“Το κτήνος και ο άγγελος”
Τοῦ Μητροπολίτη Ἀργολίδος
Νεκταρίου
Ἡ ἐπέλαση τοῦ COVID-19, πέρα ἀπό
τήν ἀναστάτωση, τίς συμφορές καί τίς τραγωδίες πού δημιούργησε, ἔφερε στήν ἐπιφάνεια
καί κάτι θετικό, ὅπως πολύ σωστά ἐπισημαίνει ὁ καθηγητής Χρῆστος Γιανναρᾶς σέ ἄθρο
του τήν Κυριακή τῆς 12ης Ἀπριλίου.
«Μέσα σέ αὐτόν τόν ἐφιάλτη ἡ
περίπτωση τῆς Ἑλλάδας ἔμοιασε ἔκπληξη. Μιά καταφανέστατα παρακμιακή κοινωνία,
μέ θεσμούς καί λειτουργίες ὁλοκληρωτικῆς ὑποταγῆς στή συμφεροντολαγνεία και
κομματική ἀντιμαχία, μέ πολιτικό προσωπικό εὐτελέστατων ἐπιδιώξεων, ἐγωλαγνείας,
κλεπτομανίας, διαπλοκῆς – αὐτή ἡἙλλάδα ἐξέπληξε. Βγῆκε στήν ἐπιφάνεια καίἀνέλαβε
ἡγετικές εὐθύνες μιάἄλλη, διαφορετική, ἀπρόσμενη ἀνθρώπινη ποιότητα. Μιά χούφτα
ἄνθρωποι, σέ θέσεις κλειδιά, μέ κοινό γνώρισμα τήν πρωτόγνωρη στήν ἐντόπια
κοινωνία σοβαρότητα. Καταρτισμένοι, ἔμπειροι, εὐφυεῖς, διαπρεπεῖς ὁ καθένας
στήν ἐπιστήμη του καί στή δουλειά του-τίμιοι Ἕλληνες ».
Εἶναι ἕνα φωτάκι ἐλπίδας στή
μαυρίλα τῶν ἡμερῶν. Τήν ἴδια ἡμέρα ὅμως συνέβησαν καί κάποια γεγονότα πού μέ
προβλημάτισαν ἔντονα καί με ἀνησύχησαν. Μαζί μέ αὐτή τήν ποιότητα ἀναδύθηκε καί
κάτι ἀκόμα πού προκαλεῖ ἀποτροπιασμό: Ὁ χαφιεδισμός, ἡ ρουφιανιά, τό κτῆνος πού
κρύβουμε μέσα μας. Σέ τελευταία ἀνάλυση ἀναδύεται μιά νοοτροπία φασιστική. Γιά
νά θυμηθῶ τόν Πασκάλ, «ὁ ἄνθρωπος οὔτε ἄγγελος εἶναι οὔτε κτῆνος καίἡ
δυστυχία του εἶναι πώς ἐκεῖνος πού θα ἔπρεπε να ἐνεργεῖ σάν ἄγγελος, ἐνεργεῖ
σάν κτῆνος».
Δυστυχῶς σέ περιόδους κρίσεων
(καί ὄχι μόνο) κάποιοι βγάζουν ὅ,τι καλύτερο ἔχουν, αὐτοθυσία, ἀγάπη, καλοσύνη,
νοιάξιμο γιά τόν ἄλλον. Ἀλλά κάποιοι ἄλλοι βγάζουν ὅ,τι χειρότερο ἔχουν. Καί
φοβᾶμαι ὅ,τι αὐτοί εἶναι οἱ περισσότεροι. Μιά ἀσύληπτη κακότητα, μῖσος, φθόνος,
ἐκδικητικότητα, κακεντρέχεια. Βγάζουν ὅλο τόν πραγματικό σκοτεινό ἑαυτό τους.
Δυστυχῶς ὅσο καί νά κρυβόμαστε καί νάὑποκρινόμαστε, σέ περιόδους κρίσεων –
κυρίως, πέφτουν οἱ μάσκες καίἐμφανίζεται αὐτό πού εἴμαστε.
Μέ την ἀναγγελία τῶν περιορισμῶν ἀπό
τήν πολιτεία,ξαναμπῆκε στό λεξιλόγιο μας ἡ λέξη «καταγγελία» καί εἰδικά σε ὅ,τι
ἀφορᾶ τόν ἐκκλησιαστικό χῶρο. (Βεβαίως ἡ πραγματικότητα αὐτή θά πρέπει νά μᾶς
προβληματίσει, ὅλους τούς πιστούς, κληρικούς καί λαϊκούς. Γιατί τόσο μένος ἐναντίον
τῆς Ἐκκλησίας καί εἰδικά τῶν κληρικῶν; Πόσο εὐθυνόμαστε ἐμεῖς γι΄ αὐτή τήν
κατάσταση καί τί μποροῦμε νά κάνουμε, ἀλλά αὐτό εἶναι ἄλλο θέμα, τό ὁποῖοθέλει
πολλήκαί νηφάλια συζήτηση). Θάἀναφερθῶ σέ τέσσερα μόνο περιστατικά ἀπό τά πολλά
πούἔγιναν στόν τόπο μας αὐτές τίς μέρες.
