Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

Μεταμοντέρνα πολεμική, αναχρονιστική άμυνα - π. Βασίλειος Θερμός

Η γελοία ψευτοϊερατική μίμηση ενός βουλευτή και η απαράδεκτη βεβήλωση της Αγίας Τράπεζας στην Κολωνία από μια γυναίκα, φαινόμενα που συνέβησαν πρόσφατα, διαζωγραφίζουν ένα σύμπτωμα του καιρού μας. Τη νοοτροπία ότι τίποτε δεν είναι ιερό, όλα εντάσσονται σε μια σειρά ισότιμων σημαινόντων.
Αυτό το κείμενο εμπνέεται από τόν κατά καιρούς θόρυβο που ξεσπά με αφορμή κάποιο «σκανδαλώδες» ή «προσβλητικό» έργο τέχνης, ή με πράξεις σάτιρας και διακωμώδησης εναντίον θρησκευτικων προσώπων και συμβόλων. Το γράφω για να βοηθήσω να αναδειχθουν οι αντιφάσεις και των δύο πλευρών που εμπλέκονται σε αυτόν τον δημόσιο διάλογο, συντηρητικών και προοδευτικών (εξαιρώντας βέβαια τους ψηφοθηρούντες πολιτικούς). Και κατ’ αρχήν ας δούμε τους συντηρητικούς, που συνήθως είναι πιστοί χριστιανοί.
Το βασικό επιχείρημα με το οποίο δικαιολογούν τις αντιδράσεις τους είναι η προσβολή της θρησκείας τους. Πράγματι, έτσι έχουν απολύτως τα πράγματα. Άν αφήσουμε κατά μέρος την καταστροφή των έργων με την οποία όλοι διαφωνούμε, το ερώτημα παραμένει: αποτελεί η δημόσια αντίθεση τους τον καλύτερο τρόπο δράσης; Ή μήπως οδηγεί σε μεγαλύτερη διαφήμιση του βλάσφημου έργου και ευρύτερη γνωστοποίηση του περιεχομένου του; Κάθε φορά που κατέφυγαν στη δικαιοσύνη ή διατυπώθηκε δημόσιος λόγος διαμαρτυρίας, τα ΜΜΕ σπεύδουν να ζητήσουν γνώμες «πνευματικών ανθρώπων», τα τηλεπαράθυρα φιλοξενούν τις γνωστές συζητήσεις που δεν οδηγούν πουθενά, το δε βλάσφημο κινηματογραφικό έργο ή βιβλίο πραγματοποιεί «τρελλές» πωλήσεις. Το φαινόμενο παρουσιάζει πλέον μια θλιβερή επαναληπτικότητα.

