Παρασκευή 30 Μαΐου 2025

Γράφω και εγώ, κάπου-κάπου τον πόνο μου.

Γράφω και εγώ, κάπου-κάπου τον πόνο μου.
Είχα, κι συνεχίζω να έχω καλές σχέσεις, σε προσωπικό επίπεδο με παλαιοημερολογίτες. Παλαιότερα που είχα χρόνο, πήγαινα σε εορταστικές εκδηλώσεις τους, ειδικά την Κυριακή της Ορθοδοξίας σε Αθήνα και Πάτρα, απολάμβανα να μας κατηγορούν κλπ.
Ένας από τους παλαιοημερολογίτες των Πατρών που εκτιμούσα και είχα φιλία, ήταν ο Λάμπρος Κτενάς για τον οποία έγραψα όταν κοιμήθηκε εν Κυρίω.
Τα γράφω αυτά ως πρόλογο, για να παρουσιάσω την παρακάτω δημοσίευση. Από τον Λάμπρο Κτενά είχα γνωρίσει την κ. Κατερίνα παλαιοημερολογίτισσα και αυτή, την οποία προσλάβαμε στο Οικοτροφείο ως εργαζόμενη, όταν ήμουν διευθυντής. Καιρό μετά τον θάνατό της, μου τηλεφώνησε ο γιός της ιατρός στο επάγγελμα και νέος με ευλάβεια, ο οποίος μου είπε ότι είχε αρραβωνιαστεί μια δικιά μας του νέου εορτολογίου. Για να γίνει ο γάμος, του ζητούσαν να βαπτισθεί ξανά αυτός από την Εκκλησία μας. Επικοινώνησα με την Νομοκανονική Επιτροπή της Συνόδου, με γνωστούς Αρχιερείς κλπ. Όλοι ανένδοτοι, έπρεπε να βαπτισθεί, για να γίνει ο γάμος. Τους έλεγα, ότι πως είναι δυνατό να επιτρέπονται οι γάμοι με ετεροδόξους και όχι με παλαιοημερολογίτες. Δεν κατάφερα τίποτα και παραιτήθηκα της προσπάθειας. Διαβάστε σας παρακαλώ το κείμενο αυτό:

Περί του Αναβαπτισμού των Παλαιοημερολογιτών

 Πηγή: Εξάψαλμος

Του Νικολάου Μάννη, Εκπαιδευτικού

Με αφορμή την πρόσφατη δήλωση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. Γεωργίου περί κοινής αναγνωρίσεως (από όλες τις Τοπικές Εκκλησίες) του βαπτίσματος των ετεροδόξων όταν γίνεται στο όνομα της Αγίας Τριάδος [1], θυμήθηκα πως ακριβώς το ίδιο δίδασκε στις πανεπιστημιακές παραδόσεις του και ο Μητροπολίτης Περιστερίου κ. Γρηγόριος, ο οποίος μάλιστα είχε γράψει ότι το αυτό ισχύει και για την περίπτωση των σχισματικών [2]. 

Οι ως άνω απόψεις έχουν βεβαίως έρεισμα τόσο στην πατερική διδασκαλία [3], όσο και στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων [4], οι οποίες διακρίνουν τους αιρετικούς σε βαπτιστέους ή μη βαπτιστέους, με βάση το αν έχουν παραχαράξει τον τριαδικό τύπο του Βαπτίσματος. Ως εδώ, καλά.

Το πρόβλημα, ή πιο σωστά η ασυνέπεια και η αντίφαση, ξεκινά όταν τίθεται το ζήτημα εισδοχής των Παλαιοημερολογιτών.

Συγκεκριμένα η Συνοδική Επιτροπή επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων της Εκκλησίας της Ελλάδος απεφάνθη το 2006 ότι “τά Μυστήρια τῶν Παλαιοημερολογιτῶν θεωροῦνται ὡς μή γενόμενα καί θά πρέπει νά ἐπαναλαμβάνονται ἐξ ὑπαρχῆς” [5].

