Μία λέξη μ` ένα νόημα βαθύ. Έχουν γραφεί και ειπωθεί πολλά περί αυτής. Έχει χυθεί άφθονο αίμα για την απόκτησή της. Υπάρχουν σκέψεις, βιβλία και θεωρίες. Κατά την αρχαιοελληνική φιλοσοφία κυριαρχεί η άποψη ότι ελεύθερος άνθρωπος είναι αυτός που δεν παρασύρεται κι αιχμαλωτίζεται από τις σωματικές ηδονές. Σοφός είναι αυτός που νίκησε τα πάθη και ζει άνετα, ευχάριστα κι ελεύθερα.
Η ελευθερία κατά τον ποιητή Ανδρέα Κάλβο θέλει αρετή και τόλμη. Ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός λέει πως στην Ελλάδα η ελευθερία βγήκε από των Ελλήνων τα ιερά κόκαλα. Ο πατέρας της ιστορίας Θουκυδίδης από νωρίς είχε πει πως δεν υπάρχει μακαριότητα στη ζωή χωρίς την ελευθερία, την οποία για να έχουμε θα πρέπει πάντα να αγωνιζόμαστε. Ακόμη και αν υπάρχει φυσική ελευθερία, αν ο άνθρωπος είναι δούλος στα πάθη του κι εξουσιάζεται από αυτά, δεν μπορεί να είναι πραγματικά ελεύθερος, λέει ο σοφός Πυθαγόρας. Η ασυδοσία είναι δουλεία κατά τον Πλάτωνα.
Ελεύθερος είναι ο ενάρετος και δούλος ο κακός. Η ελευθερία πράγματι έχει μεγάλη ηθική αξία και αξίζει να θυσιασθεί κανείς θα γι` αυτή. Ελεύθερος είναι ο καλοκάγαθος, ο ευσυνείδητος, ο ανένοχος, ο απαθής. Χρειάζεται αγώνας για την απόκτησή της, αλλά και για την διαφύλαξή της. Ο Απόστολος Παύλος λέγει πως όπου είναι το Πνεύμα Κυρίου, εκεί είναι η ελευθερία. Η αληθινή ελευθερία θα πηγάσει από την καλή παιδεία.
Παιδεία σημαίνει παιδεμός, εκμάθηση, μόχθος και κόπος για ουσιαστική γνώση, κατάρτιση και μόρφωση. Ο Αριστοτέλης λέγει πως οι ρίζες της παιδείας είναι πικρές αλλά οι καρποί της γλυκοί. Ο Πλάτων τονίζει πως η παιδεία είναι δύναμη θεραπευτική και δεύτερος ήλιος για τους ανθρώπους. Ο Σωκράτης παρομοιάζει την παιδεία μ` εύφορη χώρα, που φέρνει όλα τα` αγαθά. Ο ίδιος θα πει πως η παιδεία είναι πανήγυρη της ψυχής, γιατί σ` αυτή υπάρχουν πολλά θέματα και ακούσματα. Νεώτερος παιδαγωγός σημειώνει πως αν σε όλους τους τομείς χρειάζονται ειδικοί, στην παιδεία είναι απαραίτητοι οι πιο καλοί. Οι μεταρρυθμίσεις είναι αναγκαίες στην παιδεία, αφού δεν κλονίζουν την πίστη στον Θεό.
Παιδεία θα πει διδαχή των παιδιών στο ήθος, την ανατροφή και την απόκτηση της αρετής. Η αρετή διδάσκεται με το λόγο και το παράδειγμα. Η πατρίδα μας είχε παράδοση λαμπρών δασκάλων και πεπαιδευμένων ανθρώπων. Σήμερα η απαιδευσιά υπάρχει όχι στους αγράμματους αλλά στους τυπικά γραμματισμένους. Μόρφωση σημαίνει διαμόρφωση, καλυτέρευση, πνευματική καλλιέργεια. Η ορθή παιδεία δημιουργεί ελεύθερες προσωπικότητες, ηθικά αναστήματα, φίλεργους, φιλόνομους, φιλοδίκαιους, φιλότιμους και φιλαλήθεις. Στα σχολεία μας η εκπαίδευση κάθε τόσο μετατρέπεται, αλληθωρίζει δεξιά και αριστερά. Η παιδεία κατάντησε καταναγκαστική, κουραστική και ανυπόφορη εργασία. Τα παιδιά δεν εκπαιδεύονται αλλά μάλλον παιδεύονται και βασανίζονται. Η αποστήθιση, η απομνημόνευση, η παπαγαλία γίνεται αρκετά βαρετή. Ξαναγράφεται η ιστορία, περιορίζονται τα θρησκευτικά, όλο αυξάνουν οι αριθμοί. Πολλά παιδιά φτάνουν ν` αντιπαθούν φοβερά το σχολείο τους. Ακόμη και βασικές δομές του λείπουν. Στις καταλήψεις βγάζουν το άχτι τους καταστρέφοντας. Είναι όχι βέβαια η καλύτερη διαμαρτυρία, αλλά κάποιοι φταίνε για το κατάντημα της ελληνικής παιδείας. Το λιγότερο πάντως φταίνε νομίζουμε τα παιδιά. Φέτος μάλιστα δεν έχουν ούτε βιβλία. Καλούνται να διαβάσουν από φωτοτυπίες και να παρακολουθούν το διαδίκτυο.
