Είναι γεγονός πως το τελευταίο διάστημα συνέβη εκ μέρους μου μια
“υπερβολή” στον χώρο της διαδικτυακής αρθρογραφίας πάνω σε θεολογικά ζητήματα.
Δεν ήταν εξαρχής οι προθέσεις μου αυτές, φυσικά, αλλά κατά κάποιον τρόπο
παρασύρθηκα από τις “προκλήσεις” γύρω μου πάνω σε θέματα αυτού του είδους. Θα
μου ήταν πανεύκολο – ή πιο εύκολο - να κάμω τα στραβά μάτια και να κλείσω τα
αφτιά μου, αλλά δεν σου πάει η καρδιά, ειδικά σαν βλέπεις τόση θεολογική
αυθαιρεσία στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα μιας κατά παράδοσιν ευλαβούς και
ορθόδοξης χριστιανικής κοινωνίας.
Η συχνότητα των γραφομένων εύκολα μπορεί να παραπέμψει κάποιον στον χώρο του εγωισμού, της εμμονής ή και της γραφικότητας. Ωστόσο, θέλησα να υπερβώ τον σκόπελο τέτοιων ανασταλτικών λογισμών και να προκρίνω την υπεράσπιση της ορθόδοξης ακρίβειας, και τούτο όχι εκ προσωπικής αγιότητας ή θεολογικής επάρκειας, αλλά μέσα από τη φαρέτρα μιας δισχιλιετούς εκκλησιαστικής παράδοσης, Βιβλικής και Πατερικής.
Θυμάμαι μια πολύ ευχάριστη και διδακτική ανάμνηση από μια συνάντηση στα φοιτητικά μου χρόνια με τον όσιο Παΐσιο στη Δάφνη του Αγίου Όρους. Με ρώτησε αν έχω εγωισμό και στην καταφατική μου απάντηση δεν με μάλωσε, αλλά με συμβούλευσε “να έχω τον καλό εγωισμό”. Αυτόν θεωρώ ότι πρέπει να προτάσσει όποιος μπορεί στις μέρες μας υπέρ των βαλλόμενων πανταχόθεν ιερών και οσίων της φυλής μας, πόσο δε μάλλον της Ορθοδοξίας μας.
Και αυτό κατά τη γνώμη μου πρέπει να χαρακτηρίζει, κατά προτεραιότητα μάλιστα, τον θεολόγο της εποχής. Έχει χρέος – πάλι κατά τον ίδιο αγιορείτη όσιο – να παρεμβαίνει σε όλα τα θέματα της επικαιρότητας και να βοηθάει (εντός της Εκκλησίας εξάπαντος) στην καθαίρεση των δαιμονικών επιδρομών και του γενικότερου κακού.Βλέπω με πόνο, λοιπόν, εδώ και αρκετό καιρό να νοθεύεται η ορθόδοξη
διδασκαλία μας ακόμη και από προβεβλημένους θεολόγους, ακόμη και κληρικούς. Η
παρέμβαση μου οφείλει να είναι – όπως και κάθε σχετική – διαλογική και εν
ταπεινώσει: απλά δηλαδή να προβάλλεται η ορθόδοξη αλήθεια και η κατά το δυνατόν
ακρίβεια της πίστης και των δογμάτων της Εκκλησίας. Η έκπληξη και η στενοχώρια
αυξάνει, όταν διαπιστώνεται πως τα γενόμενα ατοπήματα δεν είναι τόσο καρπός
άγνοιας ή απροσεξίας, όσο εσκεμμένες και βαθύτερες επιλογές. Και αυτό
αποδεικνύεται στα πράγματα, όταν στην πορεία βλέπεις είτε αντεπιθέσεις επί προσωπικού
είτε ένοχη σιωπή και εμμονή σε περίεργες έως αιρετικές θέσεις…
Η αντιπαράθεση πρέπει να είναι αδελφική και αντικειμενική, με
επιχειρήματα δηλαδή. Θεωρώ προσωπικά πως στις τοποθετήσεις μου δεν ξέφυγα σε
μεγάλο βαθμό από το πλαίσιο αυτό. Στις επί προσωπικού αντεπιθέσεις που δέχτηκα
μπορεί να φανεί και μια τάση αυτοπροστασίας, έστω και με στίγματα εγωισμού,
ωστόσο στο κέντρο των άρθρων παραμένει πάντοτε η εκζήτηση της ουσίας και της
αληθείας.
Ο ένας λέει ότι στη θεία Κοινωνία δεν έχουμε πραγματική μεταβολή. Ο
άλλος, αν και χρόνια ασχολούμενος με την ερμηνεία της Κ.Δ. ειρωνεύεται όσους
πιστεύουν πως ο τελευταίος αντίχριστος θα είναι συγκεκριμένο ιστορικό πρόσωπο –
ανώτερος δηλαδή ενός Ιωάννου Δαμασκηνού και Ιουστίνου Πόποβιτς... Άλλος πάλι
“ταπεινοφρονών” αποσύρεται από τον θεολογικό διάλογο, γνωρίζοντας κατά βάθος
πως η συνέχεια θα τον εξέθετε. Έτερος θεολόγος, μεγαλόσχημος μάλιστα,
ενοχλείται από τη λέξη πρόσωπο και υπόσταση για τον άνθρωπο, παραθεωρώντας μια
απίστευτα τεράστια σχετική Πατερική γραμματεία που έρχεται σε αντίθεση με τις
προσωπικές του απόψεις. Έτερος “καππαδόκης” γράφει ότι συμφωνεί με τον Νεστόριο
και πως τάχα μου ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός έχει άδικο. Έλεος! Μπορείς ή και
πρέπει να σιωπήσεις, ειδικά όταν βλέπεις όχι απλά να μην ελέγχονται όλες αυτές
οι θεολογικές αθυροστομίες, αλλά και οι φορείς τους να τιμώνται πολυεπιπέδως
από την επίσημη Εκκλησία και την ευρύτερη κοινωνία;
Δεν χωράει καμία μαγική νοοτροπία ή ειδωλολατρική τάση στον χώρο της
Εκκλησίας. Το ράσο ή οι πανεπιστημιακές σπουδές δεν χορηγούν σε κανέναν το
εχέγγυο του θεολογικού αλαθήτου και της νεοπατερικής αυθεντίας. Όλοι κρινόμαστε
και όλοι διακονούμε μέσα στην Εκκλησία. Κριτήριο μαναδικό και αμετακίνητο ο
Χριστός και η παράδοση των Αποστόλων και των αγίων Πατέρων. Τώρα τι οίστρος μεταπατερικότητας
μάς έχει καταλάβει στις μέρες μας, όχι απλά δεν είναι εύκολα κατανοητό, αλλά
κυρίως ούτε αποδεκτό για τον γράφοντα. Και στην τελική, ο ακατήχητος σε πολλά
λαός του Θεού μαθαίνει, έστω και μέσα από εμπόλεμες αντιπαραθέσεις, τα περί της
πίστεώς του. Και αυτό δεν είναι οπωσδήποτε αμελητέο γεγονός. Το πιο σημαντικό
μάλιστα: δίνεται η ευκαιρία στους πλανωμένους να αναθεωρήσουν. Λίγο είναι αυτό;
Εν κατακλείδι επομένως: όσοι μπορούν και αισθάνονται έτοιμοι και
σχετικά επαρκείς γύρω από τόσο σοβαρά θεολογικά και εκκλησιολογικά ζητήματα, ας
τολμούν να γράφουν και να εκτίθενται. Ο αγώνας είναι καλός και ωραίος, όταν
μάλιστα γίνεται για τον Θεό και υπό την ευλογία Του. Και αυτήν την ευλογία έχει
όποιος απλά ακολουθεί την Παράδοση των Πατέρων και δεν προτάσσει τις δικές του
ιδέες. Και εντός της Εκκλησίας πάντοτε. Όχι από σχισματικά μετερίζια
αποτειχισμένων άνευ ιεροκανονικών προϋποθέσεων...
