Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023

Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος μιλάει στα «ΠΡΟΣΩΠΑ» για το σύγχρονο ρόλο της Εκκλησίας, την Πολιτική, τις νέες ταυτότητες και την τεχνητή νοημοσύνη

Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος μιλάει στα «ΠΡΟΣΩΠΑ» για το σύγχρονο ρόλο της Εκκλησίας, την Πολιτική, τις νέες ταυτότητες και την τεχνητή νοημοσύνη

«Η Εκκλησία πρέπει να δίνει ελπίδα σε κάθε άνθρωπο, χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς φυλετικούς, χρώματος, κοινωνικής, οικονομικής θέσης ή θρησκείας» υπογραμμίζει σε αποκλειστική συνέντευξή του στα «Π» και τον Πέτρο Πετρόπουλο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας και Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ.κ. Χρυσόστομος.
Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας διακρίνεται για το πλούσιο φιλανθρωπικό έργο που έχει επιτελέσει στη Μητρόπολή του, ενώ ανήκει στους ιεράρχες που έχουν το θάρρος της γνώμης τους, πηγαίνοντας κάποιες φορές ακόμη και κόντρα στο ρεύμα. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μιλάει για το ρόλο της Εκκλησίας στις μέρες μας απέναντι στα προβλήματα των πολιτών και απαντάει στο ερώτημα για το αν η Εκκλησία πολιτεύεται ή όχι.
Ακόμη, αναφορικά με τις νέες ταυτότητες ξεκαθαρίζει ότι  «δεν είναι θέμα ούτε θεολογικό, ούτε εκκλησιαστικό. Αποτελεί ένα νέο δημόσιο έγγραφο και τίποτε άλλο. Όλα τα διαθρυλούμενα από διάφορες ομάδες παρεκκλησιαστικές ή πολιτικές εξυπηρετούν αλλότριους σκοπούς, στους οποίους τα εκκλησιαστικά πρόσωπα πρέπει να μείνουν μακράν».


Τέλος, μιλώντας για την τεχνητή νοημοσύνη και το ενδεχόμενο να μπορέσει τελικά να αναπαράξει τις γνωστικές λειτουργίες του ανθρώπου, κάνει λόγο για αρκετά ανησυχητική εξέλιξη εφόσον επιτευχθεί , αφού κινδυνεύει η κοινωνία, κυρίως από την αντικατάσταση «εργατικών» χεριών και υποκατάσταση του ανθρωπίνου δυναμικού».
Ακολουθεί η συνέντευξη και ένα σύντομο Βιογραφικό του Μητροπολίτη Μεσσηνίας.

- Σεβασμιώτατε, είστε ένας ιεράρχης που έχει να επιδείξει σημαντικό φιλανθρωπικό έργο στη Μεσσηνία. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα έχετε ταχθεί υπέρ της βοήθειας προς κάθε άνθρωπο που έχει ανάγκη, ανεξάρτητα από θρησκεία, φυλή και χρώμα, συμπεριλαμβανομένων των προσφύγων και μεταναστών που πριν από μερικούς μήνες κατέληξαν στα παράλια της Μητρόπολής σας. Πως αντιμετώπισε η τοπική κοινωνία τη στάση σας, υπήρξαν αντίθετες φωνές;

Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι υποχρεωμένη να ανταποκρίνεται σε κάθε άνθρωπο, ο οποίος ζητά την βοήθεια της, χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς φυλετικούς, χρώματος, κοινωνικής, οικονομικής θέσης ή θρησκείας. Σ’ αυτήν την ανταπόκριση σέβεται την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου και προσφέρει φιλάνθρωπα και ανθρωπιστικά κάθε βοήθεια χωρίς να «διαφημίζει» ή να διατυμπανίζει το έργο της.

