Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2021

Σωτηρία ἐκτός Ἐκκλησίας; - ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

 
Σωτηρία ἐκτός Ἐκκλησίας;

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

 

  Μιά μερίδα Ὀρθοόξων Χριστιανῶν, ὑποστηρίζει ὅτι σωτηρία ὑπάρχει μόνο ἐντός τῆς Μίας Ἐκκλησίας, τῆς Ὀρθοδοξίας. Εἶναι ὄντως ἔτσι;

Συζητᾶμε  μέ ἕναν Καθολικό Χριστιανό, τί θά τοῦ ποῦμε; «Ἄν θέλεις νά σωθεῖς, γίνε Ὀρθόδοξος;». Καί ἄν μᾶς εἰπεῖ «ὄχι»; Θά τοῦ ποῦμε εὐθέως «γιά σένα δέν ὑπάρχει σωτηρία, γιατί εἶσαι ἐκτός Ὀρθοδοξίας;». Καί ἄν μᾶς εἰπεῖ, «τότε, ποιός ὁ λόγος νά εἶμαι Χριστιανός, ἄς γίνω Μουσουλμάνος!». Τί θά τοῦ ἀπαντούσαμε; «Γίνε Μουσουλμάνος ;!».

Τό ποιός θά σωθεῖ ἤ ὄχι, εἶναι θέμα ἀποκλειστικό τοῦ Σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ, «Ὅς πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι» (1 Τιμ. 2:4). Τό νά ἀποφασίζουμε καί νά λέμε ἐμεῖς, ὅτι λ.χ. οἱ ἑτερόδοξοι ἀποκλείεται νά σωθοῦν, εἶναι σάν νά ἐπεμβαίνουμε στά «προσωπικά» τοῦ Θεοῦ. «Εἷς ἐστίν ὁ νομοθέτης καί κριτής, ὁ δυνάμενος σῶσαι καί ἀπολέσαι· σύ δέ τις εἶ ὅς κρίνεις τόν ἕτερον;» (Ἰακ. 4:12).

Τό ρηθέν ὑπό τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Κυπριανοῦ (251) Ἐπισκόπου Καρχηδόνας "Εxtra Ecclesiam nulla salus" («ἐκτός Ἐκκλησίας δέν ὑπάρχει σωτηρία») δέν ἔγινε δεκτό ἀπό τήν Ἀνατολική Ἐκκλησία. [1]«Ὁ πιστεύσας καί βαπτισθείς σωθήσεται » (Μκ. 16:16). Αὐτό (πίστη καί βάπτισμα) εἶναι τό ἄλφα καί τό ὠμέγα τῶν ἑτεροδόξων. Καί μέ βάση αὐτό ὁ καθηγητής Ἰωάννης Καρμίρης ἀπαντᾶ: «Δύνανται νά τύχωσι τῆς σωτηρίας»[2]

 Μπορεῖ νά σώζεται κι ὁ ἑτερόδοξος, ὅμως, ἄλλη (ἀνώτερη) θέση στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ  ἔχει ὅποιος κατέχει τήν ὀρθή πίστη καί ἄλλη (κατώτερη) ὁ ἑτερόδοξος. «Ἐν τῃ οἰκίᾳ τοῦ Πατρός Μου μοναί πολλαί εἰσίν» (Ἰω. 14:2), λέει ὁ Κύριος. «Ἄλλη δόξα ἡλίου, καί ἄλλη σελήνης καί ἄλλη δόξα ἀστέρων, ἀστήρ γάρ ἀστέρος διαφέρει ἐν δόξῃ» (Α΄Κορ. 15:41).

