Κυριακή 29 Ιουνίου 2025

Μνήμη π. Ευσέβιου Ματθόπουλου

Η σημερινή ημέρα εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, φέρνει στην μνήμη μου την κοίμηση του αγιασμένου

αρχιμανδρίτη Ευσεβίου Ματθοπούλου (†29-6-1929)

Ιδρυτή της Αδελφότητας Θεολόγων η ΖΩΗ, όπου έχει ως σκοπό της πορείας της να διδάσκει τον λαό του Θεού με τον γραπτό λόγο δια του περιοδικού της, και το προφορικό θείο κήρυγμα δια των μελών θεολόγων της. Υπήρξε ο π. Ευσέβιος γενάρχης του νεότερου Ιεραποστολικού Έργου της Εκκλησίας μας, και δίκαια χαρακτηρίσθηκε ως «γενικός του έθνους ιεροκήρυξ» διότι σε όλη την ζωή του έκανε ιεραποστολικές περιοδείες με την εξουσιοδότηση της Ιεράς Συνόδου, και κήρυττε ανόθευτο τον λόγο του Θεού διαφωτίζοντας τον λαό για την αλήθεια και το θέλημα του Κυρίου.

Ψάχνοντας για τον π. Ευσέβιο στην ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ διαπίστωσα ότι ως βιβλιογραφία έχει και το άρθρο του Θεολόγου-συγγραφέα κ. Κοτταδάκη Αθανάσιου (2014). «π. Ευσέβιος Ματθόπουλος. Η πιο δημιουργική εκκλησιαστική "παρεμβολή"». Αναστάσιος. (11 Νοεμβρίου). Το οποίο αξίζει και πρέπει να αναγνωσθεί «Ιδιαίτερα σήμερα, που όλα δείχνουν, ότι τα πράγματα ολισθαίνουν στο μη περαιτέρω!»

Ο π. Ευσέβιος -για εμένα και για πολλούς- ζει ανάμεσά μας και εξακολουθεί να μας διδάσκει  με το εξαίρετο πνευματικό βιβλίο του «Ο προορισμός του ανθρώπου», -το έχω διαβάσει πολλές φορές- κυκλοφορεί σε επανειλημμένες εκδόσεις και τρέφει πνευματικά αναρίθμητες ψυχές από το 1914 που έγινε η πρώτη έκδοση,  το βιβλίο αυτό σύμφωνα με τη γνώμη του τότε Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσόστομου Παπαδόπουλου και Καθηγητή Πανεπιστημίου έχει «μεγάλην αξίαν».


Το έργο γνώρισε πολλές επανεκδόσεις. Το 2000 κυκλοφόρησε η 20η έκδοσή του, για πρώτη φορά σε γλώσσα απλοποιημένη. Εδώ επιθυμώ να καταθέσω, ότι το βιβλίο αυτό συνιστούσε ο Αρχιμανδρίτης Χριστόδουλος Φάσσος, ο οποίος μου έλεγε ότι υπάρχει δυσκολία στην ανάγνωση από τους χριστιανούς της σημερινής εποχής. Έτσι μου συνέστησε να προτείνω στην Αδελφότητα την απλούστευση της γλώσσας. Μπορώ να πω όπως ο Απόστολος Παύλος «καγώ» συνέργησα στη απλούστευση της γλώσσας του σπουδαίου αυτού βιβλίου, με πολλές προτάσεις στην Αδελφότητα, μέχρι που έγινε πραγματικότητα. Να ανοίξω παρένθεση, για να πω ότι κάποιοι τότε πολέμησαν την απλούστευση αυτή. Υπεύθυνος σεβάσμιος κληρικός του Βιβλιοπωλείου του Σωτήρα στην Πάτρα, μου είπε τότε, κλείνοντας το κατηγορώ του, για την απλούστεση της γλώσσας «στο βιβλιοπωλείο μας ποτέ δεν θα μπει αυτή η έκδοση» προσπέρασε την αποφασή του αυτή, εγκαταλείποντας την άποψή του και φέρνοντας στο βιβλιοπωλείο μετά από λίγο καιρό την 20η έκδοση. Σήμερα πολλά από τα βιβλία της Αδελφότητας αυτής έχουν γλωσσική αλλαγή, πως αλλάζουν οι καιροί! Σταματώ για να μην εκφράσω πικρίες για τα όσα έχω ακούσει κατά καιρούς από εν Χριστώ αδελφούς. Δυστυχώς πολλοί δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι τα πάντα είναι εν πορεία. Το κακό της όλης υπόθεσης είναι ότι ως σήμερα δεν υλοποιήθηκε η απλούστευση της γλώσσας της τριλογίας των βιβλίων του π. Σεραφείμ Παπακώστα, που παραμένουν σε γλώσσα άλλης εποχής. Είθε να γίνει πράξη για να γίνουν κατανοητά και να ωφεληθούνε οι νεότεροι στην ηλικία πιστοί, από την ανάγνωση των βιβλίων αυτών, που νομίζω ότι πρέπει να είναι στα αζήτητα. 

