Ἁγίας Αἰκατερίνης
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Ἡ γυναίκα καί ἡ ἀξία της
« Οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ· πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ»
(Γαλ. γ´28 )
Ἡ
Ἁγία Μεγαλομάρτυς Αἰκατερίνη τῆς ὁποίας τήν μνήμη γιορτάζουμε σήμερα, μᾶς
λέγει ὅτι τόν Χριστό δέν τόν ἐδόξασαν μέ τό λαμπρό μαρτύριό τους μόνο γενναῖοι ἄνδρες,
ὅπως οἱ Γεώργιοι καί Δημήτριοι καί Θεόδωροι ἀλλά καί ἡρωϊκές γυναῖκες, ὅπως ἡ
πάνσοφος Αἰκατερίνη, Μαρίνα, Παρασκευή καί πολλές ἄλλες. Γι᾽ αὐτό καί ὡς ἀποστολικό
ἀνάγνωσμα στήν ἑορτή της διαβάστηκαν
μερικοί στίχοι ἀπό τήν πρός Γαλάτας ἐπιστολή τοῦ θείου Παύλου, ὅπου περιέχεται ἡ
ἐπαναστατική διακήρυξη τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου σύμφωνα μέ τήν ὁποία δέν ὑπάρχει
διάκριση μεταξύ ἀνδρός καί γυναικός. Ὁ Χριστός κατάργησε τή δουλεία καί κήρυξε
τήν ἐλευθερία, κατάργησε τήν τυραννία τοῦ ἀνδρός καί κήρυξε τήν ἰσότητα τῆς
γυναίκας πρός τόν ἄνδρα. Γιά τόν Χριστό καί διά τοῦ Χριστοῦ ἄνδρες καί γυναῖκες
ἔχουν τήν ἴδια ἀξία. Καί τοῦτο διότι μέ τήν ἕνωσή μας μέ τόν Χριστό ὅλοι οἱ πιστοί
γίναμε ἕνας νέος ἄνθρωπος.
Μᾶς
δίδεται λοιπόν ἡ εὐκαρία νά ἐνσκύψουμε μέ μεγαλύτερη προσοχή στόν ἀποστολικό
λόγο καί νά δοῦμε ποιά εἶναι ἡ θέση τῆς γυναίκας
στόν κόσμο πού δέν ἐμπνέεται ἀπό τόν Χριστό καί ποῦ τήν ἀνυψώνει ὁ Χριστός.
****
«Οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ· πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ»
Ἄν
στρέψουμε τό βλέμμα πίσω στά προχριστιανικά χρόνια καί ἐρευνήσουμε τίς σελίδες
τῆς ἱστορίας πού ἀναφέρονται στή θέση τῆς γυναίκας στήν κοινωνία τῶν ἀνθρώπων,
κυριολεκτικά μελαγχολοῦμε, ἀποκαρδιωνόμαστε καί πονοῦμε βαθύτατα, διότι τό
πλάσμα τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, πού τάχθηκε νά κυοφορεῖ τή ζωή, ἀντιμετωπιζόταν ἀπό
τό ἀνδρικό στοιχεῖο μέ τρόπο ἄθλιο. Οἱ γυναῖκες στόν προχριστιανικό κόσμο
στέναζαν κάτω ἀπό βαρύ ζυγό. Στεροῦνταν κάθε δικαίωμα. Ἦταν ἁπλή ἰδιοκτησία
τοῦ ἀνδρός καί ζοῦσαν μόνο γιά χάρη του. Δέν εἶχαν δικαίωμα νά συμμετέχουν
στήν δημόσια ζωή. Οἱ γυναῖκες γιά τόν προχριστιανικό κόσμο θεωροῦνταν μᾶλλον ὡς
res, ὡς πράγματα δηλαδή,
παρά ὡς ὑπάρξεις λογικές καί ἐλεύθερες.
Ἀλλά
καί στούς μεταχριστιανικούς χρόνους μάλιστα δέ στή σημερινή ἐποχή, ὅπου δέν
βασιλεύει ὁ Χριστός τά πράγματα δέν εἶναι καλύτερα. Σέ κοινωνίες ὅπου οἱ ἄνθρωποι
ζοῦν χωρίς τόν φόβο τοῦ Θεοῦ στήν καρδιά τους, ἡ γυναίκα γίνεται ἀντικείμενο ἐκμετάλλευσης
καί σέ τελευταία ἀνάλυση χάνει τήν ἀξιοπρέπειά της. Μεταβάλλεται σέ ράκος
ψυχικό καί σωματικό πού τελικά στενάζει, θρηνεῖ καί ὀδύρεται πάνω στά ἐρείπια τῶν
τσακισμένων ὀνείρων της, γίνεται ἀντικείμενο ἐμπορίου, κάτι πού τό ζεῖ σ᾽ ὅλη
τήν τραγικότητά του ἡ ἐποχή μας.
