Τρίτη 29 Ιουλίου 2025

«Ιερατικά Μπάνια» - π. Σπυρίδων Σκουτής

«Ιερατικά Μπάνια»

Κάθε χρόνο το καλοκαιράκι επανέρχονται στις συζητήσεις με φίλους κληρικούς τα ίδια προβλήματα.

Αν μπορούμε να πάμε με τις συζύγους μας για μπάνιο, αν μπορούμε να πιούμε ένα καλοκαιρινό ποτό σε ένα μαγαζί με φίλους, αν μπορεί ο πατέρας ιερέας να παίξει μπάλα με τα παιδιά του ή ρακέτες στην παραλία χωρίς να τον χαρακτηρίσουν ή αν μπορεί να πλύνει το αυτοκίνητο του στην αυλή του σπιτιού του χωρίς ράσο. Εδώ μου λένε κληρικοί: «Ακόμα και τα σκουπίδια ή να πάω στο αμάξι που έχω ξεχάσει κάτι, πάω ευπρεπώς μην με δει κανέναν μάτι!». Πω πω! Αμαρτία! Χαθήκαμε!. Eν τω μεταξύ όλα αυτά τα βάζουμε σε "πνευματικό θερμόμετρο", πχ "A! για να κάνει αυτό ο παπάς δεν είναι πνευματικός άνθρωπος". 

Μου είχε πει κάποιος «φανατικός», ότι είναι αμαρτία να φοράει ο παπάς γυαλιά ηλίου!

Πάμε στο Ιράν αδέρφια!

Ξέρω ιερείς που πάνε για μπάνιο σε άλλο νομό για να μην τους δει καμιά ενορίτισσα και αρχίσουν τα κουτσομπολιά! Ο παπάς και η παπαδιά μπαίνουν στο μικροσκόπιο. Τι φοράει η παπαδιά, τα μαλλιά και τα μούσια του παπά και άλλα πολλά. Μήπως να κάνουμε μπάνιο στη θάλασσα με εξώρασο;

Αφήστε τους ιερείς και τις ιερατικές οικογένειες ήσυχες. Δεν έχει χρίσει κανένα σας ο Χριστός ιερατικό δικαστή. Ας κοιτάξει ο καθένας την οικογένειά του και ας αφήσει τους ιερείς ήσυχους. Ο ιερέας έχει προϊστάμενη αρχή και από εκεί και πάνω είναι ο Χριστός. Το αν ο παπάς θα πάει για μπάνιο, πού θα πάει και πώς θα πάει δεν αφορά κανέναν. Έχουμε φτάσει στο 2025 και κουβεντιάζουμε τα αυτονόητα. Μετά λέμε γιατί δεν θέλει κανείς να γίνει παπάς ή καμιά κοπέλα παπαδιά. Ε! Βέβαια! Με τόσα κουτσομπολιά ποια σημερινή κοπέλα θα αντέξει;

Να ξέρετε, συνήθως εκείνοι που κουτσομπολεύουν και έχουν τις ιερατικές οικογένειες στο μικροσκόπιο είναι αυτοί που τα έχουν κάνει μαντάρα στη ζωή τους και ψάχνουν το λάθος σε ζωές άλλων για να νοιώσουν λιγάκι καλύτερα. Μιλάμε για απίστευτη τοξικότητα και κόμπλεξ!

H πνευματικότητα του ιερέως δεν χαρακτηρίζεται ούτε από το αν κάνει μπάνιο στη θάλασσα, ούτε από την κόμη των μαλλιών, ούτε φυσικά αν φοράει γυαλιά ηλίου.

Το μόνο που μπορείτε να κάνετε για τον παπά σας είναι προσευχή και υποστήριξη. Τίποτα άλλο. Ας αφήσουμε την κρίση στον Θεό, και όχι στο δικό μας μυαλουδάκι…

Για τους haters κερνάμε παραλιακό mojito !

Σας αγαπάμε και εσάς, αλλά δεν μας νοιάζει τι λέτε.

Καλό καλοκαίρι στις απανταχού ΙΕΡΑΤΙΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ με πολλή αγάπη!

π. Σπυρίδων Σκουτήςeuxh .gr

41 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΟΙ στρατιωτικοί παλιά φορούσαν μόνιμα τις στολές τους και εκτός υπηρεσίας όπως και οι στρατιώτες. Έφτασε ο καιρός να πετάξουν τα ράσα οι έγγαμοι κληρικοί και να φορούν το αντερί μόνο μέσα στο ναό. Σε παραλία της Μεσσηνίας είδα γνωστό μου κληρικό με το μαγιό και την οικογένειά του να παίζουν ρακέτες τον χάρηκα για την φυσιολογική ζωή που έκανε. Το μούσι του δεν έδειχνε ότι ήταν παπάς τα μαλλιά τα είχε πιασμένα με λαστιχάκι και δεν φαινόταν καθόλου ως παπάς παίζοντας ρακέτες με τα παιδιά του. Δεν του μίλησα αλλά τον χάρηκα και είπα μακάρι να ζούσαν έτσι οι ιερείς.
Όταν σπούδαζα στην Αγγλία οι ορθόδοξοι κληρικοί κυκλοφορούσαν όπως και εμείς και στον ναό φορούσαν ράσα. Έφτασε η εποχή για αλλαγή.

