Δὲν ὑπάρχει προσευχή –ἀληθινὴ προσευχὴ ἐννοῶ– χωρὶς ἀποτέλεσμα. Καμμία! Πρῶτα - πρῶτα, ὅπως εἴπαμε νὰ ἐξηγούμεθα, δὲν ἐννοοῦμε τὶς θεομπαιξίες. Ἄλλο πρᾶγμα προσευχὴ ἄνευ ἐπιγνώσεως, καὶ ἄλλο προσευχὴ ἄνευ εὐλαβείας. Δὲν ὑπάρχει, λοιπόν, εἰλικρινὴς προσευχὴ χωρὶς ἀποτέλεσμα. Ὅμως, εἰς τὴν προσευχήν, ὑπάρχουν δύο εἴδη ἀποτελεσμάτων: Ἡ προσευχή, κύριοι, δὲν εἶναι διαταγὴ πρὸς ὑπογραφὴν ἀπὸ τὸν Θεόν. Δὲν λέμε εἰς τὸν Θεόν, βάλε σὲ παρακαλῶ ἐδῶ μία... ὑπογραφούλα! Ἡ προσευχὴ εἶναι ἀνάθεσις τοῦ θέματος εἰς τὸν Θεόν. Ἡ προσευχὴ δὲν κάνει τὸν ἄνθρωπον Θεόν. Ἀλλὰ ἡ προσευχὴ κάνει τὸ θέμα θεῖον. Ἐγὼ ἐκ τῆς πείρας μου ξέρω νὰ πῶ ὅτι δὲν ὑπάρχει προσευχὴ χωρὶς ἀποτέλεσμα.
Δὲν φέρνει ἴσως τὸ ἀποτέλεσμα ποὺ θέλομε. Ἀλλὰ ἀποτέλεσμα φέρνει. Αὐτὸ ἀποδεικνύεται; Ὄχι. Εἶναι θέμα πίστεως.Αλέξανδρος Τσιριντάνης
3 σχόλια:
Οι άγιοι βεβαιώνουν το αντίθετο.
Μπορεί να είναι ειλικρινής η προσευχή, χωρίς όμως να ωφελεί η πραγμάτωσή τους τον πιστό και ο Θεός δεν ανταποκρίνεται. Μπορεί η ειλικρινής προσευχή να οδηγήσει σταδιακά ή ακαριαία στην εγωπάθεια κι έτσι ο Θεός προφυλάσσει αρνούμενος το αίτημα. Μπορεί να μην έχει έλθει "το πλήρωμα του χρονου", γι αυτό μένει αναπάντητη η ειλικρινής προσευχή.
Απλοϊκή θεολογικά η προσέγγιση Τσιριντάνη.
Η προσευχή είναι επικοινωνία, πίστη, εμπιστοσύνη και υπομονή.
Η προσευχή είναι επικοινωνία, πίστη, εμπιστοσύνη και υπομονή.
Δημοσίευση σχολίου