Κ. Νούσης
Λάρισα, 14/10/2023
48 σχόλια:
Στον μεταξύ των ορθοδόξων διάλογος, δε χωρούν έχθρες και εγωισμοι. Μόνο προβληματισμός προς χάρη της σωτηρίας. Επειδή γνωρίζω τον Κ. Νούση, μπορώ να βεβαίωση ολοκαρδιως, την αγνή του πίστη και τον πόνο ψυχής του για την αλήθεια. Την Αλήθεια που είναι ο Χριστός. Δεν έχει σχέση με φανατικούς, απλώς δεν αντέχει γύρω του την θεολογική αυθαιρεσία. Από μεγάλη αγάπη για την εκκλησία μας, παρεμβαίνει στην εκκλησιαστική επικαιρότητα.
Δεν σας γνωρίζω κ. Νούση.
Θέλει γερό στομάχι να έχεις στον εκκλησιαστικό χώρο για να εκφράσεις λόγο.
Αυτοί που πολεμούν είναι οι «φίλοι».
Αυτοί που ζητούν το «κεφάλι επί πίνακι» είναι οι «εν Χριστώ αδελφοί».
Αυτοί που διαβάλουν «οι κατέχοντες την αλήθεια;»
«Και αυτήν την ευλογία έχει όποιος απλά ακολουθεί την Παράδοση των Πατέρων και δεν προτάσσει τις δικές του ιδέες»
Ἀξιότιμε κ. καθηγητά,
μελέτησα τό παραπάνω κείμενό σας καί ὄχι μόνο χάρηκα ἀλλά μπορῶ νά πῶ πώς ἐνθουσιάστηκα.
Βλέπετε δέν διαβάζουμε συχνά τέτοιες δηλώσεις περί «υπεράσπιση της ορθόδοξης ακρίβειας».
Βέβαια δέν ἦταν αὐτό πού μᾶς χαροποίησε τόσο, ἄλλωστε ἕως τώρα κι ἄλλοι μιλᾶνε γιά τήν πίστη μας, γιά τήν Ἁγία μας Ὀρθοδοξία πλήν ὅμως ὄχι «μέσα από τη φαρέτρα μιας δισχιλιετούς εκκλησιαστικής παράδοσης, Βιβλικής και Πατερικής» ὅπως ἐσεῖς δηλώνετε.
Αὐτό πιστεύω θά φέρει καλά ἀποτελέσματα καί μέσα ἀπό καλοπροαίρετο διάλογο πολλοί θά εἴμαστε πού θά ὠφεληθοῦμε.
Κάπου διάβασα ὅτι ἡ πίστι πού διαθέτει ὁ καθένας μας εἶναι σάν τή φωτιά. Θέλει τακτικά ξυλαράκια γιά νά μήν σβήσει καί νά κρατηθεῖ ζωντανή.
Ἐλπίζουμε μέ τή δύναμη τοῦ Θεοῦ νά τό πετύχετε.
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.
Κ. Νούση, πολλά και διάφορα σας ενόχλησαν και οπως λετε δε πρέπει να σιωπά κάποιος και με ορθό τρόπο να βάζει τα πράγματα στη θέση τους...
Θα 'θελα να σας ρωτήσω, δεν έχετε ακούσει ορθόδοξους λαϊκούς, ιερείς(Μεταλληνος Γεώργιος) αλλά κι επίσκοπο (Ναυπάκτου Ιερόθεος) στηριζομενοι, λέει, στους αγίους να μας λενε ότι το αιώνιο πυρ της Κόλασης είναι Άκτιστο; ;
δλδ δίνουν υπόσταση στην κόλαση και δη θεϊκή;;!
Πιστεύετε Κ. Νούση σε Θεό που είναι η Κόλαση;;
Ελπίζω να απαντήσετε στην ένστασή μου είτε υιοθετώντας την είτε καταρρίπτοντάς την πλην όμως με ορθά επιχειρήματα..
Πέτρος
Και για να μη ψάχνετε αν δε το γνωρίζατε
https://www.impantokratoros.gr/A629D48D.el.aspx
http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/tributes/gewrgios_metallhnos/paradise_and_hell.htm
Πετρος
Η αγαπη του Θεού κολάζει λέει ο όσιος ισαακ ο Σύρος. Όντως πρόκειται για την άκτιστη ενέργεια που καίει τους αμαρτωλούς χωρίς να τους εξαφανίζει. Ο Θεός εννοείται πως δεν κολάζει κανένα. Εμείς μόνοι μας....
Οπότε έχουν δίκιο οι ως άνω θεολόγοι. Η αγάπη του Θεού κολάζει τους αμαρτωλούς, διότι δεν την αντέχουν. Δεν πρόκειται για κτιστό πυρ, όπως λένε οι ρωμαιοκαθολικοί. Είναι το άκτιστο πυρ της θεότητος. Η καυστική του ενέργεια όμως εδώ και όχι η φωτιστική και αγιαστική που προκαλεί ευφροσύνη
Ώστε αγαπητέ, ο Θεός σας είναι αυτοπροσώπως το πυρ της κόλασης δλδ η Κόλαση...
Κι εγώ περίμενα κάτι άλλο ή μια πιο, έτσι, σαφή τοποθέτηση υποστηριζόμενη κι απο καποια επιχειρήματα..
Και πώς εξηγείτε το ότι ο Θεός στην τελική Του Κρίση θα διώξει τους κατηραμένους μακριά Του, στο πυρ το αιώνιον;; τους διώχνει από Αυτόν και τους στέλνει σ'Αυτόν;;
Στέκουν αυτά;;
"πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ. "
Πετρος
Και μη προσπερνάτε και το "ητοιμασμένον"... γιατι έτσι εύκολα μας λέτε "Ο Θεός εννοείται πως δεν κολάζει κανένα. Εμείς μόνοι μας"...
Όποιος ετοιμάζει-σημαίνει κάτι άλλο το "ητοιμασμένον";;- κάτι για κάποιον δεν είναι και υπεύθυνος για ό,τι πάθει ο άλλος;;
Αλήθεια, επιδέχεται ετοιμασίας το Άκτιστο;;
Πέτρος
Δείτε και πώς προσεγγίζει το θέμα ο ιερός Χρυσόστομος
"Τοῖς δὲ ἐξ εὐωνύμων· «Πορεύεσθε ἀπ' ἐμοῦ
οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον, τὸ ἡτοιμασμένον», οὐκ ἔτι «ὑμῖν» ἀλλὰ «τῷ
διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ». Οὕτως οὐ δι' ἡμᾶς ἡ γέεννα γέγονεν, ἀλλὰ δι'
ἐκεῖνον καὶ τοὺς ἀγγέλους αὐτοῦ· ἡ " "Πρὸς Θεόδωρον ἐκπεσόντα καὶ περὶ μετανοίας λόγος αʹ
Ο Θεός έ_κ_α_ν_ε την γέενα, το αιώνιο πυρ δλδ, δεν είναι ή γέενα...
Πέτρος
Πολύ ορθές οι τοποθετήσεις του κυρίου Νούση!... ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!...
Πράγματι, αρκετοί ακαδημαϊκοί θεολόγοι -και όχι μόνο- για να φαίνονται προοδευτικοί και σύγχρονοι πέφτουν στην παγίδα της κοσμικής ερμηνευτικής και βάζουν τους Πατέρες στο περιθώριο ή τους επανερμηνεύουν με τρόπο στρεβλό και σίγουρα αντι-βιβλικό και αντι-πατερικό!!!...
Χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή στα θέματα της Ορθόδοξης Πίστης!...
ΔΙΟΓΕΝΗΣ_ΕΜ
@ Πετρο
το θεμα της κολασης σκανδαλιζει πολλους και αυτο γιατι πιο πολυ θελουν να σκανδαλιζονται παρα να μαθουν την αληθεια. και η αληθεια ειναι πως ο Θεος δεν ειναι μια αδιακριτη αγαπη. τοτε δεν θα ηταν αληθινη αγαπη. ειναι και δικαιοσυνη
η δικαιοσυνη επιβαλλει και την τιμωρια, την οποια φυσικα προκαλεσε ελευθερα ο ενοχος με τις πραξεις του. επισης, σκεψου να μην υπηρχε η κολαση/ πού θα πηγαιναν οσοι αρνουνται τον Θεο; στον παραδεισο μηπως; μα εκει θα ηταν χειροτερη κολαση για αυτους.
μιλας για υποσταση της κολασης και την ταυτιζεις με τον Θεο. δεν εχει υποσταση η κολαση, οπως ουτε το κακο. ειναι απλα η απουσια του φωτος, του Θεου. και εφοσον οι μονες υπαρκτες ειναι οι ακτιστες ενεργειες, αναγκααστικα τροπον τινα θα λειτουργησουν κολαστικα στους αρρωστους εκεινους που η Εκκλησια ονομαζει βαρια αμαρτωλους και αμετανοητους.
το πυρ ητοιμασται, εχει δηλαδη προκληθει απο τον διαβολο και οχι για τον διαβολο. η δοτικη με τετελεσμενο χρονο μαρτυρει ποιητικο αιτιο. αυτος δλδ ετιμασε την κολαση με τις επιλογες του/
επειτα, η κολαση ειναι το τελευταιο κατα τη γνωμη μου παιδαγωγικο μεσο για τη μετανοια των κολασμενων. φαινεται ομως πως ουτε αυτη θα τους οδηγησει σε μετανοια, αλλα σε περισσοτερη κολαση και βλασφημια κατα του θεου...
και κατι ακομα: το πώς ενεργει ο Θεος ή τι σχεδιαζει μάς ειναι αγνωστο. μπορει, ελεγε ο οσιος Πορφυριος, καποια μερα να τους σωσει ολους, ποιος θα του κανει ελεγχο;
εμεις ωστοσο δεν μπορουμε να το πουμε αυτο, διοτι μας απεκαλυφθη αιωνια κολαση. πιστεψε με, ο Θεος δεν θα μπορουσε να μιλησει για σωτηρια ολων, διοτι πολλοι θα το παρεξηγουσαν και θα κολαζονταν ευκολοτερα.
και ενα λεπτο στην κολαση ακομα, βιωνεται σαν αιωνιοτητα. τοσο τραγικη ειναι η καταασταση εκει. και ο Θεός προσπαθει να μας γλιτωσει απο αυτην με καθε τροπο, ακομη και με τη φοβέρα!
Αγαπητέ τα σημεία είναι λίγα και απλά
Το πυρ το αιώνιο έχει ταυτιστεί με την Κόλαση, ένα και το αυτό και δε νομίζω να αμφιβάλλει κάποιος.
Αν το πυρ είναι ακτιστο δλδ ειναι ο Θεός τότε κι η Κόλαση είναι ο Θεός.
Δε δίνω εγώ υπόσταση στην κόλαση αλλά οι θεολόγοι μας την ταυτίζουν με τον Θεό!
Και μονο αυτό είναι απίστευτο, στα όρια του αιρετικού θα ελεγα.
Απορώ με τη «μετάφρασή σας»
Δείτε τι γράφει ο Άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας στην ερμηνεία τού "κατά Ματθαίον", κεφ.25
«τους εξ ευωνύμων εις το πυρ εκπέμπει ο ητοίμασται τω διαβόλω»
και λίγο παρακάτω
«Όρα δε ότι ουχ ητοίμασεν ο θεος το πυρ τοις ανθρώποις ουδέ την κόλασιν εποίησε δι’ ημάς αλλά δια τον διάβολον»
Δε κάνει λάθος ο Άγιος…
Νομίζω πως είναι γνωστό τοις πάσι ότι και τη Βασιλεία την ετοίμασε ο Θεός προ καταβολής κόσμου αλλά και το πυρ της κόλασης.
Δε μπαίνει θέμα λοιπόν, έχετε λάθος στη μετάφραση.
Και ο ιερός Χρυσόστομος κάπου λέει ότι ο Θεός ετοίμασε το πυρ, αν θυμηθώ πού θα το καταθέσω. Εμένα μου αρκεί φυσικά το προηγούμενο χωρίον του ιερου Χρυσόστομου που κατεθεσα.
Για τα άλλα που λέτε για φοβέρες νομίζω πως δε στέκουν απλά και μόνο γιατί ό,τι λέει ο Κύριος είναι αλήθεια κι όχι παραμυθάκια για να τρομάζουν οι άνθρωποι.. αλλιώς μένουν παραθυράκια ανοιχτά απ'οπου βγαίνει η αξιοπιστία
Ευχαριστώ για τον διάλογο
Πέτρος
@Πέτρος@
Θα συμφωνήσω με τον κ. Νούση στο θέμα της Κολασης!...
Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση της Κόλασης είναι μυστήριο απερινόητο και χωράνε πολλά θεολογούμενα, γι΄αυτό και ορισμένοι Πατέρες (Νύσσης, Αυγουστίνος, Ισαακ ο Σύρος, Άγιος Μάξιμος...) φλερτάρουν και με την αποκατάσταση των πάντων(θεραπεία- λησμονιά του Κακού).
Το θέμα δεν κλείνει τόσο εύκολα... και θα βρεθούμε στα Έσχατα μπροστά σε μεγάλες εκπλήξεις...
Και μακάρι όλες οι ψυχές να γευτούν το Φως του Παραδείσου, όμως, το Φως του Χριστού θα τους ''καιει'', λόγω αμετανοησίας...Τώρα, τί θα συμβεί μετά τον κολασμό τους, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε!...
Άλλωστε, το ''Ο Θεός αγάπη εστί'', αφήνει πολλά περιθώρια για ''φιλάνθρωπες'' ερμηνείες...
Άλλα, λοιπόν, τα σχέδια -ερμηνείες των ανθρώπων και άλλα του ΘΕΟΥ!...
ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ ΚΑΙ Η ΛΥΣΗ ΘΑ ΔΟΘΕΙ ΣΤΑ ΕΣΧΑΤΑ!...
Ξεκόλλα "υιέ της βροντής"! Οι απαντήσεις του Κ. Νούση καλύπτουν πλήρως το ζήτημα της σωτηριολογιας. Εάν κάποιος δεν κατανοεί, είναι άλλο ζήτημα. Ένα λοιπόν μένει στον πολλαπλό σχολιαστή, να αποχωρήσει από τη συζήτηση: "και εμνήσθη ο Πέτρος του ρήματος... ότι πριν αλέκτορα φωνήσαι τρίς απαρνήση με· και εξελθών έξω έκλαυσε πικρώς".
Σχετικά με το 2ο σημείο και για να μη χάνουμε το χρόνο μας δείτε πώς μεταφράζεται το
"ἡτοίμασται" σε ένα πολύ γνωστό χωρίον:
Ματθ. 20,23 " καὶ λέγει αὐτοῖς· τὸ μὲν ποτήριόν μου πίεσθε, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι βαπτισθήσεσθε· τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου καὶ ἐξ εὐωνύμων μου οὐκ ἔστιν ἐμὸν δοῦναι, ἀλλ᾿ οἷς ἡτοίμασται ὑπὸ τοῦ πατρός μου."