Το πρόβλημα με τους διαμαρτυρόμενους πιστούς είναι ότι, ενώ έχουν δίκιο στην ουσία, ενεργούν με αναχρονιστικές μεθόδους οι οποίες είχαν αποτελεσματικότητα στην εποχή πριν διαμορφωθεί το σημερινό τοπίο των ΜΜΕ. Τότε η δημόσια διαμαρτυρία δεν είχε το βεληνεκές που λαμβάνει σήμερα που κάποιοι δημοσιογράφοι, μόλις καταγγελθεί ένα έργο τέχνης, ενεργούν προκλητικά από αντίδραση, βάζοντας την επίμαχη εικόνα σε κάθε σπίτι. Επί πλέον, πριν από δεκαετίες οπότε διαμορφώθηκε το σημερινό νομικό πλαίσιο, η δικαιοσύνη ήταν αυστηρότερη με την προσβολή θρησκευτικών συμβόλων, αποδιδόταν με ταχύτερους ρυθμούς, είχε δε και την καθολική συναίνεση της κοινωνίας.
Στην πραγματικότητα οι συντηρητικοί θρησκευόμενοι μαρτυρούν με την συμπεριφορά τους ότι ακόμη νομίζουν πως ζουν σε μια εποχή πατερναλιστική, όπου οι ακραίοι και προκλητικοί βρίσκονται στο περιθώριο και θριαμβεύει το δίκαιο. Αλλά είναι γνωστό ότι σήμα κατατεθέν της μετανεωτερικότητας παραμένει η αποδόμηση και αποκαθήλωση των παραδοσιακών αξιών, στο δε ακραίο και προκλητικό αποδίδεται ισοτιμία με οποιαδήποτε άλλη στάση. Εξ άλλου, στον πολιτισμό της εικόνας που ζούμε ισχύει μια νέα καταστατική αρχή: «δεν υπάρχει καλή και κακή δημοσιότητα, υπάρχει μόνο δημοσιότητα». Επειδή η μετανεωτερικότητα τούς είναι ψυχικά απολύτως ξένη, αγνοούν όλες αυτές τις εξελίξεις, δεν έχουν συνήθως καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα και δεν μπορούν να εκτιμήσουν ούτε και τις επιτυχημένες στιγμές της μοντέρνας τέχνης. Έτσι, παρά τη θέληση τους, η αντίδραση τους καταλήγει σε υποκρισία, διότι συντελούν σε μεγαλύτερο διασυρμό των συμβόλων. Αν θέλουμε να ενεργήσουμε με τους όρους της εποχής μας, απέναντι σε τέτοια προκλητικά έργα η καλύτερη αντίδραση είναι η σιωπή και η παράδοση τους στην αφάνεια. Αλλιώς παίζουμε το παιγνίδι τους που είναι η τέχνη να προκαλούν σκόπιμα σκάνδαλο.
Από την άλλη πλευρά έχει περισσέψει επίσης η υποκρισία δημοσιογράφων και καλλιτεχνών. Η ομοβροντία των τυποποιημένων δηλώσεων για την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, οι οποίες εγγίζουν πλέον τα όρια ενός συλλογικού υπερεγώ πολιτικής ορθότητος, παραβλέπει μερικές οφθαλμοφανείς πραγματικότητες. Κατ’ αρχήν της διαφεύγει ο έντονα ιδεολογικός χαρακτήρας ορισμένων ακραίων έργων. Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες δηλώνουν συχνά ότι σκοπός τους ήταν να σοκάρουν. Υπό τέτοιους όρους γιατί σπεύδουν κάποιοι να ευνουχίσουν τον αντίλογο «αποστειρώνοντας» το έργο στο όνομα μιας φαντασιακά καθαρής καλλιτεχνικής ιδιότητας;
Η δημιουργία καλλιτεχνικών έργων ως ιδεολογικά στρατευμένη πράξη δεν τους αφαιρεί το δικαίωμα να υπάρχουν, αλλά τα εκθέτει στη δημόσια ιδεολογική αντίστοιχη κριτική. Αν κάποιοι καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι αυτό δεν το αντιλαμβάνονται και διακηρύσσουν πως η τέχνη βρίσκεται υπεράνω ιδεολογικής κριτικής, τότε είναι ανίκανοι να προστατέψουν τον χώρο της τέχνης από ατάλαντους που τη μεταχειρίζονται για να εκφραστούν πρωτίστως ιδεολογικά ή από απλώς κομπλεξικούς Ηρόστρατους οι οποίοι χρησιμοποιούν την τέχνη ως σημαία ευκαιρίας προκειμένου να ξεφύγουν από την ανωνυμία έστω και μέσα από την καταστροφικότητα.
Αλλά και κάτι άλλο διαφεύγει της προσοχής τους, το οποίο μάλιστα μπορεί να λάβει και επικίνδυνες διαστάσεις. Πώς θα αντιδρούσαν οι τώρα φωνασκούντες αν κάποιος καλλιτέχνης αποφάσιζε να δημιουργήσει π.χ. μια μοντέρνα σύνθεση ή ένα χάπενινγκ τέτοιο που να προσβάλλει προκλητικά π.χ. την αλβανική σημαία; Δεν θα τον έλεγαν εθνικιστή; Κάτι ανάλογο θα μπορούσε επίσης να συμβεί με εβραϊκά σύμβολα· δεν θα έσπευδαν τότε οι ίδιοι να τον χαρακτηρίσουν αντισημίτη; Θα συνέχιζαν να διακηρύσσουν πως η καλιτεχνική δημιουργία βρίσκεται στο απυρόβλητο; Οι τυποποιημένες δηλώσεις για την καλλιτεχνική ελευθερία εγγίζουν πλέον την πολιτική ορθότητα, χωρίς να λείπουν ο υπολογισμός και η μεροληψία.