Το βιβλίο «Ο προορισμός του Ανθρώπου» συνδυάζει δογματική, απολογητική, ηθική, λειτουργική και ερμηνευτική προσέγγιση, και  μεταδίδει στον αναγνώστη του «τις αλήθειες της ορθόδοξης πίστεως», με στόχο να προσλάβει την απαραίτητη «κατάρτιση» όποιος «θέλει και ποθεί τη σωτηρία του».

Ο μακαριστός μου προϊστάμενος Κωσταντίνος Καντζιούρας μέλος της Ζωής μου έλεγε «τις μεν Αρχές, μας έδωσε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, τις δε γραμμές ο πατήρ ημών Ευσέβιος»


Ο αγωνιστής της Ορθοδόξου πίστεως και σπουδαίος πολυγραφότατος κήρυκας του Λόγου του Θεού Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος Καντιώτη ως μέλος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, της Συνοδικής Περιόδου 1988-1989 πρότεινε με εισήγησή του στην Ιερά Σύνοδο την ανακήρυξη, ή ακριβέστερα την αναγνώριση του π. Ευσέβιου Ματθόπουλου ως αγίου. Η πρόταση ήταν τεκμηριωμένη, αλλά η τότε εκκλησιαστική κατάσταση, και ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ, ούτε που ήθελαν να προωθήσουν το σχετικό φάκελο στο Σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο. Πρέπει να αναλάβει κάποιος Μητροπολίτης την επαναφορά της προτάσεως αυτής την εποχή των πολλών αγιοκατατάξεων.

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος είχε γράψει «Τους αγίους τους αναδεικνύει ο τρόπος της ζωής τους· τους ήρωες και τους μάρτυρες ο τρόπος του θανάτου τους. Οι πρώτοι ζουν σαν πεθαμένοι· οι δεύτεροι και όταν πεθαίνουν λειτουργούν σαν ζωντανοί. Ο π. Ευσέβιος … συνεχίζει όμως να ζει. Διατηρείται αμετάβλητη η μνήμη του και ακατάβλητη η δύναμη της χάριτός του.»


Ας έχουμε τις ευλογίες 
του ηγιασμένου πατρός ημών Ευσεβίου Ματθόπουλου.

Αναστάσιος Κωστόπουλος


Μπορείτε να κατεβάσετε το βιβλίο «Ευσέβιος Ματθόπουλος»  με συγγραφέα τον π. Σεραφείμ Παπακώστα στον σύνδεσμο

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν γνώριζα για την πρόταση του Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγουστίνου στην ΔΙΣ. Σήμερα δεν υπάρχουν αναστήματα σας αυτόν για να τολμήσουν να προτείνουν. Ζουν με τον φόβο του οργανωσιακού. Ο π. Ευσέβιος είναι ένας Άγιος του 20ου αιώνα. Συγχαίρω τον κ. Κωστόπουλο που τολμά να τα πει αφού άλλου δεν τολμούν ούτε να τα ψελλίσουν.

