«ΤΑ ΙΕΡΑΤΙΚΑ ΜΠΑΝΙΑ»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Συνέβη να μπω «Αναστάσιος» 29.07.25 και
να διαβάσω την ανάρτηση 7,41 π.μ. «Τα
ιερατικά μπάνια», ελάχιστα λεπτά μετά. Και ήθελα να διαμηνύσω και να πω,
πόσο σας καταλαβαίνω, πάτερ μου, πόσο σας κατανοώ, αλλά κρατήθηκα. «Άσε να
δεις» είπα μέσα μου, «περίμενε και γράφεις σε λίγο που θα γίνει το «έλα να δεις»,
«η τρίχα, τριχιά» ! Πώς «θα
διυλιστεί το κουνούπι, και η καμήλα, που λέει το Ευαγγέλιο, θα καταπιωθεί» ! Πώς οι … «ορθόδοξες»
αγιοσύνες, θα πάρουν τ’ άρματα. Πώς ο συνακόλουθος «ορθόδοξος» λαϊκιστικός
αναλαφαβητισμός, αυτό το μείγμα μιας παγανομαγικής, τάχα μου «ορθόδοξης»
θρησκευτικότητας θα αποκαλυφθεί.
Για ένα γεγονός τόσο απλό, τόσο φυσικό, τόσο ανθρώπινο, χριστιανικά ανθρώπινο, ορθόδοξα ανθρώπινο. Ένας έγγαμος παπάς, με την παπαδιά, και τα δυο παιδιά τους πήγαν σε μια παραλία της φλεγόμενης φέτος Ελλάδας. ‘Εβγαλαν τα αντίστοιχα ρούχα, έμειναν με το μαγιό, κι έπεσαν στη δροσιά της καταγάλανης ευλογία-δωρεά Θεού θάλασσας, όπως όχι λίγοι άλλοι γύρω τους. Αμφιβάλλω, αν το πρόσεξαν πολλοί ή αν τους παραξένεψε, ενώ έχω την αίσθηση-βεβαιότητα ότι θα το χάρηκαν όσοι πολλοί. Και όχι λίγοι θα είπαν. «Ο παπάς μας, αυτός που προεξάρχει της Λειτουργίας μας την Κυριακή, εδώ κοντά μας, εδώ πλάι μας, στη δροσιά της θάλασσας, δωρεά, ευλογία Θεού» ! Έπαιξαν με τα παιδιά τους, με τις ρακέτες που έφεραν, ή αν ήταν μικρά τους έκαναν λακκουβίτσες και άλλα τινά. Μετά πήγαν στο εγγύς Αναψυκτήριο, και ήπιαν ένα παγωμένο νες καφέ ή ένα αναψυκτικό, Τέλειωσαν, πήραν το λεωφορείο ή με το αυτοκίνητό τους γύρισαν σπίτι τους.
Επαναλαμβάνω για να χωνευτεί, ένας έγγαμος παπάς, πατέρας με παιδιά, που περιμένουν το πατρικό χάδι του και το παιχνίδι του πατέρα τους, όπως όλα τα παιδιά, και όχι καλόγερος, το υπογραμμίζω και αυτό. Και εδώ θυμάμαι το Μ. Βασίλειο να περιγράφει πώς πατεράδες παίζουν με τα παιδιά τους, και μάλιστα σοφά, τα αφήνουν να τους νικούν. Τι, αλήθεια, από πάντα ταύτα δεν είναι του Θεού ή τι είναι προσβολή του Θεού, ή της ιερής αποστολής που ευτύχησε-ευλογήθηκε ο έγγαμος παπάς να διακονεί;
Και εδώ επίσης θυμάμαι και θα πω, με τι
λαχτάρα μακαριστή τώρα ηγουμένη αναφερόταν σε ένα θαλάσσιο μπάνιο, και, αν δεν κάνω λάθος, πήγε να το χαρεί κι αυτή
κάπου λίαν διακριτικά ! Όπως θυμάμαι επίσης το ελεγτικό-γράφε θρασύ ύφος-με το
οποίο με αποπήρε συγγενικό επισκοπικό πρόσωπο, εξαίρετου και λίαν αγαπητού μου,
γράφε σεβαστού Μητροπολίτη. «Κάνει μπάνιο, κε Κοτταδάκη ο Δεσπότης»; Αλλά και
ξέρω ότι όταν ο μακαριστός γέρασε και είχε σκεβρώσει και είχε απόλυτη ανάγκη,
την κάλυπτε σε πισίνα ιδιωτική διακριτικά !