Με βρίσκουν ριζικά αντίθετο εκδηλώσεις φανατισμού και μισαλλοδοξίας. Προσβολές (πραγματικές ή φανταστικές) θρησκευτικών συμβόλων αξίζουν την αδιαφορία των πιστών, αλλιώς είναι η θρησκεία που ζημιώνεται. Ελάτε, όμως, που σήμερα συστηματικά εξευτελίζονται και αποδυναμώνονται τα σύμβολα της ανθρωπότητας, ιδιαίτερα μέσω της διαφήμισης, κάτι που κατάγγειλε με οξυδέρκεια ο Νηλ Πόστμαν. (Θυμηθήτε την απεικόνιση του Μυστικού Δείπνου για διαφήμιση αρώματος ή της Οδύσσειας για διαφήμιση τσιγάρων). Ένα τέτοιο ευαίσθητο και ήδη πληγωμένο πεδίο χρειάζεται προστασία. Υπονόμευση συμβόλων δημιουργεί μακροπρόθεσμα λαούς απλώς καταναλωτές, χωρίς μνήμη.
Αν δεν προστατευθούν οι θρησκείες με την κοινή αλληλεγγύη όλων μας, ποιός θα εμποδίσει την τέχνη να γίνει άλλοθι στα χέρια της μισαλλοδοξίας και του φονταμενταλισμού και μάλιστα στο σύγχρονο παγκόσμιο κλίμα που γνωρίζουμε όλοι;
Φυσικά οι δήθεν προοδευτικοί κύκλοι δεν μπορούν να σκεφθούν τα παραπάνω διότι τους βολεύει που οι μέχρι τώρα προκλητικές ενέργειες (τουλάχιστον στην Ελλάδα) έχουν γίνει μόνο σε βάρος των χριστιανικών συμβόλων (λόγω της σύνδεσης της τέχνης με την αθεΐα και την αντιθρησκευτικότητα για συγκεκριμένους ιστορικούς λόγους), πράγμα που τους εκφράζει στην πλειονότητα τους όπως είναι φανερό. Αν όμως μια τέτοια υβριστική πράξη λάμβανε χώρα από χριστιανό καλλιτέχνη σε βάρος άλλης θρησκείας, θα έσπευδαν με την ίδια ορμή να υπερασπιστούν την ελευθερία της έκφρασης; Τότε η αντίφαση τους θα αποκαλυπτόταν.
Σήμερα προσβαλλόμαστε οι χριστιανοί, αλλά αργά ή γρήγορα θα έρθει η σειρά άλλων, που θα πληρώνουν το τίμημα της σημερινής σιωπής των διανοουμένων. Αυτό στο οποίο όλοι μπορούμε να συμφωνήσουμε είναι πως οι θρησκείες (και αυτές που μας αρέσουν και αυτές που απεχθανόμαστε) αποτελούν πτυχές του ανθρώπινου πολιτισμού. Αν δεν τύχουν της αλληλεγγύης όλων μας, πιστών και αθέων, ποιός θα εμποδίσει την τέχνη να γίνει εργαλείο του φανατισμού και άλλοθι του φονταμενταλισμού; Λειτουργούμε απερίσκεπτα και ανώριμα, οπότε θα εισπράξουμε θύελλες.
Αν η ελευθερία απέναντι στα σύμβολα έχει όρια, είναι για τον ίδιο λόγο που καμία κυβέρνηση δεν δικαιούται π.χ. να εκποιήσει την Ακρόπολη σε ιδιώτες προκειμένου να καλύψει ελλείμματα του προϋπολογισμού. Ή για τον ίδιο λόγο που κανένα σχολείο δεν θα μπορέσει ατιμώρητα να μεταχειριστεί τη σημαία του όταν τελειώσουν τα σφουγγαρόπανα. Τα σύμβολα μάς θυμίζουν αυτό που έχει ξεχάσει ο καπιταλισμός: ότι δεν είναι ο άνθρωπος αχαλίνωτος, δεν του επιτρέπονται όλα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πιο «άγριοι» καπιταλιστές επικαλούνται διαρκώς την ατομική ελευθερία της έκφρασης.
Οι διανοούμενοι, οι καλλιτέχνες και οι δημοσιογράφοι οφείλουν να λάβουν θέση αλληλεγγύης απέναντι στα σύμβολα της ανθρωπότητας και να μην αφήνουν το έργο αυτό στις θρησκείες ώστε κατόπιν να τις κατηγορήσουν υποκριτικά για αναχρονιστική και συντεχνιακή νοοτροπία. Βρισκόμαστε μπροστά σέ μια συνειδητή πονηριά.
Αν θέλουμε να μην είμαστε κάθε λίγο στο ίδιο έργο θεατές παρατηρώντας τους αναμενόμενους και γι’ αυτό ανιαρούς ρόλους των εμπλεκομένων, χρειάζεται εντιμότητα καί θάρρος. Η κοινωνία, δια των εξουσιοδοτημένων οργάνων της πολιτείας της, οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της.
Οι προσβολές των θρησκειών (συμβόλων και προσώπων) δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο μήνυσης, αλλά αυτεπάγγελτης δίωξης. Δεν είναι δουλειά των πιστών να ζητήσουν την τιμωρία του καλλιτέχνη ή του διακωμωδητή, αλλά τους κράτους. Ενός κράτους που θέλει να σέβεται τους πολίτες του και την σύνολη ανθρωπότητα.
Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Θερμός


