Η Εκκλησία αποτελεί ένα μεγάλο
Σώμα, το Σώμα του Χριστού…
Και όπως κάθε Σώμα υπακούει σε κάποιος κανόνες, είτε αυτοί είναι κανόνες της φύσης, είτε είναι κανόνες του κράτους, έτσι και αυτό το Σώμα υπακούει σε ορισμένους Κανόνες για την ομαλή και υγιή λειτουργία Του. Αυτό τον ρόλο έχει και το «Πηδάλιον», ένα βιβλίο γραμμένο από τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη και τον Ιερομόναχο Αγάπιο, που αποτελεί συλλογή συνοδικών κανόνων με σκοπό αυτή την σωστική λειτουργία.
Φυσικά και δεν είναι δυνατόν να
γίνουμε «μηχανήματα», να ακολουθούμε μόνο τύπους και κανόνες σαν να είμαστε
αυτοματοποιημένοι. Γνωρίζοντας, όμως, πώς οι Κανόνες αυτοί επιτελούν
σωτηριολογικό και καθαγιαστικό έργο, οφείλουμε σεβασμό και υπακοή σε αυτούς,
και, κατ’ επέκταση στους Πατέρες της Εκκλησίας, των οποίων η Θεολογία και η
εμπειρία κοσμεί το εν λόγω βιβλίο αλλά και ολόκληρο το Σώμα του ζώντος Χριστού.
Με τον Ιερομόναχο Αντίπα,
γέροντα του Ιερού Ιβηριτικού Κελλίου Αγίας Άννης Καρυών Αγίου Όρους
Το βίντεο πλαισιώνει το Ιδιόμελο
των Αίνων της Κυριακής της Τυρινής «Τό στάδιον τῶν ἀρετῶν…» σε ἦχο πλ. α’
Ψάλλει ο Άρχων Πρωτοψάλτης της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Παναγιώτης Νεοχωρίτης
7 σχόλια:
Η καμπάνα κτυπά για πολλούς από τον Γερ. Αντίπα. Όμως αυτούς που ενδιαφέρει είναι ΚΟΥΦΟΙ. Μόνο να λένε στους άλλους ξέρουν και όχι στον εαυτό τους τα στραβά τους.
Αυτή τη συνέντευξη πρέπει να την ακούσει κάθε συνειδητός χριστιανός. Βάζει στην θέση τους πολλούς, που μας μιλάνε και μας φοβερίζουν με τους Κανόνες του Πηδαλίου, ενώ σαν και εμάς είναι μεγάλοι παραβάτες των ιερών Κανόνων. Σας θερμοπαρακαλώ, σας ικετεύω κ. Ιστολόγε να την βάλεις επί μεγάλο χρονικό διάστημα σε περίοπτη θέση, για να ανοίξουν τα μάτια της ψυχής μας και να δούμε, ότι αυτοί που το παίζουν Γέροντες και γράφουν εναντία στην Εκκλησία και κατεβαίνουν με πλακάτ σε πορείες με τα άβουλα πνευματικά τους μειράκια, προσπαθώντας να την διορθώσουν είναι ιερείς της παρανομίας, που δεν βλέπουν το καδρόνι στα μάτια τους και κοιτάζουν την σκλήθρα των άλλων. Δεν θέλουμε άλλους αυτόκλητους σωτήρες μας φτάνει ο καθάριος λόγος της Εκκλησίας δηλαδή της Συνόδου.
Δεν τα γνώριζα όλα τούτα δεν πρέπει να τον λένε Αντίπα αλλά Χρυσόστομο. Τι έχουν να που οι αγωνιστές του γλυκού νερού πρωτοπρεσβύτεροι Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πάτρας με τα όσα έγραφαν τόσα και τόσα χρόνια;;;;; Να το κλείσουν το στώμα τους.
Ο Πνευματικός μου με συμβούλευε μην το διαβάσεις το Πηδάλιο δεν είναι για εσένα. Τώρα κατανοώ την συμβουλή του. Είχα διαβάσει ότι ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος είχε πει ότι τους κανόνες τους χρησιμοποιούν ως κανόνια εναντίο των άλλων πολλοί από αυτούς που κάνουν αναφορά σε αυτό. Να μετανοήσουν κληρικοί που παίρνουν τον κόσμο στο λαιμό τους και δεν τους σώζουν με το πετραχήλι τους. Οι δε Αρχιερείς να σταματήσουν την ανοχή και να απαγορεύσουνε να γράφουν δημόσια ιερείς τους ή να διδάσκουν ψευτιές. Όλοι μας θα δώσουμε λόγο στον Θεό.
Σε όσα άκουσα θυμήθηκα ότι κάποια μέρα με την μητέρα μου μια Τετάρτη ή Παρασκευή πήγαμε στο σπίτι του εξαδέλφου της ιερέα που έβαλε στα παιδιά του να φάμε ψάρια τηγανιτά. Η μητέρα μου του είπε ξάδελφε σήμερα είναι νηστεία και αυτός της απάντησε δεν θα τα αφήσω εγώ τα παιδιά μου να πεθάνουν το τι έτρωγε ο ίδιος δεν γνωρίζω. Ο ιερέας αυτός ήταν στον κόσμο παραδοσιακός και μιλούσε υπερμαχώντας για την ορθοδοξία τους κανόνες και την νηστεία διότι είχε το τάλαντο του λόγου τότε που λίγοι ιερείς είχαν πτυχία. Ήταν βέβαια καλή ψυχή και πάντα με συμβούλευε με καλά λόγια. Ο Θεός ας τον αναπαύσει.