Βασισμένες στην απόφαση αυτή πολλές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ αποδέχονται το βάπτισμα των ετεροδόξων επειδή γίνεται στο όνομα της Αγίας Τριάδος, αναβαπτίζουν τους Παλαιοημερολογίτες, παρά το γεγονός ότι και το δικό τους βάπτισμα γίνεται στο όνομα της Αγίας Τριάδος!

Όμως δυοίν θάτερον: ή κάθε βάπτισμα τελούμενο στο όνομα της Αγίας Τριάδος γίνεται αποδεκτό (άρα τόσο οι ετερόδοξοι, όσο και οι Παλαιοημερολογίτες δεν πρέπει να αναβαπτίζονται) ή κάθε βάπτισμα εκτός της Ορθοδόξου Εκκλησίας, έστω και στο όνομα της Αγίας Τριάδος, πρέπει να απορρίπτεται οπότε πρέπει να αναβαπτίζονται όχι μόνο οι Παλαιοημερολογίτες, αλλά και όλοι οι ετερόδοξοι. 

Ο παραλογισμός αυτός όμως, εν τη Εκκλησία της Ελλάδος, γίνεται ακόμη μεγαλύτερος όταν γνωρίζουμε ότι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, δηλαδή η Μητέρα Εκκλησία εκ της οποίας έλαβε την Αυτοκεφαλία η Εκκλησία της Ελλάδος, δέχεται το βάπτισμα των Παλαιοημερολογιτών και έχει αποφασίσει να γίνονται δεκτοί με Χρίσμα και όχι με Αναβαπτισμό[6]!

Επίσης, όπως με ενημέρωσε λεπτομερώς μία γνωστή μου που έψαξε πρόσφατα Μητρόπολη για να ρωτήσει τί πρέπει να γίνει για να τελέσει ως κουμπάρα το Μυστήριο του Γάμου για μία φίλη της παλαιοημερολογίτισα, η οποία θέλει να παντρευτεί ρωμαιοκαθολικό, αρκετές Μητροπόλεις στις οποίες απευθύνθηκε επιβεβαίωσαν τον παραπάνω παραλογισμό, δηλαδή να θεωρούν αποδεκτό το βάπτισμα του ρωμαιοκαθολικού, αλλά όχι του παλαιοημερολογίτη…

Συγκεκριμένα:

α) η Μητρόπολη Κεφαλληνίας (παραπέμποντας στην ως άνω απόφαση της Συνοδικής Επιτροπής) αποφάνθηκε ότι η νύφη πρέπει οπωσδήποτε να βαπτιστεί επειδή είναι “αβάπτιστη”, αλλά ο γαμπρός δεν είναι υποχρεωμένος να βαπτιστεί ορθόδοξος, παρά μόνο αν το επιθυμεί…

β) η Μητρόπολη Πειραιώς (διά του υπευθύνου του Γραφείου Γάμων, π. Παναγιώτη Σαχτούρη) δήλωσε ότι του ρωμαιοκαθολικού δέχονται το βάπτισμα αλλά “για την γυναίκα πρέπει να γίνει εξ’απαρχής το βαπτισμά της”!

γ) η Μητρόπολη Ρεθύμνου (διά του π. Σπυρίδωνος Βαρδιδάκη) δήλωσε πως “πρέπει η νύφη να βαπτιστεί από κανονικό ορθόδοξο ιερέα”.

δ) η Μητρόπολη Άρτης δήλωσε ομοίως πως πρέπει “ἡ μέλλουσα νύφη ποὺ “είναι βαπτισμένη από παλαιοημερολογίτες” νὰ βαπτισθεῖ ἀπὸ Ὀρθόδοξο Ἱερέα σὲ Ὀρθόδοξο Ναό”.

ε) η Μητρόπολη Σιδηροκάστρου απάντησε ξεκάθαρα: “μπορούμε να τελέσουμε Γάμο Ρωμαιοκαθολικού με Ορθόδοξο, όχι όμως Ρωμαιοκαθολικού με Παλαιοημερολογίτη, διότι η Εκκλησία μας δεν αναγνωρίζει τα Μυστήρια των Παλαιοημερολογιτών. Η μόνη περίπτωση να τελεστεί ο Γάμος είναι να βαπτισθεί εκ νέου ο παλαιοημερολογίτης από Ορθόδοξο Ιερέα”.

