Οι ακραίοι μητροπολίτες που ελέγχονται δεν
είναι η ασθένεια αλλά το σύμπτωμα
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΥΔΑΡΟΣ
Σχεδόν δυο μήνες πριν,
γράφοντας ένα κείμενο με τον τίτλο «Tης
Εκκλησίας ημών εμπιπραμένης ημείς ψάλλομεν», είχα καταλήξει με ένα ερώτημα:
«Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα και για την Εκκλησία να ασχοληθεί με τα δικά της
«Εξάρχεια» για να επανέλθει, όσο είναι δυνατό, η τάξη και η ηρεμία;».
Η τελευταία απόφαση της ΔΙΣ
έδειξε πως τόσο ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος, που έθεσε το θέμα, όσο και τα μέλη της
Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, μάλλον κατάλαβαν πως η κατάσταση στα «Εξάρχεια» της
Εκκλησίας έχει φτάσει πια σε κρίσιμο σημείο. Η κρισιμότητα της κατάστασης
φάνηκε και από τις αντιδράσεις όσων διάβασαν την απόφαση. Η πόλωση
δημιουργήθηκε με τρομακτικό αυτοματισμό.
Αρκετοί ήταν αυτοί που έδειξαν να ενοχλούνται από την κίνηση της Συνόδου να στραφεί κατά των δυο «ομολογητών» στα μάτια τους, ιεραρχών και ακόμη περισσότεροι (έτσι θέλω να πιστεύω τουλάχιστον) εκείνοι που «φουσκώνοντας» από ανακούφιση είπαν, αυτό το πολλές φορές λυτρωτικό, «επιτέλους».
Το πλέον ανησυχητικό όμως
είναι, πως η πλειονότητα όσων ξεστόμισαν το «επιτέλους» σχεδόν ταυτόχρονα
αναφώνησαν το διόλου ενθαρρυντικό… «σιγά μην γίνει κάτι».
Από την ελπίδα στην
απογοήτευση.
Η αλήθεια είναι πως και η ίδια η
απόφαση δεν βοηθά ιδιαίτερα. Ένα ζήτημα το οποίο εμπίπτει στην κατηγορία «ο
κόσμος το ‘χει τούμπανο» παραπέμπεται πρώτα σε επιτροπή, για να
διαπιστώσει αν πράγματι οι ιεράρχες έχουν υποπέσει σε σφάλματα, να ενημερωθεί
ξανά η ΔΙΣ και εν συνεχεία να αποφασίσει αν τελικά θα παραπέμψει την υπόθεση
στην εκκλησιαστική Δικαιοσύνη.
Σαν να είσαι πάνω σε ένα
παγόβουνο και να ζητάς πραγματογνώμονα για να σου πιστοποιήσει ότι πράγματι
βρίσκεσαι πάνω σε ένα τέτοιο. Προσωπικά, αν θα καλούσα έναν τέτοιο ειδικό θα
του ζητούσα να μου πει πόσο μεγάλο είναι και πόσο βαθιά φτάνει το παγόβουνο,
γιατί όλοι ξέρουμε πολύ καλά που στεκόμαστε κι ακόμη καλύτερα γνωρίζουμε πως
αυτό με το οποίο η ΔΙΣ δείχνει πως πάει να ασχοληθεί είναι μόνο η κορυφή του.
Για να μην παρεξηγηθώ, δεν διεκδικώ ρόλο «Σαλώμης» ούτε έχω κάποια αγωνία να δω κεφάλια σε δίσκους. Όμως όταν βλέπω την Εκκλησία μου, η οποία επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο σκέψης της κοινωνίας μου, να πολιορκείται από φονταμενταλιστικές ακρότητες που έχουν ξεπεραστεί από την εποχή των κατακομβών, μια αγωνία για το που πάμε, την έχω.
Κατάρες, αφορισμοί, θαύματα,
μαντζούνια, απίθανες θεωρίες… αποτελούν πλέον κομμάτι της καθημερινότητας μας.
Γελάσαμε την πρώτη φορά. Γελάσαμε την δεύτερη. Λάθος μας και τις δυο. «Παγώσαμε»
όταν είδαμε ακραίες ιδεολογίες να κλείνουν σπίτια όμως και πάλι δεν κάναμε
κάτι. Και τώρα που βλέπουμε ανθρώπους να πεθαίνουν από αυτές… κάπως
ταρακουνηθήκαμε. Και πάλι όμως όχι αρκετά.