Σέ κάποιο χωριό, γινόταν μιά
κηδεία. Οἱ ἄνθρωποι τήρησαν τίς ἐπιταγές τῆς πολιτείας καί παρέμειναν ἔξω ἀπό
τήν Ἐκκλησία. Οἱ περισσότεροι στά σπίτια τους. Ἀπαίτησαν ὅμως νά ἀνοίξουν τά
μεγάφωνα τῆς ἐκκλησίας. Σέ λίγη ὥρα ἔφτασε ἡ ἀστυνομία γιατί ἔγινε
«καταγγελία»! Κάποιο πρόσωπο, πού μισοῦσε θανάσιμα τόν μακαρίτη, γιά νά τόν ἐκδικηθεῖ
ἀκόμα καί μετά θάνατον,ἔκανε τήν καταγγελία. Ὄχι βέβαια γιατί ἐνδιαφέρθηκε
γιά τήν ὑγεία τῶν συγχωριανῶν της…
Ἱερέας σε ἄλλη Ἐκκλησία,
λειτουργοῦσε μέ τό προβλεπόμενο προσωπικό, τέσσερα ἄτομα. Στά μισά τῆς
λειτουργίας κατέφθασε ἡ ἀστυνομία. «Καταγγελία» ἀπό γείτονα, πού ἔχει τσακωθεῖ με
ἕναν ἐπίτροπο:«Στήν Ἐκκλησία ἔχουν μαζευτεῖ πάνω ἀπό δέκα ἄτομα!»
Ἔλεγχος, ἀναστάτωση, τελείωσε καί αὐτό.
Τήν Κυριακή ἐπαναλήφθηκε το ἴδιο
σκηνικό καί μάλιστα πῆρε μεγαλύτερες διαστάσεις στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου
Σπυρίδωνα στήν Κέρκυρα. Οἱ Κερκυραῖοι γνωρίζουν πολύ καλά τί σημαίνει Κυριακή τῶν
Βαΐων, ὅταν τιμᾶται ἡ θαυματουργική ἐπέμβαση τοῦ Ἁγίου. Μετά τή Λειτουργία ἀκολουθεῖ
ἡ μεγαλύτερη λιτανεία τοῦ σκηνώματος του πού κρατᾶ τρεῖς ὧρες. Αὐτή τήν Κυριακή
ἡ λιτάνευση ματαιώθηκε κι ἔγινε μιά μικρή περιφορά μέσα στό Ναό. Κατηγορήθηκε ὁ
Μητροπολίτης, ἀκόμα και ἡ Δήμαρχος. Καί πάλι «καταγγελία», ἐπέμβαση τοῦ Εἰσαγγελέα κ.λπ. Δέν
σχολιάζω τίς ὅποιες νομικές παραβάσεις, αὐτά εἶναι θέματα τῆς Δικαιοσύνης. Μοῦ ἔκανε
ὅμως ἐντύπωση μιά φράση ἀπό τίς δηλώσεις τῆς κ. Δημάρχου. «Εἶμαι ἕτοιμη να ἀντιμετωπίσω
τήν μικροκομματική ἐκμετάλευση πού ἐπιχειροῦν κάποιοι ἄλλοι καί τήν στοχοποίησή
μου».
Τό ἀφήνω ἀσχολίαστο. Ὁ νοῶν
νοείτω.
Τέλος ἕνα ἄλλο γεγονός ἔκανε κι αὐτό
τό γῦρο τοῦ διαδικτύου. Κάποιος πατέρας ἔφερε τό παιδί του σε ἕνα Ναό τῆς
πρωτεύουσας, στή νότια θύρα τοῦ Ἱεροῦ και ὁ ἱερέας τό κοινώνησε. Κάποιος
γείτονας προφανῶς «σκασμένος» ἀπό τόν ἐγκλεισμό, βγῆκε στό μπαλκόνι «ἔβγαλε το ὅπλο»
του, δηλαδή τό κινητό καί ἀποθανάτισε τή σκηνή. Σέ λίγα λεπτά τό γεγονός εἶχε
γίνει πρωτοσέλιδο. Ὅπως ἦταν ἑπόμενο, σέ λίγο κατέφθασε καί ἡ ἀστυνομία.
Καί πάλι δέν θά σταθῶ στή νομική
πλευρά τοῦ θέματος. Σέ αὐτήν τοποθετήθηκε ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς πού εἶναι καί
νομικός. Ἡ Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή ἀνέλαβε τή διερεύνηση. Τό ἴδιο και ἡ Δικαιοσύνη. Ὅμως θά σταθῶ στήν ἠθική πλευρά.
Ρωτάω ὅλους τούς καταγγέλοντας καί εἰδικά τόν τελευταῖο: Γιατί τόση εὐαισθησία
καί τόση σπουδή νά καταγγελθεῖ αὐτό τό γεγονός καί νά δημοσιοποιηθεῖ;
Πιστεύει… ὅτι ἦταν τόσο ἐπικίνδυνο γιά τή δημόσια ὑγεία; Ἄν διαθέτει τέτοια εὐαισθησία
γιά τή δημόσια ὑγεία, γιατί δέν ἀνησυχεῖ αὐτό πού γίνεται στίς παραλίες μας, στα
super markets; Εἶμαι σίγουρος ὅτι αὐτός ὅπως κι ὅλοι μας ἐκεῖ ψωνίζουμε. Ἐκεῖ
θά εἶχε τήν εὐκαιρία νά κάνει πολλές φωτογραφίσεις καί μ’ αὐτό τό πλούσιο
φωτογραφικό ὑλικό νά προβεῖ σέ πολλές καταγγελίες… Ἄλλωστε ὅλοι τό ἐπισημαίνουν
ὅτι ὁ συγχρωτισμός στά super markets εἶναι πολύ πιό ἐπικίνδυνος καί παράνομος, ἀπό
τό νά κοινωνήσει ἕνα παιδάκι, ἔξω ἀπό τό ναό. Κι ἐπειδή κάθε μπαστούνι ἔχει δύο
ἄκρες, ὁ καταγγέλων προκάλεσε τήν ἀγανάκτηση τῶν γειτόνων.(Ἤδη κυκλοφόρησαν εἰκόνες
καί βίντεο ἀπό τούς ἔνοικους τῶν γειτονικῶν πολυκατοικιῶν.)
