α. Υπάρχει ένα έργο που τελείται καθημερινά πάνω στη γη, και είναι ανώτερο
από κάθε άλλο. Ποιό είναι αυτό; Η Θεία λειτουργία! Γιατί; γιατί
κατεβάζει τον Θεό στη γη και ανεβάζει τη γη στον ουρανό. Ενώνει δηλαδή τους
ανθρώπους με τον Θεό και μεταξύ τους με την αγάπη του Χριστού. Και ποιοί
επιτελούν αυτό το έργο;. Ποιούς εμπιστεύεται ο Θεός για την επιτέλεση της Θ.
λειτουργίας; Τους ανθρώπους- τους ιερείς!
β. Το σημερινό μνημόσυνο του ιερέα Παύλου Χριστοδουλή μας δίνει την αφορμή
να μιλήσουμε, εν ολίγοις, για το μεγάλο αυτό λειτούργημα της ιεροσύνης.
Ο Χριστός είναι ο " ένας και μοναδικός
Αρχιερέας. Και η Αρχιεροσύνη είναι ΜΙΑ, του Ιησού Χριστού. Οι αρχιερείς-ιερείς μετέχουν της
αρχιεροσύνης του Χριστού. Και όσο άγιος είναι ο Χριστός, τόσο αγία είναι και η
ιεροσύνη.
γ. Για να δεχθεί κάποιος την ιεροσύνη του Χριστού, πρέπει να είναι εξίσου
άγιος με τον Χριστό. Ποιός, όμως, είναι άγιος όπως ο Χριστός; Ουδείς! Ούτε οι Άγγελοι είναι άξιοι να
δεχθούν την ιεροσύνη. " Το γαρ διακονήσαι μέγα και φοβερόν και αυταίς ταις
επουρανίαις δυνάμεσι"! Αλλά μεταξύ Αγγέλων-ανθρώπων, υπάρχει τεράστια
διαφορά. Οι Άγγελοι είναι ασώματοι. Δεν αμαρτάνουν. Δεν έχουν σωματικά πάθη: πείνα,
δίψα, κόπο, κ.λπ., ούτε και ψυχικά: θυμό, οργή, κακία, κενοδοξία, φθόνο. Γι'
αυτό δεν αμάρτησαν ούτε εν διανοία. Ενώ οι άνθρωποι αμαρτάνουν συνεχώς.
Συγκριτικά, λοιπόν, οι Άγγελοι είναι ανώτεροι από τους ανθρώπους, άρα πιο άξιοι να δεχθούν την ιεροσύνη. Κι
όμως: ο Κύριος έδωσε την ιεροσύνη στον άνθρωπο. Γιατί; Λέει ο απόστολος Παύλος:
" Ο αρχιερέας άνθρωπος έχει ανθρώπινες αδυναμίες' είναι ομοιοπαθής με το
ποίμνιό του. Και σαν τέτοιος μπορεί να ανέχεται αυτούς που ζουν στην πλάνη και
στην άγνοια. (Εβρ. 6,2).
Και συμπληρώνει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:
" οι Άγγελοι σαν αναμάρτητοι θα ήταν αμείλικτοι και αυστηροί προς την
αμαρτία. Και τους αμαρτωλούς θα τους κεραυνοβολούσαν μονομιάς! Ενώ εμείς οι ιερείς, είμαστε ζυμωμένοι με αμαρτίες.
Έτσι, αν δούμε κάποιον να αμαρτάνει, κρίνουμε από τα δικά μας σφάλματα, και του
φερόμαστε με επιείκεια.
δ. Όμως: Ο εμπαθής άνθρωπος από την στιγμή που δέχεται την ιεροσύνη του
Χριστού και γίνεται δοχείο της, είναι:
- ανώτερος από τον βασιλιά και τους Αγγέλους
-ανώτερος από κάθε άγιο, όσο θαυματουργός και χαρισματούχος κι αν είναι
-ανώτερος από το άγιο Ποτήριο και από τον Ιερό Ναό.
ε. Το ανθρώπινο σώμα, το πήλινο αυτό δοχείο, από την στιγμή που δέχεται την
ιεροσύνη, αποκτά ιερότητα: είναι ιερό σαν την Αγία Τράπεζα. Και κάτι παραπάνω.
Γι' αυτό ο όσιος ιερέας Λουκιανός, ευρισκόμενος λίγο πριν πεθάνει στη φυλακή, λειτούργησε
χρησιμοποιώντας σαν Αγία Τράπεζα το σώμα του, το στήθος του. Και ο Θεόδωρος,
επίσκοπος Κύρου, ευρισκόμενος στην έρημο, λειτούργησε έχοντας σαν Αγία Τράπεζα
τα χέρια του διακόνου του.
