Κυριακή 12 Ιουνίου 2016

175 ΧΡΟΝΙΑ (1841-2016) ΚΑΘΟΛIΚΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΤΡΑΣ


175 ΧΡΟΝΙΑ (1841-2016) ΚΑΘΟΛIΚΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΤΡΑΣ
ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΤΑΚΤΟ ΙΩΒΗΛΑΙΟ  ΤΗΣ ΕΥΣΠΛΑΧΝΙΑΣ

Ιστορική Αναδρομή

Η παρουσία των Καθολικών στην πόλη των Πατρών και γενικότερα στον ευρύτερο χώρο της Πελοποννήσου χρονολογείται από τις αρχές του 13ου αιώνα, την εποχή των Φράγκων. Ωστόσο, η συγκροτημένη παρουσία τους αρχίζει μετά από την απελευθέρωση της Ελλάδας και οι πρώτοι ενορίτες ήταν ξένοι διπλωμάτες, αλλοδαποί έμποροι, Ιταλοί ψαράδες και Μαλτέζοι, με ή χωρίς τις οικογένειες τους.
Οι πρώτες εκκλησίες της Πάτρας άρχισαν να κτίζονται μετά από την επανάσταση (οι παλαιότεροι ναοί είχαν καταστραφεί ολοσχερώς ή μερικώς από τους Τούρκους και τους καταστρεπτικούς σεισμούς του 1714, του 1785 και του 1804), διότι οι Τούρκοι δεν επέτρεπαν την ανέγερση νέων ναών ή την επισκευή των παλαιών. Εκείνη, λοιπόν, την περίοδο έκανε την εμφάνιση του και ο Καθολικός Ναός, ο οποίος δεν κτίσθηκε στη θέση του παλαιού, που πιθανολογείται, ότι βρισκόταν στην περιοχή του φρουρίου.

Από τα αρχεία της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Αθηνών προκύπτει, ότι την εποχή του κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια (1928-1931) οι Καθολικοί των Πατρών έλαβαν από το Ελληνικό κράτος κατόπιν ενεργειών του Γάλλου Προξένου BERTINI ένα οικόπεδο 1000 τ. πχ. (η σημερινή θέση του Ναού), όπου στην αρχή ανήγειραν ένα μικρό πρόχειρο ξύλινο Ναό.

Ο πρώτος Ναός 1838 -1925

Γύρω στο 1836 ο τότε Καθολικός Επίσκοπος Σύρου Aloysius Maria Blancis, στον οποίο υπαγόταν τότε η Πάτρα, αντιλαμβανόμενος τη μεγάλη σημασία της πόλεως, η οποία συνέδεε τη Δύση με την Ανατολή, έκρινε απαραίτητη την ανέγερση νέου, μεγαλύτερου Ναού. Τον Απρίλιο του 1838 ο Blancis πραγματοποιεί περιοδεία στην Πελοπόννησο και στις 19 Μαίου 1838 φθάνει στην Πάτρα.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τέσσερις (4) ημέρες πριν, με διάταγμα της τότε κυβερνήσεως, είχε αναγνωρισθεί ως Αποστολικός Δελεγάτος της Αγίας Έδρας. Φθάνοντας στη πόλη μας απευθύνει έκκληση στους ενορίτες να συμβάλουν οικονομικά αλλά και με την εργασία τους για την ανέγερση ενός νέου Ναού συγκροτώντας ενοριακή επιτροπή για τον σκοπό αυτό υπό τον εφημέριο Φραγκίσκο Κουκουλά (Fransisco Cuculla).
Στις 21 Μαΐου 1838 αρχίζουν να συγκεντρώνονται τα πρώτα χρήματα με πρώτο τον Επίσκοπο να καταθέτει το ποσό των 1200 δραχμών, ενώ, παράλληλα, αναθέτει το έργο της ανέγερσης στον αρχιτέκτονα Φρειδερίκο Σούσα.
Η άδεια χορηγήθηκε τον Οκτώβριο του 1838 και προέβλεπε την κατασκευή ενός Ναού μήκους 25 και πλάτους 14 πήχεων. Στις 19 Νοεμβρίου 1838 με κάθε επισημότητα ετέθη ο θεμέλιος λίθος από τον ίδιο τον Επίσκοπο Blancis, παρισταμένων του διοικητή της πόλεως και των προξένων Αγγλίας, Αυστρίας, Γαλλίας και Ρωσίας.
Οι εργασίες, όμως, λόγω έλλειψης χρημάτων διεκόπησαν πολύ γρήγορα. Με νέες προσφορές αρκετών παραγόντων, ακόμη και αυτή του βασιλιά Όθωνα, (η οποία αμφισβητείται από τον τότε εφημέριο) συνεχίσθηκαν και με πολλούς κόπους και θυσίες αποπερατώθηκαν τον Ιούνιο του 1841.