 Ὁ δίκαιος Κριτής δέν θά ἀμείψει τό ἴδιο τόν Ὀρθόδοξο Χριστιανό, πού ταπεινώνεται καί ἐξομολογεῖται στόν Ἱερέα, μέ τόν ἑτερόδοξο πού ἐξομολογεῖται ἀπευθείας στό Θεό. Δέν θά ἀμείψει ἐξίσου τόν Ὀρθόδοξο Χριστιανό, πού νηστεύει Τετάρτη, Παρασκευή καί τίς Μ.Τεσσαρακοστές κ.λ.π, μέ τόν ἑτερόδοξο πού δέν νηστεύει. Δέν θά ἀμείψει ἐξίσου τόν ἑτερόδοξο, πού θεωρεῖ τή Μητέρα τοῦ Κυρίου ὡς μιά ἁπλῆ καλή γυναῖκα, καί τίποτε παραπάνω, μέ αὐτόν πού τή θεωρεῖ Ὑπεραγία, καί τήν εὐλαβεῖται ὅπως τῆς ἀξίζει, καί ἄλλα πολλά παρόμοια.

Καί μία «λεπτομέρεια»: Οἱ ἑτερόδοξοι, ἐπειδή δέν κατέχουν τήν τελεία, ὀρθή πίστη, δέν μποροῦν νά καθαρισθοῦν ἀπό τά πάθη τους καί νά γίνουν δοχεῖο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἅγιοι καί θαυματουργοί. Γι’αὐτό ἄφθαρτα σώματα κεκοιμημένων ἁγίων ὑπάρχουν (μετά τό σχίσμα) μόνο στήν Ὀρθοδοξία. Ἑπομένως, τό ρηθέν ὑπό τοῦ Ἁγίου Κυπριανοῦ, θά μποροῦσε νά «μεταλλαχθεῖ», ὅτι «ἐκτός Ἐκκλησίας δέν ὑπάρχει ἁγιασμός ψυχῆς καί σώματος». (Ἀντίγραφο ἀπό τό βιβλίο: Η ΑΙΡΕΣΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ. Ἐκδόσεις «Θαβώρ»2021, Ἀγρίνιο, σελ. 63-65).



 [1] Ἐπισκόπου Ἀβύδου Κυρίλλου. Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρός τό λοιπόν χριστιανικόν κόσμον. (www.anastasiosk.blogspot.com 30.5.16). & Συμέλα Κωνσταντινίδου. Τό ἀξίωμα «extra ecclesiam nulla salus» στήν Ὀρθόδοξη Θεολογία τοῦ 20οῦ αἰώνα καί οἱ οἰκουμενικές συνέπειές του. Διπλωματική ἐργασία στό τμῆμα τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Α.Π. Θ. Θεσσαλονίκη 2019, σελ. 43-46

[2] Ἰωάννου Καρμίρη, Ἡ σωτηρία τῶν ἐκτός τῆς Ἐκκλησίας ἀνθρώπων τοῦ Θεοῦ, Ἀνάτυπον ἐκ τῶν Πρακτικῶν τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν, τόμ. 56, Ἀθῆναι 1981, σελ. 404

 

27 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όλοι όσοι πιστεύουν στον Χριστό ως Θεό και Σωτήρα θα σωθούν και θα εισέλθουν στην Βασιλεία του Θεού κατά τα έργα και την υπακοή του στον Ευαγγελικό Νόμο.

Ανώνυμος είπε...

Εκκλησία είναι: Οὗ γάρ εἰσι δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν. Αυτά είπε ο Χριστός.

Ανώνυμος είπε...

Ο Άγιος Κυπριανός μήπως απευθύνονταν σε ορθόδοξους; Σαν να τους έλεγε,αν φύγετε από την ορθοδοξία θα χαθείτε, διότι άλλο να είσαι ορθόδοξος καί νά εγκαταλείψεις καί άλλο να γεννηθείς αιρετικός....δεν φταις πού γεννήθηκες στην πλάνη,θα σε κρίνει με ελαφρυντικά ο Θεός...

Ανώνυμος είπε...