Σημείωση: Διασκευή του κειμένου "Σκάνδαλα της τέχνης ή τέχνη του σκανδάλου;", από το βιβλίο του π. Βασιλείου Θερμού, «Διαδρομές αγάπης και γνώσης», εκδ. Αρχονταρίκι

Ο π. Βασίλειος Θερμός απαντά στους σχολιαστές:  Δευτερολογία περί ελέγχου

33 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όλα καλά π. Βασίλειε. Συμφωνώ και υπογράφω. Όμως όταν το κράτος δεν θέλει να σέβεται τους πολίτες του και την σύνολη ανθρωπότητα τότε πως θα μπορέσει ο πολίτης να εκφράσει την αντίρρησή του και όχι την αντίδραση του με τρόπους άκομψους. Νομίζω πως η σιωπή δεν είναι λύση. Πως θα πρέπει να λειτουργήσω ώστε να μην εισπράξω θύελλες από μια ανώριμη και απερίσκεπτη λειτουργία;

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Θερμός επαναλαμβάνει τα αυτονόητα τα οποία δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά από όσους έχουν την μύγα.

Ανώνυμος είπε...

Υπαρχει εναλλαγη συμφωνιας και διαφωνιας στα γραφομενα του π.Βασιλειου.
Οταν το κρατος προωθει νομους αντισυνταγματικους και αντιχριςστους,ειναι βεβαιον οτι η κοινωνια θα ακολουθει δρομους απωλειας.Οι ολισθηροι δρομοι οδηγουν στην νεκρωση της ψυχης και η απιστια οδηγει στην αναλγησια.Εαν βεβαιως θελουμε να βλεπουμε ορθα και οχι με κοσμικο πνευμα.Διοτι εμας,μας ελυτρωσε ο Θεος απο ολες αυτες τις θρησκειες και στρατολογηθηκαμε για να γινουμε αξια τεκνατου Θεου,γι αυτο οι Πατερες λενε να αποφευγουμε ολες αυτες τις ειδωλολατρειες για να ζησουμε με σωφροσυνη εαν ειναι δυνατον.Ποιος λοιπον ειναι ο αναλγητος;;;Δεν ειναιο αφρων φιλοσοφος,αυτος που φιλοσοφει και φιλολογει ασκοπως και που ενω ειναι τυφλος ,παει να διδαξει τους αλλους πως να βλεπουν;;;Που ατενιζει τα σκανδαλα και τα σκανδαλωδη προσωπα και ομιλει περι συνεσης και δικαιοσυνης (μιλαμε γενικως)και ενω θα μπορουσε με τη βοηθεια Του Κυριου να παρουσιασει τα καταλληλα φαρμακα...ενω θα μπορουσε να γιατρεψει τις πληγες των αφρονων ,προτιμα να σι-ωπα απεναντι στα τεχνασματα και στις δολιοτητες του παμμιαρου διαβολου,με την δικαιολογια της ελευθεριας ,που αυτη καταντα ασυδοσια,εξ αιτιας των αρχων,που πισω απο αυτες υπαρχουν συμφεροντα σκοτεινακαι που οδηγουν στην απωλεια;;;Οποτε ,μονον ο δικαιος κατα την ατελη μου γνωμη,μπορει σε αυτες τις περιπτωσεις να εφαρμοσει κριση και δικαιοσυνη.Και το βλεπουμε απο πολλους ιερεις μας που εχουν κατα νουν ,το μαστιγιο του Θειου φοβου ,εφοσον το κρατος καταντησε αναλγητο και αφου δεν ειναι εργο της πολιτειας,ποιανου εργο μπορει να λογισθη;;;Ο Κυριος ,προφητες εστελνε προς συνετισμο ν και διοθωση βιου ...στην Παλαια Διαθηκη.Αλλο σεβασμος στην ελευθερα επιλογη των θρησκειων και αλλο προωθηση για επιβολη εις βαρος της δικης μας πιστης.
Εαν καταλαβα λαθος συγχωρηστε με!π