Ἀναρωτιέμαι, πῶς αἰσθάνεται ὁ ἐν
λόγῳ κύριος ὅταν ἀπό τά ἄλλα μπαλκόνια τόν ἀποκαλοῦν «ρουφιάνο», «χαφιέ»,
«προδότη» κ.λπ. (περιττό βέβαια νά τονίσω πώς δέν συμφωνῶ μέ κάθε μορφή ἀντεκδίκησης.)
Ὅλα αὐτά τά περιστατικά και ἄλλα
παρόμοια ἦταν πού με ἀνησύχησαν. Καί μέ κάνουν νά νιώθω, ὅτι ὁ ἐφιάλτης τοῦCOVID-19
θά φέρει μαζί του κι ἄλλο ἕνα κακό: Τήν «ρουφιανιά» με ὅλες τίς μορφές της και ἀπό
τήν ὁποία δύσκολα θα ἀπαλλαγοῦμε. Βεβαίως ἄν ρωτήσει κανείς ὅλους τούς καταγγέλλοντας,
ποιά εἶναι τά κίνητρά τους, θα ἀπαντήσουν: ἡ προστασίατῆς ὑγείας! Δέν μέ
πείθουν καί τούς ἀπαντῶ: «Θά ντρεπόμασταν γιά τίς καλύτερες πράξεις μας ἄν
γνωρίζαμε τά βαθύτερα κίνητρά μας» (Πιέρ Ντακό).
Σέ μιά ἀπό τίς ἐπισκέψεις μου στή
Ρωσία, βρέθηκα σε ἕνα στρατόπεδο τοῦ Γκουλάγκ στά Οὐράλια. Μετά ἀπό μιά
τετράωρη ξενάγηση, ἔνιωσα ἄρρωστος ἀπ’ ὅσα εἶδα και ἄκουσα. Καθήσαμε μέτ όν
διευθυντή και ἄλλους νά κουβεντιάσουμε. Σε ἐρώτησή μου, πῶς βρέθηκαν σέ αὐτό τό
κολαστήριο καί βασανίστηκαν ἀνελέητα τόσες χιλιάδες ἄνθρωποι. Ἡἀπάντησή του ἦταν:
-Ἀπό τίς καταγγελίες. Καί τό κακό
εἶναι ὅτι ἀκόμη καί μέσα στό στρατόπεδο ἀνάμεσα στούς καταδίκους, ὑπῆρχαν
καταδότες. Στή γλώσσα τῶν κρατουμένων ὀνομάζονταν «κλῶσσες». Προσπαθοῦσαν
λοιπόν νά βελτιώσουν τίς συνθῆκες τῆς ζωῆς τους καί μέ τίς εὐλογίες τῆς
διοίκησης παρακολουθοῦσαν τά πάντα και ἔδιναν ἀναφορές.
Ξαναρώτησα:
-Ἀπ’ ὅ,τι καταλαβαίνω, ὅλο τό
σύστημα στηρίχθηκε στόν χαφιεδισμό. Γιατί λοιπόν δημοσιοποιήθηκαν τόσα λίγα
πράγματα; Στήν Ἑλλάδα, μετά τήν ἑπτάχρονη δικτατορία, βγῆκαν στό φῶς ἀμέτρητες
ἱστορίες βιαιοτήτων, βασανιστηρίων κ.λπ. Δημοσιοποιήθηκαν ντοκουμέντα, μαρτυρίες.
Ὑπῆρξε κάποια ἔστω ἀποχουντοποίηση καί κάποιοι τιμωρήθηκαν. Και ὅλα αὐτά γιά
μιά δικτατορία πού κράτησε μόνο ἑπτά χρόνια. Ἐδῶ γιατί δέν συνέβη κάτι τέτοιο;
Ὁ Διευθυντής χαμογέλασε. Ἡ ἀπάντησή
του με ἄφησε ἄναυδο.
-Ποιός νά τιμωρηθεῖ ἀπ’ ὅλους; Ἀφοῦ
ὅλοι λίγο πολύ ἤμασταν χαφιέδες! Ὅλοι καταγγείλαμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο γιά να ἐπιβιώσουμε…..
Τίς ἴδιες σχεδόν ἱστορίες ἄκουσα
καί στά ναζιστικά στρατόπεδα τοῦ Νταχάου καί τοῦἌουσβιτς. Ὁ χαφιεδισμός δέν ἔχει
σύνορα .
