Ελευθερία της Τέχνης και υποκρισία
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Με την υποστήριξη της κυβέρνησης στην πρωτοβουλία της διευθύντριας της Εθνικής (Σημ. τρόπος του λέγειν) Πινακοθήκης επανήλθαν τα βλάσφημα έργα σε αυτήν και μάλιστα με αυξημένα μέτρα προστασίας και ασφαλείας, λες και πρόκειται για την «Τζιοκόντα» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Το σύνθημα «Η Τέχνη ή είναι ελεύθερη ή δεν υπάρχει» δεν έχει σχέση με την έκθεση των συγκεκριμένων έργων στην «Εθνική» Πινακοθήκη, αλλά ακούγεται από τα μεγάφωνα του συστήματος. Οι ελεύθεροι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τον ορυμαγδό της κυριαρχούσας ιδεολογίας των «προοδευτικών κύκλων», οι οποίοι με ένταση επιδιώκουν τα κατ’ αυτούς «ανθρωπάρια» να δεχθούν τις απόψεις τους, ότι 2+2=5 και να αγαπήσουν τον «Μεγάλο Αδελφό», όπως τον περιγράφει ο Όργουελ στο έργο του «1984». Είναι προφανές ότι δεν ενδιαφέρει τους αντιθέους να διορθώσουν τον κόσμο. Μέλημά τους να καταστρέψουν ό,τι δημιούργησε ο Ελληνισμός τα περίπου 3.000 χρόνια της δημιουργίας του.
Το χαρακτηριστικό της κυριαρχούσας ιδεολογίας είναι η υποκρισία! Την ώρα που μιλάνε για ελευθερία στην Τέχνη, ταυτόχρονα απορρίπτουν να εκτεθεί στον εξωτερικό χώρο της «Εθνικής» Πινακοθήκης το περίφημο γλυπτό της Μαρίας Κάλλας, του γνωστού ανά την υφήλιο καλλιτέχνη Νίκου Φλώρου, με τις σημαντικές διακρίσεις και τα πολλά διεθνή βραβεία. Εσωτερικά φυλάσσονται τα βλάσφημα έργα, ενώ το γλυπτό του Νίκου Φλώρου απαγορεύεται να εκτεθεί στον εξωτερικό χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης! Είπε ο ίδιος ο καλλιτέχνης στον Κωνσταντίνο Μούσσα του «Sapere Aude»: «Αυτό που ζήτησα ήταν δύο μέτρα εξωτερικού χώρου. Ούτε επιχορηγήσεις, ούτε χρήματα. Τίποτα. Ζητούσα μόνο λίγο χώρο να παρουσιάσω τη Μαρία Κάλλας με μια ταυτότητα ελληνική, με τη σημαία να την περιβάλλει...
Και δεν είναι μόνο αυτό. Το 2025 ο Νίκος Φλώρος
προσέφερε στην Εθνική Πινακοθήκη ΔΩΡΕΑΝ
έργα του από την έκθεση «Ήρωες από μέταλλο – 1821», αλλά και του έργου αξίας
δεκάδων χιλιάδων Ευρώ «Ελληνική σημαία». Παρόλα αυτά η σημερινή διεύθυνση της «Εθνικής»
Πινακοθήκης αγνόησε τον καλλιτέχνη, όπως χαρακτηριστικά γράφει η Wikipedia. Μάλιστα ο Φλώρος είχε εκφράσει την
επιθυμία να δωριστεί το συγκεκριμένο έργο ακόμη και αν τοποθετούνταν στο ντεπό
(αποθήκη) για την περίπτωση μελλοντικής αξιοποίησης. Και πάλι εισέπραξε άρνηση.
Προφανώς το ποια έργα θα εκτεθούν είναι μέρος «της
ελευθερίας της Τέχνης», όπως την εννοούν οι υπεύθυνοι της Πινακοθήκης, οι
διάδοχοι του Καλλιγά και της Πλάκα…Σημειώνεται ότι ο κατασκευάσας τα βλάσφημα ανοσιουργήματα
παραδέχθηκε ότι τα «έργα τέχνης» του, που εκτίθενται στην «Εθνική» Πινακοθήκη
είναι προϊόντα της ιδεολογίας του. Σε επικοινωνία που είχε μαζί του η Κριστίν
Στάρμεϊ της «Καθημερινής» (11/3/2025, σελ. 15) είπε: «Ο καλλιτέχνης έχει
δικαίωμα να εκφράσει την προσωπική του άποψη, να αντιδράσει και να θέσει με
αυτόν τον τρόπο τα δικά του ερωτήματα π.χ. στο άκουσμα όσων πολέμων γίνονται με
δικαιολογία την καθαρότητα και τη δικαιοσύνη του ενίοτε (sic) Θεού. Πώς η κοινωνία (πολιτική)
χρησιμοποιεί τη θρησκεία για να συντονίσει και να μαντρώσει τις μάζες με
απειλές, φόβο και σκοταδισμό». Ο άνθρωπος είναι προφανές ότι βρίσκεται ακόμη
στο κομμουνιστικό μανιφέστο του Μαρξ.