Ανώνυμος είπε...

Γράφει σε όλα τα οποία υπογράφω: ‘’ Μιλάμε για απίστευτη τοξικότητα και κόμπλεξ!’’ δεν είναι μόνο κόμπλεξ παπά μου είναι ‘ρατσισμός’ συνδυασμένο με το ‘ευσεβισμός’ αυτά κατατρέχουν και πνίγουν κάθε καλή αλλαγή. Ο κόσμος τρέχει και οι ιερείς οπισθοχωρούνε από τον φόβο των ακραίων ‘’ακραιφνών ευσεβιστών’’ που καταδυναστεύουν την ζωή μας. φέραν τον μοναχισμό αναχωρητισμό στην ενορία.
παπά Νίκος

Ανώνυμος είπε...

Αντί να πείτε απλά και ευθέως "θέλουμε να περνάμε καλά και δεν πέφτει λόγος σε κανένα" επιλέγετε την αυτοθυματοποίηση και τον αντεστραμμένο φαρισαϊσμό, δηλ. δείχνετε αυτούς που κρίνουν, που είναι φανατικοί, κτλ. Συγχρόνως, το τέρας της πατερικής παράδοσης που προβλέπει συγκεκριμένα πράγματα και για το κολύμπι και για τις τρίχες σας και για όλα δεν τολμάτε να το αγγίξτε. Οι λεγόμενοι φανατικοί κάπου στηρίζονται και έχουν τη θεώρηση που έχουν για όλα τα ζητήματα. Δεν την διαμόρφωσαν μόνοι τους. Μην κλαψουρίζετε, λοιπόν. Αυτή είναι η Ορθοδοξία σας. Τώρα αν εσείς θέλετε να τη συνδυάσετε με κοσμικές νεωτερικές απολαύσεις - το μπάνιο στη θάλασσα δεν ήταν διαδεδομένο στο Βυζάντιο - δεν σας φταίνε αυτοί που εγκλωβίστηκαν στο γράμμα της παράδοσης. Μεταρρυθμιστείτε.

Ανώνυμος είπε...

Είμαι νέος σχετικά κληρικός και ομολογώ ότι δεν έχω αντιμετωπίσει αυτό που λεει ο πατηρ. Κατα τη γνώμη μου, ισχύει ακριβώς το αναποδο. Αποθεώνεσαι από τον πολύ κόσμο όταν είσαι μοντερνος.

Αντιθέτως έχω δεχθεί μπουλινγκ ακριβώς για το ανάποδο. Δέχθηκα ειρωνίες από ανανεωτή κληρικό επειδή φορούσα το καλημαυχι όχι σε οποιαδηποτε στιγμή, αλλά βγαίνοντας από Ναό που πανηγυριζε με λίγα μέτρα δεξια τον οικείο επισκόπο.

Πατερες τόσες φορές έχουμε ακούσει στους εξορκισμους το
πονηρό πνευμα να λέει"θα σας βγαλω τα ράσα". Πριν δεκαετίες έλεγε "θα σας ξυρίσω". Το βγάλσιμο του ράσου θα είναι ολεθρια πραξη με αλυσιδωτες αντιδράσεις, που στο μεγάλο κάδρο θα βλάψει την εκκλησία. Αναφέρομαι στην εκκλησία της Ελλάδος, όχι στη διασπορά.

Ανώνυμος είπε...

Ο Χριστός φορούσε ράσα;
Οι Απόστολοι φορούσαν ράσα;
Που τα βρήκαν και τα φοράνε;

ΕΚΤΟΣ ΟΡΙΩΝ είπε...

Διάβασα το κείμενο με τίτλο «Ιερατικά Μπάνια» και οφείλω να εκφράσω με σεβασμό τη διαφωνία μου. Ο ιερέας δεν είναι ένας ιδιώτης που μπορεί να βάζει στην άκρη την ιερωσύνη του όταν πάει στην παραλία ή στο καφενείο. Είναι φορέας του ιερού, πατέρας και οδηγός, και οφείλει να στέκεται πάντοτε σε πνευματικό ύψος, όχι μόνο για τον εαυτό του αλλά και για τον λαό που εμπιστεύτηκε ο Θεός στα χέρια του.

Δεν είναι ζήτημα εξωτερικής αυστηρότητας ή "φανατισμού", αλλά βαθιάς θεολογικής συνείδησης. Όπως λέει ο άγιος Χρυσόστομος, «καὶ ἐν ῥάσει, καὶ ἐν φωνῇ, καὶ ἐν κινήσει, καὶ ἐν ὄψει, πᾶσι τοῖς ἀνθρώποις ὑπόδειγμα εἶναι ὀφείλει». Δεν μπορεί λοιπόν ο ιερέας να κυκλοφορεί με μαγιό και να παίζει ρακέτες σε δημόσια παραλία, διότι σκανδαλίζει και συγχέει το ιερό με το κοσμικό. Ο κόσμος δεν ζητά τελειότητα, ζητά όμως ιεροπρέπεια, διάκριση και συνέπεια.