Θυμᾶμαι τίς διηγήσεις τῶν
παλαιότερων γιά τά σκληρά χρόνια τῆς κατοχῆς καί τοῦ ἐμφυλίου.Τό δέντρο τοῦ χαφιεδισμοῦ εἶχε πάρει
τεράστιες διαστάσεις. Οἱ μέν κατέδιδαν τούς δέ. Ἕνα ἀσταμάτητο δρᾶμα. Μια ἀτέλειωτη
βεντέτα. Ἀλήθεια ἔχουμε σκεφτεῖ πόσες χιλιάδες συμπατριωτῶν μας ἐκτελέστηκαν και
ἀπό τά δύο στρατόπεδα μέ βάση τίς καταγγελίες;
Εἶχε καταλυθεῖ κάθε ἔννοια
δικαίου. Ἡ ἀνθρώπινη ζωή δέν εἶχε καμία ἀξία. Δέν χρειαζόταν νά εἶχες κάνει
κάτι. Φτάνει ὁ γείτονας ἤ ὁ συγγενής σου μέ τόν ὁποῖο εἶχες κτηματικές διαφορές
γιά μιά σπιθαμή γῆς, για τριάκοντα ἀργύρια, νά σέ καταγγείλει. Φτάνει ὁ
συνάδελφός σου πού ἔνιωθε μειονεκτικά ἀπέναντί σου νά σε ὑπονομεύσει καί νά σέ
τελειώσει. Ἡ ἱστορία ἐπαναλήφθηκε πολλές φορές μέ μικρές παραλλαγές: καταγγελία,
σύλληψη, συνοπτικές διαδικασίες, ἐκτέλεση.
Με ὠμό τρόπο δικαιολογεῖ αὐτή τήν
πρακτική ὁ Τρότσκυ: «Ὅποιος ἐπιδιώκει ἕναν σκοπό, δέν δικαιοῦται να ἀπαρνιέται
τά μέσα για τήν ἐπίτευξη του». Δηλαδή ὁ σκοπός ἁγιάζει τά μέσα.
Τοῦτες τίς μέρες, στά τροπάρια
πού ἀκοῦμε ἀκούγεται συχνά ἡ λέξη προδοσία καί μαζί, σά νά εἶναι ἀδέλφια, ἡ
λέξη φθόνος . Συγκρατεῖστε τή φράση :«φθόνος γάρ οὐκ οἶδε προτιμᾶν τό
συμφέρον. Αὐτός εἰς προδοσίαν ἐκίνησεν τόν Ἰούδαν». Ὅταν ὁ Πιλᾶτος, ἀνέκρινε
τόν Χριστό, παρόλο πού ἦταν σκληρός ἀνελέητος και ἀπάνθρωπος, δέν βρῆκε κάποια
αἰτία γιά νά Τόν καταδικάσει και ἤθελε νά Τόν ἐλευθερώσει. Ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος
σχολιάζει: «ᾔδει γάρ ὅτι διά φθόνον παρέδωκαν αὐτόν».
Φοβᾶμαι λοιπόν, ὅτι ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνεται,
τό σαράκι τοῦ φθόνου δέν ἀφήνει τόν ἄνθρωπο να ἡσυχάσει. Ἔχω τήν αἴσθηση ὅτι ὁ ἰός
τοῦ φθόνου εἶναι πολύ πιό ἐπικίνδυνος ἀπό τόν κορωνοϊό.
Παρεπιπτόντως θά ἤθελα νάἀναφέρω ἕνα
ὄνομα πού βρίσκεται στήν ἐπικαιρότητα: Σωτήρης Τσιόδρας. Γενική ἡ ἀναγνώριση, ὄχι
μόνον γιά τήν ἐπιστημονική του κατάρτιση, ἀλλά καί γιά τήν σοβαρότητα, τήν ἀνθρωπιά,
εἰδικά γιά τήν ποιότητα. Ὅμως αὐτή ἡ ποιότητα εἶναι ἐπικίνδυνη. Δέν ἀντέχεται ἡ
ποιότητα, προκαλεῖ τό φθόνο
Και ἡ μετριότητα περιμένει στή
γωνία τό λάθος, το ἀπρόβλεπτο, κάποια παράλειψη γιά να ἀρχίσει τήν ὑπονόμευση. Γράφει
στο ἴδιο ἄρθρο ὁ Χ. Γιανναρᾶς.
«Φυσικά και ξεκίνησε ἀπό
τούς δημοσιογραφικούς ὑπονόμους ἡ ἀποφορά τῆς κακεντρέχειας, τῆς προσπάθειας νά
μετριαστεῖ ἡ ἔκπληξη τῆς κοινῆς γνώμης. Ὅ,τι φοβᾶται πιό πολύ ἡ κατεστημένη στά
πλοκάμια τῆς ἐξουσίας φαυλότητα, εἶναι ἡ σύγκριση: τό ξεγύμνωμα τῆς
μετριότητας, ἀνικανότητας καί διαφθορᾶς ἀπό παρουσίες ἀψεγάδιαστης ποιότητας και
ἀνιδιοτέλειας».
