Οἱ μέριμνες τοῦ κόσμου καί ἡ πνευματική καρποφορία
«Συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό»
(Λουκ. η´5)
Χωρίς ὑπερβολή ἡ παραβολή τοῦ σπορέως εἶναι ἕνα ἀπό τά πιό ὑπέροχα καλλιτεχνικά ἀριστουργήματα τοῦ Κυρίου. Εἶναι μιά εἰκόνα μέ ἀνάγλυφους τούς ἀνθρώπινους χαρακτῆρες. Ἡ θέση πού παίρνουν οἱ διάφοροι ἄνθρωποι ἀπέναντι στό λόγο τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἀκούσαμε, δέν εἶναι ἡ ἴδια. Ἄλλοι μένουν ψυχροί καί ἀδιάφοροι. Ἄλλοι κάμνουν κάποια δειλά βήματα στό δρόμο τῆς ἀρετῆς, γρήγορα ὅμως κουράζονται καί γυρίζουν πίσω στίς παληές τους συνήθειες καί πρακτικές, χωρίς νά παρουσιάσουν καμμιά πρόοδο στήν ἀρετή. Ἄλλοι πάλι ποθοῦν τήν ἀνάβαση, θέλουν τή νίκη καί τά δαφνοστέφανα, παρουσιάζονται ὅμως στό δρόμο τους κάποια ζιζάνια, πού τούς συμπνίγουν, καί χωρίς καμμιά ἀντίσταση σταματοῦν τήν προέλαση καί γυρίζουν πίσω, ἀφήνοντας πίσω στό πεδίο τῆς μάχης ὅπλα καί λάφυρα. Μόνο οἱ ἐκλεκτές ψυχές ρουφοῦν τό νέκταρ τοῦ θείου λόγου καί παράγουν καρπό «ἑκατονταπλασίονα». Ἐμεῖς σήμερα θά ἀσχοληθοῦμε μέ τήν τρίτη κατηγορία. Συγκεκριμένα θά δοῦμε πῶς οἱ μέριμνες τοῦ κόσμου ἐμποδίζουν τήν πνευματική καρποφορία καί τί μέτρα πρέπει νά πάρουμε ἀπέναντί τους.
****
«Συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό»
Πρίν δοῦμε πῶς
συντελεῖται ἡ βλάβη στήν ψυχή ἀπό τίς βιωτικές μέριμνες, θά ἐπιχειρήσουμε νά
σκιαγραφήσουμε τόν ἄνθρωπο τῆς μέριμνας. Ὁ ἄνθρωπος τῆς μέριμνας δέν εἶναι ἄνθρωπος
χωρίς ἐνδιαφέροντα πνευματικά. Οὔτε πάλι μποροῦμε νά ἰσχυρισθοῦμε ὅτι εἶναι ἄνθρωπος
σκληρός, ἀνάλγητος καί πωρωμένος. Ὅπως ἐπίσης δέν μποροῦμε νά ποῦμε, ὅτι εἶναι
ἄνθρωπος ἐπιπόλαιος, ρηχός, ἄνθρωπος χωρίς περιεχόμενο. Ὁ ἄνθρωπος τῆς
μέριμνας εἶναι ἕνας ταλαίπωρος, βασανισμένος ἄνθρωπος, γεμάτος φροντίδες, ἀπασχολημένος
συνεχῶς μέ τά πράγματα τοῦ παρόντος κόσμου. Εἶναι μιά ἀξιολύπτητη καί ταυτόχρονα
ἀξιοσυμπάθητη ὕπαρξη, ξεγελασμένη καί ἀπατημένη. Ἔχει πιστέψει στό παρόν καί
τά πράγματα τοῦ παρόντος. Εἶναι ψυχή πού δέν ἀπορρίπτει εὐθέως τό θέλημα τοῦ
Θεοῦ, οὔτε καί τό περιφρονεῖ, εἶναι ὅμως ζαλισμένη ἀπό τά τσιμπήματα τῶν ἀγκαθιῶν
ἀνάμεσα στά ὁποῖα περπατεῖ, χάνει τόν προσανατολισμό της, διατρέχοντας ἔτσι τόν
ἔσχατο κίνδυνο. Τόν κίνδυνο τῆς ἀκαρπίας.*****
Ὁπωσδήποτε
ἡ ἐποχή μας ἔχει αὐξημένες ὑποχρεώσεις καί ἀπαιτήσεις. Κανείς δέν μπορεῖ νά τό ἀρνηθεῖ.