Τα περισσότερα θέματα που επικεντρώνεται ο π. Αντίπας έχουν μεγαλύτερη σχέση με την Χρηστοήθεια, δηλαδή με τον τρόπο ζωής των Χριστιανών, Κληρικών και λαικών, και με τις συνήθειες, που έχουν επικρατήσει στην καθημερινότητα είτε εγγάμων είτε μοναχών.
Θα θέλαμε την γνώμη του όσον αφορά σοβαρότερα θέματα παράβασης Ιερών κανόνων, όπως είναι οι Συμπροσευχές Κληρικών με Σχισματικούς και Αιρετικούς, η είσοδος σε ευκτήριους οίκους Ετεροδόξων, η παρουσία ετεροδόξων σε τελετές Ορθοδόξων (Επιταφίους, Μνήμες Αγίων), κλπ.
Νομίζω ότι αυτά τα θέματα σκανδαλίζουν περισσότερο τους Ορθόδοξους πιστούς, από έναν Ιερέα που χορεύει παραδοσιακό χορό στην πανήγυρη του χωριού του ή σε ένα γάμο.
Από αυτή την άποψη, ο π. Αντίπας δέν έθιξε καίρια ζητήματα, αλλά δευτερεύοντα.
Όλοι είμαστε παραβάτες των ιερών κανόνων της εκκλησίας. Συμφωνώ με τον γέροντα. Οι κανόνες της εκκλησίας δεν πρέπει να παραβιαζονται από κανένα. Όμως δεν είμαστε όλοι το ίδιο. Σύμφωνα με την διδασκαλία της εκκλησίας και τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη η εκκλησία πορεύεται με την ακρίβεια και με την οικονομία ως προς το θέμα των ιερών κανόνων. Όμως υπάρχουν κανόνες της εκκλησίας που δεν σηκώνουν καμία οικονομία, όπως π.χ οι κανόνες που έχουν σχέση με τα αμαρτήματα που κωλύουν την ιερωσύνη. Κανένας λαϊκός με κωλύματα ιεροσύνης δεν πρέπει να γίνεται κληρικός και να βρίσκεται ενώπιον του ιερού θυσιαστηρίου. Δεύτερον, όταν γίνεται οικονομία σε κάποιους ιερούς κανόνες πρέπει να γίνεται για πάρα πολύ σοβαρούς λόγους και στην συνέχεια να επιστρέφουμε στην ακρίβεια και τρίτον, αυτοί που κάνουν την οικονομία (επίσκοποι, σύνοδοι, κ.λ.π) πρέπει σύμφωνα με την διδασκαλία της εκκλησίας να βρίσκονται τουλάχιστον στο στάδιο του φωτισμού. Επίσης ο γέροντας αναφέρει συγκεκριμένους κανόνες. Γιατί δεν μιλάει και για άλλους κανόνες που παραβιάζονται συστηματικά στις ημέρες μας; Γιατί δεν μιλάει για τους κανόνες που αφορούν τις σχέσεις μας με τους αιρετικούς και σχισματικούς; Γιατί δεν μιλάει για τους κανόνες που αφορούν τις συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους οι οποίοι τιμωρούν τους παραβάτες κληρικούς και επισκόπους με καθαίρεση και τους λαϊκούς με μικρό αφορισμό; Γιατί δεν μιλάει για το καρκίνωμα που λέγεται μεταθετό των επισκόπων όπου οι παραβάτες του τιμωρούνται με ισόβια ακοινωνησία (ούτε στην επιθανάτια κλίνη δεν επιτρέπεται να κοινωνήσει επίσκοπος που αφήνει την μητρόπολή του για άλλη σύμφωνα με τους ιερούς κανόνες, γιατί το κάνει για λόγους φιλαργυρίας και κενοδοξίας); Γιατί δεν μιλάει για τις χειροτονίες αναξίων κληρικών με κωλύματα ιεροσύνης; Τώρα οι κανόνες που αφορούν τα επίτιμα του πνευματικού στον μετανοούντα αμαρτωλό άνθρωπο είναι στην διάκριση του πνευματικού. Ο Άγιος Παΐσιος έλεγε να μην χρησιμοποιούνται οι κανόνες ως κανόνια ενάντια στους ανθρώπους. Ο 102ος κανόνας της πενθέκτης οικουμενικής συνόδου επίσης αναφέρεται στην μετάνοια του αμαρτωλού και στην διάκριση του πνευματικού ώστε να χρησιμοποιήσει με περισσότερη επιείκεια τα επιτίμια των οικουμενικών συνόδων και των Αγίων πατέρων. Ας αγωνιστούμε όλοι ώστε να μην παραβιάζουμε τους ιερούς κανόνες.
Δημοσίευση σχολίου