Ο γέροντας Πορφύριος διαφωνούσε εντελώς με την επιδίωξη μετωπικής σύγκρουσης με τον διάβολο. Πίστευε ότι αυτό στο οποίο θα στρέψεις το νου σου, αυτό στο οποίο θα επικεντρώσεις τις δυνάμεις σου, αυτό θα καθορίσει την ύπαρξή σου, είτε πρόκειται για κάτι που αγαπάς, είτε πρόκειται για κάτι που μισείς. Ο γέροντας σαφώς και πίστευε ότι η ζωή του χριστιανού τελεί σε αντιδικία προς τα έργα του σατανά, επέμενε όμως κατηγορηματικά ότι η λύση είναι το να στραφεί ο άνθρωπος στο Χριστό, στην αγάπη του και στο φως του. Αυτό το φως και η μεταλαμπάδευσή του διώχνει τα σκοτάδια- όχι η πάλη κατά του σκοταδιού καθεαυτού. Μια άμεση πάλη κατά του σκοταδιού καθιστά κέντρο της ζωής του σταυροφόρου το σκοτάδι, το οποίο κατά τα άλλα ο σταυροφόρος αντιμάχεται! Ο γέροντας Πορφύριος, δηλ. πραγματοποίησε κι αυτός είσοδο στην κοινωνία αλλά με τη μέθοδο του ενοφθαλμισμού: για να μπολιάσει τον κόσμο αγάπη.
Εξαιρετικά χαρακτηριστική είναι η στάση του σε ένα συναφές ζήτημα, το οποίο έχει καταταλαιπωρήσει πλήθη ψυχών στην Ελλάδα: το ζήτημα του 666 και του Αντιχρίστου. Επέμενε ότι δεν επέρχεται "σφράγισμα" με τη χρήση αριθμών και συμβόλων, αλλά αντιθέτως, σημασία έχει ποιόν δέχεται η καρδιά του ανθρώπου ως αφέντη της. (Αξιοπρόσεκτος σ' αυτή τη μαρτυρία είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Πορφύριος κατανοούσε τους Πατέρες και τους "υπέτασσε" στα μείζονα κριτήρια της θεολογίας και της Εκκλησίας. Στην εν λόγω μαρτυρία, δηλ. ο γέροντας επεσήμαινε ότι οι Πατέρες θεωρούν την ημισέληνο σύμβολο του Αντιχρίστου, ωστόσο ο ίδιος αρνιόταν να συμπεράνει εξ αυτού ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης "σφραγίζεται" επειδή το Τουρκικό διαβατήριό του φέρει το Τουρκικό εθνόσημο με την ημισέληνο). Η πεποίθησή του αυτή διαφοροποιεί εκκωφαντικά τον γέροντα Πορφύριο από πλήθος πνευματικών των ημερών μας.
Ο γέροντας Πορφύριος, προφανώς, δεν ήταν θεολόγος του δημοσίου χώρου. Ήταν, όπως είπαμε, ενοφθαλμιστής και δίνει καίρια κριτήρια ως τέτοιος. Η νηφάλια πραότητά του διαφέρει απίστευτα από την μέχρι υβριστικού παραληρήματος ζηλωτική επιθετικότητα, η οποία ευδοκιμεί στις ημέρες μας εν ονόματι της προάσπισης της πίστης. "Στην ιεραποστολική μας προσπάθεια-έλεγε- να υπάρχει λεπτός τρόπος...Λίγα λόγια...Η καλύτερη ιεραποστολή γίνεται με το καλό μας παράδειγμα, την αγάπη μας την πραότητά μας". Ο ίδιος έκανε κάποτε την αυτοκριτική του για την πρώιμη περίοδό του, οπότε, όντας ζηλωτής της πίστης, έσχισε στο πατρικό του σπίτι "ένα ερμηνευμένο ευαγγέλιο" που διάβαζε ο πατέρας του. Οι μαρτυρίες δείχνουν ότι ο γέροντας Πορφύριος, άνθρωπος που πρόθυμα συζητούσε με τους πρόθυμους ανθρώπους επί ατελείωτες ώρες, δεν εισέβαλε στο χώρο του άλλου. Δεν μιλούσε ΑΠΡΟΚΛΗΤΑ για τον Θεό, όπως, παρόμοια, δεν έσπευδε να ραντίσει με τον αγιασμό όλους τους παρισταμένους, αφού δεν ήταν βέβαιος ότι οι ίδιοι το ήθελαν.
