Σάββατο 14 Ιουνίου 2025

"Ποιος είναι, τέλος πάντων, ο 666;" - Αστέριος Κεχαγιάς


 "Ποιος είναι, τέλος πάντων, ο 666;"

Αστέριος Κεχαγιάς

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη ανήκει στο λογοτεχνικό είδος της Αποκαλυπτικής Γραμματείας και αυτό είναι πολύ σημαντικό να κατανοηθεί. Η Αποκαλυπτική Γραμματεία είναι ένα λογοτεχνικό είδος που άκμασε απ' τα μέσα του 4ου αιώνα π.Χ. μέχρι και τους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες και περιλαμβάνει κρυπτικά και αινιγματικά κείμενα γεμάτα προφητείες και συμβολισμούς. Μας έχουν διασωθεί πάρα πολλά τέτοια κείμενα και όλα είναι στο ίδιο στυλ. Δεν αποτελεί δηλαδή η Αποκάλυψη του Ιωάννη κάτι πρωτόγνωρο. Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα Αποκαλυπτικής Γραμματείας είναι το βιβλίο του Δανιήλ που γράφτηκε τον 2ο π.Χ. αιώνα. Η Αποκαλυπτική Γραμματεία άνθισε σε καιρούς μεγάλης κρίσης ή όταν οι Ισραηλίτες ήταν υπόδουλοι σε άλλους λαούς π.χ. σε Έλληνες ή Ρωμαίους. Έπρεπε, λοιπόν, να βρεθεί ένας τρόπος να επικοινωνούν μεταξύ τους χωρίς να τους καταλαβαίνουν οι κατακτητές και έπρεπε ταυτοχρόνως να βρουν και έναν τρόπο να αναπτερώσουν το ηθικό του λαού τους. Η Αποκαλυπτική Γραμματεία ήταν αυτός ο τρόπος. Μέσα από συμβολισμούς που καταλάβαιναν μόνο οι ίδιοι, επικοινωνούσαν μεταξύ τους μυστικά. Η Γεματρία, δηλαδή η χρήση της αριθμητικής αξίας των γραμμάτων της αλφαβήτου, ήταν μια από τις μυστικές αυτές μεθόδους επικοινωνίας. Μας έχουν σωθεί επιγραφές σε τοίχους ή αλλού, όπου κάποιος έγραφε ''είμαι ερωτευμένος με αυτήν που το όνομά της είναι 734 (δεν θυμάμαι επακριβώς τον αριθμό)''. Ο ίδιος ήξερε ποια εννοούσε αλλά οι υπόλοιποι δεν μπορούσαν να ξέρουν. Έπρεπε να υπολογίσουν τους αριθμούς, κάτι που ήταν δύσκολο, οπότε το μυστικό του ερωτευμένου ήταν ασφαλές.

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη ανήκει στην Αποκαλυπτική Γραμματεία και το γνωρίζουμε αυτό διότι αν την εξετάσει κανείς, παρατηρεί πως είναι γραμμένη κατ' αναλογία του βιβλίου του Δανιήλ (έχει γίνει και διδακτορική διατριβή πάνω σ' αυτό). Όποιος έγραψε την Αποκάλυψη γνώριζε καλά το βιβλίο του Δανιήλ και αν τα διαβάσει κανείς παραλλήλως, βλέπει πως και ο Δανιήλ αναφερόταν σε θηρία με πολλά κεφάλια, με τα οποία συμβόλιζε τις αυτοκρατορίες που είχαν υποδουλώσει τον Ισραήλ. Στο βιβλίο του υπάρχουν 4 θηρία, ένα θηρίο για τους Βαβυλώνιους, ένα για τους Πέρσες, ένα για τους Έλληνες και ένα για τους Ρωμαίους· όλοι τους λαοί που είχαν κατακτήσει τον Ισραήλ. Ο συγγραφέας της Αποκάλυψης, λοιπόν δανείστηκε εικόνες και σύμβολα από τον Δανιήλ για να μιλήσει για την εποχή του. Το θηρίο στο οποίο αναφέρεται και το οποίο μεταγενέστερα ταυτίστηκε με τον αντίχριστο, δεν είναι παρά σύμβολο μιας αυτοκρατορίας και συγκεκριμένα της Ρωμαϊκής που διοικούσε εκείνη την εποχή. Ο συγγραφέας του βιβλίου ήθελε να πει πράγματα εναντίον της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, χωρίς να τα αντιληφθούν οι Ρωμαίοι, κάτι που θα οδηγούσε στη φυλάκιση ή στην εκτέλεσή του. Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου είναι μια εξαγγελία κατά της Ρώμης που προσπαθεί να δώσει ελπίδα στους υπόδουλους Εβραίους λέγοντάς τους ότι το καλό θα θριαμβεύσει στο τέλος και οι κακοί θα ηττηθούν.