Αξίζει να αναφέρουμε, ότι στις 21 Ιανουαρίου 1839 αντικαταστάθηκε για λόγους υγείας ο πρωτεργάτης της ανέγερσης του Ναού, εφημέριος Φραγκίσκος Κουκουλάς, και ο αντικαταστάτης του Νικόλαος Βαρθαλίτης ήταν αυτός, που τέλεσε την πρώτη Λειτουργία στον ημιτελή Ναό στις 21 Ιουλίου 1839. Ο αιδ. Φραγκίσκος Κουκουλάς επανήλθε στην ενορία ως εφημέριος στις 27/9/1840.
Στις 17 Ιουνίου 1841 ο Επίσκοπος Blancis εγκαινίασε επίσημα τον νέο Ναό του Αγίου Ανδρέου των Πατρών, ο οποίος εξυπηρέτησε τις ενοριακές ανάγκες των πιστών επί 85 χρόνια. Ο αρχικός Ναός διαφέρει τελείως από τον σημερινό, όπως φαίνεται και από τη φωτογραφία, που διασώζεται. Κύρια χαρακτηριστικά τα δύο χαμηλά κωδωνοστάσια, ο ελεύθερος χώρος πέριξ του Ναού, ενώ στην πρόσοψη έφερε πλάκα που έγραφε στα Λατινικά:

"ANDREAS PRO AMORE CHRISTI IN CRUCE PEPENDIT"  - 
"Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΑΥΡΩΘΗΚΕ".


Ουδείς γνωρίζει τί απέγινε αυτή η πλάκα, που βρίσκεται και γιατί δεν τοποθετήθηκε ξανά στον νέο Ναό.

Για την διάρθρωση του Ναού εσωτερικά δεν έχουμε πολλές πληροφορίες. Οι μόνες εικόνες, που διασώζονται μέχρι σήμερα, είναι η μεγάλη εικόνα του Αγίου Ανδρέα και η εικόνα της Παναγίας της Πονεμένης (1890).
Η εικόνα του Αγίου Ανδρέα φιλοτεχνήθηκε στην Ρώμη από τον Enrico Bartolomei το 1842 και στάλθηκε στην Πάτρα το 1843 ως δώρο του Καρδινάλιου Fransoni, προϊσταμένου της Propagandae Fidei (οργάνωση για την διάδοση της πίστης).

Πρόκειται για μια ολόσωμη εικόνα ζωγραφισμένη σε μουσαμά, διαστάσεων 2,5 μ Χ 1,6 μ., ενώ στο κάτω μέρος υπάρχει αριστερά χρονολογημένη υπογραφή 
του καλλιτέχνη και δεξιά το παρακάτω κείμενο, το οποίο εγράφη κατά την άφιξή της στην Πάτρα, με πρωτοβουλία του ιερέα Κουκουλά.
ICONEM HANC OCULIS ET ANIMO AEQUE ADMIRANDAM CARDINALIS FRANSONIUS FIDEI PROPAGANDAE PRΑEFECTUS PATRENSI CATHOLICORUM COETUI DONO MISIT PASTORIS FRANCISCI CUCULLAE GREGIS HIC UNIVERSI LAETITIA GRATES MEMORIA A.R.S. MDCCCXLIII

«Αυτήν την εικόνα, που θαυμάζεται τόσο με τα μάτια όσο και την ψυχή, ο Καρδινάλιος Fransoni Προϊστάμενος της Διάδοσης της Πίστης, έστειλε ως δώρο στην Καθολική Ενορία της Πάτρας προς χαρά όλου του εδώ ποιμνίου του ιερέα Francisco Cuccula σε αιώνια μνήμη».

