Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Εκκλησία και Εκκλησιαστική ευσέβεια - π. Αλέξανδρος Σμέμαν


Χθες βράδυ μίλησα με θέμα «Εκκλησία και Εκκλησιαστική ευσέβεια». Σκεφτόμουν τη μοίρα της Ορθοδοξίας σε σχέση με την ομιλία μου. Αυτή την εποχή, υπάρχει ένας θρίαμβος του μοναχισμού στη θεολογία και στην ευσέβεια. Στην Σερβία, κάθε αναγέννηση συνδέεται με μια μοναστική εμπειρία, μια τάση ή μια διδασκαλία. Ανησυχώ μήπως αυτή η τάση ταυτιστεί με την Ορθοδοξία. Στην Αμερική, συχνά παρατηρούμε την αναγωγή της Ορθοδοξίας στις εικόνες, στο αρχαίο μέλος, σε αγιορείτικα βιβλία για την πνευματική ζωή. Το Βυζάντιο θριαμβεύει δίχως την κοσμική διάστασή του. Δεν μπορώ ν’ αποφύγω τη σκέψη πως όλα αυτά είναι ένα είδος ρομαντισμού -μια αγάπη γι’αυτή την εικόνα της Ορθοδοξίας, μια αγάπη επειδή αυτή η εικόνα διαφέρει ριζικά από τις εικόνες του σύγχρονου κόσμου. Απόδραση, αναχώρηση, αναγωγή της Ορθοδοξίας.        
Το πιο σημαντικό πράγμα για μένα είναι πως οπουδήποτε θριαμβεύει αυτή η τάση, χάνονται η Ευχαριστία, η Κοινωνία, το νόημα και η εμπειρία της Εκκλησίας. Αυτό το νόημα και αυτή η εμπειρία χρειάζονται τώρα περισσότερο από ποτέ. Η Ευχαριστιακή Εκκλησία αυτοπροσδιορίζεται ως «εν τω κόσμω τούτω, αλλ’ ούκ εκ του κόσμου τούτου». Η μοναστική τάση της Εκκλησίας είναι πως η ενορία, η κοινότητα, κ.λπ. προσφέρουν αυτόν τον κόσμο μόνο ως αντίθεση, ενώ η αναχώρηση απ’ αυτόν τον κόσμο δείχνεται ως η Ορθόδοξη απάντηση και ο αληθινός Ορθόδοξος δρόμος. Η μοναστική τάση, όσο παράξενο κι αν φαίνεται , θεωρεί την Εκκλησία ως μέρος του κόσμου, έτσι ώστε να πρέπει ν’ αφήσεις όχι μόνο τον κόσμο αλλά και την Εκκλησία.
Ένας Καθηγητής μου στο Ινστιτούτο των Παρισίων είχε γράψει κάποτε, «… πού είναι ο Χριστός, πού είναι οι Απόστολοι, πού είναι η Εκκλησία; Όλα έχουν σκοτεινιάσει κάτω από την τεράστια σκιά του Γέροντα…»
Αρκετά λογικά, αυτή η τάση συνδέεται εύκολα και φυσικά με μια ρομαντική, εθνικιστική Αγία Ρωσία, δηλαδή, με το παρελθόν, την εικόνα του, το στυλ του.
Κάποτε ο πατήρ Ιωάννης Μ[έγιεντορφ] μού είχε πει σε μια στιγμή παρρησίας ότι δεν μπορεί να καταλάβει γιατί οι άνθρωποι έχουν καταληφθεί από τη μανία για τους Πατέρες. Τόσοι πολλοί άνθρωποι προπαγανδίζουν αυτή τη μόδα, η οποία τους εμποδίζει να καταλάβουν ό,τι υπάρχει στον πραγματικό κόσμο, και την ίδια στιγμή πιστεύουν πως υπηρετούν την Εκκλησία και την Ορθοδοξία. Φοβούμαι πως οι άνθρωποι ελκύονται όχι από τη σκέψη των Πατέρων, όχι από το περιεχόμενο των γραπτών τους, αλλά από το στυλ τους. Αυτό πλησιάζει αρκετά την Ορθόδοξη κατανόηση των λειτουργικών ακολουθιών: να τις αγαπάς δίχως να τις καταλαβαίνεις∙ και στο βαθμό που δεν είναι κατανοητές, να μη βγάζεις κανένα συμπέρασμα. Καθόμαστε στο κέλυφός μας, γοητευμένοι από μια μελωδία, και δεν προσέχουμε ότι η Εκκλησία πάσχει, και ήδη, εδώ και πολύ καιρό, έχει εγκαταλείψει το πεδίο της μάχης.    
π. Αλέξανδρος Σμέμαν -Ημερολόγιο