Ούτε τα μαλλιά ούτε τα γυαλιά ηλίου είναι το θέμα· αλλά όταν η εξωτερική παρουσία υπονομεύει την ιερατική ταυτότητα, τότε έχουμε πρόβλημα. Δεν μπορούμε να ζητάμε από τον λαό να μας σέβεται όταν εμείς οι ίδιοι ξεθωριάζουμε την εικόνα της ιερωσύνης με την άνεση και την ανεμελιά μας.

Η κρίση ανήκει στον Θεό, αλλά η μαρτυρία μας ανήκει σε εμάς. Ο ιερέας δεν είναι «πνευματικός άνθρωπος» επειδή πίνει mojito σε παραλία· είναι όταν ζει και φέρεται με συναίσθηση της ιερής του αποστολής.

Δεν κρίνουμε, αλλά παρακαλούμε: να διατηρήσουμε το βάθος και το ύψος της ιερωσύνης μας. Ο κόσμος έχει ανάγκη από φως, όχι από καθρέφτισμα του εαυτού του.

Με σεβασμό και αδελφική αγάπη.

Ανώνυμος είπε...

Ας διαβάσουν μερικοί-μερικοί υπερασπιστές του ράσου το πότε επιβλήθηκε στον εφημεριακό κλήρο. Υπάρχουν διδακτορικές διατριβές για να ανοίξουν τα μάτια τους. Ας σταματήσουν να παπαγαλίζουν όσα δεν γνωρίζουν. Και για αυτούς που παίζουν στα δάκτυλα τα μαλιά στους ιερείς ας μου αναφέρουν κάποιο Κανόνα διότι γνωρίζω ότι το αντίθετο υπάρχει στο Πηδάλιο. Οι άγαμοι στα μοναστήρια οι έγγαμοι στις ενορίες. Αλήθεια τι λέει το Πηδάλιο για ιερομονάχους που τελούν το μυστήριο του γάμου; Ότι τους συμφέρει το λένε στα υπόλοιπα ενορχηστρωμένη σιωπή και παραπλάνηση.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ ανώνυμε 29 Ιουλίου 2025 στις 10:38 π.μ, για πείτε μας τώρα ευθύς τί προβλέπει το "τέρας της πατερικής παράδοσης" για το κολύμπι και για τις τρίχες. Ευχαριστώ.

Ανώνυμος είπε...

Πρόσφατα είχα δοσοληψία, με άγνωστο μου κληρικό. Περίμενα να τον δώ στο ραντεβού και σε λίγο με προσέγγισε ένας με μικρό γενάκι και φόρμα με φούτερ. Κάναμε την δουλειά μας, την ευχή του δεν μου πήγε η καρδιά να την πάρω. Όχι, δεν είμαι κομπλεξικός γενικώς ούτε απωθημένα τέτοιου είδους έχω. Έχω αρκετές αμαρτίες για να αρχίσω να κρίνω και των αλλονώνε. Πάντως, ομολογώ δεν μου βγήκε να του φιλήσω το χέρι.

Ανώνυμος είπε...

Ο λαός το λέει σοφά το ράσο δεν κάνει τον παπά.
Και τώρα μερικές σκέψεις μου.
Που είναι το κακό οι κληρικοί να πίνουν καφέ σε καφενείο, να τρώνε σε εστιατόριο, να κάνουν βόλτα και τόσα άλλα δεν γίναν μοναχοί. Παρεμπιπτόντως οι μοναχοί όλο και σουλατσάρουν με τα αυτοκίνητα, τα φαγητά, την μποέμικη ζωή τους και ακόμα τα βράδια που έπρεπε νάνε στο μοναστήρι.
Πήγα προ πολλών ετών στην Κωνσταντινούπολη και με ταξί πήγαμε στο Φανάρι. Εκεί που περνούσαμε είδε ένα σωρό καλόγριας, πω! πω! λέω, κοίταξε πόσες καλόγριες υπάρχουν εδώ στην Κωνσταντινούπολη στο Πατριαρχείο. Οι καλόγριες ήταν μαυροφορεμένες μουσουλμάνες που φορούσαν κάτι σαν εξώρασο.
Βλέπω Αρχιεπισκόπους Πατριάρχες Μητροπολίτες να κυκλοφορούν άλλοι με πορτοκαλί ράσα, άλλοι με πράσινα, άλλοι με λευκά. Γιατί;
Σε φωτογραφίες βλέπω κληρικούς στην Αφρική μαύρους με μαύρα ράσα μέσα σε αυτή τη ζέστη μήπως έπρεπε να έχουν άλλη στολή από τη στιγμή που το ράσο δεν ξέρω ποιος το επιβάλλει.
Ας αφήσω τους εδώ κληρικούς που τώρα το καλοκαίρι τα ράσα τους είναι αλατισμένα από τον ιδρώτα και όταν τους πλησιάζεις έχουν άρωμα ιδρωτίλας αποκρουστικό.
Να τα λέμε όλα…..

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ σχολαστή της 11:46, σας παραπἐμπω στον ΟΖ' και τον ϞΣΤ' της Οικουμενικής Συνόδου και τις ερμηνείες τους.

Ανώνυμος είπε...