Ο σημερινός Ναός 1925 - 2016

Την πρώτη εικοσαετία του 20ου αιώνα οι Καθολικοί των Πατρών υπολογίζονταν σε μερικές χιλιάδες. Είχαν φθάσει εδώ από την Ιταλία για διάφορους λόγους, κυρίως επαγγελματικούς.
Όταν το 1915, μετά από τον θάνατο του ιερέα Πέτρου Βιτάλη ανέλαβε την ενορία ο αιδ. (Mons) Ιωάννης Σινιγάλιας, ο πρώτος του προβληματισμός ήταν ο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός των Καθολικών και η εξ’ αυτού ανεπάρκεια του τότε υπάρχοντος (παλαιού) Ναού να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους.
Έτσι, ο δραστήριος και αποφασιστικός ιερέας (Don Giovanni), με καταγωγή από την Πάτρα, ανέλαβε το βαρύ έργο της διεύρυνσης του Ναού εκείνου. Οι εργασίες, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Καραβέλλα, έγιναν σε δύο φάσεις.
Άρχισαν τον Ιούνιο του 1925 και στην πρώτη έγινε μερική κατεδάφιση του παλαιού Ναού, κατασκευάσθηκε το εμπρόσθιο μέρος του νέου, συμπεριλαμβανομένου του κωδωνοστασίου, οι δύο πλευρικοί τοίχοι, η σκεπή και ολοκληρώθηκαν την 1η Απριλίου του 1928.
Στις 21 Απριλίου 1937 ξεκίνησαν οι εργασίες της δεύτερης φάσης, που περιελάμβανε κυρίως την κατεδάφιση του υπολοίπου παλαιού Ναού και την ολοκλήρωση των υπολοίπων εργασιών του νέου. Μετά από πολλές διακοπές των εργασιών από την αστυνομία για διαφόρους λόγους οι εργασίες ολοκληρώθηκαν μερικούς μήνες αργότερα.
Το 1949 άρχισε o ελαιοχρωματισμός του εσωτερικού του Ναού, ο οποίος έγινε σταδιακά και μέχρι το 1953. Ο σημερινός Ναός είναι διπλάσιος του παλαιού και δεύτερος σε μέγεθος στην Καθολική Αρχιεπισκοπή Αθηνών, μετά τον Άγιο Διονύσιο. Από πλευράς προβολής χώρου είναι επιβλητικός, μεγαλοπρεπής, με λιτά διακοσμητικά στοιχεία.
Ξεχωρίζει η γύψινη οροφή, έργο τέχνης του Πατρινού ενορίτη Πασχάλη Αλλεγκρέττι. Από τον παλαιό Ναό διασώζεται η μεγάλη εικόνα του Αγίου Ανδρέα, που είναι τοποθετημένη στο κέντρο του ιερού, και η εικόνα της Παναγίας της Πονεμένης.