στ) Η Μητρόπολη Κυθήρων παρέπεμψε στην προαναφερθείσα απόφαση της Συνοδικής Επιτροπής.

ζ) η Μητρόπολη Κασσανδρείας τόνισε ότι “θα χρειαστεί να γίνει κατήχηση και αναβάπτιση από Ιερέα κανονικής Εκκλησίας της Ελλάδος, διότι οι λεγόμενοι ΓΟΧ (Παλαιοημερολογίτες) δεν έχουν κανονική Αποστολική Διαδοχή”. 

η) η Μητρόπολη Καλαμαριάς απάντησε: “Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην περίπτωση σας εμφανίζεται στην βάπτιση της κοπέλας.  Τα μυστήρια των παλαιοημερολογιτών δεν αναγνωρίζονται. Όποτε η κοπέλα θα πρέπει να βαπτιστεί“.

θ) η Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής ομοίως: “Θα πρέπει το μέλος που ανήκει στην σχισματική εκκλησία των παλαιοημερολογιτών να λάβει το μυστήριο του βαπτίσματος από την Μητρόπολη στην οποία ανήκει (διαμένει μόνιμα)“.

ι) η Μητρόπολη Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού ενημέρωσε πως “το βάπτισμα της μέλλουσας νύφης δεν είναι έγκυρο, οπότε δεν μπορεί να τελέσει Γάμο στην Εκκλησία μας. Ο μέλλων σύζυγός της ως Ρωμαιοκαθολικός δύναται να τελέσει το Μυστήριο του Γάμου”.

Άλλες Μητροπόλεις στάθηκαν πιο συνεπείς (απορίπτοντας εξίσου το βάπτισμα ρωμαιοκαθολικών και παλαιοημερολογιτών – παρά το γεγονός ότι συμμετέχουν σε συμπροσευχές με τους πρώτους, αλλά όχι με τους δεύτερους!), ενώ μόνο μία (η Μητρόπολη Λήμνου) συμφώνησε με την πρακτική του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως (αναμύρωση και όχι αναβαπτισμός). Πολλές δεν απάντησαν καθόλου γραπτώς, ίσως αναλογιζόμενες ότι scripta manent

Το ζήτημα είναι ιδιαιτέρως σοβαρό εφόσον τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ασχολούμαστε ιδιαιτέρως με το Ουκρανικό Ζήτημα, αλλά επιμένουμε να αδιαφορούμε για τον εκατονταετή πλέον ημερολογιακό διχασμό στους κόλπους της Εκκλησίας της Ελλάδος. Και ενώ το Ημερολογιακό Ζήτημα ήταν από τα πρώτα και βασικά θέματα που εγγράφηκαν στην θεματολογία μίας σχεδιαζόμενης Πανορθοδόξου Συνόδου, μια τέτοια Σύνοδος ουδέποτε συνεκλήθη, ενώ και στη Σύνοδο της Κρήτης το 2016 το θέμα απαλείφθηκε (και ορθώς, εφόσον δεν συμμετείχαν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες). 