Ὑπάρχει κι ἕνα μειονέκτημα
στόν ἐν λόγῳ ἐξαιρετικό ἐπιστήμονα. Εἶναι καί δέν τό κρύβει, χριστιανός. Αὐτό εἶναι
κάτι πού δέν μποροῦν νά το ἀντέξουν εὔκολα οἱ γνωστοί κύκλοι τῶν γνωστῶν
κατευθύνσεων. Ὅταν ὁ συνάδελφός του, Ἅγιος Λουκᾶς, χειρουργός καί κατά σύμπτωση
κι αὐτός λοιμοξιολόγος, διάσημος καί καταξιωμένος ἐπιστήμονας, ἐκδήλωνε τήν
πίστη του, γινόταν ἀντικείμενο χλευασμοῦ. Και ὅταν ἀποφάσισε νά χειροτονηθεῖ ἱερέας,
τό περιβάλλον του, δέν το ἄντεξε και ἔλεγαν: «πῶς ἕνας καταξιωμένος ἐπιστήμονας
ἀσχολεῖται μέ μία ξεπερασμένη ὑπόθεση πού λέγεται ἐκκλησία;»
Οἱ ἀλλεπάλληλες συλλήψεις, φυλακίσεις
καίἐξορίες, βασίστηκαν δυστυχῶς, κυρίως σε καταγγελίες κάποιων συναδέλφων του,
πού δέν ἄντεχαν τήν ποιότητα. Καί πάλι ὁ φθόνος…..
Ἐπανέρχομαι. Το ἔχω δηλώσει ἀπό τήν πρώτη στιγμή, ὅτι παρόλη
τήν θλίψη πού νιώθω βλέποντας τίς ἐκκλησίες ἄδειες, συμφωνῶ μέ τά σκληρά μέτρα
πού πάρθηκαν καί δέν ἔχω καμία πρόθεση, να ἔλθω σέ ἀντίθεση μέ τήν Ἱερά Σύνοδο,
τήν πολιτεία, τούς νόμους, τήν ἰατρική κοινότητα. Ὅμως ἀνησυχῶ βαθιά. Μήπως το ὅλο
κλῖμα βοηθάει στήν ἀναβίωση μιᾶς ἄλλης μορφῆς ἀνελέητου φασισμοῦ, χαφιεδισμοῦ και
τῶν χειρότερων ἀντικοινωνικῶν ἐνστίκτων τῶν ἀνθρώπων μας. Ὅλοι σήμερα κυκλοφοροῦμε
μ’ ἕνα κινητό, πού χρησιμοποιεῖται και ὡς μαγνητόφωνο και ὡς φωτογραφική μηχανή
και ὡς βίντεο. Ποῦ θά φτάσουμε; Σήμερα φοβόμαστε καί νά χαιρετίσουμε καί νά
πλησιάσουμε τόν ἄλλο, λόγῳ τοῦ ἰοῦ. Ὁἰός κάποια στιγμή θά φύγει. Ἄν ὅμως ἐθιστοῦμε
στόν ἰό τῆς καταγγελίας, τῆς ρουφιανιᾶς, τοῦ φθόνου,τα ί μέλει γενέσθαι; Νά
φοβόμαστε ὁ ἕνας τόν ἄλλον; Νά βλέπουμε ὅλους μέ καχυποψία; Νά μετρᾶμε ἀκόμα
καί τίς λέξεις ἤ τίς κινήσεις; Ἄν ὁ καθένας γίνει και ἤδη γίνεται, ἕνας
bigbrother γιά τόν ἄλλο, πού θα ὁδηγηθοῦμε; Σέ μιά νέα μορφή φασισμοῦ; Τό κτῆνος
πού κρύβουμε μέσα μας ἄν δέν τιθασευτεῖ, θά βρεῖ διέξοδο κάπου. Σε ὁλοκληρωτικές
ἰδεολογίες καί πρακτικές ὁποιουδήποτε χρώματος. Ἡ ἱστορία ἔχει πάμπολλα
παραδείγματα. Ὅπως πολύ σωστά γράφει ὁ Ἄρθουρ Καῖστλερ:«Ὁ φασισμός δέν μπορεῖ
νά νικηθεῖ μόνο στά πεδία τῆς μάχης. Πρέπει νά νικηθεῖ καί μέσα στό μυαλό, στίς
καρδιές καί στούς ἀδένες τῶν ἀνθρώπων. Γιατί εἶναι ἁπλῶς μιά νέα λέξη γιά μιά
πολύ παλιά πνευματική κατάσταση». Κι ἐδῶ ἡ νομική ἐπιστήμη σηκώνει τά
χέρια. Ἡ ἀντιμετώπιση τοῦ κτήνους πού κρύβεται μέσα μας ἀπαιτεῖ ἐσωτερικό ἀγῶνα
μέ τή συνέργεια τῆς Θείας Χάρης . Τό κτῆνος νά μεταμορφωθεῖ σε ἄγγελο.
Πρίν λίγα χρόνια κυκλοφόρησε στα
Ἑλληνικά τόἐ ξαιρετικό βιβλίο τοῦ Ρουμάνου λογοτέχνη καί συγγραφέα Νικολάε
Στάϊνχαρντ, μέ τόν τίτλο «Το ἡμερολόγιο τῆς εὐτυχίας». Ὁ Στάϊνχαρντ νέος ἀκόμα ἀρνήθηκε
τίς τιμές, τίς ὑψηλές θέσεις πού τοῦ πρότεινε τό καθεστώς τῆς πατρίδας του, ὄντας
ἐκ διαμέτρου ἀντίθετος με ὁποιαδήποτε ὁλοκληρωτική ἰδεολογία, πρᾶγμα πού τοῦ
στοίχισε πολλές διώξεις καί ταλαιπωρίες. Τό 1959 κλήθηκε στό ἄντρο τῆς
SECURITATE καί τοῦ προτάθηκε νά γίνει “συνεργάτης”, δηλαδή χαφιές τῆς μυστικῆς ἀστυνομίας.