Ανώνυμος είπε...

Ας πρεσβεύει υπέρ της Εκκλησίας μας και υπέρ του ιεραποστολικού έργου
Το βιβλίο του ο προορισμός του ανθρώπου με έχει οφειλήσει πνευματικά
Το κακό είναι ότι δεν το προτείνουν πλέον τα μέλη των αδερφοτήτων

Ανώνυμος είπε...

Οι πνευματικοί του επίγονοι γιατί σιωπούν;
Έχουν αντίθετη άποψη από του Φλωρίνης Αυγουστίνου και την δικιά σου;

Ανώνυμος είπε...

Ολόκληρο άρθρο για να υμνήσεις τον εαυτό σου και πάλι...

Αναστάσιος είπε...

Προς: 30 Ιουνίου 2025 στις 12:31 π.μ.

Αποφάσισα να απαντήσω αν και «της νύχτας τα καμώματα τα βλέπει η μέρα και γελάει»
Πέρασε η εποχή που σιωπούσα ή κατά το λαϊκό το «βούλωνα». Ως ανεξάρτητος μεμονωμένος τολμώ να απαντώ και σε ανθρώπους όπως εσύ, που δεν έχεις «ένα όνομα για την αιωνιότητα» αφού για να με κρίνεις με γνωρίζεις, και ως δειλός δεν μου λες ποιος είσαι. Σε τιμώ με την απάντηση διότι είχα αποφασίσει να μην απαντώ σε ανώνυμους κακοπροαίρετους.
Μου έλεγε φίλος «κτύπα το χέρι στο τραπέζι» δεν το έκανα, αλλά μερικές φορές η ανοχή έχει τα όριά της σε «αρουραίους του διαδικτύου» όπως εσύ που τρέμεις να μας πεις το όνομά σου. Μείνε στους υπονόμους που έχεις μάθει να ζεις, είναι προσφιλές σπορ ψευδαδέλφων χριστιανών. Είμαι παλιά καραβάνα.
Μου λες στο μικρό σχόλιό σου ότι το έγραψα για να «υμνήσεις τον εαυτό σου», η ιδέα αν διάβαζες το κείμενο για τον Προορισμό «σε γλώσσα απλοποιημένη» θα καταλάβαινες δεν ήταν δικιά μου. Δεν γνωρίζεις να διαβάζεις;
Ανώνυμε «ει κακώς ελάλησα μαρτύρησον περί του κακού ει δε καλώς τι με δέρεις».
Περαστικά σου.

Ανώνυμος είπε...

Η απάντησή σας Αναστάσιε αν και βράδυ σωστή και ενδεδειγμένη σε ορισμένους ανοητούς που γράφουν τις βλακείες τους κατά πάσα πιθανότητα από εσωτερική κενότητα

Ανώνυμος είπε...

Να γράψεις ένα άρθρο ύμνο στον εαυτό σου για να σκάσει από το κακό του ο φίλος μας αυτός.

Ανώνυμος είπε...

Από όλο το κείμενο όταν το διαβάσεις μπορείς να συνειδητοποιήσεις ότι ο κ. Κωστόπουλος το έγραψε για να κάνει την πρόταση της αγιοκατατάξεως του π. Ευσεβίου αυτό είναι νομίζω το όλο θέμα της υποθέσεως τα υπόλοιπα είναι μάλλον για να ξεφύγουν από την πρόταση του κ. Κωστόπουλου να βρεθεί κάποιος μητροπολίτης όπως τότε ο Φλωρίνης που θα προτείνει την αγιοκατάταξη του π. Ευσεβίου αυτό είναι το ζήτημα τα υπόλοιπα που καταγγέλλει ο φίλος μας παίζοντας τον ρόλο του διαβόλου είναι περικοκλάδες και κατάφερε να παραπλανήσει τον κ. Κωστόπουλο.
Μακάρι να εκκινήσει κάποια προσπάθεια για την αξιοκατάταξη του π. Ευσεβίου.