Η τοπική κοινωνία ανταποκρίνεται άριστα, μαζικά και αποτελεσματικά σε κάθε είδους προβλήματα που εμφανίζονται στην πόλη της Καλαμάτας και γενικότερα στον ευρύτερο χώρο της Μεσσηνίας και μάλιστα με πνεύμα συνεργασίας, αυτοθυσίας και εθελοντισμού. Στην ανταπόκριση αυτή συμμετέχουν ενεργά όλες οι κοινωνικές δομές του τόπου δημόσιες και ιδιωτικές.

- Οι πολίτες αντιμετωπίζουν δεκάδες προβλήματα στην καθημερινότητά τους, όπως την οικονομική κρίση και την ακρίβεια, την κλιματική κρίση και τις φυσικές καταστροφές, την αυξανόμενη βία και τη νεανική παραβατικότητα, την κρίση στις διαπροσωπικές σχέσεις, την αμφισβήτηση των θεσμών κ.α. Ποιος θα πρέπει να είναι ο ρόλος της Εκκλησίας στις μέρες μας; Τι λέτε στους πιστούς και γενικά στους ανθρώπους που ζητούν τη συμβουλή ή και τη βοήθειά σας;

Η Εκκλησία πρέπει με τον λόγο Της, την στάση Της και τις δράσεις Της να δίνει και να μεταλαμπαδεύει το πνεύμα της ελπίδας. Καλούμεθα να υποστηρίζουμε και να ενδυναμώνουμε τους συνανθρώπους μας, ώστε με πνεύμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας να συμπαραστέκεται ο ένας στον άλλον, γιατί μόνο έτσι το βάρος γίνεται ελαφρύτερο, όταν επιμερίζεται σε πολλούς ώμους. Η Εκκλησία πρέπει να δίνει ελπίδα και να ενισχύει το κάθε δοκιμαζόμενο άνθρωπο. Να μην τον αφήνει μόνον αλλά να του συμπαραστέκεται ενισχυτικά σεβόμενη την ελευθερία του.

- Ποια είναι η θέση σας σχετικά με τις αντιδράσεις μιας μερίδας των πολιτών κατά των νέων ταυτοτήτων αλλά και για τις παλαιότερες αντιδράσεις που υπήρξαν κατά της υποχρεωτικότητας των εμβολίων, η οποία είχε θεσπιστεί το προηγούμενο χρονικό διάστημα λόγω της πανδημίας;  

Το θέμα των νέων ταυτοτήτων δεν είναι θέμα ούτε θεολογικό, ούτε εκκλησιαστικό. Αποτελεί ένα νέο δημόσιο έγγραφο και τίποτε άλλο. Όλα τα διαθρυλούμενα από διάφορες ομάδες παρεκκλησιαστικές ή πολιτικές εξυπηρετούν αλλότριους σκοπούς, στους οποίους τα εκκλησιαστικά πρόσωπα πρέπει να μείνουν μακράν. Τον κόσμο μπορείς να τον ποδηγετήσεις εύκολα με μεταφυσικές και θρησκοληπτικές αντιλήψεις και να τον κάνεις φερέφωνο των απόψεων σου, όμως αυτή η μέθοδος είναι πρόσκαιρη και εφήμερη και ποτέ δεν αντέχει στην «αλήθεια των πραγμάτων».

 -  Στις πρόσφατες εκλογές του Ιουνίου μπήκε στη Βουλή ένα πολιτικό κόμμα με εμφανείς καταβολές στον εκκλησιαστικό χώρο, έστω και ανεπίσημα. Τελικά η Εκκλησία  πολιτεύεται ή όχι;

Η Εκκλησία στον χώρο τής πολιτικής και των κομμάτων δεν έχει καμία θέση και δεν πρέπει να έχει. Όποτε αναμίχθηκε ζημιώθηκε ή ίδια. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να τοποθετείται σε ζητήματα τα οποία αφορούν τον ηθικό και κοινωνικό προσανατολισμό των πιστών της ή όταν κοσμικές αποφάσεις τείνουν να αλλοιώσουν την ταυτότητά Της.

