Κυριακή τοῦ Τυφλοῦ
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
«Ἀντίθετα στό ρεῦμα»
« Πῶς δέ νῦν βλέπει οὐκ οἴδαμεν...» (Ἰωάν. θ΄21)
*******
Τό
θαῦμα ἔγινε. Τά μάτια τοῦ τυφλοῦ ἄνοιξαν. Οἱ καρδιές τῶν ἁπλῶν ἀνθρώπων τοῦ λαοῦ
χαίρουν καί ἀγάλλονται μαζί μέ τόν θεραπευμένο τυφλό. Στούς δρόμους καί τίς
πλατεῖες τῆς Ἱερουσαλήμ συζητεῖται τό μεγάλο καί ἐκπληκτικό γεγονός. Ὅλοι
ξέρουν ὅτι ὁ μεγάλος εὐεργέτης τοῦ συμπολίτη τους εἶναι ὁ Ἰησοῦς. Ὅλοι ἐκτός ἀπό
τούς Φαρισαίους, τῶν ὁποίων τίς ψυχές διαφεντεύει τό σκοτάδι τοῦ μίσους, τῆς
ζήλειας καί τοῦ φθόνου. Αὐτοί δημιουργοῦν σύγχυση γύρω ἀπό τό θαῦμα. Ἀγωνίζονται
μέ τό ψέμα νά σκεπάσουν τήν ἀλήθεια. Ἀνακρίνουν, ἐρευνοῦν, ἀπειλοῦν, ὑβρίζουν,
συκοφαντοῦν. Μέ τίς ἐπανειλημμένες ἐρωτήσεις τους ἐπιμένουν νά ἀποδείξουν τήν ἀλήθεια
ψέμα καί τό ψέμα ἀλήθεια. Νά κάμουν τό φῶς σκοτάδι καί τό σκοτάδι φῶς.
Μετά
τίς ἀλλεπάλληλες ἀνακρίσεις τοῦ τυφλοῦ, καλοῦν τούς γονεῖς του καί τούς θέτουν
τρεῖς ἐρωτήσεις: Ἄν εἶναι γιός τους, ἄν
γεννήθκε τυφλός, καί πῶς ἄνοιξαν τά μάτια του.
Ἐκεῖνοι ἀπάντησαν στίς δύο. Στήν τρίτη ἡ ἀπάντηση ἦταν ἀρνητική. «οὐκ οἴδαμεν»·
Δέν ξέρουμε, ἐνῶ ἤξεραν. Ἀποσιώπησαν τήν ἀλήθεια γιά νά γλιτώσουν τίς
συνέπειες. Ὅμως, ἀδελφοί μου, ἡ ἀποσιώπηση τῆς ἀλήθειας, εἶναι ψέμα. Πόσοι
συνάνθρωποί μας, μήπως κάποτε κι ἐμεῖς οἱ ἴδιοι, ἀπό φόβο ὑποκύπτουμε στόν
πειρασμό τοῦ ψεύδους; Τό θέμα εἶναι ἐνδιαφέρον, καυτό καί ἐπίκαιρο.
Νά τό προσεγγίσουμε.
*******
« Πῶς δέ νῦν βλέπει οὐκ οἴδαμεν...»
Ὅλοι
γνωρίζουμε ὅτι τό ψέμα εἶναι παραποίηση τῆς πραγματικότητας. Εἶναι παραχάραξη
τῆς ἀλήθειας καί διαστροφή τῶν γεγονότων. Ψέμα εἶναι τό νά ἐμφανίζει κάποιος τό
φθηνό καί εὐετελές, τό μέτριο καί κατώτερο πράγμα, ὡς τέλειο, ὡραῖο, ἀκριβό καί
χρήσιμο. Ψέμα εἶναι τό νά ἰσχυρίζεται κάποιος ὅτι κάτι τό ὁποῖο δέν συνέβη, οὔτε
βγῆκε ἀπό τό στόμα κάποιου εἶναι γεγονός ἀναντίρρητο.
Τήν
καταγωγή τοῦ ψεύδους ἐπίσης τήν γνωρίζουμε, τουλάχιστον ὅσοι μελετοῦμε τήν Ἁγία
Γραφή. Γνωρίζουμε πολύ καλά οἱ πιστοί ὅτι ὁ πρῶτος πού χρησιμοποίησε τό ψέμα εἶναι
ὁ Διάβολος. Αὐτός ἐξαπάτησε τούς πρωτοπλάστους μέσα στόν παράδεισο καί τούς
παρέσυρε στή πτώση καί τήν παρακοή. Ἡ ἐντολή τοῦ Θεοῦ στούς προπάτορες ἦταν
ασφής: «ᾗ δ᾽ ἄν ἡμέρᾳ, τούς εἶπε, φάγητε ἀπ᾽ αὐτοῦ, θανάτῳ ἀποθανεῖσθε» (Γεν.
