Κυριακή 13 Ιουλίου 2025

ΜΟΝΑΧΟΣ ΕΡΗΜΙΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΤΑΠΕΙΝΟΣ Ο ΕΙΡΗΝΟΠΟΙΟΣ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

ΜΟΝΑΧΟΣ  ΕΡΗΜΙΤΗΣ  ΓΕΡΟΝΤΑΣ  ΠΑΪΣΙΟΣ  
Ο  ΤΑΠΕΙΝΟΣ  Ο  ΕΙΡΗΝΟΠΟΙΟΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

     Επιστολή 23.01.1969, ήτοι πώς ένας απλός «μοναχός ερημίτης γέροντας», άγιος πριν αγιοκαταταχθεί,  εκφράζει και απηχεί λόγω και έργω «μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι»-ταπείνωση, συν «μακάριοι οι ειρηνονοποιοι ότι αυτοί υιοί Θεού κληθήσονται». Μερικά ενδιαφέροντα από παλιά ανάρτηση.

1.    Η  ευωδία  της  ασκητικής  του  ταπείνωσης.

α.  «… ἐθεώρησα καλόν, ἐκτός ἀπό τίς προσευχές μου, νά στείλω καί ἕνα μικρό κομματάκι κλωστή (πού ἔχω σάν φτωχός μοναχός), διά νά χρησιμοποιηθῇ καί αὐτό, ἔστω καί γιά μιά βελονιά, διά τό πολυκομματιασμένο φόρεμα τῆς Μητέρας μας-Εκκλησίας.   

β. ΄ «Θά ἤθελα νά ζητήσω συγγνώμην ἐν πρώτοις ἀπ' ὅλους, πού τολμῶ νά γράψω κάτι, ἐνῶ δέν εἶμαι οὔτε ἅγιος οὔτε θεολόγος».

      Καταθέτει ατόφια ταπείνωσηαπό και με την ψυχή του, «αρετή του ύψους του έσχατου βάθους» ως βασική και διά-χριστιανικής ισχύος προϋπόθεση για κάθε κίνηση γύρω από αυτό το θέμα. Δεν έχει την παραμικρή αίσθηση ότι εκδίδει θέσφατο !!

 2.      Το  πνεύμα  της  χριστιανικής  συνδιαλλαγής.

2α     Προς  τους  φιλενωτικούς  αδελφούς,

1.  «Θά ἤθελα νά παρακαλέσω θερμά ὅλους τους φιλενωτικούς ἀδελφούς μας: Ἐπειδή τό θέμα τῆς ἑνώσεως τῶν Ἐκκλησιῶν εἶναι κάτι τό πνευματικόν καί ἀνάγκην ἔχουμε πνευματικῆς ἀγάπης, ἄς τό ἀφήσουμε σέ αὐτούς πού ἀγαπήσανε πολύ τόν Θεόν καί εἶναι θεολόγοι, σάν τούς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, καί ὄχι νομολόγοι, Πού προσφέρανε καί προσφέρουν ὁλόκληρο τόν ἑαυτόν τούς εἰς τήν διακονίαν τῆς Ἐκκλησίας (ἀντί μεγάλης λαμπάδας), τούς ὁποίους ἄναψε τό πῦρ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ ἀναπτήρας τοῦ νεωκόρου...»

2β.    Προς τα πιστά τέκνα της Εκκλησίας.

1.  «Εἰς τούς καιρούς μας βλέπομεν ὅτι πολλά πιστά τέκνα τῆς Ἐκκλησίας μας, Μοναχοί καί λαϊκοί, ἔχουν δυστυχῶς ἀποσχισθῆ ἀπό αὐτήν ἐξ αἰτίας τῶν φιλενωτικῶν. Ἔχω τήν γνώμην ὅτι δέν εἶναι καθόλου καλόν νά ἀποχωριζώμεθα ἀπό τήν Ἐκκλησίαν κάθε φοράν πού θά πταίῃ ὁ Πατριάρχης. ἀλλά ἀπό μέσα, κοντά στήν Μητέρα Ἐκκλησία ἔχει καθῆκον καί ὑποχρέωσι ὁ καθένας ν' ἀγωνίζεται μέ τόν τρόπον του.

2γ.   Προς   την  τρίτη    μερίδα  μέσα  στην  Εκκλησία.

1.   «Θά ἤθελα ἀκόμη νά εἰπῶ ὅτι ὑπάρχει καί μία τρίτη μερίδα μέσα εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας. Εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ἀδελφοί, πού παραμένουν μέν πιστά τέκνα Αὐτῆς, δέν ἔχουν ὅμως συμφωνίαν πνευματικήν ἀναμεταξύ τους. Ἀσχολοῦνται μέ τήν κριτικήν ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου καί ὄχι διά τό γενικώτερον καλόν τοῦ ἀγῶνος …

  3.     Η  καθ’  υπερβολήν   έκρηξη   αγωνίας   υιού  προς  πατέρα.

3a.    «Ἐπειδή βλέπω τόν μεγάλον σάλον, πού γίνεται εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας, ἐξ αἰτίας τῶν διαφόρων φιλενωτικῶν κινήσεων καί τῶν ἐπαφῶν τοῦ Πατριάρχου ἐπόνεσα καί ἐγώ σάν τέκνον Της…» 

4.    Η  υπέρβαση  και  η  σύνθεση.

 4α.    «Ὅλοι χρειάζονται εἰς τήν Ἐκκλησίαν. Ὅλοι οἱ Πατέρες προσέφεραν τάς ὑπηρεσίας των εἰς Αὐτήν. Καί οἱ ἤπιοι χαρακτῆρες καί οἱ αὐστηροί. Ὅπως διά τό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἀπαραίτητα καί τά γλυκά καί τά ξινά, καί τά πικρά ἀκόμη ραδίκια (τό καθένα ἔχει τίς δικές του οὐσίες καί βιταμίνες), ἔτσι καί διά τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὅλοι εἶναι ἀπαραίτητοι.

