Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2010

Ένας ιστορικός Ναός μετατρέπεται σε … παρεκκλήσι


Ένας ιστορικός Ναός
μετατρέπεται σε … παρεκκλήσι

Ένα απλό και αυτονόητο αίτημα έγινε σήριαλ και δεν είναι απίθανο να σημαδέψει την προεκλογική περίοδο.
Αναφερόμαστε στο αίτημα του Ναού Αγ. Νικολάου Πατρών για ρύθμιση των οικοδομικών γραμμών στο οικοδομικό του τετράγωνο. Μια ιστορία που κρατά από το σχέδιο πόλης του …1880 !
Προβλεπόταν τότε στο χώρο που σήμερα βρίσκονται οι σκάλες, στο τέρμα της οδού Αγ. Νικολάου, να χτιζόταν μεγαλοπρεπής Ναός. Ο σχεδιασμός αυτός ματαιώθηκε διότι κατά τη διάρκεια των εργασιών ανεγέρσεως έπεφταν βράχοι από το πρανές. Ο χώρος αυτός – ιδιοκτησίας του Ι. Ναού Αγ. Νικολάου – μέχρι το 1934 νοικιαζόταν ως ανθοπερίβολος και ο Ναός εκτός του ενοικίου εξασφάλιζε τα λουλούδια για τις εορτές του και τον Επιτάφιο. Το 1934 ο Δήμαρχος Ρούφος ζήτησε από τον Ι. Ναό την έκταση αυτή (1.600 μ2) για να κατασκευαστούν οι σκάλες. Ο Ναός αρχικά απαίτησε ως αποζημίωση 334.000 δρχ, αλλά τελικά συμμορφώθηκε με την πρόταση του Δήμου «να υποστή θυσίας τινάς» και να λάβει μόλις 40.000 δρχ. Τα χρήματα αυτά όμως μέχρι το 1938 δεν είχαν δοθεί και τότε ο Δήμος ζήτησε αντί για τη συμφωνηθείσα αποζημίωση να διαμορφώσει σε πλατεία το χώρο έμπροσθεν του Ναού.
Τελικά ο Ναός αποδέχθηκε την πρόταση του Δημάρχου και παραιτήθηκε από τα χρήματα αυτά … Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Εφορείας η αντικειμενική αξία της προσφοράς του Ναού ανέρχεται σε 1.000.000 ευρώ !
Το παράξενο είναι ότι σήμερα κάποιοι δημοτικοί παράγοντες έχουν λησμονήσει τη μοναδική αυτή προσφορά του Ναού στην πόλη και διεκδικούν ολόκληρο τον αύλειο χώρο του Ναού με τα βοηθητικά κτήρια στα ποία στεγάζεται όλη η ποιμαντική εργασία του Ναού !
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει σε υπόμνημά του ο Ναός «κατέχει το “προνόμιο” να είναι ο μοναδικός ΕΝΟΡΙΑΚΟΣ Ναός της πόλεώς μας – και ίσως σε ολόκληρη τη χώρα – όπου να μην διαθέτει γραφείο, εξομολογητήριο, αποθηκευτικούς χώρους, ούτε τουαλέτες ! Δεν του επιτρέπεται ούτε και καμπαναριό να έχει!», με άλλα λόγια κινδυνεύει να μετατραπεί ένας ιστορικός Ναός από ενοριακός σε παρεκκλήσι !
Στην τελευταία της – τρίτη κατά σειρά για το θέμα αυτό – συνεδρίαση της 11.10.2010 η Επιτροπή Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Κυκλοφοριακής Ρύθμισης έθεσε το θέμα στις … καλένδες προτείνοντας στο Δημοτικό Συμβούλιο «την εκπόνηση συνολικότερης Πολεοδομικής Μελέτης για την ευρύτερη περιοχή του Ι. Ναού Αγ. Νικολάου» !
Αν συνεκτιμήσουμε ότι η υπόσχεση του Δήμου για τη διαμόρφωση του χώρου έμπροσθεν του Ναού κρατά από το 1938 και ότι «η ανάπλαση της σκάλας της Αγ. Νικολάου είχε συμπεριληφθεί στις μελέτες που είχαν προταθεί στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» καταλαβαίνουμε τη σκοπιμότητα της προτάσεως !
Σύμφωνα με πληροφορίες μας το Δημοτικό Συμβούλιο πρόκειται να συνεδριάσει την προσεχή Δευτέρα 18.10.10 για την υπόθεση του Ναού.
Η πρόταση του Ναού είναι να χαρακτηριστεί ο αύλειος χώρος του - εκτός του κτηρίου του Ναού και του κωδωνοστασίου - από κοινόχρηστος (δηλ. πεζόδρομος, πλατεία κλπ) που είναι τώρα, σε κοινωφελή και η οικοδομική γραμμή να ακολουθήσει αυτή της οδού Αγίου Νικολάου. Για την υποστήριξη του αιτήματος αυτού ο ναός στο αναλυτικό του υπόμνημα επικαλείται τη συνεχή ιστορική παρουσία του στην πόλη τουλάχιστον από το 1329 μ. Χ. και την «μοναδική του προσφορά στο σχέδιο πόλης». Επιπλέον δε ενδιαφέρον έχει και η διάσταση που δίνει τονίζοντας την αυξημένη συνταγματική προστασία που απολαμβάνει ο χώρος και οι εγκαταστάσεις του Ι. Ναού με βάση το άρθρο 3 και ιδιαιτέρως το άρθρο 13 του Συντάγματος. Παραπέμπει μάλιστα σε απόφαση του Συνηγόρου του Πολίτη ο οποίος σε παρόμοια περίπτωση είχε αποφανθεί ότι «η συνταγματική προστασία εκτείνεται και στον περιβάλλοντα χώρο και χώρο διοίκησης ή των εγκαταστάσεων που προορίζονται για λειτουργίες διοικητικές και οργανωτικές του κυρίως θρησκευτικού και λατρευτικού τους έργου».
Σε επικοινωνία μας με τους υπευθύνους του Ναού μας δήλωσαν ότι εν όψει του Δημοτικού Συμβουλίου της Δευτέρας τηρούν στάση αναμονής ελπίζοντας ότι θα επικρατήσει η απαραίτητη σύνεση και οι αρμόδιοι δημοτικοί παράγοντες θα αντιληφθούν τη σοβαρότητα της καταστάσεως και θα εκτιμήσουν την προσφορά του Ναού στην πόλη με τη δωρεά των 1.600 μ2 για την κατασκευή της κλίμακας της οδού Αγ. Νικολάου και ότι εν τέλει σήμερα δεν υφίσταται περιθώριο περαιτέρω περιορισμού του χώρου του Ναού εκτός αν αποφασιστεί η κατεδάφισή του πράγμα το οποίο δεν έκαναν ούτε οι Τούρκοι.

