Τρίτη 31 Αυγούστου 2021

Ναυπάκτου: ''Όποιος σε καιρό πανδημίας μολύνει τους άλλους, κρίνεται με το επιτίμιο του φόνου!''

Μέτρα προστασίας ἀπό τήν πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ

(Ποι­μα­ντορι­κή Ἐγκύκλιος πρός τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως)

Ἀγαπητοί Πατέρες καί ἀδελφοί,

Ὅπως γνωρίζετε, ἡ πατρίδα μας καί ὁλόκληρος ὁ κόσμος ταλαιπωρεῖται περισσότερο ἀπό ἑνάμιση χρόνο ἀπό τήν λεγόμενη ὑγιειονομική κρίση, τόν ἰό sars-cov-2 πού προκαλεῖ τήν λοίμωξη καί τήν ἀσθένεια covid 19.

Στό θέμα αὐτό ἡ Πολιτεία λαμβάνει τά ἐνδεδειγμένα μέτρα, συντονιζόμενη στούς Παγκόσμιους Ὀργανισμούς γιά τήν ὑγεία τῶν πολιτῶν της, ἡ δέ Ἐκκλησία ἀντιμετωπίζει τό θέμα αὐτό μέ σοβαρότητα, νηφαλιότητα καί ὑπευθυνότητα.

Μεταξύ τῶν μέτρων προλήψεως τῆς λοιμώξεως καί τῆς νόσου καί ἴσως ἀπό τά πιό σημαντικά εἶναι καί τό ἐμβόλιο, ὅπως γίνεται καί σέ πολλές ἄλλες ἀσθένειες. Γιά τό θέμα αὐτό ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος ἔλαβε συγκεκριμένες ἀποφάσεις:

Στίς 13 Ἰανουαρίου 2021 ἀποφάσισε: Ἡ Ἱερά Σύνοδος «παρακολουθεῖ στενά τό ζήτημα τῶν ἐμβολιασμῶν, μέσῳ τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς, ἡ ὁποία μέ συνεχεῖς ἀναφορές της ἐνημερώνει τό Συνοδικό Σῶμα γιά ὅλες τίς ἐξελίξεις. Στό πλαίσιο αὐτό ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐνημερώθηκε ὅτι, κατόπιν γενομένης ἔρευνας, τά ἐμβόλια κατά τοῦ covid-19 πού ἐπί τοῦ παρόντος χρησιμοποιοῦνται στήν Πατρίδα μας, δέν ἀπαιτοῦν τήν χρήση καλλιεργειῶν ἐμβρυϊκῶν κυττάρων γιά τήν παραγωγή τους.

Μέ ἀφορμή τήν ἀνωτέρω ἐνημέρωση ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐπαναλαμβάνει, ἰδίως πρός ὅσα ἀπό τά μέλη Της παρουσιάζουν μία ἰδιαίτερη εὐαισθησία στά σενάρια ἀπειλῆς καί κινδύνων, στηριζόμενα μονομερῶς καί ἀνεξέλεγκτα εἴτε σέ διογκωμένες δημοσιογραφικές πληροφορίες κυρίως ἀπό τό διαδίκτυο, εἴτε διακατέχονται ἀπό διάφορες προκαταλήψεις, ὅτι ἡ ἐπιλογή τοῦ ἐμβολιασμοῦ δέν εἶναι ζήτημα τόσο θεολογικό ἤ ἐκκλησιαστικό, ἀλλά κυρίως ἰατρικό-ἐπιστημονικό καί ἀποτελεῖ ἐλεύθερη προσωπική ἐπιλογή τοῦ κάθε ἀνθρώπου σέ ἐπικοινωνία μέ τόν ἰατρό του, χωρίς ὁ ἐμβολιασμός νά συνιστᾶ ἔκπτωση ἀπό τήν ὀρθή Πίστη καί ζωή» (Δελτίον Τύπου Ἱερᾶς Συνόδου, 13-1-2021).

Στίς 14 Ἰουλίου 2021 ἀποφάσισε: «Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, γνωρίζοντας πώς ὁ ἐμβολιασμός ἀποτελεῖ μέγιστη πράξη εὐθύνης ἀπέναντι στόν συνάνθρωπο, συνιστᾶ σέ ὅλους, σέ συνεννόηση μέ τόν ἰατρό τους, νά ἀξιοποιήσουν τό δῶρο αὐτό πού μᾶς χάρισε ὁ Θεός, προκειμένου νά προστατεύσουμε τούς ἑαυτούς μας, ἀλλά καί κάθε ἄνθρωπο "ὑπέρ οὗ Χριστός ἀπέθανε" (Ρωμ. 14, 15). Καί θέλει αὐθεντικῶς νά διαβεβαιώσει πώς αὐτό τό ἐμβόλιο δέν ἔρχεται σέ καμία ἀντίθεση μέ τήν Ἁγιογραφική, Πατερική καί Κανονική διδασκαλία τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας» (Συνοδική Ἐγκύκλιος 3074/1365/14-7-2021).