Όμως, κακά τα ψέματα. Όποια
απόφαση κι αν ληφθεί για το μέλλον των μητροπολιτών Αιτωλίας και Κυθήρων, ακόμη
και η πιο σκληρή, δεν θα λυθεί το πρόβλημα. Ο λόγος και η στάση των δύο
ιεραρχών δεν είναι η «ασθένεια» αλλά τα συμπτώματα. Κι όπως λένε μονότονα οι
ειδικοί του χώρου της ψυχικής υγείας συνήθως, το πρώτο βήμα για την
θεραπεία είναι να αναγνωρίσεις πως τη χρειάζεσαι Αυτό λοιπόν που πρώτα
απ’ όλα οφείλει να διαπιστώσει η διοίκηση της Εκκλησίας είναι η ύπαρξη του
προβλήματος. Να το δει. Να το δει κατάματα. Να το αναγνωρίσει. Να το μελετήσει.
Κι αφού κάνει όλα αυτά να διαβουλευτεί ώστε να βρει τον τρόπο να το
αντιμετωπίσει.
Η ιστορία της Εκκλησίας είναι
γεμάτη θαύματα. Όμως ποτέ δεν καταγράφηκε θαύμα που να λύνει τα διοικητικά
προβλήματα. Αυτή ήταν ανέκαθεν η δουλειά ανθρώπων με θάρρος και όραμα. Ανθρώπων
που δεν δίστασαν να συγκρουστούν όταν πλέον η κατάσταση ήταν αδιέξοδη αλλά και
δεν φοβήθηκαν να συνθέσουν όταν έβλεπαν πως η σύγκρουση δεν είναι η λύση.
Κι εδώ είναι πασιφανές πως
χρειάζονται και συνθέσεις αλλά και συγκρούσεις.
Το πιο επικίνδυνο βέβαια σε όλη
αυτή τη διαδικασία είναι επιβεβαιωθούν οι απελπισμένοι απαισιόδοξοι. Να μην
γίνει δηλαδή τίποτα. Τότε θα εδραιωθεί η πεποίθηση της ατιμωρησίας, η αντίληψη
πως ο καθένας μπορεί να λέει και να πράττει ό,τι θέλει χωρίς την παραμικρή
επίπτωση και εν τέλει να εμπεδωθεί η άποψη πως το καράβι… πάει μόνο του.
Αφού λοιπόν η Σύνοδος αποφάσισε
να μπει στα «Εξάρχεια» καλά θα κάνει να μείνει εκεί μέχρι να δώσει λύσεις. Αν
δεν το κάνει, τότε καλύτερα να μην έμπαινε καθόλου.
12 σχόλια:
Διχαστικό δημοσίευμα. Καλλιεργεί την πόλωση και διακυβεύει την ενότητα.
Όταν η Σύνοδος αποφασίζει εκφράζεις την δυσαρέσκεια σου αν έχεις αντίθετη άποψη αλλά πειθαρχείς. Δεν κάνεις ότι σου γουστάρει. Όταν βάζεις το ΕΓΩ πάνω από την απόφαση των περισσοτέρων είσαι αναρχικός και πρέπει να σου βάλουν επιτίμιο για να έλθουν τα λογικά σου στην θέση τους.
Ν.Β.
Οι μητροπολίτες που ονομάζονται στο αρθρίδιο αυτό ως "ακραίοι", δεν είναι καθόλου ακραίοι. Είναι οι καλύτεροι μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδας.
Φιλοαγιορείτης
Αρχίσαμε να καταρτίζουμε λίστα προγραφών και να ακονίζουμε τα ξίφη της καρατόμησης ευθαρσών ιεραρχών;
Και δεν ντρεπόμαστε λιγάκι;
Τέτοια και τόση πρόκληση πια;
Τι εξυπηρετούν τέτοιου είδους δημοσιεύματα;
Πού αποσκοπούν;
Φοβάται ο Λάμπρος το θεριό και το θεριό τον Λάμπρο. Όλοι οι Αρχιερείς έχουν φάκελο και ο ένας φοβάται τον άλλο. Αν οι Συνοδικοί ήταν καθαροί θα τους είχαν βάλει ένα δίμηνο σε αργία.