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΛΛΑΓΗ ΠΑΤΡΩΝ 18.10.10


21 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο Ναός ας φτιάξει ότι θέλει και να μην υπολογίσει τις αυθαίρετες εναντιώσεις των γραφειοκρατών. Όλα τα έχει ο φερετζές και τους μάρανε το ότι εκ του ναού θέλουν κάποιους χώρους αναγκαίους για την λειτουργικότητα της ενορίας. Μην ακούν κανένα να προχωρήσουν…..

Ανώνυμος είπε...

Το κτίριο υπάρχει. Ποιο το πρόβλημα αν γκρεμισθεί και στην θέση του κτισθεί ένα νέο; Όπως βλέπει ο καθένας στην φωτογραφία δεν εμποδίζει κανένα η ύπαρξή του. μάλλον αν του προστεθεί και όροφος δεν θα εμποδίζει τίποτα διότι πίσω υπάρχουν βράχοι. Η ύπαρξη ενός γερού οικοδομήματος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως ισχυρή μάνδρα για να κρατήσει το έδαφος από πιθανή κατολίσθηση. Το αίτημα του Ναού πρέπει να γίνει δεκτό από την Δημοτική Αρχή.

Ανώνυμος είπε...

ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ. ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΧΕΔΟΝ ΠΕΡΝΑΩ ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.
Η ΑΓΝΩΜΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ.

Ανώνυμος είπε...

Ντροπή στο Δήμο της Πάτρας.

Ανώνυμος είπε...

Μήπως πρέπει ο Ναός να μιλήσει ανοιχτά και να καταγγείλει; Μεγάλη ξεφτίλα για το Δήμο μας.

Ανώνυμος είπε...