Επίσης θυμούμαι εδώ το ωραίο γραφόμενο
από αοίδημο ρώσο θεολόγο Π. Ευδοικίμωφ. «Μια μέρα ένας άγιος σταμάτησε στο
σπίτι μας. Η μητέρα μου τον είδε στην αυλή να κάνει τούμπες για να διασκεδάσει
τα παιδιά, «Ω μου είπε, είναι στ’ αλήθεια ένας άγιος, μπορείς γιε μου να πας
κοντά του». Ο άγιος έβαλε το χέρι του στον ώμο μου και μου είπε. –«Τι σκέφτεσαι
να κάνεις μικρέ μου»; --«Δεν ξέρω, Τι θέλετε να κάνω». – «Όχι πες μου εσύ τι θέλεις να κάνεις». –«Ω μου αρέσει να παίζω». –«Λοιπόν θέλεις να
παίξεις με τον Κύριο»; --«Δεν ήξερα τι
να απαντήσω»; --«Βλέπεις, πρόσθεσε, αν μπορούσες να παίξεις με τον Κύριο, αυτό
θα ήταν το πιο μεγάλο πράγμα που θα’κανε ποτέ κανείς. Όλοι τον παίρνουν τόσο πολύ στα σοβαρά, ώστε τον κάνουν θανάσιμα
πληκτικό … Παίξε με το Θεό γιε μου.
Είναι ο καλύτερος σύντροφος για τα παιχνίδια σου»
Να τελειώνουμε όμως. Ο Απ. Παύλος λέει για
όλους μας, κληρικούς πρώτα, αφού με το πρώτο ενικό πρόσωπο-«Ου μη φάγω»-περιλαμβάνει και εαυτόν-«κρέα εις τον αιώνα-ποτέ-ίνα
μη τον αδελφό μου σκανδαλίσω». Αλλά ! Ξέρετε σε τι κρέας αναφέρεται; Στα
υπολοιπα των σφαγίων των ειδωλολατρικών θυσιών που μετά τα πουλούσαν. Και τι
σημαίνει αυτό; Δε θα κάνω έγγαμος παπάς
ή απλός χριστιανός πράξη κατώτερη ή ανάξια του Χριστού. Ποια, λοιπόν, από
τις ανωτέρω πράξεις του ιερατικού
ζεύγους και των παιδιών του
περνάει σε κάτι το κατώτερο, το αντίθετο, το προσβλητικό για το Χριστό,
Προσωπικά πάντως δεν ξέρω να λέει πως δεν μπορεί ή απαγορεύεται ένας έγγαμος
παπάς με την παπαδιά και τα παιδιά τους να απολαμβάνει τη θεία δωρεά-ευλογία
όπως είναι η δροσιά της δικής του θάλασσας.
Αθανάσιος Κοτταδάκης

15 σχόλια:
Με ποια ιδιότητα μπορεί ένας λαϊκός θεολόγος να αποφαίνεται σχετικά με τους ιερείς και να δίνει συμβουλές και να κάνει παραινέσεις;
Αναλαμβάνει το "κόστος" ενώπιον του Θεού;
Αν.
Στις μέρες μας , αλλά και πολύ πιο πριν, κάποιοι κληρικοί και λαϊκοί με σοφιστείες επιχειρούν να λανσάρουν ένα "χριστιανισμό" βολικό και ανώδυνο.
Επιδιώκουν να ευρύνουν τη στενή και τεθλιμμένη οδό του Ευαγγελίου σε πλατεία και ευρύχωρη λεωφόρο.
Αυτός ,φυσικά, δεν είναι χριστιανισμός αλλά καρικατούρα χριστιανισμού και εθελοθρησκεία.
Το διαβάσαμε και αυτό ‘Αναλαμβάνει το "κόστος" ενώπιον του Θεού;’ ρε ντούζα από μυαλό είσαι. Ποιος εισαγγελέας είσαι και κατηγορείς; Σωστά τα γράφει και απαντά ο Θεολόγος Κοτταδάκης.
Ν αγιάσει το χέρι σας κ. Κοτταδάκη, σωστά όλα όσα γράφατε. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Εάν κάποιοι δεν θέλουν να τη δουν δικαίωμά τους.
Μετά από κάποιες κραυγές σχολιαστών στο προηγούμενο θέμα ακούστηκε κι η φωνή της λογικής.
Από πότε η αφεντιά σου εκπροσωπεί τη λογική 4:09;
"Φτου κι απ'την αρχή "...
Α Ιω. 4,5 " Αὐτοὶ ἐκ τοῦ κόσμου εἰσί· διὰ τοῦτο ἐκ τοῦ κόσμου λαλοῦσι καὶ ὁ κόσμος αὐτῶν ἀκούει".