Τοῦ δόθηκε διορία τριῶν ἡμερῶν γιά να ἐπιλέξει τήν συνεργασία ἤ την
φυλακή. (Δημοκρατικές διαδικασίες!) Προτίμησε τό δεύτερο. Καταδικάστηκε
σε 13 χρόνια φυλακή. Τελικά ἔμεινε ἕξι χρόνια λόγῳ γενικῆς ἀμνηστίας. Ὑπέστη ἀμέτρητες
ταπεινώσεις, ξυλοδαρμούς, προσβολές, πείνα, βασανιστήρια.
Ἐκεῖ μέσα στόν πόνο καί στήν ἀπέραντη
θλίψη, γνωρίζει τόν Θεό καί βαπτίστηκε κρυφά μέσα στό κελλί. Μετά τήν ἀποφυλάκιση
ἀρνεῖται καί πάλι τή συνεργασία μέ τό καθεστώς και ἐργάζεται ὡς
φορτοεκφορτωτής. Τό 1980 ἔκανε αὐτό πού ἔλεγε ἡ καρδιά του. Ἔγινε μοναχός. Στό
περίφημο βιβλίο του, πού εἶναι καί μία αὐτοβιογραφία του, γράφει κάτι πού θά
πρέπει πολύ νά μᾶς προβληματίσει, εἰδικά στήν μετά COVID-19 ἐποχή.
«Σέ τί μπορεῖ νά ἐλπίζει
μιά κοινωνία, ὅταν μετατρέπει τήν καχυποψία, τό μῖσος, τήν καταγγελία σέ βασική
της αρχή; Εἶναι σάν νά σπέρνεις δηλητήριο καί νά περιμένεις νά φυτρώσουν
χόρτα».
16 σχόλια:
Το εκκρεμές αλλάζει κατεύθυνση σιγά, σιγά...
Ο Ιερός Ναός είναι το Σπίτι μας!
Τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία απευθύνονται προς τον ελληνικό λαό και τον καλούν να σκεφθεί με την απλή λογική: Γιατί έκλεισαν τα Σπίτια μας, οι Ιεροί Ναοί; Γιατί να μην εφαρμοστούν και στους Ιερούς Ναούς τα μέτρα που εφαρμόζονται στις Τράπεζες και στα καταστήματα τροφίμων; Πώς νοείται στην Ελλάδα να ισχύει κάτι τέτοιο, τη στιγμή που σε άλλες ομόδοξες χώρες επιτρέπεται η λειτουργία των Ναών με τη συμμετοχή των πιστών;
Ζητούμε να κάνουμε Ανάσταση με όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα στους Ιερούς Ναούς, τα Σπίτια μας!
ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
https://www.osotir.org/2020/04/15/zitoume-anastasi-stous-naous-mas/
Αυτό το κτήνος πάτερ μου αγωνιζόμαστε να αρνηθούμε ο άνθρωποι, για αυτό χρειαζόμαστε την Εκκλησία και το σώμα και αίμα του Χριστού να κοινωνούμε. Αυτό το κτήνος ενυπάρχει μέσα σε κάθε άνθρωπο, ο Θεός Πατέρας ευδόκησε να στείλει το μονάκριβο Υιό του έτσι ώστε να το καταργήσει, επειδή είναι ανθρωποκτόνο, μέσω της μετάνοιας περί της οποίας πολύς λόγος γίνεται, μα ελάχιστοι συνειδητοποιούμε της σημασία της. Αυτό το κτήνος βυσσοδομεί εναντίον της ανθρώπινης υπόστασης, αυτό το κτήνος υμνείται σήμερα από τους αθέους, το οποίο επιζητούν με ηθικιστικά και ανθρωποκεντρικά πυροτεχνήματα να αναδείξουν ως ηγεμόνα της πρόσκαιρης ζωής μας, και να υποκαταστήσουν το λόγο του Θεού που είναι ο Νόμος και η αποκεκαλυμμένη Αλήθεια του αιωνίου Πατέρα όλων μας. Σας εύχομαι Καλό Πάσχα στις καρδιές μας, όλων μας, έστω κι αν φετος δε ζούμε το Πάθος και την Ανάσταση του Σωτήρος έτσι όπως θέλουμε.
Αυτά είναι κείμενα χριστιανικά. Βέβαια γιατί υπάρχουν βιώματα όντως χριστιανικά, χριστιανικά-χριστιανικά, χωρίς ετικέτες. "Χριστός ανέστη ! Χριστός ο Θεός ημών μόνο αγάπη εστί" ! Και αυτό μόνο ξέρει να μετράει για όλους μας ! Ευχαριστώ με όλη μου την καρδιά Σεβασμιώτατε. Αθανάσιος Κοτταδάκης,
Προς: 16 Απριλίου 2020 - 12:12 π.μ.
Τα Χριστιανικά Σωματεία άργησαν πάρα πολύ για αυτή την ενέργεια. Έπρεπε προ πολλού να έχει γίνει. Όταν στους εδώ αρμόδιους έλεγα την άποψή μου περί διαμαρτυρίας των Χριστιανικών Σωματείων κώφευαν και προτιμούσαν άλλους τρόπους. Τώρα Μεγάλη Πέμπτη για την τιμή των «όπλων ενεργούν». Ας είναι κάτι είναι και αυτό.