Το βγάλσιμο του ράσου θα είναι ολεθρια πραξη; μαλιστα... Το γνωρίζετε φαντάζομαι ότι στους εγγάμους δεν υπήρχε πριν το 1850, έτσι; Ολέθριος ηταν ο έγγαμος κληρος ως τοτε;

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ σχολιαστή, αν είστε άντρας παντελόνι φορατε; Γιατί; Υπάρχει κανόνας Οικουμενικής Συνόδου που να το επιτρέπει; Χιτώνες φορουσαν τότε.
(Ας σοβαρευτούμε, δεν έχουν σκοπό να καλύψουν τα πολιτισμικά δεδομένα κάθε εποχής οι Σύνοδοι για να τις κραδαίνουμε ως όπλα εναντίον πάντων...)

Ανώνυμος είπε...

της Στ' Οικουμενικής Συνόδου

Ανώνυμος είπε...

Πάντα με προβληματίζει ότι θυμούνται μερικοί τους Κανόνες που τους αρέσουν και όχι τους άλλους.
Για αυτό το «καθαιρείσθω» αυτών που καταλύουν την νηστεία κληρικών τι έχουν να πουν οι παπάδες που λατρεύουν όσους Κανόνες…. τους αρέσουν.
Διάβασα κάποτε το Πηδάλιο και βλέπω στους γνωστούς μου ιερείς ότι καμιά σχέση δεν έχουν με αυτούς. Ούτε βέβαια και εγώ .
Γράφει το διαδίκτυο ο κ. Φώτης Σχοινάς: Κατά τόν ΞΘ ́ Κανόνα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων «Εἴ τις Ἐπίσκοπος, ἤ Πρεσβύτερος, ἤ Διάκονος, ἤ Ὑποδιάκονος, ἤ Ἀναγνώστης, ἤ Ψάλτης, τήν ἁγίαν Τεσσαρακοστήν οὐ νηστεύει, ἤ Τετράδα(=Τετάρτη), ἤ Παρασκευήν, καθαιρείσθω. Ἐκτός εἰ μή δι᾽ ἀσθένειαν σωματικήν ἐμποδίζοιτο. Ἐάν δέ λαϊκός ᾖ, ἀφοριζέσθω». (Πηδάλιον, ἐκδ. οἶκος “ Ἀστήρ”, Α. καί Ε. Παπαδημητρίου, Ἀθῆναι 1970, σελ. 91)
Ἑρμηνεύοντας τόν κανόνα αὐτόν ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης γράφει εἰς τό Πηδάλιον: «Τήν μέν ἁγίαν Τεσσαρακοστήν νηστεύομεν, κατά τόν θεῖον Χρυσόστομον ὄχι διά τό Πάσχα, ὄχι διά τόν Σταυρόν, ἀλλά διά τάς ἁμαρτίας μας...ἐπειδή τό Πάσχα δέν εἶναι ὑπόθεσις νηστείας καί πένθους, ἀλλ᾽ εὐφροσύνης καί χαρᾶς. Ὅθεν δέν πρέπει νά λέγωμεν ὅτι πενθοῦμεν διά τόν Σταυρόν. Οὐ γάρ δι᾽ ἐκεῖνον πενθοῦμεν˙ μή γένοιτο˙ ἀλλά διά τά ἐδικά μας ἁμαρτήματα. Νηστεύομεν δέ τήν Τεσσαρακοστήν, κατά τήν μίμησιν τοῦ Κυρίου, ὅπου ἐνήστευσεν ἐπί τοῦ ὄρους ἡμέρας τεσσαράκοντα. Τάς δέ δύω ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος νηστεύομεν, τήν μέν Τετράδα (=Τετάρτη), διατί εἰς τήν ἡμέραν αὐτήν, ἔγινε τό συμβούλιον διά τήν προδοσίαν τοῦ Κυρίου μας˙ τήν δέ Παρασκευήν, διατί εἰς τήν ἡμέραν ταύτην ἔπαθε σαρκί τόν ὑπέρ τῆς σωτηρίας μας θάνατον...». (Πηδάλιον, σελ.92)
Ἐπίσης ἀπό τόν ἀνωτέρω Ἀποστολικόν κανόνα συνάγεται ὅτι ἡ νηστεία τῆς Τετάρτης καί τῆς Παρασκευῆς εἶναι ἰσοδύναμη μέ τήν νηστεία τῆς Τεσσαρακοστῆς, ἀφοῦ ἐπιβάλλει ὁ ἀνωτέρω κανών ξηροφαγία καί στίς μέν καί στήν δέ. Ξηροφαγία εἶναι ἡ μετάληψη ἀμαγείρευτης καί χωρίς λάδι τροφῆς μία φορά τήν μέρα τήν τρίτη μεσημβρινή. Κατά τόν ἅγιον Νικόδημο «ἡ νηστεία ἑκάστης Τετράδος καί Παρασκευῆς διά ξηροφαγίας πρέπει νά γίνηται παρόμοια μέ τήν νηστείαν τῆς Τεσσαρακοστῆς. Ξηροφαγία δέ εἶναι τό νά τρώγῃ τινάς ἅπαξ τῆς ἡμέρας εἰς τήν ἐννάτην ὥραν (= 3 μ.μ.), χωρίς νά ἐσθίῃ ἔλαιον ἤ νά πίνῃ οἶνον...». (Πηδάλιον, σελ.94)
Ἐπίσης ὁ ἅγιος Νικόδημος γράφει: «Εἰ δέ ἴση εἶναι ἡ νηστεία τῆς Τετάρτης καί τῆς Παρασκευῆς μέ τήν νηστείαν τῆς Τεσσαρακοστῆς φανερόν, ὅτι καθώς δέν γίνονται γάμοι ἐν τῇ Τεσσαρακοστῇ κατά τόν νβ́ τῆς ἐν Λαοδικίᾳ, ἔτσι δέν πρέπει νά γίνωνται γάμοι οὔτε ἐν τῇ Τετράδι καί ἐν τῇ Παρασκευῇ. Εἰ δέ τοῦτο, φανερόν ὅτι μήτε τά ἀνδρόγυνα πρέπει νά σμίγωνται σαρκικῶς ἐν ἑκάστη Τετράδι καί Παρασκευῇ, διά τό τῆς νηστείας σεμνόν καί αἰδέσιμον, καθώς μηδέ ἐν τῇ Τεσσαρακοστῇ πρέπει νά σμίγωνται.Ἄτοπον γάρ εἶναι, ἀπό μέν τό ἕνα μέρος νά μή καταλύουσι τάς νηστείας ταύτας διά βρωμάτων, ἀπό δέ τό ἄλλο μέρος, νά καταλύουσι ταύτας μέ τήν σαρκικήν μίξιν καί ἡδονήν. Ὅθεν ἐξίσου πρέπει νά νηστεύουσι ταύτας καί μέ τήν ἀποχήν τῶν ἐμποδισμένων ἐν ταῖς νηστείαις βρωμάτων, καί μέ τήν ἀποχήν τῶν τῆς σαρκικῆς μίξεως θελημάτων». (Πηδάλιον, σελ.94)
Ἐπί τοῦ προκειμένου ὁ ΝΒ́ Κανών τῆς ἐν Λαοδικίᾳ τοπικῆς Συνόδου ὁρίζει: «Ὅτι οὐ δεῖ ἐν Τεσσαρακοστῇ γάμους ἤ γενέθλια ποιεῖν». (Πηδάλιον, σελ. 439). Ὡσαύτως καί ὁ ΝΑ ́ Κανών τῆς ἐν Λαοδικίᾳ τοπικῆς Συνόδου ὁρίζει: «Ὅτι οὐ δεῖ ἐν Τεσσαρακοστῇ Μαρτύρων γενέθλια ἐπιτελεῖν, ἀλλά τῶν ἁγίων Μαρτύρων μνήμας ποιεῖν ἐν τοῖς Σαββάτοις καί Κυριακαῖς». (Πηδάλιον, σελ. 439)
Γενικά, ὅπως γράφει καί ὁ καθηγητής Παναγιώτης Μπούμης «κατά τίς ἡμέρες τῆς Τεσσαρακοστῆς ἀπαγορεύεται καί ἡ τέλεση χειροτονιῶν, γάμων, γενεθλίων, καθώς καί ἄλλη τελετή, ἡ ὁποία προξενεῖ χαρά καί εὐθυμία». (Παναγιώτη Ἰ. Μπούμη, Κανονικόν Δίκαιον, ἐκδ. Γρηγόρη, Ἀθήνα χ.χ., σελ. 122)

