Τρίτη 16 Ιουλίου 2024

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΛΑΝΗ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, ΣΤΙΣ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ 1054, ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ; - π. Ιωάννης Σπιτέρης


ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΛΑΝΗ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, ΣΤΙΣ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ 1054, ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ;

π. Ιωάννης Σπιτέρης

Σαν σήμερα, στις 16 Ιουλίου του 1054, σύμφωνα με μια ευρέως διαδεδομένη, αλλά απολύτως λανθασμένη άποψη, συντελέστηκε το σχίσμα μεταξύ Ρώμης και Κωνσταντινούπολης, όταν ο καρδινάλιος Ουμπέρτο Ντα Σίλβα Κάντιντα, κατέθεσε στην Αγία Τράπεζα της Αγίας Σοφίας το γνωστό αφορισμό, προκαλώντας, τον Πατριάρχη Μιχαήλ Κηρουλάριο να απαντήσει με τον ίδιο τρόπο.

Από αρκετό καιρό, η σοβαρή ιστοριογραφία, έχει αποδείξει πως αυτή η ημερομηνία δεν αποτελεί την αρχή του σχίσματος. Φανερώνει, όμως, την εξαιρετικά τεταμένη ατμόσφαιρα που υπήρχε μεταξύ των δύο λαών.

«Αγαπάτε αλλήλους»; Όχι, αλληλοβρισιές!

Ο Πατριάρχης και ο Καρδινάλιος ήταν ίσως τα πλέον ακατάλληλα πρόσωπα για διάλογο και συμβιβασμό. Και οι δύο ήταν άκρως φανατικοί, ευέξαπτοι και με φτωχές και ελλιπείς θεολογικές γνώσεις. Έχει διατυπωθεί ότι τον Κηρουλάριο τον χαρακτήριζε ένα ισχυρό πνεύμα αλαζονείας. Ήταν από τους Πατριάρχες που αναμείχθηκαν με έναν τρόπο αυτοκρατορικό στα κοινά. Ο βυζαντινός φιλόσοφος και ιστορικός Μιχαήλ Ψελλός (1018-1078) αναφέρει ότι του έλειπε μόνο η πορφύρα και τα ερυθρά πέδιλα, τέτοια ήταν η αλαζονεία του.

Ένα χρόνο πριν είχε δώσει διαταγή να κλείσουν όλες οι εκκλησίες και τα μοναστήρια των Λατίνων στην Κωνσταντινούπολη. Ανέθεσε δε στο Λέοντα, τον Αρχιεπίσκοπο Αχρίδας (1025-1056), να γράψει ένα λίβελο ενάντια στους Λατίνους στο οποίο, χωρίς να θίγει την παραμικρή δογματική διαφορά (Filioque, Πρωτείο Πάπα κλπ.) αναφέρεται υβριστικά προς τους Λατίνους, κατηγορώντας τους για τα πιο απίθανα πράγματα, όπως, γιατί οι Λατίνοι στην Αγ. Ευχαριστία μεταχειρίζονται άζυμο ψωμί, γιατί οι ιερείς τους δεν φέρουν γενειάδα, γιατί ονομάζουν την Παναγία «Μαρία» όπως την Μαρία την Μαγδαληνή κ.ο.κ.

Όταν το γράμμα έφθασε στη Ρώμη, εκείνη απάντησε με το ίδιο στυλ, με εκείνο του Κηρουλάριου (Adversus Graecorum calumnias = Ενάντια στις συκοφαντίες των Ελλήνων). Η ανταπάντηση από την Κωνσταντινούπολη δεν άργησε να φτάσει ξανά στη Ρώμη, αυτή τη φορά από τον οργισμένο Νικήτα Στηθάτο (1025-1056), μοναχό στη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Στουδίου. Και σε αυτό το λίβελο δεν αναφέρεται σε καμία δογματική κατηγορία, αλλά σε νομοκανονικές διαφορές, στα διαφορετικά ήθη και έθιμα (π. χ. γιατί δεν παντρεύονται οι Λατίνοι παπάδες, γιατί οι Λατίνοι δε νηστεύουν τα Σάββατα της Τεσσαρακοστής κ.α.).

Αυτή η τεταμένη κατάσταση μεταξύ Ελλήνων και Λατίνων δεν άρεσε καθόλου στον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Θ’ Μονομάχο, ο οποίος επιθυμούσε να έχει καλές σχέσεις με τη Δύση. Γι’ αυτό διαμηνύει στον Πάπα Λέοντα 9ο να στείλει στην Βασιλεύουσα μια αντιπροσωπία για να κατευνάσουν τα πνεύματα. Επικεφαλής αυτής της αντιπροσωπίας υπήρξε ένα από τα πιο ακατάλληλα πρόσωπα της εποχής: Ο Γάλλος Καρδινάλιος Ουμπέρτο από την Σίλβα Κάντιντα (Umberto de Moyenmoutier), άτομο που το χαρακτήριζε ο φανατισμός του μεταρρυθμιστή και η έλλειψη σοβαρής θεολογικής παιδείας.