Πέτρος
@ Πετρο
ο Θεος ειναι κολαση για τους κολασμενους. οχι φυσει κολαση! αυτο ειναι βλασφημια. ειναι φυσει αγαθος. δλδ τα κουκια που ειναι θανατηφορα για τους αλλεργικους σε αυτα ειναι κολαση απο τη φυση τους και δηλητηριωδη για ολους;
ο Θεος ειναι αγαθη φυσις και δεν ταυτιζεται με το κακο. αυτο λενε ολοι οι Πατερες. αν τωρα εσυ το παρερμηνευεις ή και καποιοι θεολογοι οπως λες, δικο σας προβλημα, παντως ουτε του Θεου ουτε της θεολογιας!
ο Θεος επιτρεπει την κολαση για τον διαβολο, την οποια ο τελευταιος ετοιμασε!ειναι δυνατο αυτος που θελει να σωθουν ολοι να ετοιμαζει κολασεις; μη γενοιτο!
η φοβερα ειναι ενα παιδαγωγικο μεσο και δεν καταργει την αληθεια του Ευαγγελιου.
απορω γιατι σας ειναι τοσο δυσκολο να καταλαβετε πως ο Θεος φαινεται κακος στην ιστορια και στην ιδια τη Γραφη (κυριως ΠΔ) οχι εξ εαυτου, αλλα εξ ημων. της αμαρτωλοτητος μας.
πρεπει να μαθουμε να ερμηνευουμε σωστα την αγια Γραφη και να μη σκανδαλιζομαστε απο δικες μας προληψεις και ιδεες.
για παραδειγμα: λεει οτι ο Θεος σκληρυνε την καρδια του Φαραω. αυτο εγινε επειδη το εκανε ο Θεος απο κακια ή θελει να δειξει οτι σεβαστηκε την ελευθερια του και η κακη προαιρεση τοιυ φαραω τον οδηγησε σε μεγαλυτερη σκληροτητα εναντι των Εβραιων;
προσοχη, λοιπον, Πετρο, πώς διαβαζουμε αυτα που κρυβονται πισω απο τις λεξεις
Ο ίδιος ο Κύριος μας είπε ότι ετοίμασε το πυρ για τον διάβολο κι εσείς το μεταφραζετε λάθος δίχως να σας πείθει ούτε κι ο άγιος Θεοφύλακτος...
Δε μας λέτε πώς ο κύριος θα διώξει τους κολασμένους μακρυά του στο πυρ το αιώνιο όταν ο ίδιος είναι αυτό το πυρ...
Αν υπάρχει άκτιστη ενέργεια που καίει αιώνια τους αντικείμενους δε θα ήταν ανάγκη να ετοιμαστεί ειδικά για τον διάβολο κ τους ομοίους του...
Το Άκτιστο είναι πάντα έτοιμο!
Ενοχλείστε σφόδρα με την ιδέα ότι ο κύριος ετοίμασε την κόλαση μένετε όμως αναπαυμένος με την αιώνια κόλαση που η παρουσία του Κυρίου θα προκαλεί..
Οι ψευτοφοβερες καταστρέφουν το κύρος αυτού που τις εκσφενδονίζει κι όποιος με τα λεγόμενά του αφήνει υπονοούμενα ότι κάτι τετοιο συμβαίνει με την κόλαση αυτός στην ουσία καταργεί τα πάντα κοντολογις μπορει όλα είναι ψευτό
Πέτρος
Άκου, φίλε Πέτρο, η ΑΠΕΙΡΗ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ, δεν περιορίζεται στα καταθλιπτικά ερμηνευτικά σου κουτάκια- σχήματα. Μην επιμένεις σ' αυτά και μην ταλαιπωρείς κι άλλους πιστούς...Στα γράφει ο θεολόγος αναλυτικά...υ κι εσύ στα εμμονικά σου...Διάβασε , λοιπόν, πως το Μυστήριο της Κόλασης και της Σωτηρίας είναι ακατανόητο όταν το ενσωματώσεις στην απεραντοσύνη της Αγάπης του Θεού...Εφόσον, όμως, σε ικανοποιεί ο ΤΙ ΜΩΡΟΣ Θεός,...μείνε σ' αυτόν....Η φιλάνθρωπη αγάπη του Κυρίου μας άλλα μας διδάσκει...
Η μόνη πιθανότητα να συμβεί κάτι άλλο εκτός από αυτά που ο Κύριος μας είπε για την αιώνια κόλαση και τα ατελείωτα βάσανα των κολασμένων είναι να είναι όλα αυτά προσθήκες των "πιστών" ειδάλλως ακυρώνεται ο ίδιος μιας και όλα αυτά θα αποδειχθούν ψευτοφοβέρες..
Ο λόγος του Κυρίου όμως είναι αψευδής όσο κι αν θέλετε να μεταφράζετε το "ναι" σε "όχι" και το "όχι" σε "ναι".
Μην ελπιζετε, λοιπόν, να ακυρωθεί ο Λόγος του Κυρίου.
Πέτρος
Πέτρο, έχεις κουράσει. Ήδη έχουν απαντηθεί όλα. Γίνεσαι σχολαστικός, άοσμος. Νομίζω ότι εξαντλήθηκε η σωτηριολογια. Αν τόσο πολύ σε ενδιαφέρει το θέμα, ιδού η Ρόδος ιδού και το πηδημα: Γράψε επωνύμως ένα άρθρο περί κολάσεως και Ακτιστου. Τολμάς;
@ Πετρο
αυτο που λετε για τον αγιο Θεοφυλακτο δεν σημαινει πως ο Θεος ετοιμασε την κολαση ε ιδιας θελησεως, αλλα εξαιτιας της αποστασιας των κολασμενων. υπο του Θεού σημαινει οτι αυτος το επιτρεπει, χωρις ομως και να το θελει. επισης υπ αυτου πηγαζουν οι ακτιστες ενεργειες, οποτε και το κολαστικο πυρ. το οποιο ετσι το προσλαμβανουν οι αρρωστοι πνευματικα και οχι οτι οι ακτιστες ενεργειες ειναι κολαση. αν ηταν ετσι, πώς θα υπηρχε αντιστοιχα η ακτιστη χαρη στη Βασιλεια του Θεού και η αιωνια χαρα των σεσωσμενων;
"Δε μας λέτε πώς ο κύριος θα διώξει τους κολασμένους μακρυά του στο πυρ το αιώνιο όταν ο ίδιος είναι αυτό το πυρ..." : ο Κυριος δεν διωχνει κανεναν μακρια του. εμεις απομακρυνομαστε. Η φραση δεν δειχνει τοπικη αποσταση, αλλα τον τροπο της κολασης που ουσιαστικα ειναι μακρια απο τον Θεο και το θελημα του.
"Οι ψευτοφοβερες καταστρέφουν το κύρος αυτού που τις εκσφενδονίζει κι όποιος με τα λεγόμενά του αφήνει υπονοούμενα ότι κάτι τετοιο συμβαίνει με την κόλαση αυτός στην ουσία καταργεί τα πάντα κοντολογις μπορει όλα είναι ψευτό" : δεν ειναι ψευτοφοβερες. η κολαση υπαρχει και ειναι αιωνια, εφοσον οι δαιμονες θα ειναι αμετανοητοι. το ιδιο ισχυει και για τους ανθρωπους. κανεις δεν ξερει σιγουρα αν θα ειναι αιωνια η κολαση. μπορει να μετανοησουν μπορει και οχι οι κολασμενοι. αν οχι, τοτε ειναι αιωνια. ετσι τουλαχιστο μας αποκαλυφθηκε στη Γραφη. πού λοιπον βλεπετε ψευτοφοβερες; μηπως η κολαση δεν ειναι υπαρχουσα ηδη και δεν μεταβαινουν σε αυτην οι κολασμενες ψυχες μεχρι να πανε στην τελικη κολαση, μετα τη δευτερα παρουσια του Κυριου;;
@ Πετρο
και κατι τελευταιο, διοτι θεωρω οτι εξαντλησαμε το θεμα. στο σχολιο σου στις 16 Οκτωβρίου 2023 στις 1:57 μ.μ. δηλωνεις ξεκαθαρα οτι θεωρεις τον λογο του Κυριου αψευδη. αρα πιστευεις στην αιωνια κολαση για την οποια ο ιδιος μιλησε!