- Στον τομέα της  τεχνητής νοημοσύνης έχει υπάρξει μεγάλη επιστημονική πρόοδος ενώ έχει ανοίξει για τα καλά και η κουβέντα για το εάν μπορεί να επηρεάσει καταλυτικά καθημερινές ή άλλες λειτουργίες της ζωής μας. Θεωρείτε ότι η ανθρωπότητα μπορεί να βγει κερδισμένη από μια μηχανή που τελικά επιχειρεί να αναπαράγει τις γνωστικές λειτουργίες ενός ανθρώπου; Ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν;

Δυστυχώς μέσα από τους αλγόριθμους προσπαθούν να «δημιουργήσουν» ένα νέο μηχανιστικό μοντέλο, το οποίο ονομάζω «τεχνάνθρωπο» ή ρομπότ. Η εξέλιξη αυτή εάν επιτευχθεί είναι αρκετά ανησυχητική, αφού κινδυνεύει η κοινωνία κυρίως από την αντικατάσταση «εργατικών» χεριών και υποκατάσταση του ανθρωπίνου δυναμικού. Βέβαια η οποιαδήποτε γνώση για αυτό που ονομάζεται «τεχνητή νοημοσύνη» είναι ακόμη σε επίπεδο «εφηβικό» ή και «εμβρυακό» γι’ αυτό και η εξαγωγή συμπερασμάτων για τα ανθρωπολογικά ζητήματα είναι ακόμα terra incognita.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

O Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος (κατά κόσμον Γεώργιος Σαββάτος) γεννήθηκε στο Περιστέρι Αττικής το 1961. Είναι πτυχιούχος της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών (1980-1983) και της Θεολογικής Σχολής Αθηνών (1983-1987). Έλαβε Master στην Πατερική Θεολογία και στην Οικουμενική Κίνηση το 1990 και το 1995 αναγορεύθηκε Διδάκτορας Θεολογίας. Σήμερα είναι Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Διακόνησε ως εφημέριος και τακτικός Ιεροκήρυκας στην Ι. Μ. Περιστερίου και στην Ι. Αρχιεπισκοπή Αθηνών (1988-2007) και εκπροσώπησε την Εκκλησία της Ελλάδος σε Διορθόδοξες Συνδιασκέψεις και Συνέδρια. Μιλάει Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Μεσσηνίας στις 18 Μαρτίου 2007.

Δείτε ΕΔΩ το πλήρες Βιογραφικό του.

1 σχόλιο:

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Διάβασα μεταξύ των άλλων και πολύ ωραίων στη συνέντευξη του Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομου για τις ταυτότητες κλπ. «Όλα τα διαθρυλούμενα από διάφορες ομάδες παρεκκλησιαστικές …». Γιατί πάλι στόχος οι «Χριστιανικές Οργανώσεις»; Όντας 26 χρόνια πιο μεγάλος τις πρόλαβα στο πανελλήνιο φόρτε τους-«Ζωή». Η όλη διδαχή, ας πούμε έτσι, είχε πνεύμα-χαρακτήρα συντηρητικό, αλλά είχε και σύνεση και διάκριση σε γραμμή. «Ου μη φάγω κρέα εις τον αιώνα ίνα μη τον αδελφόν μου σκανδαλίσω»-1Κο.8,12. Στο μέτρο βέβαια του ανθρώπινα δυνατού, ήγουν όχι πάντα επιτυχώς. Αλλά ! Από τη δεκαετία του 1960 ως σήμερα, εξήντα τόσα χρόνια της περιβόητης «Στροφής στην Ορθοδοξία», λίγοι κληρικοί τε, και λίγοι άμβωνες, ή λίγοι Γεροντάδες παραμυθιάζουν το πλήρωμα; Που σε μεγάλο αριθμό άλλα ακούει, άλλα καταλαβαίνει, και Κύριος οίδε, τι διαφορετικό πράττει ! Ευτυχώς, «άβυσσος ανεξιχνίαστη η ευσπλαχνία Του» ! Και τι γίνεται τώρα που αποκαλύπτεται από πού και πώς πέρασαν στην Ορθοδοξία αυτά τα παραμύθια; Αθανάσιος Κοτταδάκης