Ἔτσι
σκέπτεται λοιπόν καί συμπεριφέρεται ὁ κόσμος πού δέν γνώρισε ἤ ἀπεμπόλησε τήν
πίστη στόν Χριστό καί τήν διδασκαλία Του. Γιά τήν Ἐκκλησία ὅμως τά πράγματα εἶναι
τελείως διαφορετικά.
Ἡ
ἀξία καί τό μεγαλεῖο τῆς γυναίκας διαγράφεται εὐθύς ἀπό τή στιγμή τῆς δημιουργίας
της. Ἀπό τό βιβλίο τῆς Γενέσεως μαθαίνουμε ὅτι ἡ γυναίκα, ὅπως καί ὁ ἄνδρας
πλάστηκε «κατ᾽ εἰκόνα Θεοῦ». Ὁ Δημιουργός τοῦ κόσμου «ἄρσεν καί θῆλυ ἐποίησεν
αὐτούς» (Γεν. α´27). Προκειμένου γιά τή δημιουργία τῆς γυναίκας ὁ Θεός ἐπαναλαμβάνει
τά ἴδια λόγια πού εἶπε καί ὅταν ἐπρόκειτο νά δημιουργήσει τόν ἄνδρα. Ὅπως τότε
εἶπε: « ποιήσωμεν ἄνθρωπον» ἔτσι καί τώρα ἐπαναλαμβάνει: «ποιήσωμεν αὐτῷ
βοηθόν κατ᾽ αὐτόν» (Γεν. β´18). Ἄς δημιουργήσουμε (δηλαδή ὁλόκληρη ἡ Ἁγία
Τριάδα, καί τά Τρία Πρόσωπα μαζί) γιά
τόν Ἀδάμ βοηθό, ὁ ὁποῖος ὅμως δέν θά εἶναι ὅπως τά ἄλλα δημιουργήματα. Ἀλλά ὅπως
παρατηρεῖ ὁ ἱερός Χρυσόστομος, θά εἶναι «ὁμοούσιος» (ἀπό τήν ἴδια οὐσία) μέ
τόν Ἀδάμ. Ἄς κάνουμε ἄνθρωπο, πού νά εἶναι τῆς ἴδιας ἀξίας μέ τόν Ἀδάμ. Ἄνθρωπο
πού δέν θά ὑστερεῖ σέ τίποτε ἀπό τόν Ἀδάμ, ὥστε νά ἐπικοινωνεῖ ἐλεύθερα, εὔκολα
καί ἄνετα μαζί του.
Ἡ
λέξη «βοηθός» δέν σημαίνει καθόλου πώς τό νέο δημιούργημα, ἡ γυναίκα, θά εἶναι
κατώτερη ἤ δούλη τοῦ ἄνδρα. Ἡ γυναίκα δημιουργημένη ἀπό τήν πλευρά τοῦ ἄνδρα,
δέν εἶναι καθόλου κατώτερή του. Στό πρόσωπο τῆς Εὔας ὁ Ἀδάμ, ὁ ἄνδρας, ἀναγνωρίζει
ὁλόκληρο τόν ἑαυτό του. Ταυτόχρονα ὅμως συνειδητοποιεῖ πώς εἶναι διαφορετικός ἀπό
ἐκείνη. Ἡ Εὔα εἶναι πρόσωπο θεόπλαστο, ἱερό, εἶναι ὁ ἄλλος ὁμότιμος μέ αὐτόν,
τόν Ἀδάμ.
Ἔτσι
βλέπουμε ἀπό αὐτά τά χρόνια τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μέσα στόν Ἰσραήλ οἱ γυναῖκες
νά ἀναδεικνύονται μεγάλες προφήτιδες, ὅπως εἶναι ἡ ἀδελφή τοῦ Μωϋσῆ Μαριάμ, ἡ
Ἄννα ἡ μητέρα τοῦ Προφήτη Σαμουήλ, ἡ Δεβώρρα, ἡ Ἐλισάβετ καί πολλές ἄλλες. Ἡ Δεβώρρα
μάλιστα ἔγινε στρατιωτική ἡγέτης καί κατόπιν «κριτής», δηλαδή, ἀρχηγός τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ
ἔθνους.
Στά
χρόνια τώρα τῆς Καινῆς Διαθήκης ὁ ἐνανθρωπήσας Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, ὁ Κύριος
Ἰησοῦς Χριστός ὕψωσε πραγματικά τήν γυναίκα σέ ὑψηλό θρόνο τιμῆς.