Ας ελπίσουμε ότι θα συγκληθεί μία πραγματικά Πανορθόδοξη Σύνοδος η οποία θα αποφανθεί κατά Θεόν διαλύοντας όλους αυτούς τους παραλογισμούς και τους διχασμούς στους κόλπους της Ορθοδοξίας.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1] https://www.youtube.com/watch?v=brbC1-aBnSA&t=196s
[2]  “Μεταξύ των σχισματικών που αποσχίζονται και της Εκκλησίας δεν υφίστανται αρχικά σημαντικές διαφορές και μπορούν αυτές να ξεπερασθούν σχετικά εύκολα, διότι αν επιθυμούν αυτοί να επανέλθουν, δεν επιβάλλεται να επαναβαπτισθούν. Το σχίσμα δεν καταλήγει σε οριστική ρήξη, εφόσον δεν επιχειρήθηκε η τροποποίηση του τριαδικού τύπου του βαπτίσματος (που ονομάζεται κανών πίστεως)” (Αρχιμ. [νυν δε Μητροπολίτου] Γρηγορίου Παπαθωμά, Κανονικό Γλωσσάριο, Αθήνα, 2011, σελ. 113).
[3] Ενδεικτικά: “Ὅσοι τοίνυν εἰς Πατέρα καὶ Υἱὸν καὶ Ἅγιον Πνεῦμα βαπτισθέντες, μίαν φύσιν ἐν τρισὶν ὑποστάσεσι διδαχθέντες, αὖθις ἀναβαπτίζονται, οὖτοι ἀνασταυροῦσι τὸν Χριστόν” (Αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού, Περί Ορθοδόξου Πίστεως, βιβλίο δ΄, κεφάλαιο πστ΄, περί πίστεως και βαπτίσματος).
[4] Ενδεικτικά βλ. Ζ΄ Κανόνας της Β΄ Οικουμενικής και ϟΕ’ Κανόνας της Πενθέκτης.
[5] https://www.entaksis.gr/%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CF%85%CF%83%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B7%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B8/
[6] Οικουμενικόν Πατριαρχείον, Η επάνοδος εις την εκκλησιαστικήν κοινωνίαν μερίδος των ακολουθούντων το παλαιόν (Ιουλιανόν) ημερολόγιον, εκδόσεις Φανάριον, Αθήναι, 1999, σελ. 127.

 ______________________

Ως κατακλείδα καταθέτω ξανά τον πόνο μου:

Α. Φίλου κληρικού της Πάτρας, ο γιός γνώρισε μια Αγγλικανή. Ο φίλος κληρικός απαίτησε να βαπτισθεί η νεαρά Ορθόδοξη για να δώσει την ευχή του ως πατέρας και ιερέας για τον γάμο. Του έλεγα, πάτερ μου γιατί την εκβιάζεις, αν θέλει ας βαπτισθεί μετά, αφού η Εκκλησία επιτρέπει τον γάμο με ετεροδόξους αγγλικανούς. Τελικά πέρασαν οι πιέσεις-εκβιασμοί και τέλεσε ο ίδιος το Μυστήριο, η Βάπτιση έγινε. Μετά από μικρό χρονικό διάστημα το ζευγάρι προ του γάμου δεν τα βρήκε, χώρισαν και τραβήξαν τον δρόμο τους, αυτή στην Αγγλία αυτός στην Αθήνα. Τότε είπα στον κληρικό, την ευθύνη για την Βάπτιση την έχεις εσύ, διότι γυρνώντας στην Αγγλία θα συνεχίσει όπως ως πριν την υποχρεωτική Βάπτιση που επέβαλες.

Β. Βρισκόμουνα στο κτήμα της Ζωής στην Αγία Παρασκευή, με τον μακαριστό προϊστάμενό μου Κωνσταντίνο Καντζιούρα (αγία ψυχή), είδα να περνά πηγαίνοντας προς το εξομολογητήριο ένα νέο ζευγάρι με δυο παιδάκια. Ο π. Καλλίνικος Δασκαλούδης έφυγε από την παρέα μας, για να πάει να τους εξομολογήσει. Όταν επέστρεψε μου είπε. Η νεαρά ως φοιτήτρια ήταν μέλος της ΧΦΕ, όταν έκανε διδακτορικό στην Γερμανία γνώρισε τον Κύριο -Λουθηριανός τότε στο δόγμα- και τώρα σύζυγό της. Όταν έφτασε η ώρα του γάμου, ο π. Καλλίνικος διακριτικός και καλός κληρικός της Ζωής, με αγάπη της σύστησε να μην βαπτισθεί Ορθόδοξος ο Κύριος αφού δεν το επιθυμούσε. Αν μπορείς -της είπε- με την ζωή σου να τον προσελκύσεις στην Ορθοδοξία. Έτσι και έγινε η Κυρία αυτή κατάφερε με την ζωή της την Μυστηριακή και βιωματική, να προσελκύσει τον Κύριο στην Ορθοδοξία. Είχε καταφέρει όχι μόνο να βαπτισθεί, αλλά να μετέχει στα Μυστήρια της Εκκλησίας, και μάλιστα στην ιερά Εξομολόγηση. Και πρόσθεσε ο π. Καλλίνικος κάθε φορά που έρχονται στην Ελλάδα τους εξομολογώ.