Όταν ρώτησαν τον επίτιμο Καθηγητή Τρεμπέλα για το αν θα σωθούν οι Ρωμαιοκαθολικοί αυτός ο μέγας Θεολόγος απάντησε. Διασχίζουμε τον Ατλαντικό οι Ορθόδοξοι με υπερωκεάνιο οι Ρωμαιοκαθολικοί με καΐκι. Δεν μπορώ να αποκλείσω ότι θα διαπεράσει τον Ατλαντικό το καΐκι δεν μπορώ. Υπάρχει πιθανότητα να φτάσει στον προορισμό.
Ας το νιώσουν αυτό όσοι αποκλείουν την σωτηρία από τους άλλους. Υπάρχει και το μπορεί.

Ανώνυμος είπε...

Οικουμενιστικά και τα τρία σχόλια που βλέπω μέχρι τώρα (1:31, 1:33, 2:12). Αποτυχημένο και το άρθρο.

Πλανώνονται όλοι όσοι νομίζουν ότι στην αίρεση σώζεσαι απλά δεν παίρνεις τόσο μισθό όσο παίρνει ο Ορθόδοξος!

Ο Άγιος Κυπριανός βεβαίως και απευθυνόταν σε ορθόδοξους, στους ορθόδοξους της εποχής του.

Ορθοδόξος Αντιοικουμενιστής

Ανώνυμος είπε...

Αν ο Χριστός σταυρώθηκε για να σωθούν μόνο οι δικοί Του μήπως θα ήταν μάταια η θυσία Του. Ο Χριστός μας αγαπάει όλους τους ανθρώπους όχι μόνο τους από την άθεη Χαναναία ως την αιρετική Σαμαρίτεισα.
Εμείς;

Ανώνυμος είπε...

Στη Μονή Βατοπαιδίου αλλά και σε άλλες Μονές του Αγίου Ορους υπάρχουν ξένοι Μοναχοί, που γεννήθηκαν σε χώρες του εξωτερικού (ΗΠΑ, Γαλλία, Ελβετία, Γερμανία, Περού, κλπ.), ως Ρωμαιοκαθολικοί, Προτεστάντες, κλπ., εγνώρισαν το Αγιον Ορος, εβαπτίστηκαν Ορθόδοξοι και κατόπιν έγιναν Αγιορείτες.
Καλύτερα θα ήταν να ερωτηθούν αυτοί, αν συμφωνούν με τις απόψεις του κειμένου.

Ανώνυμος είπε...

Κεντάει τίς σφήκες όπως πάντα ο π. Βασίλειος...

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρουμε ο Θεός πώς θα κρίνει έναν καλοκάγαθο άνθρωπο,μη ορθόδοξο.... εμείς να κοιτάμε να σώσουμε την ψυχή μας διά τής αγάπης μας στον πλησίον...

Ανώνυμος είπε...


"Ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται" είπε ο Κύριος.
Εμείς εδώ τι άλλο μπορούμε να πούμε;Έχει κανείς καμιά άλλη ιδέα;

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Οι αιρέσεις που κατά καιρούς γνωρίσαμε,καταργούν την Χάρη Του Θεού ενω η σωτηρία είναι δώρον της Χάριτος προς Πάντας θέλοντας σωθήναι!
Δεν σώζει μόνον η Χάρις,αλλά και η αλήθεια Ιω.1-17, κατά το Όρθ.δογμα.

Ο δε απιστησας
κατακριθησεται!








Ανώνυμος είπε...

Απάντηση στο σχόλιο 10:18 μ.μ.

Εννοεί με κανονικό βάπτισμα ανώνυμε. Όχι με το ψεύτικο βάπτισμα των αιρετικών.

Αντιαιρετικός

Ανώνυμος είπε...

Το άρθρο αφορά την κρίση καί τό σχέδιο τού Θεού καί όχι την γνώμη την δική μας καί τού αρθρογράφου.Συνεπώς εις μάτην σχολιάζουμε...

Ανώνυμος είπε...



Τι εννοεί ο π. Βασίλειος όταν λέει η Αίρεση είναι μία;

Unknown είπε...

Π Βασιλειε αυτά που λέτε είναι Οικουμενισμός! Τι έχει να πει ο π Αναστάσιος Γκοτσοπουλος;

Ανώνυμος είπε...

Ορθολογικό το άρθρο καί όχι θεολογικό..