Πέμπτη, 2 Οκτωβρίου, 1980

Επιμέλεια τ.δ.ι.

16 σχόλια:

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Ευχαριστούμε θερμά για την ανάρτηση!

Πάντα ήξερα ότι βρωμούσε η θεολογία των Μέγιεντορφ και Σμέμαν (ο π. Ρωμανίδης μου είπε αρκετά) αλλά αυτά τα μαργαριτάρια δεν τα είχα υπόψη μου.

Ευχαριστούμε θερμά επειδή εμπλουτίσατε τη φαρέτρα μας για να χτυπούμε τους Νεοβαρλααμίτες που πάντοτε αναγνώριζαν τον Σμέμαν και τον Μέγιεντορφ ως πνευματικούς τους πατέρες.

Ανώνυμος είπε...

Είναι κείμενο προβληματισμού. Σπουδαίες γόνιμες σκέψεις. Ο π. Σμέμαν είναι ένας από τους σημαντικούς Θεολόγους του 20ου αιώνα.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Ελπίζω ότι ο καλός αδελφός που σας έστειλε αυτό μήνυμα να εντοπίσει παρόμοια εκπροτεσταντισμένα μαργαριτάρια στους πατριάρχες του Νεοβαρλααμισμού και πνευματικούς πατέρες των δικών μας Νεοβαρλααμιτών.

Ανώνυμος είπε...

Μπορεί ο καθένας να ξεστομίζει κουβέντες εναντίων εγκρίτων θεολόγων; Πότε καταδικάστηκε ο π. Αλέξ. Σμέμαν και από ποία Σύνοδο.
Τί είναι αυτός ο νέος όρος Νεοβαρλααμισμός και τί σημαίνει.
Τα κείμενα του π. Αλεξ. Σμέμαν κυκλοφορούν από ορθόδοξους εκδοτικούς οίκους. Αναφορά στο όνομά του κάνουν επίσκοποι της Εκκλησίας και διαπρεπείς συγγραφείς θεολόγοι.
Τέτοιες επιθέσεις βλάπτουν και δεν ωφελούν. Ας σταματήσουν οι πολεμικές με φαρέτρες μεταξύ μας.

Ανώνυμος είπε...

.."Την ημέρα που θα λυπηθείς για κάποιον άνθρωπο,
ο οποίος ασθενεί ψυχικά ή σωματικά,
εκείνη την ημέρα θεώρησε τον εαυτό σου μάρτυρα, και ότι έπαθες για τον Χριστό,
και αξιώθηκες την ομολογία Του.
Καθότι και ο Χριστός για τους αμαρτωλούς πέθανε και όχι για τους δίκαιους.
Σκέψου πόσο μεγάλη είναι αυτή αρετή· στ' αλήθεια μεγάλη αρετή είναι να λυπάται κάποιος για τους κακούς,
και να ευεργετεί τους αμαρτωλούς περισσότερο παρά τους δίκαιους·
αυτό ο απόστολος Παύλος το αναφέρει ως άξιο θαυμασμού·
εάν σε όλα σου τα έργα μπορέσεις να έχεις την συνείδησή σου καθαρή, μην φροντίσεις να εκτελέσεις άλλη αρετή.
Σε όλα σου τα έργα ας προηγηθεί η σωφροσύνη του σώματος σου και η καθαρότητα της συνείδησής σου· διότι χωρίς αυτά τα δύο κάθε άλλη αρετή θεωρείται μάταια για τον Θεό.
Να γνωρίζεις ότι κάθε έργο που κάνεις χωρίς σκέψη και εξέταση υπάρχει μάταιο·
καθώς ο Θεός υπολογίζει την αρετή με την διάκριση και όχι με την αδιάκριτη ενέργεια.