Χαρακτηριστικό εἶναι ὅτι ὁ Λυτρωτής τοῦ κόσμου κατά τήν διάρκεια τῆς δημόσιας
ζωῆς Του συνοδευόταν καί ἀπό ὅμιλο γυναικῶν, οἱ ὁποῖες «διηκόνουν αὐτῷ ἀπό τῶν
ὑπαρχόντων αὐτῶν» (Μάρκ. ιε´40-41, Λουκ. η´1-3, Ματθ. κζ´55-56). Αὐτές ἔτρεξαν
πρῶτες στό μνῆμα Του καί ἀξιώθηκαν νά γίνουν οἱ πρῶτοι κήρυκες τῆς Ἀναστάσεώς
Του καί γι᾽ αὐτό ὀνομάσθηκαν «ἀπόστολοι τῶν Ἀποστόλων».
Τό
ὕψος ὅμως στό ὁποῖο ἀνεβάζει ὁ Χριστός τό γυναικεῖο κόσμο φαίνεται καθαρά στό
πρόσωπο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἡ γυναίκα διά τῆς ἀρετῆς ὑψώνεται, ἀδελφοί μου,
μέχρι τοῦ σημείου νά γίνει Θεοτόκος καί Μητέρα τοῦ Παντοκράτορος Κυρίου, ἡ
βασίλισσα τῶν οὐρανῶν.
Ὁ
Χριστός ἀνέδειξε τήν γυναίκα ὄντως μητέρα. Μητέρα μάλιστα ἡρωϊκή. Θά πεῖτε δέν
γινόταν μητέρα καί πρῶτα; Ναί ἔφερνε ἀνθρώπους στόν κόσμο ἀλλά μητέρα δέν ἦταν.
Γεννοῦσε βέβαια παιδιά, ἀλλά τά παιδιά της λόγῳ τῆς θέσης πού τῆς ἔδινε ὁ προχριστιανικός
κόσμος, δέν μποροῦσε νά τά ἀναθρέψει,
νά τά ἀναδείξει, νά τά μορφώσει. Ὁ χριστιανισμός ὅμως τῆς ἔδωκε τήν ὕψιστη
τιμή καί θέση. Τήν ἔκαμε μητέρα, μητέρα στοργική, νά μπορεῖ νά ἀγαπᾶ καί νά
λατρεύει τά παιδιά της καί νά ἀγαπᾶται ἀπό τά παιδιά της. Τῆς ἔδωκε τό δικαίωμα
νά τά ζεῖ, νά τά τρέφει καί ἀνατρέφει, νά τά ἀναπλάθει καί νά τά ἐμψυχώνει. Νά
εἶναι ἡ σεβαστή μητέρα, ἡ μάνα μικρῶν καί μεγάλων, γιά νά βρίσκουν σ᾽ αὐτήν
τρυφερή ἀγάπη καί στοργή, στήριγμα καί συμβουλή καί θωπεία τά τρυφερά
βλαστάρια της. Ἔτσι ἡ γυναίκα μέ τήν τεκνοποιία καί τήν ἐν φόβῳ Θεοῦ ἀνατροφή
τῶν παιδιῶν της γίνεται ἡ μητέρα τῶν Βασιλείων καί Γρηγορίων καί Χρυσοστόμων
καί Αὐγουστίνων.
Γίνεται
ἡ πιστή καί τρυφερή σύζυγος, ἡ ὅλη ἀφοσίωση, καρτερική καί ὑπομονετική. Ἄνθρωπος
θυσίας. Γίνεται ἡ Νόνα πού κερδίζει τόν πρώην Ὑψιστάριο σύζυγό της Γρηγόριο
καί τόν προσφέρει ἐπίσκοπο στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ καί πατέρα τριῶν ἁγίων.
Γίνεται ἡ ὑψιπέτης ἀδελφή πού μέ τήν προσευχή της ἐνισχύει τά ἀδέλφια της καί τά προστατεύει ἀπό
τόν καυστικό λίβα τῆς ἁμαρτίας καί σάν ἄλλη Μακρίνα χαρίζει στήν Ἐκκλησία καί
στήν ἀνθρωπότητα ἕνα Μέγα Βασίλειο. Καί δέν εἶναι λίγες μέσα στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας
οἱ ἐκλεκτές αὐτές ψυχές.