Οι καλόγεροι στο άγιο Όρος και οι Αρχιμανδρίτες στον κόσμο κάνουν μπάνιο. Οι έγγαμοι κληρικοί όχι. Τι άλλο θα ακούσω; Χαίρομαι για το άρθρο αυτό που βάζει τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση.
Νίκος Στ.
"Ιερά μπάνια" Α' μέρος τα σχόλια έφτασαν σαράντα παρά ένα!
Εδώ είδομεν...
Ιησούς Χριστός, ο Υιός του Θεού και Θεός Αληθινός. «Ελάτε σε Μένα όλοι όσοι κοπιάζετε φορτωμένοι, και θα σας ξεκουράσω. Σηκώστε ζυγό μου και μάθετε ότι είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά και θ’ αναπαυτούν οι ψυχές σας. Γιατί ο δικός μου ζυγός-δηλαδή, ο τρόπος ζωής με ταπείνωση και αγάπη- είναι χρηστός και το φορτίο του ελαφρύ»-Ματθαίου 11,28 κε.
Φαίνεται όμως ότι και τώρα κάποιοι όπως παλιά οι Φαρισαίοι που. «Κάθισαν στην έδρα του Μωυσή και φόρτωσαν στους ώμους των ανθρώπων φορτία βαριά κι ασήκωτα, που, οι ίδιοι δεν τ’ αγγίζουν … Και κλείνουν στους ανθρώπους το δρόμο για τη βασιλεία των ουρανών … Έτσι ούτε αυτοί μπαίνουν, ούτε επιτρέπουν σε όσους θέλουν να μπουν»-Ματθαίου 23, 2 κε.
Φαίνεται όμως επίσης πως υπάρχουν και κάποιοι που. «Δεν είναι όπως οι άλλοι που καπηλεύονται το λόγο του Θεού, αλλά μιλούν με ειλικρίνεια μπροστά στο Θεό σταλμένοι από το Χριστό»-2Κορινθίους 2,17. Και αυτούς ψάχνει ο κόσμος. Ταύτα για την ώρα προς πάντα ενδιαφερόμενο ψευδώνυμο ή ανώνυμο. Αθανάσιος Κοτταδάκης
Βάλσαμο στην καρδιά μας το γραπτό σας αυτό αγαπητέ κ. Κοτταδάκη γνώριμε από τα βιβλία σας και τα άρθρα σας εδώ. Οι ιερείς εκτός από εφημέριοι είμαστε και με την κατ΄ οίκον εκκλησία με την σύζυγο (παπαδιά) και τα παιδιά μας καθώς και με τα προβλήματά μας όπως όλοι οι οικογένειες. Μόνο να μας κριτικάρουν γνωρίζουν οι εντός και οι εκτός. Τα του Αποστόλου Παύλου μου έδωσαν δύναμη αλλά και αυτό το απόσπασμα του σημαντικού Θεολόγου Π. Ευδοικίμωφ λέει πολλά για εμάς τους εγγάμους κληρικούς. Ευτυχώς που υπάρχουν άνθρωποι με κατανόηση και αγάπη όπως εσείς και όχι με το δάκτυλο στην σκανδάλη όπως πολλοί εκ των ημετέρων φιλόθρησκων.
Ο Θεός να σας ευλογεί. Θα σας συμπεριλάβω στο δίπτυχο της Προσκομιδής.
π. Θεόδωρος
Σας ευχαριστω. Ο Χριστος να ευλογει και τη διακονια σας και την οικογενεια σας. Αθ. Κοττ.
Δεν γνωρίζουν μόνο να σας κριτικάρουν πάτερ Θεόδωρε!
Γιατί τους αδικείτε;
Μπορεί κάποιοι να το κάνουν αυτό, δεν το κάνουν όμως όλοι.
Και επί τη ευκαιρία, από πότε απαγορεύεται η κριτική στους ιερωμένους; Και όποιοι ασκούν κριτική είναι κατ ανάγκην με το δάχτυλο στη σκανδάλη;
Μήπως πρέπει αφήσετε τα περί σκανδάλης και να προβληματισθείτε με το σκάνδαλο που προκαλούν κάποιοι κληρικοί με τις εκκοσμικευμένες απόψεις και πρακτικές τους;
Οι ιερείς σε τι διαφέρουν από τους χριστιανούς; Γιατί αυτός ο ρατσισμός και ο αποκλεισμός από μια δροσερή απόλαυση του καλοκαιριού από τους ιερείς και τις οικογένειές τους; Υπέροχη η γραφίδα του κ. Κοτταδάκη υπέρ των απλών καθημερνών δικαιωμάτων του εφημεριακού κλήρου.
Δημοσίευση σχολίου