Ανώνυμος είπε...

Απ τον π.Βασίλειο Θερμό δεν περιμέναμε διαφορετική τοποθέτηση.
Τη ραστώνη και το συμβιβασμό απέναντι στην προελαύνουσα και παρελαύνουσα ανομία επιχειρεί να τη δικαιολογήσει με σοφιστείες.
Ευτυχώς πολλοί ιεράρχες αντέδρασαν με σθένος στην ιταμή πρόκληση του αντίχριστου Συριζαίου εθνοπατέρα με τη θλιβερή βέβαια εξαίρεση του αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου που συγγενεύει ιδεολογικά με τον παπα-Θερμό.

Ανώνυμος είπε...

Ο παπά Θερμός είναι ένας θησαυρός για την Εκκλησία μας 2.03 μ.μ.. με την αρνητική σου κριτική τον διαφημίζεις θετικά. Και άθελά σου θερμά. Ευτυχώς που σας έχει γραμμένους και δεν φοβάται να πει αυτά που πιστεύει.

Ανώνυμος είπε...

Σωστά τα λες και τα γράφεις πάτερ μου.

Ανώνυμος είπε...

Ο παπα-Θερμός είναι γνωστός απ το παρελθόν για τις απαράδεκτες θέσεις του για το ράσο και τη λατρεία γενικότερα καθώς και για την ψυχιατρικοποίηση της εξομολόγησης.
Στο παρελθόν μάλιστα έγραψε κι ένα απαράδεκτο κείμενο για τη δήθεν συνωμοσιολογία και το δήθεν αντισημιτισμό που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων με τη μεγάλη πλειοψηφία των σχολίων να κατακρίνουν τις σαθρές του θέσεις.
Οι προσωπολάτρες βέβαια τον εγκωμιάζουν αλλά αυτό έχει ελάχιστη σημασία.

Ανώνυμος είπε...

Όταν θίγονται και υβρίζονται αναίσχυντα τα ιερά και τα όσια της Πίστης μας και της Φυλής μας δε μένουμε με σταυρωμένα τα χέρια αλλά ενώνουμε τη διαμαρτυρία μας με αυτήν των υπολοίπων. Πολύ περισσότερο δεν κριτικάρουμε απ την κερκίδα όσους αγωνίζονται θεοφιλώς στο στίβο της αγωνιστικής διαμαρτυρίας...!

Ανώνυμος είπε...

"Ευτυχώς που σας έχει γραμμένους και δεν φοβάται να πει αυτά που πιστεύει".
Εσύ τι είσαι 3:32; Το alter ego του παπα-Θερμού, ο πραιτωριανός ή ο ραβδούχος του;

Ανώνυμος είπε...

" Αν θέλουμε να ενεργήσουμε με τους όρους της εποχής μας, απέναντι σε τέτοια προκλητικά έργα η καλύτερη αντίδραση είναι η σιωπή και η παράδοση τους στην αφάνεια".
π.Βασίλειος Θερμός
"Τα δημοσίως πραττόμενα δημοσίως και ελέγχονται"
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Διαλέγετε και παίρνετε ανάμεσα στους δύο.

Ανώνυμος είπε...

Από ιερείς "καινούριας κοπής" τι περιμένεις!

Ανώνυμος είπε...