Και πολλά άλλα….
Περαστικά σας.

Ανώνυμος είπε...

Στα σοβαρά βουβαμάρα στα γαργαλιστικά όλοι γράφουν.
Φρίττω με την κατάντια σας.
Συμφωνώ με τα όσα γράφει ο παπα Σπύρος.

Ανώνυμος είπε...

Διάβασε, ερεύνησε να σου λυθούν οι απορίες...μην πετάς πυροτεχνήματα!!

jean alatzo είπε...

Ο ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ 1.00 ΤΗΡΕΙ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΛΑΪΚΟΥΣ;; ΑΝ ΚΑΙ ΒΑΛΑΝΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ ΛΟΥΤΡΑ. Ὅτι οὐ δεῖ ἱερατικούς, ἢ κληρικούς, ἢ ἀσκητάς, ἐν βαλανείῳ μετὰ γυναικῶν ἀπολούεσθαι· οὐδὲ πάντα Χριστιανὸν λαϊκόν· αὕτη γὰρ πρώτη κατάγνωσις παρὰ τοῖς ἔθνεσιν. Εἰ δέ τις ἐπὶ τούτῳ φωραθείη, εἰ μὲν κληρικὸς εἴη, καθαιρείσθω· εἰ δὲ λαϊκός, ἀφοριζέσθω . { ἐν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ 691 ΚΑΝΩΝ ΟΖ'}

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω την έγνοια της τήρησης των κανόνων και μόλις γύρισα από διακοπές που περιλάμβαναν κολύμπι στη θάλασσα, πράγμα που με καθιστά αφοριστέο. Μιλάω για τη γκρίνια των φιλελεύθερων ιερέων και πιστών που κλαίγονται ότι κάποιοι τους κρίνουν κι αυτοί οι κρίνοντες είναι φανατικοί, υποκριτές, ευσεβιστές, κτλ., ενώ τα ερείσματα της κριτικής είναι ορθοδοξότατα όσο κι αν δεν τους αρέσει. Ή θα τολμήσουν, λοιπόν, να κατοχυρώσουν θεολογικά τη μεταπατερική βίωση της πίστης όπως συμβαίνει ανεπαίσθητα σε πολλά θέματα ή, αλλιώς να σταματήσουν να νιώθουν στοχοποιημένοι από τους δύστυχους ευσεβιστές. Εκτός κι αν τους ελέγχει η συνείδησή τους και δεν το έχουν καταλάβει.

