιλείας της
Ελβετίας, η οποία κυρίως απηρτίζετο εκ της αντιπαπικής Δύσεως, και είχεν επίσης
καλέσει τους ανατολικούς. Δια τούτο ο πάπας-Ευγένιος Δ΄-δεν επέμεινεν, ο πατριάρχης Ιωσήφ να φιλήση τον πόδα αυτού …
… Ως πρώτον ζήτημα συνεζητήθη η εν τω
λατινικώ συμβόλω προσθήκη του “Filioque”-“Και
εκ του Υιού”. Ο Εφέσου Μάρκος Ευγενικός εζήτησε να αναγνωσθώσιν οι όροι των
οικουμενικών συνόδων … εξήγαγε δε το συμπέρασμα κατά της προσθήκης … διότι δεν ανεφέρετο εν αυτοίς … Είχε βεβαίως
εν νω τον 7ο Κανόνα της 3ης Οικουμενικής Συνόδου. «Ετέραν
πίστιν μηδενί εξείναι προφέρειν, ήγουν συγγράφειν ή συντιθέναι παρά την ορισθείσαν παρά των
αγίων πατέρων των εν τη Νικαέων συναχθέντων πόλει… Ο δε Γεώργιος Γεμιστός
έκαμεν την επομένην ορθήν παρατήρησιν, αν ήτο γνήσιον, οι λατίνοι θεολόγοι από
πολλού θα το είχαν μεταχειριστεί υπέρ εαυτών…»
Δεν προσθέτω άλλο τι, είναι τα πάντα γνωστά, και όποιος θέλει μπορεί να τα διαβάσει στη συνέχεια του ίδιου βιβλίου, ως και στο, «Η Ορθόδοξη Εκκλησία» του Κάλλιστου Γουέαρ όπου και γίνεται χαρακτηριστικός λόγος για τα «γεράκια» και τα «περιστέρια», γύρω από το θέμα αυτό. Μένω και κρατώ μόνο τούτο. «Εν Φεράρα ηγέρθησαν ζητήματα εθιμοτυπίας … Δια τούτο ο πάπας-Ευγένιος Δ΄-δεν επέμεινεν, ο πατριάρχης Ιωσήφ να φιλήση τον πόδα αυτού». Και βέβαια δεν επαναλαμβάνω το πώς και γιατί δεν επέμεινε. Πάω όμως πεντακόσια τόσα χρόνια μετά, όπου πρώτος ο μακαριστός Οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας, Γέροντας ψηλός και επιβλητικός έκλεισε στην ολόθερμη αγκαλιά του τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον 6ο κλπ. Και θυμίζω απλώς πόσο άγρια άρχισαν τα εδώ «γεράκια» να τον τσιμπολογούν. Και δεν προσθέτω άλλο τι, παρά μόνο πόσες φορές τα τελευταία χρόνια οι Πάπας Φραγκίσκος και Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος δεν βρέθηκαν σε αμοιβαίο αδελφικό εναγκαλισμό και αμοιβαίο ασπασμό των χειρών αυτών !
Άλλα χρόνια άλλη «εθιμοτυπία». Μάλλον άλλη αγάπη, άλλη καρδιά ! «Μαλωμένοι»,
βλέπετε, δε γίνεται αλλιώς, δεν το επιτρέπουν τα «γεράκια» των δύο πλευρών. Και
είναι συνετοί, και δεν είναι για άλλο πιο δεινό. «Αδελφοί» όμως, μέσα καρδιά, αυτό που δεν καταλαβαίνουν τα
αμφοτέρωθεν «γεράκια», αυτό που παραχωρούν «τα περιστέρια», ως από καρδίας και προς
άπαντες αδελφοί !
Άλλη
εθιμοτυπία προς το «ίνα πάντες εν ως και ημείς πάτερ και
αυτοί ώσιν», και προσμονή σε αγρύπνια και προσευχή ώσπου να δείξει κάτι ο
Θεός.
Αθανάσιος Κοτταδάκης
7 σχόλια:
"φτού" κι απ'την αρχή το λιβάνισμα στον πάπα!
Η συν/δος της Λυών(1274) καταργήθηκε αμέσως!
Στον ενάμισυ αιώνα ενωτικές φωνές του Βαρλαάμ κ του Παύλου αρχ/που Σμυρνης ακούγονταν,αντικρουόμενες από τις ανθενωτικες του Νείλου και του Καβάσιλα.
Οι νέες προσπάθειες για ένωση έγιναν στη Φ.Φ & θα σήμαιναν την ολοκληρωτική υποταγή των Βυζαντινών στους Λατίνους.
Οι ανθενωτικοί Μάρκος Ευγενικός και Γεννάδιος Σχολάριος,
τ ο ν ι ζ α ν,τις δογματικές διαφορές!!
...ο *καρδινάλιοςΒησσαρίων κ ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων,πρόβαλλαν την υπεροχη της παιδείας της Δύσεως.
"Τι αδελφοί"; Δεν το καταλαβαίνουμε!