Προς 7:13 μ.μ.: πολύ πριν τον άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο, τον οποίο ανέφρερες, ο θεόπνεστος λόγος Του Θεού, καθολικού κύρους και διαχρονικής ισχύος, μας παραγγέλει:
"και μη συγκοινωνείτε τοις έργοις τοις ακάρποις του σκότους, μάλλον δε και ΕΛΕΓΧΕΤΕ", τουτέστιν όχι να σιωπάτε αλλά να ελέγχετε και να διαμαρτύρεσθε και να καταγγέλετε.
Η σιωπή συνιστά συμβιβασμό που δεν αρμόζει σε χριστιανούς.
Γι αυτό και πολλοί επίσκοποι αλλά και ιερείς και ιστολόγια καταδίκασαν με δριμύτητα τον ασεβή τολμητία και ζήτησαν τον αφορισμό του.

Ανώνυμος είπε...

Ανάσες αισιοδοξίας μας προσφέρει ο π. Βασίλειος.

Ανώνυμος είπε...

Και ο τρόπος του ελέγχου παίζει τον ρόλο του. Μονάχα ο Χρυσόστομος έκανε έλεγχο. Όχι βέβαια. Έκαναν και άλλοι Πατέρες. Με άλλο τρόπο ώστε δεν πήγαν σε εξορίες. Μην παίρνεις μεμονωμένα γεγονότα γιατί είσαι εκτός πραγματικότητας φίλε.

Ανώνυμος είπε...

Εξ ιδίων κρίνεις 6.41. σου πάει ο ρόλος.....

Ανώνυμος είπε...

«Θλίψη και αποτροπιασμό προκαλεί σε κάθε πολιτισμένο άνθρωπο η απολίτιστη, απαράδεκτη, βλάσφημη, προσβλητική και κακοήθης ενέργεια του Βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ευάγγελου Διαμαντόπουλου σε καρναβαλική εκδήλωση στο Άργος Ορεστικό, ο οποίος επέλεξε να εκφράσει τις «πολιτικές» του θέσεις διακωμωδώντας την Ιερωσύνη και το μέγιστο Μυστήριο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και όλα αυτά εν μέσω της πλέον ιερής περιόδου της Εκκλησίας μας, το Άγιο Δωδεκαήμερο.

Αλήθεια, αυτό είναι το νέο ήθος που φέρουν πρόσωπα και κόμματα που φιλοδοξούν να κυβερνήσουν τη χώρα;
Αλήθεια, δε γνωρίζει ο εν λόγω Βουλευτής ότι το μέτρο του πολιτισμού του καθενός κρίνεται από τον σεβασμό του απέναντι σε όσα δεν πιστεύει και δεν ασπάζεται;
Αλήθεια, γνωρίζει ο κ. Βουλευτής τί συνέπειες θα είχε μια ανάλογη πράξη σε μία ισλαμιστική χώρα; Το γεγονός ότι ζούμε στην ελεύθερη και Χριστιανική Ελλάδα, όπου, ακριβώς επειδή είναι Χριστιανική, ο καθένας μπορεί να πιστεύει ό,τι θέλει, θεωρεί ότι νομιμοποιεί τέτοιες χυδαίες ενέργειες;
Μήπως, τελικά, η λεκτική και συμβολική βία, καθώς και ο φασισμός, με την ευρύτερη έννοια, έχουν δύο όψεις;
Περιμένουμε, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, την επίσημη αντίδραση του Κόμματος και του Προέδρου του».
Ο Δημητριάδος Ιγνάτιος για το αίσχος του βουλευτή Διαμαντόπουλου.
Ακόμη ένας δεσπότης που δεν προτίμησε τη σιωπή.

Ανώνυμος είπε...

Για άλλη μια φορά ο π. Βασίλειος αποδεικνύεται σοβαρός, νηφάλιος, τεκμηριωμένος και εκκλησιαστικός

Ανώνυμος είπε...

Το ποίμνιο θέλει τους ιερείς μάχιμους μπροστάρηδες στους ιερούς του αγώνες κι όχι θεωρητικούς της ηττοπάθειας!

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε των 7:51 μ.μ. η σιωπή στη συγκεκριμένη περίπτωση συνιστά συνενοχή.

Ανώνυμος είπε...

Πώς και δε ρώτησε τον π.Βασίλειο ο μητροπολίτης Δημητριάδος προτού καταφερθεί εναντίον του βουλευτή Διαμαντόπουλου;

Ανώνυμος είπε...