ΑΓ. ΙΣΑΑΚ ΣΥΡΟΥ

KAΛΗΜΕΡΑ+ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
ΕΝ ΚΥΡΙΩ....

Ανώνυμος είπε...

Xαίρετε εν Κυριώ πάντα!Η ουσία της Ορθοδοξίας είναι να φτάσει κανείς στην καθαρότητα ,στην αγνότητα και στην τελειότητα μέσα από την θεωρία και την πράξη στην πνευματική ζωή.Η εμμονή για τους πατέρες υπήρχε και υπάρχει γιατί ήταν αυθεντικά πρότυπα ευσέβειας και ταπείνωσης γιαυτό και οι γέροντες έπαιξαν κατά την ατελή μου γνώμη καθοριστικό ρόλο στο να τους ακολουθήσουν οι αρχάριοι μοναχοί. Και όπως κάποιος που θέλει να μάθει την ξυλουργική τέχνη [ας πούμε],πάίρνει συμβουλές από τον έμπειρο ξυλουργό προκειμένου και αυτός να γίνει ένας καλός αργότερα ξυλουργός,έτσι και οι μοναχοί πρέπει να βασιστούν στις εμπειρικές ρήσεις των Πατέρων και να έχουν υπακοή στους γέροντες,διαφορετικά χάνεται ο στόχος και τον σκοπός.Όλοι δεν μπορούν να φτάσουν σε αυτές τις υψηλές βαθμίδες της πνευματικής ζωής.Έλεγε ο αββάς Κασσιανός ,πως οι Πατέρες δεν προσδοκούσαν οτι θα αξιώνονταν να απολαύσουντην αιώνια ζωή λόγω των έργων τους,άλλά χάρη στην ευσπλαχνία του Κυρίου.Θεωρούσαν δε την καθαρότητα της καρδιάς δωρεά της Θείας χάρης γιαυτό ποτέ δεν υπερηφανεύονταν συγκρίνοντας την δική τους κατάσταση με την αμέλεια του κατωτέρου τους.Παρατηρούσαν αυτούς που απολάμβαναν από εδώ την Βασιλεία των ουρανών,που αγωνίζονταν φιλότιμα και απέφευγαν τον όλεθρο της υπερηφάνειας ενώ δεν έχαναν στιγμή από τα μάτια τους τον στόχο τους.Ο ρομαντισμός στην Ορθοδοξία νομίζω είναι για μας τους αρχάριους στην πνευματική ζωή..εκείνοι προχωρούσαν βαθύτερα στην ουσία της ζώσας Πίστης μέσω της ευχής και ζούσαν κατ αποκλειστικότητα την ένωση Θεού και ανθρώπου.Όλοι όμως δεν θέλουν να φτάσουν σε αυτού του είδους τις αναβάσεις.

Ανώνυμος είπε...

Μα τι είναι αυτά που γράφει Παναγιώτης Τελεβάντος για τον π. Αλέξανδρο Σμέμαν. Μόνο τα καλύτερα λένε όλοι για την θεολογία του. Ας σοβαρευτούμε λιγουλάκι. Τρωγόμαστε μεταξύ μας.

Ανώνυμος είπε...

Δεν τον γνωρίζω αυτό τον όρο αλλά το θεωρώ ασέβεια να καταφέρετε κάποιος με εχθρότητα ενάντια στην θεολογική σκέψη και προσφορά στου π. Σμέμαν. Φτάνει ποια όλο φαντάσματα και υπονομευτές της πίστεως βλέπουν κάποιοι.
Η επιλογή του συγκεκριμένου κομματιού είναι θεολογικός θησαυρός και όχι για την φαρέτρα πολεμιστών του γλυκού νερού.

Ανώνυμος είπε...