Ὅπως ἐπίσης δέν μπορεῖ νά ἀρνηθεῖ ὅτι ὁ ρυθμός τῆς ζωῆς μας ἔγινε καί εἶναι
κατά πολύ ταχύτερος ἀπό ἄλλοτε. Μπροστά σ᾽αὐτή τήν πραγματικότητα λοιπόν ὁ
σύγχρονος ἄνθρωπος, κυριευμένος καί ἀπό τόν φόβο καί τήν ἀβεβαιότητα, πού τοῦ
δημιουργοῦν οἱ οἰκονομικές δυσκολίες καί δυσπραγίες, τοπικές καί παγκόσμιες,
τό ἄγχος τό ὁποῖο ἐνσπείρουν στήν ψυχή του οἱ εἰδήσεις ἀπό τά μέσα μαζικῆς ἐνημερώσεως,
καί ἡ ἀναιμική πίστη του στήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ, τόν κάνουν νά δείχνει ἕνα ὑπέρμετρο
ἐνδιαφέρον γιά τά ὑλικά πράγματα. Ὁ περισπασμός καί ἡ πληθωρική ἐνασχόληση μέ
τά πράγματα τῆς γῆς τοῦ ζητοῦν ὅλο καί περισσότερο χρόνο καί κατάβολή
περισσοτέρων δυνάμεων, ψυχικῶν καί σωματικῶν. Τό μυαλό του δουλεύει ἀδιάκοπα
καί πιεστικά, τό σῶμα κινεῖται ἔντονα καί χωρίς ἀνάπαυλα, προκειμένου νά
προλάβει νά ἐκτελέσει ὅλες τίς ἐργασίες πού προγραμμάτισε μέσα στήν ἡμέρα,
καί νά μή χαθεῖ τίποτε ἀπό ὅσα ὑποτίθεται ὅτι θά κάνουν τή ζωή του ἐδῶ στή γῆ
πιό ἄνετη καί περισσότερο εὐχάριστη. Ὅσο ὅμως ὁ ἄνθρωπος «ἐμπλέκεται ταῖς τοῦ
βίου πραγματείαις» (Β´Τιμ. β´4), ὅσο μπλέκεται στίς ὑποθέσεις καί τίς
φροντίδες τῆς καθημερινῆς ζωῆς, μᾶς λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, τόσο καί ἐξαντλεῖται,
καί δέν βρίσκει δυνάμεις γιά νά ἀσχοληθεῖ ἡ ψυχή του καί μέ τόν οὐρανό. Κι ἔτσι
διαπιστώνει πάνω στά πράγματα πόσο δύσκολο εἶναι νά ὑπηρετεῖ δύο κυρίους
(Ματθ. στ´24) καί νά ζητεῖ νά ἀνταποκριθεῖ στίς ἀπαιτήσεις καί τῶν δύο. Ὅπως οἱ
χυμοί τῆς γῆς στερεύουν, καθώς ἀπορροφῶνται ἀπό τίς ἄπληστες ρίζες τῶν ἀγκαθιῶν,
ἔτσι καί ἡ ζωτικότητα τοῦ ἀνθρώπου ἐξαντλεῖται ἀπό τίς ἀχαλίνωτες ἐπιδιώξεις
καί μέριμνες. Δέν προλαβαίνει ὁ ἄνθρωπος νά κάνει ἤρεμα τήν προσευχή του, δέν
βρίσκει χρόνο νά μελετήσει τόν θεῖο λόγο, δέν ἔχει κουράγιο νά παρακολουθήσει
τήν Θεία Λειτουργία, δέν μπορεῖ νά κάμει
κάτι πνευματικό στή ζωή του. Τό μυαλό του γυρίζει συνεχῶς στά πράγματα καί
τίς ὑποθέσεις τοῦ κόσμου.Ἐκτός ὅλων αὐτῶν οἱ ὑπερβολικές φροντίδες γιά τά πράγματα τοῦ κόσμου αὐτοῦ, δημιουργοῦν καί πολλές ἀφορμές ἁμαρτίας.Ὅπως τά ἀγκάθια καραδοκοῦν νά ἀγκυλώσουν καί νά πληγώσουν τό νεαρό βλαστό τοῦ φυτοῦ, κατά παρόμοιο τρόπο καί ἡ πλεονεξία, ὁ φθόνος, ἡ νευρικότητα, ὁ θυμός, ἡ ἀδικία καί πολλά ἄλλα ἁμαρτήματα πού σέρνει πίσω της ἡ βιωτική μέριμνα, τραυματίζουν τήν ψυχή. Καί μέ τόν τρόπο αὐτό δικαιώνεται πλήρως ὁ λόγος τοῦ Ἀποστόλου πού λέγει ὅτι «οἱ βουλόμενοι πλουτεῖν ἐμπίπτουσιν εἰς πειρασμόν καί παγίδα τοῦ διαβόλου» (Α´Τιμ. στ´9). Ὅσοι ἐπιδίδονται ἀπερίσκεπτα στά ὑλικά ἀγαθά, χωρίς νά τό θέλουν καί χωρίς νά ἔχουν κακή πρόθεση, ἐμπλέκονται σέ πειρασμούς καί ἁμαρτήματα στά ὁποῖα τούς παγιδεύει ὁ Διάβολος.