Στο ζήτημα αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία η μαρτυρία του Σέρβου ορθοδόξου επισκόπου Ειρηναίου Μπούλοβιτς. Ο π. Ειρηναίος υπήρξε μαθητής του π. Ιουστίνου Πόποβιτς, ο οποίος πρόσφατα ανακηρύχθηκε άγιος από το Σερβικό Πατριαρχείο. Ο Πορφύριος γνώριζε ότι ο π. Ιουστίνος ερχόταν συχνά σε οξεία αντιπαράθεση με τους κομμουνιστές κυβερνώντες της Τιτοϊκής Γιουγκοσλαβίας. Τί πιο φυσικό, να τον μιμούνται οι μαθητές του; Και τί θα έλεγαν, άραγε, οι μαθητές του σε κάποιον που θα ερμήνευε διαφορετικά τον δάσκαλό τους, παρ' όλο που ο ίδιος δεν τον είχε ζήσει; Εδώ, κοντολογίς έχουμε να κάνουμε με ένα φαινόμενο που θα το ονόμαζα "φετιχισμό του βιώματος": η προσωπική γνωριμία ή βίωση προσώπων και πραγμάτων απολυτοποιείται, σε βαθμό που η προσωπική εμπειρία να τίθεται πάνω από τα θεολογικά κριτήρια (και να εκτρέφει, συν τοις άλλοις, τη νόσο του γεροντισμού). Ο γέροντας Πορφύριος, λοιπόν, αναγνώριζε μεν ότι ο ίδιος ο Πόποβιτς ηδύνατο να έρχεται σε άμεση αντιπαράθεση, διαφωνούσε όμως με το συμπέρασμα ότι η στάση του αυτή θεμελιώνει γενικό υπόδειγμα. Ζηλωτικές φράσεις, μάλιστα του τύπου "Εγώ θα μείνω εδραίος στην πίστη, κι ας μου κόψουν το κεφάλι", ο Πορφύριος τις σχολίασε ως εξής: "Καλό είναι και αυτό, αλλά έτσι δεν γίνεται το έργο του Χριστού.. Σε συμβουλεύω, π. Ειρηναίε, να πορεύεσαι κάπως διαφορετικά. Για να γίνεται το έργο Του Χριστού, για να ωφελούνται και να σώζωνται ακόμη και οι άθεοι, οι κομμουνισταί και άλλοι, να μην τους αντιπαρατίθεσαι' να μην τα βάζεις μαζί τους και να μην τους προκαλείς. Ακόμη κι αν κάποιος μπροστά σου πτύσει την εικόνα του Χριστού, εσύ να σιωπήσεις. Μην υπερασπίζεσαι τον Χριστό. Δεν έχει ανάγκη ο Χριστός να τον υπερασπισθείς εσύ. Τί λες εσύ γι' αυτά; Θέλει ο Χριστός να σωθούν και οι άθεοι και οι κομμουνισταί ή όχι;".
Τα λόγια αυτά (καλλίτερα: αυτή η στάση ζωής) τα βρίσκω συγκλονιστικά και , ταυτοχρόνως, δυσβάστακτα. Η διαφοροποίηση της Εκκλησίας από ανελεύθερα καθεστώτα είναι σημαντικό χρέος της, όμως, τα λόγια του Πορφυρίου προφανώς δεν υπονοούν σύμπλευση με την πολιτική εξουσία, αλλά άλλου είδους αντίσταση. Θα έλεγα ότι την εποχή της Τουρκοκρατίας ο Πορφύριος θα ήταν με το μέρος του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, κι όχι των αρματωλών. (Είναι χαρακτηριστικό ότι ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ζητούσε από τους υποδούλους να παραδώσουν τα όπλα τους στους Οθωμανούς χωροφύλακες!!!!!). Τα συγκεκριμένα, λοιπόν, λόγια του Πορφυρίου, σχετικά με την Τιτοϊκή Γιουγκοσλαβία, έχουν, νομίζω, ένα ιδιαίτερο νεύρο: κλείνουν την πόρτα σε έναν από τους μεγαλύτερους πειρασμούς της Εκκλησιαστικής ζωής: το σταυροφορικό πνεύμα. Και μετακινούν το κέντρο βάρους, από την υπεράσπιση του Χριστού, στη διακονία των ανθρώπων-όλων των ανθρώπων.