Η αγραμματοσύνη είναι βέβαια ότι το χειρότερο, αλλά και γράμματα που κάνουν τον άνθρωπο υψηλόφρονα δεν είναι ότι καλύτερο. Κόσμημα της ψυχής αλήθεια είναι η ταπεινή γνώση. Στην ελευθερία δεν μπορεί να υπάρχει βία και εξαναγκασμός. Δεν μπορεί κάποιος να μορφωθεί καλά με καταπίεση, σκληρότητα και απειλές. Έτσι δεν βοηθάμε καθόλου τον όποιο μαθητή. Οι γονείς έχουν υποχρέωση όχι μόνο να μορφώνουν τα παιδιά τους στα σχολεία, αλλά να τα ενδυναμώνουν, αναψύχουν και καλλιεργούν με την αγωγή στο σπίτι τους.
Ο σεβασμός στους γονείς και στους δασκάλους είναι απαραίτητος και θα πρέπει να εμπνέεται και όχι να επιβάλλεται. Παλαιά ήταν αδιανόητη η ανυπακοή των παιδιών στους μεγάλους. Σήμερα τα παιδιά κάνουν ότι θέλουν και γι` αυτό έχουμε τα γνωστά αποτελέσματα. Η καλή ανατροφή θα γεννήσει στις ψυχές των παιδιών το φιλάρετο. Όπου κάνουν τα παιδιά ό,τι θέλουν σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη παιδείας, κακή αγωγή, ανελευθερία και ασυνεννοησία. Αξίζει να δοθεί πολύς χρόνος στην ορθή ανατροφή των παιδιών, ώστε να έχουν ειρηνικό και ακύμαντο βίο. Αυτή η ανατροφή θ` αποδώσει μόνο αν γίνεται με υπομονή και αγάπη. Δυστυχώς οι πολλοί έλαβαν ανάπηρη παιδεία και δεν χαίρονται και απολαμβάνουν τη θεία ελευθερία. Η παιδεία θέλει κόπο και μόχθο και η ελευθερία πολλές προσωπικές θυσίες.
Καλή η νέα σχολική χρονιά.
Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης.
Από την εφημερίδα «Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ»
6 σχόλια:
Η αρθρογραφία του π. Μωυσή εις τον Εκκλησιολόγο είναι σπουδαία. Αξίζουν συγχαρητήρια και στον λόγιο Μοναχό π. Μωυσή και εις τον κ. Κολλιόπουλο που κοπιάζει για την εφημερίδα του
Καλό θα ήταν για τους γονείς και τα παιδιά να τα μεγαλώσουν "εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου" γιατί υπάρχουν πολλά κενά στην παιδεία σήμερα.
Ενημερώθηκα από καθηγητή ότι σε λίγο θα επιβάλλει το Υπουργείο Παιδείας να διδάσκουν τα παιδιά υπέρ της ομοφυλοφιλίας οι ίδιοι οι δάσκαλοι του δημοτικού!!! Είναι μέγα έγκλημα αν θα γίνει κάτι τέτοιο. Ο Θεός να μας φυλάξει.
Ας θωρακίσουμε τα παιδιά μας με τα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας, την αλήθεια της Αγίας Γραφής και τους βίους των Αγίων.
Σπουδαίες σκέψεις
Αξίζουν συγχαρητήρια στον κύριο Κολλιόπουλος που έχει συνεργάτες της πνευματικότητας του π. Μωυσή στην εφημερίδα του. Ο Εκκλησιολόγος σε λίγο θα γίνει πανελλαδική εκκλησιαστική εφημερίδα.
Καλές οι θέσεις του Γέροντα αλλά ανεφάρμοστες στο σημερινό αλαλούμ που επικρατεί στην δημόσια παιδεία και στην οικογένεια που έχει πλέον και αυτή αποσυνδεθεί από την παράδοσή μας.
Διδακτικό το κείμενο!Όλα πιστεύω ξεκινούν από το οικογενειακό περιβάλλον- συν Θεώ.Δυστυχώς έχουμε ξεφύγει από τον στόχο.Δεν υπάρχει ασκητική παιδεία σήμερα στις οικογένειες ώστε αυτή να καρποφορήσει στην κοινωνία και να έχει την χάρη και την ευλογία του Θεού.Υπάρχουν στόχοι στις οικογένειες και στα παιδιά αλλά αυτοί έχουν ημερομηνία λήξεως.Εδώ το θέλημα του Θεού είναι να στοχεύει κανείς .. στρεφόμενος πάντα προς τον Θεό σε όλα τα επίπεδα της ζωής[πνευματική ζωή,οικογενειακή,επαγγελματική].Μην ξεχνούμε όμως και την παραβολή του σπορέως όπου ο Κύριος μας λέγει του λόγου το αληθές ότι δηλαδή ο λόγος του Θεού δεν πέφτει πάντοτε σε γόνιμη γη αλλά και αν ακόμη πέσει,αυτός δεν καρποφορεί παντού το ίδιο αλλά το ένα αποδίδει εκατό και αλλού εξήντα και αλλού τριάντα [όπως γίνεται και με την παιδεία].Πρέπει να συνβάλλουμε όλοι ώστε και η πνευματική υγεία μας να καλυτερεύει αλλά και οι άλλοι τομείς της ζωής μας να ενισχύονται με τη Χάρη του Θεού..π
Δημοσίευση σχολίου