Τον ενόχλησαν και οι στρατιωτικοί άγιοι. Του
δημιουργούν «τεράστια απορία πώς αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να μεταφέρουν τον
λόγο του Θεού της ειρήνης, του αλληλοσεβασμού, της αγάπης και της αρμονίας,
εφόσον οι ίδιοι είναι ικανοί να σκοτώνουν, μάλιστα πολλοί από αυτούς ανήκαν σε
τάγματα εφόδου και είχαν διακριθεί για τα πολεμικά τους κατορθώματα…». Η
αναφορά σε τάγματα εφόδου, πιθανόν από άγνοια, έχουν αναφορά στον
παραστρατιωτικό μηχανισμό του Χίτλερ και των Ναζί και όχι στον 4ο
αιώνα… Τα όσα γράφει περί των στρατιωτικών αγίων Μαρτύρων δείχνουν ότι έχει
παντελή άγνοια της Αγιολογίας. Δεν διερωτήθηκε καν γιατί αυτοί οι άνθρωποι
έγιναν Άγιοι και ονομάστηκαν Μάρτυρες και Μεγαλομάρτυρες. Ο ίδιος μπορεί να
αγνοεί την Ιστορία και να μην τον ενδιαφέρει αν τα όσα δηλώνει τον εκθέτουν. Η
διευθύντρια όμως της «Εθνικής» Πινακοθήκης δεν θα έπρεπε να γνωρίζει την
ιστορία λ.χ. του Αγίου Γεωργίου, αλλά και γενικά την πνευματικότητα της
Εκκλησίας μας, ώστε να μπορεί να κρίνει
τη διαφορά του έργου τέχνης από την ιδεολογική καρικατούρα; Κατά την
άποψή μας ο άνθρωπος που αναλαμβάνει μια τόσο υπεύθυνη θέση για τον πολιτισμό
της χώρας μας οφείλει να έχει
προηγουμένως μελετήσει τον Ντοστογιέφσκι και τον δικό μας Παπαδιαμάντη, τον
Σολωμό και τον Μακρυγιάννη, τον Σαραντάρη και τον Εγγονόπουλο, τον Ζαμπέλιο και
τον Θανάση Πετσάλη Διομήδη.
Και κάτι ακόμη. Το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού
ορθώς απαγόρευσε να χρησιμοποιηθούν αρχαιολογικοί χώροι για γυρίσματα σκηνών
από ταινία του Γιώργου Λάνθιμου στην Ακρόπολη των Αθηνών. Έχει προβεί και σε άλλες
απαγορεύσεις εκμετάλλευσης της μνημειακής προχριστιανικής κληρονομιάς μας για λόγους συμφεροντολογικούς. Ο κ. Δημήτρης
Αθανασούλης, διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, θεωρεί ότι «τα
μνημεία δεν μπορούν να λειτουργούν ως έτοιμα σκηνικά για ανεξέλεγκτη χρήση
χωρίς όρους και όρια». Και προσθέτει: «Η επανοικείωση με τις μνημειακές
υλικότητες μέσω της σύγχρονης δημιουργίας είναι ανάγκη να οριοθετείται αυστηρά,
ώστε να μην ευτελίζει το απολύτως ευάλωτο άυλο κεφάλαιο, με το οποίο επί αιώνες
έχουμε επενδύσει την πολιτιστική κληρονομιά μας». Ο ευτελισμός της πολιτισμικής μας κληρονομιάς
δεν αφορά μόνο την αρχαία Ελλάδα. Αφορά και αυτήν του Βυζαντινού και του Νέου
Ελληνισμού. Και αυτήν οφείλουμε να την
κρατάμε ζωντανή και όχι να την πυροβολούμε για να εκλείψει. -
1 σχόλιο:
«... ἰδόντες δὲ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης εἶπον· Κύριε, θέλεις εἴπωμεν πῦρ καταβῆναι ἀπὸ οὐρανοῦ καὶ ἀναλῶσαι αὐτούς, ὡς καὶ Ἠλίας ἐποίησε;
στραφεὶς δὲ ἐπετίμησεν αὐτοῖς καὶ εἶπεν· οὐκ οἴδατε ποίου πνεύματός ἐστε ὑμεῖς·
ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε ψυχὰς ἀνθρώπων ἀπολέσαι, ἀλλὰ σῶσαι. καὶ ἐπορεύθησαν εἰς ἑτέραν κώμην.» (Λουκ. θ΄ 54-56)
Κάτω ἀπό αὐτή τήν προοπτική, πού προσομοιάζει ὡς μιά θεμελιώδη σταθερά ἀναλλοίωτη στό χρόνο, ἡ ὁποία προσανατολίζει, διαμορφώνει καί προσδιορίζει τούς ὅρους καί τίς προϋποθέσεις εἰς τά τῆς πνευματικῆς ζωῆς καί προόδου κάθε πιστοῦ χριστιανοῦ, καί σύμφωνα πάντοτε μέ τήν ἐντολή Του:
«Ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκόντων ὑμᾶς.» (Ματθ. ε΄44),
ἡ ἀντίδρασή μας, ἔναντι τέτοιων λυπηρῶν φαινομένων πού καταδεικνύουν καί καταγράφουν μιάν ἀρνητική καί βλάσφημη στάση ἔργω ἤ λόγω, κάποιου ἤ κάποιων συνανθρώπων μας, πρός τόν Ἴδιο τόν Κύριό μας, «τὸν τῆς πίστεως ἀρχηγὸν καὶ τελειωτὴν Ἰησοῦν» (Ἑβρ. ιβ΄2), τήν Ὑπεραγία Μητέρα Του καί τούς ἀγαπημένους φίλους Του Ἁγίους, εἶναι προφανέστατα προδιαγεγραμμένη:
«Ἀγάπη, εὐλογία, καλωσύνη, προσευχή!», πρός ἅπαντας πού ἐπιβουλεύονται καθ’οἱονδήποτε τρόπον τήν Πίστη μας καί αὐτή ἀκόμα τή ζωή μας.
Ὅμως, ἡ ἀντίδρασή μας τείνει νά διαφέρει ὡς πρός τίς ἀπαιτήσεις μας ἀλλά καί ὡς πρός τή στάση μας ἀπέναντι στήν Πολιτεία καί ἐν προκειμένω στό Ὑπουργείο Πολιτισμοῦ ὅπου μέ «Με την υποστήριξη της κυβέρνησης στην πρωτοβουλία της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης επανήλθαν τα βλάσφημα έργα σε αυτήν και μάλιστα με αυξημένα μέτρα προστασίας και ασφαλείας...».
Ἕνεκα λοιπόν τῆς ἐμπράκτου αὐτῆς ἀδιαφορίας τῆς Πολιτείας καί τῆς ἀπαξίωσης τῆς προσβολῆς, τόσο τῶν Ἱερῶν Προσώπων τοῦ Κυρίου μας, τῆς Παναγίας Μητρός Του καί τῶν Ἁγίων μας, μέ τή δημόσια ἔκθεση καί διαπόμπευσή τους διά τῶν συγκεκριμένων ἔργων, ὅσο καί συνεκδοχικά τῆς Πίστης ἑκατομμυρίων Ἑλλήνων χριστιανῶν Ὀρθοδόξων, ὑψώνουμε στεντόρεια τήν φωνή καί ἐκφράζουμε ἔντονα τή δυσαρέσκεια καί διαμαρτυρία μας, μέ ἀπαίτηση τήν ἄμεση ἀπομάκρυνσή τους ἀπό τό δημόσιο αὐτό χῶρο τήν Ἐθνική μας Πινακοθήκη.
Στή δικαίωσή μας αὐτή ἀναμένουμε τίς ἀπαραίτητες ἐνέργειες τῆς Ἐκκλησίας μας, ὡς καθ’ὕλην ἁρμόδια σύμφωνα μέ τόν Καταστατικό της Χάρτη:
«Ἄρθρον 2.
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος συνεργάζεται μετὰ τῆς Πολιτείας, προκειμένου περὶ θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος, ὡς τὰ τῆς χριστιανικῆς ἀγωγῆς τῆς νεότητος, τῆς ἐν τῷ στρατεύματι θρησκευτικῆς ὑπηρεσίας, τῆς ἐξυψώσεως τοῦ θεσμοῦ τοῦ γάμου καὶ τῆς οἰκογενείας, τῆς φροντίδος διὰ τὴν περίθαλψιν τῶν δεομένων ἐν γένει προστασίας, τῆς διαφυλάξεως τῶν ἱερῶν κειμηλίων καὶ ἐκκλησιαστικῶν καὶ χριστιανικῶν μνημείων, τῆς καθιερώσεως νέων Θρησκευτικῶν ἑορτῶν, ζητεῖ δὲ τὴν προστασίαν τῆς Πολιτείας ὁσάκις προσβάλλεται ἡ θρησκεία. !»
Μέ σεβασμό,
Θεόδωρος Σ.
Δημοσίευση σχολίου