Το ευχάριστο στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι και πολλοί συνάνθρωποί μας που δεν έχουν οργανική σχέση με την Εκκλησία αντέδρασαν σθεναρά στο διασυρμό των ιερών και των οσίων της πίστεώς μας.

Ανώνυμος είπε...

Για την "εθνομητέρα" βουλευτίνα της θρησκειοκάπηλης και πατριδοκάπηλης Νουδούλας που συμμετείχε κι αυτή χασκογελώντας στο χλευασμό των ιερών και των οσίων τι έχουν να πουν οι λαλίστατοι κατά του ΣΥΡΙΖΑ; Γιατί τη λεγάμενη την αφήνουν στο απυρόβλητο;

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορώ να καταλάβω τη σκέψη του σεβαστού πατρός Βασιλείου: όταν έχεις απέναντί σου ένα εκφυλιστικό φαινόμενο αντιδράς αυθόρμητα και δε σκέπτεσαι αν το διαφημίζεις. Άλλωστε αυτό έχει ήδη άρκούντως διαφημισθεί γι αυτό και άλλοτε ασκείται δημόσια κριτική.
Ένα εκφυλιστικό κοινωνικό φαινόμενο μοιάζει με ένα δηλητηριώδες προιόν, π.χ. φάρμακο, τρόφιμο κ.ο.κ. επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία. Μπορείς να πεις ότι δε θα το καταγγείλω δημοσία για να μη το διαφημίσω;

Ανώνυμος είπε...

Aντέδρασαν οι κοσμικοί και σιώπησαν κάποιοι εκκλησιαστικοί...

Ανώνυμος είπε...

Είναι πραγματικά λυπηρό να δημοσιεύονται τέτοια ηττοπαθή κείμενα που ψύχουν και μαραίνουν τον αγωνιστικό ζήλο των πιστών και καλλιεργούν πνεύμα συμβιβασμού.

Ανώνυμος είπε...

Το πρόβλημα δεν είναι τόσο ο παπα-Θερμός όσο αυτοί που τον προβάλλουν και πίνουν νερό στο όνομά του!

Αναστάσιος είπε...

Ο π. Βασίλειος Θερμός απαντά στους σχολιαστές: Δευτερολογία περί ελέγχου
http://anastasiosk.blogspot.gr/2014/02/blog-post_1025.html

Ανώνυμος είπε...

Οι θεσεις ειναι σεβαστες!ο απειλουμενος κινδυνος να ενταχθουν ολοι σε ενα παγκοσμιο συστημα δεν εχει φυγει.Η προωθησις της παγκοσμιοποιησης με την επιβολη μετρων αντιχριστιανικων,δεν εξαιρει και τις αλλες θρησκειες.Αλλα για να μιλησουμε για Ορθοδοξιακαι για αγωνιστηκοτητα ,η ευθυτητα ,εχει τον λογο ειτε με τροπο δυναμικο ειτε με τροπο ηπιο.
Ο Ιωαννης ο Προδρομος,εμπνευσμενος απο τον Προφητη Ησαια θετει την ευθυτητα του κηρυγματος του,οχι μονον σε προσωπικο επιπεδο αλλα και σε γενικο.''Φωνη βοωντος εν τη ερημω,ετοιμασατε την οδον Του Κυριου,ευθειας ποιησατε τας τρυβους αυτου.[...ισιωσατε ,κανατε ισιους του δρομους να περασει...]Ματθ3-3).
Η αναλγησια του κρατους ως προς τη δικαιοσυνη για εκτροπα που θιγουν την πιστην μας,σιγα σιγα θα εξαντλησουν και το Ορθοδοξο φρονημα μας.ΟιΠατερες ,μας λεγουν ,πως οτανκινδυνευει τοΟρθοδοξο φρονημα,κατοχυρωνονται δυναμεις αντιστασης [πιστου λαου και κληρου],επειδη δημιουργειται μια εγρηγορση ενωπιον της απατης και της παγιδας του πονηρου και αυτη ''ανδρεια σταση''λογιζεται..επισυρει δε την θεια προστασια![Μαξιμου Ομολογητου.Φιλοκαλια.τομΒ`σελ 185)''οπερ ,εν τω αισθητω κοσμω εστιν ο αηρ,τουτο εν τω κατα διανοιαν κοσμω εστιν η ανδρεια ως εξις κινητικη και της εμφυτου κατα πνευμα ζωης συνεκτικη.
Επιμελησαι ανδρειας και μη ου μη σου δαιμονων επηρεια καθαψηται της ψυχης.[αγ.Νειλου ασκητου.φιλοκαλια τομ α`σελ 185)
Επισης:Αγ.Θεοδωρου[περι αντιχριστου}
Η αποστασια των αισχατων χρονων,ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΑΝΤΙΘΕΟΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.ΟΥΤΟΣ[αντιχριστος],αρχισεν ηδη να αναφαινηται εις τα ΥΛΙΣΤΙΚΑ ΜΑΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ ΤΑ ΑΝΕΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΟΔΕΥΟΝΤΑ....ΚΑΙ ΕΞΕΛΕΙΧΘΗΣΑΝ ΕΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΕΠΑΠΕΙΛΟΥΣΑΙ.....ΤΗΝ ΔΙΑΒΡΩΣΙΝ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΟΣ....
--
Η υποδουλωση λοιπον ,θα αφαιρεσει καθε δυνατοτητα σωτηριας.
Γι αυτο λεγει ''γινου πιστος μεχρι θανατου και δωσω σοι τον στεφανον ζωης.Αποκ.2-10).
Αυτη ειναι η θεση μας .-π