β´17). Τήν ἡμέρα πού θά παραβεῖτε τήν ἐντολή καί θά φᾶτε ἀπό τόν ἀπαγορευμένο
καρπό, θά πεθάνετε. Ὁ Διάβολος ὅμως τούς εἶπε τό τελείως ἀντίθετο. «Οὐ θανάτῳ ἀποθανεῖσθε»,
τούς εἶπε (Γεν. γ´4). Θέλησε μέ τό ψέμα
νά τούς ἐπιφέρει σύγχυση καί ἔτσι νά τούς παραπλανήσει. Καί τά κατάφερε. Ἀπό φίλους
τοῦ Θεοῦ, τούς ἔκαμεν ἀντάρτες, ἐπαναστάτες κατά τοῦ Δημιουργοῦ τους.
Ἀπό
τότε τά πράγματα ἄλλαξαν. Τό ποτάμι τῆς χαρᾶς τῶν ἀνθρώπων θόλωσε. Ἡ παραδείσια
ζωή χάθηκε. Τό τραγούδι τῆς χαρᾶς διαδέχθηκαν οἱ θρῆνοι, τά δάκρυα καί οἱ
στεναγμοί. Ἡ ἀλήθεια προδόθηκε. Τό ψέμα ἄρχισε νά χρωματίζει τή ζωή τῶν ἀνθρώπων.
Μετά τήν παρακοή, λέγει ὁ ἱερός Αὐγουστῖνος, «οἱ θρίαμβοι ὑπολογίζονται μέ τόν
γνώμονα τῆς ψευτιᾶς». Καί πολλοί σήμερα λένε: «Ἄν δέν πεῖς ψέμα, δέν μπορεῖς νά
πᾶς μπροστά». Εἶναι καί πολλοί ἄλλοι πού εἶναι ἕτοιμοι νά κάνουν τρομερούς
συμβιβασμούς μέ τή συνείδησή τους γιά ἕνα μικρό ψέμα. Τί τραγικό ὅμως! Ἡ καρδιά
πού ψεύδεται, πού κρύβει στά βάθη της τό ψέμα, συμπιέζεται, ταλαιπωρεῖται. Μόνο
ἡ ἀλήθεια ἀνακουφίζει τήν ἀνθρώπινη ὕπαρξη.
Τό
ψέμα, ἀδελφοί μου, εἶναι ἀγκάθι. Εἶναι ἀγκάθι πού τρυπᾶ τόν ἄνθρωπο πού τό ἐγγίζει.
Τόν χωρίζει ἀπό τόν Θεό καί τόν κάμνει νά ἐξομοιώνεται κατά κάποιον τρόπο μέ
τόν διάβολο ὁ ὁποῖος «ψεύστης ἐστί καί ὁ πατήρ τοῦ ψεύδους» (Ἰω. η´44).
Φοβερό καί μόνο νά τό σκεφθεῖ κανείς! Ὁ ἄνθρωπος
πού πλάστηκε μέ προορισμό νά ὁμοιωθεῖ μέ
τόν Θεό πού εἶναι ἡ Ἀλήθεια, ψευδόμενος ἐξομοιώνεται μέ τόν διάβολο. Ταυτόχρονα
ὅμως ἀποδεικνύει ὅτι δέν ἔχει στήν καρδιά του ἀγάπη πρός τόν πλησίον. Θά πεῖτε
γιατί; Ἁπλούστατα διότι μέ τό ψέμα ἀπατᾶ τόν ἀδελφό του. Ἐφ᾽ ὅσον λοιπόν τό
ψέμα εἶναι ἀπάτη, πῶς μπορεῖ στόν ἴδιο χῶρο νά φιλοξενεῖται καί ἡ ἀγάπη. Μιά
βρύση δέ μπορεῖ νά βγάζει ταυτόχρονα πικρό καί γλυκό νερό. Ἤ πικρό ἤ γλυκό νερό
θά βγάζει. Ἔτσι καί στήν καρδιά πού ἐμφωλεύει τό ψέμα δέν μπορεῖ νά ἔχει θέση ἡ
ἀγάπη. Ὁ ἄνθρωπος πού χρησιμοποιεῖ τό ψέμα καταργεῖ τήν θεία ἐντολή τῆς ἀγάπης,
ἐπιδιώκει ἐγωϊστικούς σκοπούς καί ἱκανοποιεῖ τά συμφέροντά του εἰς βάρος τοῦ
πλησίον.