Ἐπειδή δέν εἴμαστε ἕνα ἀσύντακτο σῶμα, ἀλλά «καλή στρατεία» (Α΄ Τιμ. α΄, 18) καί πρέπει νά ὑπακούουμε στίς ἀποφάσεις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, γι' αὐτό πρέπει νά συντονιζόμαστε σέ αὐτά πού ἀποφασίζει ἡ Ἱερά Σύνοδος μέ τά συνοδικά της ὄργανα.

Αὐτό πρακτικά σημαίνει ὅτι δέν πρέπει νά ἀδιαφοροῦμε καί ὡς πρός τήν ἀντιμετώπιση τῆς ἀσθενείας αὐτῆς, γι' αὐτό πρέπει νά κάνουμε χρήση καί τοῦ ἐμβολίου, ἐκτός ἄν ὁ ἰατρός, πού παρακολουθεῖ τήν ὑγεία τοῦ καθενός σας καί εἶναι ἐπιστημονικά καταρτισμένος, ἀποφανθῆ διαφορετικά γι' αὐτό.

Πάντως, θεωρῶ ὅτι εἶναι ἀπαράδεκτο νά ἀντιμετωπίζεται τό ἐμβόλιο κατά τοῦ κορωνοϊοῦ μέ παραθεολογικά ἐπιχειρήματα, πολιτικές σκοπιμότητες καί συνωμοσιολογικές νοοτροπίες, πού ἀπάδουν σέ Κληρικούς καί Χριστιανούς. Ἄλλο εἶναι ὁ ἐπιστημονικός διάλογος καί ἡ ἐπιστημονική ἀντιπαράθεση γιά τήν βελτίωση τῶν μέχρι σήμερα μέσων ἀντιμετώπισης τοῦ ἰοῦ, μέσα στά ἐπιστημονικά ὄργανα, πού εἶναι ἐνδεδειγμένη πράξη, καί ἄλλο εἶναι ἡ ἀντίδραση στόν ἐμβολιασμό μέ παραθεολογικές καί συνωμοσιολογικές ἀπόψεις, οἱ ὁποῖες δυστυχῶς μεταδίδονται ταχύτατα στά μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης καί δημιουργοῦν σύγχυση στούς Χριστιανούς.

Παρατηρῶ ὅτι τό ἀντιεμβολιαστικό κίνημα στήν Ἀμερική κυριαρχεῖ μεταξύ τῶν φονταμενταλιστικῶν ἀκραίων Προτεσταντικῶν κύκλων καί μεταξύ ἀνθρώπων πού διακατέχονται ἀπό διάφορες ἀρχές τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν. Δέν θέλω δέ νά ἀναφερθῶ ἐδῶ καί σέ ἀνθρώπους οἱ ὁποῖοι ἔχουν ἄλλα ἀτομικά, πολιτικά καί οἰκονομικά συμφέροντα.

Δυστυχῶς, αὐτά πού κατά καιρούς διατυπώνονται ἀπό τούς φονταμεντα­λιστικούς αὐτούς προτεσταντικούς κύκλους στήν Ἀμερική μεταφέρονται καί σέ ἀνθρώπους τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, χωρίς νά ἀντιλαμβάνονται αὐτοί ὅτι ὅλα αὐτά στεροῦνται θεολογικῆς βάσεως καί ἐκκλησιολογικῆς συνειδήσεως. Εἶναι λυπηρό ὅτι πολλοί πού ἔχουν ἀντιεμβολιαστική νοοτροπία διακρίνονται ἀπό ἔλλειψη σοβαρῆς θεολογικῆς σκέψεως, ἐκκλησιολογικῆς συνείδησης καί ἐν τέλει σοβαρῶν ἐπιστημονικῶν ἐπιχειρημάτων.