Πατερικοι η μετα-πατερικοι;
Η Θεολογία των αγίων μας Πατέρων πηγάζει από το Αγ.Πνευμα..!!!!
Η μεταπατερική θεολογία είναι 0ικουμενισμός.
Όπου αδελφές εκκλησιες ,είναι όλες οι εκκλησίες που είναι ενωμένες κ έχουν αποστ.διαδοχη κ όπου γίνεται επικλησις αγ.Πνευματος ,εκεί κ εκκλησία.( )
,..και υπάρχουν οι αντίστοιχες θεωρίες των δύο πνευμόνων και των κλάδων κλπ.
Ήρθε λοιπόν ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ μια ενότητα μεταπατερική,διότι εάν ήταν Πατερική,δεν θα γινόταν τίποτα αφού όσες προσπάθειες έγιναν τις προηγούμενες φορές δεν έπεισαν.
Η Θεολογία των αγίων Πατέρων έχει πηγή της Το Αγ.Πνευμα,
την ζωή,τα δόγματα, την αγάπη των δογμάτων,την ενότητα της πίστεως κ του δόγματος ,την ενότητα στην Εκκλησία,με τα Μυστήρια και την Αποστολική και Πατερική Παράδοση.
Η Ορθ.Εκκλησια υποτάσσεται στον Χριστό ΕΦ.4-24) Κ
όχι στον Παπά....
Έτσι το βλέπουμε!
Οπότε τι αδελφοί;
Πολύ ωραίο το κείμενό σας κ. Κοτταδάκη. Αποπνέει ηρεμία στοχασμού και νηφαλιότητα.
Ευτυχώς που γράφουν κάποιοι σε τούτο το ιστολόγιο, όπως ο π. Θεοδόσιος και ο κ. Κοτταδάκης, και με τον λαγαρό, ειλικρινή και θεολογικό λόγο τους, βάζουν τα πράγματα στη σωστή, και προπάντων χριστιανική θέση τους. Χωρίς φανατισμούς, και κατασπαράξεις. Και δημιουργούν σε μας τους αθεολόγητους, στερρότητα πίστεως και ενάργεια σκέψεως.
Τα κείμενα σας είναι μια όαση στη σημερινή κοινωνία κάποιων σούπερ ορθοδόξων οι οποίοι γράφουν χωρίς να γνωρίζουν τι πιστεύουν και τι θέλουνε
Μην τους ακούτε συνεχίστε να γράφεται ώστε να φωτιζόμεθα και εμείς και να παίρνουμε δυνάμεις
Αν κατάλαβα καλά, αυτό που χωρίζει την Ορθοδοξία με τον Παπισμό είναι απλώς ότι είμαστε αδέλφια που είναι μαλωμένα; Όπως γίνεται δηλαδή και στις καλύτερες οικογένειες, για κάποια χωράφια και κάποια κτήματα;
Είναι σοβαρές απόψεις αυτές;
Ο Άγιος Παΐσιος, για αυτό το θέμα πίστευε και έλεγε ότι δεν μπορούμε να αναμίξουμε χρυσάφι με μπακίρι, όχι γιατί είμαστε μαλωμένοι, αλλά γιατί αυτά τα δύο δεν γίνονται ένα. Το ίδιο πιστεύουν και όλοι οι άγιοι.
Αλλά θα μου πείτε ότι αυτοί δεν είχαν την ποιότητα και την ποσότητα της αγάπης και της σοφίας που έχουμε εμείς σήμερα.
Μεγάλο το δίκιο σας.
Η θεωρία περί "μαλωμένων αδελφών" στηρίζεται άραγε σε κάποιο Αγιοπατερικό χωρίο ή είναι προσωπική άποψη δύο αρθρογράφων ;
Ο Αγιος Γρηγόριος Παλαμάς πάντως, στον Α' Αποδεικτικό Λόγο Περί Εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος, δέν λέει ότι οι ρωμαιοκαθολικοί μάλωσαν με τους αδελφούς τους Ορθοδόξους, αλλά ότι έπεσαν θύματα του αρχεκάκου όφεως, ο οποίος "κίνησε πάλιν την κεφαλήν του" και "δια των αυτώ πειθηνίων Λατίνων περί Θεού καινάς εισφέρει φωνάς".
Αρα δέν πρόκειται για "αδελφικό καυγά", αλλά για Λατίνους που έγιναν "πειθήνιοι" στον αρχέκακον όφιν καί στις "φωνές", που αυτός τούς υπέβαλε.
Τί φταίνε λοιπόν οι Ορθόδοξοι, αν οι άλλοι έγιναν πειθήνιοι στόν όφιν ;
Απορώ γιατί τόση αγω για τούς παπικούς και πηγαίνουμε κοντά τους σαν τους ζητιάνους!
Είμαστε ορθόδοξοι καί αυτοί ήταν κάποτε ορθόδοξοι καί μακάρι να ξαναγίνουν.
Αυτό το "κυνήγι"πάντως είναι από αγωνία να σώσουμε το πλανηθέν ή από έντονη "σύγχρονη"αγαπολογία;
Δημοσίευση σχολίου