Ανώνυμος είπε...

Μη στενοχωριέσαι, φίλε Αναστάσιε! Οι αρουραίοι ζουν και θα ζουν!

Ανώνυμος είπε...

Σας ζηλεύω κ. Αναστάσιε διότι η πολεμική αυτή του 12:31 π.μ. δείχνει πως πονούν μερικά από όσα κατά καιρούς γράψατε. Τον φόβο σας να έχουν από τα όσα επί χρόνια σας έχει διδάξει η εκκλησιαστική και οργανωσιακή σας βιωτή.
Φίλος σας μου είχε πει ότι μαθαίνατε πολλά και υπάρχουν άσοι στην φαρέτρα σας. Δεν τολμάει να σας κατηγορήσει ευθέως αλλά ανώνυμα γιατί το σφάξιμο σας είναι με το γάντι. Έτσι μου έχουν πει δεν σας γνωρίζω.
Την αγάπη μου και τις προσευχές μου.
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Σαν χθες έφυγε από τον κόσμο αυτό ο πρωτοπόρος του ιεραποστολικού κινήματος της Ελλάδος. Ο άνθρωπος ο οποίος έδωσε τη ζωή του ολόκληρη στη διάδοση του Ευαγγελίου Και τη διάπλαση της κοινωνίας μας σε χριστιανική. Το θέμα δεν είναι εδώ το εάν κάποιος προβάλλει ή δεν προβάλλει τον εαυτό του, αλλά ποιος θα είναι ο ικανός και ο άξιος να προβάλει το έργο και την προσωπικότητα και την Αγιότητα του Πατρός Ευσεβίου; Ο Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος είχε καταθέσει την εποχή εκείνη, όπως διαβάζω μια εμπεριστατωμένη οπωσδήποτε εργασία γιατί ήταν άνθρωπος μεθοδικός. Για την αγιοκατάταξη του Πατρός Ευσεβίου Ματθόπουλου. Θα υπάρξει άραγε σήμερα κάποιος που θα διαβάσει και θα συμπληρώσει εκείνη την έκθεση και θα την προωθήσει για την αγιοκατάταξη του. Το σίγουρο είναι ότι από τις αδελφότητες δεν πρόκειται να το προωθήσουν. Αυτό διότι δυστυχώς υποτιμούν τα μέλη τους που υπήρξαν άγιες μορφές με το να μην τους προβάλουν εκτός από μια ψυχρή νεκρολογία στο περιοδικό τους, αλλά να υποτιμούν και τον γενάρχη τους; Αυτοί οι οποίοι έχουν ωφεληθεί από τον πατέρα Ευσέβιο και ορισμένοι είναι και επίσκοποι σήμερα, γιατί δεν προχωρούμε σε κάτι τέτοιο; Πολλοί επίσκοποι προχώρησαν στην αγιοκατάταξη γνωστών τους ή θα τολμήσω να πω και φίλων τους. Για τον πατέρα Ευσέβιο δεν υπάρχει ένας που να ζητήσει από το Οικουμενικό Πατριαρχείο την Αγιοκατάταξη του. Εάν δεν υπάρχει λυπάμαι για τους μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Παναγιώτης Χριστόπουλος

Ανώνυμος είπε...

Σε τρολαρει δεν το πιάνεις;

Ανώνυμος είπε...

Το κείμενο έχει στοιχεία αυτοαναφορικοτητας, κάτι συνηθισμένο για τους τακτικούς αναγνωστες που σε διαβάζουν. Και τι πειράζει; Προσωπικό blog δεν είναι ;

jean alatzo είπε...