Τα λόγια αυτά (καλλίτερα: αυτή η στάση ζωής) τα βρίσκω συγκλονιστικά και , ταυτοχρόνως, δυσβάστακτα. Η διαφοροποίηση της Εκκλησίας από ανελεύθερα καθεστώτα είναι σημαντικό χρέος της, όμως, τα λόγια του Πορφυρίου προφανώς δεν υπονοούν σύμπλευση με την πολιτική εξουσία, αλλά άλλου είδους αντίσταση. Θα έλεγα ότι την εποχή της Τουρκοκρατίας ο Πορφύριος θα ήταν με το μέρος του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, κι όχι των αρματωλών. (Είναι χαρακτηριστικό ότι ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ζητούσε από τους υποδούλους να παραδώσουν τα όπλα τους στους Οθωμανούς χωροφύλακες!!!!!). Τα συγκεκριμένα, λοιπόν, λόγια του Πορφυρίου, σχετικά με την Τιτοϊκή Γιουγκοσλαβία, έχουν, νομίζω, ένα ιδιαίτερο νεύρο: κλείνουν την πόρτα σε έναν από τους μεγαλύτερους πειρασμούς της Εκκλησιαστικής ζωής: το σταυροφορικό πνεύμα. Και μετακινούν το κέντρο βάρους, από την υπεράσπιση του Χριστού, στη διακονία των ανθρώπων-όλων των ανθρώπων.
Θανάσης Παπαθανασίου
(περιοδικό "Σύναξη", τχ.117,σελ.53-56)
Υάκινθος,
13 σχόλια:
Εξαιρετικό Υάκινθε
ευχαριστούμε
Ας τα ακούνε αυτά μερικοί
Λογικά τα όσα γράφει ο Παπαθανασίου και λέει ο π. Πορφύριος.
Είναι και αυτή μια άποψη την οποία είχε ο σεβάσμιος αυτός γέροντας. Τίποτα παραπάνω.
Φωτεινή η σκέψη του π. Πορφυρίου. Μεγάλη ήταν η ωφέλεια μου από αυτή την ανάγνωση. Μερικά ζητήματα τα είχα συγκεχυμένα. Τώρα με τις σκέψεις αυτές κάτι το νέο μπήκε στο νου μου. Το καλό είναι ότι αυτό ειρηνεύει την ψυχή μου.
Βελούδινες και του σαλονιού τις βλέπω αυτές τις απόψεις. Διαφωνώ μετωπικά με αυτή την ηπιότητα. Αυτό είναι ηττοπάθεια. Δεν είναι θέμα «ζηλωτισμού» αλλά ομολογία πίστεως προς τον Χριστό που μας θέλει ακέραιους και ευθείς.
Μα είναι δυνατόν να δεχθώ το 666; να δεχθώ το σφράγισμα; Τι είναι αυτά. Εδώ έχουν γίνει συλλαλητήρια. Έχουν γραφεί βιβλία. Έχουν δοθεί μάχες. Είναι δυνατόν να μου βρίζουν τον Χριστό και να παραμένω με απάθεια ναρκωμανούς. Όχι θα δώσω μάχες για τον Χριστό και θα αγωνιστώ ενάντια στην κυριαρχία του αντιχρίστου στον κόσμο τούτο.
Φίλε μου 7,24 πραγματικά πιστεύεις ότι ο Χριστός σε χρειάζεται για να αποκαταστήσεις το όνομά του?