Τα δύο παρεκκλήσια εντός του ναού, αριστερά του Αγίου Ιωσήφ και δεξιά της Παναγίας της Καρμήλου, κοσμούν έργα του Βαρούχα του 1920 και 1925 αντίστοιχα. Οι δύο αγιογραφίες σε μουσαμά στο ιερό (αναπαράσταση του μαρτυρίου του Χριστού και του Αποστόλου Ανδρέα) είναι έργα του Πατρινού καλλιτέχνη Νικ. Ατζαρίτη (1956).
Από τις δύο μεγάλες καμπάνες του Ναού, η μία είναι δώρο του Υπουργού Εξωτερικών και μετέπειτα Δημάρχου Πατρέων Βασ. Ρούφου, ενώ η άλλη είναι προσφορά των ενοριτών. Μετά από 60 χρόνια, στα μέσα της δεκαετίας του 1980, πραγματοποιήθηκαν ορισμένες εργασίες συντήρησης του οικοδομήματος αλλά, δυστυχώς, το 1993 ο καταστρεπτικός σεισμός, που έπληξε την Πάτρα, προξένησε σημαντικές ζημιές στον Ναό.
Ο τότε εφημέριος της εκκλησίας, π. Απόστολος Βαρθαλίτης, ανέλαβε το βαρύ φορτίο της αποκατάστασης των ζημιών. Πραγματοποιήθηκαν εργασίες πρωτίστως για την ενίσχυση της στατικότητας του κτηρίου, αφού για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε ειδική τεχνική, ενώ παράλληλα έγιναν και άλλες παρεμβάσεις, όπως τοποθέτηση νέων μαρμάρων, εσωτερικός ελαιοχρωματισμός με ειδικά χρώματα, συντήρηση των εικόνων, αναδιάταξη της Αγίας Τράπεζας, κ.α.
Το κόστος των έργων καλύφθηκε κυρίως από δανεισμό αλλά εξίσου σημαντική υπήρξε και η συνεισφορά των ενοριτών, πολλοί εκ των οποίων πρόσφεραν και προσωπική εργασία.
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι η ανέγερση τόσο του παλαιού όσο και του νέου Ναού έγιναν αποκλειστικά με χρήματα, εργασία και δωρεές, που πρόσφεραν οι χιλιάδες γνωστοί και άγνωστοι ενορίτες της Καθολικής κοινότητας της Πάτρας.
Μια κοινότητα με απρόσκοπτη και συνεχή ενοριακή ζωή 175 χρόνων στην Δυτική Ελλάδα, που με τα πενιχρά οικονομικά μέσα, που διαθέτει, και με επικεφαλής τον εκάστοτε εφημέριο, προσπαθεί και φροντίζει για την διατήρηση αυτού του μοναδικού Ναού, πρωτίστως για τις θρησκευτικές ανάγκες των Καθολικού δόγματος κατοίκων της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής, Ελλήνων και Αλλοδαπών και δευτερευόντως ως Πολιτιστικό μνημείο της πόλης των Πατρών.