πού επομενως εγκειται ακριβως η απορια σου;
απορω και εξισταμαι...
Άκου, φίλε Πέτρο, η ΑΠΕΙΡΗ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ, δεν περιορίζεται στα καταθλιπτικά ερμηνευτικά σου κουτάκια- σχήματα. Μην επιμένεις σ' αυτά και μην ταλαιπωρείς κι άλλους πιστούς...
Στα γράφει ο θεολόγος κύριος Νούσης αναλυτικά... κι εσύ στα εμμονικά σου κολλήματα!
Μάθε, λοιπόν, πως το Μυστήριο της Κόλασης και της Σωτηρίας είναι ακατανόητο όταν το ενσωματώσεις στην απεραντοσύνη της Αγάπης του Θεού!
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ!...
Εφόσον, όμως, σε ικανοποιεί ο Τ Ι Μ Ω Ρ Ο Σ Θ Ε Ο Σ ,..μείνε σ' αυτόν...
Η φιλάνθρωπη αγάπη του Κυρίου, βέβαια, άλλα μάς διδάσκει!...
Όπως είπα στο τελευταίο μου σχόλιο υπάρχει κι η περίπτωση κάποιοι "πιστοί" στους πρώτους αιώνες να άσκησαν την κοπτοραπτική στα ιερά κείμενα με αποτέλεσμα να δυσκολεύουν κάποιους απο το να βρουν αγιογραφικά εχέγγυα για τις περίεργες(ενίοτε και απαράδεκτες) θέσεις τους.
Μας λέτε χύμα ότι "...κανεις δεν ξερει σιγουρα αν θα ειναι αιωνια η κολαση."
Πώς τα λέτε αυτά όταν στο ίδιο κεφάλαιο με τα προηγούμενα που ανέφερα διαβάζουμε κι αυτό;
Ματθ. 25,46 " καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον."
Για αιώνια Κόλαση μιλάει ο Κύριος κι εσείς παίζετε εν ου παικτοίς...
Βρήκα και πώς το λέει ο ιερός Χρυσόστομος μιας και δε σας επεισε ο αγιος Θεοφυλακτος:
"καὶ διὰ τοῦτο πείθει τινὰς ὑποπτεύειν μὴ εἶναι γέενναν, ἵνα ἐμβάλῃ εἰς γέενναν· ὥσπερ οὖν ὁ Θεὸς ἀπεναντίας ἀπειλεῖ γέενναν, καὶ ἡ_τ_ο_ί_μ_α_σ_ε γέενναν, ἵνα μαθὼν οὕτω βιώσῃς ὡς μὴ ἐμπεσεῖν εἰς γέενναν"
ΟΜΙΛΙΑ ΚΕʹ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΝ.
ἡ_τ_ο_ί_μ_α_σ_ε γέενναν ο Θεός και μην επιμένετε στις ερμηνείες σας ότι ο διάβολος φταίει κι ο θεός δε το θέλει αλλά το επιτρέπει!!!! Δλδ οι άγιοι που τα λένε αλλιώς κάνουν λάθος; ποιοι άγιοι τα λένε όπως εσείς; ;; έτσι τσεκάρουμε τις δικές μας ερμηνείες, αγαπητέ.
Καλά, για το ότι "ο Κυριος δεν διωχνει κανεναν μακρια του" τι να πρωτογράψω;;
Αυτό συμβαίνει όσο υπάρχει μετάνοια και βρισκόμαστε στη ζωή αλλά μετά όλοι γνωρίζουν ότι οι αμετανόητοι θα βληθούν στη γέενναν
Ματθ. 5,29 συμφέρει γάρ σοι ἵνα ἀπόληται ἓν τῶν μελῶν σου καὶ μὴ ὅλον τὸ σῶμα σου β_λ_η_θ_ῇ εἰς γέενναν
Λουκ. 12,5 ὑποδείξω δὲ ὑμῖν τίνα φοβηθῆτε· φοβήθητε τὸν μετὰ τὸ ἀποκτεῖναι ἔχοντα ἐξουσίαν ἐ_μ_β_α_λ_ε_ῖ_ν εἰς τὴν γέενναν·
Ματθ. 8,12 οἱ δὲ υἱοὶ τῆς βασιλείας ἐ_κ_β_λ_η_θ_ή_σ_ο_ν_τ_α_ι εἰς τὸ σκότος τὸ ἐξώτερον
Ματθ. 22,13 δ_ή_σ_α_ν_τ_ε_ς αὐτοῦ πόδας καὶ χεῖρας ἄρατε αὐτὸν καὶ ἐ_κ_β_ά_λ_ε_τ_ε εἰς τὸ σκότος τὸ ἐξώτερον· ἐκεῖ ἔσται ὁ κλαυθμὸς καὶ ὁ βρυγμὸς τῶν ὀδόντων
Κι εδώ λοιπόν, δε μας τα λέτε καλά. Όχι μόνο θα τους διώξει αλλά χειροπόδαρα δεμένους θα τους πετάξει στην γέεναν.
Λοιπόν, το "πορεύεσθε απ'Εμού" όπως και το δει κανείς σημαίνει ότι θα τους στείλει κάπου όπου δε θα είναι Αυτός δλδ στο πυρ το αιώνιο .. κάθε άλλη ερμηνεία δε στέκει ούτε καν ..φιλολογικά!
Πέτρος
Αγαπητέ Κ. Νούση
Ανταλλάξαμε τόσα σχόλια και χάσατε την ένστασή μου;
Μη εξίστασθε αγαπητέ, απλώς διαβάστε ξανά το 1ο μου σχόλιο...
Η ένστασή μου δεν αφορά την αιωνιότητα της Κόλασης -εσείς το πήγατε εκεί, για δικούς σας λόγους- αλλά το ότι κάποιοι ορθόδοξοι θεολογοι, όπως κι εσείς, υποστηρίζουν πως το πυρ της κόλασης είναι Άκτιστο κατά συνέπεια κι ότι ο Θεός που είναι ο μόνος Άκτιστος ειναι η Κόλαση μιας και το πυρ το αιώνιο ταυτίζεται μ'αυτη.
Ναι, ίσως πρέπει να σταματήσουμε την κουβέντα μιας και βλέπω ότι μαλλον θα χαθεί η όποια επικοινωνία...
Πέτρος
«Οὐδέν πτωχότερον διανοίας φιλοσοφούσης τά Θεῖα ἄνευ θείου φωτισμοῦ».
(Ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς)
Ἐν Χριστῶ ἀδελφέ Πέτρο,
ἡ χρήση ὑπό τοῦ Κυρίου μας ἀνθρωπομορφικῶν παραστάσεων καί εἰκόνων γιά νά μᾶς περιγράψει τήν ὀδύνη καί τήν τραγικότητα τῆς Κολάσεως καί ὄχι μόνο, νομίζω δέν πρέπει νά μᾶς παρασύρει σέ ταύτιση τῆς παραβολικῆς εἰκόνας μέ τό οὐσιαστικό περιεχόμενο αὐτῆς.