Ανώνυμος είπε...

Ποιούς εννοεί σφήκες ο ανωνυμάκος 7:44 μ.μ.;
Τους Ορθόδοξους που δεν λένε να βάλουν το μολυσμένο νερό του οικουμενισμού στο κρασί τους;

Ιάκωβος

Ανώνυμος είπε...

Θεολογικότατο και αγιογραφικό το κείμενο αυτό του π. Βασιλείου. Γράφει και μας λέει την αλήθεια την οποία έχει ως πολύτιμο θησαυρό η Εκκλησία και όχι τις απόψεις κάποιων εφήμερων προσώπων που το ΄΄παίζουν΄΄ γιατί δεν μπορούν ούτε να προσεγγίσουν να γίνουν ερμηνευτές αγιογραφικών κειμένων ή ιερών κανόνων.

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει σωτηρία για όλο τον χριστιανικό κόσμο. Ο Απόστολος Παύλος μας μιλάει για την συνείδηση. Είναι δυνατόν να σωθεί σε ένα ζευγάρι που έχει ενωθεί με το Μυστήριο του Γάμου και ο γαμπρός ας πούμε είναι Ορθόδοξος και η νύφη Καθολικιά να σωθεί ο ένας. Το γράφω γιατί είναι οι γείτονές μου έτσι είναι και ό γάμος έγινε στον ναό της ενορίας μας.

Ανώνυμος είπε...

Ο θεός να μας ελεήσει...

Ανώνυμος είπε...



ΟΛΟΙ ΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΑ ΣΩΘΟΥΝ;

Ανώνυμος είπε...

Όχι ανώνυμε 12;34μμ. Δεν θα σωθούν όλοι οι Ορθόδοξοι.
Οι "Ορθόδοξοι" που κόβουν τα καλά ορθόδοξα σχόλια και σιγοντάρουν τον οικουμενισμό και τον οικουμενιστικό φαναριωτισμό δεν θα σωθούν.

Ανώνυμος είπε...

Όντως ταράζει τα λιμνάζοντα νερά, ενώ δεν είναι απαραίτητο...

Ανώνυμος είπε...


απάντηση στον 21 Φεβρουαρίου 2021 - 6:58 μ.μ.

αν τα σχόλια αυτά είναι ορθόδοξα να τα στέλνουν επωνύμως

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση στον 22 Φεβρουαρίου 2021 - 7:52 π.μ.

Η Ορθοδοξία δεν έχει να κάνει με την επωνυμία ή την ανωνυμία.
Πολλά σχόλια επώνυμα μπορεί να είναι αιρετικά και είναι αιρετικά.
Και πολλά σχόλια ανώνυμα μπορεί να είναι ορθόδοξα. Και είναι ορθόδοξα!
Δεν σχετίζεται η Ορθοδοξία με την επωνυμία ή την ανωνυμία.

Φιλαγιορείτης

Ανώνυμος είπε...

«τίς γὰρ ἔγνω νοῦν Κυρίου; ἢ τίς σύμβουλος αὐτοῦ ἐγένετο;» (Ρωμ. ια΄34).

Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος μᾶς θέτει ἐνώπιον τῆς ἀδυναμίας μας, ὡς πεπερασμένα ὄντα πού εἴμαστε, νά κατανοήσουμε ἤ νά ἀντιληφθοῦμε τόν τρόπο πού ἐνεργεῖ ὁ Κύριος ὥστε νά δώσει τήν εὐκαιρία σέ κάθε ἄνθρωπο καλῆς θελήσεως νά σωθεῖ καί «εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν.» (Α΄ Τιμ.β΄4).
Ὡς ἐκ τούτου δέν μποροῦμε νά γνωρίζουμε τούς τρόπους πού ἐνεργεῖ ὁ Κύριος γιά νά μᾶς ὁδηγήσει στήν ὁδό τῆς σωτηρίας.
Ὅμως, γνωρίζουμε ἐπακριβῶς τήν ὁδό πού πρέπει νά ἀκολουθήσουμε μέ πᾶσαν ἀκρίβειαν καί προσοχή «βλέπετε μή τις ὑμᾶς πλανήσῃ» (Ματθ. κδ΄4) γιά νά σωθοῦμε.
Αὐτή ἡ ὁδός εἶναι μοναδική καί μονάκριβη καί διαφυλάσσεται ὡς κόρη ὀφθαλμοῦ ἀποκλειστικά καί μόνο στό χῶρο τῆς Ὀρθοδοξίας.
Τό καταθέτει ἀνωτέρω ὁ π.Βασίλειος στό ἄρθρο του ὅπου ἐνῶ γράφει: «Τό ρηθέν ὑπό τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Κυπριανοῦ (251) Ἐπισκόπου Καρχηδόνας "Εxtra Ecclesiam nulla salus" («ἐκτός Ἐκκλησίας δέν ὑπάρχει σωτηρία»)» δέν ἔγινε δεκτό ἀπό τήν Ἀνατολική Ἐκκλησία.», καταλήγει συμπερασματικά στό τέλος:
«Καί μία «λεπτομέρεια»: Οἱ ἑτερόδοξοι, ἐπειδή δέν κατέχουν τήν τελεία, ὀρθή πίστη, δέν μποροῦν νά καθαρισθοῦν ἀπό τά πάθη τους καί νά γίνουν δοχεῖο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἅγιοι καί θαυματουργοί. Γι’αὐτό ἄφθαρτα σώματα κεκοιμημένων ἁγίων ὑπάρχουν (μετά τό σχίσμα) μόνο στήν Ὀρθοδοξία. Ἑπομένως, τό ρηθέν ὑπό τοῦ Ἁγίου Κυπριανοῦ, θά μποροῦσε νά «μεταλλαχθεῖ», ὅτι «ἐκτός Ἐκκλησίας δέν ὑπάρχει ἁγιασμός ψυχῆς καί σώματος».»
Εἶανι ἀπαραίτητο ὅμως νά μεταλλαχθεῖ;
Ὄχι δέν εἶναι.
Διότι ἀπό τό ἁγιογραφικό «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ ἅγιός εἰμι.» (Α΄ Πετρ. α΄16) ἐμφαίνεται ὄτι σωτηρία καί ἁγιασμός εἶναι ταυτόσημες ἔννοιες.
Ὅποιος ἁγιάζει λοιπόν σώζεται καί τἀνάπαλιν. Ὅποιος σώζεται ἁγιάζει.
Ὅσο δέ γιά τό «Ἐν τῃ οἰκίᾳ τοῦ Πατρός Μου μοναί πολλαί εἰσίν» (Ἰω. ιδ΄2) νοεῖται ἡ διαφορά κατά τήν ἁγιότητα τοῦ καθενός. Ἀλλοῦ θά εἶναι ἕνας μεγάλος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἀλλοῦ θά εἶναι ἕνας μικρός ἅγιος.
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.

potamger@gmail.com είπε...

Αποκάλυψης ΚΒ´\ΚΑΙ ἔδειξέ μοι ποταμὸν ὕδατος ζωῆς λαμπρὸν ὡς κρύσταλλον, ἐκπορευόμενον ἐκ τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ ἀρνίου. 2 ἐν μέσῳ τῆς πλατείας αὐτῆς καὶ τοῦ ποταμοῦ ἐντεῦθεν καὶ ἐκεῖθεν ξύλον ζωῆς, ποιοῦν καρποὺς δώδεκα, κατὰ μῆνα ἕκαστον ἀποδιδοῦν τὸν καρπὸν αὐτοῦ, καὶ τὰ φύλλα τοῦ ξύλου εἰς θεραπείαν τῶν ἐθνῶν. { εδώ αναφέρει ότι αυτί πού έζησαν σωστά αλά δέν γνώρισαν τόν Κύριον ημών Ιησού Χριστόν θά τρέφονται από τά φύλλα τού δένδρου, καί όχι από τούς καρπούς τού δένδρου όπως οί καλεί Χριστιανοί }