Ἔπειτα
ἐκεῖνος πού χρησιμοποιεῖ τό ψέμα στή ζωή του προσβάλλει κατευθείαν τόν Ἅγιο
Θεό. Ὁ Ἀπόστολος Πέτρος τό εἶπε σαφῶς στόν Ἀνανία καί τήν γυναίκα του τήν Σαπφείρα μέ τήν ὁποία εἶχαν συμφωνήσει νά ἀποκρύψουν
ἕνα μέρος τῶν χρημάτων πού εἰσέπραξαν ἀπό τήν πώληση κάποιου κτήματός των. «Οὐκ
ἐψεύσω ἀνθρώποις, τοῦ εἶπε, ἀλλά τῷ Θεῷ» (Πράξ. ε´4). Δέν εἶπες ψέματα σέ ἀνθρώπους,
ἀλλά στό Πνεῦμα τό Ἅγιο πού εἶναι ὁ Θεός. Κάθε ψέμα πού βγαίνει ἀπό τό στόμα
μας, ἀγαπητοί μου, εἶναι ἁμαρτία στό Πνεῦμα τό Ἅγιο, εἶναι ἐνοχή ἀπέναντι τοῦ
Θεοῦ. Αὐτή τήν ἀλήθεια δέν μποροῦν δυστυχῶς νά τήν κατανοήσουν οἱ ἄνθρωποι καί
γι᾽ αὐτό τόσο εὔκολα παρασύρονται στό ψέμα. Καί ὄχι μόνο αὐτό, ἀλλά δικαιολογοῦν
τόν ἑαυτό τους λέγοντας ὅτι «δέν βλάπτω κανέναν καί ἄν λέω ψέματα». Ἤ «τέτοια
μικροπράγματα ποιός τά προσέχει καί μάλιστα σήμερα»; « Καλά τά μεγάλα ψέματα νά
τά ἀποφεύγει κανείς, ἀλλά καί τά μικρά καί τά ἀσήμαντα»; Ὄχι, ἀδελφέ μου. Τό
ψέμα ὀποιοδήποτε καί ἄν εἶναι, ἀποτελεῖ, ὅπως ἤδη εἴπαμε, ἄρνηση καί
διαστρέβλωση τῆς ἀλήθειας, ἀνεξαρτήτως ἀνθρωπίνων συνεπειῶν. Γι᾽ αὐτό καί εἶναι
βδέλυγμα ἐνώπιον τοῦ Ἁγίου Θεοῦ. Τό λέγει σαφῶς τό πνεῦμα τό Ἅγιο μέ τά χείλη
τοῦ Σοφοῦ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης: «Βδέλυγμα Κυρίῳ χείλη ψευδῆ» (Παρ. ιβ´22).
Χείλη πού ψεύδονται εἶναι βδέλυγμα στόν Κύριο. Εἶναι δηλαδή πράγμα σιχαμερό καί
ἀποκρουστικό.
Καί
ὅμως αὐτό τό μυτερό ἀγκάθι οἱ ἄνθρωποι τό ἀγαποῦν καί τό χρησιμοποιοῦν κατά
κόρον. Ὁ ἔμπορος ψεύδεται, ὁ καταστηματάρχης ἀπατᾶ, ὁ πωλητής δολιεύεται, ὁ
πολιτικός παραπλανᾶ, ὁ δικηγόρος συγκαλύπτει ὕποπτες ὑποθέσεις, ὁ ἐργολάβος
παρερμηνεύει καί διααστρέφει ὅρους καί συμφωνίες. Ψέματα ἀκούονται ἀπό τά μέσα ἐνημερώσεως.
Ψέματα πού ἀναφέρονται καί σ᾽ αὐτή τήν Πίστη μας. Ψέματα πού πλάθονται χάριν ἀστειότητος.
Ψέματα, ψέματα, ψέματα.
Ὀλέθρια κοινωνική πληγή ἔχει
καταντήσει τό ψέμα. Πόσοι ἀθῶοι δέν ἔχουν καταδικαστεῖ ἀπό τήν ἀσυνείδητη
κατάθεση ἑνός ψευδομάρτυρα. Πόσες παρεξηγήσεις καί τραγωδίες δέν ἔχουν
δημιουργηθεῖ ἀπό ἕνα ψέμα!
Τό πιό φοβερό ὅμως εἶναι ὅτι τό
ψέμα χρησιμοποιεῖται ἀπό τούς γονεῖς. Αὐτό εἶναι τό χειρότερο μάθημα πού δίνουν
στά παιδιά τους.