Βεβαίως, εἶναι ἡ νηπιακή κατάσταση πού βρισκόμαστε στά πνευματικά καί ἡ ἀδύνατη πίστη μας, κάτι πού ἀνάγκασε καί τόν Κύριό μας νά πεῖ στόν διάλογο πού εἴχε μέ τόν Νικόδημο: «εἰ τὰ ἐπίγεια εἶπον ὑμῖν καὶ οὐ πιστεύετε, πῶς ἐὰν εἴπω ὑμῖν τὰ ἐπουράνια πιστεύσετε;» (Ἰω. γ΄12).
Ὁμιλεῖ λοιπόν μέ αὐτόν τόν τρόπο γιά νά κάνει τό λόγο Του πιό κατανοητό, πιό παραστατικό, ἔτσι ὥστε νά ἀποτυπώνεται στή μνήμη μας καί πιό εὔκολα καί πιό ἔντονα.
Μέ τόν ἴδιο τρόπο λειτουργοῦν καί οἱ Ἅγιοι, υἱοθετώντας τίς ἀνθρωπομορφικές παραστάσεις καί εἰκόνες πού χρησιμοποίησε ὁ Χριστός, γιά τόν ἴδιο ἀκτιβῶς λόγο, τήν κατανόηση δηλαδή τῶν μυστηρίων τοῦ Θεοῦ ἀπό τούς ἀνθρώπους.
Παράδειγμα ἡ παραβολή τοῦ πλουσίου καί τοῦ Λαζάρου, πού ἀκριβῶς αὐτή τή δυναμική ἔχει.
Μέ κατανοητές εἰκόνες νά μᾶς πληροφορήσει γιά τό ἐπέκεινα, γιά τήν πέραν τοῦ τάφου ζωή.
Κάποιοι Ἅγιοι ὅμως τῆς Ἐκκλησίας μας, ὑπό τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἐκφράστηκαν καί περιέγραψαν πώς τό πῦρ τῆς αἰώνιας κόλασης δέν εἶναι κτιστό ἀλλά ἄκτιστο. Εἶναι τό ἀκτιστο φῶς τοῦ Χριστοῦ τό ὁποῖο τούς μέν δικαίους θά φωτίζει, τούς δέ ἁμαρτωλούς θά κατακαίει.
Καί μίλησαν γι’αὐτό κατόπιν θείου φωτισμοῦ, ἐπειδή περί κτιστῆς Κολάσεως μιλοῦσαν καί μιλοῦν οἱ αἱρετικοί, ὅπου ὅλα τά ἐξηγοῦν μέ τή λογική.
Αὐτός ὁ λόγος θεωρῶ πώς εἶναι ἀρκούντως ἱκανός νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό λογισμούς καί νά μᾶς ἀναπαύσει.
Μέ ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
ΥΓ.
Στά πλαίσια αὐτῆς τῆς συζήτησης καί ἀναζήτησης ἄραγε πῶς ἑρμηνεύεται τό γεγονός πού ἀναφέρει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος.
«...ὁ γὰρ ἐσθίων καὶ πίνων ἀναξίως κρῖμα ἑαυτῷ ἐσθίει καὶ πίνει, μὴ διακρίνων τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου. διὰ τοῦτο ἐν ὑμῖν πολλοὶ ἀσθενεῖς καὶ ἄῤῥωστοι καὶ κοιμῶνται ἱκανοί.» (Α΄ Κορ. ια 29-30).
Αφού τόσο πολύ σε απασχολεί το θέμα τι το παιδεύεις; Αντρίκια πράγματα. Τι κρύβεσαι; Γράψε δικό σου άρθρο. Βάλε και την υπογραφή σου. Είσαι αδιόρθωτος, αδερφέ μου. (Άλλο να γράψεις ένα δύο μικρά σχόλια. Εσύ έχεις σε έκταση ξεπεράσει τον Κ. Νούση). Και τότε θα δούμε τι ψάρια πιάνεις; Το αντέχεις; Το μπορείς; Γράψε το Πέτρος και επίθετο. Και τότε αράδιασε όσες σελίδες θέλεις. Που τέτοια τολμη... Ο Κ. Νούσης όμως, έχει και παρρησία και ψυχή.
Θεόδωρε, σας διαφεύγει το γεγονός πως το χωρίον "πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ. "
δεν είναι τμήμα παραβολής αλλά λόγοι Κυρίου για την Τελική Κρίση και αρχίζει, αν δε το γνωρίζετε, λέγοντας :
"Ὅταν δὲ ἔλθῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι μετ᾿ αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ.."
Το μισό σχόλιό σας , λοιπόν, δεν βρήκε "στόχο".
Όσο για το υπόλοιπο του σχολίου σας τι να πω;
Δε βοηθά σε τίποτα... Δε προσθέτει τίποτα... Παρά μόνο επαναλαμβάνει το τι έχει λεχθεί περί της Ακτίστου φύσεως του πυρός της κολάσεως!
Όσο δε για το υστερόγραφό σας τι να πει κανεις;; ακατανόητο!
Να είστε πιο σαφής την επόμενη φορά και φυσικά αν έχεις οποιαδήποτε απορία ή και ένσταση ακόμη και για όσα έγραψαν άγιοι ανθρωποι μη διάτασεις να τη θέσεις ενώπιον των αδελφών μήπως και λυθούν οι όποιες απορίες... Αυτό κάνω κι εγώ.
Αν όσα έχουν λεχθεί είναι ορθά τότε σίγουρα κάποιος θα βοηθήσει και θα χαθούν οι οποίες ενστάσεις
Πέτρος
Είσαι ανεκδιήγητος. Ένας άντρας μετά από τόσες αράδες που γεμίζουν ολόκληρες σελίδες, έχει το σθενος να γράψει ένα δικό του άρθρο βάζοντας βαριά πλατιά την υπογραφή του με το ονοματεπώνυμό του. Όσο δεν το κάνεις έχεις πνεύμα δειλίας και ήθος αηθες. Τόσα έχεις γράψει και τα κότσια να φανερωθεις επωνυμα αρθρογραφοντας σε δικό σου κείμενο με τις δικές σου θεωρίες δεν έχεις. Απέχεις έτη φωτός από την υπεύθυνη και αντρίκια στάση του Κ. Νούση. Δεν έχεις τσίπα πάνω σου. Διότι άλλο είναι ένα απλό σχόλιο και άλλο ολόκληρες σελίδες, παίζοντας κρυφτούλι σαν μωράκι. Δείχνεις πόσο ολίγιστος είσαι.
Και πολύ αξία σου έδωσε με την καλή του την καρδιά ο Κ. Νούσης.
@ Πετρο
συγχωρα με αγαπητε, αλλα τωρα καταλαβα πού το πας. δεν σε γνωριζω, αλλα φανταζομαι πως ανηκεις ή στη ρωμαιοκαθολικη εκκλησια ή στους εν Ελλαδι ουνιτες.
το προβλημα σου λοιπον ειναι να αποδειχτει μεσα απο το κειμενο της Γραφης οτι το πυρ της κολασεως ειναι κτιστο, αλλωστε συμφωνα με τη ρωμαιοκαθολικη θεολογια η χαρις του Θεου ειναι κτιστη. εγω δεν θα επαναλαβω εδω τις απαντησεις του αγιου Γρηγοριου του Παλαμα που συνετριψε τον Βαρλααμ τον καλαβρο και απεδειξε οτι η χαρις του θεου ειναι ακτιστη. θα σου πω μοναχα μια δικη μου σκεψη.
αν η κολαση ειναι κτιστη φωτια την οποια δημιουργησε ο Θεος προς τιμμωρια αιωνια των αμαρτωλων, τοτε πραγματικα θα ηταν ενας στυγνος δικαστης που ενω θα μπορουσε να συγχωρησει, τους στελνει ολους μεσα εκει προς αποκατασταση της υποτιθεμενης θειας δικαιοσυνης (ανσελμος!)!!!
