Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Ζούμε σε μία εποχή θεολογικού αλληλοσπαραγμού. - Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας

Ζούμε σε μία εποχή θεολογικού αλληλοσπαραγμού. Η λέξη «αιρετικός» τείνει να δηλώσει κάθε ένα που διαφωνεί με την άποψή μας, σε πείσμα όσων ο ιερός Φώτιος και η αρχαία παράδοση της Εκκλησίας μας διδάσκουν περιορίζοντας σαφώς τον όρο «αίρεση» μόνο σε ό, τι αποτελεί παράβαση των αποφάσεων Οικουμενικών Συνόδων.

Είναι, συνεπώς, προφανές ότι η Ορθόδοξη θεολογία βιώνει μία εσωτερική πολεμική, από την οποία τίποτε το θετικό δεν θα προκύψει. Και βέβαια η κριτική είναι πάντοτε αναγκαία, αλλά μόνον όταν γίνεται «είς οικοδομήν και ούκ είς καθαίρεσιν» (Β’ Κορ. 13,10). Χρέος των Ορθοδόξων θεολόγων στον 21ο αιώνα είναι να προβούν σε μία δημιουργική σύνθεση των διαφόρων τάσεων που έφερε στην επιφάνεια η γενηά του 1960. Οι τάσεις αυτές προήλθαν από την ίδια μήτρα, και δεν είναι ξένες μεταξύ τους. Ευχαριστία και άσκηση βιώθηκαν στο παρελθόν από την Εκκλησία ως ενιαία εμπειρία. Ο τονισμός της μιας από αυτές σε βάρος της άλλης είναι νεώτερο φαινόμενο, πού εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Όταν εξαίρομε τα πνευματικά χαρίσματα των «γερόντων», και υποτιμούμε τους εκκλησιαστικούς θεσμούς, καλλιεργούμε μια προτεσταντίζουσα θεολογία, η οποία αργά ή γρήγορα θα διαλύσει την Εκκλησία, όπως συνέβη στην Προτεσταντική Δύση. Και όταν τους θεσμούς τους αποσυνδέσουμε πλήρως από τη χαρισματική διάσταση της Εκκλησίας, τότε ο νομικισμός θα αποξηράνει την Εκκλησία από τη ζωντάνια του Πνεύματος. Η σύνθεση αυτών των διαστάσεων γίνεται διαρκώς και περισσότερο αναγκαία στην Ορθόδοξη Θεολογία.

Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας

33 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αποστομωτική υπεύθυνη απάντηση από επίσκοπο που έχει προσφέρει την θεολογική του κατάρτιση στην Εκκλησία. Δυστυχώς οι προειδοποίησες αυτές είναι η τραγική πραγματικότητα. Όλη την ικμάδα ορισμένοι θεολογίσκοι την αναλώνουν στον αλληλοσπαραγμό εντός της παρεμβολής.

Ανώνυμος είπε...

Προς γνώση και συμμόρφωση πολλών που σαν καραμέλα κατηγορούν τους άλλους ως αιρετικούς. Λες και αυτοί κρατούν την ορθοδοξία στα χέρια του και οι άλλοι την καταχρούνται. Το κακό είναι ότι δεν θέλουν οι πλανημένοι αυτοί ακραιφνείς κατά τους λόγους τους ορθόδοξοι να κατανοήσουν το λάθος τους.

Ανώνυμος είπε...

Ο γεροντισμός είναι μια σύγχρονη πληγή για την εκκλησία. Αντί να σου λένε το λέει το Ευαγγέλιο από πολλούς ακούς το είπε ο τάδε Γέροντας. Κατάντησαν σύγχρονους γκουρού της εκκλησιαστική ζωής τους γέροντες από 22-102 ετών. Πατώσαμε πάτο.

Ανώνυμος είπε...

Α! για να δεις τι είπα στο πάνω σχόλιο διάβασε σχετικό άρθρο που μου είχε κάνει εντύπωση : http://anastasiosk.blogspot.gr/2010/08/blog-post_2146.html

Ανώνυμος είπε...