Διαβάζω ὅσα γράφονται ἐναντίον τῶν ἐμβολίων καί ἐκπλήσσομαι ἀπό τήν σύγχυση σκέψεως καί γραφῆς, ἀλλά καί ἀπορῶ, ἐπειδή ἀπουσιάζει «ὁ κοινός νοῦς ὡς κοινῶς νομίζεται». Δυστυχῶς ἐπικρατεῖ τέτοια σύγχυση, ὥστε τά ὅσα γράφονται στήν μιά παράγραφο νά ἀναιροῦνται στήν ἄλλη, ὁπότε ὁ λόγος τους δέν εἶναι καθαρός. Ἐμπλέκονται τά ἐπιστημονικά μέ τά «μεταφυσικά», ἡ θεολογία μέ τήν παραθεολογία, ἡ Χριστολογία μέ τήν ἀντιχριστολογία καί τήν δαιμονολογία.

Ὅμως, ἡ ἐπιστήμη δέν εἶναι θρησκεία ἤ παραθρησκεία, ἀλλά κρίνεται μέ κριτήρια ἐπιστημονικά, ὅπως ἐπίσης ἡ ὀρθόδοξη θεολογία δέν ἔχει σχέση μέ φαντασιώσεις καί ἐξτρεμισμούς. Σέ ὅλα αὐτά κυριαρχεῖ ἡ πλάνη, πού προέρχεται ἀπό τόν πλανεμένο νοῦ. Καί ὅπως λένε οἱ ἐμπειρικοί θεολόγοι, εὔκολο εἶναι νά πλανηθῆ κανείς, ἀλλά δύσκολο νά ξεπλανηθῆ, νά ἀπαλλαγῆ ἀπό τήν πλάνη.

Ὡς Κληρικοί εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νά τηροῦμε τά ὑγιειονομικά μέτρα, ὥστε νά μή γίνουμε αἰτία καί ἀφορμή νά μολύνονται οἱ Χριστιανοί τούς ὁποίους ποιμαίνουμε, γιατί σέ μιά τέτοια περίπτωση στρέφονται ἐναντίον τῆς Ἐκκλησίας καί εὐθυνόμαστε γι' αὐτό.

Θά ἤθελα νά ἐπισημάνω ὅτι ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἔχει ἀποφανθῆ δύο φορές τοὐλάχιστον, ἀπ' ὅ,τι γνωρίζω, γιά τό ὅτι ἄν κατά τόν καιρό μιᾶς πανδημίας ὁ Χριστιανός δέν προσέχει καί γίνεται αἴτιος θανάτου τῶν ἄλλων, θά πρέπει νά κανονίζεται ὡς φονεύς. Συγκεκριμένα:

Στό «Πηδάλιό» του (ὑποσημείωση στόν ΞΣΤ΄ Ἀποστολικό Κανόνα) γράφει: «Σημείωσε ὅτι ὡς φονεύς καταδικάζεται καί ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος ἐν καιρῷ πανώλης ἠξεύρωντας ὅτι εἶναι μεμολυσμένος, ὑπάγει εἰς οἴκους καί πολιτείας, καί μολύνει καί τούς ἄλλους, καί γίνεται πολλῶν φόνων αἴτιος».

Στό «Ἐξομολογητάριό» του (Περί τῆς ΣΤ΄ ἐντολῆς) γράφει: «"Οὐ φονεύσεις". Εἰς ταύτην τήν ἐντολήν σφάλλουν ἐκεῖνοι ... ὁποῦ ἐν καιρῷ πανώλης, ἠξεύροντες ὅτι εἶναι μεμολυσμένοι, ἑνώνονται μέ τούς ἄλλους καί τούς μολύνουν. Ἐκεῖνοι, ὁποῦ φονεύουν τόν ἑαυτό τους· καί ἁπλῶς, ὅλοι ἐκεῖνοι, ὁποῦ γίνονται ριψοκίνδυνοι».

Γι' αὐτό συνιστᾶ στόν πνευματικό νά ἐρωτᾶ τόν ἐξομολογούμενο, μεταξύ τῶν ἄλλων: «Μήπως ἠξεύροντας πώς ἤσουν πανουκλιασμένος, ἑνώθης μέ τούς ἄλλους καί τούς ἐμόλυνες καί ἀπέθανον; διατί ὡς φονεύς κανονίζεσαι».

Ἀντιλαμβάνεσθε, λοιπόν, τήν σοβαρότητα τοῦ θέματος. Ὅποιος σέ καιρό πανδημίας, ὅπως γίνεται στήν ἐποχή μας, δέν προσέχει καί μολύνει τούς ἄλλους, κρίνεται μέ τό ἐπιτίμιο τοῦ φόνου! Ἕνας δέ βασικός τρόπος προφύλαξης τοῦ ἑαυτοῦ μας καί τῶν ἄλλων εἶναι καί ὁ ἐμβολιασμός, ὅπως γίνεται καί σέ ἄλλες ἀσθένειες.