Ανώνυμος είπε...

Τι να πει κανείς....
Ώστε ο δήθεν ευσεβισμός είναι το πρόβλημα 10:27 που υπογράφεις ως "παπα-Νίκος" και όχι η εκκοσμίκευση στην οποία δυστυχώς πρωτοστατούν κάποιοι ιερείς ενοριών...

Ανώνυμος είπε...

Πηγαίνω σε μια περιοχή για μπάνιο που υπάρχει Κατασκήνωση ενός Εκκλησιαστικού Συλλόγου και τα πρωινά βλέπω κληρικούς να κάνουν μπάνιο με το μαγιό τους. Ας αφήσουν τα λόγια και τα ευσεβιστικά τους τερτίπια.

Ανώνυμος είπε...

Ὅτι οὐ δεῖ ἱερατικούς, ἢ κληρικούς, ἢ ἀσκητάς, ἐν βαλανείῳ μετὰ γυναικῶν ἀπολούεσθαι· οὐδὲ πάντα Χριστιανὸν λαϊκόν· αὕτη γὰρ πρώτη κατάγνωσις παρὰ τοῖς ἔθνεσιν. Εἰ δέ τις ἐπὶ τούτῳ φωραθείη, εἰ μὲν κληρικὸς εἴη, καθαιρείσθω· εἰ δὲ λαϊκός, ἀφοριζέσθω .

Ως νέος κληρικός, αυτό που ζω είναι ότι ο ιερέας αποφεύγει ο,τι αποφεύγει κάθε ευσυνείδητα χριστιανός. Δεν είδα σε κάτι ιδιαίτερο να πρέπει να αλλάξει η ζωή μου και οι καθημερινες συνηθειες. Τις πολυσυχναστες παραλίες πάντα οικογενειακως τις αποφευγαμε και ως λαϊκοί. Το βαλανειο (δημόσιο λουτρο) αποκλείεται όταν είναι μεικτό (προφανως) για λαϊκούς και κληρικούς στον κανόνα. Όλες οι άλλες καθημερινές συνήθειες που αναφέρθηκαν δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει από κάποια ιερατικη οικογένεια να αποφεύγονται. Ο ιερέας πρέπει να είναι προσεκτικός στη ζωή του, όπως και κάθε άλλος χριστιανός.

Ανώνυμος είπε...

Θα το γράψω και εγώ στα σοβαρά κείμενα υψηλού επιπέδου δεν βλέπω σχόλια
Σε κείμενα που σας δίνεται η ευκαιρία να βγάλετε τα απωθημένα σας γράφεται
Με πολλή σοβαρότητα σχολιάζει ο αρθρογράφος κάτι το οποίο συμβαίνει και εσείς σπεύσατε να βγάλετε τη χολή σας επιτέλους συνέλθετε όλοι οι φανατικοί ακραίοι χριστιανοί που δεν έχετε καμιά απολύτως σχέση με τον Χριστό και την αγάπη και την μακροθυμία την οποία μας δίδαξε

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω πως ο πάτερ το πάτε στο άλλο άκρο. Συμφωνώ με κάποιες θέσεις σας αλλά δεν πρέπει να προκαλούμε. Ιεροπρέπεια και σεμνότητα χρειάζεται. Σε διαφορετική περίπτωση δεν σε σέβονται άσε που μπορεί όντως και να σκανδαλίσεις κιόλας. Φυσικά μπορείς να πας για μπάνιο στη θάλασσα αλλά δεν είναι απαραίτητο να πας σε παραλία γεμάτη κόσμο, να καθίσεις και στο μπιτσόμπαρο, να παίξεις ρακέτες (αρκετά ενοχλητικό για τους υπόλοιπους) κτλ. Μπορείς να πας σε παραλίες με λιγότερο κόσμο, να κάνεις το μπάνιο σου ήρεμα και ωραία και να φύγεις. Επίσης καλώς ή κακώς οι άνθρωποι και δη οι ενορίτες έχουν μια εικόνα για τον παπά τους την οποία αν χαλάσεις θα υπάρχουν αλυσιδωτές συνέπειες. Κάποιοι θα σταματήσουν να εξομολογούνται σε εσένα, κάποιοι θα πάνε να κοινωνήσουν άλλου και κάποιοι θα σταματήσουν να σου φιλούν ακόμη και το χέρι. Δεν συμφωνώ βέβαια με αυτές τις αντιδράσεις αλλά υπάρχουν και οφείλουμε να το λάβουμε σοβαρά υπόψη.

Ανώνυμος είπε...