Είναι λογικό ο μητροπολίτης Περγάμου να αντιδρά κατ αυτόν τον τρόπο αφού οι κακοδοξίες του δέχθηκαν καταλυτική κριτική από διακεκριμένους θεράποντες της θεολογικής επιστήμης.Ο έχων την μυίαν μυιάζεται!

Ανώνυμος είπε...

Ναι, ναι , αυτή η γεροντολαγνεία συνοδευόμενη και με το αζημίωτο της πώλησης πολλών βιβλίων, να πάει και να μην έρθει!
Μεγάλη ειδωλολατρία!

Ανώνυμος είπε...

Ὁ πρῶτος λοιπὸν αὐτομάτως γεννᾷ τὴν Ἱεραρχία. Ὀντολογικὰ ἡ Ἱεραρχία ὑπάρχει καὶ στην Ἁγία Τριάδα. Ἡ πηγή, ἡ Ἀρχή, εἶναι ὁ Πατήρ, ἀπὸ ’κεί πηγάζουν τὰ πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος. Στὴν Ἁγία Τριάδα, λοιπόν, ἔχουμε μία διαβάθμιση, δὲν ἔχουμε αὐτόματη συνύπαρξη, ἀλλὰ ἔχουμε ὕπαρξη ἡ ὁποία μεταφέρεται ἀπὸ τὸν ἕναν στὸν ἄλλον. Ἐὰν βάλουμε τὰ πρόσωπα νὰ ἐμφανίζονται ἔτσι ταυτόχρονα, τότε καταργοῦμε τὴν ἔννοια τῆς αἰτιότητος. Ἡ αἰτιότητα δὲν εἶναι κάτι ποὺ μποροῦμε νὰ παραβλέψουμε.
Iωάννης Ζηζιούλας
Δεν αποτελούν τα παραπάνω παρατιθέμενα παραβάσεις αποφάσεων οικουμενικών συνόδων για να δανειστούμε και την έκφραση του αγίου Περγάμου;

Ανώνυμος είπε...

»Ὁ πρῶτος ἔχει τὴν τιμὴ καὶ προηγεῖται μόνο γιατὶ ἐλεύθερα τὸν ἀποδέχονται οἱ μετ’ αὐτόν. Τὸ πρότυπο τῆς εὐχαριστιακῆς ἱεραρχίας εἶναι ἡ Ἁγία Τριάδα, στὴν ὁποία σαφῶς καὶ ὑπάρχει ἱεραρχία (βλ. «ὁ Πατήρ μου μείζων μού ἐστι»), ἀλλὰ ἡ προσωπικὴ ἱεράρχηση (ποτὲ π.χ. δὲν μποροῦμε νὰ βάλουμε πρῶτο τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἢ τρίτον τὸν Υἱό), δὲν συνεπάγεται μείωση τῆς οὐσίας, δηλαδὴ ὀντολογικὴ ἱεράρχηση: τὰ τρία πρόσωπα εἶναι ἴσα καὶ ταυτίζονται κατὰ τὴν οὐσία Ἡ ἱεράρχηση στὸ προσωπικὸ ἐπίπεδο (ὁ Πατὴρ αἴτιος, ὁ Υἱὸς αἰτιατόν, τὸ Πνεῦμα αἰτιατὸν διὰ τοῦ αἰτιατοῦ) δεν αἴρει τὴ βασικὴ καὶ κατ’ οὐσίαν ἰσότητα τῶν Τριαδικῶν προσώπων». [σ.σ.: Ἐδῶ ἀκριβῶς συναντᾶμαι τὴν θεολογία τοῦ filioque καί, ἑπομένως, ὅλη ἡ εὐχαριστιακή θεολογία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ ἐφαρμογὴ τῆς προσωπικῆς ἱεράρχισης, εἶναι ἐφαρμογὴ τῆς αἱρέσεως τοῦ filioque. Διότι στὴν πατερικὴ διδασκαλία αἴτιο εἶναι καὶ τὸ τρίτο πρόσωπο τῆς Ἁγ. Τριάδος. Κύριος αἴτιος τῆς υἱοθεσίας μας (στὴν ἐνσάρκωση) εἶναι ὁ Κύριος, αἴτιος τῆς ἀληθείας (Πεντηκοστή) εἶναι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα]. Καὶ συνεχίζει ὁ κ. Ζηζιούλας: «Τὸ ἴδιο καὶ μέσα στὴν εὐχαριστιακὴ κοινότητα, καὶ κατ’ ἐπέκταση στὴν Ἐκκλησία, ὅλοι εἶναι ἐξ ἴσου μέλη τοῦ σώματος καὶ ὅλοι ἔχουν ἀνάγκη ἀλλήλων, ἀλλὰ δὲν εἶναι ὅλοι τὸ ἴδιο. Ἡ ἔννοια τῆς κεφαλῆς ταυτίζεται ἀπὸ τὸν ἀπ. Παῦλο καὶ εἰσάγεται καὶ στὸ εὐχαριστιακὸ καὶ κανονικὸ λεξιλόγιο τῆς Ἐκκλησίας, ἀκριβῶς γιατὶ οἱ ρίζες της βρίσκονται στὴν ἴδια τὴν Ἁγία Τριάδα, τῆς ὁποίας εἰκόνα εἶναι ἡ Ἐκκλησία» (Ζηζιούλα Ἰω, «Εὐχαριστία καὶ Κόσμος», Ὁμιλία στὴν Ἀκαδημία Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου, 2008).
Tα παραπάνω συνιστούν κατά συνέχεια των προηγουμένων ακόμη φρικωδέστερες βλασφημίες.