Αυτή η ανάγκη να υπεραμυνθούμε τα πιστεύω μας πολλές φορές υποδηλώνει ότι δεν είμαστε πράγματι στερεωμένοι σ' αυτά και φωνάζουμε μήπως και πείσουμε λίγο περισσότερο τον εαυτό μας.
Το τραγικό όμως είναι να ερμηνεύουμε την ανασφάλειά μας ως 'ομολογία πίστεως' και ως εκ τούτου να αντιμαχόμαστε κάθε υγιή και νηφάλια φωνή...
Τα λόγια του Κυρίου είναι φίλε 9,31:
«Πας λοιπόν όστις με ομολογήση έμπροσθεν των ανθρώπων, θέλω ομολογήσει και εγώ αυτόν έμπροσθεν του Πατρός μου του εν ουρανοίς.
Οστις δε με αρνηθή έμπροσθεν των ανθρώπων, θέλω αρνηθή αυτόν και εγώ έμπροσθεν του Πατρός μου του εν ουρανοίς
Xρειάζεται κάθε φορά μια σωστή αξιολόγηση του θέματος.Στο βιβλίο ''Αόρατος πόλεμος''του ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ μας λέγει κάπου :Η αγάπη του Θεού δεν έχει όριο αλλά ούτε και ο αγαπώμενος έχει όριον και μέτρον.Η δε προς τον πλησίον αγάπη πρέπει να έχει διότι αν δεν την μεταχειρισθής με την πρέπουσα μετριότητα,δύναται να σε χωρήσει από την αγάπη του Θεού..Συλλογήσου πως δεν πρέπει να έχεις τόσον ζήλον εις τρόπον ώστε να στερείσαι την ησυχία και την ειρήνη της καρδιάς.Εάν όμως είναι ο λόγος και η υπόθεσις περί πίστεως και παραδώσεων της εκκλησίας,τότε και ο πλέον ειρηνικός και ήσυχος πρέπει να πολεμεί υπέρ αυτών,πλήν όχι με ταραχήν της καρδιάς αλλά με ανδρείον και σταθερόν θυμόν κατά τον λόγον του Ιωήλ 4-11 ''ΕΚΕΙ Ο ΠΡΑΥΣ ΕΣΤΩ ΜΑΧΗΤΗΣ''.Αλλά και στην ΑΠΟΚΆΛΥΨΗ 3.15-16 μας λέγει:''Ξέρω τα έργα σου.Ούτε κρύος είσαι ούτε ζεστός.Θα ήθελα να ήσουν η κρύος η ζεστός.Αλλά επειδή είσαι χλιαρός θα σε εμμέσω!
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΓΕΙ Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΙΣΧΥΟΥΝ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙς ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ.-π
Μα αυτό ακριβώς σου εξηγώ, ότι δεν είναι ομολογία πίστεως αυτό.
Είναι μια βεβιασμένη αντίδρασή ώστε να αποκαταστήσεις το ψυχολογικό σου έρεισμα που έχεις ονομάσει πίστη.
Μή γενικεύουμε απόψεις πού είπαν διάφοροι γεροντάδες τής εποχής μας γιατί δεν ξέρουμε πώς είπαν κάποια πράγματα, σε ποιούς τα είπαν, καί πώς αυτοί ( καί με τί σάλτσες ) τα μετέφεραν...
Κάθε σύγρονος γέροντας έχει βέβαια ένα ειδικό βάρος, αλλά οί αρχαίοι καί αναγνωρισμένοι διά πολλών θαυμάτων Άγιοι τής Εκκλησίας μας έχουν το μεγαλύτερο ειδικό βάρος καί σ΄ αυτούς περισσότερο άς εμπιστευόμαστε για τά εσχατολογικά θέματα...
Γιατί άλλο γέροντας, άλλο Άγιος !
Αττικός
Kαλό είναι να διαβαστεί όλο το άρθρο στη Σύναξη. Τότε θα κατανοηθούν πολλά!
υάκινθος
ATTIKE EXEIS DIKIO!!!
Δημοσίευση σχολίου