Όταν πεθαίνει ο ιερέας, το πρόσωπό του
"καλύπτεται" με τον "Αέρα", με αυτό που καλύπτονται τα
Άγια.
Και παλαιότερα οι χριστιανοί κατασπάζονταν το
χέρι του, χωρίς να τολμούν να το αγγίξουν, σαν να ήταν Αγία Τράπεζα.
στ'. Ο Θεός με την ιεροσύνη κατέστησε τον ιερέα
μεσίτη μεταξύ ουρανού και γης. Ο Θεός ακούει με ιδιαίτερη προσοχή τις δεήσεις των ιερέων. Κατά
τον Μ. Αθανάσιο οι προσευχές τους είναι ισοδύναμες με τις καθαρότατες και
ισχυρότατες προσευχές των αγίων. Στην μακρόχρονη παράδοση της Εκκλησίας μας
έχουμε πολλά παραδείγματα, όπου ο Θεός με τις προσευχές των απλοικών ιερέων
εθαυματούργησε.
Όμως, ο ιερέας και μετά θάνατον εξακολουθεί να
έχει την ιδιότητα του μεσίτη. Λέει η ευχή " εις κεκοιμημένον ιερέα: ...και
ώσπερ επί της γης εν τη Εκκλησία Σου λειτουργόν αυτόν κατέστησας, ούτω και εν
τω ουρανίω θυσιαστηρίω Σου ανάδειξον Κύριε". Όταν εορτάζουν οι άγιοι ιεράρχες τους παρακαλούμε: " Και νυν
εις το άνω θυσιαστήριον, όσιε ικετεύων, τω Θεώ παριστάμενος, μέμνησο
συμπαθέστατε, παμμάκαρ, Βασίλειε".
ζ. Ο Θεός έδωσε στους ιερείς την εξουσία του " δεσμείν και
λύειν". Και η εξουσία αυτή δεν ισχύει μόνο στη γη, αλλά και στον ουρανό.
Λέγει ο Χριστός στους μαθητές Του, και κατ'επέκταση στους ιερείς: " ό,τι
δέσεις στη γη είναι δεμένο και στον ουρανό, και ό,τι λύσεις στη γη είναι λυμένο
και στον ουρανό". Εννοώντας τις αμαρτίες.
Τέτοια εξουσία έχει χορηγήσει ο Θεός στα πήλινα
σκεύη-τους ανθρώπους, δηλ. τους ιερείς.
η. Λέει ο προφήτης Ησαίας στην Παλαιά Διαθήκη: " Μακάριος ός έχει
σπέρμα (παιδί) εν Σιών και οικείους εν Ιερουσαλήμ". (Ησ. 31,9). Η
Ιερουσαλήμ ήταν η ιερή πόλη των Ισραηλιτών, και η Σιών ο λόφος πάνω στον οποίο
ήταν κτισμένος ο Ναός του Σολομώντα. Και ο προφήτης Ησαίας μακαρίζει αυτούς που
έχουν παιδιά ή συγγενείς στην ιερή Πόλη και στον Ναό και προσεύχεται γι αυτούς.
Και μεις σήμερα λέμε: " Μακάριος ο άνθρωπος
που έχει συγγενή ιερέα στην Βασιλεία του Θεού.
Και μακάριοι οι πιστοί-ενορίτες που αξιώνονται οι
ιερείς τους να πρεσβεύουν γι´ αυτούς στην Βασιλεία του Θεού.
Γι' αυτό ο διάβολος μισεί όχι μόνο τους
χριστιανούς, αλλά πολύ περισσότερο τους Αρχιερείς- Ιερείς, επειδή με το έργο
τους, του παίρνουν τους ανθρώπους και τους οδηγούν στην Βασιλεία του Θεού.
Μέμνησο , πάτερ, των τέκνων σου!
π. Παναγιώτης Ρόδης
(Κήρυγμα στο εξάμηνο μνημόσυνο του π. Παύλου
Χριστοδουλή, στον Ιερό Ναό Αγίου Χαραλάμπους Καλάνιστρας Πατρών).
9 σχόλια:
Ένας πραγματικός Λευίτης!!!
Τον έζησα από κοντά μόλις 14 μήνες, αλλά έμαθα μαζί του πολλά χρήσιμα και ωφέλιμα. Διδάκτηκα ....
Αιωνία η μνήμη σου Γέροντά μου.
Εύχου και δι΄ έμέ!!!