Ανώνυμος είπε...

Ο φόβος Θεού, η πίστη, η αγάπη και η ταπείνωση, μας προστατεύουν από κάθε πλάνη.

Ανώνυμος είπε...

Δυστυχώς τον κακόδοξο Ζηζιούλα καλύπτει το πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και προσωπικά ο πατριάρχης Βαρθολομαίος που τον εξεθείασε στην πρόσφατη επίσκεψή του στο νομό Κοζάνης κατασκανδαλίζοντας τον πιστό λαό.

π. Geras Imos είπε...

Γιατί λοιπόν οι θεράποντες του Οικουμενικού θρόνου και της θεολογίας δεν κάνουν διάλογο με τους επικριτές τους παρά μιλούν για «υποβάθμιση» θεσμών; Γιατί αν ο Περγάμου είναι ο «θεολογικός βραχίων» του Πατριαρχείου δεν εξετάζεται η εκρεμμούσα εναντίον του καταγγελία στη Σύνοδο; Γιατί δε θέλει να δείξει ότι ο ίδιος είναι «επόμενος τοις αγίοις πατράσι»; Αλλά εκεί καταλήγουμε όταν κάνουμε τη θεολογία στοχασμό. Όταν ανάγουμε κτιστές κατηγορίες στην Αγία Τριάδα. Όταν λέμε ότι υπάρχει οντολογική ιεραρχία στην Αγία Τριάδα όπως στην ιεροσύνη.

ΥΓ.: Να δω ποιος θα καταγγείλει σε Σύνοδο τον άγιο Μάρκο Εφέσου που σύμφωνος με την παράδοση της Εκκλησίας διακήρυξε ότι: ουκ εκχωρεί συγκατάβασις εις τα της ορθοδόξου πίστεως. Εμείς το «ουκ εκχωρεί» το θεωρούμε «θεολογικό αλληλοσπαραγμό». Ο Θεός να μας λυπηθεί...

π. Geras Imos είπε...

Μιλούν για Προτεσταντισμό αυτοί που υπέγραψαν την «ορθοδοξία» της θεωρίας των κλάδων στον Πόρτο Αλλέγκρε το '06; Μιλούν για προτεσταντίζουσα θεολογία οι συνεχιστές του Βαρλαάμ και του Ακινάτη (όσο αφορά στο στοχαστική θεολογία); Πνευματική τύφλωσις...

Ανώνυμος είπε...

Ο Περγάμου τα λέει μια χαρά. Η λέξη αιρετικός έχει καταντήσει καραμέλα στην ορολογία των ευσεβών χριστιανών. Όπως στον μεσαίωνα οι Λατίνοι έβλεπαν παντού μάγισσες οι σύγχρονοι λατινόφρονες ορθόδοξοι βλέπουν παντού αιρετικούς. Αυτό είναι κατάντια και ευτελισμός. Στο τέλος δεν θα υπάρχει ανάλογη λέξη για να χαρακτηρίσει κάποιος του όντως αιρετικού. Υπάρχουν και όρια αδελφοί.