Τι δηλώνει το 666; Το όνομα του αυτοκράτορα ενάντια στον οποίο ήθελε να επιτεθεί. Και αυτός δεν είναι παρά ο Νέρωνας. Αν υπολογίσει κανείς την αριθμητική αξία του εβραϊκού ονόματος του Νέρωνα, θα δει ότι βγαίνει 666. Πολλοί έκαναν το λάθος να ψάχνουν με βάση την ελληνική γεματρία*, επειδή το βιβλίο της Αποκάλυψης είναι γραμμένο στα ελληνικά αλλά ο συγγραφέας δεν ήταν ηλίθιος. Ήταν Εβραίος και απηύθυνε το μήνυμά του στους Εβραίους, ώστε οι Ρωμαίοι να μην είναι εύκολο να καταλάβουν το κρυφό μήνυμα. Οπότε για να καταλάβει κανείς ποιον εννοούσε θα έπρεπε να ψάξει με βάση την εβραϊκή γεματρία. Έτσι, το όνομα του Νέρωνα στα εβραϊκά ήταν: נרון קסר (καίσαρ Νέρων), το οποίο μας δίνει ως αριθμητική αξία 50+200+6+50+100+60+200=666.

Τόσο απλά είναι τα πράγματα αν γνωρίζει κανείς ιστορία, αρχαίο μυστικισμό και το τι ακριβώς λένε τα κείμενα. Δεν γίνεται στην Αποκάλυψη λόγος ούτε για αντίχριστο ούτε για τσιπάκια ούτε για τίποτα. Ο αντίχριστος ήταν χαρακτηρισμός που δήλωνε όσους δεν δέχονται τη σάρκωση του Ιησού ή το ότι είναι ο Χριστός και στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει η λέξη ''αντίθετος με τον Χριστό'' και επειδή ήταν πολλές οι αιρέσεις που απέρριπταν τον Χριστό ήταν και πολλοί οι αντίχριστοι. Ούτε μεταφυσικοί υιοί του Σατανά υπάρχουν ούτε τσιπάκια ούτε τίποτα. Αυτά είναι καλά για ταινίες φαντασίας, ώστε να απολαμβάνουμε Πατσίνο, Ριβς και Σβαρτζενέγκερ.

Οι μεταγενέστεροι συγγραφείς δεν μπορούσαν να καταλάβουν τα κρυμμένα μηνύματα και έτσι τα ερμήνευσαν με πολύ πιο μεταφυσικό τρόπο. Δεν μπορούσαν να τα καταλάβουν γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των Χριστιανών και των Πατέρων της Εκκλησίας ήταν Έλληνες ή ελληνίζοντες. Δεν ήταν Εβραίοι. Ελάχιστοι ήξεραν εβραϊκά, π.χ. Ωριγένης. Έτσι βλέπει κανείς ότι ένα σωρό πρόσωπα στο πέρας της ιστορίας και σε καιρούς κρίσης ή πολέμων, ονομάζονταν ως αντίχριστοι π.χ. ο Μωάμεθ, πάπες Ρώμης, Οθωμανοί σουλτάνοι, εκπρόσωποι αθεΐας κλπ. Όποιον δεν χώνευε η εκάστοτε χριστιανική κοινότητα, τον έβλεπε σαν τον αντίχριστο της Αποκάλυψης αλλά ο αντίχριστος αυτός ευτυχώς για μας και δυστυχώς γι' αυτούς, δεν θα έρθει ποτέ και σε κανένα μέλλον, διότι πολύ απλά είχε ήδη έρθει και έχει ήδη πεθάνει.