Ἄν ὁ προσωπικός σας ἰατρός, γνωρίζοντας τό ἰατρικό σας ἱστορικό, σᾶς συνιστᾶ νά μή κάνετε τό ἐμβόλιο, δέν σημαίνει ὅτι δέν θά λαμβάνετε τά ἄλλα ἀπαραίτητα μέτρα, καί φυσικά δέν σημαίνει ὅτι θά συνιστᾶτε στούς Χριστιανούς νά μήν ἐμβολιάζονται. Σέ μιά τέτοια ἐνδεχόμενη περίπτωση θά δώσετε λόγο στόν Θεό, σύμφωνα μέ τά ὅσα γράφει ὁ μέγας διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης.

Παρακαλῶ νά λάβετε σοβαρῶς ὑπ' ὄψη τά ἀνωτέρω καί νά μήν ἀδιαφορήσετε γιά τό σοβαρό αὐτό θέμα, διότι, ἐκτός τῶν ἄλλων, θά παρουσιασθῆτε στήν πράξη ὅτι διαφοροποιῆστε ἀπό τό Συνοδικό καί Ἱεραρχικό πολίτευμα τῆς Ἐκκλησίας μας.

Ἄς προσευχηθοῦμε στόν Θεό νά μᾶς δίνη σωματική καί πνευματική ὑγεία, ἰδιαιτέρως σύνεση, διάκριση καί ἐσωτερική ἡσυχία, πού εἶναι τόσο ἀπαραίτητες στήν ἐποχή μας, ὥστε νά μή καταλήγουμε σέ ἀκραῖες καταστάσεις.

Μέ θερμές εὐχές

Ὁ Μητροπολίτης

† Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δίκιο έχει ο δεσπότης ας τον ακούσουν οι παπάδες που κρατούν την παντιέρα της αντιεμβολιαστικής ηγεσίας. Όσοι αμάρτησαν με φόνο συνανθρώπου να καταθέσουν επί της Αγίας Τραπέζης το επιτραχήλιο και όσοι έβαλαν το χεράκι του να κολλήσουν και να νοσηλευτούν πιστοί να μπουν σε εύλογη αργία για να καταλάβουν το παραλίγο έγκλημα τους.

Ανώνυμος είπε...

Φυσικά και έχει ευθύνη φονιά. Αυτός που όντας μολυσμένος, ηθελημένα, με πρόθεση δηλαδή, προσπαθεί να μολύνει και άλλους. Αυτό λέει ο Άγ. Νικόδημος. Γι' αυτό και ο θετικός στον κορωνοϊό, βρίσκεται υπό περιορισμό με τα προβλεπόμενα μέτρα, για τον ίδιο, τους οικείους του και τους συμπολίτες του. Μην παρερμηνεύουμε τα κείμενα, διχάζοντας τους ανθρώπους.