Αυτά για τους σκληροπυρηνικούς αδελφούς μας.

Α.Κ.Κ.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Να εξηγήσουμε κάτι: ο μικτός γάμος (δηλ γάμος Ορθόδοξου Χριστιανού με ετερόδοξο) επιτρέπεται αλλά με τη λογική ότι ο εκκλησιαστικός ορθοδοξος γάμος έχει ισχύ και είναι πνευματικό εφόδιο για τον Ορθόδοξο που προσέρχεται σε αυτόν. Για τον ετερόδοξο (Αγγλικανό, καθολικό ή ο,τι άλλο) ο γάμος αυτός έχει όση σημασία θα είχε και ένας πολιτικός.

Με αυτό το δεδομένο η Εκκλησία που ρωτήθηκε για τον γάμο παλαιοημερολογίτη με ετερόδοξο λέει ότι…για ποιον θα έχει ισχύ ο γάμος; Αν είναι να έχει για τον παλαιοημερολογίτη οφείλει να βαπτιστεί αφού δεν είναι μέλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Για τον ετερόδοξο είναι σαν γραφειοκρατική διαδικασία έτσι κι αλλιώς.

Ανώνυμος είπε...

Όλα τα περίεργα θα τα βρεις στην διοικούσα Εκκλησιά. Πολλές γραμμές όσοι οι Μητροπολίτες και οι ιερείς. Πολλές οι γνώμες βρε παιδιά.

Ανώνυμος είπε...

Είναι και δικός μας πόνος.
Τα περιστατικά που γράφεις αγγίζουν πολλούς και από εμάς.
Καλογραμμένο και εμπεριστατωμένο το άρθρο που δημοσίευσες «Περί του Αναβαπτισμού των Παλαιοημερολογιτών» χρειαζόταν.

Ανώνυμος είπε...

Ναι Ανάστασιε. Όλα καλά. Να αναγνωρίσουμε κ τα μυστήρια των παλαιοημερολογιτών που δεν θέλουν να μας βλέπουν. Τι πειράζει μωρέ; Με όλους μαζί να είμαστε. Αγάπη αδελφέ μου, αγαπη

Ανώνυμος είπε...

Η Μητέρα Εκκλησία το Οικουμενικό Πατριαρχείου αναγνωρίζει το βάρτισμα του πάτριου εορτολογίου η Εκκλησία της Ελλάδος όχι αυτά μόνος στην Ορθοδοξία μπορούν να γίνουν
Χριστέ μου τα Πάθη Σου

Ανώνυμος είπε...

Για όλους τους χριστιανούς βαπτισμένους πρέπει να είναι τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά
Δεν γίνεται δεύτερο βάπτισμα ακόμα έχει αν είναι άλλου δόγματος μόνο Χρίσμα
Αυτά τα οποία κάνουνε μερικοί κληρικοί να βαφτίζουν ξανά όσους έχω βαπτιστεί στο όνομα της Αγίας Τριάδος είναι γελοιότητες βλακείες και σαχλαμάρες για τις οποίες θα δώσουν λόγο στον Θεό
Στο Σύμβολο της πίστεως υπάρχει ομολογία για ένα βάπτισμα

Ανώνυμος είπε...

Στο βίο του Οσίου Ιακώβου του εν Ευβοία αναφέρεται το περιστατικό του ρωμαιοκαθολικού, ο οποίος επεσκέφθη το Μοναστήρι καί τού εζήτησε να τόν Βαπτίσει.
Ο Οσιος τον παρέπεμψε στον Μητροπολίτη, ο οποίος τού είπε να γίνει μόνο Χρίσμα.
Ο ρωμαιοκαθολικός επέστρεψε στο Μοναστήρι και επέμενε να Βαπτιστεί.
Τότε ο Οσιος με τήν βοήθεια δύο Ιερομονάχων τόν Βάπτισε καί κατόπιν του έκανε το Χρίσμα.