Όλα τα παραπάνω είναι εν πολλοίς γνωστά στους περισσότερους σοβαρούς θεολόγους αλλά δεν πολυακούγονται είτε επειδή διστάζουν ορισμένοι να τα πουν για να μην προκαλέσουν είτε επειδή ελάχιστοι τα γνωρίζουν με λεπτομέρειες και στο σύνολό τους. Όταν εντάξεις τα κείμενα στην εποχή τους, όλα γίνονται πάντα πιο ξεκάθαρα. Αν δεν τα εντάξεις, μπορείς να πεις μέχρι και ότι ο Ιωάννης μιλούσε για τσιπάκια σε ανθρώπους του πρώτου αιώνα μ.Χ. Αυτά παθαίνουν όσοι θεολόγοι νομίζουν ότι μπορούν να κατανοήσουν την Καινή Διαθήκη χωρίς να γνωρίζουν την Παλαιά ή και την εβραϊκή γλώσσα. Αν θέλετε να ακολουθήσετε πιστά τη Γραφή και να αποφύγετε την ''απώλεια'', τότε αντί να προσθέτετε σ' αυτήν ό,τι σας κατέβει, σταματήστε να προσκυνάτε τα γυαλιά ή τα κάστανα του κάθε Παΐσιου. Αν υπάρχει ένα πράγμα που σίγουρα το λέει η Γραφή, είναι η καταδική της ειδωλολατρίας. Το να βλέπει κανείς τα ίδια άτομα που φοβούνται μην τους βάλουν τσιπάκι, επικαλούμενα κάτι που δεν αναφέρεται στη Γραφή, να πηγαίνουν να στήνονται σε ουρές για να προσκυνήσουν κάστανα, γυαλιά ή οτιδήποτε σχετικό, τη στιγμή που η Γραφή απαγορεύει την ειδωλολατρία, είναι, επιεικώς, αστείο. Πριν εμπιστευτείτε την κάθε ανοησία που ακούτε από πνευματικούς και γονείς, φροντίστε τουλάχιστον να διαβάσετε πρώτα τα κείμενα που αναγορεύετε ως ιερά. Η τυφλή εμπιστοσύνη δεν ωφέλησε ποτέ κανέναν. Το γεγονός ότι κάποιος σας αγαπάει ή θέλει το καλό σας, δεν σημαίνει πως όλες οι συμβουλές που δίνει είναι σωστές ούτε αποκλείει το να πει μπαρούφες. Απ' την άλλη, οι άθεοι που προσπαθείτε να κατακρίνετε τα παραπάνω χωρίς να γνωρίζετε ούτε εσείς το τι λέγεται στα χωρία, δεν προσφέρετε πολλά. Διότι τα επιχειρήματά σας είναι εξίσου αδύναμα και ανίκανα να πείσουν κάποιον. Για να κρίνεις κάτι αποτελεσματικά και με σοβαρά επιχειρήματα, πρέπει να το γνωρίζεις πρώτα.
 
* Γεματρία ονομάζεται η αριθμολογία με χρήση της εβραϊκής γλώσσας και αλφαβήτου. Ο όρος είναι εβραϊκή δάνεια λέξη, και πιστεύεται ότι προέρχεται από την ελληνική λέξη «γεωμετρία» ή «γραμματεία», αν και η ετυμολογία του δεν είναι γνωστή. Η αντίστοιχη πρακτική για τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου ονομάζεται ισοψηφία.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι γεματρίας, όπως ο "αποκαλυπτικός" που εμφανίζεται σε μορφές του ραβιννικού Ιουδαϊσμού και ο "μυστικιστικός" που αποτελεί κατά κύριο λόγο καμπαλιστική πρακτική. Όπως και στα Ελληνικά, στα Εβραϊκά κάθε γράμμα του αλφαβήτου έχει τη δική του αριθμητική αξία. Η Γεματρία αφορά στον υπολογισμό της αριθμητικής ισοδυναμίας των γραμμάτων, των λέξεων ή των φράσεων με απώτερο σκοπό την κατανόηση του αλληλοσυσχετισμού των γραμμάτων και την αποκωδικοποίηση κρυμμένων ιδεών. Αυτή η αντίληψη προέρχεται από την άποψη ότι εφόσον —σύμφωνα με τις Εβραϊκές Γραφές— όλος ο κόσμος δημιουργήθηκε με τον «λόγο» του Θεού, θα πρέπει αντίστοιχα το κάθε γράμμα να αναπαριστά μια διαφορετική δημιουργική δύναμη. Κατ' αυτό τον τρόπο, τα αριθμητικά ισοδύναμα των λέξεων συνδέονται με τη δημιουργική δυναμική που πιστεύεται ότι κατέχουν.
Οι Πυθαγόρειοι, επίσης, έκαναν χρήση των γραμμάτων της Ελληνικής για να καταγράψουν γεωμετρικούς συμβολισμούς, ήχους και αριθμού

Ο Αστέριος Κεχαγιάς είναι Διδάκτορας, Τμήμα Θεολογίας Α.Π.Θ. Και Υποψ. Διδάκτορας, στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας, Εβραϊκό Πανεπιστήμιο Ιεροσολύμων.                  