Γι᾽αὐτό ἀκριβῶς εἶναι ἀπαραίτητο νά πάρουμε τά ἀπαραίτητα μέτρα καί μάλιστα ἐγκαίρως.
*****
Ἐφ᾽ ὅσον οἱ μέριμνες τοῦ βίου εἶναι
ἕνα ἀπό τά ἀγκίστρια πού χρησιμοποιεῖ ὁ διάβολος γιά νά παγιδεύσει τίς ψυχές
μας καί νά τίς ἀπομακρύνει ἀπό τόν Θεό καί τόν δρόμο τῆς σωτηρίας, τό πρῶτο
πού πρέπει νά κάνουμε εἶναι νά κατανοήσουμε ὅτι ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι
θησαυρός ἀνώτερος ἀπό «χρυσίον καί τοπάζιον» (Ψαλμ. 118, 11). Εἶναι ἀνώτερος ἀπό
τό χυσάφι καί τά πολύτιμα πετράδια. Ἄν κάμνουμε τή σωστή ἐκτίμηση τοῦ λόγου τοῦ
Θεοῦ ὡς φυσική συνέπεια αὐτῆς τῆς ἐκτίμησης θά ἔλθει ἡ φροντίδα νά τόν
φυλάσσουμε «ὡς κόρην ὀφθαλμοῦ». Θά τόν κρύβουμε βαθιά μέσα στήν καρδιά μας, ὅπως
λέγει καί πάλιν ὁ προφήτης καί δέν θά τόν ἀφήνουμε ἐκτεθειμένο στίς ἁρπακτικές
διαθέσεις τοῦ διαβόλου, πού ζητεῖ μέσα ἀπό τίς πολλές φροντίδες καί μέριμνες τῆς
ζωῆς νά μᾶς τόν ἁρπάξει.Ὅταν ἔτσι σκεπτόμαστε καί ἀντιμετωπί-ζουμε τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, τότε θά δίνουμε ἀπόλυτη προτεραιότητα στά πνευματικά μας καθήκοντα τῶν ὁποίων ἡ «χρεία» εἶναι πρωταρχική καί οὐσιαστικώτερη ἀπό ὅλα τά ἄλλα. Τό πρωΐ πού θά ξεκινήσουμε τήν ἡμέρα μας, πρίν ἀπό κάθε ἄλλη ἀπασχόληση καί δραστηριότητά μας, νά τοποθετήσουμε τά πνευματικά, τήν «βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην αὐτοῦ» (Ματθ. ε´33). Νά ξεκινήσουμε μέ προσευχή καί μελέτη τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ. Καί στή συνέχεια νά ἀσχοληθοῦμε μέ τίς ἐργασίες καί τίς ὑποχρεώσεις μας. Μά θά πεῖτε δέν προλαβαίνουμε νά πᾶμε ἐγκαίρως στή δουλειά, πῶς θά κάνουμε προσευχή καί θά διαβάσουμε βιβλίο πνευματικό; Ἀδελφοί μου, σᾶς καταλαβαίνω. Πλήν ὅμως νά ξέρετε ὅτι ἄν στίς προτεραιότητές μας βάλουμε τά πνευματικά καί θρέψουμε καλά τήν ψυχή μας μέ τή δική της τροφή, νά εἶστε σίγουροι ὅτι καί οἱ δουλειές τῆς ἡμέρας ὅσο πολλές καί ἄν εἶναι θά βγοῦν καλύτερα καί γρηγορότερα ἀπ᾽ὅ,τι ἄν μόλις σηκωθοῦμε νυσταγμένοι ἀρχίσουμε ἀμέσως δουλειά.