Ανώνυμος είπε...

Οι αντιφρονούντες προς τον Περγάμου προσάγουν επιχειρήματα και οι υποστηρικτές του συνθήματα!Απλά επαναλαμβάνεται η ίδια ιστορία!Όπως με την αντίδραση των οικουμενιστών στη επιστολή της σύναξης κληρικών που κονιορτοποίησε τα φληναφήματα του Βαρθολομαόυ.

Ανώνυμος είπε...

Χριστέ, το φως το αληθινόν, το φωτίζον και αγιάζον πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμου, γλύτωσε την Εκκλησία σου από τους συγχρόνους Ταλιμπάν της Ορθοδοξίας κληρικούς τε και λαϊκούς.
Φώτισέ τους ξανά με τον φωτισμό της θείας γνώσεως και ειλικρινούς ευσεβείας.
Την ενότητα της πίστεως και την κοινωνία του Αγίου Σου Πνεύματος χάρισέ μας Κύριε.
Αμήν.

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους άκουσα και κάτι το σπουδαίο από σύγχρονο θεολόγο.
Αυτή είναι η πραγματικότητα την οποία ο σεβασμιότατος εκθέτη. Το αποδεικνύουν και τα σχόλια που αδελφοί (;) έχουν καταθέσει εδώ. Είναι μια ασθένεια της ορθοδόξου εκκλησία το θέμα της πραγματικής και ουσιαστικής αιρέσεως. Η διοικούσα εκκλησία δεν πρέπει να κωφεύει πρέπει να λάβει θέσει. Ας καθαιρέσει μερικούς από του κατηγόρους άνευ αποδείξεων κληρικούς και ας αφορίσει μερικούς λαϊκούς να γλυτώσει η εκκλησία από αυτούς. Λιγότερο το κακό. Ας πάνε εκεί που ανήκουν στους παλαιοημερολογίτες για να σωθεί το σώμα της εκκλησίας από την γάγγραινα την οποία κηρύττουν.
Χθες ένιωσα μια άσχημη εμπειρία όταν αφορισμένος άρχισε να φωνάζει σε εκκλησία και να βρίζει και να απειλή. Όλοι αυτοί πρέπει να παραμένουν εκτός γιατί είναι αμετανόητοι και ταράσσουν την ειρήνη της εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι είναι αυθαίρετος ο ισχυρισμός του Περγάμου ότι «η αρχαία παράδοση της Εκκλησίας μας διδάσκουν περιορίζοντας σαφώς τον όρο «αίρεση» μόνο σε ό,τι αποτελεί παράβαση των αποφάσεων Οικουμενικών Συνόδων» !

Διότι ποια απόφαση Οικουμενικής Συνόδου παραβίασαν οι Εγκρατίτες, Υδροπαραστάτες, Τεσσαρεσκαιδεκατίτες, ο Καιλέστιος, Παυλικιανοί, Μανιχαίοι, Ουαλεντίνοι, Μαρκιωνιστές, Αποτακτίτες, Σακκοφόροι κλπ, κλπ που χαρακτηρίζονται «ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ» από Πατέρες (Μ. Βασίλειο, Γρ. Νύσσης), Τοπικές (Λαοδικείας), και Οικουμενικές Συνόδους (Α΄, Β΄, Γ΄, Στ΄) ;
Ο Πατριάρχης Ταράσιος στην 1η πράξη της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου αναφέρει : «Το επί δόγμασιν είτε μικροίς είτε μεγάλοις αμαρτάνειν, ταυτόν εστί. εξ αμφοτέρων γαρ ο νόμος του Θεού αθετείται», ενώ ο Πατριάρχης Φώτιος σημειώνει σε επιστολή του προς τον πάπα Νικόλαο : «και γαρ εστιν όντως τα κοινά πάσιν άπαντα φυλάττειν επάναγκες, και προ γε των άλλων τα περί πίστεως. Ένθα το παρεκκλίναι μικρόν αμαρτείν, εστιν αμαρτία προς θάνατον».
π.ΑΚΓ

