Πέμπτη 20 Μαΐου 2021

Χωρίς τη Συνοδικότητα ευκόλως ομιλούν και δια Πατριαρχείον εις την Ουκρανίαν - Του Β. Χαραλάμπους

 

 Χωρίς τη Συνοδικότητα ευκόλως ομιλούν και δια Πατριαρχείον εις την Ουκρανίαν

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στη Romfea.gr (29/4/2021), το οποίο τιτλοφορείτο «Επιφάνιος : ‘’Θα πετύχουμε το καθεστώς Πατριαρχείου και θα παρασκευάζουμε Άγιο Μύρο’’», μεταξύ άλλων σημειώνονται τα εξής : ‘’ Στο μέλλον όμως θα πετύχουμε το καθεστώς του Πατριαρχείου και θα παρασκευάζουμε και Άγιο Μύρο - τόνισε ο Μητροπολίτης Επιφάνιος’’.
 
Η βεβαιότητα αυτή δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, καθότι τα πράγματα στο ζήτημα τούτο έγιναν πολύ εύκολα με την πρωτόγνωρη εξουδετέρωση της συναίνεσης των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.  Χωρίς συνοδική επίλυση του προβλήματος, η βεβαιότητα τούτη έχει δικαιολογημένα ερείσματα.  Η παραγνώριση της συναίνεσης των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, παρέχει την άνεση για τέτοιες δηλώσεις, που τόσο λυπούν και κλονίζουν ακόμα πιο πολύ την ήδη κλονισμένη εκκλησιαστική ενότητα. 
 
Αυτό που τόνισε στην επιστολή του ο Άγιος Μελέτιος ως Πατριάρχης Αλεξανδρειας’’  προς τον Πατριάρχην Ιερεμίαν, αναφερόμενος στο τότε Ρωσικό θέμα και έγινε αφορμή της σύγκλησης της Συνόδου του 1593, ότι ‘’ου γαρ σε διαλανθάνει ουχ ενός είναι τούτο Πατριάρχου (ει μη τη Παλαιά Ρώμη επανακολουθείν έγνωκεν η Νέα) αλλά Συνόδου και Συνόδου Οικουμενικής (των Ορθοδόξων δηλαδή)’’, τώρα παραγνωρίζεται και αποσιωπάται. 
 
‘’Μόνο ονομάζουν τον εαυτό τους ως Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.  Αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι έτσι.  Αποτελούν ένα αναπόσπαστο μέρος της Ρωσικής Εκκλησίας.  Αφού το διοικητικό κέντρο βρίσκεται στη Μόσχα, σε ποιον θα υπακούουν και τίνων υποδείξεις θα ακολουθούν;  Εξακολουθούν να αποκαλούν τον πόλεμο στην ανατολική Ουκρανία ως ‘’εμφύλιο πόλεμο’’ και ούτε μία φορά δεν αποκάλεσαν τη Ρωσία ως εισβολέα» - δήλωσε χαρακτηριστικά ο Μητροπολίτης Επιφάνιος’’, αναφέρεται  στο εν λόγω άρθρο.
 
Ούτε την ονομασία Ουκρανική δεν ανέχονται.  Τόσο ζήλο επέδειξαν, συνεργούσης της αμετανοησίας για το έγκλημα του σχίσματος.  Τέτοιο ζήλο όμως δεν έχουν επιδείξει ούτε στο ελάχιστο για τους ουνίτες της Ουκρανίας και οι λόγοι είναι προφανείς.  Ουδεμία αναφορά για την αυτοκαλούμενη ‘’Ουκρανική Ελληνοκαθολική Εκκλησία’’.  Ούτε ακροθιγώς δεν αναφέρονται στους ουνίτες, οι οποίοι ενδεδυμένοι ως Ορθόδοξοι Ιερωμένοι ξεγελούν Ορθόδοξους πιστούς.   Είναι εμφανέστατη η χαρά των ουνιτών στην Ουκρανία, αλλά και γενικότερα των Παπικών για την Αυτοκεφαλία της μεγάλης ανατροπής.
 
Γιατί τέτοια πολεμική ενάντια στη μόνη αναγνωρισμένη Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία από την πλειοψηφία των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών;  Τα μη εκκλησιολογικά κριτήρια μιας τέτοιας πολεμικής φανερώνουν ακουσίως τη μακροχρόνια θήτευση στο έγκλημα του σχίσματος.  Τόσα καιρό χωρίς Ιερωσύνη και Αρχιερωσύνη, ενδεδυμένοι απλώς Ιερατικά και Αρχιερατικά άμφια ‘’λειτουργούσαν’’.  Με τι κοινωνούσαν τους χριστιανούς τους οποίους παρέσυραν στο έγκλημα του σχίσματος;  Άφησαν τόσους χριστιανούς ακοινώνητους, με τη ψευδαίσθηση ότι δήθεν κοινωνούν των Αχράντων Μυστηρίων και καμιά μετάνοια δεν επιδείχθηκε γι’ αυτό. 
 
Δεν θα ακολουθήσουμε την κακόδοξη ανοησία, που πρόβαλλε ότι δεν υπήρχε καμιά χρεία οικονομίας για τους καθηρημένους, φέρνοντας λανθασμένα τις περιπτώσεις του Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων και του Αγίου Ανατολίου Κωνσταντινουπόλεως.  Αδίκως και ματαίως προσπάθησαν να διαψεύσουν τον π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο, τον οποίο δικαιώνει η Εκκλησιαστική Ιστορία στο ζήτημα τούτο, καθότι αυτομάτως απόλλυται η χάρις της Ιερωσύνης με την καθαίρεση. 
 
Μπορούμε να θεωρούμε ότι η Εκκλησία έχει αποδεχθεί την εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στα δύο σχισματικά μορφώματα της Ουκρανίας;  Για ποια αποδοχή από την Εκκλησία μπορούμε να ομιλούμε τη στιγμή που η πλειοψηφία των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν έχει συναινέσει;
 
‘’Μία απόφασις συναντώσα την αντίδρασιν της συντριπτικής πλειοψηφίας των Επισκόπων, και αν ακόμα δεν  είνε εξ αυτής άκυρος, ποίον κύρος δύναται να έχει δια την Εκκλησίαν;  Ουδέν!  Καταργείται de facto’’**, σημειώνει ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος.  Ας προσπαθήσουν να το ερμηνεύσουν μονάχα αυτό, όσοι επιλεκτικά ενθυμούνται τις ρήσεις του π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου.   Το σίγουρο είναι ότι το αποτέλεσμα ενός τέτοιου τολμήματος είναι, ότι θα σκυλεύσουν και πάλι τις εκκλησιολογικές του θέσεις.  Δοκιμαζέτωσαν λοιπόν.
 
*www.myriobiblos.gr ‘’Μελέτιος ο Πηγάς – Κεφάλαιον Γ΄ : Ο Μελέτιος ως Πατριάρχης Αλεξανδρειας’’
**‘’Τα δύο άκρα’’,  Αρχιμανδρίτου Επιφανίου Ι. Θεοδωροπούλου, Έκδοσις Ιερού Ησυχαστηρίου Κεχαριτωμένης Θεοτόκου Τροιζήνος.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Να γίνουν Πατριαρχεία όλες οι Εκκλησίες για να τελειώνουμε με τους διαπληκτισμούς.