Έφτασε ο καιρός της Λειτουργικής Αναγέννησης. Η Εκκλησία είναι εν πορεία. Πρέπει να κατανοεί την θεία Λειτουργία και να την ζει ο Λαός του Θεού. Ευτυχώς που άγιοι Ιεράρχες το έχουν κατανοήσει και προσπαθούν να βρουν την χρυσή πατερική λύση.

Ανώνυμος είπε...

κ. Τελεβάντο,

το πάθος (και ίσως το μένος) που βγάζετε στην αντίδρασή σας σίγουρα δεν με προδιαθέτει θετικά για την γνώμη σας.

Δεν γνωρίζω τί είναι ο Νεοβαρλααμισμός, ούτε και αν υφίσταται σαν έννοια.
Γνωρίζω όμως ότι η ευκολία να καταδικάζουμε κάποιους ως αιρετικούς πολλές φορές υποδηλώνει το δικό μας πνευματικό κενο.

τ.δ.ι.

Ανώνυμος είπε...

Τι άλλο θα διαβάσω Κύριέ μου και Θεέ μου!
Μα τίποτε δεν θα αφήσουν όρθιό;
Τώρα τα βάζουν και με τον Σμέμαν.
Θα καταντήσουν την θεολογία σε «υλικά κατεδαφίσεως».
Ας γράφουν ότι θέλουν.
Εγώ θα πάω να αγοράσω και να διαβάσω κι’ άλλα βιβλία του Σμέμαν.
Έτσι για αντίδραση και πνευματική ενημέρωση.

Ανώνυμος είπε...

ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ ΣΩΣΟΝ ΗΜΑΣ.

δυστυχῶς ο Π.Τελεβάντος

έχει την πολύ σκανδαλιστική συνήθεια
να ΕΠΙΤΙΘΕΤΑΙ με μένος και λύσσα
σε διάφορα προσωπα
Ιεράρχες,κληρικούς και να τους κατακρίνει ΔΗΜΟΣΙΩΣ
με αποτέλεσμα να προκαλεί πολύ μεγάλο σκανδαλισμό και
να παρασέρνει σε Ιεροκατάκριση
πολλούς άσχετους
αντίχριστους που σε διάφορα μπλόγκς
καραδοκοῦν να βρισουν και να κατηγορήσουν την Ορθοδοξία μας
και να συκοφαντήσουν τους πατερες και τα μοναστήρια μας.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ
κανενας δεν τον σταματάει
και πολλές φορές χρησιμοποιεί γλώσσα που υποδηλώνει έκδηλη εμπάθεια και ίσως και μίσος....

Έμένα με ΤΡΟΜΑΖΕΙ ΌΛΗ ΑΥΤΗ Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΚΑΙ ΘΛΙΒΟΜΑΙ.

εψύγει η αγαπη των πολλῶν
και τρομαζω με όλη αυτήν την κακία.

ΣΥΓΧΩΡΕΣΤΕ ΜΕ.

ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ ΣΩΣΟΝ ΗΜΑΣ,
+καληνυχτα να γινει.+

Ανώνυμος είπε...

Χαίρομαι γιατί ο ΣΜΕΜΑΝ μας καθιστά προσεκτικούς ως πρός την τρομακτική ανθρωπαρέσκεια των ημερών μας.χ.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Πολύ ωραία τα πνευματικά σχόλια που παρατίθενται πιο πάνω.

Ωραία θεωρία! Οτι οι αιρέσεις πρέπει να γίνονται ανεκτές λόγω αυτομεμψίας και ταπείνωσης!!!

Ας βρίσκει παρόμοια μαργαριτάρια ο καλός αδελφος που εντόπισε το πιο πάνω κείμενο και τα υπόλοιπα είναι δική μας δουλειά.

Ανώνυμος είπε...

Σπουδαίο και αυτό το κείμενο του μεγάλου συγχρόνου Θεολόγου π. Αλεξάντερ Σμέμαν.

Ανώνυμος είπε...

Ενδιαφέρον Εξαιρετικόν Τέλοιον
Υπέροχον 'Ακρως Διδακτικόν Σπουδαίον Σοφόν ¨Οντως Ενδιαφέρον.