Ανώνυμος είπε...

ΠΟΛΛΑ ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΟΝ ΑΝΩΝΥΜΟ 2 Φεβρουαρίου 2014 - 6:34 μ.μ. !!!!

ΕΓΡΑΨΕ!

ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΦΩ!

Στράτος

Ανώνυμος είπε...

Στράτο γεμίσαμε συμβοβασμένους και προσκυνημένους!

Ανώνυμος είπε...

Τι προσπαθεί να μας πείσει τελικά ο π.Βασόλειος Θερμός; Ότι πρέπει να μένουμε άφωνοι όταν διακωμωδείται η πίστη μας δήθεν για να μη διαφημίσουμε περισσότερο τους εμπαίκτες και τον εμπαιγμό;
Στέκει αυτή η "λογική"; Έτσι έπρατταν οι άγιοι και οι όσιοι της Πίστεώς μας; Δε μας άφησαν αυτοί παράδειγμα και υπογραμμό; Τι θα πει αυτά δε γίνονται στην εποχή μας!
Εποχιακό χριστιανισμό έχουμε;

Ανώνυμος είπε...

Αν άκουγαν το 1989 οι πιστοί τον κάθε παπα-Θερμό δε θα ματαιωνόταν η προβολή του κοπρογραφήματος του Καζαντζάκη!

Ανώνυμος είπε...

8:31
Αυτους που γνωρισε απο πριν ,αυτους και προορισε...Ρωμ 8-29)και ελυσε το ζητημα ,διοτι οι υπολοιποι μετα λυπης,δεν θελησαν....
Και ο αγιος Αναστασιος ο Σιναιτης,σε σχεση με αυτους τους ιερεις μας που εχουν την αληθεια και πορευονται με αυτην ...που δουλευουν και συνεργαζονται με δικαιους και αγιους,τεκμηριωνει...πως Ο Θεος προεγνωριζε την ευθυτητα του Ιερεμια και τον προορισε να γινει σκευος εκλεκτο.
Σημερα ομως ,τα σκευη τα εκλεκτα ποδοπατουνται και θεωρουνται ασυμπαθη και πορωμενοι στην πιστη...ενω η πορωσηειναι αλλου και μιλουμε γενικα γιατι ετσι εχουμε μαθει...να μιλουμε ...
Γιατι εαν το θελημα του Θεου ειναι να γινουμεαγιοι,αποφευγοντας ο,τι παμμιαρο και βεβηλοκαι εργαζομαστε προς αυτη την κατευθυνση,βγαζουν την πλακετα της ΜΕΣΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΟΔΟΥ,να την παρουσιασουν και δυστυχως η ΜΕΣΗ βασιλικη οδος,βγαινει και εξω απο τα ορια του καστρου της Ορθοδοξιας,για να μην κυματιζει η σημαια της ολορθη αλλα στη μεση.π