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνούμε με τον ανώνυμο των 7:32μ.μ. ότι η Εκκλησία δεν πρέπει να κωφεύει αλλά θα πρέπει να πάρει θέση.Και θα πρέπει να ασχοληθεί με τη γάγγραινα των κακοδοξιών μεγαλόσχημων κληρικών του πατριαρχείου που έχουν κατασκανδαλίσει το ποίμνιο όσο και να κακοκαρδίζει κάποιους αυτή η αλήθεια.Όσο για τις καθαιρέσεις και τους αφορισμούς εκεί που μας χρωστούσαν μας πήραν και το βόδι.Τα αίσχη του Γερμανίας και τα καραγκιοζιλίκια του Γαλλίας έκαναν το γύρο του κόσμου.Καμία όμως αντίδραση δε σημειώθηκε απ το δήθεν ευαίσθητο σε θέματα πίστεως πατριαρχείο που σε συνεργασία με άλλους μεγαλόσχημους άλλων πατριαρχείων αφορίζουν αναπολόγητους και αδίκαστους προς καταπατώντας ασύστολα τους ιερούς κανόνες.Τυχόν αφορισμός και καθαίρεση των αντιτιθεμένων προς τις οικουμενιστικές ασχημίες πιστών θα αποτελέσει γι αυτούς τον καλύτερο τίτλο τιμής.Αντί να αφορίσουν τους μασσώνους και τους σκανδαλοποιούς αυτοί αλληθωρίζουν στα πιστά μέλη της Εκκλησίας και τους απειλούν όπως έπραξε πρόσφατα ο πατριάρχης με τη γνωστή απαράδεκτη επιστολή του.Πήρε βέβαια πληρωμένη απάντηση απ τη σύναξη κληρικών και μοναχών.Ευχόμαστε και η διαρκής ιερά σύνοδος να του απαντήσει κατάλληλα.Όταν δεν έχουν επιχειρήματα απειλούν με καθαιρέσεις και αφορισμούς!

Ανώνυμος είπε...

Θερμά συγχαρητήρια στον π.ΑΚΓ για την παρέμβασή του που αποδεικνύει αυθαίρετο τον ισχυρισμό του μητροπολίτη Περγάμου που περνιέται για σπουδαίος!

Ανώνυμος είπε...

Ο π. ΑΚΓ είναι βαθειά νυχτωμένος και αγκιστρωμένος μέσα σε Κανόνες τους οποίους γενικεύει και τελικά δεν μπορεί να βρει έξοδο. Μια ζωή θα παραμένει μέσα στον λαβύρινθο που οδηγεί γύρο από το τίποτα. να του πω περαστικά δεν το ελπίζω. Κρίμα διότι μπορούσε να προσφέρει.

Ανώνυμος είπε...

Τι είναι αυτά που γράφεις 11 και 7. Μάλλον θα είσαι φαντασιόπληκτος και εσύ όπως. Το πατριαρχείο πάντα με σωφροσύνη και σύνεση προχωρά σε αποφάσεις και πάντα για το καλό της Εκκλησίας. Προσπαθούν να μεγαλοποιήσουν και να παραποιήσουν το περιστατικό χωρίς αξία του Γερμανίας και να το αναγάγουν οι δύστυχοι ως μέγα και σημαντικό. Τώρα πήραν στο κατόπι και τον Γαλλίας επειδή ασπάσθηκε το χέρι του Επισκόπου Ρώμης. Ο Βενέδικτος έχει την Αρχιεροσύνη και οφείλει κάθε ένας να σέβεται το αρχιερατικό του αξίωμα έστω και αν αυτός είναι αρχιερέας. Άριστα έπραξε ο Γαλλίας. Μερικοί ασήμαντοι που επιθυμούν να ακουστεί το ονοματάκι τους εγείρουν θέμα. Κρίμα που ο λαός είναι τόσο απαιδαγώγητος και πέφτει στις παγίδες των επιτηδείων . Άπαντες οι Πατριάρχες και οι Αρχιεπίσκοποι Αθηνών ακόμα και επίσκοποι της Ελλαδικής Εκκλησίας προσαγορεύουν τον Ρώμης ως επίσκοπο. Η απάντηση της ατύπως και παράνομης σύναξης κληρικών και λαϊκών είναι μια αναμασημένη κονσέρβα που λέει τα ίδια. Την προσπερνώ διότι και ο πιεστές λαός την έβαλε εκεί που της αξίζει στον κάλαθο των αχρήστων. Ο λαός του Θεού παραμένει πιστός στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος που τον εκφράζει απόσυρα και όχι στις παραφωνίες ανόμων συνάξεων.