ειδες ομως ποσο ωραια τα εξηγει η ορθοδοξη θεολογια: οι ιδιες οι ακτιστες ενεργειες του Κυριου προσλαμβανονυαι απο τους μεν ευφραντικα και απο τους αλλους κολαστικα.
μαθε επισης οτι δεν μεταφραζουμε κατα γραμμα οποια λεξη βρισκουμε στην Γραφη. και τελος, δεν αμφισβητω προσωπικα τα γραφικα χωρια για την αιωνιοτητα της κολασης. φανταζομαι ομως πως ο αγαθος Θεος μπορει και αυτο να το διορθωσει. και μακαρι να γινει ετσι, για να σωθουμε ολοι. αυτο θελει και ο Κυριος, οπως το λεει: "παντας θελει σωθηναι και εις επιγνωσιν αληθειας ελθειν"
@Πετρο
και ποσο ωραια και λογικα θετουν οι Πατερες μας τα θεολογκα πραγματα σε αντιθεση με τις πλανες των αλλοδοξων και αιρετικων:
ακτιστος ο Θεος, αρα ακτιστη και η ενεργεια του. οπως και στα κτιστα οντα αντιστοιχως εχουμε κτιστες ενεργειες.
πώς είναι δυνατο να ενεργει η ακτιστη φυση με κτιστες ενεργειες; δεν θα επρεπε πρωτιστως να τις δημιουργησει και αυτες; και πώς θα τις δημιουργουσε, αν δεν ενεργουσε με τις ακτιστες ενεργειες;;
Μάλλον δεν είδατε το σχόλιο που έγραψα : "Ενοχλείστε σφόδρα με την ιδέα ότι ο κύριος ετοίμασε την κόλαση μένετε όμως αναπαυμένος με την αιώνια κόλαση που η παρουσία του Κυρίου θα προκαλεί"
γι'αυτό και γράφετε για "στυγνο δικαστή" που "ενω θα μπορουσε να συγχωρησει, τους στελνει ολους μεσα εκει προς αποκατασταση της υποτιθεμενης θειας δικαιοσυνης (ανσελμος!"
Αγαπητέ, τιμωρία η "κτιστή κόλαση" τιμωρία κι η "άκτιστη κόλαση".
Σας πειράζει σφόδρα η πρώτη και σας αναπαύει η δεύτερη. Μα και στις δύο ο ίδιος θεός ενεργεί!!
Γι'αυτο στο τέλος απωθειτε παντελώς την αιωνιότητα της κόλασης και δίχως να το καταλαβαίνετε ελπίζετε για τα ίδια με τους αιρετικούς που δε δέχονται την αιώνια κόλαση και μιλούν για καθαρτήριο πυρ κι άλλα τέτοια.
Κάνετε σα να μην είναι παρών ο θεός και δε θα καταλαβαίνει ότι το άκτιστο πυρ Του προκαλεί αφόρητο πόνο
Ποιος από τους δυο μας λοιπόν είναι πιο κοντά στις αιρετικές απόψεις.;
Πέτρος
Καλά, βρε παιδιά, γιατί γίνεστε κι εσείς γραφικοί και συνεχίζετε να απαντάτε,...δεν βλέπετε πως ο κ. Πέτρος είναι ένα εμμονικό μηχανάκι ...και σε κάθε περίπτωση ένας αμετανόητος τιμωρολάγνος...Αυτόν τον Θεό γουστάρει, αφού εκεί αναπαύεται...Η ΑΠΕΙΡΗ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ, είναι άγνωστος τόπος ...Τώρα, βέβαια, εάν τετοιες ερμηνείες έχουν πολλά κοινά σημεία με τον ""Θεό" των τζιχαντιστών, αυτά είναι , μάλλον, δύσκολα για τον εν λόγω σχολιαστή...Περαστικά σου, λοιπόν, φίλε...
εμμονικό τζιχαντιστικό μηχανάκι ???!!!!
Ουάου! Αχτύπητο!
Τεσπα, μου αρκεί η άψογη συμπεριφορά του διαχειριστή!
το εκλαμβάνω ως πολύ καλή πνευματική αλλοίωση!
Τα σέβη μου στον Αναστάσιο , λοιπόν! Εύχου!
Πέτρος
Ἐν Χριστῶ ἀδελφέ Πέτρο,
ἐλπίζω νά μήν γίνομαι κουραστικός πού ἐπανέρχομαι.
Ὠστόσο, το ἀκατανόητο ΥΓ δέν ἐτέθη λόγω ἀπορίας ἀλλά ὡς αἰτία κατανοήσεως ὅτι τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου πού μεταλαμβάνουμε εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί ζωήν τήν αἰώνιον «ἄνθραξ γάρ ἐστι τοὺς ἀναξίους φλέγων».
Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος πού γιά ἄλλους εἶναι φωτισμός, σωτηρία, γιά τούς ἀναξίους εἶναι φωτιά πού τούς κατακαίει, κολασμός.
Τί αἰτούμαστε στήν Εὐχή τῆς Θείας Μεταλήψεως;
«...Ἀλλὰ γενέσθω μοι ὁ ἄνθραξ τοῦ παναγίου σου Σώματος καὶ τοῦ τιμίου σου Αἵματος εἰς ἁγιασμὸν καὶ φωτισμὸν καὶ ῥῶσιν τῆς ταπεινῆς μου ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος·...»
Καί ποιός τό ἐπικαλεῖται αὐτό;
Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος. (Εὐχή γ΄)
Ὅλη δέ ἡ Ἁκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως εἶναι διανθισμένη μέ τό ἄκτιστο πῦρ τῆς θεότητος.
«Λόγε Θεοῦ καὶ Θεέ, ὁ ἄνθραξ γένοιτο τοῦ σοῦ Σώματος εἰς φωτισμὸν τῷ ἐσκοτισμένῳ ἐμοί, καὶ καθαρισμὸν τῆς βεβηλωθείσης ψυχῆς μου τὸ Αἷμὰ σου.» (ᾨδὴ ε´).
«Φρίττω δεχόμενος τὸ πῦρ, μὴ φλεχθῶ ὡσεὶ κηρὸς καὶ ὡσεὶ χόρτος. Ὤ φρικτοῦ Μυστηρίου! Ὤ εὐσπλαγχνίας Θεοῦ! Πῶς θείου Σώματος καὶ Αἵματος ὁ πηλὸς μετέχω καὶ ἀφθαρτοποιοῦμαι;» (ᾨδὴ η´. Θεοτοκίον).
«Ὡς πῦρ γενηθήτω μοι καὶ ὡσεὶ φῶς τὸ Σῶμά σου καὶ τὸ Αἷμα, Σωτήρ μου, τὸ τιμιώτατον, φλέγον ἁμαρτίας τὴν ὕλην, καὶ ἐμπιπρῶν παθῶν τὰς ἀκάνθας καὶ ὅλον φωτίζον με προσκυνεῖν σου τὴν Θεότητα.» (ᾨδὴ θ´).
«Μέλλων φαγεῖν, ἄνθρωπε, Σῶμα Δεσπότου, φόβῳ πρόσελθε, μὴ φλεγῇς· πῦρ τυγχάνει.» (Συμεὼν τοῦ Μεταφραστοῦ)
«Ταῦτα τολμηρὸν ποιεῖ με,
ταῦτά με πτεροῖ, Χριστέ μου·
καὶ θαῤῥῶν ταῖς σαῖς πλουσίαις
πρὸς ἡμᾶς εὐεργεσίαις,
χαίρων τε καὶ τρέμων ἅμα,
τοῦ πυρὸς μεταλαμβάνω,
χόρτος ὢν καὶ ξένον θαῦμα!
δροσιζόμενος ἀφράστως
ὡσπεροῦν ἡ βάτος πάλαι,
ἡ ἀφλέκτως καιομένη.»