π. Ιωάννης Δημητρόπουλος
Με ολίγα λόγια σκιαγράφηση της αξίας της ιεροσύνης.
Με βοήθησε το θεολογικό αυτό κείμενο να δω υπό άλλο πρίσμα την αξία της αγίας Ιεροσύνης και τους αγίους Ιερείς μας.
Αυτό είναι το ύψος και το βάθος του μυστηρίου της Ιεροσύνης. Από τα καλύτερα που έχω διαβάσει.
Προς: 26 Ιανουαρίου 2016 - 1:39 μ.μ.
Σεβαστέ πατέρα Ιωάννη.
Όπως σας έχω πει και κατ΄ ιδίαν ο σεβαστός π. Παύλος σας αγαπούσε υπερβολικά. Μόνο καλά λόγια έβγαιναν από το στόμα του δια την προσωπικότητά σας και την άριστη συνεργασία σας στον Ναό. Είσαστε μια παρηγοριά στις δύσκολες στιγμές που περνούσε….
Στο πρόσωπό σας έβλεπε την ιερατική συνέχεια στο Ναό μας. Δεν ήταν μόνο ο π. Παύλος που σας επαινούσε πολλοί εκ των ενοριτών -μεταξύ των οποίον και η μητέρα μου- έλεγαν τα καλύτερα και ήλπιζαν…
Ο Θεός τα έφερε διαφορετικά.
Να είσθε καλά τίμιε Πάτερ και να συνεχίστε την διακονία σας στην ενορία που σας ενεπιστεύθει ο Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος προς δόξα Θεού.
Να έχετε την ευλογία του σεβαστού μας π. Παύλου και την ευχή της αγίας Μητέρας σας η οποία σίγουρα πρεσβεύει για την ευλογημένη σας οικογένεια αλλά και για σας.
Σας ασπάζομαι.
Αναστάσιος Κ. Κωστόπουλος
Αγαπητέ μου κ. Αναστάσιε,
σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια και για όσα μου προσφέρατε τα παιδικά μου χρόνια, ιδιαιτέρως στις κατασκηνώσεις.
Όλοι γνωρίζουμε ότι ο π. Παύλος για την Ενορία της Αγίας Παρασκευής είχε σηκώσει πολύ ψηλά τον πήχη. Εγώ εμαθήτευσα δίπλα στον π. Παύλο για μικρό διάστημα, αλλά σίγουρα δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να κρατούσα την Ενορία στο ύψος πνευματικότητος και όχι μόνο, που την ανέβασε εκείνος.
Ακολουθώντας κανείς το θέλημα του Θεού και κάνοντας υπακοή στον Επίσκοπό του, δε βγαίνει ζημιωμένος!!!
Κάπως έτσι σκέφτομαι και προσπαθώ τρόπον τινά, να μιμηθώ τον παππούλη στη δική μου Ενορία.
Δόξα τω Θεώ με την ευλογία του Δεσπότη μας, την ευχή του πνευματικού μου και τις προσευχές σας κάτι καταφέρνουμε.
Σας ευχαριστώ για τις ευχές σας και την αγάπη σας.
Σας ευχαριστώ που κάνετε γνωστή την Ενορία μας μέσα από το έγκριτο ιστιλόγιό σας!!!
Με αγάπη Χριστού,
π. Ιωάννης Δημητρόπουλος
Ο π. Παύλος ήταν ιερέας και κράτησε ψηλά την ιεροσύνη του. Σας ευχαριστούμε π. Παναγιώτη για το μάθημα περί ιεροσύνης. Με ωφέλησε.
Από τα καλύτερα κηρύγματα.
Ο π. Παύλος υπήρξε ένας άρχοντας της ιεροσύνης που μπορούσε την ζωή του να την καθρεπτίσει στον Χριστό. Υπήρξε ΑΞΙΟΣ κληρικός και σπουδαίος πνευματικός. Ο π. Π. Ρόδης με το θεολογικό χάρισμα που του έδωσε ο Κύριος στον μνημόσυνο του αείμνηστου μας μιλάει για το ύψος της ιεροσύνης. Κατάλληλη ομιλία για έναν ιερέα που λευκάνθηκε στην ιεροσύνη.
Ο μακαριστός π. Παύλος ήταν απλός αλλά σύγχρονος και σοφός. Τα κηρύγματά του εις τον Ναό Αγίου Αθανασίου μικρά, περιεκτικά, εμπλουτισμένα με την Πατερική Σοφία, και πρακτικά. Δεν έλεγε λόγια του αέρα αλλά ωφέλιμα.
Δημοσίευση σχολίου