Πηγές:
Αρχείο Καθολικού Ιερού Ναού Αγίου Ανδρέα Πάτρας
Εφημερίδα Καθολική Αρ. Φύλλου 2634/1991
Ιστορικό λεξικό των Πατρών Κ. Τριανταφύλλου (1995)

Φωτογραφίες:
Αρχείο Καθολικού Ιερού Ναού Αγίου Ανδρέα Πάτρας

Αρχείο Παναγή Μάμου.

20 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΑΠΟΡΩ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ!!!!!ΜΕΛΕΤΗΣΤΕ ΤΟ "ΣΩΤΗΡΑ" ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥς !!!!ΛΥΠΟΥΜΑΣΤΕ ΠΟΛΥ!!!

Αναστάσιος είπε...


Προς: 12 Ιουνίου 2016 - 7:38 μ.μ.

Κράτα την λύπη σου. Έχω ζήσει στο εξωτερικό, ιδικά στην Ιταλία. Δεν διαπίστωσα στην Φλωρεντία όπου έμενα κάτι το διαφορετικό στην αντιμετώπισή μου ως Ορθοδόξου από τους Ρωμαιοκαθολικούς. Ούτε κάτι από αυτό συμβαίνει στην Πάτρα.

Ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος ο οποίος διατέλεσε Διευθυντής του Γραφείου Ποιμαντικής Αντιμετωπίσεως των Αιρέσεων στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών γράφει στο περιοδικό Διάλογος, Τεύχος 29 Ιούλιος - Σεπτέμβριος 2002, με πολλά άλλα ωφέλημα:
« Η Γραφή συνιστά νουθεσία στους αιρετικούς και μάλιστα μία και δύο φορές (Τίτ. γ' 10-11)· ακόμη και στην περίπτωση της εμμονής στην πλάνη οι πιστοί δεν προτρέπονται να μισούν τους αιρετικούς. Πρέπει μόνο να μισούν την αίρεση και να αποφεύγουν τις στενές σχέσεις, γιατί αυτό μπορεί να σημάνει γι' αυτούς κίνδυνο.
Πρέπει να μισούμε ''το κακόν έργον και όχι τον άνθρωπον", λέγει ο Χρυσόστομος και υπογραμμίζει πως έργο του Διαβόλου είναι να εξαλείψη την αγάπη και να καταστρέψει την οδό της διορθώσεως- ''και να κυριεύση, εκείνον μεν εις την πλάνην, εσένα δε εις την έχθραν, ώστε έτσι να κρημνίση τα τείχη της οδού της σωτηρίας εκείνου. Διότι, όταν και ο ιατρός μισή και αποφεύγη τον άρρωστον, πότε θα αναλάβη αυτός που νοσεί, εφ' όσον ούτε αυτός καλεί τον ιατρόν, ούτε εκείνος έρχεται εις τον ασθενή; Αλλά διά ποίον λόγον, ειπέ μου, τον αποστρέφεσαι και τον αποφεύγεις; Διότι είναι ασεβής; Λοιπόν δι' αυτό ακριβώς πρέπει να τον πλησιάζης και να τον περιποιείσαι. Εάν δε η ασθένειά του είναι αθεράπευτος, συ όμως έχεις εντολήν να πράξης το καθήκον σου".
«Εάν λοιπόν πρέπει να μισούμε τους εχθρούς του Θεού, δεν πρέπει να μισούμε μόνον τους ασεβείς, αλλά και τους αμαρτωλούς· και έτσι θα καταντήσωμε χειρότεροι από τα θηρία, με το να αποστρεφώμεθα όλους τους ανθρώπους και να υπερηφανευώμεθα με ανοησίαν όπως εκείνος ο Φαρισαίος. Ο Παύλος όμως δεν παραγγέλλει έτσι, αλλά πώς; Παρακαλούμεν δε υμάς, αδελφοί, νουθετείτε τους ατάκτους, παραμυθείσθε τους ολιγοψύχους, αντέχεοθε των ασθενών, μακροθυμείτε προς πάντας" (Α' Θεσ. ε' 14)» (ι. Χρυσ.).»

Ανώνυμος είπε...

Ντροπή σου 7,38.

Ανώνυμος είπε...

Ρώτησε σε παρακαλώ 7.38 αν θες τον πνευματικό σου για την παρέμβασή σου αυτή. Ας του εμφανίσεις το τι έγραψες σε ποιο κείμενο το έγραψες.

Ανώνυμος είπε...

Σιγά ρε παιδιά ! Τί έγραψε ο 7 - 38 ?
Ο ίδιος ο Πάπας όταν ήλθε στην Αθήνα επί Χριστοδούλου, εζήτησε συγγνώμην για τις πράξεις "των τέκνων της καθολικής εκκλησίας" .
Εσείς δηλαδή είστε παπικότεροι του Πάπα ?
Βέβαια, το θέμα της ανάρτησης αναφέρεται στο κτίριο του ναού, όχι στην ιστορία του καθολικισμού, και επομένως είναι κάπως εκτος θέματος το σχόλιο του 7 - 38, αλλά όχι και να τον φάμε !

Ανώνυμος είπε...

Αναστάσιε σε συγχαίρω. Κάποια στιγμή θα πρέπει να αλλάξει η σχέση μας στην Πάτρα με τους Καθολικούς, να μην τους βλέπουμε με κερατάκια,,,αυτό εναπόκειται στους ποιένες μας .άμποτε!
Υα.............

Ανώνυμος είπε...

ωρα ημασ εξ υπνου εγερθηναι!!!! ψαχνετε σε θολοτατα υδατα!!!

Ανώνυμος είπε...