Τί θά γίνει λοιπόν; Πῶς θά ἀνασχεθεῖ
ὀ χείμαρρος αὐτός πού κατακλύζει τόν κόσμο μας;
*******
Πρῶτο
νά προσέξουμε. Νά πάρουμε ἀπόφαση. Ποτέ τό ψέμα στά χείλη μας. Οὔτε μικρά, οὔτε
μεγάλα ψέματα. Οὔτε ἀσήμαντα, οὔτε σοβαρά. Οὔτε στό σπίτι, οὔτε στήν κοινωνική
καί ἐπαγγελματική ζωή. Οὔτε σέ γνωστούς,
οὔτε σέ ἄγνωστους. «Μή ψεύδεσθε εἰς ἀλλήλους» μᾶς παραγγέλλει ὁ θεῖος Παῦλος
(Κολ.γ´9). Μή ξεχνᾶμε πώς τό ψέμα πληρώνεται πολύ ἀκριβά. Ὁ Ἀνανίας καί ἡ
Σαπφείρα, γιά τούς ὁποίους μιλήσαμε, πλήρωσαν ἄμεσα τό ψέμα τους μέ θάνατο ἀκαριαῖο.
Τό
ψέμα μποροῦμε νά τό πολεμήσουμε ἀποτελεσματικά μέ τήν φιλαλήθεια καί τήν εἰλικρίνεια.
Ἄν τό ψέμα διασύρει τήν ὑπόληψή μας, ἡ φιλαλήθεια περιφρουρεῖ τήν τιμή καί τήν ἀξιοπρέπειά
μας. Ὁ φιλαλήθης παριστάνει τά πράγματα ὅπως τά βλέπει καί τά γνωρίζει. Δέν
καταφεύγει ποτέ σέ σκόπιμη ἀπόκρυψη τῆς ἀλήθειας. Ὁμολογεῖ πάντοτε τήν ἀλήθεια,
ἔστω κι ἄν ἔχει οἰκονομικές ἤ ἄλλες συνέπειες.
Πόσο
ἀτρόμητος καί θαρραλέος ἀποδεικνύεται ὁ τυφλός τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου! Παρά
τίς ἠθικές πιέσεις τῶν Φαρισαίων καί τήν ὑποχώρηση τῶν γονέων του, ὁμολογεῖ καί
ἐπαναλαμβάνει τήν ἀλήθεια τοῦ θαύματος «ἕνα οἶδα, διακηρύσσει, ὅτι τυφλός ὤν ἄρτι
βλέπω»! Τό ἀποτέλεσμα βέβαια εἶναι γνωστό. Τόν ὕβρισαν τόν ἀφόρισαν. Δέν εἶναι ὅμως
ἡ πρώτη φορά πού στό πρόσωπο τοῦ τυφλοῦ διώκεται καί ὑβρίζεται ἠ ἀλήθεια.
*******
« Πῶς δέ νῦν βλέπει οὐκ οἴδαμεν...»
Ἀδελφοί
μου, ἡ ἐποχή μας εἶναι δηλητηριασμένη ἀπό τό ψέμα σέ πολύ μεγάλο βαθμό. Καί τοῦτο
διότι ἔχει ξεφύγει ἀπό τό δρόμο τοῦ Θεοῦ. Τό ψέμα ἔχει γίνει ὁρμητικός χείμαρρος
στή ζωή τῶν ἀνθρώπων. Προσοχή μήπως μᾶς παρασύρει. Μήπως μᾶς πνίξει. Μέ τή
σημαία τῆς ἀλήθειας ἄς προχωρήσουμε ἀντίθετα στό ρεῦμα. Ἡ ἀλήθεια θά νικήσει τό
ψέμα, διότι ἡ ἀλήθεια ἔχει πηγή της τόν Παντοδύναμο Θεό. Τό ψέμα εἶναι
καταδικασμένο νά ἀκολουθήσει τόν ἐφευρέτη καί πατέρα του στήν αἰωνιότητα. Οἱ ἄνθρωποι
τῆς ἀλήθεια θά λάμψουν «ὡς φωστῆρες ἐν τῇ βασιλείᾳ τοῦ Πατρός αὐτῶν».
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
2 σχόλια:
Περί της ευλογημένης χαρούμενης και ειρηνικής οικογένειας μίλησε σήμερα ο π. Γρηγόριος από τον Καθεδρικό Ναό Λευκωσίας. Ακόμα και από το διαδίκτυο μπορεί να οικοδομείται η οικογένεια είπε.
Ως πρότινος έδινες στην οικογένειά μου και εμένα κ. Αναστάσιε την χαρά της αναγνώσεως του κηρύγματος προς εμβάθυνση από το Αναστάσιος. Τώρα αυτή την ευλογία δεν την έχω. Ακούω μόνο από το ΡΙΚ Πρώτο το κήρυγμα στο Λονδίνο που κατοικώ.
Η χαρά στην οικογένεια το θέμα του π. Γρηγορίου σήμερα εμείς το μεσημέρι στην τράπεζα θα έχουμε την χαρά της αναγνώσεως του κηρύγματος το οποίο μας δημοσιεύεις και σας ευγνωμονώ για αυτό.
Γιώργος
Οι ομιλίες του πάντα προσεγμένες, με πνευματική ωφέλεια για τους πιστούς.
Δημοσίευση σχολίου