Αν δεν υπήρχε ο +π.Ευσέβιος και λίγοι άλλοι ακόμα εκείνες τις δεκαετίες των διχασμών, των αναθεμάτων, της ακατηχησίας και της ανυπαρξίας ποιμαντικού και κατηχητικού έργου της διοικούσας εκκλησίας (χαρακτηριστικό το του Παπαδιαμάντη "η επίσκεψη του αγίου δεσπότη") ,δεν θα ξέραμε τι είναι κατηχητικό, χριστιανικές μαθητικές-φοιτητικές ομάδες και κατασκηνώσεις ,ακόμα και βιβλία βυζαντινής μουσικής χωρίς τις παλαιότερες ψαλτικές υπερβολές .Ακόμα και οι πλέον φανατικοί εναντίον των οργανώσεων ιερείς και αρχιερείς του παρελθόντος παραδέχονται το χάλι που υπήρχε προ αυτών και αντέγραψαν -αντιγράφουν ......Το αν έγιναν ή γίνονται υπερβολές και διχόνοιες ,ανθρώπινο κουσούρι.

Αναστάσιος είπε...

Προς: 30 Ιουνίου 2025 στις 4:29 μ.μ.

Το κατάλαβα και γι’ αυτό απάντησα. Το συγκεκριμένο κείμενο με την βοήθεια του 12:31 π.μ. ως τώρα το επισκεφθήκαν 28.100 και πλέον αναγνώστες. Δοξασμένο το Όνομα του Κυρίου που βοήθησε να το διαβάσουν τόσες ψυχές και να μάθουνε για την αγία μορφή του π. Ευσεβίου. Κάτι έχω μάθει και εγώ τόσα χρόνια στην διαχείριση του Ιστολογίου που με κόπο και θυσία προσωπικού χρόνου κρατάω πλέον των 16 χρόνων.
Με πολεμούν λίγοι με σχόλια τα οποία παραβλέπω γιατί έμαθα «να μην ιδρώνει το αυτί μου».
Οι χιλιάδες των επισκεπτών μου δίνουν δύναμη, μέσα σε όλος αυτούς θα υπάρχουν και οι αντίθετοι. Αυτό είναι υγεία.
Σε ευχαριστώ.

Αναστάσιος είπε...

Προς: 30 Ιουνίου 2025 στις 4:32 μ.μ.

Έχεις δίκιο και σε ευχαριστώ που το υπενθύμισες σε ορισμένους εν Χριστώ αδελφούς που κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν. Τους ενοχλεί η δυναμική του Ιστολογίου αλλά όσο ο Θεός θα μου δίνει δυνάμεις θα συνεχίζω.

Ανώνυμος είπε...

Τήν εποχή που έδρασε ο π. Ευσέβιος καί οι επίγονοι του υπήρχε έλλειψη καλών βιβλίων καί γι αυτό τα βιβλία τους ήταν ωφέλιμα καί χρήσιμα για την ψυχική ενδυνάμωση των Χριστιανών.
Σήμερα όμως η πληθώρα των εκδόσεων έχει εισέλθει ευτυχώς καί στον Εκκλησιαστικό χώρο, με τήν έκδοση πραγματικών διαμαντιών, όπως είναι τα έργα των Νηπτικών καί Ασκητικών Πατέρων. η Φιλοκαλία, καί τα παρόμοια, τα οποία (όταν εφαρμόζονται στήν πράξη, με τήν βοήθεια του Θεού πάντοτε) οδηγούν τους ανθρώπους όχι στήν καλλιέργεια ηθικής συμπεριφοράς, αλλά στην Αγιότητα.
Αυτό ζητούν σήμερα οι νέοι άνθρωποι, γι αυτό καί τρέχουν κατά εκατοντάδες στο Αγιον Ορος καί αρκετοί γίνονται καί Μοναχοί καί γεμίζουν Μοναστήρια, επιδιώκοντας την Εμπειρία της προσωπικής επικοινωνίας με τόν Θεό.
Νομίζω, ότι τέτοια βιβλία χρειάζονται σήμερα γλωσσική απλούστευση, ώστε να γίνουν κτήμα όσο το δυνατόν περισσοτέρων καί νά βοηθήσουν στην Πνευματική μας Οικοδόμηση.