Παύσατε πύρ.
Ρώτησαν την καμήλα 🐫 "τι προτιμάς τον κατήφορο ή τον ανήφορο;" Καί η καμήλα 🐫 απάντησε "χάθηκε το Ίσωμα;"
Όλοι γνωρίζουμε το σωστό, το που θα κάνει το μπάνιο ο ιερέας καί που θα βγάλει το ράσο του ώστε να μην χάσει καί τόν σεβασμό. Δεν υπάρχει ιερέας που να στερείται το μπάνιο του, τουναντίον βρίσκει την κατάλληλη παραλία που τον αναπαύει ή την πολυσύχναστη ή την πιο ήσυχη...
Η αλήθεια είναι ότι το ράσο δίνει κύρος στον ιερέα και καλό είναι να μην καταργηθεί από την κυρίως ενδυμασία του,ασχέτως τό πότε καθιερώθηκε .

Ανώνυμος είπε...

Ο ιερός Χρυσόστομος πήγαινε καθημερινά στα δημόσια λουτρά, για σοβαρούς λόγους υγείας......

Ανώνυμος είπε...

Λάθος, αγαπητέ. Πολύ συχνά ιερείς δεν κάνουν μπανιο ενώ το θέλουν και η οικογενεια θυμωνει με αυτό και ο λόγος που δεν κάνουν είναι οι φαρμακόγλωσσοι εκκλησιαστικοί που θα τους δουν και θα κουτσομπολέψουν... Ξέρω προσωπικά ιερείς που στερούνται το μπάνιο τους γι αυτό.
Η προσωπική σας προσέγγιση περί κύρους δεν αποτελεί επαρκή αιτιολογία ομηρίας εγγάμων ιερέων και των οικογενειών τους. Στις Μητροπόλεις εκτός Ελλάδος που οι ιερείς έχουν σαν κανόνα να κυκλοφορουν με κουστούμι σκούρου χρώματος έχουν λιγότερο κύρος δηλαδή; Αν ψάχνετε να προσθέσετε κύρος σε πρόσωπα και πράγματα να τους δώσουμε και ενα χρυσό μπαστούνι.

Ανώνυμος είπε...

Πιστεύω ότι οι κληρικοί της Ελλάδας τουλάχιστον γνωρίζουν ότι θα φέρουν το τιμημένο ράσο από την χειροτονία και έπειτα.
Συνεπώς δεν δυσανασχετούν αλλά χαίρονται να το φορούν.
Τώρα στο εξωτερικό ας πράττουν κατά τα εκεί τεκταινόμενα...

Ανώνυμος είπε...

Έχουμε έναν πολύ καλό Δεσπότη που με έκανε κληρικό παίρνω τον μικρό αυτό μισθό είμαι στο χωριό μου κυκλοφορώ με τα πολιτικά και στην εκκλησία φοράω τα άμφια ορισμένες φορές σε δημόσιες εκδηλώσεις φοράω και τα ράσα όταν είναι να χορέψω σε πανηγύρι σηκώνω μέχρι τη μέση τα ράσα και του δίνω να καταλάβει τι σημαίνει παπάς να χορεύει

Ανώνυμος είπε...

Με βερμούδα;

Ανώνυμος είπε...

Προς 11:47
Κι όμως στο εξωτερικό όταν πηγαίνει κάποιος ιερέας ή επίσκοπος από την Ελλάδα και δεν βγάζει το ράσο του, οι χριστιανοί των "σηκώνουν στα χέρια"από σεβασμό... ψάξτε το.

Ανώνυμος είπε...

Όταν θυμάστε φοράτε καί τό ράσο!! Όπως κάποιος κληρικός των Αθηνών κατέβηκε στην επαρχία επίσκεψη καί ξέχασε το αντερί στην Αθήνα και έψαχνε για δανεικό για να πάει σε κάποια ακολουθία!!

Ανώνυμος είπε...

Τελευταία ένας δεσπότης χειροτόνησε έναν μεσόκοπο στην ηλικία για να καλύψει κενό σε χωριαδάκι και η γειτονιά που διαμένει ο νέος ιερέας, δεν τον έχει δεί ακόμη ντυμένο παπά!
Συνέχιζει να κυκλοφορεί με βερμούδα, φανελάκι καί καμιά φορά χωρίς φανελάκι καί ψωνίζει τοστ καί πίτες και ας είναι Παρασκευή ή Τετάρτη..!!
Όλα καλά...

Ανώνυμος είπε...

Διαβάζοντας τα σχόλια με πιασε κατάθλιψη...

Ανώνυμος είπε...

Ο Ιησούς είπε όσο είμαι κοντά σας δεν χρειάζεται νηστεία. «33. Και εκείνοι είπαν σ’ αυτόν: Γιατί οι μαθητές τού Ιωάννη νηστεύουν συχνά, και κάνουν δεήσεις, το ίδιο και εκείνοι των Φαρισαίων, ενώ οι δικοί σου τρώνε και πίνουν;34. Και εκείνος είπε σ’ αυτούς: Μήπως μπορείτε να κάνετε τους γιους τού νυμφώνα να νηστεύουν, ενόσω είναι μαζί τους ο νυμφίος;35 Θάρθουν, όμως, ημέρες, όταν αρπαχτεί απ’ αυτούς ο νυμφίος· τότε, θα νηστέψουν, κατά τις ημέρες εκείνες.» ( Λουκάς 5: 33-35) .» Ο Νυμφίος είναι στην Θεία Κοινωνία δεν είναι απαραίτητη η νηστεία. Αυτός είναι η Κεφαλή της Εκκλησίας οπότε η νηστεία δεν είναι αναγκαία. Στα πανηγύρια και ο Μητροπολίτης μας τρώει τα πάντα. Γιατί όχι και εγώ. Το ράσο είναι προαιρετικό δεν το επιβάλει κανένας. Τώρα δεν φοράμε φουστανέλες αλλά παντελόνια γιατί να φοράω ράσα. Όταν χρειάζεται το φορώ το ράσο όπως τις φουστανέλες.
π. Γρ.