Αν και θεωρώ εντελώς λανθασμένη τη στάση των δύο μητροπολιτών καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας, πιστεύω πως πειθαρχικού τύπου μέτρα δε λύνουν το πρόβλημα(πιθανότατα να το χειροτερέψουν) ενώ αμφιβάλλω και για το κατά πόσο μπορούν να στηριχθούν με βάση τους κανόνες και το εκκλησιαστικό δίκαιο. Τέλος πάντων, οι μητροπολίτες ψηφίζονται οπότε ας προσέχουν ποιον ψηφίζουν και γιατί. Και άντε, τους τιμωρούν. Με τους βαρεμένους που κυκλοφορούν στις εκκλησίες παίρνοντας γραμμή από διάφορες ιστοσελίδες και κληρικούς τι θα κάνουν; Αν θέλουμε πραγματικά εξυγίανση της εκκλησιαστικής ζωής από τα ακραία στοιχεία, τα οποία τόσα χρόνια καλοπιάναμε και εκθρέφαμε, πρέπει να ξεκινήσει μακρά, επίπονη και προσεκτική διαδικασία ώστε να κατηχηθεί ο λαός και να μη πιστεύει σε ανοησίες αλλά και να χειροτονούνται κληρικοί άνθρωποι της πίστης και όχι διαφόρων ειδών παρανοϊκοί. Και ας μείνουμε λιγότεροι(προσωρινά) και ας μειωθεί η ροή των παγκαριών(για κάμποσο καιρό).
Προς Ν.Β.: οι συγκεκριμένοι επίσκοποι έβαλαν πάνω από την αντικανονική, αντιπαραδοσιακή, εξευτελιστική για την αυτοτέλεια της Εκκλησίας της Ελλάδος συνοδική απόφαση την αρχιερατική τους συνείδηση που δεν μπορούσε να αντέξει και άλλες εκπτώσεις από αυτές που εδώ και ένα και πλέον χρόνο συμβαίνουν.
Συνήθως οι δημοσιογράφοι θεωρούνται άνθρωποι ευρείας αντιλήψεως, με δημοκρατικό τρόπο σκέψης, που αναδεικνύουν όλες τις πλευρές των θεμάτων που διαπραγματεύονται.
Γι αυτό είναι σπάνιο να βλέπουμε δημοσιογράφο να απαιτή, να υπάρχη ομοφωνία σε διοικητικά θέματα, σαν να είναι δογματικά, και όποιος έχει διαφορετική άποψη να τιμωρείται !
Και επί πλέον να ζητά να μήν συσταθή επιτροπή για να ερευνήση το θέμα, αλλά η τιμωρία να είναι άμεση !
Και μή χειρότερα !
Μόνο η Εκκλησία είναι η Αλήθεια. Μόνο σε Αυτή εμπιστοσύνη. Όχι σε αυτούς που δρουν ακούγοντας την συνείδησή τους. Και οι αιρετικοί έτσι ξεκίνησαν
Δηλαδή, κ. Λουδάρο, εάν λάβεις τις κεφαλές των δύο Σεβασμιωτάτων μητροπολιτών επί πίνακι, θα ευχαριστηθείς κατάκαρδα;
Πολύ λυπάμαι για το ήθος σου.
Οι καλύτεροι, χωρίς υπακοή;
Να κάνουν υπακοή.
Φιλοσοφικός
Πνεύμα εκκλησιαστικό
Ο Επίσκοπος δεν υποχρεώνεται σε υποταγή για καμιά συνοδική απόφαση! Κανένας Ιερός Κανών δεν τον υποχρεώνει!! Ένας Επίσκοπος έχει δικαίωμα να αντιταχθεί ακόμα και σε οικουμενική σύνοδο και να διαλύσει την απόφαση(βλέπε Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός). Ούτε αργία μπαίνει σε Επίσκοπο από κανένα Ιερό Κανόνα. Τα υπόλοιπα είναι απλώς οδοντόκρεμες!! Όλως Τυχαίως
Δημοσίευση σχολίου