Το πρώτο σχόλιο δεν διαφέρει σε ακρότητα και φανατισμό σε τίποτα από τους μουσουλμάνους που θέλουν να επιβάλουν την άποψή τους με τα γνωστά μέσα τόσο στα κράτη τους όσο και στον κόσμο. Ας προσέχουν και όσοι διαμορφώνουν την κοινή γνώμη το τι και πως το γράφουν. Είναι και μερικοί με παρωπίδες που δεν μπορούν να ξεχωρίσουν μια ιστορική περίοδο του χθες με το σήμερα.

Ανώνυμος είπε...

Πολλές φορές νιώθω ντροπή που είμαι ορθόδοξος. Αυτός ο φανατισμός είναι έξω από το πνεύμα της Εκκλησίας. Τον πείραξε αυτόν η ιστορική ανάδρομή σε ένα ναό της πόλεως των Πατρών που εξυπηρετεί πατρινούς άλλου δόγματος από το ορθόδοξο. Έχει πάει μια βόλτα ως την Τήνο για να δει πολλούς ναούς καθολικών που ζουν στο νησί αυτό και έχουν τέλεια επικοινωνία με τους ορθόδοξους. Έχει πάει στην Σύρο, την Κέρκυρα, την Νάξο την Θεσσαλονίκη κλπ.
Ζω εδώ και χρόνια στην Γερμανία. Πάω στον ορθόδοξο ναό. Δεν έχω δει τέτοιο πνεύμα από τα άλλα δόγματα και ομολογίες εναντίον της Εκκλησίας και του Ναού μας. Ποτέ οι συνάδελφοι δεν με έχουν μειώσει ή πειράξει για το ότι είμαι ορθόδοξος.
Θα σας το πω αν και είναι προσβλητικό. Καλύτερα που έφυγα από την Ελληνική μιζέρια δεν θα την άντεχα. Η Ελλάδα είναι μόνο για κάποια παραλία το καλοκαίρι με ήλιο και τίποτα παραπάνω.

Ανώνυμος είπε...

Ποιο είναι αυτό το βιβλίο ΣΩΤΗΡΑ; Αν είναι τον παλαιοημερολογιτών σιγά τα ωά. Όλο φαντάσματα βλέπουν. Κάθε τόσο κάτι ανακαλύπτουν. Το 666 το έβλεπαν στο πεντοχίλιαρο, τις τραπεζικές κάρτες τις έλεγα του αντίχριστου.
Τα πεντοχίλιαρα τα θέλανε για τις ανάγκες τους και τώρα με τις κάρτες του αντίχριστου παίρνουν μετρητά.
Παντού βλέπουν φαντάσματα, στον παπισμό, στους νεοημερολογίτες (εμάς) στον Βαρθολομαίο, στο άγιο Όρος εκτός εσφιγμένου κλπ.
Όλο σοφιστείες είναι. Αυτοί μόνον θα σωθούν και εμείς θα πάμε στην κόλαση κ.α..

Ανώνυμος είπε...

προς 10:15 π.μ: "Η Ελλάδα είναι μόνο για κάποια παραλία το καλοκαίρι με ήλιο και τίποτα παραπάνω." Η ονομασία γραικύλος σου αξίζει δικαιωματικά. Έλληνας δε θα μπορούσες να είσαι ποτέ. Λυπούμαι βαθύτατα.

Ανώνυμος είπε...

Ούτε για παραλία δεν είναι καλά. Πανάκριβα στον ΕΟΤ. Καλύτερα για Μικρασία. Πάμφθηνα και καλή εξυπηρέτηση.

Ανώνυμος είπε...

Γραικύλοι είσθε οι περισσότεροι Έλληνες της Ελλάδας που κοιτάτε να ζήστε με τα δάνεια. Που φάγατε ασύστολα τα διάφορα «πακέτα» ανάπτυξης που σας έδωσε η Ε.Ε. (εμείς οι φορολογούμενοι στα ξένα κράτη). Μια ζωή φοροφυγάδες, τρόφιμοι του Δημόσιου τομέα κλπ. Ελάτε εδώ να δείτε πως βγαίνει το ψωμί. Σας ενδιαφέρει η τεμπελιά. Είστε σαν τα παράσιτα αναρριχόμενα στο δένδρο. Με πίκρα στα γράφω γιατί ως Έλληνας πονάω για την κατάντια σας. Μέχρι να καταξιωθώ στην εργασία μου με συνδύαζαν με τον Έλληνα-τεμπέλη.
Δεν φτάνουν αυτά… είσθε και ρατσιστές… αφού με τέτοια λόγια μιλάτε ενάντια σε Έλληνες Καθολικούς όπως το πρώτο σχόλιο περίτρανα το δείχνει.
Δεν σου γράφω άλλα… αυτά σου αρκούν.