ΕΥΧΗ Ζ´ (Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου).
«...Ἐγὼ δὲ ὁ ἐλεεινός, ὅλον τὸ Σῶμα τολμῶν δέξασθαι, μὴ καταφλεχθείην· ἀλλὰ δέξαι με, ὥσπερ ἐκείνας, καὶ φώτισόν μου τὰ τῆς ψυχῆς αἰσθητήρια, καταφλέγων μου τὰ τῆς ἁμαρτίας ἐγκλήματα,...»
Εὐχὴ Θ´ (Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ).
«Ἰδού, βαδίζω πρὸς θείαν κοινωνίαν·
Πλαστουργέ, μὴ φλέξῃς με τῇ μετουσίᾳ·
πῦρ γὰρ ὑπάρχεις τοὺς ἀναξίους φλέγον.
ἀλλ᾿ οὖν κάθαρον ἐκ πάσης με κηλῖδος.»
(Συμεὼν τοῦ Μεταφραστοῦ).
«Ὁ δοὺς τροφήν μοι σάρκα σὴν ἑκουσίως,
ὁ πῦρ ὑπάρχων καὶ φλέγων ἀναξίους,
μὴ δὴ καταφλέξῃς με, μὴ Πλαστουργέ μου·
μᾶλλον δίελθε πρὸς μελῶν μου συνθέσεις,
εἰς πάντας ἁρμούς, εἰς νεφρούς, εἰς καρδίαν·
φλέξον δ᾿ ἀκάνθας τῶν ὅλων μου πταισμάτων.»
(Συμεὼν τοῦ Μεταφραστοῦ).
Τί πλέον τοῦτων πρός κατανόηση ὅτι τό ἄκτιστο πῦρ τῆς θεότητος, γίνεται ἄκτιστο «πῦρ καταναλίσκον» (Ἑβρ. ιβ΄ 29) τούς ἀναξίους φλέγων;
Μέ ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
@ Πέτρο
Τελικά με μπέρδεψες και πάλι. Λες ότι το καθαρτήριο πυρ είναι αιρετικό. Άρα δεν α νηκεις στους ρωμαιοκαθολικούς.
Τότε αγαπητέ τι ακριβώς σε σκανδαλίζει; το να είναι ο Θεός τιμωρός; που υπάρχει κόλαση; και επειδή αναφέρθηκες στην αιωνιότητα της στο ξαναλέω. Δεν την αμφισβητώ. Μακάρι όμως να άλλαζε αυτό...
Κ. Νούση,
2η φορά ξεχάσατε την ένστασή μου. Είπα να μη επανέλθω αλλά μη φανώ και αγενής...
Λοιπόν, οι ορθόδοξοι απέκοψαν ως αιρετικούς αυτούς που είπαν ότι το Πνεύμα εκπορεύεται και εκ του Υιού. Ποιο είναι χειρότερο, αυτό ή το να λέει κάποιος ότι ο Κύριος στην ουσία είναι η Κόλαση, Άκτιστη γαρ!;;
Μας λενε ότι ο Κύριος αυτοπροσώπως θα τιμωρεί τους κολασμένους(το Άκτιστο πυρ θα τους καίει), ούτε καν " θα παραδώσει αὐτούς τοῖς βασανισταῖς"
Κατά Ματθαίον (ιη΄ 23-35)
Το θεωρώ αδιανόητο και το ξαναλέω, τέτοιες απόψεις είναι στα όρια της αίρεσης!
Θεόδωρε,
"οὐκ ἐν τῷ πυρὶ Κύριος" στην "φωνὴ αὔρας λεπτῆς, κἀκεῖ Κύριος"
Γ. Βασ. 19, 11-12
Πέτρος
επειδη ο διαλογος με τον πετρο πηγε μακρια και ειναι κριμα να μεινει χωρις καποια γευση ουσιας, θα ηθελα να του κανω μια ερωτηση τελευταια: σε ποιο πραγμα τελικα και γιατι εχει ενσταση. τι τον σκανδαλιζει στη χριστιανικη διδασκαλια. αν δεν απαντησει, θα φανει απλα πως και ο ιδιος δεν ξερει πραγματικα τι θελει και για ποιον λογο διαλεγεται
@ πετρο
τελικα αγαπητε ειστε ή ρωμαιοκαθολικος ή ουνιτης. σε προηγουμενο σχολιο με μπερδεψατε για μια ακομα φορα, οταν ειπατε πως το καθαρτηριο πυρ ειναι αιρεση. μαλλον ξεχασατε πως προκειται για διδασκαλια της παπικης εκκλησιας.
πριν σας απαντησω, σε αυτο που μολις ρωτησατε, θα πω οτι πραγματικα δεν καταλαβα τι θελετε απο τον διαλογο αυτο και ποια ειναι η ενσταση σας. φοβαμαι πως ουτε σεις ξερετε επακριβως.
οι ορθοδοξοι απεκοψαν ως αιρετικους τους παπικους για το φιλιοκβε, το οποιο ευθεως υπονομευει την ισοτιμια του Πνευματος με τα αλλα προσωπα της Τριαδος και δεν υπαρχει για αυτο καμια αναφορα ουτε στη γραφη ουτε στους Πατερες της Εκκλησιας.
και γιατι συγχεετε την εκπορευση του Πνευματος με την κολαση; θα σας το πω και θα σας το ξαναλεω συνεχεια. μπερδευετε ουσια και ενεργειες. ο Θεος δεν ειναι φυσει κολαστικος, αλλα ενεργει ετσι χαριν της ασθενειας των αμετανοητως και βαρεως αμαρτανοντων.
φαινεται ομως οτι δεν θελετε να καταλαβετε. ου με πεισεις καν με πεισεις...
Κ. Νούση αν δε το προσέξατε, σας απάντησα..
Τέσσερα λεπτά πριν το ζητήσετε..
Έρρωσθε !
Πέτρος
Μιας και επανήλθα δείτε πώς το λέει και πάλι ο ιερός Χρυσόστομος:
"Τὴν μὲν γὰρ βασιλείαν ἀνθρώποις ἡτοίμασα, τὴν δὲ γέενναν οὐκ ἀνθρώποις, φησὶν, ἀλλὰ τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς
ἀγγέλοις τοῖς ἐκείνου π_α_ρ_ε_σ_κ_ε_ύ_α_σ_α. "
De petitione matris filiorum Zebedaei
# Εἰς τὰ ὑπόλοιπα κατὰ αἱρετικῶν, καὶ περὶ κρίσεως καὶ ἐλεημοσύνης, καὶ εἰς
τὴν αἴτησιν τῆς μητρὸς τῶν υἱῶν Ζεβεδαίου.
Λόγος ὄγδοος. #
Πέτρος
@ Πετρο
παρασκευασα: αντιστοιχο με το "εσκληρυνεν ο Θεος την καρδιαν Φαραω".
Ο υπερτονισμός της αγάπης του Θεού οδηγεί στην κακοδοξία της Αποκατάστασης των πάντων, ενώ αντίθετα η υπερβολική έμφαση στην Θεία Δικαιοσύνη καταντά στην αίρεση του Απόλυτου Προορισμού: Το Σύμβολο της Πίστεως ξεκινά με την αγαθότητα του ουράνιου Πατέρα και καταλήγει με την, κατά την Δευτέρα Παρουσία, δίκαιη κρίση Του. Ο Θεός μας είναι ταυτόχρονα Πατέρας αγαθότατος και Κριτής δικαιότατος, έτσι ώστε να ελπίζουμε στο άμετρο έλεος Του, αλλά και να φοβόμαστε την αδέκαστη κρίση Του!
@ Πέτρο
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/10/blog-post_21.html?m=1
Δημοσίευση σχολίου