Νά δραστηριοποιούμαστε μέ ζῆλο καί ἐνθουσιασμό στίς ἐργασίες μας, ἀλλά συγχρόνως νά διατηροῦμε καί καθαρή τή σκέψη καί ἀκέραιη τήν κυριαρχία ἐπί τοῦ ἑαυτοῦ μας. Νά μή μᾶς παρασύρουν τά πράγματα. Γιά νά γίνει ὅμως αὐτό χρειάζεται νά ἀσκήσουμε βία στόν ἑαυτό μας. Νά τονώσουμε τήν πίστη μας στήν ἀγάπη καί τήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Ὁ οὐράνιος Πατέρας μας γνωρίζει πολύ καλύτερα ἀπό ἐμᾶς τίς ἀνάγκες μας. Καί «αὐτῷ μέλει περί ἡμῶν» ( Α´Πέτρ. ε´7). Αὐτός νοιάζεται καί φροντίζει γιά μᾶς. Καί πάντοτε νά φροντίζουμε νά μή δίνουμε τόπο στό διάβολο (Ἐφεσ. δ´27). Ὅταν δηλαδή ἀντιλαμβα-νόμαστε ὅτι γεννιέται μέσα μας, ἐξ αἰτίας τῶν βιοτικῶν πραγμάτων καί μεριμνῶν, κάποια κακή διάθεση ἀπροθυμίας γιά τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, νά ἀντιδροῦμε ἀμέσως στήν ἔφοδο τοῦ Πονηροῦ, πού ἐπιχειρεῖ νά ψυχράνει τό ζῆλο μας γιά τόν λόγο τοῦ Θεοῦ.
***
«Συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό»
Ἀδελφοί
μου! Σήμερα ὅπως καί ἄλλοτε ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού ἐρωτοῦν τούς πιστούς: ποῦ εἶναι
ἡ ἐφαρμογή τοῦ χριστιανισμοῦ σήμερα; Πόσοι
τηροῦν τό Εὐαγγέλιο; Ποιά εἶναι ἡ ἐπίδραση τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ στίς
καρδιές τῶν ἀνθρώπων; Καί μέ τά λόγια αὐτά
προσπαθοῦν νά ἀποδείξουν ὅτι τό Εὐαγγέλιο δέν μπορεῖ νἀ ἐφαρμοσθεῖ. Ἡ ἀπάντηση
ὑπάρχει στήν σημερινή εὐαγγελική περικοπή. Τό Εὐαγγέλιο ἐφαρμόζεται πάντοτε ἑπομένως
καί σήμερα. Δέν ἐφαρμόζεται ἴσως ἀπό τούς πολλούς ναι, δέν εὐθύνεται ὅμως γι᾽αὐτό
ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ. Εὐθύνονται οἱ ἄνθρωποι τῶν ὁποίων οἱ καρδιές εἶναι γεμᾶτες
μέ τίς πέτρες τοῦ ἐγωϊσμοῦ, τά ἀγκάθια τῶν μεριμνῶν καί τίς ἔνοχες κλίσεις καί ἐπιδιώξεις. Τό Εὐαγγέλιο πάντοτε ἐφαρμόζεται
ἀπό ἐκείνους πού κρατοῦν τήν ψυχή τους μακριά ἀπό ὅλες αὐτές τίς ἀρνητικές
καταστάσεις. Ὅσοι λοιπόν ταλαιπωρούμαστε ἀπό τά ἀγκάθια τοῦ ἄγχους τῆς βιωτικῆς
μέριμνας ἄς προσέξουμε καί ἄς ἀγωνισθοῦμε περισσότερο. Τά πλούτη καί οἱ πελονεξίες
εἶναι ἀπάτη. Ἀληθινή καί ἀξιόλογη μέριμνα εἶναι μόνο μία. Ἡ μέριμνα τῆς
καρποφορίας τοῦ θείου λόγου στήν ψυχή μας καί ἡ σωτηρία της. Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
1 σχόλιο:
Όπως πάντα εξαιρετικός ο π.Γρηγόριος!!
Δημοσίευση σχολίου