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

"Ακόμη δεν τον είδαμε Γιάννη τον εβγάλαμε"!!
Το κακό θα έρθει από"μορφωμένους" που θα διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα.... στώμεν καλώς.

Ανώνυμος είπε...

Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης δηλώνει στην αρχή της Αποκάλυψης (Κεφ. 1, 10), ότι "εγενόμην εν πνεύματι τη Κυριακή ημέρα", καί κατόπιν περιγράφει τα γεγονότα.
Θα πρέπει λοιπόν, κατά τη γνώμη μου, να εμπιστευτούμε περισσότερο τους Πνευματικούς ανθρώπους (τους Αγίους), όσον αφορά την ερμηνεία των περιγραφομένων γεγονότων, καί λιγότερο τις επιστημονικές αναλύσεις, οι οποίες αναπόφευκτα παρουσιάζουν λογικά κενά.
Παραδείγματος χάριν, ο Νέρων, που προτείνεται ως ο Αντίχριστος, έδωσε στους υπηκόους του σφράγισμα στο δεξι χερι ή στο μέτωπο ; Προφανώς όχι.
Αρα λοιπόν το θέμα αυτό δέν έχει γίνει ακόμη, αλλά πρόκειται για κατάσταση που θα εμφανιστεί στο μέλλον, οπότε δέν είναι αρμοδιότητα των επιστημόνων να τό αναλύσουν, αλλά των Αγίων, καί μάλιστα των Προορατικών καί Διορατικών.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ....σοβαρή ανάλυση. Επιστημονική, επιθετική και καθησυχαστικη... Μπράβο στον Αναστάσιο που τη δημοσίευσε, σαν το κείμενο του Βεντη για την ομοφυλοφιλία ως κάτι το φυσικό. Αλλά Καντιωτης και Βεντης πόσο πάνε μαζι; Το χάσαμε τελείως...

Ανώνυμος είπε...

Κοιμηθείτε ήσυχα λοιπόν, ο Αντίχριστος ή ήρθε και εξαερωθηκε ή θα έρθει σε...μάλλον 5 αιώνες!!!

Ανώνυμος είπε...