O εντολοδόχος του Open Society παρήγγειλε δημοσκόπηση σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οποίας, το 91% δεν προτίθεται να προσέλθει σε οποιαδήποτε εκκλησιαστική ακολουθία την Μεγάλη Εβδομάδα, το 6% θα προσέλθει στους Ναούς αλλά για ατομική προσευχή, και μόνον το 3% θα προσέλθει κανονικώς για να μετάσχει στις Ιερές Ακολουθίες.
Ανακαλούνται στην μνήμη μας δηλώσεις των ηγετών της Σοβιετικής Ενώσεως, κατά τις οποίες η ελευθερία της θρησκευτικής λατρείας ήταν πλήρως κατοχυρωμένη στην ΕΣΣΔ, αλλά οικειοθελώς οι πολίτες δεν προσέρχονταν να εκκλησιαστούν διότι έτσι ελευθέρως επέλεγαν.
Μάθαμε έτσι και εμείς από την δημοσκόπηση ότι μπορούμε βεβαίως να προσέλθουμε στις εκκλησιαστικές ακολουθίες την περίοδο αυτή, αλλά, φρονίμως ποιούντες, θα προτιμήσομε, με ελεύθερη επιλογή μας, να τηρήσομε την ευεργετική για όλους κυβερνητική εντολή και να μείνουμε σπίτι.
Με τέτοια άθλια τεχνάσματα ο εντολοδόχος του Open Society προσδοκά ίσως να αποφύγει μελλοντική νομική του ευθύνη για τα παράλογα μέτρα κατάργησης της ελευθερίας της δημόσιας λατρείας, που έλαβε με πρόσχημα τον κορωνιό.
Θα ήθελα να ρωτήσω τον ημιεπωνυμο Γιάννη Ιωαννίδη, και λέω ημιεπωνυμο αφού ένα ονοματεπώνυμο δε διασφαλίζει ταυτοπροσωπεία, τα εξής:
Κατ' εξακολούθηση αναφέρεστε στον εντολοδόχο του Open Society. Φαντάζομαι ότι αναφέρεστε στον πρωθυπουργό. Θα ήθελα να σας ρωτήσω κάτι ως Έλληνα πολίτη και κάτι ως ορθόδοξο χριστιανό. Φαντάζομαι ότι αναγνωρίζετε στον εαυτό σας αυτές τις δύο ταυτότητες.
Ερώτηση 1η
Έχετε κάποια αποδεικτικά στοιχεία για τον ισχυρισμό σας; Μπορείτε να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας σε δικαστήριο αν σας μηνύσει κάποιος επί συκοφαντική δυσφημήσει;
Ερώτηση 2η
Είστε σίγουρος ότι δεν πέφτετε στο θανάσιμο αμάρτημα της συκοφαντίας; Τι θα απαντήσετε στον Κύριο εν εκείνη τη ημέρα αν αποδειχθούν συκοφαντικά τα λεγόμενα σας;
Με αγάπη
Γεώργιος Δ. Μαρκάκης
Πάτρα
Απαιτούμε απο τους αρμόδιους κρατικούς ν' ανοίξουν τις Ορθόδοξες εκκλησίες, όπως προβλέπει και το Σύνταγμα για ανεμπόδιστη ελεύθερη λατρεία, ακόμα και με μέτρα ασφαλείας μέσα και έξω απο τις Ορθόδοξες εκκλησίες που είναι και οι μόνες αληθινές!!!
Το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό!!! Δεν μπορεί να τσαλαπατούνται τα δικαιώματα των ορθόδοξων σε ορθόδοξη Χώρα όπως η Ελλάδα!!!
Ελληνορωμιός
Για το σχόλιο 2:56 μ.μ.
Ο κ. Γιάννης Ιωαννίδης έχει καλούς σκοπούς και κινείται απο δικαιολογημένη αγανάκτηση που έχουν οι περισσότεροι πιστοί που γνωρίζουν αρκετά καλά τα της Πίστεως.
Στην Δεύτερα Παρουσία ο Καρδιογνώστης Κύριος θα γνωρίζει ότι κινήθηκε για την αγάπη Του , για να δοξαστεί το Ονομα Του ειρηνικά μέσα στους Ναούς και δεν είχε σκοπό, ακόμα και αν σφάλλει, να πει τίποτα το ψεύτικο και συκοφαντικό. Και όχι μόνο θα τον αθωώσει αλλά και θα του συγχωρήσει και άλλες αμαρτίες του, για τον καλό αγώνα του υπερ του Ονοματός Του!!! Ο Κύριος είναι Ελεήμων και συγχωρεί τα αθέλητα λάθη που έγιναν μέσα σε αγώνα ιερό.
Φωτεινός
Γράφει ο Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος: Στο Χονγκ Κονγκ ο πολίτης έχει δικαίωμα να τηλεφωνεί και να καταγγέλλει κάποιον που παρανομεί. Η αρμόδια υπηρεσία κρατά τα στοιχεία του καταγγέλλοντος και τον ενημερώνει ότι θα κληθεί ως μάρτυς κατηγορίας στο δικαστήριο.
Βεβαίως υπάρχουν συνέπειες αν η καταγγελία είναι ψευδής και κυρίως αν προέρχεται από δόλο.