Για τον ναό φέρνουν δυσκολίες αν ήταν για κανένα κέντρο αναψυχής δεν θα μιλούσαν. Στον Πελεκάνο στην παραλιακή είναι όλα τα αυθαίρετα των μπαρ δίπλα στην θάλασσα κανένας δεν τολμά να μιλήσει. Ντροπή τους.

Ανώνυμος είπε...

Ευτυχώς υπάρχουν ιερωμένοι που νοιάζονται πραγματικά για τον Ναό τον οποίο υπηρετούν. Συγχαρητήρια για τη δραστηριότητά τους και τις νόμιμες και λογικές απαιτήσεις τους. Ντροπή στο Δήμο, που παρακωλύει το έργο του Ναού, χωρίς να λαμβάνει υπόψην του την προσφορά του. Πραγματικά ελάχιστοι πατρινοί γνωρίζουμε την ιστορική αυτή παραχώρηση του Ναού.

Ανώνυμος είπε...

Αυτοί που κατάντησαν έτσι την Πάτρα μας έχουν μούτρα και μιλάνε;

Ανώνυμος είπε...

Μαυρίστε τους τους πολιτικάντηδες.

Ανώνυμος είπε...

Μην τους χαριστείτε πατέρες ξεκινήστε αγώνα για την δικαίωση του Ναού. Έτσι που το πάνε μόνο για τζαμιά θα δίνουν άδειες.

Ανώνυμος είπε...

Όλο κόντρα στην Εκκλησία πάνε οι ισχυροί του αιώνα τούτου. Οι πιστοί σε λίγες μέρες θα δώσουμε την απάντηση με την καταψήφιση των εν ενεργεία Δημοτικών Συμβούλων που δεν υπερασπίσθηκαν το δίκαιο της Εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Αυτό το κτίσμα που υπάρχει σήμερα, είναι μεν παλαιό, αλλά είναι ωραίο και δένει αισθητικά με τον Ναό. Το νέο που θα κατασκευασθεί στη θέση του, όπως φαίνεται στα σχέδια που δημοσίευσαν οι εφημερίδες, είναι άχαρο και με τον μεγαλύτερο όγκο του θα αλλοιώσει τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα του ιστορικού Ναού. Ανάρωτιέμαι αν η 6η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων έχει δώσει έγκριση για τη κατεδάφιση του παλαιού και την ανέγερση του νέου;

Ας φροντίσουν να βολέψουν τις ανάγκες στο ήδη υπάρχον με μία νέα επισκευή και διαρρύθμιση.

Ανώνυμος είπε...

Καλέ μου φίλε το πρόβλημα δεν είναι τι θα φτιάξουν οι υπεύθυνοι. Υπάρχουν αρμόδιοι που είναι εντεταλμένοι για το έργο αυτό με στοιχεία όχι από τις ... εφημερίδες.
Αν κατάλαβες καλά το πρόβλημα είναι ότι ο Δήμος έχει χαρακτηρίσει το χώρο του καμπαναριού, την αυλή και το υπάρχον κτίσμα ως κοινόχρηστο χώρο, δηλαδή πλατεία και πεζόδρομο ...
Τα λοιπά που λες είναι η φιλολογία και η παραφιλολογία για να αμνηστεύσεις την αχαρακτήριστη συμπεριφορά των Δημοτικών μας παραγόντων απέναντι στον ιστορικό Ναό.
Ας μην πέσουμε στην παγίδα, εκτός και αν φίλε μου θέλεις και πέφτεις μέσα ...

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο σου 8:51
Αυτή είναι η αλήθεια. Τα όσα γράφει ο 9:05 είναι από τα παπαγαλάκια για να αποπροσανατολίζουν.

Ανώνυμος είπε...

ΣΕ αδελφό ιστολόγιο υπάρχει αναφορά σε ονόματα. Είναι πολύ απαραίτητη : https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1349086023658169298&postID=8170614564372258022

Ανώνυμος είπε...