Η συνάντηση της λατινικής αντιπροσωπίας με το μοναχό Νικήτα, όπως ήταν αναμενόμενο, υπήρξε κάθε άλλο παρά ειρηνική. Ο Καρδινάλιος αποκάλεσε το Νικήτα ανόητο, χειρότερο από γαϊδούρι, άτομο κάθε άλλο παρά μοναχό… Ο Νικήτας απάντησε στον ίδιο τόνο. Εν τω μεταξύ, στους τρείς μήνες παραμονής της Λατινικής αντιπροσωπίας στην Πόλη, εκτός από αμοιβαία βρισίματα και κατηγορίες που αφορούσαν στα διαφορετικά ήθη και έθιμα, δεν έγινε καμία νύξη στις δογματικές διαφορές. Εν τέλει η διαμάχη αφορούσε όχι στις Εκκλησίες, αλλά στα πρόσωπα, όχι στις δογματικές, αλλά σε επουσιώδεις διαφορές, που ωστόσο, στους αιώνες που είχαν προηγηθεί, δεν είχαν προκαλέσει προβλήματα στις δύο χριστιανικές παραδόσεις.

Αποκορύφωμα της έντασης: Αλληλοαναθεματίζονται

Στις 19 Απρίλιου στην Ρώμη πεθαίνει ο Πάπας Λέοντας 9ος Μόλις έφθασε στην Πόλη η είδηση αυτή, η Λατινική αντιπροσωπία ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη Ρώμη, κρίνοντας όμως σκόπιμο, αν και αυθαίρετα, στις 16 Ιουλίου να τοποθετήσει πάνω στο ιερό Βήμα της Αγίας Σοφίας το περίφημο ανάθεμα ενάντια στον Πατριάρχη, τον οποίο κατονομάζει απλά με το όνομά του, Μιχαήλ, κατηγορώντας τον ότι σπέρνει τα ζιζάνια όλων των προηγουμένων αιρέσεων. Στις 24 Ιουλίου ο Κηρουλάριος τοποθετεί πάνω στο ίδιο Βήμα, τον αφορισμό προς τη Λατινική αντιπροσωπία, και όχι ενάντια στην Εκκλησία της Ρώμης ή στον Πάπα ο οποίος, εξάλλου, ήταν ήδη νεκρός και δίνει διαταγή να κάψουν τη βούλα των Λατίνων.

Τα γεγονότα του 1054 πέρασαν σχεδόν απαρατήρητα

Τα γεγονότα του 1054 πέρασαν σχεδόν απαρατήρητα από τους συγχρόνους και μόνο αργότερα δραματοποιήθηκαν, με διάφορους τρόπους, και χρησιμοποιήθηκαν για πολιτικούς σκοπούς, διευρύνοντας το χάσμα και την προκατάληψη ανάμεσα στις δύο χριστιανικές παραδόσεις. Τα υπόλοιπα Πατριαρχεία και τοπικές εκκλησίες αγνοούσαν για αρκετά χρόνια μετά αυτό το συμβάν και τα παραδείγματα είναι πολλά.

Όταν η διαμάχη παρατάθηκε, ούτε καν ο Πατριάρχης Αντιοχείας Πέτρος, ο οποίος έκρινε τη διαμάχη πιο ψύχραιμα, είχε καταλάβει τι είχε συμβεί στην Κωνσταντινούπολη. Γράφει πράγματι στον Πατριάρχη Κηρουλάριο: «Βάλτε την αδελφοσύνη σε πρώτο πλάνο, επειδή αυτοί, οι Χριστιανοί στη Δύση, είναι αδελφοί και αδελφές μας, και πιστεύουν επίσης στην Αγία Τριάδα και ομολογούν το μυστήριο της Ενσάρκωσης του Χριστού ακριβώς όπως εμείς… Μας αρέσει να παραβλέπουμε τα λάθη μας, αλλά κρίνουμε τους άλλους με μεγάλη ακρίβεια και υπερβολή».

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα το πως το επεισόδιο του 1054 δεν είχε σχεδόν καμία απήχηση στην εποχή εκείνη, είναι το ακόλουθο.

Τα ο 1089, 50 χρόνια μετά από αυτά τα γεγονότα, ο αυτοκράτορας, Αλέξιος Κομνηνός, θέλοντας να απαντήσει σε ένα αίτημα του Πάπα Ουρβανού Β’, ζήτησε να μάθει από τη Σύνοδο Ενδημούσα της Βασιλεύουσας «εάν οφείλεται σε μια γραπτή απόφαση που διαφυλάσσεται και στην αγιώτατη και μεγάλη Εκκλησία μας (τα αρχεία της Αγίας Σοφίας), που θεσπίζει το χωρισμό της Εκκλησίας της Ρώμης από εμάς». Η απάντηση ήταν: «Οι ιεράρχες κατέστησαν γνωστό ότι τέτοιες γραπτές αποφάσεις δεν υπάρχουν και ότι πράγματι δεν υφίστανται τέτοιες αντίθετες διαφορές μεταξύ της Εκκλησίας μας και εκείνης των Λατίνων που να αιτιολογούν έναν κανονικό χωρισμό»

 

4 σχόλια:

Δημήτρης Ρόδης είπε...

Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως

*«Οἱ πάπες καί ἁμαρτάνουν καί κολάζονται καί θά κολάζονται μέχρι τήν Δευτέρα Παρουσία˙ ἴσως καί αἰωνίως γιά τά πρός τήν Ἑλληνική Ἐκκλησία κακά καί τίς ψευδενώσεις καί τίς ἀσεβεῖς καί ἀντιχριστιανικές διατάξεις».

*«Τι κατάπτωση! Πῶς, ὦ Ἰγνάτιε [ο Πατριάρχης Κων/πόλεως που χρησιμοποιούσε φράσεις αναγνωριστικές του πρωτείου του Πάπα], τόσο πολύ ξέχασες την ἱστορία τῆς ἐκκλησίας σου; Πῶς αρνήθηκες τήν ἀλήθειαν; Πῶς πρόδωσες τήν ὀρθοδοξίαν σου; Πῶς ἠσέβησας πρός τάς οἰκουμενικάς συνόδους; Πῶς ἐτόλμησας νά προσβάλης τούς 1000 πατέρας τῆς ἀνατολικῆς ἐκκλησίας, οι οποίοι πριν από ένα έτος [Σύνοδος του 880 στην Κων/πολη] καταδίκασαν τον Πάπα Νικόλαο για αίρεση; (Μελέτη Α..., 262).

*«Τι προς ταύτα να είπη τις; Να κλαύση ή να μυκτηρίση (=κοροϊδέψει) τας τοιαύτας των παπών της Δύσεως αξιώσεις; Φρονώ ότι δέον να κλαύση, διότι πολλά το Ελληνικόν Έθνος έχυσε δάκρυα δια τους τοιούτους πάπας, οίτινες εγένοντο οι κακοί δαίμονες της Ανατολικής Εκκλησίας και του Ελληνικού Έθνους» (Μελέτη Α..., 293).

~ Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως, στό δίτομο ἔργο του
«Μελέτη ἱστορική περί τῶν αἰτιῶν τοῦ σχίσματος»

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετική ιστορική και νηφάλια τοποθέτηση... Ο Ράνσιμαν τα έχει ξεκαθαρίσει άριστα... Δυστυχώς, δεν μάς αρέσει να διαβάζουμε σοβαρές μελέτες και παραμένουμε στα συνθήματα με ακραίες εκφράσεις μας αρέσουν οι μισές αλήθειες και τα ολόκληρα ψεύδη...

Ανώνυμος είπε...

Οσο καί άν το άρθρο προσπαθεί να δείξει ότι το Σχίσμα οφείλεται σε "παρεξήγηση", υπάρχουν μερικά σημεία που δέν δικαιολογούνται.
Παραδείγματος χάριν, οι Ορθόδοξοι δέν πήγαν στον Αγιο Πέτρο της Ρώμης να καταθέσουν λίβελλο με Αφορισμό για τον Πάπα. Αντιθέτως οι Λατίνοι ήλθαν στην Κωνσταντινούπολη καί κατέθεσαν Αφορισμό για τον Πατριάρχη. Δέν είναι ίδιες οι συμπεριφορές καί δέν μπορούν να εξισώνονται.
Δεύτερον, οι επιστολές του Λέοντα Αρχιεπισκόπου Αχρίδος καί του Νικήτα Στηθάτου, δέν ανταποκρίνονται αραγε στην πραγματικότητα ; Μήπως δέν είναι αλήθεια αυτά που γράφουν για τις διαφορές Ανατολης καί Δύσης ;
Ακόμη καί σήμερα, 1000 χρόνια μετά, δέν έχουν διορθώσει τίποτα οι Λατίνοι.
Τρίτον, αφού έγινε "παρεξήγηση" καί οι Λατίνοι μάς αγαπούν, γιατί στις Στευροφορίες (150 χρόνια μετά) κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη με καταστροφές, κλοπές, βιαιότητες, φρικαλεότητες, κλπ. ;
Καί οι βίαιοι Εκλατινισμοί σε μέρη της Ελλάδος που είχαν καταλάβει πώς δικαιολογούνται ;
Είναι φανερό ότι δέν πρόκειται για απλές "αλληλοβρισιές", αλλά για σοβαρά γεγονότα, που δέν δείχνουν καλή προαίρεση εκ μέρους των Λατίνων, αλλά μίσος καί διάθεση επιβολής.
Καί εν τέλει, είναι πολύ εύκολο σήμερα να λυθεί η "παρεξήγηση".
Ας διορθώσουν οι Λατίνοι τις πλάνες τους, με οδηγό τους Ιερούς Κανόνες καί τις Αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων καί το θέμα τακτοποιείται αμέσως.

Ανώνυμος είπε...

Αυτά γιατί τα κρύβουν οι σωτήρες της πίστεως;;;;;