Και αναμφισβήτητα, ως προς την πρόληψη της μετάδοσης, πρέπει να τηρούμε τα μέτρα υγιεινής και προστασίας, κλπ..
Δεν μπορεί το εμβόλιο, όμως να γίνεται μέσο εκκλησιαστικού επιτιμίου, σε καμία βάση, ιδίως στην συγκεκριμένη νόσο, που ο τύπος του δεν έχει να κάνει με τη μετάδοση, αλλά με τη σοβαρή νόσηση. Αφού εμβολιασμένοι και μή, μολύνουν με την ίδια πιθανότητα. Μεταδίδεται με την ίδια πιθανότητα η νόσος, απλώς ο εμβολιασμένος θα την περάσει πιθανώς, πιο ελαφρά. Με τις υπάρχουσες μεταλλαγές φυσικά. Διότι δεν ξέρουμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.
Η απόφαση για το αν ένας πολίτης θα λάβει μια συγκεκριμένη θεραπεία, ή ένα συγκεκριμένο σκεύασμα, ανήκει στον ίδιο σε συνεννόηση με τον προσωπικό γιατρό του, αναλόγως με το ιστορικό και την ιδιαιτερότητα της κατάστασής του.
Κανείς δεν μπορεί να επιβάλει βιαίως ή να εκβιάζει με τέτοιο φασιστικό τρόπο, που γίνεται. Βιώνουμε την καταπάτηση της ελευθερίας και δυστυχώς η Εκκλησιαστική ηγεσία, άγεται και φέρεται κατά το πολιτικό συμφέρον.
Δεν έχει καμιά δουλειά να εμπλέκεται σε θέματα επιστήμης, παρά μόνο να διακηρύσσει ότι Επιστήμη χωριζομένη αρετής, πανουργία, ου σοφία φαίνεται. Και ότι η επιστήμη είναι αλήθεια, όσο είναι με το Χριστό, ο Οποίος είναι Η Αλήθεια. Αντιθέτως άγεται από τον διάβολο και οδηγεί στην καταστροφή. Χρειάζεται διάκριση. Και οι επιστήμονες των Ναζί συμπεράσματα έβγαζαν, αλλά έκαναν τους ανθρώπους πειραματόζωα και εξανάγκαζαν σε ιατρικές πράξεις. Αμνηστεύονται οι ενέργειές τους;;
Δεν περιμέναμε από τον συγκεκριμένο Επίσκοπο, που τον διακρίνει η σύνεση και η ταπείνωση, μια τέτοια τοποθέτηση.
ΥΓ.
Σεβασμιώτατε ποιά είναι η ευθύνη της διοικούσας Εκκλησίας; Ο Αγ. Νικόδημος τί θα έλεγε σήμερα; Στην εποχή του σε καιρούς πανδημίας, άνοιγε Εκκλησίες, έκανε λιτανείες, καλούσε σε μετάνοια, νηστεία και μετοχή στη Θεία Λατρεία. Και σε τί νόσο!! Τί έκανε η Σύνοδος αυτό το διάστημα; Μιμήθηκε τον Αγ. Νικόδημο ή προτίμησε την κοσμική δόξα, το χρήμα και το πολιτικό συμφέρον;
Στο Προκόπι στην Εύβοια, έκαναν τη λιτανεία (παρανόμως κατά τη Σύνοδο) του Αγ. Ιωάννου του Ρώσου, για την απειλή της πυρκαγιάς, και είδατε τί έγινε.
Γιατί για την πανδημία δεν έπραξε αυτά που έμαθε από τους Αγίους Πατέρες μας; Πόσοι άνθρωποι θα ζούσαν; Πόσο λιγότερο θα ήταν το κακό (αν ήταν κιόλας); Ποιόν βαραίνουν όλοι οι νεκροί που θα γλίτωναν τη ζωή τους; Γιατί αυτό θα συνέβαινε, και το ξέρετε καλά. Έχετε εμπειρία Αγίων και το ξέρετε καλά. Γιατί δεν καλέσατε σε μετάνοια, νηστεία, γονυκλισίες και Θεία Λατρεία; Μήπως για τις αμαρτίες μας και την έπαρσή μας δεν ήρθε η πανδημία;!
Αλλά καλλιεργείτε και το διχασμό, που είναι το τελειωτικό χτύπημα; Ποιός ιερός κανόνας ισχύει εδώ;
Καταπατούνται όλες οι ελευθερίες και τα αγαθά και αντί η διοικούσα Εκκλησία να είναι μπροστά την υπεράσπισή τους, τρώει και πίνει με αυτούς που τα καταπατούν, όπως και με τον Ηρώδη οι Δεσπότες της εποχής έκαναν σε εκείνα τα γενέθλια που αποκεφάλισαν τον Πρόδρομο.
Ποτέ δεν είναι αργά. Σας ομιλούμε σαν υιοί προς τον πατέρα τους!

Ανώνυμος είπε...

Βεβαίως όταν γνωρίζεις ότι είσαι μολυσμένος και κυκλοφορείς, έχεις ευθύνη,δεν χρειάζεται πολύ σκέψη να το καταλάβει κανείς! Επίσης ένας τρόπος προστασίας πιθανόν να είναι και το εμβόλιο, αλλά και αυτός που έχει κάνει το εμβόλιο μπορεί να μεταδίδει τον ιό έχοντας και αυτός ευθύνη! Οπότε άπαντες αποστάσεις και μάσκες.

Ανώνυμος είπε...

Οι μητροπολίτες λένε ότι το εμβόλιο δεν είναι θέμα πνευματικό, όμως κάντε το το εμβόλιο.... κατά τα άλλα είναι ιατρικό...

Ανώνυμος είπε...




Οι ιερείς οφείλουν να υπακοή στους Επισκόπους τους, σε ο,τι έχει σχέση με το πνευματικό έργο της ενορίας τους

Ανώνυμος είπε...

https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/45341-orismena-erotimata-pros-ton-mitropoliti-nafpaktou-ierotheo
Ουσιώδης αντίλογος.

Ανώνυμος είπε...

Άγιοι αρχιερείς μην διχάζεται τούς ανθρώπους ,με το αμφιλεγόμενο ζήτημα τού εμβολιασμού.