Μέ
τήν ἁγνότητά της ἡ γυναίκα μέσα στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ γίνεται ἡ παρθένος, ἡ
ὁσία καί ἁγία. Ἡ ὁλοκληρωτικά ἀφοσιομένη στόν Σωτήρα Χριστό. Πρόσωπο σεβαστό
στόν ἄνδρα, ἱερό καί ἀπαραβίαστο. Καί τοῦτο πρωτίστως στό πρόσωπο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἡ ὁποία μέ τήν ἔλευση
τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἀναδείχθηκε ἡ Ἀειπάρθενος Κόρη, τό «ρόδον τό ἀμάραντον»
καί τό «κρῖνον τό εὔοσμον», τό τέλειο ὑπόδειγμα ἁγνῆς καί καθαρῆς ζωῆς. Καί
κοντά της οἱ στρατιές τῶν τιμιοτάτων παρθένων πού εἶδε καί ἐθαύμασε μέχρι
σήμερα, ἀλλά καί μέχρι τέλους θά βλέπει καί θά
θαυμάζει ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ. Μέσα
στίς στρατιές αὐτές ἐξέχουσα θέση κατέχει καί ἡ πάνσοφος νύμφη τοῦ Χριστοῦ Αἰκατερίνη.
Αὐτή μέ τή σοφία της κατέπληξε, μέ τήν ἁγνότητά της ἐθάμβωσε καί μέ τόν ἡρωϊκό
θάνατό της ὑπέρ τοῦ Χριστοῦ καταπτόησε δαίμονες καί τυράννους.
Μέσα
στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἡ γυναίκα μέ τόν ἡρωϊσμό της γίνεται ὑπηρέτης τῶν ἀδελφῶν
τοῦ Χριστοῦ, ἡ πλούσια στά καλά ἔργα τῆς φιλανθρωπίας, ὅπως ἡ Ταβιθά. Γίνεται ἡ
Μυροφόρος καί ἀπόστολος.
*****
«Οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ· πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ»
Ἄν
ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἤθελε νά στείλει μιά ἀνοικτή ἐπιστολή στίς ὀρθόδοξες
χριστιανές γυναῖκες θά ἔλεγε μαζί μέ τόν χριστιανό στοχαστή: «... σεῖς οἱ εὐσεβεῖς
γυναῖκες, πού ἀπομείνατε σ᾽ αὐτή τή γενεά τή μοιχαλίδα καί ἁμαρτωλή, ....
νά γίνετε ὁλοκληρωτικά μαθήτριες τοῦ Χριστοῦ. Δέν μπορεῖτε νά δουλεύετε σέ δυό
κυρίους. Στό στερέωμα τῆς ἁγιότητας λάμπουν τόσα ὀνόματα ἀδελφῶν σας, ἄξιων
μαθητριῶν τοῦ Κυρίου μας...
Μιμηθεῖτε
στή ζωή σας τήν Παναγία. Ἀντιγράψετέ την σάν Μητέρα οἱ μητέρες, σάν παρθένο οἱ
παρθένες.
Γίνετε,
ὤ θυγατέρες μου, γίνετε ἅγιες, ἁγνές, τρυφερές, ἀφοσιομένες στό Χριστό. Ἀνυψῶστε
τό λαό μου ἀπό ἐκεῖ πού ἔπεσε καί σάν ἄλλες Μυροφόρες ἀναγγείλετε στούς
συζύγους, τά ἀδέλφια σας, τούς γονεῖς σας, τά παιδιά σας τήν Ἀνάσταση μέ τό
λόγια σας καί τήν ὑποδειγματική ζωή σας».
Καί
μεῖς οἱ ἄνδρες, ἄς ἀναλογισθοῦμε τίς εὐθύνες μας γιά τήν κατάσταση στή ὁποία ἔχει
περιέλθει σήμερα ἡ γυναίκα καί ἄς σκύψουμε τό κεφάλι καί ταπεινά νά ζητήσουμε
συγχώρηση ἀπό τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους, γιά τή σωτηρία τῆς οἰκογένειας,
τή προσωπική μας σωτηρία, τήν ἀνόρθωση τῆς κοινωνίας καί αὐτῆς τῆς πολυβασανισμένης
πατρίδας μας.
Ἡ Παναγία μας καί ἡ Ἁγία Αἰκατερίνη
ἄς γίνονται ὁδηγοί καί ἀντιλήπτορες στή ζωή ὅλων μας.
Ἀρχιμανδρίτης
Γρηγόριος Μουσουρούλης
2 σχόλια:
Πολύ σωστά τα λέει ο π. Γρήγοριος. Δυστυχώς η σύγχρονη μεταπατερική θεολογία νομίζει ότι η Εκκλησία τόσα χρόνια ήταν σε πλάνη και ότι τώρα θα ανυψώσει τις γυναίκες εάν τις κάνει ψάλτριες ή αν τους δώσει ιερωσύνη...
Σωστός ο π. Γεράσιμος για μια ακόμη φορά.
Δημοσίευση σχολίου