Ανώνυμος είπε...

Για την κατάθλιψη υπάρχουν κατάλληλοι ιατροί και καλά φάρμακα. Περαστικά σας. Με ένα τηλέφωνο δωρεάν 14884 του Υπουργείου Υγείας κλείνεις ραντεβού.

Ανώνυμος είπε...

"Αλλού ο παπάς αλλού τα ράσα" σιγά μην σκάσουμε!

Ανώνυμος είπε...

Πρίν από μερικά χρόνια, καλοκαίρι, βρισκόμουν σέ μία παραλία, όχι πολυσύχναστη.
Ερχεται ένας άνθρωπος, που φορούσε μαύρο μαγιό και λευκή μπλούζα. Οταν εβγαλε την μπλούζα, είδα στο στήθος του κρεμασμένον έναν μαύρο Σταυρό πλεκτόν, όπως είναι πλεγμένο το κομποσχοίνι.
Ηταν ηλικίας περίπου 45 ετών καί είχε πυκνή γενειάδα καί σχετικά κοντά μαλλιά.
Μόλις πλησίασε στο νερό έκανε τον Σταυρό του καί κατόπιν μπήκε στη θάλασσα.
Αφού κολύμπησε λίγη ώρα κατόπιν βγήκε, ντύθηκε καί έφυγε.
Τότε μού ήλθε στο μυαλό η σκέψη, ότι ήταν Ιερέας.
Πάντως, η όλη στάση του καί συμπεριφορά του δέν μού δημιούργησε κακή εντύπωση, αντιθέτως ήταν σοβαρή καί μετρημένη μέσα στα όρια της ευπρέπειας.

Ανώνυμος είπε...

Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός λέει σε μια προφητεία "οι ιερείς θα γίνουν οι χειρότεροι και οι ασεβέστεροι όλων"!!
"Όταν θα φεύγουν από τα σπίτια θα λιβανίζουν οι άνθρωποι "!!

Ανώνυμος είπε...

Για τα σχόλια των σύγχρονων Φαρισαίων ιι να πει κανείς. Εχουν ιδέα σε ποιο κόσμο ζουν; Ας τολμήσουν να τα πουν αυτά στα παιδιά τους.
Ξέρουν τι τους γίνεται η ζουν σε μια φαντασιακή κοινωνια;
Για κοιτάξτε τι γίνεται γύρω σας.
Υπάρχει περίπτωση να τηρηθούν τέτοιοι κανόνες σήμερα;
Νομίζω τελικά ότι μας κοροϊδεύουν και οι ίδιοι δεν τηρούν τίποτε και μόνο να ηθικολογούν ξέρουν. Δεν εξηγείται διαφορετικά τέτοια εμμονή με κανόνες που δεν μπορούν σήμερα να τηρηθούν

Ανώνυμος είπε...

Θες να γίνεις παπας; εχεις αποφασίσει να πεθάνεις γι αυτό το κόσμο.
Τι δεν κατάλαβες;
αν έγινες παπας και θες να περάσεις καλά αυτή τη ζωή , τότε δεν έπρεπε να γίνεις παπάς.
Κρέμασε το το πετραχείλι παπα μου γυρνα στη τάξη των λαϊκών και κανε ότι θες. Δεν σε υποχρεωσε κανείς να γίνεις ιερέας.
Έγινες ιερεας;
Καφε η ποτό δε θα πιεις σε καφετερια ειτε μονος ειτε με κοσμο. Πιες στο σπιτι σου 100 καφέδες και ποτό. Δεν μπορείς να μεθύσεις. Αν θες να μεθας κακως έγινες παπάς.
Μπάνιο δε θα κάνεις στη θάλασσα ειτε μόνος είτε με κόσμο.
Μαλλιά και πώγωνα δε θα αγγίξεις.
Κολωνιες δε θα βάλεις, γυαλια ηλίου μόνο αν οδηγάς αυτοκινητο για να μη σκοτωσεις κανέναν απο ελλειπη οραση λογω ηλιου. και πολλά πολλά άλλα χαζά τούτου του κόσμου εσύ τα "θυσιάσες" τα αρνήθηκες για τον Χριστό που έλαβες στις παλάμες Σου.

Θες τα του κόσμου; να μη γινόσουν παπάς.

Έγινες και κατάλαβες ότι δεν μπορείς να το σηκώσεις; κλαψε με αυτόν που έδωσε συμμαρτηρία για σένα και τρέξε σε μοναστήρι να κλάψεις για την άρνησή σου να δώσεις τη ζωή σου στο Χριστό, αλλά συμφώνησες να πουληθεις για 30 αργύρια στο κόσμο αυτό.
Καλη μετανοια παπουλη μου. Δεν κατάλαβες ποιον αποφάσισες να Διακονήσεις.
π Α.