Η Εκκλησία θα πρέπει κάποτε να μάθει να σέβεται τα μνημεία και να μη τα κακοποιεί εν ονόματι κάποιων εφήμερων αναγκών. Το υπάρχον κτίσμα αποτελεί ένα αρμονικό σύνολο με τον κυρίως Ναό, εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Κάποτε πρέπει κάποιοι να κατανοήσουν ότι αν κάποιος έχει διαφορετική άποψη σε κάποιο επί μέρους θέμα από την Εκκλησία, δεν είναι αναγκαστικά και εχθρός της.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ 8:06
Αγαπητέ «άλλο το άϋλον καί άλλο νάυλον» κατά τη γνωστή φράση. Λοιπόν άλλο το "μνημείο" και άλλο "αρμονικό σύνολο".
Το "μνημείο" δεν πειράζεται και υπάρχουν σαφείς διατάξεις που το προστατεύουν. Θυμηθείτε όμως ότι υπάρχουν αρμόδιοι να καθορίσουν τι είναι "μνημείο" και αυτοί δεν έχουν χαρακτηρίσει το εν λόγω κτήριο ως τέτοιο. Εάν εσείς έχετε διαφορετική άποψη μπορείτε να απευθυνθείτε ΕΠΩΝΥΜΩΣ και ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΑ σε αυτούς.
Για τα περί «αρμονικού συνόλου» σου υπενθυμίζω ότι για να κατασκευαστεί ένα άλλο ακίνητο του Ναού θα εγκριθεί από 5 Επιτροπές στην αρμοδιότητα των οποίων είναι να εξετάσουν και την αρμονική συνύπαρξή του με τα περιβάλλοντα αυτό κτήρια.
Σε παρακαλώ όμως να διαβάσεις με προσοχή το σχόλιο του 8:51, το οποίο και προσυπογράφω, διότι εκεί είναι η ουσία και όχι όπως το θέτεις.
Με άλλα λόγια, αν κατάλαβες, και αυτό το κτήριο για το οποίο κόπτεσαι κακώς υπάρχει και κάποια στιγμή δεν θα υπάρχει, διότι κατά το Δήμο μας εκεί θα γίνει πλατεία και πεζόδρομος. Εάν θέλεις μπορώ να σου δείξω την πρόταση μελών της Επιτροπής που συνέταξαν σχέδιο με πεζόδρομο ακριβώς δίπλα στο καμπαναριό !!!
Το καμπαναριό επιτρέπουν να υπάρχει …
Σε περιμένουμε στο Ναό.
π. Α.Κ.Γ.

Ανώνυμος είπε...

παπα-Τάσος πάντα σαφής και πειστικός.
Τα παπαγαλάκια κρύβονται στην ανωνυμία και την αοριστολογία.

Ανώνυμος είπε...

Εμ! Μας κλέψανε το βόδι θέλουν και την ουρά. Σίγα ρε παιδιά αφού έγδυσαν τον ναό από τον περιβάλλοντα χώρο τώρα ο Δήμος θέλει να του πάρει και αυτό το κομματάκι που είναι χρήσιμο για μας τους δημότες πιστούς. Χορτάσαμε από βρώμικες πλατείες που είναι κέντρα διακινήσεως ναρκωτικών. Περισσότερο θα εξυπηρετεί τους δημότες η πρόταση του ναού παρά μια βρώμικη ακόμα πλατειούλα.

Ανώνυμος είπε...

Να ξεκαθαρίσω κάτι: Δεν έχω υπ' όψη μου τη πρόταση του Δήμου, αλλά αν κατάλαβα καλά, σύμφωνα μ' αυτήν ρυμοτομείται το υπάρχον κτίσμα. Σ' αυτό κι εγώ διαφωνώ γιατί αυτό το κτίσμα θα βρίσκεται συνεχώς σε κατάσταση ομηρείας. Αν η πρόταση του Ι. Ναού, όπως φαντάζομαι, αποτρέπει τη ρυμοτόμηση, τότε συμφωνώ μ' αυτήν. Δεν συμφωνώ όμως στην κατεδάφιση του κτίσματος και στην κατασκευή στη θέση του αυτού που δημοσίευσαν οι εφημερίδες, για λόγους καθαρά αρχιτεκτονικούς. Τελεία και παύλα.
Παπαγαλάκι

Ανώνυμος είπε...

Μήπως θα έπρεπε ο ενοριακός ναός να διεκδικήσει την περιουσία την οποία κατείχε και ποτέ δεν την πλήρωσε ο δήμος Πάτρας. Αν κάνει κάτι τέτοιο αμέσως θα σπεύσουν για λύσει του θέματος οι κρατικοδίαιτοι.