4β.  «Ὁ ἕνας συμπληρώνει τόν πνευματικόν χαρακτῆρα τοῦ ἄλλου καί ὅλοι εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νά ἀνεχώμεθα ὄχι μόνον τόν πνευματικόν του χαρακτῆρα, ἀλλά ἀκόμη καί τίς ἀδυναμίες, πού ἔχει σάν ἄνθρωπος».

Αθανάσιος Κοτταδάκης

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όλοι μέσα στην Εκκλησία. Όχι σχίσματα και αποτειχίσεις. Δεν μπορεί ο καθένας να τραβάει την άκρη του και να κάνει μια δικιά του παρασυναγωγή. Έξω από την Εκκλησία είναι μια εκκλησιαστική συναγωγή. Όλοι ενωμένοι κάτω από τη σκέπη της Αγίας μας Εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Εντελώς διαφορετικό ως προς τις απόψεις του, τον παρουσιάζουν κάποιοι Ταλιμπάν κληρικοί και θεολόγοι. Εδώ από την παρουσίαση του κειμένου με λόγια του Αγίου Παϊσίου βλέπω έναν εντελώς διαφορετικό, μοναχό όχι αδιάλλακτο, όχι ακραίο, όχι να υψώνει τείχη. Κάποιοι ακραίοι έχουν ως σύνθημα τα καλά και συμφέροντα για τις προσωπικές μας ιδέες και όχι για την αλήθεια και διαβάλουν και διαστρεβλώνουν απόψεις αγίων πατέρων. Την μεγαλύτερη ψευτιά τη συναντώ στον χώρο της εκκλησίας και σε ορισμένα ιστολόγια, τα οποία είναι φερέφωνα ακραίων τάσεων που πόρρω απέχουν από αυτά που διδάσκει η Ορθόδοξη θεολογία και η Πατερική Γραμματεία

Ανώνυμος είπε...

Άγιος του μέτρου και όχι των υπερβολών

Ανώνυμος είπε...

Εκτενέστερα. "Αναστάσιος-Πάτρα" 1,Τετάρτη 16 Αυγούστου 2017
"Ο ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ … Ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ … Ο ΠΑΪΣΙΟΣ " ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ και 2, Τρίτη 7 Μαρτίου 2017
"ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ «ΜΟΝΑΧΟΥ ΕΡΗΜΙΤΗ ΓΕΡΟΝΤΑ» ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΗ" - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

π. Γεώργιος Αναγνωστοπουλος είπε...

Σημαντικά τα σχόλια του κειμένου. Διότι είναι σημαντικές οι συμβουλές του Αγίου Παϊσίου, ενός μοναχού τότε, με ταπεινό φρόνημα.

Ωστόσο, Επιστολή του Αγίου Παϊσίου θέτει στην αρχή το ΠΡΟΒΛΗΜΑ και μετά συζητά τις προϋποθέσεις καλής αντιμετώπισης:
"Επειδή βλέπω τον μεγάλον σάλον που γίνεται εις την Εκκλησίαν μας, ΕΞ ΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΦΙΛΕΝΩΤΙΚΩΝ κινήσεων και των επαφών του Πατριάρχου μετά του Πάπα, επόνεσα κι εγώ σαν τέκνον Της....!
(και εθεώρησα καλόν....κλπ).

Το αναρτηθεν κείμενο δεν ονομάζει ΤΗΝ ΑΙΤΙΑ (εξαιτιας...) που είναι η έγνοια του Αγιου για την παρέκκλιση του Πατριάρχη Αθηναγόρα.

Με τον τρόπο αυτό η παρουσίαση της σκέψης του Αγίου παρουσιάζεται σαφώς αποκομμένη από τη ρίζα της.

Αυτό δεν βοηθάει στη ολοκληρωμένη και ορθή κατανόηση των λόγων του Αγίου Παϊσίου. Το ΠΡΟΒΛΗΜΑ ονομάζεται και έπειτα λυεται.
Η ταπείνωση και θαρραλέα ομολογία πηγαίνουν μαζί.Δεν διαχωρίζονται.

Εάν δεν ονομάζεται σημαινει ότι δεν θεωρειται ΠΡΟΒΛΗΜΑ, όπως υπό του Αγίου.

Η παράλειψη μπορεί να έχει πολλές αιτιες, γι'' αυτό να γίνει σχετική διόρθωση.

Ανώνυμος είπε...

Η παρούσα ανάρτηση αναφέρεται στον Οσιο Παίσιο ως "μοναχό, ερημίτη, γέροντα", κλπ.
Δυστυχώς δέν τόν αποκαλεί Οσιο ή Αγιο, όπως έχει υποχρέωση, μετά τήν Αγιοκατάταξη του από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Φυσικά ο Οσιος δέν χρειάζεται την επιβεβαίωση τού κάθε αρθρογράφου, άλλωστε στην επίγεια ζωή του ήταν άκρως ταπεινός, αλλά εμείς που ζούμε στην παρούσα ζωή οφείλουμε να αποδίδουμε στα Ιερά Πρόσωπα τήν πρέπουσα τιμή, τήν οποία βεβαίως αναγνωρίζει σε αυτά η Εκκλησία.

Ανώνυμος είπε...

Διόρθωση για το σχόλιο 11 - 08
Η λέξη Οσιος ή Αγιος δέν αναφέρεται στην επικεφαλίδα. Παρακάτω όμως υπάρχει η φράση "άγιος πρίν αγιοκαταταχθεί".
Διορθώνω, για νά μήν αδικώ τον αρθρογράφο.