Ανώνυμος είπε...

Θέλω να γνωρίζω όλοι αυτοί που εκπροσωπούν την σύναξη αυτών των ελαχίστων δεν έχουν Επισκόπους να του μαζέψουν ώστε να μην παραπλανούν τον λαό;

Ανώνυμος είπε...

Τί ωραία πού τά λέει ο λόγιος Επίσκοπος ! Τά εφαρμόζει ;;;;;

π. Geras Imos είπε...

Αφού ο π. ΑΚΓ δεν ανέφερε κανένα κανόνα, γιατί χαρακτηρίζεται ως «νυχτωμένος» (βαθιά)και αγκιστρωμένος; Αυτοί που «φυσιολογούν» περί του Θεού βρίσκονται χαμένοι στο λαβύρινθο της ακινάτειας θεολογίας και όχι όσοι είναι επόμενοι τοις αγίοις πατράσι. Ευχαριστούμε τον π.ΑΚΓ που μας δίνει «τύπον»

ΓΝΑ, φοιτητής Θεολογίας

Ανώνυμος είπε...

Μεγάλε παπα-Τάσο!!!
Φοβερός!!!
Ν

Ανώνυμος είπε...

Εύστοχη η παρέμβαση του π. ΑΚΓ.
Δεν καταλαβαίνω γιατί ο 1:59 δυσανασχέτησε και έβγαλε τόση κακία.
Χολή αντί απάντησης. Περαστικά του

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον Περγάμου:
Ελπίζω και αυτός να συμφωνεί με τον εαυτό του όταν λέει ότι για την παράδοση της Εκκλησίας "αίρεση" έχουμε όταν παραβιάζονται αποφάσεις Οικουμενικών Συνόδων.

Δηλαδή : οι Παπικοί είναι, κατά την άποψη του Ζηζιούλα, ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ, διότι παραβιάζουν ρητές αποφάσεις των Β΄, Γ΄, Δ΄και Στ΄Οικουμενικών Συνόδων και εμμέσως των Ε΄και Ζ΄.
Ζηζιούλας έφη! Υπάρχει αντίρρηση;

Ανώνυμος είπε...

Όχι δεν είναι αιρετικοί. Αυτοί οι Κανόνες δεν λέγουν αυτά. Φτάνει πλέον το ψεύδος και η παραπλάνηση των ευλαβών χριστιανών από διαστρεβλωτές των Κανόνων.

Ανώνυμος είπε...

http://klassikoperiptosi.blogspot.gr/2012/04/blog-post_2047.html
Ο οικουμενικός καλύπτει τους Ζηζιούλα και Σαββάτο.

Ανώνυμος είπε...

Σχολιογράφος 8:32 "Αυτοί οι Κανόνες δεν λέγουν αυτά".
Ποιους κανόνες εννοείς που δε λένε αυτά;
Σιγά μην πάρω απάντηση. Ούτε από κανόνες ξέρεις ούτε τίποτα. Συνθήματα πετάς κενά περιεχομένου.

Ανώνυμος είπε...

Τι λένε δηλαδή οι κανόνες ανώνυμε των 8:32;

Ανώνυμος είπε...

Το βιώνει κάποιος Άγιε Περγάμου αυτό τον αλληλοσπαραγμό καθημερινά από τους θρησκεύοντες. Τρανή απόδειξη τα όσα γραφθήκανε εδώ.

Ανώνυμος είπε...

Δε νομίζω ότι η κριτική που δικαίως ασκείται κατά του Περγάμου αλλά κι άλλων οικουμενιστών και που εντελώς άκριτα αποκαλείται αλληλοσπαραγμός τους νοιάζει και τόσο!