Στην Ελλάδα τι ισχύει;
@5:56 μ.μ
Καρδιογνώστα, αυτόβουλε υπερασπιστά του κ Ιωαννίδη,
γράφεις: "Ο κ Γιάννης Ιωαννίδης έχει καλούς σκοπούς" Πού τους ξέρεις; έχεις το χάρισμα του "ετάζειν καρδίας και νεφρούς"; Σε διαβεβαιώ ότι συνήθως ούτε καν τους δικούς μας σκοπούς δεν γνωρίζουμε
Γράφεις: "Στη Δεύτερα (sic) Παρουσία ο Καρδιογνώστης Κύριος θα γνωρίζει ....."
Γιατί προκαταλαμβάνεις το Δικαίωμα που ο Κύριος κράτησε μόνον και αποκλειστικά για τον εαυτό Του δηλαδή της Κρίσεως; Ξέρεις την Κρίση του Κυρίου ή προσπαθείς υποβολιμαία (άπαγε της βλασφημίας) να του την επιβάλεις;
Γράφεις ...και τι δε γράφεις... Και αναρωτιέμαι. Αν το πιο πάνω σχόλιο ήταν η ευκαιρία που έδωσε ο Θεός στον κ. Ιωαννίδη να καταλάβει το λάθος του και να μετανοήσει τώρα! Που μπορεί! που πρέπει! Γιατί του μειώνεις την πιθανότητα να το κάνει με όλα τα θεολογικώς ανόητα που γράφεις;
Γεώργιος Δ. Μαρκάκης
Πάτρα
Πολύ καλά τα έγραψε ο σχολιαστής 5:56 μμ. Σωστά και θεολογικότατα είναι όλα όσα έγραψε.
"Βγάζει μάτι" ότι ο κ. Ιωαννίδης κινείται απο καλή διάθεση και για την υπεράσπιση του κατοχυρωμένου δικαίωματος της θείας λατρείας.
Καρδιογνώστης είναι ο Κύριος. Δεν μπορούμε να κατακρίνουμε τους ανθρώπους που υπερασπίζονται το δικαίωμα για την θεία λατρεία σε κάθε εποχή και συνθήκη, ακόμα και αν κάνουν κάπου λάθος.
Καμία πιθανότητα για μετάνοια δεν του μειώνει ο σχολιαστής 5:56, αφού μίλησε μόνο για τα καλά κίνητρά του.
Οπως και να το κάνουμε όλα όσα έγραψε ο σχολιαστής 5:56 για τον τρόπο κρίσεως στη Δευτέρα Παρουσία είναι σωστά και στηρίζονται σε εκκλησιαστικές γνώσεις.
Το σωστό σχόλιο 5:56 μμ ήταν και είναι πολύ καλό και βγάζει τους ανθρώπους που παλεύουν με καλή διάθεση και σύνεση για την Πίστη απο περιττές υπερβολικές ενοχές που τους δημιουργούν χαλασμένες απόψεις που φοβίζουν τους ανθρώπους για το παραμικρό και τους κρατούν αδρανείς, απόψεις που δίνουν υπερβολικό βάρος τα μικρά και την ίδια στιγμή χάνουν τα μεγάλα.
Το σχόλιο 2:32 είναι ολικά λάθος! Εντελώς λάθος!!!!
Για προβληματισμό στους αυτόβουλους υπερασπιστές των κυβερνώντων.
Από ανακοίνωση του ακούραστου σεβασμιώτατου μητροπολίτη Αιτωλίας Κοσμά.
Μητροπολίτης Αιτωλίας Κοσμάς:
"Σκεπτόμαστε τί λόγο θα δώσουμε όλοι μας, επειδή στερούμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας από τους πιστούς τις ημέρες του Πάσχα;
Εγώ έδωσα το Αίμα μου για τη σωτηρία σας, θα μας πει ο Κύριος, κι εσείς με αρνηθήκατε για τη σωματική σας υγεία… «χωρίς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν» (Ιω. ιε΄ 5)."
Φοβερή η ευθύνη.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, κ. Μαρκάκη, έλαβε την απόφαση να λειτουργήσουν οι Ναοί με σύντομες και λιτές Ακολουθίες, με την παρουσία πιστών, τηρώντας φυσικά τα προβλεπόμενα μέτρα για την παρεμπόδιση της διάδοσης του ιού.
Μία ώρα μετά την Ανακοίνωση της ΔΙΣ, επενέβη ο Πρωθυπουργός μέσω Τwitter καί έγραψε ότι "χρειάζονται καθαρές λύσεις" αποκλείοντας την συμμετοχή των πιστών στις Ακολουθίες, πράγμα που σημαίνει ότι οι πόρτες των Ναών έπρεπε να κλείσουν για τούς πιστούς.
Αυτό ακριβώς έγινε.
Αν ένας άνθρωπος ειπή την φράση " Η συμμετοχή των πιστών απαγορεύτηκε με εντολή του Πρωθυπουργού", αυτό κατά την γνώμη σας τί είναι ?
Είναι Κρίση ? Είναι Κατάκριση ? Είναι Καταλαλιά ? Είναι Συκοφαντία ?
'H είναι το πραγματικό γεγονός ?
Ν' αφήσουν ήσυχο τον κ. Ιωαννίδη να διαμαρτύρεται. Αν θέλουν να τον διορθώσουν σε κάτι ας του το πούνε αφού πρώτα τον επαινεσουν για τις δίκαιες διαμαρτυρίες του για το κλείσιμο των ι. Ναών.
Δαμιανός
Ολοι που παλεύουν για το άνοιγμα των Ναών διαμαρτυρόμενοι δεν πρέπει να κατακρίνονται καθόλου. Καθόλου!
Δημοσίευση σχολίου