«….Όλα τα παραπάνω είναι εν πολλοίς γνωστά στους περισσότερους σοβαρούς θεολόγους αλλά δεν πολυακούγονται είτε επειδή διστάζουν ορισμένοι να τα πουν για να μην προκαλέσουν είτε επειδή ελάχιστοι τα γνωρίζουν με λεπτομέρειες και στο σύνολό τους. Όταν εντάξεις τα κείμενα στην εποχή τους, όλα γίνονται πάντα πιο ξεκάθαρα. Αν δεν τα εντάξεις, μπορείς να πεις μέχρι και ότι ο Ιωάννης μιλούσε για τσιπάκια σε ανθρώπους του πρώτου αιώνα μ.Χ.
Αυτά παθαίνουν όσοι θεολόγοι νομίζουν ότι μπορούν να κατανοήσουν την Καινή Διαθήκη χωρίς να γνωρίζουν την Παλαιά ή και την εβραϊκή γλώσσα. Αν θέλετε να ακολουθήσετε πιστά τη Γραφή και να αποφύγετε την ''απώλεια'', τότε αντί να προσθέτετε σ' αυτήν ό,τι σας κατέβει, σταματήστε να προσκυνάτε τα γυαλιά ή τα κάστανα του κάθε Παΐσιου. Αν υπάρχει ένα πράγμα που σίγουρα το λέει η Γραφή, είναι η καταδική της ειδωλολατρίας.
Το να βλέπει κανείς τα ίδια άτομα που φοβούνται μην τους βάλουν τσιπάκι, επικαλούμενα κάτι που δεν αναφέρεται στη Γραφή, να πηγαίνουν να στήνονται σε ουρές για να προσκυνήσουν κάστανα, γυαλιά ή οτιδήποτε σχετικό, τη στιγμή που η Γραφή απαγορεύει την ειδωλολατρία, είναι, επιεικώς, αστείο. Πριν εμπιστευτείτε την κάθε ανοησία που ακούτε από πνευματικούς και γονείς, φροντίστε τουλάχιστον να διαβάσετε πρώτα τα κείμενα που αναγορεύετε ως ιερά.»…
---------Λοιπόν πολύ μας φώτισε το παραπάνω κείμενο του παραπάνω σοβαρού θολολόγου. Ούτε τον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο δεν σεβάστηκε, άσε τώρα και την χάρη του Αγίου Παϊσίου όπως και τά ενδύματα του αποστόλου Πέτρου και την σκιά του ακόμη πού έκανε θαύματα ( Πράξεις Αποστόλων κεφ.Ε΄15)…Πάλι καλά πού δεν ακούσαμε και περί του «όνου σκιάς» πού εν τούτοις έκανε θαύματα. Όχι το κάστανο και το βελανίδι, άντε και το καλαμπόκι… Βρέ τι πάθαμε όλοι μας τόσα χρόνια και μιλούσαμε οι ανόητοι για τσίπς, για χαράγματα, για εξακοσάρια και βάλε… πού όμως όλα αυτά υποδήλωναν τον…( κρατηθείτε) Νέρωνα ! Και μη χειρότερα Αγιάννη μου Θεολόγε ήμαρτον, τι άλλο θα έχουμε να δούμε και τι άλλο έχουμε να ακούσει όσο περνάει ο καιρός και όταν σφίξουν οι ζέστες…
Νικηφόρος Γ.
14.6.25

Ανώνυμος είπε...

Ο Νικηφόρος Γ. μεγάλος "φωστήρας"τελικά!!!

jean alatzo είπε...

"......Έτσι, το όνομα του Νέρωνα στα εβραϊκά ήταν: נרון קסר (καίσαρ Νέρων), το οποίο μας δίνει ως αριθμητική αξία 50+200+6+50+100+60+200=666...." Οι θεολόγοι και γνώστες εβραϊκών πως κρίνουν την ερμηνεία ότι το 666 δεν πρέπει να μεταφέρεται-μεταφράζεται από την Ελληνιστική αλλά από την Εβραϊκή .

Ανώνυμος είπε...

Διάβασα με εξαιρετική προσοχή το άρθρο.( Έχω περάσει λίγο από τη Θεολογική Σχολή αλλά δεν αποφοίτησα καθώς ο δρόμος της ζωής μου πήγε αλλού!)
Το άρθρο μού φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρον. Μου ήταν βέβαια γνωστά τα περί Νέρωνος. Μου ήταν επίσης γνωστό ότι η Αποκάλυψη έμπαινε κι έβγαινε στον Κανόνα της Κ.Δ. για πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. (Αυτό σημαίνει πώς δεν έγινε εξαρχής αποδεκτό ως βιβλίο της Κ.Δ.) Δεν είχα ωστόσο διαβάσει παρόμοια αποδεικτική γραμμή. Διαβάζω στα σχόλια απολυτότητες και λυπούμαι .
Δεν είναι κακό να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας. Γιατί νιώθουμε να κινδυνεύει η πίστη μας με κείμενα σαν αυτό; Επίσης γιατί καταφάσκουμε στη γνωσιομαχία;; (οι μορφωμένοι θα είναι η αιτία του κακού κλπ)
Ευχαριστούμε τον συγγραφέα που κατέθεσε τις γνώσεις του. Και γίναμε όλοι κατά τι σοφότεροι!
Ειρηνεύετε αδερφοί!

jean alatzo είπε...

Για τον στις 6:25 μ.μ. Κυριολεκτείτε ,κινδυνολογία κατά πάντα και δια πάντα ,έχει διαμορφωθεί ένας ενδοορθόδοξος χιλιασμός περί των μελλόντων να πέσουν επί των κεφαλών μας , δεν μας αρκούν οι Πατέρες της Εκκλησίας έχουμε μια-δύο δεκαετίες που προσετέθησαν και οι σύγχρονοι γέροντες με την προφορική κυρίως παράδοση τους να επέχει θέση Α.Γραφής ή.....Πηδαλίου , το δε Ο.Π να αγιοποιεί αφειδώς.