Ανώνυμος είπε...

Οι αδελφοί μας Καθολικοί της Πάτρας είναι χριστιανοί που σέβονται τους ναούς μας. Πολλοί από αυτούς που έχουν κάνει γάμο με ορθοδόξους, έρχονται στην Εκκλησία μας με σεβασμό, και στέκονται καλύτερα από εμάς εντός του ναού. Ο Άγιος Διονύσιος, η Ευαγγελίστρια, ο Άγιος Φανούριος έχουν στην ενορία τους πολλούς καθολικούς. Είναι και είμαστε φίλοι. Τα υπόλοιπα που ενίοτε λένε κληρικοί και άλλοι είναι παραφωνίες.

Ανώνυμος είπε...


Συγχαίρω τον ιστολόγο για την παρουσίαση ενός Ναού που κοσμεί την πόλη των Πατρών όπως και ο Αγγλικανικός που δεν είναι σε λειτουργία.

Πάω κάθε χρόνο στην Χριστουγεννιάτικη Συναυλία κατά παράδοση δεκαετιών που πραγματοποιεί ο ναός και απολαμβάνω με της αρχές της πόλεως και πολλούς ορθοδόξους τα θεσπέσια ακροάματα της χορωδίας του Ναού.

Ανώνυμος είπε...

Γιατι να πας στον ΕΟΤ, φιλε μου 1 - 57, η στην Μικρασια ? Τοσες παραλιες ελευθερες εχουμε, δεν σου φτανουν ?
Οσο για τον 2-13, τα φαινομενα που αναφερεις εμφανιστηκαν κυριως μετα την δεκαετια του '80, οταν καποιοι εμαθαν τον Ελληνα να γινη βολεψακιας στο Δημοσιο.
Οσο για τους ρατσιστες, η πατροτητα του ορου ανηκει στους Φραγκους και στους Τευτονες, με τους οποιους συγκατοικεις, και οι οποιοι τον εχουν εφαρμοσει στις χωρες τους τοσο πιστα, ωστε σημερα αγωνιζονται να τον βγαλουν απο την καθημερινοτητα τους και δεν μπορουν !

Ανώνυμος είπε...

Ο Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος, ο Φωκίδος Χρυσόστομος, ο Κίτρους Βαρνάβας που είχαν πάει με άλλους επισκόπους στον Καθολικό Ναό του Αγίου Ανδρέα όταν ήλθε ο Σταυρός του Μαρτυρίου του Αποστόλου στην Πάτρα δεν είπαν τίποτα από αυτά που λέει ο σχολιαστής.
Με επιείκεια θα πω ότι τα λεγόμενά του είναι κατάπτυστα.
Τελεία και παύλα.-

Ανώνυμος είπε...

Δραστήριος και ο παπάς της ενορίας. Τρέχει και βοηθά. Να τον έχει ο Άγιος καλά. Μερικοί θερμοκέφαλοι λένε κουβέντες, γράφουν και στους τοίχους του ναού μας. Δεν πειράζει ας τους έχει ο Θεός καλά. Βλαμμένοι πάντα θα υπάρχουν. Είναι όμως πρόσωπα Θεού. Τα αγαπάμε….

Ανώνυμος είπε...

Ο δικός μας άνθρωπος
http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/299392

Ανώνυμος είπε...

Ο 7:32 αφού αποκάλεσε "βλαμμένους" όσους δε συντονίζονται με το σκεπτικό του μετά από λίγο έγραψε ότι αυτός και οι ομόφρονές του "τους αγαπάνε"...!!! Τι άλλο θα δούμε!